Groot- Brittannië en
de Franse Revolutie
Art for
Art's sake.
Turken roven
op Cyprus
kunstschatten
bioscopen
KUNST
CeidoeSomu/nt
ZATERDAG 8 JULI 1989 PAGINA 19
Hagenaar maakt monument
voor Apeldoornsche Bosch
APELDOORN Het op initiatief van de
Stichting Bevrijding '45 opgerichte Comité Mo
nument Apeldoornsche Bosch wil de Haagse
beeldend kunstenaar Ralph Prins opdracht ge
ven tot het maken van een beeld dat herinnert
aan de deportatie in de Tweede Wereldoorlog
van ongeveer 1500 patiënten en personeelsle
den van de joodse psychiatrische inrichting Het
Apeldoornsche Bosch.
Prins, die onder meer het Nationale Monument
Westerbork op zijn naam heeft staan, is, in af
wachting van de definitieve opdracht, reeds be
zig met het maken van schetsontwerpen. Hij
denkt aan een monument in mozaïek dat „een
nobele uitstraling in een rustige omgeving"
heeft. Over de plaats van het beeld is nog geen
beslissing genomen, maar het comité wil de
onthulling van het monument op maandag 22
januari '90.
Spaanse componist
Halffter overleden
MADRID In zijn
woonplaats Madrid is
de Spaanse componist
Ernesto Halffter be
graven. Hij overleed
op 84-jarigé leeftijd.
Ernesto Halffter dankt
het grootste deel van
zijn bekendheid aan
het feit dat hij zich
toelegde op het post-
huum afmaken van
het symfonische ge-
dicht „Atlantide" van
zijn leermeester Ma
nuel de Falla. Het stuk
beleefde zijn première
in 1977 in Milaan.
Halffter werd op 16 ja
nuari 1905 geboren in
Madrid en studeerde
vanaf 1924 onder lei
ding van De Falla in
Grenada. Op 20-jarige
leeftijd componeerde
hij zijn bekendste
werk, „Sonatina y Sin-
fonietta", dat voor het
eerst werd gespeeld in
1928 in Buenos Aires.
Fotofestival Naarden hedendaags trefpunt
NAARDEN Het eerste Fotofesti
val Naarden, waarbij de Neder
landse fotografie in de schijnwer
pers staat, wordt een terugkerend
evenement. Het wordt voor het
eerst in september in de gelijkna
mige vestingstad gehouden. Het
wordt een trefpunt voor fotografie
en fotografen zoals in ons land nog
rfiet bestaat. Het eerste festival is
een van de vele activiteiten die
plaats hebben omdat 150 jaar gele
den de fotografie werd uitgevon
den. In Naarden zal alleen eigen
tijdse fotografie te zien zijn.
Van 24 fotografen wordt werk ge
ëxposeerd, waarvan veel voor
Naarden is gemaakt. Het zijn uit
eenlopende specialisten met mate
riaal dat zich beweegt tussen kunst
en reclame, landschappen en foto-
journalistiek. Enkele van de deel
nemers stellen regelmatig hun
werk ten toon, anderen doen het in
Naarden voor het eerst.
Daarnaast is in het Vestingmuseum
de reizende tentoonstelling „150
jaar fotografie" te zien; in het Co-
meniusmuseum is een tentoonstel
ling van werk van mensen die tot
de meesterklasse behoren van de
Bond van Nederlandse Amateurfo
tografen verenigingen.
Tot de activiteiten behoren verder
studie- en werkbijeenkomsten en
een fotograficabeurs en -veiling.
Alles gebeurt binnen de vestingstad
op loopafstand van elkaar, waarbij
de bekende Grote Kerk het centra
le punt is van Fotofestival Naar
den.
Samenwerking verenigingen
van theateraccommodaties
AMSTERDAM De besturen van de Vereniging
van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties
(VSCD) en het Nederlands Beraad Culturele Cen
tra (NBCC) hebben overeenstemming bereikt over
nauwe samenwerking. Het bureau van het NBBC
is inmiddels ondergebracht in het VSCD-kantoor
in de hoofdstad. De komende periode wordt onder
zocht of er één vereniging zal worden opgericht.
Daarover wordt begin volgend jaar een definitief
besluit genomen. De Vereniging van Schouwburg
en Concertgebouwdirecties telt 106 leden. In het
NBBC zijn 50 kleinere accommodaties verenigd.
