Effecten hervormd homobesluit zijn nog steeds niet te overzien CcidócGomah Theocratie doet mens tekort Aandacht Eregalerij in Sint Bavo voltooid kerk wereld GEREFORMEERDE BOND: VEEL GEWETENSNOOD HERVORMDE THEOLOOG HOEDEMAKER HERDACHT 99 Nekschoten in Peking! HeT heeft op het bewind in Peking geen enkele aantoHA re indruk gemaakt. Integendeel. Ondanks alle Westersfma testen en gratieverzoeken worden vrijwel elke dag „op3™ kraaiers" in Sjanghai en Peking geëxecuteerd. Wat bek<^e j geworden over de aard van de aanklachten over de p^id voering en de formulering van de vonnissen, laat geen r re conclusie toe dan dat sprake is van een koelblqen moordpartij. Het regime wenst een voorbeeld te stellfec volgens de bloedigste tradities van het Stalinisme w(?lc een aantal willekeurige burgers daartoe opgeofferd, duidelijk dat Li Peng en de zijnen hun eigen gang g zich tot dusver niets gelegen laten liggen aan pressie vajide tenaf. Als een Chinees zich ergens veel aan gelegen la; gen dan is het gezichtsverlies voorkomen. te* GEESTELIJK LEVEN/OPINIE QeidcaOowuwt ZATERDAG 24 JUNI 1989 PAG|£f door Marinus van der Berg Aandacht is een merkwaardig ding. Letterlijk betekent het: aan iemand denken. Vanaf het begin is er in een mens de angst om vergeten te worden. Een mens kan niet leven zon der aandacht. We kunnen geen aandacht geven als we geen aandacht ontvangen. We kun nen ook niet onbeperkt aan dacht geven. Het is met aan dacht als met het huishoud geld. De een heeft meer te be steden dan de ander. Je moet keuzes maken. Je moet tot een goede verdeling komen. Er is een economie van de aan dacht. Man en vrouw die jaren samen hebben geleefd zonder kinderen en elkaar aandacht hebben kunnen geven, moeten de aandacht opnieuw verdelen als er een kind wordt geboren. Meestal lukt dat zonder veel problemen, maar soms krijgt een van hen, vaak de man, het gevoel: ,,lk tel niet meer". De vader wordt jaloers op het kind dat alle aandacht opzuigt. Wanneer de kinderen uit huis gaan, moet ook de aandacht weer herverdeeld worden. Man en vrouw zijn nu weer samen en soms ontdekken ze dat de aandacht op is. Ze gaan uit el kaar of ze leven meer naast el kaar dan met elkaar. Zonder dat ze het zich bewust zijn, houden ze soms het laatste kind in huis. Of het laatste kind komt maar niet van huis. Zelf standig wonen, alleen wonen, kan heel bedreigend zijn: van wie ontvang je nu aandacht? Als er in een gezin een kind ziek is of gehandicapt, moeten de andere kinderen extra veel aandacht ontvangen. Vaak wordt gedacht: de andere kin deren redden zich wel. Ze krij gen daardoor onvoldoende aandacht. Als gezegd wordt: „Verlies van een kind is het ergste voor de ouders, veel er ger dan voor de broers en zus sen, want die hebben de toe komst nog", dan wordt het ui ten van verdriet bij de achter gebleven broers en zussen be moeilijkt. Het is niet voor niets dat jongeren klagen over on voldoende aandacht na een verlies. Zinvolle dingen hier over zijn te lezen in het boek: „Broers en zussen" onder re dactie van I. Mettrop-Wurster, Boom, Meppel, 1989. Mensen kunnen niet zonder aandacht. Pijn kan een middel zijn om aandacht te krijgen. Het stoort me al vele jaren dat soms ge zegd wordt: „Het is alleen maar aandacht". De waarde en de betekenis van de aandacht wordt ernstig onderschat. De nationale vereniging „De Zon nebloem" voert al jarenlang de leuze: „Aandacht voor zieken is gezond". Steeds meer