«Internationale taak mooi einde •opbaan" De nieuwste muziek is hard Fraaie zang en flitsende flamenco In Amsterdam: 24 uur per etmaal klassieke muziek bioscopen „Westduitse is geen dochter Von Kara jan" cteurs Nationale oneel genomineerd «oor toneelprijs rinkman: koppel subsidie aan resultaat de 0 ~ti uniNST £eidóc@oiuant ZATERDAG 24 JUNI 1989 PAGINA 19 ^dachten Van Gogh-zaak in bewaring gesteld ,Co«De Nijmegenaren A.W.B. 'Id*«n A.O. (30), die ervan verdacht d«nen de schilderijenroof in het d- er-Müllermuseum in december iet vorig jaar gepleegd te heb- Izijn gisteren door de rechter- ph*(nssaris in Arnhem in verzeker- lorJwaring gesteld. ""leeft adjudant Reus van de Ede- "'""flitie gezegd. De mannen wer- jistermorgen voorgeleid aan de »«n^r van justitie, die hen door- naar de rechter-commissaris. 1 *eide Van Gogh-schilderijen, de ,0,l,Happeleters" en de „Gedroogde ebloemen" zijn nog steeds loos, aldus Reus. Het derde lerij dat gestolen werd, „Wever met Weefgetouw", is al enige tijd ge leden in beschadigde toestand bij de Edese politie teruggekomen. Beide verdachten, die woensdagmor gen in alle vroegte in Nijmegen aan gehouden werden, hebben niets be kend. Volgens Reus mag uit de inbe waringstelling wel afgeleid worden, dat de Edese politie ervan overtuigd is met de twee Nijmegenaren de da ders van de brutale schilderijenroof te pakken te hebben. „Het zijn zeer serieuze verdachten", aldus Reus. De mannen worden in de komende dagen verder verhoord. De ene ver dachte is ondergebracht in het poli tiebureau in Ede; de ander is tijdelijk gehuisvest in het Wageningse poli tiebureau. Oudste boek uit Amerika geveild LONDEN Een in 1544 in Mexico uitgegeven boekje over godsdienst, vrijwel zeker het oudste be waard gebleven complete boekwerk van het Ame rikaanse continent, heeft bij het Londense veiling huis Sotheby's een kleine 175.000 gulden opge bracht. Het 12 pagina's tellende boekje ging onder de hamer voor 56.600 pond. Een priester, genaamd Dionysius de Leuwis, was de auteur van de in het Spaans geschreven handlei ding voor collega-priesters die het woord Gods wil den verspreiden. Aangenomen wordt dat deze Dio nysius oorspronkelijk uit onze contreien kwam, uit Vlaanderen of Holland. Het boekje, waarvan voor zover bekend een zestal exemplaren de tand des tijds heeft doorstaan, is uitgegeven door de drukker Juan Cromberger, hoewel deze zelf nooit in Nieuw- Spanje, het toenmalige Mexico, is geweest. Sothe by's wilde niet zeggen wie het ter veiling had aan geboden. AMSTERDAM Amsterdam krijgt de landelijke primeur van een 24 uur durend klassiek muziekprogramma dat via de satelliet wordt uitgezonden. Vanaf 1 juli start Radio 10 Klassiek met.de uitzending van een licht repertoire in de ochtenduren en zwaardere programma's en opera's later op de dag. Radio 10 Klassiek is een initiatief van de Associazione Stu dio, die ook Radio 10 produceert. The Voice of America moet plaats maken voor het nieuwe klassieke aanbod. De Amsterdamse Programma Raad vindt dat die zender best van de kabel kan verdwijnen omdat er al een royaal aanbod is van programma's met Engelstalige popmuziek en infor matie. Bovendien was het kanaal oorspronkelijk al bestemd voor het doorgeven van het klassieke muziekstation Con certzender, dat echter nooit met de uitzendingen is begon nen. 5. VAN HEIJST DIRECTEUR VN-BIBLIOTHEEK: [NIK „Vóór je een (eboden post accep- L moet je je eerst af- pn waarom je 'm zou jeren". Wijze woorden Sörs. J. van Heijst (52), s nog bibliothecaris, directeur van de Ko- lijke Bibliotheek in Haag, straks, per 1 ber, hoogste baas van N-bibliotheek in New t. Of, zoals het volle- jieet: directeur van de Hammarskjold Ly- y, de bibliotheek- en imentatiedienst van 1 herenigde Naties. En [om Van Heijst deze onaanzienlijke post wel zou weigeren. en J. van Heijst is zo'n type ire jadeslaat en welwillend .gpVeert; hij is een man van inpretjes