Haagse kunst in
zomeropstelling
Over de grens
onder de maat
Eenmalig weerzien grote
meesters in Mauritshuis
Jarig Rotterdam
krijgt beeld
Beknopte foto-expositie Den Haag in oorlogstijd
KUNST
£eidóc0ou4O/nt
ZATERDAG 1 JULI 1989 PAGINA 19
Leiding HF: „Met USSR-project hebben we iets bijzonders in huis gehaald"
Rotterdam heeft
zilveren BNA-kubus
ROTTERDAM Minister
Nijpels heeft gisteren in de ha
venstad de Architectuurprijs
1989 uitgereikt aan de ge
meente Rotterdam. Het is voor
het eerst dat de zilveren kubus
van de Bond van Nedei'landse
Architecten (BNA), de hoogste
onderscheiding op het gebied
van architectuur, aan een ge
meente is toegekend. Het ge
meentebestuur van Rotterdam
en de dienst ruimtelijke orde
ning hebben de onderschei
ding gekregen vanwege de
creatieve samenwerking bij de
totstandkoming van de hoog
waardige stedelijk gebouwde
omgeving in vijftig jaar we
deropbouw van de stad.
Sytsema Gallery, Aert van der Goes-
straat 15, Den Haag. Haagse Kunst-
maand-expositie. Geopend van
dinsdag 10.00 uur tot 18.00 uur. Za
terdag en zondag van 13.00 uur tot
17.00 uur. Tot en met 13 juli.
Galerie Van Kranendonk, Westeinde
29, Den Haag. Frans van der Steen
(schilderijen). Expositie inmiddels
afgesloten.
Bijna anderhalf jaar geleden
opende Folkert Sytsema in het
Statenkwartier de Sytsema
Gallery. Hij koos bewust voor
een locatie ver van het stads
centrum, maar wel op een
steenworp afstand van het Ge
meentemuseum. De komst van
Rudi Fuchs deed vermoeden
dat het Gemeentemuseum bin
nenkort kunstliefhebbers uit
binnen- en buitenland zou
gaan trekken. Geen betere lo
catie voor een galerie dan in
buurt van een straks zonder
twijfel spraakmakend mu
seum, zo dacht Sytsema.
Helaas trok het Gemeentemu
seum zelden minder bezoekers
dan juist de laatste tijd; Sytse
ma Gallery moet het geheel op
eigen kracht doen. Dat klinkt
dramatischer dan het is: het
Statenkwartier biedt een goe
de ambiance voor een galerie
en de liefhebbers laten zich
niet weerhouden door de a-
centrische ligging.
'Sytsema Gallery doet momen
teel mee aan de Haagse Kunst-
maand.Er hangt werk van ze
ven kunstenaars, waartussen
echter wel een landschap van
de Amsterdammer Grotenberg
AMSTERDAM Kind in
oorlogstijd, volwassene nu: hoe
was het ook maar weer om,
met een pannetje in de hand
en een lege maag in de rij te
staan voor een schep roggepap,
koolraapsoep of die verschrik
kelijke erwtensoep zonder
erwten? Hulzenwater, heette
dat toen. Als kind in de rij.
Wat voor rij was dat ook maar
weer? Kind tussen allemaal
volwassenen? De foto-exposi
tie in het Amsterdams Ver
zetsmuseum toont de vergeten
werkelijkheid: uitsluitend
hongerige kinderen, met pan
netje. De weeïge geur en
smaak - smaak? - van pap en
soep dampt van de foto, even
als het gevoel van toen: wach
ten op iets dat niemand lustte,-
maar bij gebrek aan iets an
ders wel gegeten moest wor-
Foto uit 1944: een vrouw die
het schors van een boom staat
af te bikken. Foto uit 1944: de
weggekapte bomen van' de
Scheveningse Bosjes. Verbo-
HILVERSUM De Neder
landse prijs voor de Blaasmu
ziek wordt dit jaar toegekend
aan de Friese musicus Piebe
Bakker (60) uit Wommels.