begin ik te beseffen hoe waar dit is. We staan nog in de kinder schoenen als het gaat om het leveren van het bewijs. Liefde en aandacht worden ernstig onderschat. Toch geloof ik dat een mens van liefde en aan dacht beter wordt. „In gelukki ge gezinnnen, zo blijkt uit waarnemingen is een rustig tempo", schrijft Alfons Van steenwegen in het boek dat sinds december vorig jaar al een oplage heeft van 20.000 exemplaren. Het boek Liefde is een werkwoord (Lannoo Tielt) dat zoveel waardevolle dingen zegt over aandacht van men sen voor elkaar. Ik breng dit boek heel graag nog eens on der de aandacht. Opvallend veel mensen hebben de afge lopen week gereageerd op mijn stukje „druk". Uit die re acties blijkt de grote behoefte aan aandacht. Tijd geven is aandacht geven. Aandacht ge ven is tijd nemen. Het opge jaagde leven schept opgejaag de mensen. Je kunt alleen bij je diepere gevoelens komen en een ander kan alleen zijn die pere gevoels meedelen als er rust is. Als er rust is voel je aandacht. Vrijwilligers die door middel van bezoekwerk aan dacht aan iemand geven, zijn soms teleurgesteld als ze de eerste keren niet tot een „diep" gesprek komen. „Het ging over het weer en over an dere oppervlakkige zaken, daarvoor kwam ik niet", is de klacht. Vaak blijkt dat met ver loop van tijd de gesprekken aan diepgang winnen. Vertrou wen heeft tijd nodig. Dan kan iemand meer van zichzelf ver tellen. We willen vaak te snel. Vanuit jezelf weet je meestal wel dat je open gaat als je aan dacht merkt, als je rust voelt. Aandacht is sen merkwaardig ding. We moeten er niet op be zuinigen, maar wel zuinig mee omgaan. Terecht zeggen we: „Ik kan niet aan iedereen tege lijk aandacht geven". Soms vraagt iemand: „Heb je nü aandacht". „De oosterling op zijn best heeft geen haast. Onze cultuur heeft ons geleerd haast te hebben. De neurose heeft haast", schreef Han Fort- mann. In 1970! Aandacht is een schaarste-artikel gewor den. Aandacht gevraagd. HAARLEM Bisschop Bom ers heeft gisteren in de kathe drale basiliek Sint Bavo in Haarlem de eregalerij inge wijd. Daarmee is de kathe draal voltooid. In nissen bo ven het hoogkoor zijn onlangs 21 panelen van 2.3Ó meter hoogte aangebracht die de kunstenaar H. Hilterman be langeloos ontwierp en uit voerde in glasmozaïek, ge brandschilderd glas op een harde achtergrond. Achter de zuilengalerij boven de bogen van de halfronde wand van het middenschip van de kerk zitten zeven nissen. In elk er van zijn drie panelen aange bracht, steeds een man en een vrouw, met op het midden- panneel een banderolle met hun namen en een allegori sche voorstelling. Uitgebeeld zijn zeven belangrijke geeste lijke stromingen uit de kerk geschiedenis van Nederland en Vlaanderen. Onderwerpen zijn de doorwerking van de evangelisatie, de Zuidneder landse mystiek (met Ruus- broec en Hadewijch), de Mo derne Devotie (met Thomas a Kempis), de Contra-Reforma tie (met Petrus Canisius), de missie (Peerke Donders). Als hij eenmaal dood is, zal men van hem houden HUIZEN Veel mensen zeggen: waar maken die Gereformeerde Bonders zich toch druk over? Mooi toch, dat er nu geen ker kelijke maatregelen tegen homoseksuelen meer ge nomen mogen worden in de Hervormde Kerk? Anderen kunnen zich de golven van emoties die de Hervormde Kerk beroe ren sinds het geruchtma kende homo-besluit van vorige week, best voor stellen. De bijbelvisie van de Bonders, waarin de homoseksuele praxis zon de