en vermommin- yermoedelijk veel stouter k- ij er in zijn goedzittende itziet. Iemand die vanuit uie stoel wereldverre rei- 3r nderneemt en ze tenslotte maar maakt, desnoods end. uit zijn mond, somt alle ers en grootmoeders op l zijn stamboom te vinden ïn met wie terdege reke- :moet worden gehouden. |kun je ze wel in de steek r- 'voor een functie in New en „Mijn grootmoeder leeft nog, die wordt binnen- r~ honderd. Ze worden alle- oe. oud, in mijn familie en inaar New York vertrekt, je je realiseren wat je rlaat. Maarm'n twee zijn zelfstandig, ik voel Op een leeftijd dat het ifgaande is afgewerkt en nieuws nog kan. Ik zou geen reden kunnen be- ik niet zou ---'fers chtpaar Van Heijst begint aam koffers te pakken, vegend dat de grote stuk- piet mee kunnen, het ver- ^tn New York, Manhattan, tijdelijk is. „Als ik daar bnst treed, ben ik drieën vijftig en op m'n zestigste ga ik met pensioen. Dit huis in Bun- nik houd ik aan, m'n jongens die hier blijven wonen, zullen het gras wel rollen. Hoop ik". Van Heijst weet inmiddels hoe zijn werkomgeving eruit zal zien, maar nog niet, waar hij te wonen komt. „Nee, in elk geval niet buiten. Ik voel er niet zo veel voor, om 's mor gens een uur in de file te staan en er 's avonds niet uit te kun nen komen. Bovendien ben ik niet zo'n tuinman; ik werk nooit in de tuin, maai het gras niet en verf m'n huis nooit op. Dus wat zou ik buiten New York moeten. We gaan nu een flat zoeken op loopafstand van m'n werk". De toekomstige VN-biblio- theek-directeur heeft zich niet suf hoeven te solliciteren voor deze hoge post. een van de hoogste in de ambtelijke dienst bij de Verenigde Naties. „Ik ben gevraagd. En wat dat be treft geef ik alle eer aan de Nederlandse diplomatieke dienst in New York en het mi nisterie van Buitenlandse Za ken, die altijd heel erg actief zijn als het gaat om Neder landse belangen in het buiten land. En een uitstekende sa menwerking hebben opge bouwd met de leiding van de VN. Maar waarom ik het werd..." Géén Rus Volgt een ingewikkeld ver haal. „Bibliotheek-directeur is de afgelopen drieënveertig jaar altijd 'een Rus geweest, tot er, politiek gezien, de laatste jaren bedenkingen rezen. Maar als het geen Rus mocht zijn, dan ook geen Amerikaan. Bovendien moest het deze keer geen diplomaat zijn, maar een professional. De vraag uit welk land de nieuwe directeur moest komen, werd ook al snel opgelost, omdat de laatste ja ren zo weinig Nederlanders op hogere posten waren te vin den. Het moest dus een Neder lander worden. Maar dan wel een professional met wat in ternationale ervaring. Kom je uit op de directeur van de Ko ninklijke Bibliotheek. Dus". Een gespreid bedje zal drs. Van Heijst, die de Rus Leng- vard Khitrov opvolgt, aller minst aantreffen, in dat kolos- Drs. J. van Heijst: „In New York sluit ik alleen maar m'n loopbaan af, we emigeren immers niet". sale gebouw van de VN. „Ik geloof niet, dat op dit moment alles optimaal functioneert", zegt Van Heijst voorzichtig. En hoewel hij nog aan zijn zeven jarige klus moet beginnen, heeft hij wel een idee, van wat hij op zijn bordje zal aantref fen: „Er zijn al zo'n 2,5 miljoen publicaties van de VN, die het geheugen van deze organisatie vormen. Boeken en tijdschrif ten over politiek recht, econo mische zaken, statistiek en kuituur en bovendien een af deling landkaarten. Het zal onder meer mijn taak worden de coördinatie van de andere VN-vestigingen uit te bouwen. Om een voorbeeld te geven. Wanneer een diplomaat in het VN-gebouw in Genève wil weten wanneer Beatrix voor het laatst de VN heeft toege sproken en waarover, dan moet ik vanuit mijn stoel on middellijk antwoord kunnen geven, 't Is maar een voor beeld". Zes hoofdtalen Van Heijst hoeft dat niet zelf uit vrijwel landen van de wereld te beba- zen, die zich bezighouden met de zes hoofdtalen: Frans, Rus sisch, Engels, Chinees, Ara bisch en Spaans en dit alles in