De vaste hand van een oude meester „Allemaal klappen met Johnny Letman Wat dacht u van2.000,- aan accessoires naar keuze cadeau? SaidóaOowumt SIERK SCHRODER EN PIET VANBOXEL EXPOSEREN BIJ PULCHRI Plus... een aantrekkelijk inruilaanbod? Kortom, wat dacht u van een bezoekje aan'n Peugeot-dealer? Peugeot 309 vanaf20.980,- PEUGEOT 309 KUNST DONDERDAG 13 JULI 1989 PAGINA 1 Pulchri Studio, Lange Voorhout 15, Den Haag. Sierk Schroder en Pim van Boxel. Geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 11.00 uur tot 17.00 uur. Zondag van 13.00 uur tot 17.00 uur. Tot en met 20 juli. Twee oudgedienden uit de Haagse kunstwereld exposeren op dit moment recente werken in de Tuingalerie van Pulchri Studio: Sierk Schroder (85) en Piet van Boxel (76). Het is een expositie van bescheiden om vang, en zeker in het geval van Schröder met werken van bescheiden formaat. Maar dat zegt uiteraard niets over de kwaliteit, juist in het kleine toont hij opnieuw zijn vak manschap. Karakteristieke portretten in pastel en de vele naakten waar Schröder zo beroemd mee is geworden, maakt de nestor van de Pulchri-kring nauwe lijks nog. Na een leven lang te hebben geworsteld met de menselijke figuur, legt hij zich nu toe op miniatuurtjes: een boomstronk met paddestoelen, de vleugel van een vogel of een bloem. Het materiaal vindt hij in en rondom zijn atelier in Wassenaar. Ook schildert en tekent hij exoti sche schelpen die verzamelaar en vriend Fred Klomp voor hem uit het Verre Oosten meebrengt. Dat Schröder het zich nog steeds niet gemakke lijk maakt, blijkt uit het schil derijtje 'Zeepokken'. In Pul chri staat de grillige kluwen weekdiertjes die voor Zeepok ken model heeft gestaan. De afbeelding is een zeer knappe weergave van het origineel. Zo'n uitdaging gaat de kunste naar nog steeds niet uit de weg. De tweede exposant, aquarel list en schilder Pim van Boxel, kiest niet voor details, maar voor een totaalbeeld. Op de expositie hangen interieurs en landschappen die hij tijdens reizen door de Provence maakte zoals 'De hellingen van de Verdon' en 'De bergen bij de Ventoux.' Hij trekt nog steeds de bergen in met zijn schildersezel en aquarel-spul len. Van Boxel is niet uit op een natuurgetrouwe weergave; hij wil de sfeer, kleuren en het licht van de Provence treffen. De composities bouwt hij op met kleurvlakken. De aquarel len hebben een zeer heldere uitstraling, het waterige blauw domineert. Op een soms haast pointillistische manier zet Van Boxel kleurvelden naast el kaar. Hij ontleedt de kleuren en de structuur van het land schap en tracht zo de kern te raken. Het werk van Sierk Schröder en Piet van Boxel heeft niet zoveel met elkaar gemeen, wel stemmen de karakters van de twee kunstenaars enigszins overeen. Beiden hebben wars van modes of trends, altijd ei genzinnig een eigen stijl ge volgd en uitgediept. Door figu ratief te blijven werken in de traditie van de grote Franse meesters, stelden ze zich hun leven lang tegendraads op. Pa radoxaal genoeg geldt in deze eeuw de 'conservatieve' kun stenaar immers als dwarslig ger, de kunstenaar die eigen lijk niet wil deugen. Alle aan dacht gaat immers uit naar ab stract en experiment. Eigentijds Schröder heeft zijn denkbeel den eens prachtig verwoord in een boekje bij een overzicht sexpositie in het Gemeentemu seum (1973): „Eigentijds - een veel gebruikt woord. Er zijn stichtingen, verenigingen voor eigentijdse kunst en er is ei gentijds onderwijs en zelfs verscheen er kortgeleden een eigentijds kookboek! Het is een magisch woord, een vlag, waaronder vele schepen va- Eigentijds is niet