Groot- Brittannië en de Franse Revolutie Art for Art's sake. Turken roven op Cyprus kunstschatten bioscopen KUNST CeidoeSomu/nt ZATERDAG 8 JULI 1989 PAGINA 19 Hagenaar maakt monument voor Apeldoornsche Bosch APELDOORN Het op initiatief van de Stichting Bevrijding '45 opgerichte Comité Mo nument Apeldoornsche Bosch wil de Haagse beeldend kunstenaar Ralph Prins opdracht ge ven tot het maken van een beeld dat herinnert aan de deportatie in de Tweede Wereldoorlog van ongeveer 1500 patiënten en personeelsle den van de joodse psychiatrische inrichting Het Apeldoornsche Bosch. Prins, die onder meer het Nationale Monument Westerbork op zijn naam heeft staan, is, in af wachting van de definitieve opdracht, reeds be zig met het maken van schetsontwerpen. Hij denkt aan een monument in mozaïek dat „een nobele uitstraling in een rustige omgeving" heeft. Over de plaats van het beeld is nog geen beslissing genomen, maar het comité wil de onthulling van het monument op maandag 22 januari '90. Spaanse componist Halffter overleden MADRID In zijn woonplaats Madrid is de Spaanse componist Ernesto Halffter be graven. Hij overleed op 84-jarigé leeftijd. Ernesto Halffter dankt het grootste deel van zijn bekendheid aan het feit dat hij zich toelegde op het post- huum afmaken van het symfonische ge- dicht „Atlantide" van zijn leermeester Ma nuel de Falla. Het stuk beleefde zijn première in 1977 in Milaan. Halffter werd op 16 ja nuari 1905 geboren in Madrid en studeerde vanaf 1924 onder lei ding van De Falla in Grenada. Op 20-jarige leeftijd componeerde hij zijn bekendste werk, „Sonatina y Sin- fonietta", dat voor het eerst werd gespeeld in 1928 in Buenos Aires. Fotofestival Naarden hedendaags trefpunt NAARDEN Het eerste Fotofesti val Naarden, waarbij de Neder landse fotografie in de schijnwer pers staat, wordt een terugkerend evenement. Het wordt voor het eerst in september in de gelijkna mige vestingstad gehouden. Het wordt een trefpunt voor fotografie en fotografen zoals in ons land nog rfiet bestaat. Het eerste festival is een van de vele activiteiten die plaats hebben omdat 150 jaar gele den de fotografie werd uitgevon den. In Naarden zal alleen eigen tijdse fotografie te zien zijn. Van 24 fotografen wordt werk ge ëxposeerd, waarvan veel voor Naarden is gemaakt. Het zijn uit eenlopende specialisten met mate riaal dat zich beweegt tussen kunst en reclame, landschappen en foto- journalistiek. Enkele van de deel nemers stellen regelmatig hun werk ten toon, anderen doen het in Naarden voor het eerst. Daarnaast is in het Vestingmuseum de reizende tentoonstelling „150 jaar fotografie" te zien; in het Co- meniusmuseum is een tentoonstel ling van werk van mensen die tot de meesterklasse behoren van de Bond van Nederlandse Amateurfo tografen verenigingen. Tot de activiteiten behoren verder studie- en werkbijeenkomsten en een fotograficabeurs en -veiling. Alles gebeurt binnen de vestingstad op loopafstand van elkaar, waarbij de bekende Grote Kerk het centra le punt is van Fotofestival Naar den. Samenwerking verenigingen van theateraccommodaties AMSTERDAM De besturen van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) en het Nederlands Beraad Culturele Cen tra (NBCC) hebben overeenstemming bereikt over nauwe samenwerking. Het bureau van het NBBC is inmiddels ondergebracht in het VSCD-kantoor in de hoofdstad. De komende periode wordt onder zocht of er één vereniging zal worden opgericht. Daarover wordt begin volgend jaar een definitief besluit genomen. De Vereniging van Schouwburg en Concertgebouwdirecties telt 106 leden. In het NBBC zijn 50 kleinere accommodaties verenigd. Doel van de samenwerking is een versteviging van de afnamezijde binnen het landelijk podiumkun- stenbestel, aldus de bekendmaking. De