North Sea Jazz Festival blijft
exclusief van familie Acket
Nederlander
eet per jaar
190 eieren
Clapton bespeelt hitte
Joris Ivens begraven
KUNST
CeidóeSouto/nt
VRIJDAG 7 JULI 1989 PAGINA
Nieuw museum
in Groningen
GRONINGEN De gemeente
Groningen, de Gasunie en het
museum hebben het voorlopi
ge ontwerp van de Italiaanse
architect Alessandro Mendini
voor het nieuwe Groninger
Museum goedgekeurd. Het
zeer opvallende ontwerp van
Mendini bestaat uit drie pavil
joens op een eiland midden in
het water van het Verbin
dingskanaal in Groningen, te
genover het Centraal Station.
Het museum krijgt een vloer
oppervlak van 8.000 vierkante
meter. Het beschikbare budget
voor het nieuwe museum be
draagt 35,2 miljoen.
Youp van 't Hek maakt weer kans op cabaretprijs
AMSTERDAM Na de nominaties voor
toneelprijzen en de jeugdtheaterprijs te
hebben opgesteld, heeft de Vereniging
van Schouwburg- en Concertgebouwdi
recties gisteren ook die voor de overige
podiumprijzen bekendgemaakt.
Youp van 't Hek, Freek de Jonge en Zak en As
zijn met elkaar in de race voor de cabaretprijs,
de ereprijs van de Nederlandse muziekpodia is
weggelegd voor Frans Brüggen, Reinbert de
Leeuw of Jard van Nes.
Voor de mimeprijs staan genoteerd: Theater
groep Carrousel voor „l'Amour la mort", Jan
Langedijk voor „Mancini" en De Gebroeders
Flint voor „Zondag". De musicalprijs gaat naar
Barnum, Westside Story of ZeldZaam.
Naar de gouden Nederlandse theater-dansprijs
dingen: Truus Bronkhorst voor haar rol in
„Lood", Carolina Iura in „The Sleeping Beau
ty" en „Pas de deux Antwoord gevend" bij Het
Nationale Ballet, en Alan Land in „Four Schu
mann Pieces" en „Giselle", eveneens bij Het
Nationale Ballet.
Voor de zilveren theaterdansprijs moet gekozen
worden uit: Sandra Klijn in „The light of the
sun" bij Introdans, Oerm Matern in „Vortex"
bij dansgroep Krisztina de Chatel, Piet Rogie in
„Cargo" bij stichting Peter Bulcan en Patrizia
Tuerlings in „Gonna wanda land" en „Bless"
bij Reflex.
Voor de Nederlandse choreografieprijs zijn ge
nomineerd: Nils Christe voor „Quartet III" bij
Scapino Ballet Rotterdam, Jiri Kylian voor „No
more play" en „Tantz-Schul" bij het Neder
lands Dans Theater, Hans Tuerlings voor „I am
a hotel" bij Reflex en Ed Wubbe voor „Messi
ah" en „The light of the sun" bij Introdans.
Alle prijzen worden op 28 augustus bekendge
maakt en uitgereikt tijdens een programma in
de Rotterdamse Schouwburg, gepresenteerd
door Pierre Janssen.
Commissie geschokt
over kwaliteit kunst
AMSTERDAM De commis
sie die zich in opdracht van
Amsterdam bezighoudt met de
aankoop van kunstwerken
heeft voor 1988 een selectie
moeten maken uit meer dan
3000 werken van rond de 1100
kunstenaars. Zij was geschokt
door het gebrek aan kwaliteit
van de werken. Als een van
de oorzaken van de slechte
kwaliteit noemt de commissie
het feit dat de kunstenaars vrij
snel na elkaar werk voor de
hoofdstedelijke artotheken en
de gemeentecollectie moesten
inleveren. Zij stelt dan ook
voor beide inleverdata meer te
spreiden.
Marceline Loridan, de weduwe van Joris Ivens, werpt een roos
op het graf van haar man na de begrafenis gisteren in Parijs.
