„Ik voel me nog steeds prima"
Intuïtief en onderbewust werk Sybrand Weitenberg
KUNST
CeldócSomtmt
DINSDAG 4 JULI 1989 PAGINA 16
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6, tel. 01720-20800): Li
cence to kill (al); 13.30, 20.30.
EUROCINEMA II: Licence to kill
(al); 13.30. 20.30. Lady en de va
gebond (al); wo. 14.00. EURO
CINEMA III: Police academy VI
(al); 13.45, 18.45. 21.30. EU
ROCINEMA IV: Naked gun (al);
13.45. 18.45, 21.15.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19, tel. 071-121239): Police Aca
demy VI (al); 19.00, 21.15. wo.
ook 14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39, tel. 124130):
Scandal (al); 14.30, 18.45, 21.15.
Licence to kill (al); 14.15, 18.45
21.15. Naked gun (al); My step
mother is an alien (al); 14.30,
19.00, 21.15 Dangerous liai
sons (al); 18.45, 21.15. Taran en
de toverketel (al); wo. 14.30.
•TRIANON (Breestraat 31, tel.
123875): The Bear (al); 19.00.
wo. ook 14.30. 9Va Weeks (16);
21.15. REX (Haarlemmerstraat
52, tel. 071-125414): Object ot
desire (16); 14.30, 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
The accused (16); 19.00. Naked
gun; 21.15. wo. ook 14.45. CITY
THEATER II: Tequila sunrise;
19.00 My stepmother is an
alien; 21.15. Frank en vrij (al);
wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
tel. 01717-4354): Rainman (al);
ma. t/m wo. 20.15. wo. 15.45.
Gorilla's in de mist (al); wo.
15.45. Working girls (al); ma. t/
m wo. 20.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
The lady and the tramp; wo.
14.00. Avontuur met een staar
tje; wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA tel.
01751 -13269):Mississippi bur
ning (12); 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
Alleen op de wereld; wo. 14.00.
DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27, tel.
463500): Johnny five he's alive
(al); ,14.00, 18.45, 21.30. ASTA
2: My stepmother is an alien
(al); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA
3 Dead bang (12); 14.00, 18.45,
21.30. BABYLON 1 (naast Den
Haag Centraal tel. 471656):
Scandal (16); 14.00, 19.15,
21.45. BABYLON 2 Dange
rous liaisons (al); 14.00, 19.00,
21.30. BABYLON 3: A cry in
the dark (al); 19.00, 21.30. ma.
di. ook 14.00. CINEAC 1 (Bui
tenhof 20, tel. 630637): Police
academy 6 (al); 14.00, 18.45,
21.30. CINEAC 2: Pet Sema-
tary (16); 14.00, 18.45, 21.30.
CINEAC 3: Her alibi (al);
18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00.
METROPOLE 1 (Carnegielaan,
tel. 456756): Licence to kill (al);
14.00, 18.45, 21.30. METRO-
POLE 2: Rain man (al); 14.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 3:
Police academy 6 (al); 14.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 4:
The naked gun (al); 14.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 5:
Filmzomer '89; 14.00, 18.45,
21.30. ma. 14.00, 20.30. The un
bearable lightness of Being;
ma. Au revoir les enfants; di.
The man who knew too much;
wo. ODEON 1 (Herengracht
13, tel. 462400): Licence to kill
(al); 13.45, 18.45, 21.30. ODE
ON 2: Alien nation (16); 13.45,
18.45, 21.30. ODEON 3: The
naked gun (al); 13.45, 18.45,
21.30. ODEON 4: Manhunter
(16); 13.45, 18.45, 21.30. STU
DIO 1 (Kettingstraat 12b, tel.
656402): Pascali's island; 19.15,
21.15. STUDIO 2: La lectrice
(16); 19.00. Moments of love
(16); 21.00. STUDIO 3: Another
woman (al); 19.00, 21.30.
HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: De
kommissaris; 19.30. Homeboy;
21.45. Zaal 2: Os Canibais;
19.30, 21.45. Zaal 3: 19.30,
21.45. Detective story; ma. Le
charme discret de la Bourgeoi
sie; di. La femme aux bottes
rouges; wo.