Doel van de samenwerking is een versteviging van
de afnamezijde binnen het landelijk podiumkun-
stenbestel, aldus de bekendmaking. De werkterrei
nen van beide partners vullen elkaar wat betreft
aard en kwaliteit van het publiek en de spreiding
over het land goed aan, zo wordt het besluit verder
gemotiveerd.
LONDEN Zijn de Brit
ten en de Fransen eikaars
bondgenoten of vijanden?
Die vraag is zelfs vandaag
de dag moeilijk te beant
woorden. Je kunt zeggen
dat ze tegenwoordig met
elkaar bevriend zijn, maar
goede maatjes noemen,
stemt beslist niet overeen
met de werkelijkheid. De
geschiedenis van de Ang-
lo-Franse relaties is trou
wens een aaneenschake
ling van conflicten, af
gunst en (in de meeste ge
vallen) kleinzielige naij
ver.
De chronische love-hate-ver-
houding tussen beide landen
kwam scherp tot uiting ten tij
de van de Franse Revolutie.
Bij het begin van deze omwen
teling voelden de Britten zich
nog veilig op hun eiland. Zij
volgden met meer dan gewone
belangstelling de gebeurtenis
sen aan de overkant en sche
nen zelfs partij te kiezen voor
de revolutionairen.
Maar hun sympathie maakte
gauw plaats voor afgrijzen en
dodelijke angst, enerzijds voor
een Franse invasie en ander
zijds voor politieke onrust en
opstandigheid in eigen land.
Vanaf 1793, het jaar waarin
Louis XVI te Parijs werd ont
hoofd, verkeerde Groot-Brit-
tannie trouwens in oorlog met
de Fransen.
Een jaar later verwachtten de
Britten ieder ogenblik een
Franse bestorming en over
rompeling. Ze waren er toen
zeker van dat elke loyale Brit
dan zou sterven op de guilloti
ne. Merkwaardig genoeg werd
in die tijd het Franse onthoof
dingstoestel vrijwel niet meer
gebruikt. Maar de herinnerin
gen aan het Schrikbewind wa
ren onuitwisbaar in het Engel
se geheugen geprent. Vaak
steunden zij op niets anders
dan mythen,' die in de loop
van de jaren nog fors werden
aangedikt.
Tentoonstelling
Een en ander wordt uitgebreid
gedemonstreerd en toegelicht
in de tentoonstelling: 'Scha
duw van de Guillotine; Groot-
Brittannie en de Franse Revo
lutie', tot 10 september 1989 te
bezichtigen in Zaal 76 op de
benedenverdieping van het
befaamde British Museum in
Londen. De entreeprijs be
draagt 2 pond, maar wie een
dieper inzicht wil krijgen in de
vreemde relaties tussen Groot-
Brittannie en Frankrijk moet
er dat geld voor over hebben.
Deze tentoonstelling in het
Jury aan de slag:
festival
Rotterdam
gaat toch door
ROTTERDAM Bestuur en
j jury van het Nationaal Thea
terfestival hebben overeen
stemming bereikt over een be
noemingsprocedure voor jury-
De jury heeft haar werk dat zij
op 19 juni opschortte, hervat.
Het festival gaat daarmee
door: van 25 augustus tot 9
september in de Rotterdamse
Schouwburg. De programma's
ervoor zijn vastgesteld.
Het verschil van mening be
stond erin, dat de jury vond
dat alleen artistiek leider Ar
thur Sonnen, de stichter van
het festival, nieuwe leden aan
wijst, terwijl het bestuur
meende dat directeur Kees
Botschuyver ook die bevoegd
heid heeft. De afspraak is nu,
dat Sonnen en Botschuyver
met een derde persoon een
bindende voordracht opstellen
voor het bestuur. Die derde
persoon wordt aangewezen
door de zittende juryleden en
moet een buitenstaander zijn.
Uit het hoofdprogramma
blijkt, dat de gekozen voorstel
lingen twee keer worden op
gevoerd.
Een spotprent van de Engelse karikaturist James Gillray, getiteld
'Beleefdheid', die in 1779 werd gepubliceerd. Gillray stelde de
Engelsman voor als een stoere, goed gevoede en betrouwbare
kerel en de Fransman als een modegek die snuiftabak gebruikte,
ip en kikkers consumeerde.
Museum op Great Russell
Street verschilt sterk van alles
wat men tegenwoordig elders
te zien krijgt, 200 jaar na de
val van de Bastille. Wie een
volledig overzicht verwacht
van de historische gebeurte
nissen tussen 1789 en 1794,
korrit bedrogen uit.