werkterrei nen van beide partners vullen elkaar wat betreft aard en kwaliteit van het publiek en de spreiding over het land goed aan, zo wordt het besluit verder gemotiveerd. LONDEN Zijn de Brit ten en de Fransen eikaars bondgenoten of vijanden? Die vraag is zelfs vandaag de dag moeilijk te beant woorden. Je kunt zeggen dat ze tegenwoordig met elkaar bevriend zijn, maar goede maatjes noemen, stemt beslist niet overeen met de werkelijkheid. De geschiedenis van de Ang- lo-Franse relaties is trou wens een aaneenschake ling van conflicten, af gunst en (in de meeste ge vallen) kleinzielige naij ver. De chronische love-hate-ver- houding tussen beide landen kwam scherp tot uiting ten tij de van de Franse Revolutie. Bij het begin van deze omwen teling voelden de Britten zich nog veilig op hun eiland. Zij volgden met meer dan gewone belangstelling de gebeurtenis sen aan de overkant en sche nen zelfs partij te kiezen voor de revolutionairen. Maar hun sympathie maakte gauw plaats voor afgrijzen en dodelijke angst, enerzijds voor een Franse invasie en ander zijds voor politieke onrust en opstandigheid in eigen land. Vanaf 1793, het jaar waarin Louis XVI te Parijs werd ont hoofd, verkeerde Groot-Brit- tannie trouwens in oorlog met de Fransen. Een jaar later verwachtten de Britten ieder ogenblik een Franse bestorming en over rompeling. Ze waren er toen zeker van dat elke loyale Brit dan zou sterven op de guilloti ne. Merkwaardig genoeg werd in die tijd het Franse onthoof dingstoestel vrijwel niet meer gebruikt. Maar de herinnerin gen aan het Schrikbewind wa ren onuitwisbaar in het Engel se geheugen geprent. Vaak steunden zij op niets anders dan mythen,' die in de loop van de jaren nog fors werden aangedikt. Tentoonstelling Een en ander wordt uitgebreid gedemonstreerd en toegelicht in de tentoonstelling: 'Scha duw van de Guillotine; Groot- Brittannie en de Franse Revo lutie', tot 10 september 1989 te bezichtigen in Zaal 76 op de benedenverdieping van het befaamde British Museum in Londen. De entreeprijs be draagt 2 pond, maar wie een dieper inzicht wil krijgen in de vreemde relaties tussen Groot- Brittannie en Frankrijk moet er dat geld voor over hebben. Deze tentoonstelling in het Jury aan de slag: festival Rotterdam gaat toch door ROTTERDAM Bestuur en j jury van het Nationaal Thea terfestival hebben overeen stemming bereikt over een be noemingsprocedure voor jury- De jury heeft haar werk dat zij op 19 juni opschortte, hervat. Het festival gaat daarmee door: van 25 augustus tot 9 september in de Rotterdamse Schouwburg. De programma's ervoor zijn vastgesteld. Het verschil van mening be stond erin, dat de jury vond dat alleen artistiek leider Ar thur Sonnen, de stichter van het festival, nieuwe leden aan wijst, terwijl het bestuur meende dat directeur Kees Botschuyver ook die bevoegd heid heeft. De afspraak is nu, dat Sonnen en Botschuyver met een derde persoon een bindende voordracht opstellen voor het bestuur. Die derde persoon wordt aangewezen door de zittende juryleden en moet een buitenstaander zijn. Uit het hoofdprogramma blijkt, dat de gekozen voorstel lingen twee keer worden op gevoerd. Een spotprent van de Engelse karikaturist James Gillray, getiteld 'Beleefdheid', die in 1779 werd gepubliceerd. Gillray stelde de Engelsman voor als een stoere, goed gevoede en betrouwbare kerel en de Fransman als een modegek die snuiftabak gebruikte, ip en kikkers consumeerde. Museum op Great Russell Street verschilt sterk van alles wat men tegenwoordig elders te zien krijgt, 200 jaar na de val van de Bastille. Wie een volledig overzicht verwacht van de historische gebeurte nissen tussen 1789 en 1794, korrit bedrogen uit. Professor David Bindman, van de universiteit van Londen, vertelt ons in het British Mu seum