FOTO: AP
(Van onze correspondent Bob
van Huët)
PARIJS De vorige
week in zijn woonplaats
Parijs overleden Neder
landse cineast Joris Ivens
(91) is gisteren onder gro
te belangstelling begraven
op het kerkhof Montpar-
nasse
Onder de ongeveer duizend
mensen die afscheid van Ivens
namen waren vele bekenden
uit de internationale filmwe
reld. Onder hen de Frans-
Griekse regisseur Costa-Ga-
vras, Claude Lanzmann (de
maker van „Shoah"), de Ja
panner Nagisha Oshima en de
Chinese cineast Wang Fangui.
Voor Nederland waren de
filmmakers Johan van der
Keuken en Eric de Kuyper
aanwezig, alsmede Jan Blok
ker.
Onder de belangstellenden
ook de voormalige voorzitster
van het Europese parlement,
Simone Veil, een vriendin van
Ivens' weduwe Marceline Lo
ridan. „Ivens was een man
met een kritische blik. Een
kritische blik die hem door
zijn hart werd ingegeven. Hij
heeft zich weieens vergist,
maar dat kan niemand hem
aanrekenen", vatte Costa-Ga-
vras het algemeen heersende
gevoel samen.
Hoewel Joris Ivens zich recen
telijk zeer fel had uitgelaten
tegen de onderdrukking van
het studentenoproer in China
was de Chinese zaakgelastigde
in Parijs bij de begrafenis
plechtigheid. Tot voor kort on
derhield Ivens warme banden
met de Volksrepubliek, waar
aan hij verschillende films
heeft gewijd. De Chinese am
bassadeur liet zich excuseren.
Hij was voor overleg terugge
roepen naar Peking.
De relatie tussen Ivens en de
Nederlandse overheid is vele
jaren verstoord geweest. Aan
leiding was Ivens documentai
re „Indonesia Calling", waarin
hij het in 1946 opnam voor de
naar onafhankelijkheid stre
vende Indonesiërs. De affaire
kostte de cineast zijn paspoort
en een tijd lang was hij 'perso
na non grata'. Het late eerher
stel kwam in 1985 in Parijs
toen WVC-minister Brinkman
Ivens in Parijs decoreerde tot
Commandant in de Orde van
de Nederlandse leeuw. „De
minister zei me dat de geschie
denis me gelijk heeft gege
ven", zei een ontroerde Ivens
toen.
In de Parijse Cinematheque
werd gisteravond een homma
ge aan de Nederlandse cineast
gebracht met een vertoning
van zijn laatste film: „Le
Vent".
DEN HAAG De vrien
delijkheid en gemoede
lijkheid die Paul Acket
uitstraalt tijdens het ge
sprek over „zijn" North
Sea Jazz Festival ver
dwijnt even als „North
Sea Jazz heats The Ha
gue" ter sprake komt. Dit
morgen beginnende voor
proefje van het festival,
dat de Haagse binnenstad
een week lang het karak
ter van een jazzpodium
moet geven, zou er niet
zijn geweesf als hij zijn
veto zou hebben uitge
sproken, vertelt hij.
„Het klinkt dictatoriaal, maar
als wij niet wilden dat dat ge
houden werd was het ook niet
doorgegaan. Als de gemeente
het had georganiseerd hadden
we afgezien van het North Sea
Jazz Festival. Direct. Want we
moeten nog maar zien of dit
binnenstad-gebeuren geen
concurrentie betekent voor
North Sea Jazz. Wij lopen
enorme particuliere risico's, en
dus is het logisch dat we ook
dat binnenstadgebeuren in ei
gen hand willen houden, zo
wel financieel als organisato
risch".
Zijn dochter Madeion Acket:
„We hebben natuurlijk op het
gebied van kwaliteit ook een
naam hoog te houden. Waar
we bang voor zijn is dat als an
deren zich ermee gaan be
moeien, je een soort braderie
achtige toestand krijgt waarin
alleen plaats is voor oude stijl
en dixieland jazz. En niets ten
nadele van die muziek, maar
je geeft een vertekend beeld
van wat er in de jazz en dus
ook op het echte festival geba-
den wordt. En dat moeten we
beschermen. Dus hebben we
het nu in een uitstekend ver
lopend overleg met de ge
meente gedaan".