Professor David Bindman, van
de universiteit van Londen,
vertelt ons in het British Mu
seum integendeel hoe de Brit
ten 200 jaar geleden de Franse
Revolutie aankeken en wat zij
er achteraf van dachten. Pro
fessor Bindman, die de exposi
tie 'Shaduw van de Guillotine'
op touw heeft gezet, toont dui
delijk aan dat in de Britse
denkwijze over de Fransen se
dertdien nog "niet veel is ver
anderd.
Politieke en volkse opvattin
gen van de Britten over de
Franse Revolutie worden
hoofdzakelijk geillustreerd
door middel van unieke oude
spotprenten. Deze voorgangers
van onze moderne cartoons
waren meestal zeer tenden
tieus, soms schunnig en af en
toe een tikkeltje ordinair. Het
oordeel van de toenmalige En
gelse karikaturisten over de
Franse Revolutie onthult
praktisch evenveel over het
Groot-Brittannie van de jaren
1790 als over het Frankrijk uit
die tijd. Voor 1789 werd '1a
douce France' door de meeste
Britse waarnemers ongunstig
vergeleken met protestants
Groot-Brittannië. De Britten
vonden hun eigen land de per
fecte staat omdat hij tegelijk
een constitutionele monarchie
en een oligarchie van groot
grondbezitters was. Toen
Frankrijk zich in 1789 begon
los te maken uit de kluisters
van het koninklijke despotis
me en de corruptie van zijn
Geen krant ontvangen? Bel tussen
18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen
14.00 en 15.00 uur telefoonnummer
071-122248 en uw krant wordt nog
dezelfde avond thuisbezorgd.
'Ancien Regime', sprak men
op de Engelse zijde van, het
Kanaal de mening uit, dat de
Fransen eindelijk op het punt
stonden Engeland in te halen.
De Britten verwachten na
tuurlijk dat alles goed ging af
lopen voor het Franse ko
ningshuis. De twee revoluties
die zich in de 17de eeuw had
den afgespeeld binnen hun
grondgebied, waren immers
onschadelijk gebleken voor
hun constitutionele monarchie,
want die was blijven bestaan.
In de bewogen tijd van de
Franse Revolutie werd James
Gillray beschouwd als Enge-
lands beste karikaturist. Tien
jaar voor het begin van de om
wenteling was Gillrays visie
van de 'soupe maigre'-Frans-
man een fatterig en geaffec
teerd iemand, die snuiftabak
gebruikte en kikkers vrat.
John Buil werd daarentegen
door hem voorgesteld als een
kloeke kerel, compleet be
trouwbaar en met een gevulde
buik. Hij deed zich geregeld te
goed aan portwijn, rosbief en
'plum pudding'.
Maar het was niet alleen in
Frankrijk dat in die tijd hon
ger werd geleden. Het plebs
van Londen bleek net zo min
betrouwbaar en goed gevoed
als het grauw van Parijs. Lon
den genoot een slechte reputa
tie. De Engelse hoofdstad was
berucht vanwege het banditis
me dat zich afspeelde binnen
haar muren. In 1780 scheelde
het niet veel of anti-katholiek
gespuis nam er de macht in
handen. Dit was het hoogte
punt van het zogeheten Gor-
don-oproer. De woningen en
andere bezittingen van rooms-
katholieken werden geplun
derd en vernield.
Het «leeuwedeel van de Engel
se bevolking mocht niet stem-
NICOSIA In het noor
delijke, Turkse deel van
Cyprus zijn talrijke kunst
schatten geroofd uit ker
ken en graven van
Grieks-Cyprioten die naar
het zuiden zijn gevlucht.
In West-Europa en de VS zijn
al veel van de kunstvoorwer
pen verhandeld. Vooral iko-
nen van byzantijnse heiligen,
uit middeleeuwse kerken weg
gehaalde fresco's en antieke
vazen van soms 3.000 jaar oud
zijn in trek.
„Dorpsbewoners die een ex
traatje willen verdienen ko
men soms met ikonen of pot
ten binnen die zij uit graven
hebben gehaald", verklaart
een antiekhandelaar in het
noorden. „Er zijn geregelde
kopers die de spullen op de
een of andere manier wel naar
het buitenland weten te krij
gen," zegt hij.
De roof van de culturele erfe
nis die de 200.000 Grieks-Cy
prioten na hun vlucht uit het
Turkse deel achterlieten
kwam opnieuw in de aandacht
met het opduiken in de VS
van een vermaard mozaïek uit
een Grieks-orthodoxe kerk.