de voertaal Engels. Dit, om het geheugen van de VN niet al leen op peil te houden, maar ook zo nodig op te frissen, ten behoeve van alle stafmede werkers van de VN en diplo maten die om gegevens verle gen zitten. Van Heijst: „Ik denk dat Uni cef, het bekende kinderfonds van de VN, zelf een prima ar chief heeft. Toch moeten wij op hun vragen een antwoord hebben als het gaat om kultu- rele achtergronden en zo. Maar dat natuurlijk niet al leen. Van de ongeveer 150 aangesloten landen werken er bij de VN 15.500 mannen en vrouwen en bij de VN-organi- saties zoals Unesco in Parijs, nog eens 10.500. Zij werken aan rapporten of bereiden stu dies voor, publicaties en film. En dat alles vindt zijn neerslag in de bibliotheek, die wereld wijd ter inzage moet zijn. Drs. J. van Heijst is politiek geïnteresseerd. Hij studeerde in Leiden economische en so ciale geschiedenis en doceerde aan de Rijksuniversiteiten van Leiden en Utrecht. Hij was di recteur/bibliothecaris van de Rijksuniversiteit van Utrecht en werd in 1986 benoemd tot directeur van de Koninklijke Bibliotheek. „Maar ik bleef gewoon in FOTO: PERS UNIE Bunnik wonen, ik ben óók al niet zo'n grote verhuizer. En met het vliegtuigkaartje al in de hand, klaar om af te reizen naar New York: „M'n vrouw en ik hebben acht dagen om in Manhattan een huis te vinden. Dat zal wel lukken en het moet ook wel lukken, want om nou maar iets te betrekken om later naar iets beters uit te kijken, nee". Bij voorkeur zou Van Heijst gewoon in Bunnik blijven wonen, maar dat ver wacht de hoofdvestiging van de VN in New York niet van deze toekomstige directeur. Het is, dat ter afronding van een mooie loopbaan die functie bij de VN wel trekt. „Natuur lijk ga ik", bevestigt Van Heijst. „Maar we zien het niet als een emigratie, en nou ja, ik houd nu eenmaal niet van ver huizen". FRITS BROMBERG Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel 01720-20800): License to kill (al); 13.30, 20.30. za. zo. ook 16.30. EUROCINEMA II: License to kill (al); 13.30. 20.30. za. zo. ook 16.30. Lady en de vagebond (al); za. zo. wo 14.00 EUROCINEMA III: Na ked gun (al); 13.45, 18.45. 21.15. zo. ook 16.15. EUROCINEMA IV: My stepmother is an alien (al); 13.45. 18.45. 21.30. zo. ook 16.15. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Naked gun (al); 19.00. 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): License to kill (al); Rain Man (al);g 14.15, 18.45, 21.15. Mississippi burning (12); 14.30, 18.45. 21.15. My stepmother is an alien (al); 14.30, 19.00. 21.15. Dan gerous liaisons (al); 19.00, 21.15. do. vr. ma. di. 14.30. Lady en de vagebond (al); za. zo. wo. 14.30. •TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): The Bear (al); 19.00. za. zo. wo ook 14.30 9V» Weeks (16); 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414): New wave hookers (16); 14.30. 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Bad- straat 30. tel. 01718-74075): Twins (12); 19.00. The accused (16); 21.15. zo ook 14.45. Junglebook (al); za. wo. 14.45. CITY THEATER II: Her alibi (al); 19.00. 21.15. za. zo. wo. ook 14 45. VOORSCHOTEN GREENWAY tel. 01717-4354): Twins (al); do. t/m zo 19.00 za zo. wo. 15.45. Goril la's in de mist (al); do. t/m zo. 19.00. ma. t/m wo. 20.15. za. zo wo. 15.45. Working girl (al); 20.45. Betrayed (16); do. t/m zo. 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN Avontuur met een staartje;; za. zo. wo 14.00 Jungle book; za. zo. wo. 1400 WASSENAAR ASTRA tel. 01751-13269):Working Girl (al); vr. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN Alleen op de wereld; za. zo. wo. 14.00. DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27. tel. 463500): Dead bang (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30 ASTA 2: My step mother is an alien (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30 ASTA 3 Tequila sunrise (al); 14 00. 18.45. 21.30 zo 13.15. 