Geschiedenis herleeft in „Parijs verplicht" Ton de Leeuw schrijft koorwerk voor amateurs Politie vreesde vernietiging Van Goghs Decadentie en seks in 1995 EoidóeSomotit Zwarte Zuidafrikaanse jongeren in musical Noord-Brabant en Limburg krijgen extra geld voor podiumkunsten KUNSTENAARS VLUCHTEN VOOR SPRUITJESLUCHT Saxofoons vechten op het Voorhout jazz bioscopen KUNST/BOEKEN VRIJDAG 14 JULI 1989 PAGINA 14 (Vervolg van de voorpagina) OTTERLO r De drie schil derijen werden op maandag 12 december vorig jaar uit het rijksmuseum Kröller Muller in Otterlo gestolen. In maart van dit jaar namen de kunstdieven voor de eer ste keer contact op met de directeur van het museum. Zij eisten een bedrag van 5 miljoen gulden voor de schilderijen. Om duidelijk te maken dat de daders in het bezit waren van de schilderijen werd op 6 april het schilderij „Wever met weefgetouw" in een auto voor de woning van de museumdirecteur gelegd. Diezelfde maand mislukte de overdracht van het los geld voor de overige twee schilderijen. Later deelde de politie mee dat het nooit de bedoeling was geweest om de kunstdieven losgeld te geven in ruil voor de schil derijen. Begin juni kreeg de mu seumdirecteur opnieuw een brief van de kunstdieven waarin werd gezegd dat een koerier met losgeld gereed moest staan. Na telefonisch contact tussen de vermoede lijke daders en het museum hield de politie op 20 juni twee verdachten aan. Het ging om twee mannen van 30 en 37 jaar uit Nijmegen. Naar aanleiding van deze ar restatie kon de politie op 10 en 12 juli de twee verdach ten uit Beuningen aanhou den. De 37-jarige man uit Nijmegen gaf zijn aandeel gisteren pas toe nadat de an dere verdachten hadden be kend Daarna gaf hij zijn raadsman opdracht te be middelen in de teruggave van de twee schilderijen. De politie weet nog niet waar de twee schilderijen op dat mo ment verbleven. Ze waren in elk geval niet aanwezig in de woningen van de ver dachten. De politie wilde aanvanke lijk de identiteit van de twee verdachten uit Beuningen niet vrijgeven omdat zij er ernstig rekening mee hield dat de schilderijen alsnog vernietigd zouden worden. De kunstdieven hadden daar al eerder mee gedreigd. „Het was immers nog onduidelijk of de schilderijen zich be vonden in het milieu van deze verdachten dan wel el ders waren ondergebracht", aldus de verklaring van de politie. Men wilde voorko men dat onnodige onrust zou ontstaan bij de „toenmalige bezitters van de schilderij- De schilderijen zijn onmid dellijk overgebracht naar het gerechtelijk laborato rium in Rijswijk. Daar wor den ze verder onderzocht. Wellicht zouden de doeken vanmiddag in het openbaar kunnen worden getoond. AMSTERDAM In de Amsterdamse Stadsschouwburg voeren 23 jon geren uit zwarte woonoorden in Zuidafrika van 9 tot en met 24 augus tus de musical „Sarafina! - The Music of Liberation" op. Na de premiè re in Johannesburg in 1987 heeft de musical lange tijd volle zalen ge trokken op Broadway in New York. In „Sarafina!" staan de ervaringen van een aantal studenten van de Morris Isaacson High School in Sowe- to centraal. In een snelle aaneenschakeling van scènes en liederen ver tellen zij over hun leven als zwarte kinderen in Zuidafrika en het on recht dat hen wordt aangedaan. Tijdens een feest ter afsluiting van het schooljaar wordt hun droom duidelijk: de vrijlating van Nelson Mande- la en de bevrijding van Zuidafrika. De hoofdpersoon Sarafina houdt tot slot een rede die uit de mond van Mandela had kunnen komen. De bedenker en tevens regisseur van de musical is de Zuidafrikaanse schrijver/musicus Mbongeni Ngema, van wie in de Verenigde