Rebelse priester sticht zwarte Amerikaanse kerk FTrTTiM Nijmeegs theoloog Ter Haar wijst op zwakte Acht Mei Beweging kerk wereld ficidóc Qowu/nt Poolse problemen Paus stuurt gezant naar Polen GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CcidaeSoivumt DINSDAG 4 JULI 1989 PAGINA 2 Franse RK Kerk stelt onderzoekscommissie in LYON De Rooms-Katholieke Kerk in Frankrijk heeft een commissie van historici onder leiding van de bekende katholie ke historicus René Rémond ingesteld die helderheid moet ver schaffen over de houding van de kerk tijdens de bezettingsja ren. Ook moet deze commissie de rol onderzoeken die de RK Kerk heeft gespeeld bij de ontsnapping van de oorlogsmisdadi ger Paul Touvier. Touvier (74) werd in mei in een klooster in Nice aangehouden, nadat hij zich ruim veertig jaar lang schuil had gehouden met behulp van bepaalde (behoudende) groepe ringen in de Franse RK Kerk. De voorzitter van de Franse bis schoppenconferentie, kardinaal Albert Decourtray, zei maan dag dat hij „de waarheid hoe onaangenaam ook" prefereert bo ven „de leugen die minder onaangenaam is". Vaticaan: volledige betrekkingen met Polen VATCAANSTAD Paus Johannes Paulus II heeft besloten een diplomatiek vertegenwoordiger naar Polen te zenden waarmee de weg wordt bereid voor het aangaan van volledige diplomatieke betrekkingen tussen Warschau en de Heilige Stoel. Daarmee zou Polen het eerste land in het Warschaupact zijn dat volledige betrekkingen met het Vaticaan aanknoopt. De betrekkingen werden in 1945 op initiatief van de commu nistische machthebbers verbroken. De bereidheid een diplomatiek vertegenwoordiger naar War schau te zenden, werd door de paüs uitgesproken in een brief aan de Poolse primaat Josef Glemp. In het schrijven werd ove rigens niet gezegd wie de gezant zal worden of wat zijn precie ze functie zal zijn. Wie heeft reeds de hel in deze wereld? De man van een boze vrouw. De politieke ontwikkelingen in Polen zijn in een onver wachte stroomversnelling geraakt. Zozeer zelfs dat het door de communistische partij uitgedachte systeem om ondanks de massale oppositie van Solidariteit aan de macht te blijven, aan het wankelen is gebracht. De communisten, die het land de afgelopen veertig jaar hebben bestuurd, verliezen steeds meer hun greep op de gebeurtenissen. De eerste klap voor de communisten was de enorme over winning van Solidariteit tijdens de recent gehouden parle mentsverkiezingen. Met een grote aanhang voor de oppositie was vooraf wel al rekening gehouden. Om die reden werd een meerderheid van de zetels in de Sjem voor de partij ge- reserveerd. Maar zo vernietigend als de verkiezingen uitein-1 delijk voor de partij uitpakten, hadden weinigen verwacht. EeN nieuwe complicatie is dat de twee met de communisten verbonden partijen in het parlement, de Democratische Par tij en de Boerenpartij, steeds meer een onafhankelijke koers beginnen te varen. De kleine parlementaire meederheid die de communisten hebben dreigt daardoor verder af te kalven. Beide partijen beseffen dat zij een sleutelrol kunnen spelen1 en een derde politieke kracht kunnen worden tussen com munisten en vakbeweging. Parlementsleden van beide par tijen leggen daarom een grotere onafhankelijkheid aan de( dag dan de communistische partij lief is. In dit licht bezien is het niet zo onlogisch dat partijleider v Jaruzelski zich eind vorige week terugtrok als kandidaat d voor het presidentschap. Volgens Jaruzelski wordt zijn naam': door de Poolse burgers en zij niet alleen te veel ver-c bonden met de in 1981 ingestelde staat van beleg en de on-^ derdrukking van de vrije vakbeweging, om geloofwaardig 3 over te komén als hervormer en verzoener. Dat Jaruzelski d door in '81 zo te handelen waarschijnlijk een ingrijpen vanp de Sovjetunie heeft weten te voorkomen, speelt bij die afwe- ging geen rol. j De vraag is vervolgens wie, als Jaruzelski bij zijn besluitp blijft, tot president zal worden gekozen. Jaruzelski en Walesa a hebben hun voorkeur uitgesproken voor minister van bin-r nenlandse zaken