is, lijkt geen plaats meer te hebben in de Hervormde Kerk. Het tumult, verwarring en emoties zijn breed uitgemeten voor NOS-journaal en kran ten die de kerk gewoonlijk doodzwijgen. Liet de Her vormde Kerk zich via de emoties van de rechterflank op z'n smalst zien en waren het alleen maar wat „begrij pelijke" uitingen van „zware hervormden" die toch al moeite genoeg hebben om mee te gaan met hun tijd, of is er meer aan de hand? De feiten op een rijtje: Er is geen hervormd ja of nee standpunt over homoseksuali teit. Sommige hervormden aanvaarden homoseksualiteit als een gegeven zonder daar verder „moeilijk" over te doen. Anderen menen dat ho moseksuele beleving niet te verenigen is met wat God in de bijbel zegt. Dat laatste vin den ook de Bonders. Toen twee jaar geleden een kerkeraad in Rotterdam (Schotse Kerk) tucht uitoefen de jegens twee homoseksuele vrienden (geen toegang tot het avondmaal), kwam de roep om een duidelijker standpunt. Een commissie werd benoemd met daarin ho moseksuele hervormden, Bonders en anderen uit de „breedte van de kerk". Ze kwamen tot een compromis, overgenomen door het mode- ramen (bestuur) van de syno de. Trefwoord daarbij was: te rughoudendheid met tucht en een voortgaand inhoudelijk gesprek. Tegen de verwachting echter nam de Hervormde synode vorige week een besluit waar door er in de kerk helemaal geen maatregelen vanwege homoseksualiteit mogen wor den genomen. En daarmee zijn onder andere Gerefor meerde Bonders geraakt tot in het hart van hun geloof. Som migen zeiden in een eerste re actie dat ze hun positie in de Hervormde Kerk moeten her overwegen. Maar van uittre den zal geen sprake zijn, ten minste dat zegt ir. J. van der Graaf, secretaris van de Bond. Wel komt volgende week een groep van zeventien Bonds- predikanten bijeen om de si tuatie te bespreken. Dan zal het hervormd moderamen waarschijnlijk inmiddels ook een standpunt hebben ingeno men over de status van het gewraakte besluit en zich hebben beraden over de ver dere gang van zaken. Tot dan zijn de effecten van het be sluit niet te overzien. Gereformeerd Leden van de Gereformeerde Bond, maar ook andere ortho doxe hervormden voelen zich in hun geloof diep geraakt. In de gereformeerde leer en be lijdenis waaraan zij zich wen sen te houden is absoluut geen ruimte voor zaken als homo seksueel gedrag. Het synode besluit betekent dat kerkera den van Bondsgemeenten nu niet meer naar eigen geweten mogen handelen ten aanzien van homoseksualiteit. Daarom al die emoties en onrust. Ontstaan in 1906 als minder heidsgroep binnen de Her vormde Kerk wilde de Bond het „geloof der vaderen" be waren tegenover de moder nisten met hun rationeel ge loof. Die hadden onder meer de wonderen de wereld uitge holpen (het lege graf van Pa sen en de Hemelvaart werden ontkend, bijvoorbeeld). Som migen gingen zover dat ze de kerkelijke feestdagen als He melvaart niet meer wilden vieren... Aanvankelijk was er veel overeenstemming met de ge reformeerden. Die waren weliswaar met Kuyper uit de kerk gestapt om de gerefor meerde leer in een eigen ker- Ir. J. van de Graaf. kelijk verband te bewaren (de Gereformeerde Kerken). Bei den wilden volop staan in de traditie, dat wil zeggen: de binding aan wat de gerefor meerde belijdenis sinds eeu wen had geleerd. Die verwantschap met de ge reformeerden heeft geduurd totdat in die kerken een wind ging waaien waartegen de Bond zich juist altijd had ver