16 00. 18.45. 21.30. BABY LON 1 (naast Den Haag Centraal tel. 471656): Dangerous liaisons (al); 14.00. 19.15. 21.45. za zo. 14.00. 16.45. 19.15, 21.45. BABY LON 2: Homeboy (al); 14.00. 19.00. 21.30. za. zo. 14.00, 16.30. 19.00, 21.30. BABYLON 3: Mississippi burning (12); 14.00, 19.00, 21.30. za. zo. 14.00. 16.30. 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Pet Sematary (16); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21 30 CINEAC 2: Her alibi (al); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Twins (al); 18.45. 21.30. do vr ma. di. ook 14 00 METROPOLE 1 (Carnegielaan. tel. 456756): Licence to kill (al); 14.00. 18.45. 21.30. zo 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. ME TROPOLE 2 Rain man (al); 14 00. 18.45. 21.30 zo. 13.15. 16.00. 18.45, 21.30. METROPOLE 3 The naked gun (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45, 21.30. METROPOLE 4: A cry in the dark (al); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 1600. 18.45, 21.30. METROPOLE 5: The January man (al); 14.00. 18.45. 21.30. zo 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. ODE- ON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Licence to kill (al); 13.45. 18.45. 21.30. zo 13.30. 16.00. 18.45. 21.30. ODEON 2: A fish called Wanda (al); 13.45, 18.45, 21.30 zo. 13.30. 16.00. 18.45. 21.30. ODE ON 3: The naked gun (al); 13.45. 18.45. 21 30. zo 13.30. 16.00. 18.45. 21.30 ODEON 4 Working girl (al); 13.45. 18.45. 21.30. zo 13.30. 16.00. 18.45. 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b. tel. 656402): Another woman (al); 18.15. 20.00, 21.45. zo. ook 14.15. STUDIO 2: Moments of love (16); 19.15, 21.30. zo ook 14,00. STUDIO 3: La lectri- ce (16); 19.15. 21.30. zo ook 14.00. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Vleu gels; 19.30 The draugutsman's contract; 21.45 Zaal 2: De kom- missaris: 19.30, 21.45. Zaal 3: 19.30. 21 45 Everything you al ways wanted to know; do. Tarzan the apeman; vr Broadway Danny Rose; za. The kid; zo. Cria Cuer vos: ma. Le dernier metro; di. Cul de sac: wo. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1 Police Academy 6: (16); za. 00 15 CINEAC 2 Pet Sematary (16); za. 00.15. CINEAC 3: Her alibi (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: Lady en de vage bond; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. VOLGENS ADVOCAAT: SALZBURG De 81-jari- ge Herbert von Karajan, de dirigent van het Ber- lijns Filharmonisch Or kest, is niet de vader van de Westduitse Ute de Doncker, die in Groot- Brittannië woont. Dit heeft Von Karajan's advo caat gisteren verklaard in het Oostenrijkse Salzburg. De advocaat beriep zich op een telefoongesprek met de medi sche deskundige die het bloed van de dirigent heeft geanaly seerd. „Het vaderschap kan met volstrekte zekerheid wor den uitgesloten", aldus de ad vocaat die zei dat het raport van de analyse nog niet gereed Herbert von Karajan had op 6 juni een vaderschapsproef on dergaan als uitvloeisel van een beslissing van het Oostenrijkse Hooggerechtshof dat op deze manier vastgesteld wilde heb ben of hij de vader is van de 45-jarige Ute de Doncker. Deze had gezegd dat zij een onwettige dochter is van Von Karajan Volgens haar had haar moeder, de nu 69-jarige Erika Pesehke, in maart 1943 in Treuenbrietzen in de buurt van Berlijn met Von Karajan geslapen die toen soldaat was. Mevrouw Pesehke woont in de DDR. De „dochter" van Von Kara jan had in januari een proce dure aangespannen tegen de dirigent, niet omdat zij op geld uit was maar omdat zij naar ei gen zeggen met haar vader wilde praten. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK THEATER, RECREATIE,EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA rs - t HAAG/AMSTER- ft Voor de jaarlijkse plprijzen van de Vere- ig van Schouwburg- Concertgebouwdirec- in Nederland heeft de achttien kunstenaars )mineerd. Begin vol le maand worden de (inaties bekend voor jp>este prestaties op ge- en van muziek, dans, je, cabaret, jeugdthea- en musical. Pierre isen reikt de prijzen '0^8 augustus uit in de jerdamse Schouwburg. de Louis d'Or voor man ke hoofdrollen zijn kandi daat de acteurs: Pierre Bokma (Toneelgroep Amsterdam), Porgy Franssen (Theater van het Oosten), Guido de Moor (Het Nationale Toneel) en Wil lem Nijholt (Joop van den Ende Produkties). Een gooi naar de Theo d'Or voor vrouwelijke hoofdrollen doen de actrices: Elisabeth An dersen en Anne-Wil Blankers (beiden Het Nationale Toneel) en Andrea Domburg (NOS- Stadsschouwburg Amsterdam). Voor de Colombina voor de vrouwelijke bijrollen moet worden gekozen uit de dames: Margreet Blanken (John de Crane - Gislebert Thierens), Els Dottermans (De Blauwe Maandag Compagnie), Celia Nufaar en Tania Van der Zan- Guido de Moor, kandidaat voor I den (beiden: Toneelgroep Am sterdam). Voor de Arlecchino voor de mannelijke bijrollen staan genoteerd de heren: Wim van der Grijn (Art Pro), Keees Huls (Toneelgroep Amsterdam), Jules Rooyaards en Gijsschol ten van Aschat (beiden: Het Nationale To neel). Voor de Prosceniumprijs (voor regisseurs, bewerkers) zijn genoemd de toneelmakers: Wim Meeuwlssen (Zuidelijk Toneel en De Theaterassocia tie - De Verrukking), Peter te Nuyl (Theater het Oosten) en Dirk Tanghe (Kon. Vlaamse Schouwburg). 4 JI HAAG Minister ikman laat nagaan of lubsidies aan instellin- voor podiumkunsten .62 bppeld kunnen wor- ,'dani aan publieksresulta- Hij heeft dit gisteren 4iifemerkt in de Konink- 1 Schouwburg in Den i e€g» waar de eerste fase le d afgesloten van de g gratie van het ge- Brinkman vindt het de moeite waard te onderzoeken of een deel van de subsidies voor de grote gezelschappen op een andere manier in he| kunstbe drijf terecht kan komen. Hij noemde als voorbeelden subsi dies voor afname van produk ties en voor spreiding van voorstellingen. Hiermee zou den een paar vliegen in één klap geslagen kunnen worden, meende hij. De minister stond stil bij de face-lift van de schouwburg en die van het vaste gezelschap. De laatste grote verandering was namelijk het verdwijnen van de Haagse Comedie en de oprichting van Het Nationale Toneel, dat er nu één seizoen op heeft zitten. Over een aan tal jaren kan de balans worden opgemaakt om vast te stellen of de veranderingen hebben geleid tot een hogere kwaliteit en betere publiekscijfers. Voorlopig moeten nog alle zei len worden bijgezet, aldus de bewindsman. Prijs f 100.000) voor schilderijenrestaurateur AMSTERDAM De Monu- mentenprijs 1989 van honderd duizend gulden is de schilderij enrestaurateur mevrouw A. van Grevenstein toegekend. Daarmee heeft het Prirts Bern- hard Fonds voor het eerst zorg voor roerende monumenten bekroond. De prijs wordt in het najaar uitgereikt. Van Gre venstein verwierf bekendheid met de geslaagde restauratie van de schuttersstukken van Frans Hals. Ze creëerde voorts nieuwe mogelijkheden voor het opleiden van restaurateurs. Daardoor werd de Nederlandse deskundigheid op dit gebied vergroot. Haags Zomerfestival, concert door het Byte Ensemble en Arnold Drey- blatt. Vrijdagavond, Plein. Temidden van alle vrolijke ac tiviteiten op het Plein van het Haagse Zomerfestival was het door Ooyevaar Desk georgani seerde concert een wat moeilij ker noot. De makers van de nieuwste muziek die daarbij gebruik maken van de moge lijkheden van de moderne electronica zijn in hun denken en doen de grote massa van de muziekliefhebbers ver vooruit. Ooyevaar Desk presenteerde eerst een Amerikaan die een belangrijk aspect van de ont wikkeling aldaar vertegen woordigt. Arnold Dreyblatt. Hij is sterk gericht op het zelf TTtUUJM maken van electro-akoustische instrumenten en liet deze avond, samen met slagwerker Pierre Berthet zijn stuk „End Correction" horen. Qua idioom is dit een soort minimal music met trommelvlies splijtende boventonen boven een