Czeslaw Kiszczak. Maar of hij het bij de^, voor donderdag geplande stemming wordt is nog lang niety zeker; als er donderdag trouwens al wordt gestemd. Van verschillende kanten is druk uitgeoefend op Lech Wa-2, lesa zich beschikbaar te stellen voor het presidentschap. Te-i* recht weigert hij dat nu nog. Want zou Walesa of een andere rc kandidaat van Solidariteit tot president worden gekozen, dan zou die alleen de titel dragen, maar geen werkelijke macht hebben. Die ligt, ondanks alle nederlagen die zij heeft gele-z, den, voorlopig nog bij de communistische partij. En in datn licht bezien zou Jaruzelski eigenlijk gewoon presidente moeten worden. 1 De verkiezing van elke andere kandidaat, ook van Kiszc- k zak, zou de huidige werkelijke machtsverhoudingen in Polen v aan het oog onttrekken. Maar ook die kunnen in Polen, naarg is gebleken, snel veranderen. Zo is nu binnen Solidariteit dev suggestie gedaan de mogelijke steun aan Kiszczak te ruilen c tegen het recht de regering te mogen vormen. Alleen o 1 f en dat zou wel zo verstandig zijn in een coalitie met de n communisten. Solidariteit zou op die manier medeverant- d woordelijkheid gaan dragen voor de diep-ingrijpende maat- regelen die nodig zijn om het land uit de economische malai se te halen. Het lijkt nog de enige mogelijkheid om Polen te r behoeden voor totale chaos, en ontreddering. v Zonnig en warm DE BILT (KNMI) Het ko mend etmaal wordt ons weer bepaald door een hogedrukge- bied, dat zich uitstrekt vanaf de Atlantische Oceaan, over de Britse eilanden naar Scan dinavië. Met een oostelijke tot noordoostelijke stroming wordt warme en droge lucht aangevoerd. Vannacht is er weinig bewol king en daalt het kwik tot rond 13 graden. Morgen over dag is het warm en overwe gend zonnig. Aan de kust wordt het morgenmiddag een graad of 25 en in het zuidoos ten van het land loopt de tem peratuur op tot 28 a 29 graden. Morgenavond is er vooral in de oostelijke provincies een kans op een regen- of on weersbui. Weersvooruitzichten voor diverse Europese landen, medegedeeld door het KNMI, geldig tot en met morgen: Noorwegen, Zweden en Denemar ken: Zonnig en zomers. Langs de Noorse westkust, vooral meer naar het noorden bewolking en af en toe wat regen of motregen, langs de Noorse zuidkust en in geheel Dene marken echter zonnig. Middagtempe- ratuur landinwaarts 24 tot 29 graden. Aan de Oostzeekust en op de Deense eilanden 20 tot 25 graden Ierland, Schotland en Engeland: Zon nig en warm. In Schotland nu en dan bewolking. Middagtemperatuur langs de kusten bij aanlandige wind en in noordwest-Schotland 17 tot 22 gra den, elders 22 tot 28 graden België en Luxemburg: Zonnig. In Luxemburg en zuidoost-België mor genavond kans op een regen- of on weersbui. Middagtemperatuur 24 tot 29 graden, langs de Noordzeekust bij een straffe noordoostenwind rond 22 West-Duitsland: In het noorden zon nig met maxima van 22 graden langs de Oostzee tot 27 landinwaarts. In midden-Duitsland overwegend zon nig maar morgen later kans op on- den, in"' zuid-Duitsland veranderlijk bewolkt en mogelijk een regen- of onweersbui. Middagtemperatuur rond 26 graden. Frankrijk In noord-Frankrijk be noorden Parijs en in Bretagne zonnig maar morgen later mogelijk onweer. Elders vanuit het zuiden opkomende onweersactiviteit. Langs de Middel landse Zee vrij zonnig. Middagtempe ratuur langs de Kanaalkust 21 gra den, elders 25 tot 32 graden, langs de Golf van Biscaje morgen lager. Spanje en PortugalVeranderlijk be wolkt met vooral landinwaarts enke le regen- of onweersbuien, het meest in de middag en avond. Langs de Portugese en Spaanse kusten, zuid van Lissabon en zuid van Barcelona, vrij zonnig. Langs de kusten van noordwest-Spanje en noord-Portugal,e soms mist of laaghangende bewol- i king. Minder warm weer met mid- C dagtemperaturen tussen 20 graden in n het noordwesten tot 30 graden aan de. zuidoost zijde van het Iberische'1 Schiereiland. 