Burgemeester mr. T. Elzenga
van Bolsward zal de prijs op 21
oktober uitreiken in Hilver
sum. De prijs werd vijf jaar ge
leden ingesteld door het BFO
(voormalig BUMA-fonds), de
Nederlandse componisten èn
de VARA-radio. Ter gelegen
heid van de prijsuitreiking di
rigeert Piebe Bakker het
Frysk Fanfare Orkest, dat een
rechtstreeks concert zal geven
op Radio 4. Eerdere prijswin
naars waren Piet Stalmijer,
dr. ir. H. Barinks, Henk van
Lijnschoten en Meindert Boe
kei. In 1980 werd Piebe Bak
ker onderscheiden met het
Gouden Viooltje van het
Frysk Orkest. In 1986 kreeg
hij de Gerard Boedijnpenning,
een speciaal op de blaasmuziek
toegespitste onderscheiding. In
1964 nam Bakker de leiding
over van Peet van Bruggen
van het Nationaal Jeugd Fan
fare-orkest. Morgen (zaterdag
1 juli 1989) neemt Bakker af
scheid als dirigent van het
jeugdorkest.
AMSTERDAM De lei
ding van het Holland Fes
tival betoonde zich bij
monde van directeur Ad 's
Gravesande niet ontevre
den over het Holland Fes
tival 1989, dat vanavond
wordt afgesloten met de
vertolking van Wagners
„Götterdammerung" in
het Concertgebouw in
Amsterdam.
„Met het USSR-project hebben
we iets bijzonder in huis ge
haald. Vooral het muziekaan
bod heeft de ogen en oren op
een frisse manier geopenend,
^■XPOSITIES
is gesmokkeld. De expositie
bevat ernstige en romantische
schilderijen, maar ook meer
frivool en lichtzinnig werk. In
de eerste categorie past een ab
stract doek van Eric Hirdes,
het van hem zo bekende ko
baltblauw en de wirwar van
verfstreken zijn beeldbepa
lend. Ook heeft hij weer
vreemd materiaal (onder an
dere papier) op het doek ge
plakt. Eric Hirdes accentueert
die opgeplakte dingen niet,
maar beschildert het doek als
of het een egaal oppervlak
vormt. Pas bij nadere beschou
wing wordt het reliëf van het
schilderij zichtbaar. Dit werk
van Eric Hirdes is een van zijn
meer afgewogen en harmo
nieuze doeken; erg mooi en
mysterieus.
Yvonne van Eeden maakt
eveneens serieus, bijna somber
werk met' zwart als overheer
sende kleur. Bij haar zijn wel
figuratieve elementen te on
derscheiden, bijvoorbeeld een
magere arm met een wijdopen
den toegang. Met het bord:
„Op overtreders wordt gescho
ten". Maar hout was het enige
dat wat warmte kon verschaf
fen, in die gruwelijk koude
winter van 1944-1945. Fotose
rie: man berooft vrouw van
planken. Berusting bij beiden,
het potkacheltje, het noodka-
cheltje moest immers branden.
Het zijn alle foto's van Menno
Huizinga (1907 - 1947), die met
al dan niet verborgen camera
de vijf oorlogsjaren in Den
Haag op foto zette, met het ac
cent op 'de destijds actuele ge
beurtenissen die de bevolking
zo gevoelig raakten. Honger
en kou, daar draaide het dat
laatste oorlogsjaar voorname
lijk om en daarvan maakte
Huizinga de meest treffende
platen. Die hongerwinter zal
de meesten nog het scherpst
zijn bijgebleven, maar Huizin
ga toont dat er die vijf jaren
meer aan de hand was: de
Duitse soldaat die als vanzelf
in het straatbeeld paste en
zonder opzien een krantje aan
een kiosk kan kopen.
DEN HAAG Het Maurits
huis aan de Korte Vijverberg
wordt in de periode 27 septem
ber 1990 tot 13 januari 1991 ge
heel ontruimd voor een grote
expositie die een eenmalig
weerzien moet opleveren met
de oude Hollandse meesters
die nu voorgoed in Ameri
kaans bezit zijn. Behalve schil
derijen van de grote drie:
Rembrandt, Vermeer'en Frans
Hals worden werken getoond
van Albert Cuyp, Gerard Dou,
Jan van Goyen, Meindert
Hobbema, Pieter de Hoogh,
Philips Koninck, Gabriël Met-
su, Jan Steen, Gerard ter
Borgh, Willem van de Velde
en anderen.
De topstukken uit de vaste
collectie worden tijdelijk in de
Schilderijengalerij Prins Wil
lem V tentoongesteld. De grote
weerzienstentoonstelling gaat
van Den Haag naar San Fran
cisco, waar The Fine Arts Mu
seums de werken tonen van 17
februari 1991 tot 5 mei 1991.
Dat de oude Hollandse mees
ters in Amerikaans bezit toch
zowel in kwantitatieve als
kwalitatieve zin", aldus Ad 's
Gravesande gistermiddag tij
dens de afrondende persconfe
rentie.