een belang rijk woord in de vocabulaire van Schröder, wel kwaliteit. Zo komt hij in hetzelfde arti kel bij zijn adagium: „Wat is kwaliteit? Het wordt bepaald door twee omstandigheden: enerzijds de kracht en de zui verheid van dé inspiratie en anderzijds het scheppend ver mogen. Zonder inspiratie is elk kunnen levenloos, zonder kunnen is elke inspiratie krachteloos". Dit mag de kern worden ge noemd van het kunstenaar schap van Sierk Schröder: hij streeft al ruim 50 jaar naar de perfectionering van zijn kun nen. Tot op de dag van van daag studeert hij nog op de anatomie van de mens en op vormen in de natuur. De vorm begrijpen en bezieling in de vorm leggen, daar gaat het hem om. In het verleden heeft de bijna manische drang tot perfectie ertoe geleid dat hij schilderijen liet vernietigen, werken waar hij achteraf toch tniet tevreden over was. Zelfs het portret van Cornelis Veth' (de literatuurcriticus) waarmee Schröder in 1952 de Jacob Hartogh-prijs won, is er om die reden niet meer. In de portretten heeft hij zich altijd ten doel gesteld uiterlijk èn innerlijk van het model te raken. Het gezicht en de li chaamshouding laten, bij een juiste waarneming, zien hoe iemand denkt en voelt. De kunstenaar moet daar oog voor hebben en natuurlijk het vermogen dat weer te geven. Voor Schröder is het model niet een object, maar een uniek karakter. Het is de taak van de portrettist uiterlijk en innerlijk te laten samenvloei en. Hier schuilt ook het grote verschil met bijvoorbeeld de impressionisten die slechts geïnterresseerd waren in de sensatie die de uiterlijke vorm oproept. Sierk Schröder is niet tevreden met de vluchtige im pressie van het oog, maar ob serveert met een vorsend oog. Hij is een dienstbaar kunste naar die zijn taient leent aan het model of object dat hij schildert. Nature morte Tegenwoordig gaat hij het gevecht met een model niet zo vaak meer aan, maar legt zich vooral toe op de 'nature morte' in de directe omgeving van zijn atelier. Merkwaardiger wijs vindt de oude meester dat niet eens zo'n grote stap, in het maandblad van het Pulchri Genootschap zegt hij er dit over: „Hoe ouder ik word, hoe meer ik ertoe kom alles te zien als een grote eenheid. Of ik nu een vrouwenfiguur maak, een portret of een boomstronk, al les gehoorzaamt aan dezelfde wetten en je bent, net zo goed als elke cel in je lichaam dat is, verbonden met de verste ster- Schröder ontpopt zich als een 'holist': in het kleinste deeltje weerspiegelt zich het grote ge heel. Zoals lichaam en geest één zijn, maken meps en na tuur onderdeel van hetzelfde geheel uit. Het oeuvre van de kunstenaar kan worden be schouwd als één heroïsche po ging het zichtbare en het on zichtbare weer te geven, in wezen probeert hij steeds het zelfde raadsel te vangen, al leen de modellen wisselen. De intentie en de schilderkunstige problemen veranderen niet. De miniatuurtjes van takken, schelpen en bloemen op de ex positie in Pulchri tonen het grote vakmanschap van de meester. Met vaste hand en zonder een streepje te veel of te weinig, zet hij die dode din gen neer „Ik zou de vormken- nis van de meesters van de Italiaanse renaissance willen combineren met de poëzie van het laat-impressionisme," zo schreef hij eens. Het.jongste werk bij Puchri laat zien dat hij deze niet geringe opdracht trouw is gebleven. De techni sche perfectie bereikt weder om grote hoogte. Kunst is een Heilig Ambacht, zo luidde het credo op de Ko ninklijke Academie in de jaren twintig toen Sierk Schröder daar zwoegde op moeilijke mo dellen en ingewikkelde stille vens. Op 85-jarige leeftijd neemt hij dat.heilige ambacht nog even bloedserieus. Op een recent zelfportret kijkt hij de toeschouwer streng aan (zoals eigenlijk op al zijn zelfportret ten); voor Sierk Schröder is kunst geen lichtzinnige bezig heid, maar een permanent gevecht met de vorm. HANS OERLEMANS Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men ,,UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Licence to Kill (al); 13.30. 