5 Zwitserland en Oostenrijk: Een enke- j le regen- of onweersbui in de middag j of avond, vooral in het zuidoosten van Oostenrijk, overigens vrij zonnig en warm Middagtemperatuur in de 1 dalen en in het laagland rond 25 gra- den, in het zuiden tot 29 graden. Italië: Eerst vooral ih het noorden en landinwaarts ook elders enkele on-T weersbuien. Op Sicilië overwegend droog. Overigens zonnig, vooral mor-1| gen. Middagtemperatuur 28 tot 33 graden. Joegoslavië: Eerst op veel plaatsen 3 regen- of onweersbuien, het meest j landinwaarts. Morgen vanuit het,, westen verbetering. Aan de Adriati-1 sche kust vooral morgen zonnig. f( Middagtemperatuur 27 tot 31 graden.^ Griekenland: In noord-Griekenland 3 en landinwaarts ook in midden-Grie kenland enkele onweersbuien, het meest in de middag of avond. Langs de westkust, op Kreta en de meer, zuidelijk gelegen eilanden, droog Middagtemperatuur 25 tot 28 graden, op het vasteland in laagvlakte tot 34 graden. Op de oostelijke eilanden een krachtige noordelijke wind. Mj" "T VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus II zal een permanente ver tegenwoordiger in Polen benoemen, nog voor de onderhandelingen over herstel van de diploma tieke betrekkingen tussen het Vaticaan en Polen zijn afgerond. De paus heeft dat aangekon digd in een brief aan de Pool se primaat, kardinaal Jozef Glemp, die zaterdag door het Vaticaan is gepubliceerd. In de afgelopen jaren, zo schrijft de paus, heeft de Poolse rege ring voorgesteld de betrek kingen tussen de Poolse staat en de RK Kerk te normalise ren door diplomatieke verte genwoordigers met de Heilige Stoel uit te wisselen. In die si tuatie schijnt het „mogelijk en zelfs opportuun" om een ver tegenwoordiger naar War schau te sturen. Deze verte genwoordiger kan meewer ken aan de uitwerking van de overeenkomst die herstel van de betrekkingen mogelijk maakt. De paus heeft tijdens zijn der de reis naar Polen in 1987 voor het eerst het herstel van de diplomatieke betrekkingen in het vooruitzicht gesteld. Maar de paus beklerbtoonde toen dat de „daarvoor noodza kelijke voorwaarden" nog in vervulling moesten gaan. De RK Kerk in Polen werd in mei dit jaar gelegaliseerd. Po len werd daarmee het eerste Oostblokland dat zich formeel met de RK Kerk heeft ver zoend. Als de diplomatieke betrekkingen met het Vati caan worden hersteld, zal Po len ook het eerste Oostblok land zijn dat daartoe overgaat. EDCS: beroep op banken FRANKFURT AM MAIN De oecumenische ont wikkelingscoöperatie EDCS heeft tijdens de jaarvergadering afgelo pen weekeinde in Frank furt am Main een beroep op de sociale verantwoor delijkheid van de banken gedaan. Banken moeten minder op de economische en meer op de „menselijke winst" letten, al dus EDCS-bestuurslid Barba ra Fynn-Williams, zaken vrouw in Ghana. De banken zijn geen vriend maar ook geen vijand van de ontwikke lingsgedachte, zo bracht de Frankfurter bankier Christi an Ratjen hiertegen in. Zij handelen onder eigen verant woordelijkheid volgens eco nomische kriteria. Ratjen er kende dat de internationale financiële markt af en toe het karakter van „een globale ca sino" heeft. Als oorzaak van de onjuiste ontwikkeling noemde hij het schulden- vraagstuk van de Derde We reldlanden. De werkelijke crisis van de ontwikkelingslanden is vol gens Patrick Coïdan, plaats vervangend secretaris-gene raal van de Wereldraad van Kerken, dat zij door de econo mische machtsblokken (de Verenigde Staten, Japan en Europse Gemeenschap) ge dwongen worden slechts een bijrol te spelen. Sinds de 14e eeuw wordt de wereld gete kend door de uitbuiting door Europa. Europa lijkt de Derde Wereld niet meer nodig te hebben, zei Codan, onder verwijzing naar de stagnerende vraag naar grondstoffen. Hij sprak de vrees uit dat met een dalende belangstelling voor econo mieën van de Derde Wereld ook de mensen in de landen worden vergeten. De EDCS, die in Amersfoort is gevestigd, is volgens Fynn- Williams een model voor een rechtvaardiger wereld. De on der auspiciën van de Wereld raad van Kerken opgerichte ontwikkelingscoöperatie be schikt over een kapitaal van ruim 60 miljoen gulden. Na enkele magere jaren