Staten al eerder stukken werden opgevoerd. Met de componist/musiscus Huhh Masekela schreef hij ook de muziek. Masekela raakte in Nederland be kend door zijn medewerking aan Paul Simons Graceland-toernee. DEN HAAG Demissio nair minister Brinkman van WVC heeft Noord- Brabant en Limburg een eenmalige bijdrage van 4,5 miljoen gulden voor podiumkunst-voorzienin gen toegezegd. Dit bedrag moet gelijkelijk over bei de provincies worden ver deeld. Het ministerie herinnert er aan dat de behandeling van het kunstenplan 1988-1992 door de Tweede Kamer voor het zuiden van het land min der gunstig uitviel dan oor spronkelijk was bedoeld. Met het nu toegezegde bedrag moeten Noord-Brabant en Limburg echter in staat zijn de periode tot 1992 te over bruggen. De bewindsman heeft bij de toekenning van het bedrag onder meer de kanttekening gemaakt, dat hij bij zijn standpunt blijft dat er naast de Nederlandse Opera en Forum in het zui den van het land geen ruim te is voor een derde autono me operavoorziening. Voorts stelt Brinkman de voorwaar de dat de middelen voor mu ziekdramatische produkties projectgewijs moeten worden toegewezen. Ruud Meijer: Parij* verplicht, Uitge verij Thomas Rap, Amsterdam. Tentoonstelling: Parijs verplicht, Arti, Amsterdam; 14 juli tot 12 au- AMERSFOORT Zo verstikkend en bedompt vonden artistieke jonge lieden het klimaat in ons na-oorlogse vaderland, dat ze en masse hun bie zen pakten, weg van hier, op naar het prachtige Pa rijs. Daar leefden ze welis waar in bittere armoede, maar de spruitjeslucht bleef hen bespaard en dat bracht hen tot een nieuwe kunst, tot Cobra en tot Vijftigers. Ach, hoe lang is dat geleden. Hoe kort ook nog. En nu is het al, als ware het geschiedenis, vastgelegd in een boek: 'Parijs verplicht'. Vanmiddag is het in Amsterdam gepresenteerd, tijdens de opening van een ge lijknamige tentoonstelling. Ruud Meijer, hoofddocent Frans aan de Universiteit van Amsterdam, stond zelf, toen hij van de middelbare school afkwam, met een rugzakje op Gare du Nord, gereed om de stad in te trekken, om Parijs te gaan ontdekken. Later zou hij er zelfs nog een aantal jaren gaan werken. Als geen ander weet hij wat het betekent om als Nederlander in Parijs te le ven en als geen ander was hij dus geschikt om een boek te schrijven over zijn soortgeno ten; de Hollandse kunstenaars kolonie in Frankrijk. En wat was er toepasselijker dan de lancering van het boek ge paard te laten gaan met een tentoonstelling? In het Am sterdamse Arti is tot 12 augus tus werk te zien van Neder landse kunstenaars die te Pa rijs verbleven; Karei Appel, Lucebert, Ed van der Elsken, Willem van Malsen, om alvast een paar namen te noemen. Achteloos plaats Ruud Meijer ze in illuster perspectief: „Er zijn altijd Nederlandse schrij vers en schilders naar Parijs getrokken. Denk aan Erasmus, Busken Huet, Van Gogh, Mon: driaan". Maar ook geeft hij hen een eigen gezicht: „Het verschil was dat men na de tweede wereldoorlog in groe pen ging, dat er een kolonie ontstond". Mythe Nederland en Parijs (want groter was Frankrijk niet) wa ren in de belevingswereld van de jonge kunstenaars anno 1945-1950 eikaars tegenpolen, zo is Meijer gebleken uit de ge sprekken die hij met hen ge voerd heeft. Waar Nederland gezien werd als een „bewoond gordijn" (Rudy Kousbroek), gold Parijs als artistiek para dijs. Werd in Nederland agres sief en vol onbegrip gerea geerd op de experimentele nieuwe kunst, in Parijs ston den ze ervoor in de rij. Zo ging het verhaal. Meijer: „Parijs was een mythe, een toverlan taarn. En in elk geval het ar tistieke centrum van de we reld". Dus daar