20.30. za. zo. ook 16.30. EUROCINEMA II: Road Houee (16); 13.45, 18.45, 21.15. za. zo. ook 16.15. EUROCINEMA III: Police academy VI (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. ook 16.15. Platvoet en zijn vriendjes (al); za. t/m wo 14.00. za. ook 16.00. EUROCI NEMA IV Naked gun (al); 13.45, 18.45, 21.15. zo. ook 16.15. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Road House (al); 19.00, 21.15 za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel 124130): Scandal (al); 18.45, 21.15. Licence to kill (al); 14.15, 18.45, 21.15. Naked gun (al); 19.00, 21.15. My stepmother is an alien (al);'14.30, 19.00, 21.15. Police Academy VI (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. Taran en de toverketel (al); za. zo. wo1. 14.30. «TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): The Bear (al); 19.00. za. zo. wo. ook 14.30. 9Vi Weeks (16); 21.15. REX (Haarlemmer straat 52, tel. 071-125414): Private Schoolgirls (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Naked gun (al); 19.00. Frank en Vrij (al); za. wo. 14.45. CITY THEA TER II Johnny is alive (16); za. zo. wo 15.45 My stepmother is an alien (al); 21.15. VOORSCHOTEN GREENWAY tel 01717-4354): Rainman (al); do. t/m zo. 19.00, 21.15. ma. t/m wo. 20.15. za. zo. wo. 15.45. Working girl (al); ma. t/m wo. 20.45. The naked gun (al); do t/m zo 19.00, 21.15. za. zo. wo. 15.45 KINDERVOORSTELLINGEN De lady en dé vagebond; za. zo. wo. 14.00. Kunst en vliegwerk; za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA tel. 01751-13269):The naked gun (al); vr. t/m zo. 20.00. Dangerous liai sons (al); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN Kunst en vliegwerk; za. zo. wo. 14.00. VOORSCHOTEN GREENWAY tel. 01717-4354): Rainman (al); do. t/m zo. 19.00, 21.15. ma. t/m wo. 20 15 za. zo. wo. 15.45 Working girl (al); ma. t/m wo. 20.45. The naked gun (al); do t/m zo 19.00, 21.15. za. zo. wo. 15.45 KINDERVOORSTELLINGEN De lady en de vagebond; za. zo. wo. 14.00. Kunst en vliegwerk; za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA tel. 01751-13269):The naked gun (al); vr. t/m zo. 20.00. Dangerous liai sons (al); ma. t/m wo. 20.00 KINDERVOORSTELLINGEN Kunst en vliegwerk; za. zo. 14.00. DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27. tel. 463500): Roadhouse (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18 45, 21.30. ASTA 2: My step- mother is an alien (al); 14.00, 18 45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3 The Fly II (16); 14 00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (naast Den Haag Centraal tel. 471656): Scandal (16); 14.00, 19.15, 21.45. za. zo. 14.00, 16.45, 19.15, 21.45. BABYLON 2: Dan gerous liaisons (al); 19.00, 21.30. do. vr. ook 14.00. BABYLON 3: A cry in the dark (al); 19.00, 21.30. do. vr. ook 14.00. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Police academy 6 (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Pet Sematary (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18 45, 21.30 CINEAC 3: Her alibi (al); 18.45, 21.30. do ook 14.00. METROPOLE 1 (Car- negielaan, tel. 456756): Licence to kill (al); 14.00, 18.45, 21.30. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. 