werd er in 1988 weer winst geboekt. De 740.000 gulden werd aan de reserves toegevoegd. In to taal worden meer dan 50 ont- wikkelingsprojekten ge steund. Er werden op de jaar vergadering tien nieuwe pro- jekten goedgekeurd met een waarde van 3,2 miljoen gul den. Als opvolger van prof. dr. W. Albeda werd Judy Monroe van de Bahamas' tot voorzitter gekozen. WASHINGTON In aanwezigheid van voor malig bokskampioen Mu- hammed Ali heeft de zwarte priester George Stallings (41) in de Ame rikaanse hoofdstad Was hington een zwarte Afro- Amerikaanse Kerk ge sticht. De Imani Tempel ontleent de naam aan imani', het Swahili- woord voor geloof. „Ik ben niet van plan met de RK Kerk te breken," zei Stal lings, die grote kans loopt dat hij uit het ambt wordt gezet. Hij hoopt dat de Amerikaanse RK Kerk, die volgens hem wordt gedomineerd door con servatieve, blanke mannen, door zijn actie meer oog voor de Afro-Amerikaanse cultuur krijgt. De RK Kerk in de Verenigde Staten telt twee miljoen zwarte leden. „Zij houden ons voor dat we moeten wachten. Wij zwarte katholieken hebben lang ge noeg gewacht," zei Stallings tot de vier duizend aanwezi gen in de kapel van de Ho ward universiteit in Washing- Kardinaal Hickey, aartsbis schop van Washington, had gedreigd dat de flamboyante priester in het aartsbisdom niet meer een mis mag vieren als de oprichting van de zwar te kerk een feit zou worden. In een verklaring noemde Hickey zondag de oprichting van de zwarte kerk „een stap achteruit" op het gebied van De priester George A. Stallings draagt de mis op volgens een eigen ritus in de Imani Tempel in Washington. de rassenverhoudingen. De Imani Temple is de kerk waar de zwarte katholieken al heel lang op wachten, aldus Stallings. De Rooms-Katholie ke Kerk is volgens hem een racistische kerk. Zij geeft zwarten te weinig vrijheid om zich én katholiek én zwart te voelen. De zwarte Angela Jones-Ver- delle uit Boston zei niet geïn teresseerd te zijn in Latijnse rites en in liturgische kleuren van blanke katholieken. „Wij gaan ons christen-zijn niet verloochenen omdat de RK Kerk ons niet begrijpt," zo zei Veel deelnemers waren ge kleed in traditionele Afri kaanse drachten. Tijdens de dienst, die begon met Afri kaanse muziek, "werden ook FOTO: AFP evangelische melodieën en jazzmuziek gespeeld. Muhammed Ali was aanwezig namens de 'Nation of Islam', een organisatie die vooral in de binnensteden met veel suc ces aanhangers voor de islam NIJMEGEN - „Het is geen achterhoedegevecht dat de Acht Mei Bewe ging levert tegen bis schoppen. Het gaat om meer dan het bewaren van de erfenis van het Tweede Vaticaans Conci lie en het Pastoraal Con cilie in Noordwijkerhout. Dat was grotendeels een bin nenkerkelijke vernieuwing. Wat de Acht Mei Beweging zegt te willen, gaat veel ver der: het vormgeven van een maatschappelijk geëngageerd geloof. Maar daar ligt binnen de beweging juist de interne zwakte. De communicatie tus sen de katholieke organisaties onderling binnen de bewe ging over de betekenis van het geloof in de samenleving is geblokkeerd." Dat meent Huub ter Haar (28) die voor zijn doctoraalexamen theologie aan de Katholieke Universiteit Nijmegen een scriptie schreef over de inter ne geloofscommunicatie bin nen de Acht Mei Beweging, het samenwerkingsverband van ruim honderd vooruit strevende katholieke organi saties en groeperingen. In zijn scriptie constateert de Nijmeegse theoloog dat uit de vijf manifestaties blijkt dat geleidelijk de accenten binnen de beweging verschoven zijn: aanvankelijk was zij vooral een kerkelijke oppositiebewe ging tegen het herstelbeleid van de Nederlandse bisschop pen die uit was op binnenker kelijke verandering, nu wil zij vooral de relatie tussen gelo ven en maatschappelijke en gagement tot inzet van haar activiteiten maken. Maar in feite blijft de Acht Mei Bewe ging te veel steken in een bin nenkerkelijke vernieuwings poging. Betrokken „Ik voelde er niet veel voor om een scriptie te schrijven over een theoloog uit de vijf tiende eeuw, die zich in aller lei