gingen ze. Simon Vinkenoog als een van de eer sten („Het spookt in Parijs, van middag tot midnacht") en Remco Campert („In Parijs liep \k lang over boulevards"), Hans Andreus en Hugo Claus, Rudy Kousbroek en wie eigen lijk niet. Gerard Reve kwam elke zomer langs, Jan Cremer meldde zich en Josepha Men- dels woonde er eigenlijk naar leven al. En natuurlijk, ook de Cobra-schilders zochten het Franse paradijs op. Ze vonden er koude armoe (Hugo Claus: „In het Parijs dat ik nu haat in kamers die blaakten toen in '55/hadden wij honger toen"). Campert leurde met zijn zelf- getypte dichtbundels langs de terrasjes, op zoek naar Neder landse literatuurliefhebbers. De revolutionaire kunstenaars (van wie sommigen later ton nen zouden verdienen aan hun werk - anderen niet) woonden in slooppanden, zon der toilet, zonder verwarming. Ze hadden hun kunst en ze hadden elkaar. Aan de Fran sen hadden ze niets. Meijer: „Ze kropen dicht op elkaar, ze vormden een puur Hollandse kolonie, die haar leden be schermde tegen de buitenwe reld. Met de Fransen hadden ze eigenlijk geen contact. Wat hen aantrok was ook niet zo zeer het Franse, maar het in ternationale karakter van Pa rijs. Ze ontmoetten Skandina- viërs, Zwitsers, Amerikanen; Karei Appel: „Leuke tijd, in Parijs". Concurrentie Het einde van de jaren vijftig was ook het einde van de aan wezigheid van de Vijftigers in Parijs, en met hen vertrokken de Cobra-schilders. De tijden waren veranderd. Het rook in Nederland niet meer zo kwa lijk naar spruitjes en de mythe van Parijs begon te vervagen. De stad kreeg concurrentie van Londen, Amsterdam, New York. Parijs was niet langer verplicht. Er verschenen nog wel Nederlandse kunstenaars FOTO: PR (Meijer noemt het zogeheten 'Parijse kwartet': Mark Brusse, Paul de Lussanet, Willem van Malsen en Bernhard Holtrop), en een aantal van hen deed zelfs zeer enthousiast mee aan de Mei-revolutie van 1968, maar het werd toch nooit meer wat het geweest was. Meijer over Parijs anno nu: „Het is niet meer hét artistieke centiyjm van Europa en er be vindt zich ook niet langer een Hollandse k;olonie. Er wonen wel Nederlandse kunstenaars, zoals W.F. Hermans, maar zij behoren niet tot een groep". STEVO AKKERMAN DEN HAAG Tien saxo fonisten traden gister avond in het strijdperk op het Haagse Voorhout dat daardoor even iets had van wat vroeger het nabu rige Toernooiveld moet zijn geweest. Onder lei ding van Frits Kaatee stonden daar Hans Dulfer, Ben van den Dungen, Bo ris van der Lek, Ron van Bergen en vijf saxofonis ten van de U.S.Army Field Ambassadors die net daarvoor op het podium hadden gestaan. Een heer lijke sessie en echte jazz. Juist dat geïmproviseerde ka rakter maakt zo'n „Sax-battle" zo leuk. Iedereen kent z'n stukken, maar niemand heeft ze nog met elkaar gespeeld. Er kan iets fout gaan, en er mag iets fout gaan en er is iets van plezierige concurrentie tussen de solisten. Je kon gisteren nog eens stellen dat we echt genoeg jazztalent in Nederland hebben. Zet Boris van der Lek, die speelt alsof John Col- trane nooit bestaan heeft, nORTH SEd Hf MTS THt HAGUE naast Ben van den Dungen, die Coltrane juist hoog heeft zitten. Beide karaktervolle blazers die iets te zeggen heb ben. Die beide met durf en die verschillende, maar stevige muzikale bagage in een solo duiken. De slotsolo van Van den Dungen was een klapper van jewelste waar de Ameri kanen uit de Army Band met open mond naar stonden te luisteren op dat Voorhout. Voor mij reden genoeg om met Van den Dungen mee te rei zen naar café The Oldtimer in de Papestraat waar hij met ei gen kwartet optrad. Iets min der spannend, daar