Paul Acket (69) is de peetva
der van het North Sea Jazz
Festival, zijn dochter Madeion
een van de vele leden van de
familie die hem bij de organi
satie van het festival ter zijde
staan. Ackets vrouw, dochters,
zwagers en zelfs een nichtje
zijn voorafgaande aan het fes
tival maandenlang in de weer
om het festival van de grond
te krijgen. „Maar", zoals Paul
Acket fijntjes opmerkt, „we
hebben natuurlijk ook volwas
sen krachten rondlopen". Om
er onmiddellijk geschrokken
aan toe te voegen dat dat niet
wil zeggen dat hij zijn familie
leden niet voor vol aanziet.
Acket is inmiddels op een leef
tijd gekomen dat het logisch
lijkt een stapje terug te doen.
De soms moeizame onderhan-
Paul en Madeion Acket, twee van de steunpilaren van het familiebedrijf dat North Sea Jazz heet.
delingen met groepen en solis
ten, het regelen van onderdak
en vervoer, van de catering,
het overleg met politie, brand
weer en het Congresgebouw,
het samenstellen van een aan
sluitend programma, het is een
taak die anderen op pensioen
gerechtigde leeftijd met liefde
zouden neerleggen. Acket niet.
Omdat hij het nog steeds een
sport vindt elk jaar weer een
mooier en beter, festival af te
leveren.
„In deze tijd vanx het jaar
wordt het pas echt hectisch.
Gelukkig gebeurt dat maar
zelden".
Acket erkent wel dat hij de
laatste jaren steeds meer is
gaan delegeren. Aan compe
tente medewerkers, en aan
zijn familie, waaronder Made-
Ion, die een belangrijk deel
van de vergaderingen met me
dewerkers en gemeentelijke
instanties op zich neemt. Dat
zij de organisatie, van het festi
val de komende paren over,zal
nemen „is niet uitgesloten,
maar vooralsnog niet aan de
orde", aldus vader en dochter.
Nu komen allerlei dingen naar Paul Acket: „Mijn liefste wens
voren die op het allerlaatste
moment gered moeten wor
den. Een Nederlandse impre
sario schreef me laatst: ik snap
niet hoe jij het zolang uithoudt
deze rotten business. En in-
is alleen het artistieke gedeelte
te doen van het festival, de
programmering, en de uitvoe
ring aan anderen over te laten.
En dan wil ik ook nog wel de
problemen oplossen, want
derdaad: ik vraag het mezelf daarvoor komen ze toch altijd
ook weieens af. Maar het geeft
voldoening. Ik ben de afgelo
pen twee weken vrijwel dage
lijks bezig geweest de komst deren over,
weer bij mij terecht. Bij de
popjongens heb ik dat ook er
varen, dat liet ik ook aan an-
van Chaka Khan te verzeke
ren. Ik heb ellenlange tele
foontjes gepleegd naar Ameri
ka, Engeland, Duitsland en
Frankrijk, en uiteindelijk is
als er proble
men waren stonden ze om de
haverklap voor m'n neus. Ze
waren toch bang dat ze zich
een buil zouden vallen, of varï
mij op hun donder zouden
het resultaat dat ze komt. Het krijgen. Onzin, want ik had ze
is een sport om dat te redden.
Het ergste wat je als organisa
tor kan overkomen is dat be
langrijke artiesten afvallen.
gezegd dat ze fouten konden
maken. Omdat dat er nou een
maal bij hoort. Ik maak ze
nog".
Het toenemend beroep op zijn
familie, levert dat nooit pro
blemen op? Madeion Acket:
„Het is soms best moeilijk. Ge
lukkig zijn we een erg directe
familie, dus als iets niet goed
gaat wordt dat ook gelijk ge
zegd. In een familie vang je
stress-situaties denk ik makke
lijker op dan in een gewoon
bedrijf, waar één iemand de
dienst uitmaakt. Hier doen we
het met z'n allen, ieder heeft
zijn taak".
Natuurlijk is Acket het ook
wel eens zat. Het festival is
groot geworden, heel groot, en
de problemen zijn daarin mee
gegroeid. „Het is net als met
een klein zaakje", zegt Acket,
„dat goed gaat en steeds groter
wordt. Het streven is nooit ge
weest om meer mensen te
trekken. We wilden ze meer
ruimte bieden, daar kwamen
weer meer mensen op af, en
dus wilden we weer meer
ruimte. Dit jaar zetten we echt
de stop er op. Ondanks dat we
er weer een tent bij hebben la
ten we maximaal 17.000 rhen-
sen per dag toe. Van de brand
weer mogen het er 20.000 zijn,
maar het is al druk genoeg
zo".