14.00, 18.30, 21.30. METROPO LE 2- Rain man (al); 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Police academy 6 (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo, 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. di. 14.00, 18.45. METROPOLE 4: The naked gun (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: Filmzo- mer '89; 14.00, 18.45, 21.30. do. 14.00, 20.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma. 1400, 18.45. Once upon a time in America; do Something wild; vr. Fatal attrac tion; za. Fantasia, zo. Jean de Flo- rette en Manon des Sources; r Prick up your ears; di. Little shop of horrors; wo. ODEON 1 (Heren gracht 13. tel. 462400): Licence to kill (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODE ON 2: Who's Harry Crumb (al), 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: The naked gun (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: Dead bang (12); 13.45, 18 45, 21.30. zo. 13.30, 16.00. 18 45, 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): f Venexiana (16); 19.15, 21.15. ook 14.15. STUDIO 2: The shoot ing party (al); 19.00, 21.00. zo 14.00. STUDIO 3: Another woman (al); 19.00, 21.00. zo. ook 14.00. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Car tas del parque; 19.30, 21.45. Zaal 2: High tide; 19.30 Bagdad café; 21 45. Zaal 3: 19.30, 21.45. Exte rieur Nuit; do. Dirty dancing; Pauline a la plage; za Fun in ac pulco; zo. It's a bikini world; rr A swingin' summer; di. Blue Ha- NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Rooftops (16); 00.15. CINEAC 2: Pet Sematary (16); za. 00.15. CINEAC 3: Police academy 6 (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 2: Platvoet en vriendjes; za. zo. 14.00, 21.30 i t/m wo. 14.00. BABYLON 3: Ta ran en de toverketel; za. zo. 14.00, 16.30. ma. t/m wo. 14.00. CINE- AC 3: Taran en de toverketel; z wo 14.00. zo. 13 15, 16.00. Ml TROPOLE 2: Platvoet en zi vriendjes; 14.00. zo. 13.15, 16.00. DEN HAAG De befaamde klarinet tist en leider van de Dutch Swing Colle ge Band Peter Schil- peroort maakte eens een eind aan een ge leerd debat over de diepere betekenis van het woord jazz door simpelweg op te merken: „Jazz is gewoon tot vier tel len en swingen. Meer niet". Een definitie die in elk geval volop van toepas sing is op de orkesten die deze week als op warming voor het North Sea Jazz Festival door de Haagse binnen stad paraderen. Onge compliceerde New Or leans jazz op het perron van het Centraal Sta tion, op straat en giste ren ook in het waren huis De Bijenkorf. Het gebeurt allemaal op de eerste etage, even voorbij de rekken met afgeprijsde overhem den, op de CD-afdeling. Een verbaasd en soms verschrikt opkijkend publiek staat plotseling oog in oog met een 71- jarige man, die over het podium springt alsof hij net twintig is geworden. „Allemaal meeklap pen", commandeert hij op een toon die geen te genspraak duldt. Even voorstellen: Johnny Letman, trompettist en zanger van de „New Orleans Vaudeville Show". Een zes man sterke formatie die ge routineerd de ene na de andere klassieker uit de mouw schudt. Herrie „Wat een rotherrie", mompelt een klant, die er geen misverstand over laat bestaan dat hij alleen voor de over hemden is gekomen. Hij beent haastig door naar de kassa, maar is een uitzondering Het me rendeel van de klanten geeft zich na een korte aarzeling gewonnen voor de aanstekelijke muziek van Letman en zijn kornuiten. De im provisaties op het alou de „My blue heaven" mogen er dan ook zijn en aan Letman's bevel tot meeklappen wordt massaal gehoor gege