integendeel hoe de Brit ten 200 jaar geleden de Franse Revolutie aankeken en wat zij er achteraf van dachten. Pro fessor Bindman, die de exposi tie 'Shaduw van de Guillotine' op touw heeft gezet, toont dui delijk aan dat in de Britse denkwijze over de Fransen se dertdien nog "niet veel is ver anderd. Politieke en volkse opvattin gen van de Britten over de Franse Revolutie worden hoofdzakelijk geillustreerd door middel van unieke oude spotprenten. Deze voorgangers van onze moderne cartoons waren meestal zeer tenden tieus, soms schunnig en af en toe een tikkeltje ordinair. Het oordeel van de toenmalige En gelse karikaturisten over de Franse Revolutie onthult praktisch evenveel over het Groot-Brittannie van de jaren 1790 als over het Frankrijk uit die tijd. Voor 1789 werd '1a douce France' door de meeste Britse waarnemers ongunstig vergeleken met protestants Groot-Brittannië. De Britten vonden hun eigen land de per fecte staat omdat hij tegelijk een constitutionele monarchie en een oligarchie van groot grondbezitters was. Toen Frankrijk zich in 1789 begon los te maken uit de kluisters van het koninklijke despotis me en de corruptie van zijn Geen krant ontvangen? Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen 14.00 en 15.00 uur telefoonnummer 071-122248 en uw krant wordt nog dezelfde avond thuisbezorgd. 'Ancien Regime', sprak men op de Engelse zijde van, het Kanaal de mening uit, dat de Fransen eindelijk op het punt stonden Engeland in te halen. De Britten verwachten na tuurlijk dat alles goed ging af lopen voor het Franse ko ningshuis. De twee revoluties die zich in de 17de eeuw had den afgespeeld binnen hun grondgebied, waren immers onschadelijk gebleken voor hun constitutionele monarchie, want die was blijven bestaan. In de bewogen tijd van de Franse Revolutie werd James Gillray beschouwd als Enge- lands beste karikaturist. Tien jaar voor het begin van de om wenteling was Gillrays visie van de 'soupe maigre'-Frans- man een fatterig en geaffec teerd iemand, die snuiftabak gebruikte en kikkers vrat. John Buil werd daarentegen door hem voorgesteld als een kloeke kerel, compleet be trouwbaar en met een gevulde buik. Hij deed zich geregeld te goed aan portwijn, rosbief en 'plum pudding'. Maar het was niet alleen in Frankrijk dat in die tijd hon ger werd geleden. Het plebs van Londen bleek net zo min betrouwbaar en goed gevoed als het grauw van Parijs. Lon den genoot een slechte reputa tie. De Engelse hoofdstad was berucht vanwege het banditis me dat zich afspeelde binnen haar muren. In 1780 scheelde het niet veel of anti-katholiek gespuis nam er de macht in handen. Dit was het hoogte punt van het zogeheten Gor- don-oproer. De woningen en andere bezittingen van rooms- katholieken werden geplun derd en vernield. Het «leeuwedeel van de Engel se bevolking mocht niet stem- NICOSIA In het noor delijke, Turkse deel van Cyprus zijn talrijke kunst schatten geroofd uit ker ken en graven van Grieks-Cyprioten die naar het zuiden zijn gevlucht. In West-Europa en de VS zijn al veel van de kunstvoorwer pen verhandeld. Vooral iko- nen van byzantijnse heiligen, uit middeleeuwse kerken weg gehaalde fresco's en antieke vazen van soms 3.000 jaar oud zijn in trek. „Dorpsbewoners die een ex traatje willen verdienen ko men soms met ikonen of pot ten binnen die zij uit graven hebben gehaald", verklaart een antiekhandelaar in het noorden. „Er zijn geregelde kopers die de spullen op de een of andere manier wel naar het buitenland weten te krij gen," zegt hij. De roof van de culturele erfe nis die de 200.000 Grieks-Cy prioten na hun vlucht uit het Turkse deel achterlieten kwam opnieuw in de aandacht met het opduiken in de VS van een vermaard mozaïek uit een Grieks-orthodoxe kerk. De nieuwe Amerikaanse eige