Acket hamert op de exclusivi
teit van zowel het festival als
FOTO: MILAN KONVALINKA
de artiesten: geen enkel festi
val, zegt hij, kan zich meten
met North Sea Jazz, nergens
anders is er in zo'n korte tijd
zo'n enorme, samenballing van
talent. Voor de deelnemende
artiesten geldt zelfs een ver
bod om de maanden voor en
na het festival in de Benelux
en Duitsland op te treden.
„Daar is veel tegen geprotes
teerd, maar nu doen andere
organisatoren het ook. Dat» is
de bescherming van het festi
val. Bovendien zou het toch te
gek zijn als ik tegen enorme
kosten artiesten over laat ko
men terwijl anderen daar dan
van profiteren".
Exclusief is Acket ook in zijn
benadering van artiesten. „Ik
kreeg indertijd tabak van pop
concerten door de steeds hoge
re eisen die artiesten stelden
bij optredens. Contracten van
veertig pagina's, waarin stond
welk drankje in de kleedka
mer moest staan en zo. Nu
word ik daarmee opnieuw ge
confronteerd, maar nu krijgen
ze het niet. Want het is een
festival. Iedereen krijgt een
keurig briefje waarin staat dat
we vanwege het grote aantal
artiesten niet aan dergelijke
eisen tegemoet kunnen ko
men. En ze pikken het".
KOOS VAN WEES
BARNEVELD De
pluimveehouderij in Ne
derland heeft een bijzon
der slecht jaar achter de
rug. De prijzen van de eie
ren waren ongekend laag.
Meevaller was alleen de
relatief gunstige voerprijs.
Uit het jaarverslag van de
coöperatieve eierenafzet-
vereniging Eiveba blijkt
dat er echter weinig
pluimveehouders zijn die
1988 met een positief re
sultaat hebben kunnen af
sluiten. De verwachte op
leving in de herfst bleef
uit, voornamelijk als ge
volg van uitlatingen van
Engelse zijde over een
mogelijke besmetting van
eieren en de daaraan ge
koppelde gevaren voor de
consument.
In plaats van de verwachte
prijsverbetering resulteerden
de ongenuanceerde uitspraken
in een scherpe prijsdaling, al
dus voorzitter J, Jochemsen en
secretaris P.G.J. Wijers. Juist
deze week werden de eieren
uit ons land overigens op
nieuw in diskrediet gebracht.
Inspecteurs van het Britse mi
nisterie van landbouw consta
teerden dat duizenden uit ons
land en Frankrijk afkomstige
eieren, die in Birmingham te
koop waren aangeboden, onge
schikt waren voor consumptie.
Door het Produktschap voor
Pluimvee in Zeist is de nieuwe
affaire afgedaan als een kom-
SLECHT JAAR VOOR PLUIMVEEHOUDERIJ
kommerverhaal. De gesigna
leerde gebroken schalen en
een onfrisse buitenkant kun
nen ook in Engeland zelf zijn
ontstaan. Onderzoek vorig jaar
heeft aangetoond dat in Ne
derlandse eieren geen salmo
nella-besmetting voorkwam.
Positief
Ondanks de slechte situatie in
de eierensectoren en de daar
aan gekoppelde bijbetalingen
op contracten, is Eiveba er in
geslaagd over '88 een licht po
sitief financieel resultaat te be
halen. In het afgelopen jaar is
gestart met de ombuiging naar
een consumentgerichte pro-
duktie. In oktober werd het
'viergranen ei' in dat kader op
de markt gebracht. De eerste
verkoopresultaten zijn bemoe
digend.