zet. Namen als prof. H.M. Kuitert, dr. H. Wiersenga zijn veelzeggend in dat verband. Sindsdien zijn beide erfgena men van de gereformeerde traditie uit elkaar gegroeid en in die verwijdering ligt ook de grond van de beduchtheid voor de Gereformeerde Ker ken als partner in het Samen op Weg-proces. Groei In de jaren zeventig en tach tig is de Bond flink in om vang toegenomen. Er zijn nu 450 gereformeerde bondsge meenten op 1700 hervormde FOTO: SP wiikgemeenten in totaal. Ook het aantal predikantsplaatsen in de Bondsgemeenten groeit. Dat is des te sprekender om dat het totale aantal hervorm de predikanten vermindert. In de synode neemt de in vloed van de Bond toe. Er zijn nu 17 afgevaardigden die zich tot de Bond rekenen, op een totaal van 56 synodeleden. De meelevendheid in de Bonds gemeenten is groot en de Bon ders dragen flink bij aan de kas van de landelijke kerk (Van der Graaf: „Ik zeg: niet dreigen met geld, maar ik zeg ook: wees zuinig op kerkleden dtie meelevend en meedra gend zijn"). Gevraagd naar een karakte ristiek van het geloof zoals de Bonders dat zien, antwoordt Van der Graaf onder meer: „Het gaat om wat God doet in mensenharten door de Heilige Geest. Dat noemen we de be vindelijkheid. Dat is wat an ders dan mystiek. We ervaren „niet zo maar wat", maar dat gene wat God in Zijn Woord tot ons zegt en datgene wat de kerk belijdt". Er is meer dan alleen homo seksualiteit waarmee de Bond tegendraads is aan heersende stromingen. Bijvoorbeeld de kwestie Van Gennep. De Leidse hoogleraar loochent de lichamelijke opstanding van Christus. „Hetzelfde verhaal van de vorige eeuw in een nieuw jasje", zegt Van der Graaf; het hart van Evangelie en belijdenis worden hierdoor geraakt. Weer een andere kwestie is de Kerkedag in het kader van het Conciliair Proces. De Bond herkent zich niet in op zet en inhoud van het pro gramma van 16 september en heeft in die mening het mode- ramen van de synode achter zich gekregen. Er zijn inmid dels plannen gemaakt om als nog buiten het geplande programma om de visie op het Conciliair Proces zoals die leeft bij de Bond, aan de orde te stellen. De kwestie van de homoseksualiteit, de weer stand tegen Samen op Weg, de kritiek op Kerkedag, de „affaire Van Gennep", het zijn allemaal signalen van een minderheid die steeds meer zelfbewustzijn lijkt te krijgen. „Machtsdrang" noemen „bui- tenbonders" het. Van der Graaf zou zich over dat woord kunnen opwinden. „Hoe kan dat nu, we zijn een minder heid in de synode, er is maar een kerkelijk hoogleraar die tot onze kring gerekend wil worden. Houd dus maar gauw op over die macht, hoewel ik door de groei van de ortho doxen in de synode het ge vaar zie „de macht der meer derheid te ruiken". Maar nu gaat het om heel andere din gen. Bijvoorbeeld om de pola risatie die rondom homosek suelen is gewekt na het be sluit van vorige week. Ik heb heel veel telefoontjes gehad, ook van homoseksuelen. Er zijn veel mensen in gewetens nood gekomen. Niet alleen van kerkeraden die niet meer weten hoe ze hun ambtelijke verantwoordelijkheid moeten uitoefenen. Er zijn ook homo seksuelen bij die jarenlang hebben geworsteld met hun geaardheid. Wat betekent zo'n besluit voor hén?" LÜTSEN KOOISTRA 99 AMSTERDAM De the- ocratie doet geen recht aan de waardigheid van de mens. Dit zei A.J. Ka- land, voorzitter van de CDA-fractie in de Eerste Kamer, gisteren in Am sterdam bij de herden king van de honderdvijf- tigste