KINDERVOORSTELLINGEN
Babylon 3: Taran en de tover
ketel; wo. 14.00. CINEAC 3:
Taran en de toverketel; wo.
14.00.
Hoofdconservator
Gemeentemuseum
neemt ontslag
DEN HAAG Uit onvrede
met het beleid van directeur
Rudi Fuchs van het Haags Ge
meentemuseum, neemt de
hoofdconservator moderne
kunst Flip Bool ontslag. Bool is
het niet eens met de plannen
van Fuchs om tenminste drie
topstukken te verkopen. Ook
heeft Bool geen vrede met de
zijns inziens autoritaire werk
wijze van Fuchs. Hoewel Bool
zegt niet alleen te staan in zijn
bevindingen, is zakelijk leider
Cees List daar nogal verbaasd
over; intern zouden juist heel
goede afspraken zijn gemaakt.
Bool, die vijftien jaar bij het
Gemeentemuseum werkte,
heeft per 1 september een post
aanvaard bij het Nederlands
Foto-archief in Rotterdam.
Gaudeamus redt de
Wereldmuziekdagen
AMSTERDAM De Wereld-
muziekdagen van de interna
tionale vereniging voor heden
daagse muziek ISCM kunnen
wegens geldgebrek dit jaar
niet in Frankrijk worden ge
houden. Door een snelle actie
van het Nederlandse centrum
voor hedendaagse muziek
Gaudeamus gaat dit belangrij
ke festival, inclusief de alge
mene vergadering, nu wel
door in Amsterdam, van 4 tot
11 september.
De Wereldmuziekdagen van
de ISCM stonden genoteerd
voor oktober in Angers.
Frankrijk liet enkele weken
geleden evenwel weten van de
organisatie af te moeten zien.
Het festival vindt sinds 1923
jaarlijks plaats, steeds in een
ander land. Het biedt een
overzicht van de hedendaagse
muziek op dit moment en is
een ontmoetingsplaats voor ie
dereen uit de gehele wereld
die zich met deze muziek bezig
houdt.
„Kurt Thomas
cursus is Haags
en moet dat ook
blijven"
DEN HAAG „De Kurt Tho-
mascursus moet in Den Haag
blijven". Bij de opening van de
25e cursus voor koordirigenten
en koorzangers, gistermiddag
in het Schakgebouw aan de
Raamstraat, bleken bestuursle
den en docenten bijzonder
eensgezind over dit standpunt.
Een kwart eeuw is hard ge
werkt aan kwaliteitsverbete
ring en aan programmaver
nieuwing en in die 25 jaar was
Den Haag dè centrale plaats
van dit nationale evenement
waaraan ook wordt deelgeno
men door buitenlanders. Diri
gent Jaap Hillen, docent van
het eerste uur: „Het is een on
derkenning van het niveau
van de Kurt Thomascursus om
het idee te opperen het geheel
onder te brengen bij de Stich
ting Samenwerkende Koren-
organisaties in Utrecht. Wij
zijn op zich niet tegen supervi
sie, de SNK zou zeker de ad
ministratieve rompslomp kun
nen overnemen, maar de sfeer
die hier is gekweekt is uniek,
die valt niet over te plaatsen.
Met de bestuursleden Hein
Wilzen, Aat Vercouteren en
Noes Kokee is overeenstem
ming bereikt met de docenten
Arie van Beek, Hans van den
Hombergh, Wim van Gerven,
Maria Kuster, Barend Schuur
man, Jos van der Sijde, Jos
van Veldhoven, Klaziene van
der Vinne en Ger Vos. Wij
zullen er voor vechten dat de
cursus in Den Haag blijft. Wij
zijn een verlengstuk van de
conservatoria geworden, de di
rigentencursussen die de SNK
organiseert hebben een ander
karakter, wij zijn bezig met en
voor professionals. Er is in die
25 jaar veel bereikt, al valt er
nog veel te doen. Óp het ge
bied van koorvernieuwing is
een figuur als Harnoncourt
een voorbeeld maar ik vind
het wel deprimerend, dat deze
dirigent, maar ook een Gustav
Leonhardt en een Frans Brüg-
gen in hun koordirectie mis
sen wat wij hier doceren. Zij
weten wat zij willen, zij zijn
uitstekende musici, maar diri
geren meer met de mond dan
met de handen. Je moet als
koordirigent met je handen
duidelijk kunnen maken wat
de bedoeling is, met de mond
kan je daarop een aanvulling
geven. Als je het ideaal van
die combinatie hebt bereikt
dan ben je een Von Karajan".