Het tekort voor de gehele leg-
sector valt, volgens de directie
van Eiveba, globaal te becijfe
ren op circa 185 miljoen. Als
gevolg daarvan hebben pluim
veehouders geen ruimte voor
de noodzakelijke reserverin
gen voor hokken en inventa
ris, maar was er ook nauwe
lijks sprake van enige belo
ning voor gedane arbeid. Ge
zien de ontwikkelingen in de
laatste maand van '88 en de
eerste maand van '89 dreigt er
andermaal een aanslag op het
financiële uithoudingsvermo
gen van de pluimveehouderij
te worden
Record-omvang
De uitvoer van eieren bereikte
met ongeveer 6390 miljoen
stuks een nieuwe record-om-
vang. West-Duitsland blijft
voor Nederland het grootste
afzetgebied. Scherpe dalingen
vertoonden de afzetten naar
Italië, Frankrijk, Denemarken
en Zwitserland. De uitvoer
naar het Midden- en Verre
Oosten vertoonde, na jarenlan
ge dalende afzetmogelijkhe
den, een stijgende lijn. De ver
hoging in 88 van de uitvoer
kwam vrijwel geheel voor re
kening van Hongkong, de
Verenigde Arabische Repu
bliek en Noordjemen.
De produktie van scharreleie
ren nam in '88 toe tot 500 mil
joen eieren, die werden gepro
duceerd op 760 bedrijven. In
'87 werden 387 miljoen eieren
geproduceerd op 689 bedrij
ven. Eiveba zelf ontving in '88
79,5 miljoen eieren. De pro
duktie van consumptie-eieren
bedroeg in '88 ongeveer 9,8
miljard eieren en bleef daar
mee licht achter bij '87 toen de
produktie lag op 9,9 miljard ei
eren.
Het binnenlands verbruik ver
toonde in '88 een lichte stijging
van 189 naar 190 eieren per
hoofd van de bevolking. De
verwachting is dat dit getal dit
jaar een daling zal ondergaan.
Als gevolg van de negatieve
publiciteit vertoonde het ver
bruik van eieren in de eerste
maanden van '89 een duidelij
ke teruggang.
Bij Eiveba zijn in totaal 102
personen in dienst. Hiervan
zijn er 28 werkzaam bij Eiveba
in Barneveld en 6 bij Eiveko
in diezelfde plaats. De winst
over '88 bedroeg netto 171.896
gulden. Voor '89 worden geen
mutaties in het personeelsbe
stand verwacht, tenzij alsnog
wordt gekozen voor een bun
deling van het sorteren in Bar
neveld en Amsterdam.
Concert Eric Clapton. Met Eric
Clapton (zang, gitaar), Nathan East
(basgitaar, zang), Ray Cooper (per
cussie), Steve Ferrone (drums), Phil
Palmer (gitaar), Alan Clark (toet
sen), Tessa Niles (achtergrond
zang), Katie Kissoon (achtergrond-
zang). Statenhal, Den Haag,. Gister
avond. Herhaling: vanavond.
Nog voor het concert goed en
wel was begonnen, was de
temperatuur in de Haagse Sta
tenhal al opgelopen tot sauna-
warmte. Het weerhield het
toegestroomde publiek er ech
ter niet van om mee te zingen
met en te dansen op de muziek
van Eric Clapton. Het concert
had dan ook veel weg van een
sterrenslag in de sauna.
Eric Clapton zag zich omringd
door de crème de la crème uit
de muziek-industrie, waarbij
behalve voor Clapton, hoofd
rollen waren weggelegd voor
percussionist Ray Cooper en
bassist Nathan East, die niet
alleen verrukkelijk basgitaar-
spel afleverde, maar ook de
vocalen voor zijn rekening
mocht nemen in het tedere
„Can't find my way home".
Clapton genoot zichtbaar en
niet alleen van de muzikale
hoogstandjes die op het podi
um werden afgeleverd. Hij
vond een gewillige zaal tegen
over zich, die min of meer aan
zijn lippen hing. Het inspireer
de hem tot gitaarspel zoals al
leen een op super lopende
Clapton kan afleveren, dus
subtiel solerend, maar tegelij
kertijd even levendig als won
derschoon. De gitarist is als
geen ander de eenwording van
gevoel en techniek, de beheer
sing van emotie en snaren.
Daarbij kon hij het niet laten
het publiek te plagen, ze op
het verkeerde been te zetten,
zoals tijdens het intro van „I
shot the sheriff" bijvoorbeeld
of bij het einde van „Lay
down Sally", waarbij hij het
overdonderende applaus op
ving door het nummer weer
op te pikken en uit te bouwen.