handboeken bezig houdt met het begrip verrijzenis", legt Huub ter Haar lachend uit. „Theologie vervult voor mij pas een functie als ze zich richt op uitingen van heden daags geloof en daarin verhel dering en verdieping probeert aan te brengen. Ik voel me betrokken bij de Acht Mei Be weging omdat zij geloven midden in de samenleving wil plaatsen en daarnaar wil ham delen. Geloven is niet alleen vrome woorden spreken, maar je ook bekommeren om problemen in de samenleving. De omgang met de schepping, de verdeling van geld en goe deren, en het niet uitsluiten van groepen mensen, zoals vrouwen, ethnische minder heden en homo's. Zondags gaat Ter Haar nog maar zel den naar de kerk. „De theolo gische faculteit Nijmegen is voor mij ook een vorm van kerk-zijn", zegt hij met volle overtuiging. „Ik hou me bezig met het nadenken over le vensbeschouwelijke waarden. Ik vind het belangrijk dat mensen ook nadenken over de betekenis, de zin en het waarom van het leven. Het leven is niet alleen werken, eten en geld verdienen. De overdracht van levensbe schouwelijke waarden inte resseert me. Daarmee bezig zijn, zie ik als een roeping". Overdracht En om die overdracht van le vensbeschouwelijke waarden moet het volgens ter Haar ook in de Acht Mei Beweging gaan. Pretendeert deze bewe ging niet een platform te zijn, waarop de relatie tussen kerk en samenleving, geloof en het leven, centraal wordt gesteld? „De participanten van de Acht Mei Beweging verschil len nogal in doelstelling, aan dachtsveld, activiteiten, om vang en positie. De discussie over de maatschappelijke re levantie van het geloof vindt binnen de geledingen nauwe lijks plaats. Wat heeft het in dustriepastoraat nu eigenlijk te maken met vragen en in zichten die in de vrouw- en geloofgroepen opkomen over de positie van de vrouw in kerk en samenleving?" „Ik zie drie blokkades in de Acht-mei-beweging, die het inhoudelijke gesprek over de relatie tussen geloof en sa menleving frustreren. De Acht Mei-beweging predikt de gelijkheid van alle mensen voor God. In de praktijk bete kent dat dat de beweging niet bereid is praktizerende homo seksuelen of gescheiden gelo vigen buiten te sluiten. Dat laatste is een definitie van ka- Huub ter Haar tholiciteit, zoals de bisschop pen die hanteren. Maar die .gelijkheidswaan' verhindert tegelijkertijd mensen om de oorzaken van de ongelijkheid en achterstelling onder ogen te zien. Het leidt tot een niets- verplichtende solidariteit." Een tweede blokkade ligt vol gens hem in het te sterke ac cent dat gelegd wordt op het bewaren van de onderlinge eenheid en de te grote nadruk op de loyaliteit met de bis schoppen, hetgeen het naden ken over de werkelijke ver nieuwingen op het snijvlak van geloof en samenleving blokkeert.. En tenslotte vindt ter Haar dat het bestuur en de participanten van de Acht- Mei-beweging „te harmonieus denken" Er heerst angst om het conflict aan te gaan en te werken aan een breed machtsblok, ook als het gaat om binnenkerkelijke vernieu wingen. Op dat punt sluit hij zich aan bij de godsdienstso cioloog Layendecker: „Als men open en meer democrati sche kerkelijke verhoudingen wil realiseren is er in de gege ven omstandigheden eigenlijk geen andere mogelijkheid dan om het conflict aan te gaan. Macht en conflict zijn nog steeds verschijnselen die on- behagèn inboezemen: men zou ze liever vermijden hoe wel ze toch essentiële aspec ten van het menselijk samen leven -vormen. Er is meer ge wenst dan alleen een jaarlijk se manifestatie organiseren. De organisaties in de Acht Mei Beweging zullen met el kaar structureel hun ervarin gen moeten uitwisselen over hoe je geloof maatschappelijk relevant gestalte geeft. Het bestuur zal daarvoor de initia tieven moeten nemen. Wil de beweging toekomst hebben, dan zal het een plek moeten worden waar kritische katho lieken zich schplen, toerusten en ervaringen uitwisselen. Anders blijft men toch teveel steken in het voeren van een binnenkerkelijke oppositie." THEO KRABBE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2