In zijn openingswoord bij de
25e cursus - waaraan wordt
deelgenomen door 130 cursis
ten - onderstreepte voorzitter
Wilzen de verdiensten van
Jaap Hillen, Noes Kokee en
Aat Vercouteren. Met name
Noes Kokee, als secretaresse
„moeder van de Kurt Thomas
cursus" en spil van het geheel,
kreeg van de aanwezigen een
nadrukkelijk applaus. Me
vrouw Kokee: „Ik was aan
vankelijk van plan om een
streep te zetten onder mijn ac
tiviteiten, maar ik blijf om me
te kunnen inzetten voor het
behoud van de Kurt Thomas
cursus in Den Haag".
De cursisten zullen de komen
de twee weken een reeks van
composities te behandelen
krijgen. Een centrale plaats
krijgt het voor dit jubileum
door Ton de Leeuw gecompo
neerde werk „Cinq Poèmes de
Kabir", deze compositie zal
ook worden uitgevoerd op het
slotconcert op zaterdag 15 juli
in de Lutherse kerk.
ADRIAAN HAGER
De
ondertekening
van de
oprichting van
het Chagall
Fonds door (van
links naar
rechts) directeur
Meerdink van
het Prins
Bernhard
Fonds, notaris
Drost en
restaurant
houder Siliakus.
FOTO: PR
Fonds voor opleiding jonge kunstenaars
LEIDSCHENDAM Het restaurant Chagall in Leidschendam
heeft in samenwerking met het Prins Bernhard Fonds een
nieuw^fonds gesticht voor jeugdige kunstenaars. Het „Chagall
Fonds" is bedoeld om veelbelovende kunstenaars in staat te stel
len een opleiding te volgen in het buitenland. Hiervoor is jaar
lijks een bedrag van dertigduizend gulden beschikbaar gesteld.
Eigenaar Siliakus van het restaurant wilde ter gelegenheid van
het twaalf- en een halfjarig bestaan van zijn zaak „een daad stel
len in de geest van de kunstenaar naar wie mijn bedrijf is ge
noemd". In aanmerking komen jonge kunstenaars tot dertig jaar
die zijn afgestudeerd aan een beroepsopleiding voor beeldende
kunst in Nederland of die een post-academische studie hebben
gevolgd.
De eerste reisbeurs wordt op 30 juni van het volgend jaar uitge
reikt. Met de oprichting van het fonds werd gebruik gemaakt
van de mogelijkheid die het Prins Bernhard Fonds aan particu
lieren biedt om onder zijn naam een fonds te stichten. Het Cha
gall fonds is het achtste fonds dat onder de vleugels van het
Prins Bernhard Fonds is opgericht. De subsidies door de fondsen
omvatten jaarlijks een bedrag van achttien miljoen gulden.
Extra treinen Pink
Floyd in Nijmegen
NIJMEGEN Bezoekers aan het concert
van Pink Floyd op 10 juli in het Nijmeeegse
Goffert-stadion worden door de NS op de
wenken bediend. Op de heenweg kunnen
zij gebruik maken van een tot 21.00 uur -
de aanvang van het concert - doorgetrok
ken dienstregeling in de avondspits.
Na afloop, rond middernacht, vertrekken
er onder meer treinen naar Tiel, Enschede,
Den Bosch, Eindhoven, Maastricht en
Heerlen, Venlo, Den Haag, Rotterdam, Am
sterdam, Doetinchem, Leeuwarden en Gro
ningen.
