'License to kill': Geen'bon mot' 007 raakt vergunning en humor kwijt r'J I 'CeidóeSouACWit' Narco-business j Finale tiïesBond -onde' k"'P oog LONDEN - Vette koppen in de populaire Britse 'tabloidpress': „Nieuwe Bond, dezelfde oude kle ren". De bijgaande foto is van de koninklijke gala-première van 'Li cense to kill', het nieuwste 007- spektakel. Prinses Diana schudt ac teur Timothy Dalton de hand. Maar o wee, wat hebben de argus ogen van de schrijvende boulevar diers ontdekt? Prinses Diana heeft exact dezelfde jurk aan die ze enke le jaren geleden droeg toen ze tij dens een andere Bond-première de hand schudde van Roger Moore. De kranten Today en Daily Star verschillen alleen van mening bij welke film het ook weer was. 'Oc- topussy' in '83 of 'With a view to a kill' in '85. Het bewijst één ding: Bond is belangrijk, Bond is showbusiness, glamour, en Lady Di had zich dat moeten realiseren en in haar oude zakagenda moeten nagaan wat ze indertijd aan had. Want: James Bond is zelf wél veranderd. Hij wordt gespeeld door Timothy Dalton, voor de tweede keer. Maar Timothy heeft zich nu defini tief gedistantieerd van lolbroek Roger Moore, die steeds meer z'n eigen fysieke craquelé en de hem nauwelijks meer passende kranigheid met vrouwen en vuurwapens op de hak nam. Grimmige Tim is de nieuwe bijnaam voor Dalton. 'License to kill' is in Engeland alleen toegankelijk voor 15 jaar en ouder en wie vroeger z'n kinderen nog wel mee durfde te nemen naar dat afstandelijke geweld, zal nu drie keer moeten naden ken of hij wil dat zijn kroost CIA-man Felix Leiter gevoed wil zien worden aan de haaien, of hij het hoofd van bioloog- boef Anthony Zerbe in diens eigen va- cuumbank uit elkaar wil zien ploffen en. dergelijke vondsten. Bond is harder ge worden, zoals de competitie in de bio scopen harder is geworden. 'License to kill' kostte zo'n 35 miljoen dollar. „Maar", zegt Timothy Dalton, „reken nog maar eenzelfde bedrag om de film over de hele wereld in de bioscoop te brengen. Denk alsjeblieft niet dat al dat geld aan acteurs op gaat. De reclame kost kapitalen en wat dacht je wat hier voor betaald wordt?" Dalton wijst met een ruim gebaar om zich heen. We zit ten in het Londense Mayfair Hotel, een dag na de première. Enkele tientallen journalisten uit Europa zijn uitgenodigd om van Timothy Dalton c.s. te horen hoe en waarom Bond anders is gewor den. met cocktailglas „Ja", zegt de 43-jarige Dalton, „met die verandering heb ik een hoop te maken. Van het eerste moment dat ik voor de rol gevraagd ben, heb ik laten weten meer te zien in een realistischer James Bond. Meer in de oerstijl van Ian Fle ming, die spannende avonturen aan zijn publiek leverde. Géén komische knipo gen. Dus waarom een bon mot bij een cocktail-glas, wanneer je Bond in een ac tie-scène bezig kan zien? Zo'n rol past meer bij me. Dus dat is mijn, zeg maar passieve, bijdrage aan die verandering. Bovendien heb ik me twee weken met schrijver-producer Michael Wilson afge zonderd om over zijn scenario na te denken. En gelukkig hadden we dezelfde ideeèn". In 'License to kill' raakt geheim agent Bond zijn vergunning van de Britse rege ring om dodelijk toe te slaan kwijt. 