De nieuwe Amerikaanse eige
naresse van het moziek zei de
koop, voor een bedrag van 1,2
miljoen dollar, verleden jaar te
goeder trouw te hebben geslo
ten met een Turkse kunsthan
delaar in Zwitserland.
De Amerikaanse voelt echter
nattigheid en heeft het uit 4
panelen bestaande mozaïek
ook weer te koop aangeboden,
nu voor de som van 20 miljoen
dollar. De orthodoxe kerk doej
er alles aan om het mozaziek
terug te krijgen en is met
steun van de Griekse-Cyprio-
tische regering aan een rechts
zaak begonnen om dat te be
werkstelligen.
Het Europese parlement stelde
de massale kunstroof eind vo
rig jaar ook al aan de orde. De
Turkse gemeenschap, die in
1983 in het noorden een alleen
door Turkije erkende eigen
staat uitriep, werd door het
parlement dringend gevraagd
op te houden met het roven
van kunstschatten „die een be
langrijk onderdeel vormen
van de christelijke en helleen-
se culturele erfenis".
men. Ook nonconformisten zo
als de industrieel Josiah Wed-
gewood genoten geen stem
recht. Wedgewood, fabrikant
van het bekende aardewerk
dat zijn familienaam draagt,
was opgetogen over de politie
ke en sociale gang van zaken
in Frankrijk. Hij hoopte dat de
revolutie zou leiden tot nieuwe
handelsmogelijkheden en sloot
zich aan bij andere radicale le
den van de Britse middenstad
die streden voor parlementaire
hervormingen. Zij wilden
meer vrijheid en gelijkheid tot
stand brengen.
Bedenkingen
In november 1790 publiceerde
de Engelsman Edmund Burke,
die tot dan toe de liberale zaak
gesteund had, echter zijn 'Be
denkingen bij de Revolutie in
Frankrijk'. Dit werk was ko
ren op de molen van het be
houdsgezinde establishment.
Burke sprak de mening uit dat
Frankrijk helemaal niet op het
punt stond een constitutionele
monarchie te worden naar
Brits model. Hij voorspelde dat
het Franse koningshuis zou
worden vernietigd en gaf te
verstaan dat de revolutie ook
naar Groot-Brittannie kon
overwaaien.
Het establishment hechtte on
middellijk geloof aan de waar
schuwing van Edmund Burke.
Het begon een campagne om
Jan Modaal ervan te overtui
gen dat een revolutie hem ze
ker niet meer, vrijheid en ge
lijkheid zou bezorgen en dat
zijn geluk totaal afhing van de
heilzame ongeschreven Britse
grondwet.
Maar de 'leveller' (gelijkheid
sprediker) Tom Paine publi
ceerde in 1791 zijn 'Rights of
Man' (Rechten van de Mens)
dat een antwoord was op Bur
kes 'Bedenkingen'. Dit docu
ment was van die aard, dat het
risico van een Engelse omwen
teling nog toenam. De meeste
radicale aanhangers van Paine
woonden in Birmingham. In
1791 werden hun woningen tot
de grond toe afgebrand door
een woedende menigte.- Deze
was 'Voor Kerk en Koning'
ten strijde getrokken tegen de
genen die volgens de propa
gandisten van het Engelse es
tablishment naar Frans voor
beeld de clerus en de monar
chie bedreigden.
Nog voor het einde van 1792
werd in Engeland een 'Associ
ation for Preserving Liberty
and Property against Republi
cans and Levellers' (Vereni
ging voor hèt behoud van de
vrijheid en het eigendoms
recht tegen republikeinen en
gelijkheidspredikers) opge
richt. Haar bijeenkomsten
vonden plaats in een kroeg die
'Filosofie op hol geslagen of een verbazingwekkend moment van
menselijke wijsheid', een ets van Thomas Rowlandson, gepubli
ceerd circa 1792 en rechtstreeks geinspireerd door de campag
ne van de anti-revolutionaire 'Crown and Anchor Society'.
de naam 'Crown and Anchor'
droeg. Daarom wordt deze
vereniging nog steeds 'de
Crown and Anchor Society'
genoemd.