Mojo concerts, de organisator, heeft inmid
dels 46.000 kaarten verkocht. Er zijn nog
kaarten te koop, ook op de dag van het
concert aan de kassa van het stadion.
Uitgever Playboy
huwt fotomodel
LOS ANGELES De 63-jari-
ge uitgever van het tijdschrift
Playboy, Hugh Hefner, is in
het huwelijk getreden met het
26-jarige fotomodel Kimberley
Conrad. Volgens woordvoer
der Bill Farley van Playboy
heeft Hefner met zijn huwelijk
ingespeeld op de opkomende
trend onder zijn lezers die in
steeds grotere getalen beslui
ten om in het huwelijksbootje
te stappen. „Hefner is gewoon
meegegaan in de tijd," aldus
Farley.
Franklin Schaffner
(69) overleden
Regisseur Franklin J. Schaff
ner, wiens film „Patton" met
zes Oscars werd overladen, is
aan kanker overleden. Hij werd
69 jaar oud. Op deze archieffo
to uit 19S5 poseert hij bij zijn
huis in Santa Monica in Cali-
fornië.
Toon Hermans
weekje later
DEN HAAG Toon Her
mans, die aanvankelijk met
zijn show op 13 t/m 15 septem
ber in de Koninklijke Schouw
burg zou optreden, komt een
weekje later. Zijn show is te
zien óp 19, 20 en 22 september.
De show kon door onvoorziene
omstandigheden niet op de
eerder aangekondigde data
plaatsvinden.
Odracht biografie van
Nijhoff en Slauerhoff
AMSTERDAM Het Amster-
damse Fonds voor de Kunst
heeft opdracht gegeven tot het
schrijven van biografieën van
de dichters M. Nijhoff en J.
Slauerhoff. De biografie van
Nijhoff wordt geschreven door
Andreas Oosthoek en die van
Slauerhoff door Wirn Hazeu.
Met de opdrachten is in totaal
een bedrag gemoeid van 60.000
gulden. De biografiën zullen
naar verwachting tussen 1993
en 1994 gereed zijn.
Arti et Industriae, Noordeinde 79,
Den Haag. Carla de Beus, Tony Die-
len, Mare Jongsten en Mimi Schille-
mans. Geopend van dinsdag tot en
met zaterdag van 11.00 uur tot 17.00
uur. Tot en met 6 juli.
De schilderijen lijken impul
sief en in haastige gedreven
heid gemaakt. Deze indruk
kan de kunstenaar maar ten
dele bevestigen: „Ik werk in
derdaad impulsief en begin
aan een doek zonder een uit
gewerkte voorstelling. Schil
deren is voor mij componeren:
zoeken naar een harmonie tus
sen de kleuren en de vlakken.
Dat is een heel geconcentreer
de en precieze bezigheid, soms
duurt het weken voordat een»
doek klaar is. Schilderen
houdt, meer in dan alleen met
penseel en verf in de weer
zijn; het betekent vooral
nauwkeurig kijken, lang na
denken en twijfelen over hoe
het verder moet. Mijn werk
wekt de indruk snel en impul
sief gemaakt te zijn, maar dat
klopt niet met de werkelijk
heid."
De in 1986 aan de Koninklijke
Academie afgestudeerde kun
stenaar noemt zonder aarze
ling de meesters met wie hij
zich verwant voelt: Willem de
Kooning, Asger Jorn en Bram
van de Velde. Alle drie
kunstenaars die emoties en
angsten met ogenschijnlijk
wilde gebaren vormgeven.
Schilders die afgaan op het
kompas van hun intuïtie en
gevoel; de ratio is daaraan on
dergeschikt. Voor Sybrand
Weitenberg geldt zonder twij
fel hetzelfde.
Arti et Industriae
Eveneens expressief en ab
stract werk hangt momenteel
in de Arti-galerie, de exposi
tieruimte van kunstenaarsver
eniging Arti et Industriae.