geboortedag van de theoloog dr. J.Ph. Hoede- maker. Deze theoloog, die de geeste lijke vader van de confessio nele richting in de Neder landse Hervormde Kerk wordt genoemd, was voor stander van de theocratie (Godsregering). De overheid is Gods dienaresse en is in fei te alleen tegenover God ver antwoording schuldig. „Als democraat kan ik daarmee niet uit de voeten," aldus Ka- land, afkomstig uit de Chris- telijk-Historische Unie, de po litieke partij waarin Hoede- makers idealen grotendeels gestalte kregen. Kaland trok een vergelijking met de jaren '70 en '80, waar in een groot deel van de ver antwoordelijkheid van de burger in handen van de overheid is gegaan. Een over heid die zo'n dominante plaats inneemt, doet te kort aan de mens als beelddrager Gods, zo zei Kaland. Hoedemaker verzette zich te gen een neutrale staat, waar Abraham Kuyper voor was. De Hervormde Kerk moet in het hart van de natie staan, vond Hoedemaker, terwijl Kuyper streefde naar meer invloed van het gereformeer de volksdeel door meer zetels in het parlement te verove- A.J. Kaland. Hoedemaker was van 1880 tot 1887 hoogleraar aan de Vrije Universiteit, maar legde het ambt neer uit onenigheid met de Doleantie van 1886, waar bij de Gereformeerden onder leiding van Abraham Kuyper zich van de Hervormde Kerk afscheidden. Reorganisatie Terwijl Kuyper na de Dolean- FOTO: DIJKSTRA tie de gelovigen opriep het sy nodale juk af te werpen, streed Hoedemaker voor het behoud van de kerk. 'Samen ziek, samen gezond', was zijn leus. Hij ijverde voor reorga nisatie van de Kerk, die door herstel van haar ambtelijk ka rakter weer haar belijdend karakter moest herkrijgen en de breuken van 1834 en 1886 ongedaan moest maken. De Hervormde Kerkorde van 1951 is niet denkbaar zonder de invloed van Hoedemaker, zo zei dr. K. Blei, secretaris generaal van de Nederlandse Hervormde Kerk. De Kerk wordt niet gevormd door de keuze of de belijdenis van mensen en is ook geen groep gelijkgezinden. Daarom heeft de Hervormde Kerk zoveel moeite om het idee van de ge ografisch bepaalde gemeente op te geven. Het alternatief is gauw dat de kerk een groep van gelijkgezinden wordt. Doordat Hoedemaker de Her vormde Kerk uit haar 19e- eeuwse lethargie heeft wak ker geschud, werd het ge sprek met de Gereformeerden mogelijk, aldus Blei. „Laten we ons ook in Samen op Weg, het herenigingsproces van beide kerken, door zijn ge dachten van 'samen ziek, sa men gezond' en 'heel de kerk en heel het volk' laten ver ontrusten en inspireren." Dr. G. Bos, hoofdbestuurslid van de Confessionele Vereni ging en voorzitter van het Co mité Herdenking Hoedema ker, wees in zijn referaat op het principiële onderscheid dat Hoedemaker tussen de kerk erf Gods Koninkrijk maakte. „Elke poging om de kerk om te zetten in een Ko ninkrijk Gods straft zichzelf, want zodra zij lukt, wordt de kerk verwereldlijkt en wordt het gebied, waarover zij zich het gezag aanmatigt, onder een ondraaglijk dwangjuk ge bracht," aldus Hoedemaker. Vanuit dit perspectief kunnen de verhouding geloof en poli tiek alsmede het politieke spreken van de kerk opnieuw worden bekeken, aldus Bos. (ADVERTENTIE) Ype Schaal KIJKEN IN DE SPIEGEL Van Ype Schaal is bekend dal hij in woord en geschrift velen weel aan le spreken Dikwi|ls laai hi| zijn lezers en luisteraars in de spiegel ki|ken. Negen gepubliceerde verhalen vormen de basis van "Kijken in de spiegel" Uil de vele reacties, onder meer van lezers van deze krant. zijn weer nieuwe verhalen ontslaan Zo is deze nieuwe bundel uil- gegroeid lol een boek mei sprankelende teksten Samen geven zij een levendig beeld van de mens van vandaag in zi|n Een boek dal lol nadenken stemt en wil helpen de weg te vinden in dit leven. 