De gemiddelde zaalbezetting
bedroeg 77%. Dat is 1% hoger
dan verleden jaar. In totaal
waren er 49 produkties voor
104 voorstellingen, die bij el
kaar ruim 65.000 bezoekers
trokken. De concertante ope
ra-vertolkingen scoorden het
hoogst in bezoekersaantallen
met als topper „Götterdëmme-
rung", dat een bezettingsgraad
haalde van 95%. De concertan
te uitvoering van „King Ar
thur" in Den Haag leverde de
hand. Van Sytske de Jong
hangt in de galerie een twee
luik, 'gemengde techniek' staat
'erbij. Op afstand lijken het
twee platen steen of marmer
die zijn bewerkt en opgehan
gen. Het materiaal blijkt ech
ter board, maar zodanig be
werkt dat het oogt als steen.
Op beide panelen heeft Sytske
de Jong een vierkant stukje
zwarte stof geplakt. De rafels
van de stof lopen uit over het
hele werk. Het sobere twee
luik wekt een bijzonder monu
mentale indruk.
Een totaal andere sfeer ade
men de gouaches van Jurjen
de Haan: kleurrijk, vrolijk,
met snelle streken geschetst.
Werk dat onmiddellijk associa
ties oproept met een mooie zo
merse dag. Jurjen de Haan
brengt in al zijn werk steeds
weer een ode aan het schilde
ren en aan de kleuren. De
gouches zijn met zichtbaar
veel vreugde gemaakt. Voorts
is in de galerie nog werk van
Christie van der Haak en Han-
ny Reneman te zien.
Sytsema Gallery toont een
evenwichtige zomeropstelling
met goede, maar niet zo ver
rassende Haagse kunst. De ga
lerie had iets heel anders aan
gekondigd voor de Haagse
Kunstmaand. Het is de moeite
waard dat nog even te memo
reren. Deze zomer zou het
'constructivistisch drieluik' in
Den Haag worden getoond.
Een multi-disciplinair project
met schilderijen van Bob Bo-
nies, mode-ontwerpen van
Of de zelfgemaakte karretjes
waarmee vele kilometers wer
den afgelegd door evacué's die
voor bombardementen, V 1 of
V 2 op de vlucht gingen of ge
woon bang waren en maar
weg trokken, met het laatste
beetje have en goed, dat nog
niet was geruild tegen voedsel
of brandstof. Men werd wel
vindingrijk.
weer in Nederland zijn te zien,
al is het maar tijdelijk, is een
tegenprestatie van Ameri
kaanse particulieren en open
bare instellingen. Zij reageer
den op de selectie topstukken
die het Maritshuis tijdelijk aan
Amerika afstond toen het toch
gerestauratreerd moest wor
den. Van april 1982 tot sep
tember 1983 trokken werken
van onder anderen Rem
brandt, Hals en Vermeer een
miljoenenpubliek in Washing
ton, Fort Worth, Chicago, Los
Angeles en New York. De
goodwill die het Mauritshuis
toen verwierf, kon worden ge
voegd bij het internationale
prestige dat de oudste openba
re verzameling van Nederland
zich al lang had verworven.
Kort hierop ontstond naar de
beste Hollandse traditie het
idee een tegenprestatie te vra
gen aan de Amerikaanse mu
sea, waarop ook particulieren
reageerden.
Na de heropening van het
Mauritshuis in 1987 reisde di
recteur Hoetink door Amerika
laagste percentage op: 39%. De
gemiddelde zaalbezetting in
Den Haag (56%) viel lager uit
dan in Amsterdam. Als ver
moedelijke reden noemde Ad
's Gravesande dat de Holland
Festival-evenementen in de
hofstad minder opvielen in het
totale culturele aanbod. Er
wordt gewerkt aan een verho
ging van de publieke belang
stelling, want „Den Haag en
wij hebben de intentie het
Holland Festival ook in deze
stad voort te laten bestaan".
Louis Andriessens „De Mate
rie" behoorde tot de grote pu
bliekstrekkers met een zaalbe
zetting van 80%. Niet de Russi-
Frans Molenaar en muziek
van Simon ten Holt. Alle drie
maakten werk met het con
structivisme als inspiratiebron.
Begin dit jaar was het project
te zien in het Centraal Mu
seum in Utrecht, in april was
er een presentatie in Tokyo en
in juni zou de Haagse première
zijn.
Het drieluik is echter snel na
Tokyo uit elkaar gevallen.