Mimi Schillemans laat hier ze
ven met olieverf beschilderde
panelen zien die nadrukkelijk
tot één familie behoren. Het
zijn abstracte werken opge
bouwd uit vage rechthoeken
die naast en boven elkaar zijn
KUNSTENAAR NEGEN DAGEN IN LUCHTDICHTE BROEIKAS
Schilderen is voor de Haagse
Kunstenaar Sybrand Weiten
berg (28) geconcentreerd zoe
ken naar een harmonie van
kleur, vorm en compositie.
„Een doek is pas af als ik denk
dat het eruit ziet zoals het er al
eeuwen uitzag, zo zegt hij.
Een cryptische uitspraak, de
kunstenaar creëert hier niet
iets nieuws, maar wekt een
beeld tot leven dat er altijd al
was. Hij maakt manifest wat
tijdloos is, maar tijdelijk in de
vergetelheid was geraakt. De
schilder als medium, terwijl
een onbekende kracht zijn
hand stuurt. Het klinkt tame
lijk irrationeel, maar met al
leen het verstand zijn de ly-
risch-abstracte werken van
Sybrand Weitenberg dan ook
niet te doorgronden. Hier
treedt de toeschouwer het rijk
binnen van de intuïtie en het
onderbewuste.
Galerie Baks aan de Nobel-
straat toont momenteel een se
rie recente schilderijen en
gouaches van deze jonge kun
stenaar, de produktie van de
afgelopen drie maanden. „Mijn
werk is altijd een reflectie op
persoonlijke ervaringen," zo
legt de kunstenaar uit. „Ik
maak steeds series schilderijen
met eenzelfde sfeer. Nu vind
je er veel vitaliteit, energie en
levenslust in terug, dat corres
pondeert met hoe ik me voel
de tijdens het schilderen." In
een eerder stadium golden een
aanstaand vaderschap, maar
Het weelderige palet van Sybrand Weitenberg.
ook de indrukken van een reis
naar Tibet als inspiratiebron
nen. Uit dat laatste land heeft
de schilder een hardnekkige
voorliefde voor de kleur rood
overgehouden. Hij zag zelden
zo'n (letterlijk) kleurrijke cul
tuur als in Tibet.
Het palet van de kunstenaar
moet groot zijn, althans te oor
delen naar de verscheidenheid
aan kleuren. Het hele kleuren
gamma wordt aangesproken,
behalve dan de aardkleuren.
„Donkere kleuren blokkeren
me," licht Sybrand Weiten
berg toe. „Om de een of ande
re reden kan ik daarmee niet
werken." Door het ontbreken
van donkere tinten zijn de
schilderijen ondubbelzinnige
tekens van levensenergie en
vitaliteit geworden. De verf
lijkt in snelle en zekere bewe
gingen opgebracht door een
daadkrachtige en niet door
twijfel geplaagde kunstenaar.
Het ziet eruit als een gepassio
neerde liefdesverklaring aan
de kleuren en het licht, kort
om puur lyrisch-abstract werk.
Aan de rand van het doek
brengt Sybrand Weitenberg
vaak een kader aan. Binnen
die 'tweede' omlijsting schil
dert hij kleurvelden waartus
sen geen scherpe lijnen lopen.
Ronde, ovale en rechthoekige
vormen wisselen elkaar af
zonder dat er een symmetrie
of een centraal aandachtspunt
ontstaat.
gemaakt waarin aan de boven
kant een vierkante opening is
uitgespaard. In de bol zit een
bewerkte lap stof die sierlijk
door de opening naar buiten
kruipt. De beelden zijn telkens
een combinatie van stilstand
en beweging. De basisvorm
(een ból, een schaal of een
doos) is zwaar en statisch; de
stof die meestal half uit het
omhulsel hangt, suggereert
een langzame beweging. De
objecten doen denken aan een
bevrijding die nabij is: kuikens
die uit hun ei kruipen.
De objecten zijn over het alge
meen heel ambachtelijk uitge
voerd met mooi bewerkte stof
fen en fraai vormgegeven
schalen en bollen. De over
heersende indruk is toch die
van een organische vorm:
schaaldieren met een hard
schild en een zacht lichaam.