ven. Na afloop baant een man uit het publiek zich een weg naar vo ren. „Ik heb een plaat van u thuis", laat hij be wonderend weten. „Een LP waarop u samen met Lionel Hampton speelt". Letman veegt de drup peltjes van zijn bezwete voorhoofd, en kijkt de fan met een peinzende blik aan. „Dat kan best kloppen", merkt hij op. ,,Ik heb gespeeld met Hampton, maar ook met Count Basie, Tom my Dorsey, Cab Callo way... Ik weet van som mige platen niet eens meer dat ik ze heb ge maakt". Om vervolgens gewillig zijn handteke ning te zetten. „Wilt u alleen de naam? Ik kan er gerust nog iets bij schrijven. De hartelijke groeten, of de datum". Basie, Dorsey. Callo way. Ongelovige blik ken bij de omstanders. Heeft deze oude baas werkelijk het voorrecht genoten samen te wer ken met deze giganten uit de rijke historie van de jazz? Ze kunnen ge rust zijn. Op menige plaat uit de jaren veer tig en vijftig is hij terug te vinden. Zo verleende hij zijn medewerking aan een succesvolle op- namessie in 1947 van Cab Calloway, waar de hit „Everybody eats when they come to my house" werd vastgelegd. Een melige tekst van zanger Calloway („Have a banana, Han- na; eat your potatoe, Plato") wordt onder lijnd door een strak swingend arrangement met Letman in de ko persectie. Letman is in een humeur. De reden wordt duidelijk als hij luidruchtig blijk geeft van zijn enthousiasme voor de organisatie van het North Sea Jazz Fes tival. „Ik heb hier vorig jaar voor het eerst ge speeld, met Buck Clay ton. De muzikanten worden echt in de wat ten gelegd. Alles is ab soluut first class. Dat heb ik zelden meege maakt. Misschien alleen die keer, dat ik als ere gast optrad bij het hu welijk van Grace Kelly in Monaco". Letman speelt nu al weer zo'n zeven jaar bij de New Orleans Vaude ville Show. De uit Zwe den afkomstige leider Lars Edegran contrac teerde hem als gelouter de veteraan, naast jeug dig talent als de zange res Thaïs Clark. Het re pertoire is omvangrijk maar niet verrassend. „Baby won' t you plea se come home" is al on telbare malen eerder ten gehore gebracht, maar de band vertolkt het nummer met een enthousiasme alsof het een wereldprimeur be treft. Dat maakt veel goed. Peter Schilperoort had gelijk: jazz is ge woon tot vier tellen en De Peugeot 309 is een auto waarmee het hele gezin uitstekend kan opschieten. En, u hebt volop keus. Wordt het een 3- of 5-deurs, een benzine- •uitvoering, een 1905 cm' diesel, een automaat of de supersnelle GTI? Maar er is meer te kiezen. Want u krijgt tot maar liefst 2.000,- aan accessoires naar keuze cadeau als u vóór 31 juli zo'n comfortabele Peugeot 309 aanschaft en op uw naam laat registreren. Dit aanbod geldt voor 1989- modellen en zolang de voorraad strekt. Kiest u maar uit: een zonnedakje of een spoiler, of sportieve wielplaten, of een trekhaak, of een fraaie stereo radiocassette-recorder of mistlampen. Maar ook metallickleur, een (fiets)imperiaal, speciale buiten spiegels of een ruitewisser/sproeier achter. Of natuurlijk een combinatie van deze of andere accessoires. Zolang het de 2.000,- incl. BTW niet te boven gaat. Dit aanbod geldt voor elke uit voering van de 309, met uitzondering van de Comfort. Tot slot heeft u nog het voordeel dat wij u tijdelijk een wel heel speciaal inruilaanbod kunnen doen. Ga snel langs bij de Peugeot-dealer. Zijn adres vindt u in de Gouden Gids. Ongehoord goed. BTW. EXCL. AFLEVERINGSKOSTEN 485.- WIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN PEUGEOT LEASE. LEASEN TEGEN EEN AANTREK I PEUGEOT. DYNAMISCH OP WEG.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 14