96 blz14,90 Maar als u nu met onderstaande bon naar uw boekhandel gaal betaalt u dedits f 12,50 Voonleeibon ter waarde van f 2,40. Geldig lol 1 augustus 1989 1 ex. KIJKEN IN DE SPIEGEL van I 14,90 voor 12,50. d kok - kampen 252.010 Millingo - Aartsbisschop Emmanuel Millingo, alias de 'Afrikaanse wonderdokter', mag in het bisdom Rome weer diensten voor zieken houden. De vele aanhangers van Milingo in Rome heb ben van paus Johannes Pau- lus II gedaan gekregen dat het verbod op deze omstre den diensten is opgeheven. en it i jchtt illen kom NlEUWE wetenschappelijke theorieën stuiten niet atoeH op taai verzet van de gevestigde wetenschapswereld, /f, mische vernieuwers krijgen dikwijls pas hun kans £,ch oude generatie van geleerden letterlijk is uitgestorvei constateerde ooit de béfaamde natuurkundige Max PR g( Volgens de Chinese astrofysicus Fang Lizhi gaat het bijen l tieke vernieuwingsprocessen niet veel anders. Fang Leent een van de belangrijkste woordvoerders van de demociaan ringsbeweging in zijn land. r°Vc respecterinj I In zijn moedige openbare pleidooien de mensenrechten heeft de 'Chinese Sacharov' vaaj 'Planck-effect' opgevoerd. De hoogbejaarde machthebty -! Peking zullen tot aan hun dood de democratisering v -*-• Chinese Volksrepubliek in de weg zitten, aldus Fang. H| tekende in zijn ogen echter niet dat de hervormingsg^J] Chinezen rustig moesten afwachten tot Deng Xiaopii zijn o ide kameraden de laatste adem zouden uitblazenag) VOLGENS hem kon intussen al wel degelijk wordeL^ werkt aan de totstandkoming van democratische organLeil minstens zo belangrijk aan de vorming van een d Vo cratische mentaliteit. Ook Fang Lizhi heeft zich verniijn lijk niet kunnen voorstellen hoe genadeloos en bloed?90 uitstervende generatie zich zou verzetten tegen het oP^ mijdelijke proces van politieke vernieuwing. ^en( teil FaNG zelf is ontsnapt aan de 'witte terreur' die in (Pre: heerst vanaf het moment dat het leger de vreedzame deei^, stratie van studenten en arbeiders op het Plein van dj^ melse Vrede aan flarden heeft geschoten. Samen meVoc vrouw heeft hij een goed heenkomen gezocht in de Afin j kaanse ambassade. De aanwezigheid daar van het dissijiu echtpaar zorgt voor een extra complicatie in de diploma SP( relatie tussen Washington en Peking. Fang Lizhi kaï?™^ eeuwig in de ambassade blijven en voor elke oplossing medewerking van Chinese autoriteiten nodig. Dat kan te de betrekkelijk gematigde reactie van de Verenigde S te verklaren op de jongste gebeurtenissen in de Voll$srepuiPos pre tt plii HET optreden van de regering in Peking is zowel in Vc hington als in de andere hoofdsteden van de Westersinet reld zeer scherp veroordeeld. Maar veel meer dan vez"' blijken van afkeuring heeft het Chinese bewind tot dj\. niet hoeven incasseren. Het spreekt vanzelf dat het dip^n, tieke verkeer tot op het niveau van het strikt noodzak is teruggebracht, dat voorlopig geen culturele uitwisseli plaatsvinden en geen economische hulpprojecten wordeTR gevoerd. De Verenigde Staten en de Europese Gemeeni» hebben de maatregelen getroffen die onder deze omsta*11 heden minimaal mogen worden