zich slechts weinig wijzigend slag werkpatroon. Het onveran derd keihard voortdenderende geweld wekte enerzijds be wondering op voor de precizie waarmee beide musici tewerk gingen, maar was anderszijds als procedee te simpel om bij na een uur te worden voortge zet. De gevoeligste oren verlie ten geleidelijk de tent, terwijl de overigen niet in trance als bij minimal music, maar eerder verdoofd geraakten. De drie stukken die daarna door leden van het Haagse Byte Ensemble werden ge speeld moesten het opnemen tegen een klankdecor van Spaanse dansen van elders op het Plein, hetgeen vooral in de rusten verrassende combina ties opleverde. De drie waren heel verschillend, een verha lende tape van Maartje ten Hoorn, een Hoketusachtig marsstuk voor gitaar en tenor sax van Huib Emmer en de wonderlijke wereld van „The King of Denmark" van Feld- man door slagwerker Paul Koek. Deze interessante micro kosmos van nieuwe muziek werd aangevuld met een aan tal korte stukken van de eer ste CD van Byte die met een kort praatje van Huib Emmer deze avond informeel ten doop werd gehouden. Door al het geraas buiten de tent was deze gehele presentatie niet opti maal en werd de veronderstel ling dat dit optreden niet echt in dit Festival paste indirect bewezen. ERIK BESIER Haagse Zomer. Tzara met „Merce des", dameszanggroep Bek, eigen tijdse flamenco van Siguiriya. Plein, vrijdag 23 juni, t/m zondag 25 juni. Regisseur Jos Vijverberg laat „Mercedes", het toneelstuk van Thomas Brasch uit 1983, op een podium op het Plein spelen. Het moderne „straat- stuk" is er niet op vooruit ge gaan, het is in deze regie to neelmatiger en kunstiger dan in de harde, kille versie die Lidy Six bij F Act in Theater aan de Haven bracht. Buiten theatermaken moet je kunnen. Acteurs en actrices dienen te beschikken over een stem als een klok of electro- nisch versterkt spelen. Het stuk moet de aandacht nog be ter vast kunnen houden dan in een theater. Toneelgroep Tza ra heeft daar niet bij stilge staan. In „Mercedes" ontmoet het proletarische hoertje Oi de straatslijper Sacco. Samen ont voeren zij een kapitalist en zijn Mercedes. Het loopt slecht Vijverberg moet parallellen gezien hebben met de intellec tuele arbeider, de schrijver Bertolt Brecht. Bij Tzara doet dus een trio muzikanten en een zanger en zangeres mee, die het „no-future-gevoel" van Sacco en Oi aanvullen met Brechts strijdliederen. Dat is geen slecht idee, maar het leidt af van de handeling, die door het gebrek aan stem van de Tzara-acteurs amper ver staanbaar is. Dat „Mercedes" extra gekun steld staat op zo'n podium, ter wijl op het Plein toch veel na tuurlijk decor, straat, aanwezig is, kan een kwestie van smaak zijn. Over het acteren van Nina Smits en Willem Wester man kan beter gezwegen wor den. Lessen nemen, luidt de raad. Gelukkig dat elders en later op het Plein nog voldoende hartverwarmende dingen te zien en te horen waren. Zo zongen vijf dames onder de naam Bek prachtige close har mony, begeleid door accorde on, ritme-machine of basgi taar. Met lef en vooral met goede zangstemmen trokken ze publiek, dat steeds enthou siaster werd. Geen wonder, want naast frisse eigen compo sities bracht de groep verras sende versies van evergreens als „My funny Valentine", „Round Midnight" en „A Na tural Woman", die de origine len haast deden verbleken Het betere voetenwerk klonk roffelend in duisternis verlicht door vuurpotten. Drie dames Siguiriya stampten de spijkers van het podium er wat dieper in en overstemden de electro- nische muziek bijna. Het is verbazingwekkend dat hier Nederlandse regisseurs, Paul Jonker en Herman Bodt, ach ter zitten. Helena Perez. Eva Sandberger en Clementine van Laay dansten en zongen wat hedendaagse flamenco ge noemd kan worden, een aar dig voorafje aan de Motown - night die de vrijdagavond uit luidde. PETER SNEL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 19