in die stampvolle kroeg, maar op nieuw een ontdekking: een prima gitarist in dat kwartet, Piet Hoek. „North Sea Jazz heats The Ha gue" was een succes. Je voelde dat Den Haag er na een paar dagen steeds meer aan gewend raakte, dat passanten steeds welwillender reageerden, ble- De saxofonisten in „Sax-battle" op het Voorhout. ven staan en tijd uittrokken om te blijven luisteren. Hope lijk komt er een volgende keer, al is nu nog niet in te schatten wat het gebeuren in de Haagse binnenstad voor het „echte" North Sea betekent en of Acket zichzelf er niet mee gaat beconcurreren. Maar re acties als „leuk, er gebeurt tenminste iets" en „als steden als Zwolle, Amersfoort, Apel doorn en Den Bosch en Breda zulke dingen op straat hebben, moet dat in Den Haag toch ook kunnen?" waren niet van de lucht deze week in de bin nenstad. Terwijl op het Voor hout gisteravond al druk gefi losofeerd werd hoe de opening volgend jaar spectaculairder gemaakt kan worden. „Laat alle percussionisten uit heel Nederland naar Den Haag ko men" riep iemand. Ik heb er nog een voor als Paul Acket FOTO: STEPHEN EVENHUIS meeleest: Alle Hagenaars die iets hebben waarop getrom meld kan worden, al was het maar moeders pappot, naar het plein voor het Muziektheater laten komen. En ze daar o.l.v. net zo'n dirigent als vorige week zaterdag de knallende opmaat voor het North Sea la ten geven. Want dat is, wan neer u dit leest, inmiddels in volle gang. BERT JANSMA DEN HAAG „Ik ben geen Hindoe, wil dat ook niet zijn, maar ik heb er wel een tic van". Een be kentenis van de componist Ton de Leeuw (62), die in opdracht van de Kurt Thomas Stichting en ter gelegenheid van het 25-ja- rig jubileum van die stich ting „Cinq poèmes de Ka- bir" heeft geschreven. Het werk wordt zaterdaga vond bij het slotconcert van de dirigentencursus in de Lutherse Kerk in aan wezigheid van de compo nist uitgevoerd. Ton de Leeuw: „Ik heb altijd aandacht gehad voor de ama teuristische muziekbeoefening en heb ook veel werken voor amateurs gecomponeerd. Ik ben van mening dat de heden daagse componisten te weinig doen voor de amateurmusici. Dat komt misschien omdat het moeilijker is een gemakkelijk stuk te schrijven dan een moeilijk stuk. Het resultaat is dan dikwijls dat het vlees noch vis is. Voor mij is het Concert gebouworkest evenveel waard als een amateurkoor" De Leeuw is in zijn werk uitge gaan van de 15e eeuwse mys tieke Indiase dichter Kabir die zich sterk heeft ingezet voor een samenleving waarin sectes en tegenstellingen konden worden overbrugd. Mystiek betekende voor Kabir een spi rituele beleving, een streven naar een eenheid met God. In één van de gedichten waarvan Ton de Leeuw zich bedient wordt dan ook gesproken over: „Alle dingen zijn gescha pen door God. Hij is wat wij in het heelal zien. Hij is het licht, positie eigenlijk een klein spie geltje gericht naar de wereld waarin de componist leeft. De Leeuw vergelijkt het compo neren als de beweging van een stromende rivier met een nooit ophoudende lijnenspel, een spel binnen een bepaald rooster zoals de cijfers die in een digitaal beeldscherm op lichten tegen de achtergrond van één en hetzelfde rooster. Het rooster is aanwezig, de muziek stroomt daarin met steeds andere vormen. Aan de ene kant gebonden, aan de an dere kant flexibel. „In de zes tiger jaren heb ik meegedaan met alle stromingen van die tijd" vertelt Ton de Leeuw, „maar die ontwikkelingen voerden allemaal terug tot de traditie van de 18e en 19e eeuw. Ook ik grijp terug naar een traditie, maar dan de Indiase traditie van de 15e eeuw. Als je mijn composities een naam wilt geven, in