'Li cense revoked' luidde dan ook de oor spronkelijke titel van de film. Vergun ning ingetrokken. Maar een marketing bureau kwam er achter dat het grootste deel van het potentiele Amerikaanse Bond-publiek niet wist was het woordje 'revoked' betekende. Vandaar die andere titel. James Bond begeeft zich namelijk op een persoonlijke vendetta. Hij zal in de Verenigde Staten getuige zijn bij het huwelijk van zijn oude CIA-vriend Lei ter. Die overleeft zelfs de bruidsdagen niet en eindigt tussen de kaken van een hongerige haai. De tegenstanders die hem daar deponeren zijn Amerikaanse drugshandelaren. Zij zijn de uit de Ake lige Actualiteit geplukte Boemannen van 'License to kill'. Geen Spectre, geen Goldfinger, en - uiteraard - ook geen Boze Rooie Russen meer. Die laatste passen niet meer in de Rusvriendelijke dagen van Glasnost-Gorby. En onzin- schurken wilden de Bond-bedenkers evenmin. Timothy Dalton: „Wanneer je je verhaal en je schurken uit de 'headlines' van he den haalt, maak je meteen een realisti scher film. Geweld? Tja, dat is daar een onderdeel van. Het hoort bij het Kwaad, en zijn niet alle verhalen die de mensen elkaar verteld hebben, van de oer-my- thes af, heldenverhalen van het Goed te gen het Kwaad? Ik zeg niet dat deze Bond-film een moraliteit is, maar dat soort verhalen heeft de mens blijkbaar nodig. Als voorbeeld dat het kwaad overwonnen kan worden. We heben alle maal, boven of onder de vijftien jaar, net nog op de televisie kunnen zien hoe mensen neergeschoten worden, hoe ze door tanks in Peking overreden zijn. Échte mensen. En Bond, ondanks alles, blijft Bond, gewoon escapisme". De humor komt van q Aan tafel komt een acteur zitten die het allemaal gezien heeft: de vier acteurs die James Bond hebben gespeeld, de ver schillende regisseurs die het allemaal weer net iets anders deden. Het is de 75- jarige Desmond Llewellyn, die zonder James Bond gewoon een degelijke Britse acteur zou zijn gebleven, maar die met Bond wereldbekend werd als 'Q', de man die voor 007 zijn technische trucen doos mocht opentrekken om van de ge- woohste gebruiksartikelen als aanstekers en camera's de dodelijkste wapens te maken. Llewellyn komt met zijn be roemde koffertje het hotel binnen, de lieverd, en heeft zelfs een 007-stropdas om z'n nek. „Gekregen bij 'Thunder bolt', geloof ik", zegt hij, niet helemaal zeker. Hij heeft dan ook in bijna alle Bond-films gespeeld. „Alleen niet in 'Dr. No' en 'Live and let die'. In die laatste film ben ik er gewoon uitgeknipt. Alleen het zinnetje „Q stuurt je dit" is overge bleven". huwelijk van mijn zoon iemand uit z'n mondhoeken fluisteren: „Wist jij dat die vader van Julian zo op Q lijkt?" Wat denkt oude rot Llewellyn van de Bond-nieuwe-formule? „Ach", begint hij filosofisch, je moet niet vergeten dat de Bond-films al over een tijdperk van der tig jaar lopen. De jaren zestig, zeventig en nu tachtig. En elk tijdperk zijn eigen Bond. Timothy Dalton is een theaterac teur, dat merk je aan zijn hele manier van optreden. Zeer collegiaal. Maar we hoeven ook niet te vergeten hoe goed Roger Moore eigenlijk was. Goebbels heeft eens gezegd: 'als je een leugen maar vaak genoeg vertelt, gaan de mensen hem geloven'. Roger Moore heeft bijna in elk interview geroepen dat hij eigen lijk maar een slecht acteur was. Toen ging iedereen dat óók vinden. Maar kijk eens wat een moeite ze gehad hebben om een opvolger voor hem te krijgen". Bond is veranderd, Q niet. „Maar ik ben een 'civil servant', een ambtenaar", lacht Llewellyn als verklaring. Als het aan hem ligt draaft hij ook in de volgende aflevering weer op. James Bond als aan vullende pensioenregeling. En dan te be denken dat een producer hem na de oor log, toen hij er net vijf jaar als krijgsge vangene op had zitten, te oud vond voor een rol in 'The captive heart'. Een film warin hij nota bene de rol van krijgsge vangene moest spelen. De bond-girls Op komt John Glen, regisseur van 'Li cense to kill'. Overigens nadat twee Bond-girls, Carey Lowell en Talisa Soto, even aangezeten hebben aan het gesprek. Beiden zijn ex-fotomodel met een aantal minder bekende films op hun kerfstok. Uit hun mond valt logischerwijs alleen maar te noteren dat hun rollen in zo'n enorme produktie „een enorme kans" zijn, maar dat hadden we al begrepen. Wel het noteren waard is dat ze er privé opvallend aantrekkelijker uitzien dan op het doek. En aangezien het bij Sterren meestal andersom het geval is, moeten we bang zijn voor het verdere verloop van hun carrière. John Glen dus. Een onopvallende man die zonder veel ophef van een record kan spreken. 