naresse van het moziek zei de koop, voor een bedrag van 1,2 miljoen dollar, verleden jaar te goeder trouw te hebben geslo ten met een Turkse kunsthan delaar in Zwitserland. De Amerikaanse voelt echter nattigheid en heeft het uit 4 panelen bestaande mozaïek ook weer te koop aangeboden, nu voor de som van 20 miljoen dollar. De orthodoxe kerk doej er alles aan om het mozaziek terug te krijgen en is met steun van de Griekse-Cyprio- tische regering aan een rechts zaak begonnen om dat te be werkstelligen. Het Europese parlement stelde de massale kunstroof eind vo rig jaar ook al aan de orde. De Turkse gemeenschap, die in 1983 in het noorden een alleen door Turkije erkende eigen staat uitriep, werd door het parlement dringend gevraagd op te houden met het roven van kunstschatten „die een be langrijk onderdeel vormen van de christelijke en helleen- se culturele erfenis". men. Ook nonconformisten zo als de industrieel Josiah Wed- gewood genoten geen stem recht. Wedgewood, fabrikant van het bekende aardewerk dat zijn familienaam draagt, was opgetogen over de politie ke en sociale gang van zaken in Frankrijk. Hij hoopte dat de revolutie zou leiden tot nieuwe handelsmogelijkheden en sloot zich aan bij andere radicale le den van de Britse middenstad die streden voor parlementaire hervormingen. Zij wilden meer vrijheid en gelijkheid tot stand brengen. Bedenkingen In november 1790 publiceerde de Engelsman Edmund Burke, die tot dan toe de liberale zaak gesteund had, echter zijn 'Be denkingen bij de Revolutie in Frankrijk'. Dit werk was ko ren op de molen van het be houdsgezinde establishment. Burke sprak de mening uit dat Frankrijk helemaal niet op het punt stond een constitutionele monarchie te worden naar Brits model. Hij voorspelde dat het Franse koningshuis zou worden vernietigd en gaf te verstaan dat de revolutie ook naar Groot-Brittannie kon overwaaien. Het establishment hechtte on middellijk geloof aan de waar schuwing van Edmund Burke. Het begon een campagne om Jan Modaal ervan te overtui gen dat een revolutie hem ze ker niet meer, vrijheid en ge lijkheid zou bezorgen en dat zijn geluk totaal afhing van de heilzame ongeschreven Britse grondwet. Maar de 'leveller' (gelijkheid sprediker) Tom Paine publi ceerde in 1791 zijn 'Rights of Man' (Rechten van de Mens) dat een antwoord was op Bur kes 'Bedenkingen'. Dit docu ment was van die aard, dat het risico van een Engelse omwen teling nog toenam. De meeste radicale aanhangers van Paine woonden in Birmingham. In 1791 werden hun woningen tot de grond toe afgebrand door een woedende menigte.- Deze was 'Voor Kerk en Koning' ten strijde getrokken tegen de genen die volgens de propa gandisten van het Engelse es tablishment naar Frans voor beeld de clerus en de monar chie bedreigden. Nog voor het einde van 1792 werd in Engeland een 'Associ ation for Preserving Liberty and Property against Republi cans and Levellers' (Vereni ging voor hèt behoud van de vrijheid en het eigendoms recht tegen republikeinen en gelijkheidspredikers) opge richt. Haar bijeenkomsten vonden plaats in een kroeg die 'Filosofie op hol geslagen of een verbazingwekkend moment van menselijke wijsheid', een ets van Thomas Rowlandson, gepubli ceerd circa 1792 en rechtstreeks geinspireerd door de campag ne van de anti-revolutionaire 'Crown and Anchor Society'. de naam 'Crown and Anchor' droeg. Daarom wordt deze vereniging nog steeds 'de Crown and Anchor Society' genoemd. Bestaande orde De ideeën die zij propageerde waren afgestemd op het sim pele verstand van de man in de straat, die nauwelijks kon lezen of schrijven. De bestaan de orde mocht niet in de war worden gebracht, want dat zou anarchie veroorzaken. Hervor ming en revolutie kwamen op precies hetzelfde neer. Al wie een betere