een hokje wilt stoppen maar op zich ben ik daar tegen noem het dan verwijde moda liteit". Het was ook in de jaren zestig dat De Leeuw een open brief schreef aan de organisa toren van het Nederlandse concertleven waarin hij het gebrek aan uitvoeringsmoge lijkheden voor hedendaagse componisten aan de kaak stel de. „Ik heb" vertelt De Leeuw, „zelfs overwogen om te stoppen met componeren. Ik heb gesproken over een „op pervlaktecultuur" en ik denk dat die houding in de loop van de jaren alleen maar is toege nomen. Er is sprake van gees telijke luiheid. De mensen le zen steeds minder interessante boeken en allerlei blaadjes, overal is zogenaamde achter grondmuziek, in de concertza len viert een bepaald repertoi re hoogtij en de commercie in de kunst neemt toe. Je moet de juiste habitus hebben om Ton de Leeuw, geen Hindoe, maar wel de tic ervan. FOTO: PR met kunst om te gaan, zonder enige kennis van zaken als een toerist door een museum te lopen heeft weinig zin. Daarom ook heeft de eigen tijdse scheppende kunstenaar in de huidige muziekpraktijk nauwelijks een functie. Maar persoonlijk mag ik helemaal niet mopperen. Mijn composi ties worden regelmatig uitge voerd, ik woon met mijn Fran se vrouw in Parijs en dat is als je onafhankelijk bent een heerlijke stad en ik com poneer wanneer ik zin heb. Als het een bepaalde dag niet lukt dan denk ik: morgen is er weer een dag". ADRIAAN HAGER EERSTE DEEL VAN DRIELUIK „DE BRABANTSE DECAMARONE" Dirk van Babyion: „De Brabantse Decamarone" Eerste boek: „De Goede Week". Uitgeverij Manteau. Prijs ƒ29,50. „Dit boek kan uw kuisheid schaden" is de waarschuwing die Dirk van Babyion vooraf laat gaan aan zijn nieuwe ro man, de eerste uit een samen hangende reeks van drie, met de titel „De Brabantse Deca marone". Vooraf gaat ook een aanwijzing voor nodige en nuttige attributen, die bij het lezen van pas komen, waaron der „stilte en tijd", „zoutjes, drankjes en gordijnen", alsme de „kleenex". Bij de „nuttige" objecten staat een „woorden boek". Naar mijn idee zijn an dere dingen harder nodig voor de lectuur van dit boek, zoals een redelijke leestechniek, vooral van verhalen waarin samenhang en ontwikkeling geen voornaam aspect is en een behoorlijk uithoudingsver mogen, want de verveling dreigt soms overheersende trekken aan te nemen. Dit eerste boek van „De Bra bantse Decamarone" heeft de titel „De Goede Week" en het valt weer uiteen in drie grote hoofdstukken, met de titels „Goede Vrijdag", „Stille Zater dag" en „Pasen". Op deze drie opeenvolgende dagen is tel kens iemand anders aan het woord, respectievelijk zijn dat Dirk, kennelijk de auteur zelf, Esther en Vasco. De twee laat ste beginnen hun episode met een localisering ervan, bij het eerste verhaal van de auteur Dirk ontbreekt dat. Het valt te verwachten dat er in de vol gende twee delen nog zeven verhalen volgen, de vertellers of hoofdpersonen daarvan zijn de lezer van dit eerste deel al bekend, met al hun dwaze, li- terair-culturele en soms wat puberale bijnamen. Boccacio Titel en stramien zijn ontleend aan het beroemde Italiaanse verhalenboek van Boccacio, de „Decamarone", waarin tien jonge Italiaanse jongelui van adellijke afkomst elkaar veelal erotische en seksueel getinte verhalen vertellen, als zij zich tien dagen in vrijwillige afzon dering begon om een epidemie van de pest de kans te geven voorbij te gaan. Inhoudelijk komt veel van dit laat-Middel- eeuwse Italiaanse verhaal te rug in de vertellingen uit Brusselse woningen in de paasdagen van 1995, waar deze „Brabantse Decamarone" zich voltrekt. Maar ditmaal worden niet elke avond tien