HANS OERLEMANS
HOORN „Duizenden
mensen zijn naar me ko
men kijken. De meesten
zeggen dat ik gek ben en
dat ik iets onmogelijks
doe. Fantastisch vind ik
dat". De Amerikaanse"
kunstenaar John T. Hal-
pern (34) wil het onmoge
lijke waarmaken: een
tiendaags lang verblijf in
een luchtdichte broeikas.
Zelfgekweekte planten
moeten hem van zuurstof
en voedsel voorzien. Hal-
pern zit er sinds vorig
week zondag. Morgen
komt er een einde aan.
„Breathsculpture" noemt Hal-
pern zijn project. In de bin
nenplaats van de kunstenaars
stichting „de Achterstraat" in
Hoorn staat zijn zelfgemaakt
tijdelijk onderkomen. Een gla
zen, Hvormig bouwsel van
55 kubieke meter. De ruiten
zijn beslagen met condens,
veroorzaakt door zijn eigen
adem. De afgelopen dagen is
de temperatuur in de kas sterk
toegenomen. Daarom wordt de
kas met koud water besproeid.
Halpern ademt langzaam en
moeizaam. Contact met de bui
tenwereld verloopt via een
walkietalkie.
Idee
Twaalf jaar geleden werd Hal
pern's idee geboren. „Ik wilde
iets doen met de relatie tussen
natuur en mens. Een balans
vinden tussen de vijf elemen
ten: water, lucht, aarde, vuur
én ruimte. In zeer extreme
omstandigheden heeft een
mens toch de kracht te overle
ven. Dat blijkt wel. Weten
schappers hadden me dit ten
strengste afgeraden. Geen arts'
wilde me begeleiden. Omdat
het gekkenwerk was. Maar ik
voel me na negen dagen nog
steeds prima. Alsof ik op de
top van een hele hoge berg sta,
in een hele woestijn verkeer
of onder water leef".
Halpern overleeft volgens ei
gen zeggen door zijn discipline
en gevoel. „Sinds acht jaar doe
ik aan yoga. Daardoor kan ik
mijn hartslag terugbrengen tot
soms wel vijfendertig slagen
per minuut. Zo heb ik niet
veel zuurstof nodig. Ik slaap
veel, drink veel en eet weinig.
De rest van de dag vul ik met
mediteren en tuinieren".
Vooral dat laatste is voor Hal-
John t. Halpern in zijn hermetisch afgesloten broeikas. foto: jan verlaat
pern een hele klus. Na maan
den van onderzoek besloot de
Amerikaan vooral groenten in
de kas te planten. Die produ
ceren het meeste zuurstof.
„Daarom heb ik nu mijn han
den vol aan het verbouwen
van mijn eigen voedsel, zoals
bonen, taugé, limoenen en wa
termeloenen".
Halpern, die overigens tijdens
zijn permanente wereldreis bij
toeval in Hoorn verzeild raak
te, koos voor een verblijf van
exact tien dagen in zijn kunst-
kas. „Tien is geen alledaags
getal en je hebt tien vingers en
tenen aan je lijf". Een andere
reden heeft de kunstenaar
niet. Wat hem betreft zou hij
het in zijn kas nog veel langer
volhouden. „Ik heb nauwelijks
contact met de buitenwereld.
Je besef van tijd verdwijnt op
den duur. Je gaat inzien dat
alles om je heen een product is
van tijd. Woensdag kom ik
weer vrij. Ik kijk er niet meer
naar uit dan naar de toekomst
over vijf minuten. Ik denk na
over een nieuwe start. Als ik
woensdag stop, voel ik me als
herboren in een nieuwe we
reld".
Testament
De dood is een belangrijk ele
ment van het „breathsculptu
re". Vanaf zijn eerste plannen
bereidde Halpern zich voor op
een soort geestelijke dood die
hij met zijn kunsten dacht te
sterven. Hij maakte een testa
ment en luisterde vele dagen
achtereen naar cassetteban
den met Oosterse rouwgebe-
den. „Vlak voordat ik de kas
inging hoorde ik dat mijn oom
met longkanker op sterven
lag. Met dit project hoop ik
onze band te verstevigen. Aan
hem draag ik het mede op".