volksvertegenwoor diging nastreefde, was ipso facto een atheist, een gelijk heidsprediker en aspirant-ko ningsmoordenaar. Maar bo venal: revolutie was buiten landse import en Engelse radi calen waren meelopers van de gehate Fransen. Paine werd in juni 1792 voor het gerecht gesleept. Hij vluchtte naar Frankrijk om te ontkomen aan vervolging. Hij werd Fransman genaturali seerd maar stierf in 1809 in de Verenigde Staten van Ameri ka. In zijn vroegere vaderland had men na zijn ontvluchting de hatelijke campagne tegen radicale voorstanders van con stitutionele en andere hervor mingen met onverminderde ij ver voortgezet. Charles James Fox, een pro minente 'reformer' (hervor mer) die in het parlement van Londen de toonaangevende te genstander was van premier William Pitt, werd in een spot prent afgebeeld als een bloed dorstige 'sans-culotte'. In 1793, het jaar van de onthoofding van Louis XVI, werd in Enge land ook grote aandacht be steed aan de moord op de radi cale Franse journalist) Jean- Paul Marat door Charlotte Corday. In de Engelse mythologie over de Franse Revolutie wordt deze laatste beschouwd als een grote heldin, terwijl de revolu tionairen in Frankrijk Marat hun eerste martelaar noem den. Een ander aspect van de Revolutie was, dat zo'n 150 000 Fransen de wijk namen naar Engeland. De grootste toeloop van Franse vluchtelingen Tussaud De bekendste immigrant uit Frankrijk, Madame Marie Tussaud, vestigde zich pas in 1802 in Londen, waar haar ge vluchte landgenoten een be staan leidden dat verre van gelukkig was. Madame Tus saud bracht haar verzameling wassen beelden en veel huive ringwekkende verhalen, die later praktisch allemaal ver zonnen bleken, met zich mee. Enkele koppen van onthoofde Fransen, die door Madame Tussaud werden gemaakt, zijn tentoongesteld in 'De Schaduw van de Guillotine'. Professor Bindman bewijst in deze expo sitie dat de Britten praktisch altijd het accent hebben gelegd op de brutaalste en wreedste aspecten van de Franse Revo lutie. Het idealisme van de re volutionairen dat leidde tot grote verwezenlijkingen waar van heel Europa - op Enge land na - nog steeds de vruch ten plukt, werd 200 jaar lang angstvallig genegeerd. „De anti-Franse campagnes van de jaren 1790 hebben zelfs van daag de dag tot gevolg dat wij nog steeds de Revolutie zien door de ogen van Frankrijks vijanden", zegt Bindman. ROGER SIMONS Art Blakey at the North Sea Jazz Festival. DRUM IS EEN VAN DE SPONSORS VAN HET NORTH SEA JAZZ FESTIVAL, CONGRESGEBOUW DEN HAAG, 14-.J-16 JULI 1989. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6, tel. 01720-20800): Li cense to kill (al); 13.30, 20.30. za. zo. ook 16.30 EUROCINEMA II: License to kill (al); 13.30, 20.30. za. zo. ook 16.30. Lady en de vagebond (al); za. zo. wo. 14.00. EUROCINEMA III. Poli ce academy VI (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. ook 16.15. EUROCI NEMA IV: Naked gun (al); 13.45, 18.45, 21.15. zo. ook 16.15. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Police Aca demy VI (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Scandal (al); 14.30, 18.45, 21.15. License to kill (al); 14.15, 18.45, 21.15. Naked gun (al); My stepmother is an alien (al); 14.30, 19.00, 21.15. Dange rous liaisons (al); 18.45, 21.15. Taran en de toverketel (al); za. zo. wo. 14.30. .TRIANON (Bree- straat 31, tel. 123875): The Bear (al); 19.00. za. zo. wo. ook 14.30. 