verhalen, door elke aanwezige één, verteld, want dat is typisch voor die oude verteltrant, die nog op monde linge overlevering gebaseerd was. Op de Stille Zaterdag dat Esther aan het woord is, be schrijft zij hoe de negen ande ren in haar woning over de kamers verdeeld zijn: vier mannen in de kleine living, vier vrouwen in de kleine slaapkamer, een man in de keuken en een andere man in de gang tussen die vertrekken, bij de telefoon. In de derde episode zijn zij, anders ver deeld over de ruimte, in een andere woning, aan de Have- lozenstraat te Molenbeek. De verhalen worden nu kennelijk steeds simultaan verteld, maar vooralsnog is dat niet duide lijk. Vormaspecten Meer dan door de inhoud van zijn verhaal lijkt de auteur ge biologeerd door dergelijke en veel andere vormaspecten. Zijn verhaal lijkt allereerst te gaan over de grenzen van fic tionele literatuur en de moge lijke overschrijdingen die daar nodig zijn. Wat de inhoud be treft: de waarschuwing vooraf was begrijpelijk maar mis schien niet nodig. De verhalen zijn die van genotzoekers in een toekomst, waarin de nor men van de maatschappij van heden op het gebied van seks en relaties geheel uit de hand zijn gelopen of verdwenèn zijn. Homoseksualiteit is de norm voor mannen en vrou wen hebben evenzeer onder linge seksuele relaties. Drugs, vooral cocaïne, zijn alom in gebruik. Je kunt ze zelfs laten toedienen door je keel/neus/ oorarts. Het zijn vooral de sek suele ervaringen van de vier vrouwen en zes mannen, die in de eerste drie relazen aan de orde komen, ontmenselijkt, geplastificeerd en lang niet al tijd zo sensationeel als de au teur zelf, blijkens zijn com mentaren, vermoedt dat ze zijn. Hoe het totaal-verhaal precies in elkaar steekt, komt de lezer pas in het derde verhaal van het drieluik te weten, zo woTdt ergens opgemerkt. De lezer zal ook pas na het derde deel een eindoordeel kunnen vellen over deze literaire onderne ming. Maar de vele vragen die hem voorgelegd worden en de het raadselachtige van de op zet en vele elementen van het boek, zijn vooralsnog intrige rend, genoeg, om de volgende delen met belangstelling af te wachten. JAN VERSTAPPEN Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Li cence to kill (al); 13.30, 20.30. za. zo. ook 16.30. EUROCINEMA II: Road House (16); 13.45. 18.45, 21.15. za. zo. ook 16.15. EUROCINEMA III: Police aca demy VI (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. ook 16.15. Platvoet en zijn vriendjes (al); za. t/m wo. 14.00. za. ook 16.00. EUROCINEMA IV: Naked gun (al); 13.45, 18.45, 21.15. zo. ook 16.15. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Road Hou se (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Scandal (al); 18.45, 21.15. Li cence to kill (al); 14 15, 18.45, 21.15. Naked gun (al); 19.00, 21.15. My stepmother is an alien (al); 14.30, 19.00, 21.15. Police Academy VI (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. Ta- ran en de toverketel (al); za. wo. 14.30. •TRIANON (Bree- straat 31, tel. 123875): The Bear (al); 19.00. za. zo. wo ook 14.30. 9Va Weeks (16); 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 125414): Private Schoolgirls (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Naked gun (al); 19.00. Frank en Vrij (al); za. wo. 14.45. CITY THEATER II: Johnny is alive (16); za. zo wo. 15.45. My step mother is an alien (al); 21.15. VOORSCHOTEN GREENWAY tel. 01717-4354): Rainman (al); do. t/m zo. 19.00, 21.15. ma. t/ m wo. 20.15. za. zo. wo. 15.45. Working girl (al); ma. t/m wo. 20.45. The naked gun (al); do t/ m zo 19.00, 21.15. za. zo. wo. 15.45 KINDERVOORSTELLINGEN De lady en de vagebond; za. zo. wo 14.00. Kunst en vliegwerk; za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA tel. 01751-13269):The naked gun (al); vr. t/m zo. 20.00. Dange rous liaisons (al); ma. t/m wo. 20.00. 