Eerder al had Halpern beslo
ten het project op te dragen
aan zijn overleden vriend Jo
seph Beus, de beroemde Duitse
kunstenaar.
Lucht heeft de Amerikaanse
kunstenaar altijd al geboeid als
medium voor zijn werk. Bij
een eerder bezoek aan Hoorn
maakte hij al een „smokes-
culpture". Tijdens een perfor
mance blies.hij sigarettenrook
in plastic zakken en verpakte
die in dozen met de bedoeling
ze terug te sturen naar tabaks
fabrieken. Dat is echter niet
gebeurd. De „beeldhouwwer
ken" hangen nu nog in de ten
toonstellingsruimte van de
stichting de Achterstraat. Ook
in zijn huidige project speelt
lucht een belangrijke rol. Zijn
uitgeademde lucht wil de kun
stenaar vóór zijn vrijlating
aanstaande woensdag in grote
tubes laten persen. „Ik ga er
later iets mee doen, al weet ik
nog niet wat precies. Tijdens
mijn tiendaagse reis in deze
kabine ben ik door tijd en
ruimte gegaan. Ik heb alle
plekken van de wereld gezien
en ben gestorven. Straks geef
ik mijn breathsculpture aan de
omgeving. Lucht en rook zijn
altijd een bijproduct van de
dingen daaromheen", zegt de
artiest. „Mijn breathsculpture
is mijn bijproduct van mijn
omgeving".
Hoe het publiek op zjn kun
sten reageert, zal Halpern een
zorg zijn. „Als ze maar reage
ren, dan is het best". Ook de
publiciteit schuwt hij niet: „De
media zijn voor mij ook een
medium om te communiceren
met de wereld om me heen".
Morgenmiddag om half vier
zal de „reis" van Halpern ten
einde zijn. Of hij dan ook di
rect aan de buitenlucht wordt
blootgesteld is nog niet duide
lijk. Eerst zal een arts beoorde
len of die schok lichamelijk is
op te brengen. Waarschijnlijk
is echter dat de kunstenaar ge
leidelijk aan de oude wereld
zal moeten wennep.
JEAN-PIERRE GEELEN
gesitueerd. De kleuren rood en
blauw domineren. Ook Mimi
Schillemans laat zich leiden
door gevoel en intuïtie, maar
tegelijkertijd geeft ze ook blijk
van beheersing. Ze leidt de
signalen uit het onderbewuste
in banen, dat blijkt uit de na
drukkelijke opbouw van de
werken. Er is een vaag raster
van vlakken in te herkennen.
De scheiding tussen de kleur
velden loopt vaak aan een of
twee kanten langs een strakke
lijn, daarmee lijkt het alsof er
een. geometrische structuur
aan het schilderij ten grond
slag ligt. Een structuur die nog
slechts in fragmenten aan de
opppervlakte zichtbaar is. De
schilderijen van Mimi Schille
mans doen denken aan een
roodgloeiende lavastroom die
met moeite in banen kan wor
den geleid. De rode en blauwe
velden bótsen dan ook op de
rand van de lijst, anders dan
bij Sybrand Weitenberg die de
kleurvlakken binnen het doek
afrondt. Mimi Schillemans
maakt eveneens warmbloedig
werk, maar bij haar oogt het
iets meer mysterieus. Het is de
vraag of zij zich alleen door
bruisende levenslust laat lei-
Naast Mimi Schillemans expo
seren in de Arti-galerie ook
Carla de Beus (objecten), Mare
Jongsten (foto's) en Tony Die-
len (schilderijen en gouches).
Er staan maar liefst dertien
objecten van Carla de Beus
waar steeds eenzelfde stra
mien aan ten grondslag ligt.
Elk beeld bestaat uit tegenstel
lingen: harde naast zachte ma
terialen en geplooide naast
strakke vormen. Koper, ijzer
of perspex worden gecombi
neerd met stof, rubber of bont.
Zo heeft ze een metalen bol
„Schaal" van Carla de Beus
et Industriae.