Twee van de kunstenaars en
de bedenker van de combina
tie, Folkert Sytsema, hebben
een fikse ruzie gekregen met
als inzet (onder andere) het
auteursrecht. Uiteraard berust
het auteursrecht van de afzon
derlijke delen (de schilderijen,
de mode-ontwerpen en de
composities) bij de individuele
kunstenaars. De confrontatie
van de drie is echter door Syt
sema bedacht. Met name Frans
.Molenaar betwist of hij daar
aan rechten mag ontlenen.
Molenaar wilde zonder tussen
komst van de initiator het
drieluik tonen. De gemoede
ren liepen zo hoog op dat de
onderhandelingen over de
zaak nog slechts door de advo
caten van beide partijen wer-
Huizinga heeft de oorlogsjaren
met gevoel voor persoonlijke1
betrokkenheid uitmuntend op
foto vastgelégd; totaal maakte
hij zo'n 750 meestal illegale op
namen. Daarvan toost de ex
positie in Amsterdam dertig
foto's; een nogal teleurstellend
aantal. Zelfs als die dertig op
namen de meest typerende
zijn voor het werk van Huizin-
om oriënterende gesprekken
te voeren met de belangrijkste
potentiële bruikleengevers, die
zich bepaald enthousiast toon
den. Ze vonden het een goed
idee om het Europese publiek
een mogelijkheid te bieden
zich een beeld te vormen van
de rijkdom van het Ameri
kaans kunstbezit en de verza
melactiviteit op het gebied van
de Hollandse 17e eeuwse schil
derkunst. Er zijn inmiddels
vele toezeggingen gedaan, die
de komende expositie in het
Mauritshuis een grote allure
garanderen. Uit alle windstre
ken van de VS komen schilde
rijen die een toerist slechts ge
durende een maandenlange
reis te zien zou krijgen.
Ter gelegenheid van de ten
toonstelling zal een uitvoerige
geïllustreerde catalogus ver
schijnen waarin met name
aandacht wordt geschonken
aan de geschiedenis van het
verzamelen in Amerika. De
Shell (Koninklijke Nederland
se Petroleum Maatschappij)
treedt op als sponsor.
sche voorstellingen, maar de
Nederlandse produktie „Pro
metheus" door Maatschappij
Hollandia is in de sector thea
ter de grote klapper geweest.
Elke avond was de opvoering
in een autosloperij in West-
zaan uitverkocht.
Aan de Russische componiste
Sofia Goebaidoelina, van wie
enkele werken tijdens het Hol
land Festival werden uitge
voerd, is een opdracht ver
leend voor het schrijven van
een nieuwe compositie. Het
werk zal op haar verzoek in
de nabije toekomst - ook voor
een plaatopname - worden
vertolkt door het Schönberg
den gevoerd. Het drieluik is
nu definitief van de baan, er
rest nog slechts een video-op-
Frans van der Steen
Galerie Van Kranendonk koos
ervoor in de Haagse kunst
maand één kunstenaar te pre
senteren: de schilder/graficus
Frans van der Steen (1944).
Sinds het midden van de jaren
zeventig exposeert hij in bin
nen- en buitenland (onder an
dere in New York), toch is hij
in Den Haag niet zo bekend.
Het zou te maken kunnen
hebben met de nogal strenge
en sobere stijl waarin hij nu al
jaren werkt. Zijn olieverf
schilderijen op doek, hout of
papier zien er, bij de eerste
aanblik, uit als hermetische,
compositieloze werken. In elk
opzicht zijn het sobere werken:
ze bevatten slechts een of twee
kleuren die in duidelijke vlak
ken zijn opgebracht. De doe
ken dragen geen titels.
Voor de toeschouwers zijn de
schilderijen van Frans van der
Steen moeilijk te bedwingen
bergtoppen. Het parcours is
stijl en de lucht is ijl. De kun-
ga, dan valt toch op dat „er
iets incompleets" aan de ten
toonstelling kleeft. Veel hon
gerwinter, iets van de bevrij
ding door de Canadezen, te
weinig van de bezetting als ge
heel, hoewel Huizinga ze wel
De organisatoren van de expo
sitie krijgen het vanzelf op
hun brood; een gedeelte van
de expositieruimte biedt de be
zoeker gelegenheid video-ap-
paratuur te bedienen voor
meer gegevens over de oorlog.