'License to kill' is zijn vijf de Bond-film. Guy Hamilton noch Te rence Young bracht het zover. „En dat dank zij die ene scène", zegt Glen be scheiden. Die scène was de openingsscè ne van 'The spy who loved me'. Glen had het van de montagekamer, waar hij overigens al bij Carol Reeds 'The third man' begon, gebracht tot regisseur van een aantal actie-scènes in de Bond-films. Een zogenaamd 'second unit-director'. Voor 'Spy' filmde hij een ski-sprong die halverwege overging in een val met pa rachute. Glen: „Ik was kortgeleden in Hollywood toen Bond-producer Cubby Broccoli daar de Irving Thalberg Award kreeg. Er werd een compilatie van spec taculaire scènes uit de Bond-films ver toond. Er kwam een staande ovatie bij die scène met die ski-parachute. Natuur lijk wordt het iedere keer moeilijker weer iets visueel spectaculairs te vinden. Ik ben best tevreden met 'License to kill'. We hebben een prachtige 'arresta tie' in de lucht waarbij een helikopter een klein vliegtuigje vangt. En er zit een achtervolging in met reusachtige vracht wagens zoals je nog nóóit gezien hebt. Het maken van die scènes zelf wordt al leen maar gemakkelijker. De specialisten voor de stunts en de effecten die je om je heen hebt gezocht, worden steeds be ter. En het leuke is dat we al die dingen eigenlijk nog steeds op de oer-manier fil men. Zoals Buster Keaton z'n films Timothy Dalton heeft zich in zijn tweede James Bond film definitief gedistantieerd van lolbroek Roger Moore. De humor komt nu van de 75-jarige Desmond Llewellynbeter bekend als 'Q', de man die voor 007 zijn technische trucendoos mag opentrekken. Aangezien Timothy Dalton geen grapjes meer mocht maken, zijn in het scenario de leukste momenten nu voor Llewellyn alias Q weggelegd. In een volle bioscoop zaal blijkt zijn verschijnen in de film opeens voor een bevrijdende opluchting te zorgen. Als Q heeft hij een vlammen- werpende aansteker en een camera met een vernietigende laserstraal in zijn kof fertje, als acteur speelt hij de langste Bond-rol van zijn leven en is hij het die de humor toch nog even hoog mag hou den. Llewellyn is een bescheiden acteur van de oude stempel, die trots zegt dat hij maar liefst 'vier opkomsten' heeft, een toneelterm die in filmverband wat- archaïsch klinkt. „Ik ben dankbaar voor de James Bond-films", zegt hij. „Anders had ik alleen van mijn pensioentje moeten rondkomen. Maar iets anders spelen, nee, daarvoor zit ik te veel vast aan dat Q-image. Er zijn mensen die niet eens weten dat ik een acteur ben, zo erg is dat. Hier op straat heb ik niet zo veel last van die bekendheid. Met Engel sen in het buitenland is het anders. Het lijkt wel of Britten in den vreemde opeens bevrijd worden van dat typisch- Britse gedrag. Dan roepen ze opeens din gen die ze thuis niet in hun hoofd zou den halen. Hier hoorde ik laatst bij het Dit nieuwe Bond-meisje ziet er privé opvallend aantrekkelijker uit dan op het doek. En aangezien het bij Sterren meestal andersom het geval is, moeten we bang zijn voor het verdere verloop van haar carrière. FOWS: PR >ave the rose maakte. Niks geen trucages later, geen 'blue sereens' waartegen ac hun kunsten moeten laten zien en| geen computergestuurde camera' weet dat het resultaat van die G_ Lucasfilms