verwacht. WAARMEE de vraag rijst welke vorm en omvang dielrti. sie kan krijgen en hoe ver de VS en de EG moeten ga'dei hun sanctiebeleid. Met name op economische gebied, daar ligt de kracht van het Westen en de zwakte van Pi Fang Lizhi noemt de opkomst van de democratiseringsl ging in China een logisch gevolg van de economische lilan lisering. Als het Westen de kraan dichtdraait en de Chk. economie raakt nog verder in het slop, komt de polla* vrijheid dan dichterbij of raakt ze juist verderaf? De vri^: vaker gesteld. De nekschoten in China maken een snelscj woord noodzakelijk. Wolkenvelden DE BILT (KNMI) Het weer boven onze omgeving wordt bepaald door een zwakke rug van hoge druk. Deze houdt een - noordwestelijke stroming in stand, waarmee ,lucht vanaf de Noordzee wordt aange voerd. In deze lucht komen wolkenvelden voor, maar van tijd tot tijd is ook de zon te zien. De middagtemperatuur wordt ongeveer 19 graden en het blijft droog. Morgen draait de wind naar zuidelijke rich tingen. Er stroomt dan warme re lucht uit Frankrijk ons land binnen, zodat de temperatuur tot ruim boven de 20 graden oploopt. Weersvooruitzichten voor diverse Europese landen, geldig tot en met morgen: Noorwegen. Zweden en Denemar ken: dinsdag veranderlijk bewolkt en plaatselijk een bui. Woensdag meer zon, vooral in oost-Noorwegen en Zweden Middagtemperatuur van 16 tot 19 graden in het zuiden, landin waarts tot 23 graden Engeland, Schotland en Ierland: in Engeland overwegend zonnig; in Schotland en Ierland veranderlijk bewolkt met in het noorden en wes ten van deze gebieden later regen. Middagtemperatuur van 16 graden in noordwest-Schotland en noordwest- Ierland, tot 24 graden in zuidoost-En- geland. Morgen overal wat warmer. België, Luxemburg: vandaag wolken velden, ook zon en droog weer. Mor gen overwegend zonnig. Middagtem peratuur vandaag 19 tot 23 graden, morgen enkele graden warmer. West-Duitsland: droog weer. Van daag vooral in het noorden wolken velden. Morgen op de meeste plaat sen zon Middagtemperatuur van 20 graden in noord-Duitsland tot 25 gra den in het zuiden en zuidwesten. Morgen enkele graden warmer. Frankrijk: zonnig maar vandaag voornamelijk in het noorden en oos ten nog wolkenvelden. Middagtem peratuur van 21 graden in het noor den. 26 graden in het midden en zuidwesten tot 29 graden in het zuid oosten. Morgen enkele graden war- Spanje en Portugal: vrijwel overal zonnig en op veel plaatsen zeer warm. Middagtemperatuur langs de Portugese westkust benoorden Lissa bon en de Spaanse noordwestkust 20- 25, de overige kusten 24 tot 29 gra den; landinwaarts 28-33 graded01 in het binnenland van zuid-Spjag zuidoost-Portugal tot 39 gradejdr Corsica en Sardinië: zonnig. Ii waarts 's middags wat stapeHer vooral op Corsica en het mee? daag. Middagtemperaturen afl lijk van een aan of aflanding^aJ 26 tot 33 graden, op Corsica iesei Canarische Eilanden en Madei L zonnig. Vooral vandaag nog vL^r velden, het van de Canarische Eilanden] Madeira. Middagtempratuur 'tot 30 graden, op Madeira 22 is graden. jm, an ha Weer Max Min:,: Amsterdam I. bew. 20 I5fll< De Bilt onbew. 22 15|r 1 Deelen onbew. 22 15j D Eelde onbew. 20 16 i, Flndhrwen I hew 22 15-ul Barcelona Berlijn Budapest Cyprus Dublin Frankfurt Genève JjllS regen 13 10 onbew. 24 19' 'M New Orleans zw. bew. Palm Beach zw bew. Paramaribo regenbul Pretoria I. bew. l[

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2