Ook ligt er een schrift waarin
de bezoekers hun mening over
de foto-expositie kwijt kun
nen; de meningen zijn niet
mis. Sommige bezoekers blij
ken geboeid en zeggen veel te
hebben opgestoken, anderen
gebruiken het woord „saai" en
beloven nooit meer terug te
zullen komen.
Hoewel de geëxposeerde foto's
voor zichzelf spreken en boei
end genoeg zijn, lijkt deze ten
toonstelling er ook een te zijn
van de gemiste kansen. Zon
der overdreven veel moeite
Ensemble. Bij Off Holland, het
randgebeuren rond het Hol
land Festival, dat dit jaar ook
in Den Haag plaatsvond,
schommelde de bezettings
graad tussen de 40 en 100%.
Door een 'straffe kostenbe
heersing en scherpe begroting'
is het onwaarschijnlijk dat het
Holland Festival dit jaar in de
rode cijfers komt, is de stellig
ste overtuiging van directielid
G. Dales. Hij voegde er nog
aan toe, dat de totale schuld
van het Holland Festival min
der dan drie miljoen gulden
bedraagt en daar zijn in de be
groting voorzieningen voor ge
troffen.
MAX SMITH
FOTO: MILAN KONVALINKA
stenaar biedt geen enkel aan
knopingspunt voor een associ
atie of een emotie.
Maar toch, bij nadere beschou
wing blijken de werken wel
een zeker reliëf en organische
structuur te bevatten. Het op
pervlak is niet totaal glad zoals
vaak bij geometrisch getint
werk waarbij de schilderijen
soms bijna mechanisch ge
maakt lijken: volledig egale en
monochrome kleurvlakken.
Bij Frans van der Steen is dat
niet het geval, de hand of lie
ver het paletmes heeft een
duidelijke stempel op het werk
gedrukt. De schilderijen zijn
daarom meer dan de koele vi
sualisatie van een gedachte; de
toeschouwer ziet de kunste
naar worstelen die gedachte
vorm te geven. De afdruk van
het paletmes en de verschillen
in dikte van de opgebrachte
verf, laten zien dat het men
senwerk is. Het werk van een
toegewijde en voorzichtig af
tastende kunstenaar. Met deze
constatering heeft de kijker de
schilderijen nog lang niet ver
overd, maar er is het begin
van bekoring.
HANS OERLEMANS
had enig materiaal bij de foto's
verzameld kunnen worden:
een krant uit het verzet, een
noodkacheltje, een fietsdyna
mo met aandrijfmechaniek,
dat soort zaken. En méér fo
to's.
De volwassen bezoeker zal
naar aanleiding van de dertig
foto's zelf wel een massa her
inneringen uit het geheugen
kunnen vissen. Maar jeugdige
bezoekers, voor wie de ten
toonstelling bedoeld lijkt, krij
gen snufjes oorlogsgeur aange
reikt waaraan een teveel aan
nostalgie kleeft, méér dan de
ellende die de betrokkenen
destijds in werkelijkheid te
verwerken kregen. Daar kan
ook het portret van een uitge
hongerde vrouw weinig aan
verhelpen.
FRITS BROMBERG
Verzetsmuseum Amsterdam,
Lekstraat 63: „Menno Hui
zinga, fotograaf van de be
zetting 1940 - 1945. Geopend
di. t/m vr. 10.00-17.00, za. en
zo. 13.00-17.00. Tot en met 31
juli.
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
-bijlage van deze krant.
kunstagenda
Zaterdag 1 juli
DEN HAAG Circustheater (Ge
vers Deynootplein 50 tel. 558800)
20.15: Musical 'A night at the Cot
ton Club', regie Barrie Stevens:
met o.a. Madeline Bell en Ruth Ja-
cott.
Muziektheater (Spui) 20.15: Resi-
dentie-Ork. olv Jac. van Steen;'
mmv Frances-Marie Uitti (cello):
werken van Verbey, Berg, Wage-
'Theater Branoul (Maliestr. 12, tel.
657285) 20.30: Rein Edzard en Mi-
chiel Kerbosch: 'Muizen en men
sen' van John Steinbeck; mmv Jan
van Dijk (gitaar).
Koninklijk Conservatorium (Julia
na van Stolberglaan 1, tel. 814251)
14.15: Eindexamen Orkestdirectie:
Hendrik-JarVlindhout; mmv symfo-
nie-ork. Stichting Jeugd en Muziek
Den Haag; werken van Pijper, Stra-
vinski en Tsjaikovski.