Net als Clapton zelf stond zijn
begeleidingsgroep borg voor
kwaliteit. Daarbij moet de be
heersing van het instrumenta
rium door de muzikanten niet
worden onderschat, want wie
wel eens gitaar speelt bijvoor
beeld, weet hoe moeilijk het
soleren is als het zweet langs je
vingers druipt. Clapton ving
deze oneffenheid in het scena
rio op, zoals alleen een meester
dat kan, hoewel ook zijn vin
gers wel eens ongewild van
het ijzer gleed, waardoor een
valse noot hoorbaar werd.
Maar het concert leed er niet
echt onder. Zijn mengeling
van blues, reggae en rock
kwam in uitgebalanceerde
vorm over het voetlicht.
Net wanneer de zaal en daar
mee Clapton zelf het kookpunt
zouden bereiken, schakelde hij
terug naar een ballade om ie
dereen de kans te geven even
stoom af te blazen. De enige
die blijkbaar niet gebukt ging
onder de hitte was percussio
nist Ray Cooper (Elton John),
die in zijn driedelige pak en
met de meest soepele polsen
van het Westerlijk halfrond,
achter zijn trommels weer de
clown uithing.
Clapton, niet bang om terug te
grijpen naar het verleden,
koos voor deze tournee het
werk, dat hem wereldberoemd
maakte. Nummers als „Layla",
„Wonderfull Tonight" en
„Same old mood" waren dan
ook van de partij. Het laatstge
noemde nummer bouwde hij
uit tot een compositie van
twaalf minuten, waarbij bassist
Nathan East er een jazzy-draai
aan mocht geven terwijl Clap
ton met zijn armen over el
kaar toekeek.
Het concert was muzikaal ove
rigens alles behalve voorspel
baar. Clapton had het meren
deel van het materiaal in een
vernieuwend jasje gestoken,
waardoor de schoonheid van
de compositie hand in hand
ging met een verfrissende aan
pak. Het zorgde ervoor dat het
optreden een memorabele in
houd kreeg.
Voor degenen die vanavond
gaan, is het overigens aan te
raden een handdoek mee te
nemen om de hitte te kunnen
wegvegen. Wie denkt dat bij
de bar te vinden, wordt waar
schijnlijk teleurgesteld, want
daar zijn wachttijden van
twintig minuten voor een ver
koelend pilsje, geen uitzonde
ring.
HANS PIÉT
Voor een uitgebreide,
agenda, ook voor de koj
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we-j
ilano \/an
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EU-i
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-'.
straat 6, tel. 01720-20800): Li-r
cense to kill (al); 13.30, 20.30.
za. zo. ook 16.30. EUROCINEMA
II: License to kill (al); 13.30,
20.30. za. zo. ook 16.30. Lady((
en de vagebond (al); za. zo. wo.l(
14.00. EUROCINEMA III: Poli-'
ce academy VI (al); 13.45, 18.45,H
2130 zo. ook 16.15. EUROCI-»
NEMA IV: Naked gun (al); 13.45.il
18.45, 21.15. zo. ook 16.15. |e
19. tel 071-121239): Police Aca
demy VI (al); 19.00, 21.15. za.»
zo. wo. ook 14.30. LIDO enr
STUDIO (Steenstraat 39. tel
124130): Scandal (al); 14.30,;.
18.45, 21.15. License to kill (al);.'
14.15, 18.45, 21.15. Naked gun1
(al); My stepmother is an alienl.
(al); 14.30, 19 00, 21.15. Dange-n
rous liaisons (al); 18.45, 21.15.J,
Taran en de toverketel (al); za.'
zo. wo. 14.30. «TRIANON (Bree-f
straat 31, tel. 123875): The Bear[
(al); 19.00. za. zo. wo. ook 14.30.l(
9Vj Weeks (16); 21.15. REXje
(Haarlemmerstraat 52, tel. 071-»
125414): The Farmer's Daugh
ter (16); 14.30, 19.00, 21.15. 1
KATWIJK CITY THEATER la
(Badstraat 30. tel. 01718-74075)4
Naked gun; 21.15. zo. ook 14.45r
(al). Frank en Vrij; za. wo 14.45
(al). CITY THEATER II: Bad 2-1;'
19 00. za. zo. wo. ook 14.45. Myt
stepmother is an alien; 21.15.|t
(al); za. wo. 14.45. e
VOORSCHOTEN GREENWAY,
tel. 01717-4354): Rainman (al);
do. t/m zo. 19.00, 21.15. ma. t/£
m wo. 20.15. za. zo. wo. 15.45.r
Working girls (al); ma. t/m wo^
20 45. Track 29 (16). do. t/m zo.