9Vi Weeks (16); 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071- 125414): The Farmer's Daugh ter (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Naked gun; 21.15. zo. ook 14.45 (al). Frank en Vrij; za. wo 14.45 (al). CITY THEATER II: Bad 2-1; 19.00. za. zo. wo. ook 14.45. My stepmother is an alien; 21.15. (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY tel. 01717-4354): Rainman (al); do. t/m zo. 19.00, 21.15. ma. t/ m wo. 20.15. za. zo. wo. 15.45. Working girls (al); ma. t/m wo. 20.45. Track 29 (16). do. t/m zo. 21.00. Big (al); do. t/m zo. 19.00. za. zo. wo. 15.45. KINDERVOORSTELLINGEN The lady and the tramp; za. zo. wo. 14.00. Kunst en vliegwer;; za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA tel. 01751-13269):Dangerous liai sons (al); vr. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN Alleen op de wereld; za. zo. wo. 14.00. DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27, tel. 463500): The fly II (16); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2: My stepmother is an alien (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3 Dead bang (12); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. BA BYLON 1 (naast Den Haag Cen traal tel. 471656): Scandal (16); 14.00, 19.15, 21.45. za. zo. 14.00, 16.45, 19.15, 21.45. BABYLON 2: Dangerous liai sons (al); 14.00, 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 16.30, 19.00, 21.30. BABYLON 3: A cry in the dark (al); 19 00, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Poli ce academy 6 (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Pet Sema- tary (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CI NEAC 3: Her alibi (al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Round midnight; zo. 10.30 Licence to kill (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METRO- POLE 2: Rain man (al); 14.00, 18 45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Police academy 6 (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: The naked gun (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: Filmzomer '89; 14.00, 18.45, 21.30. vr. zo. ma. 14.00, 20.30. Suspect; do. Irma la douce; vr. 9Vi Weeks; za. Bird; zo. Les en- fants du paradis; ma. Der Him- mel über Berlin; di White mi schief; wo. ODEON 1 (Heren gracht 13, tel. 462400): Licence to kill (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13 15. 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: Deepstar six (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: The naked gun (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: Alien nation (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Pascali's island; 19.15. Mississipi burning (12); 21.15. zo. ook 14.15. STUDIO 2: La lectrice (16); 19.00. Moments of love (16); 21.00. zo. ook 14.00. STUDIO 3: Another woman (al); 19.00, 21.30. zo. ook 14.00. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Os Canibais; 19.30. Bagdad café, 21.45. Zaal 2: High tide; 19.30, 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45. wo. 19.30, 22.00. Paris blues; do. Stormy monday; vr. V.a. 19.30 (doorlopend) programma van unieke Jazz films; feest v.a. 23.00 Jazz-party; za. .Jazz on a summers day; zo. St. Louis blues; ma Birth of the blues; di. Carnegie hall; wo. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1 Roadhouse; (16); za. 00.15. CINEAC 2: Pet Se- matary (16); za. 00.15 CINE- AC 3: Police academy 6 (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN ASTA 3: Short circuit 2; za. wo 1400 zo 13.15, 16.00 Babylon 3. Taran en de tover ketel; za. zo. 14 00, 16.30. wo. 14.00 CINEAC 3: Taran en de toverketel; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. Tientallen schilderijen gestolen PARIJS Uit een apparte ment in Parijs zijn gisteren 90 kunstwerken gestolen, al dus de politie. Het gaat hoofdzakelijk om doeken van avant-garde schilders, onder wie Adami en Quen- tin, en twee beeldhouwwer ken van César. De waarde van de kunstwerken wordt geschat op 1,5 miljoen gul den. De inbrekers zouden met vervalste sleutels het ap partement zijn binnenge drongen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 19