Remonstr. Kerk (L van Meerder-
voort'OSS) 20.00: Kamerork. Feria
olv Ffits de Boer; mmv Joop Al-
bracht (piano); werken van Bach,
Beethoven, Schubert en Mozart.
Opstandingskerk (Daal en Berg-
sel.) 20.00: Viotta Jeugdork. olv
Wim Bredenhorst en Jeugdensem-
ble olv Ing Cornelissen; mmv sol.;
werken van Gluck en Bach.
Omniversum (Pres. Kennedyl. 5
tel. 545454) 11.00: 'Het heelal,
onze oerbron' en 3D-film 'We are
born of stars'; 12.00, 14.00 en
16.00: 'De vier jaargetijden'; 13.00
en 15.00: 'To the limit, de mens in
topvorm'.
Pr. Hendrikplein vanaf 11.30: Zee
heldenfestival: 'Wijkfeest'; met o.a.
Big Band Noord C (11.30), oude
ren- zangkoor Alden Eijck (14.00),
Residentie Brass-band (15.30), De
Zomerkoninkjes (16.30), Little Whi
te Bear (18.30), D3 huisband
(19.30), Senegalese danser Ibu
Diao (21.00) en Harry's Blind Date
(22.00).
Malieveld 12.30-23.00: Pasar Ma-
lam Besar.
Kijkhuis (Noordeinde 140) 20.00
en 22.00: Videoline: 'Am nachsten
Morgen kehrte der Minister nicht
an seinen Arbeitsplatz zurück' van
Monika Funke Stern.
Zondag 2 juli
Muziektheater (Spui) 14.15: Eind
examen Orkestdirectie: Loes Vis
ser; mmv VU-ork. Op progr. 'Sym-
fonie 5' van Mahler.
)bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Licence to kill
(al); 13.30, 20.30. za. zo. ook 16.30.
EUROCINEMA II: Licence to kill
(al); 13.30, 20.30. za. zo. ook 16.30.
Lady en de vagebond (al); za. zo.
wo 14.00. EUROCINEMA III: Po
lice academy VI (al); 13 45, 18.45,
21.30. zo. ook 16.15. EUROCI
NEMA IV: Naked gun (al); 13.45,
18.45, 21.15. zo. ook 16.15.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239). Police Academy
VI (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook
14.30. LIDO en STUDIO (Steen
straat 39, tel. 124130): Scandal
(al); 14.30, 18.45, 21 15 Licence to
kill (al); 14.15, 18.45 21.15. Na
ked gun (al); My stepmother is an
alien (al); 14.30, 19.00, 21.15. Dan
gerous liaisons (al); 18.45, 21.15.
Taran en de toverketel (al); za. zo.
wo. 14.30. «TRIANON (Breestraat
31, tel. 123875): The Bear (al);
19.00. za. zo. wo. ook 14.30. 9Vj
Weeks (16); 21.15. REX (Haar
lemmerstraat 52, tel. 071-125414):
Object ot desire (16); 14.30, 19.00,
21.15.
DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27, tel.
463500): Johnny five he's alive
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2: My
stepmother is an alien (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. ASTA 3 Dead
bang (12); 14.00. 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. BA
BYLON 1 (naast Den Haag Cen
traal tel. 471656): Scandal (16);
14.00, 19.15, 21.45. za. zo. 14.00,
16.45, 19.15, 21 45. BABYLON 2:
Dangerous liaisons (al); 14.00,
19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 16.30,
19.00, 21.30. BABYLON 3 A cry
in the dark (al); 19.00, 21.30 do.
vr. ma. di. ook 14.00. CINEAC 1
Toneelgroep Kameleon speelt:
„Over de grens" van Lodewijk de
Boer in de regie van Paul Flaton.
Theater De Poort, gisteravond. Her
halingen: 2 en 3 juli om 20.15 uur
Toneelgroep Kameleon heeft
de beschikking over een aan
tal debutanten, die in een
avondvullende voorstelling
zijn visie op het toneel laat
zien van een bij voorbaat al
moeilijk toneelspel. Paul Fla
ton heeft de drie spelers bege
leid en hen eigenlijk maar in
het diepe geworpen, zonder
zich af te vragen of het thea
traal wel verantwoord zou
zijn. Het .décor suggereerde
een verlaten oerwoud, waarin
op een rotspartij een auto is
gestrand. Tony (Jeroen Ros)
ontwaakt uit zijn versuffing en
ontdekt dat zich op de achter
bank een vrouwspersoon be
vindt (Janine Don). Het twee
tal wordt geconfronteerd met
Max(Jan Dijkhof) en het spel
kan beginnen. Inhoudelijk
biedt de voorstelling alle gele
genheid om in talloze situaties
een acteerprestatie neer te zet-
(Buitenhof 20, tel. 630637): Police
academy 6 (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30 CINEAC 2: Pet Sematary
(16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3:
Her alibi (al); 18.45, 21.30. do. vr.