Bestaande orde
De ideeën die zij propageerde
waren afgestemd op het sim
pele verstand van de man in
de straat, die nauwelijks kon
lezen of schrijven. De bestaan
de orde mocht niet in de war
worden gebracht, want dat zou
anarchie veroorzaken. Hervor
ming en revolutie kwamen op
precies hetzelfde neer. Al wie
een betere volksvertegenwoor
diging nastreefde, was ipso
facto een atheist, een gelijk
heidsprediker en aspirant-ko
ningsmoordenaar. Maar bo
venal: revolutie was buiten
landse import en Engelse radi
calen waren meelopers van de
gehate Fransen.
Paine werd in juni 1792 voor
het gerecht gesleept. Hij
vluchtte naar Frankrijk om te
ontkomen aan vervolging. Hij
werd Fransman genaturali
seerd maar stierf in 1809 in de
Verenigde Staten van Ameri
ka. In zijn vroegere vaderland
had men na zijn ontvluchting
de hatelijke campagne tegen
radicale voorstanders van con
stitutionele en andere hervor
mingen met onverminderde ij
ver voortgezet.
Charles James Fox, een pro
minente 'reformer' (hervor
mer) die in het parlement van
Londen de toonaangevende te
genstander was van premier
William Pitt, werd in een spot
prent afgebeeld als een bloed
dorstige 'sans-culotte'. In 1793,
het jaar van de onthoofding
van Louis XVI, werd in Enge
land ook grote aandacht be
steed aan de moord op de radi
cale Franse journalist) Jean-
Paul Marat door Charlotte
Corday.
In de Engelse mythologie over
de Franse Revolutie wordt
deze laatste beschouwd als een
grote heldin, terwijl de revolu
tionairen in Frankrijk Marat
hun eerste martelaar noem
den. Een ander aspect van de
Revolutie was, dat zo'n 150 000
Fransen de wijk namen naar
Engeland. De grootste toeloop
van Franse vluchtelingen
Tussaud
De bekendste immigrant uit
Frankrijk, Madame Marie
Tussaud, vestigde zich pas in
1802 in Londen, waar haar ge
vluchte landgenoten een be
staan leidden dat verre van
gelukkig was. Madame Tus
saud bracht haar verzameling
wassen beelden en veel huive
ringwekkende verhalen, die
later praktisch allemaal ver
zonnen bleken, met zich mee.
Enkele koppen van onthoofde
Fransen, die door Madame
Tussaud werden gemaakt, zijn
tentoongesteld in 'De Schaduw
van de Guillotine'. Professor
Bindman bewijst in deze expo
sitie dat de Britten praktisch
altijd het accent hebben gelegd
op de brutaalste en wreedste
aspecten van de Franse Revo
lutie. Het idealisme van de re
volutionairen dat leidde tot
grote verwezenlijkingen waar
van heel Europa - op Enge
land na - nog steeds de vruch
ten plukt, werd 200 jaar lang
angstvallig genegeerd. „De
anti-Franse campagnes van de
jaren 1790 hebben zelfs van
daag de dag tot gevolg dat wij
nog steeds de Revolutie zien
door de ogen van Frankrijks
vijanden", zegt Bindman.
ROGER SIMONS
Art Blakey at the North Sea Jazz Festival.
DRUM IS EEN VAN DE SPONSORS VAN HET NORTH SEA JAZZ FESTIVAL, CONGRESGEBOUW DEN HAAG, 14-.J-16 JULI 1989.
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6, tel. 01720-20800): Li
cense to kill (al); 13.30, 20.30.
za. zo. ook 16.30 EUROCINEMA
II: License to kill (al); 13.30,
20.30. za. zo. ook 16.30. Lady
en de vagebond (al); za. zo. wo.
14.00. EUROCINEMA III. Poli
ce academy VI (al); 13.45, 18.45,
21.30. zo. ook 16.15. EUROCI
NEMA IV: Naked gun (al); 13.45,
18.45, 21.15. zo. ook 16.15.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19, tel. 071-121239): Police Aca
demy VI (al); 19.00, 21.15. za.
zo. wo. ook 14.30. LIDO en
STUDIO (Steenstraat 39, tel.
124130): Scandal (al); 14.30,
18.45, 21.15. License to kill (al);
14.15, 18.45, 21.15. Naked gun
(al); My stepmother is an alien
(al); 14.30, 19.00, 21.15. Dange
rous liaisons (al); 18.45, 21.15.
Taran en de toverketel (al); za.
zo. wo. 14.30. .TRIANON (Bree-
straat 31, tel. 123875): The Bear
(al); 19.00. za. zo. wo. ook 14.30.