14.00. VOORSCHOTEN GREENWAY tel. 01717-4354): Rainman (al); do. t/m zo. 19.00, 21.15. ma. t/ m wo. 20.15. za zo. wo. 15.45. Working girl (al); ma. t/m 20.45. The naked gun (al); do t/ m zo 19.00, 21.15. za. zo. l 15.45 KINDERVOORSTELLINGEN De lady en de vagebond; za. zo wo. 14.00. Kunst en vliegwerk; za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA tel 01751-13269):The naked gun F (al); vr. t/m zo 20.00. Dange-j rous liaisons (al); ma. t/m wo. 20.00. 14.00. DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27, tel. 463500): Roadhouse (16); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30 ASTA 2: My stepmother is an alien (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3 The Fly II (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (naast Den Haag Centraal tel. 471656): Scandal (16); 14.00. 19.15. 21.45. za. zo. 14.00, 16.45, 19.15, 21.45. BABYLON 2: Dangerous liaisons (al); 19.00, 21 30. do. vr. ook 14.00. BA BYLON 3: A cry in the dark (al); 19 00, 21.30 do. vr. ook 14.00. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Police academy 6 (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Pet Sematary (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Her alibi (al); 18.45, 21.30. do. ook 14.00. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Li cence to kill (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. di. 14.00, 18.30, 21.30. METROPOLE 2: Rain n 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Police academy 6 (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. di. 14.00, 18 45. METROPOLE 4: The naked gun (al); 14.00, 18.45, 21.30. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: Filmzomer '89; 14.00, 18.45, 21.30. do. 14.00, 20.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma. 14.00, 18.45. Once upon a time in America; do. Something wild; vr. Fatal at traction; za. Fantasia; zo. Jean de Florette en Manon des Sour ces; ma. Prick up your ears; di. Little shop of horrors; wo. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): Licence to kill (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: Who's Harry Crumb (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: The naked gun (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, I 18.45, 21.30. ODEON 4: Dead bang (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): La Venexiana (16); 19.15, 21.15. zo ook 14.15. STU DIO 2: The shooting party (al); 19.00, 21.00. zo. ook 14.00. STUDIO 3: Another woman (al). 19.00, 21.00. ZO. OOk 14.00. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Cartas del parque; 19.30, 21.45. Zaal 2: High tide; 19.30. Bagdad café; 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45. Exterieur Nuit; do. Dirty dan cing; vr. Pauline a la plage; za. Fun in acapulco; zo. It's a bikini world; ma. A swingin' summer; di. Blue Hawaï; wo. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1 Rooftops (16); za 00.15. CINEAC 2: Pet Sema tary (16); za. 00.15. CINEAC 3: Police academy 6 (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 2: Platvoet en vriendjes; za. zo. 14.00, 21.30. t/m wo. 14.00. BABYLON 3: Taran en de toverketel; za. zo. 14.00, 16.30. ma. t/m - 14.00. CINEAC 3: Taran en de toverketel; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. METROPOLE 1 Platvoet en zijn vriendjet; 14.00. zo. 13.15, 16.00.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 14