ma. di. ook 14.00. METROPOLE
1 (Carnegielaan, tel. 456756): Li
cence to kill (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 2: Rain
man (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ME
TROPOLE 3: Police academy 6
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. METROPO
LE 4: The naked gun (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 5:
Filmzomer '89; 14.00, 18.45, 21.30.
zo 13.15, 16.00, 18.45. ma. 14.00,
20.30. Spoorloos; do. Hope and
glory; vr. A clockwork orange; za.
Hair; zo. The unbearable lightness
of Being; ma. Au revoir les en-
fants; di. The man who knew too
much; wo. ODEON 1 (Heren
gracht 13, tel. 462400): Licence to
kill (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODE
ON 2 Alien nation (16); 13.45,
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00,
18 45, 21.30. ODEON 3: The na
ked gun (al); 13.45, 18.45, 21.30.
zo 13.30, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 4 Manhunter (16);
13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 18.45, 21.30. STUDIO 1
(Kettingstraat 12b, tel. 656402):
Pascali's island; 19.15, 21.15. zo.
ook 14.15. STUDIO 2: La lectrice
(16); 19.00. Moments of love (16);
21.00. zo. ook 14.00. STUDIO 3:
Another woman (al); 19.00, 21.30.
zo. ook 14.00. HAAGS FILM
HUIS: Zaal 1: De kommissaris;
19.30. Homeboy. 21.45. Zaal 2. Os
.Canibais; 19.30, 21.45. Zaal 3:
19.30, 21.45. zo. 19.30, 22.00. Les
nuits de la Pleine Lune; do. The
believers; vr. The breakfast club;
za Wall Street, zo Detective sto
ry; ma. Le charme discret de la
Bourgeoisie; di. La femme aux
bottes rouges; wo.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: The fly II; (16); za.
00.15. CINEAC 2: Pet Sematary
(16); za. 00.15. CINEAC 3: Poli
ce academy 6 (16); za. 00.15
KINDERVOORSTELLINGEN
Babyion 3: Taran en de toverke
tel; za. zo 14.00, 16.30. wo. 14.00.
CINEAC 3: Taran en de toverke
tel; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel. 01720-20800): Licence to kill
(al); 13.30, 20.30. za. zo. ook 16.30.
EUROCINEMA II: Licence to kill
(al); 13.30, 20.30 za. zo. ook 16.30.
Lady en de vagebond (al); za. zo.
wo. 14.00. EUROCINEMA III: Po
lice academy VI (al); 13.45, 18.45,
21.30. zo. ook 16.15. EUROCI
NEMA IV: Naked gun (al); 13.45,
18.45, 21.15. zo. ook 16.15.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239): Police Academy
VI (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook
14.30. LIDO en STUDIO (Steen
straat 39, tel 124130)- Scandal
(al); 14.30, 18.45, 21.15. Licence to
kill (al); 14.15, 18.45 21.15. Na
ked gun (al); My stepmother is an
alien (al); 14.30, 19.00, 21.15. Dan
gerous liaisons (al); 18.45, 21.15.
Taran en de toverketel (al); za. zo.
wo. 14.30. «TRIANON (Breestraat
31. tel. 123875): The Bear (al);
19.00. za. zo. wo. ook 14.30. 9Vj
Weeks (16); 21.15. REX (Haar
lemmerstraat 52, tel. 071-125414):
Object of desire (16); 14.30, 19.00,
21 15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
The accused (16); 19.00 Naked
gun; 21.15. za, zo. wo. ook 14.45.
CITY THEATER II: Tequila sunrise;
19.00. zo. ook 14.45. My stepmo
ther is an alien; 21.15. Frank en
vrij (al); za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
tel. 01717-4354): Rainman (al); do.
t/m zo. 19.00, 21.15. ma. t/m wo.
20.15. za. zo. wo. 15.45. Gorilla's
in de mist (al); do. t/m zo. 19.00.
za. zo. wo. 15.45. Working girls
(al); do. t/m zo. 21.00. ma. t/m wo.
20.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
The lady and the tramp;; za. zo.
wo 14.00. Avontuur met een
staartje; za. zo. wo. 14.00
WASSENAAR ASTRA tel.