9Vi Weeks (16); 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52. tel. 071-
125414): The Farmer's Daugh
ter (16); 14.30, 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Naked gun; 21.15. zo. ook 14.45
(al). Frank en Vrij; za. wo 14.45
(al). CITY THEATER II: Bad 2-1;
19.00. za. zo. wo. ook 14.45. My
stepmother is an alien; 21.15.
(al); za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
tel. 01717-4354): Rainman (al);
do. t/m zo. 19.00, 21.15. ma. t/
m wo. 20.15. za. zo. wo. 15.45.
Working girls (al); ma. t/m wo.
20.45. Track 29 (16). do. t/m zo.
21.00. Big (al); do. t/m zo. 19.00.
za. zo. wo. 15.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
The lady and the tramp; za. zo.
wo. 14.00. Kunst en vliegwer;;
za. zo. wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA tel.
01751-13269):Dangerous liai
sons (al); vr. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
Alleen op de wereld; za. zo. wo.
14.00.
DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27, tel.
463500): The fly II (16); 14.00.
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. ASTA 2: My
stepmother is an alien (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3
Dead bang (12); 18.45, 21.30.
do. vr. ma. di. ook 14.00. BA
BYLON 1 (naast Den Haag Cen
traal tel. 471656): Scandal (16);
14.00, 19.15, 21.45. za. zo.
14.00, 16.45, 19.15, 21.45.
BABYLON 2: Dangerous liai
sons (al); 14.00, 19.00, 21.30. za.
zo. 14.00, 16.30, 19.00, 21.30.
BABYLON 3: A cry in the
dark (al); 19 00, 21.30. do. vr.
ma. di. ook 14.00. CINEAC 1
(Buitenhof 20, tel. 630637): Poli
ce academy 6 (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. CINEAC 2: Pet Sema-
tary (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CI
NEAC 3: Her alibi (al); 18.45,
21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00.
METROPOLE 1 (Carnegielaan,
tel. 456756): Round midnight;
zo. 10.30 Licence to kill (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. METRO-
POLE 2: Rain man (al); 14.00,
18 45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 3:
Police academy 6 (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 4:
The naked gun (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 5:
Filmzomer '89; 14.00, 18.45,
21.30. vr. zo. ma. 14.00, 20.30.
Suspect; do. Irma la douce; vr.
9Vi Weeks; za. Bird; zo. Les en-
fants du paradis; ma. Der Him-
mel über Berlin; di White mi
schief; wo. ODEON 1 (Heren
gracht 13, tel. 462400): Licence
to kill (al); 13.45, 18.45, 21.30.
zo. 13 15. 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 2: Deepstar six (16);
13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3:
The naked gun (al); 13.45,
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 4: Alien
nation (16); 13.45, 18.45, 21.30.
zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30.
STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel.
656402): Pascali's island; 19.15.
Mississipi burning (12); 21.15.
zo. ook 14.15. STUDIO 2: La
lectrice (16); 19.00. Moments of
love (16); 21.00. zo. ook 14.00.
STUDIO 3: Another woman (al);
19.00, 21.30. zo. ook 14.00.
HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Os
Canibais; 19.30. Bagdad café,
21.45. Zaal 2: High tide; 19.30,
21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45. wo.
19.30, 22.00. Paris blues; do.
Stormy monday; vr. V.a. 19.30
(doorlopend) programma van
unieke Jazz films; feest v.a.
23.00 Jazz-party; za. .Jazz on a
summers day; zo. St. Louis
blues; ma Birth of the blues; di.
Carnegie hall; wo.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1 Roadhouse; (16);
za. 00.15. CINEAC 2: Pet Se-
matary (16); za. 00.15 CINE-
AC 3: Police academy 6 (16); za.
00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
ASTA 3: Short circuit 2; za.
wo 1400 zo 13.15, 16.00
Babylon 3. Taran en de tover
ketel; za. zo. 14 00, 16.30. wo.
14.00 CINEAC 3: Taran en de
toverketel; za. wo. 14.00. zo.
13.15, 16.00.
Tientallen
schilderijen
gestolen
PARIJS Uit een apparte
ment in Parijs zijn gisteren
90 kunstwerken gestolen, al
dus de politie. Het gaat
hoofdzakelijk om doeken
van avant-garde schilders,
onder wie Adami en Quen-
tin, en twee beeldhouwwer
ken van César. De waarde
van de kunstwerken wordt
geschat op 1,5 miljoen gul
den. De inbrekers zouden
met vervalste sleutels het ap
partement zijn binnenge
drongen.