21.00. Big (al); do. t/m zo. 19.00.
za. zo. wo. 15.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
The lady and the tramp; za. zo.J
wo. 14.00. Kunst en vliegwer;;
za. zo. wo. 14.00. j
WASSENAAR ASTRA telle
01751-13269):Dangerous liai-i(
sons (al); vr. t/m wo. 20.00.
4.00.
DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27, tell
463500): The lly II (16); 14.00,,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,f
18.45, 21.30. ASTA 2: Myh
stepmother is an alien (alb
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,.
16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3 :f
Dead bang (12); 18.45, 21.30.'*
do. vr. ma. di. ook 14.00. BA
BYLON 1 (naast Den Haag Cen-i
traal tel.'471656): Scandal (16)ac
14.00, 19.15, 21.45. za. zo.-j
1400, 16.45, 19.15, 21.45.*
BABYLON 2: Dangerous liai
sons (al); 14.00, 19.00, 21.30. za^
zo. 14 00, 16.30, 19.00, 21.306
BABYLON 3: A cry in thet
dark (al); 19.00, 21.30. do. vr„(
ma. di. ook 14.00. CINEAC t
(Buitenhof 20, tel. 630637): Poli1*
ce academy 6 (al); 14.00. 18.45,"
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45|_
21.30. CINEAC 2. Pet Sema'E
tary (16); 14.00, 18.45, 21.30. zoI
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. Clf
NEAC 3: Her alibi (al); 18.451
21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00f
METROPOLE 1 (Carnegielaanl-
tel. 456756): Round midnight!
zo. 10.30. Licence to kill (al);_
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15*
16.00, 18.45, 21.30. METRO-7
POLE 2: Rain man (al); 14.00,|
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,1
18.45, 21.30. METROPOLE 3:7
Police academy 6 (al); 14.00,7
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 4.
The naked gun (al); 14.00,
18.45, 21 30. zo. 13.15, 16.00,7
18.45, 21.30. METROPOLE 5'B
Filmzomer '89; 14.00, 18.45,
21 30 vr. zo. ma. 14.00, 20.30.)
Suspect, do. Irma la douce; vr.
91/» Weeks; za. Bird; zo. Les en-5
fants du paradis; ma Der Him-
mel über Berlin; di. White mi
schief; wo. ODEON 1 (Heren
gracht 13, tel. 462400): Licence
to kill (al); 13.45, 18.45, 21.30.'
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 2: Deepstar six (16);)
13 45, 18.45, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3:
The naked gun (al); 13.45,)
18.45, 21.30 zo. 13.30, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 4: Alien)
nation (16); 13.45, 18.45, 21.30.
zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30.'
STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel.'
656402): Pascali's island; 19.15.
Mis8issipi burning (12); 21.15'
zo. ook 14.15. STUDIO 2: Li
lectrice (16); 19.00. Moments of)
love (16); 21.00. zo. ook 14.00.
STUDIO 3: Another woman (al);
19.00, 21.30. zo. ook 14.00.
HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: O»
Canibais; 19.30 Bagdad café.)
21.45. Zaal 2: High tide; 19.30.)
21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45. wo>
19.30, 22.00. Paris blues; do
Stormy monday; vr. V.a. 19.30)
(doorlopend) programma van
unieke Jazz films; feest v.a)
23.00 Jazz-party; za. Jazz on a
summers day; zo. St. Louii
blues; ma. Birth of the blues; di.).
Carnegie hall; wo.
I
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Roadhouse; (16);"
za. 00.15 CINEAC 2: Pet Se-ll
matary (16); za. 00.15. CINE-|
AC 3: Police academy 6(16); za;
00.15.
Gist-brocades
biedt op ACF