01751-13269):Mississippi burning
(12); vr. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
Alleen op de wereld; za. zo. wo.
14.00.
ten, maar helaas zijn de spelers
er niet in geslaagd om er ge
bruik van te maken. Het ge
brek aan toneelervaring en de
nervositeit, maakte het voor
de kijker ook een opgave om
geboeid te raken. Het spel ont
brandde derhalve in nietszeg
gende dialogen die gevoelloos
hun einde beleefden. De vaak
beklemmend bedoelde scènes
kwamen totaal niet uit de verf
en met moeite haalde men dan
ook de pauze. Het spektakulai-
re begin erna, met veel geknal
en rookontwikkelingen, maak
te slechts met moeite duidelijk
dat de totale berg met auto en
al was opgeblazen en het spel
ging even emotieloos verder.
Het is zonde dat Paul Flatön
dit enthousiaste drietal zo ge
bruikt. Het maakt de spelers
emotioneel zwak en het ver
trouwen in hun kunnen is bij
voorbaat al geschaad. In een
eenvoudiger toneelstuk zullen
zij zeker op hun plaats zijn en
nog jaren plezier beleven aan
hun creatieve tijdspassering.
ROB VAN DER MIJL
Nederlandse prijs
voor Blaasmuziek
voor Piebe Bakker
TEGENPRESTATIE VAN AMERIKA:
ROTTERDAM
De stad Rotterdam
krijgt volgend jaar
van het kabinet een
monumentaal beeld
cadeau. Het kunst
werk wordt ge
plaatst in het cen
trum van de stad,
midden in de Maas.
De havenstad krijgt het
geschenk naar aanlei
ding van 50 jaar weder
opbouw van de stad en
het feit dat de Maasstad
in 1990 het 650-jarig be
staan viert. Er is één
miljoen gulden beschik
baar voor het beeld. Mi
nister Brinkman (cul
tuur) heeft dit vandaag
bekend gemaakt.
Het beeld moet qua af
meting en vorm van in
ternationale allure wor
den en passen in de en
tourage van het nieuwe
Rotterdam, dat wordt
gekenmerkt door nieu
we architectuur en mo
derne beeldhouwkunst,
zo vindt de Rotterdam
se Kunststichting die
met de uitvoering van
het project, is belast. De
plaats in de Maas, de ri
vier die de stad mede
groot maakte, is geko
zen in overleg met het
gemeentebestuur, het
gemeentelijk havenbe
drijf en de stichting
Rotterdam 1990. Aan
vijf kunstenaars is in
middels opdracht gege
ven een schetsontwerp
te maken. Het zijn de
Engelsman Richard De
acon, Jeff Koons en
Marc di Suvero uit de
Verenigde Staten en de
Nederlanders Niek
Kemps en David Van-
dekop. Een jury onder
voorzitterschap van de
Rotterdamse wethouder
kunstzaken J. Linthorst
zal in de loop van dit
jaar vaststellen welk
ontwerp wordt uitge
voerd. Het beeld wordt
op 2 september 1990
onthuld.
Stagnatie boekenmarkt lijkt voorbij
AMSTERDAM De boe
kenverkoop is in het eer
ste kwartaal van dit jaar
licht gestegen. Zowel het
aantal gekochte boeken
(plus 4 procent) als de om
zet in guldens (plus 3,5
procent) liggen op een ho
ger niveau ten opzichte
van het eerste kwartaal
van 1988. De kwartaal
omzet bedroeg 143,5 mil
joen gulden tegen ruim
138 miljoen gulden in de
zelfde periode vorig jaar.
Dit heeft de Stichting Speur
werk gisteren bekend ge
maakt. Het NIPO onderzoekt
wekelijks de boekenverkoop
voor deze stichting. De cijfers
kunnen, volgens Speurwerk,
betekenen dat de stagnatie op
de boekenmarkt plaats maakt
voor groei. Een andere moge
lijkheid is een verschuiving
van de stijgende verkoop in
het vierde kwartaal (feestda
gen) naar de eerste drie kwar
talen. Dit omdat de boekver
koop in het vierde kwartaal
van 1988 tegen viel.
Frans van der Steen, „Het geloof in hout en verf", 1989.
IN VERZETSMUSEUM AMSTERDAM
Hongerwinter in Den Haag: in drie dagen niet gegeten, alle hout
qeruild tegen voedsel.
3 FOTO- MFNNO HIII7INGA