fantastisch is. Maar ik het gewoon niet leuk vinden om een halve scène te filmen, die dan™ door iemand in een laboratorium maakt wordt". Ook Glen nog even over de verandL^ in het Bond-image die in het wat se™ zere deel van de Britse pers maar tjes ontvangen is. „Heel bewust, dielAC andering", zegt hij. „Wij zijn dat, \|oei dat we begonnen, overeengekomenve de filmmaatschappij die de filmfelij gaan distribueren over de hele web i We wilden hedendaagser zijn en|ins hield in dat Bond zelf ook harderp o worden. En als er een hedendaags 100 bleem is, dan is het dat van de dtie We hebben hele dossiers doorgewan over de Escobars, de Noriega's. Ebor zijn de 'biggest business' geworden. Ird jarden worden erdoor aan de Aijrec kaanse economie onttrokken. Enh 6 geld komt deels weer op een legale b v nier die maatschappij binnen. Er ber niet eens meer na te gaan hoe èefl maatschappij door de narco-busiing* wordt beïnvloed, omdat de grote bi respectabele zakenlieden zijn gewoij Je hebt geen greep meer op ze, je kalf 1 niet eens in de gevangenis krijgen/P" staan ze er houden. Zo'n figuur heljj| we gevonden in Franz Sanchez,]*-' Duits-Colombiaanse drugsdealer dieL«, compleet landje bestuurt. En voorf geweld alleen maar een zakelijk mil is om z'n tegenstanders, z'n concuij ten, uit de weg te ruimen. Ik moei "1 chen om mensen die vinden dat eLJ 'License to kill' van die harde scènesj ten. Ten eerste is het film, en iedej weet dat. Ten tweede: in New Ujci heeft een grote drugsdealer een ter. stander levend laten villen! Gewooirie waarschuwing dat met hem niet gejut* mag worden. De actualiteit is altijd jreg erger dan de film". kds Ook John Glen wil best verder wejC^j aan z'n record als Bond-regisseur. .,W neer deze film tenminste een suf wordt". Het lijkt een open deur intFn( pen, want de vorige Bond sloeg allepn cords van eerdere 007-films. „Ho, j ho", roept Glen onmiddellijk, „daeer dan wel waar, maar je hoeft het nferp: één keer niet goed te doen en je ka^oci zeker van zijn dat je je succesreeks njfra meer herstelt. En kijk eens naar de 05H currentie deze zomer. We hebben vig p jaar in Amerika die staking van scfrjrc rioschrijvers gehad. Er zou dit jaar iT,-. welijks een behoorlijke film uit HcUg' wood komen. En wat hebben we? 'Inl u na Jones' dat alle records slaat. 'Lef weapon II' en 'Batman', dat volgensP&. ook een succes wordt. De Bond-f| 1 kosten zóveel, dat je een absoluut Fe reldsucces moet hebben". Vakblafen schreven zelfs al dat de Bond-produ|aatJ pas iets gaan verdienen wanneer de I wereldwijd de 100 miljoen dollar hltree op. Le Terug naar Timothy Dalton, na ir£i: Connery, George Lazenby en Riek Moore fakkeldrager voor wijlen Ian Rep mings held. Dalton: „Je hebt hierbij11' grote James Bond-fanclub. Niét dat ifiërs iets om geef, want ik begrijp die ment VI simpelweg niet. Voor mij houden >rge figuur en zo'n rol op wanneer ik ver spelen klaar ben. Mensen die me vra il hoe Bond mijn leven beïnvloedt, on II veranderd ben door Bond, begrijpen niet. Wanneer zo iets zou kunnen, zo ,ige als acteur meteen het gekkenhuis so moeten. Maar goed, die fans hebben n t0 masse geroepen: 'Thank God' dat B realistischer is geworden". Op een andere manier heeft James B< een deel van Daltons leven wel dege beïnvloed. Dalton is op de eerste pl f? v' toneelacteur. „Ik heb net 'Touch c'3vei poet' van Eugene O'Neill gespeeld a?tl( Londen. Een rol waarin ik absouut n rits< van James Bond heb. Ik speel er met *zen bierbuik een alcoholist van middelt ls. F leeftijd. En daar is heel veel publiek in 41 gekomen dat normaal niet in de scho burg komt. Ik heb na afloop met dat H bliek gepraat. Ze vonden Bond fan tisch, maar dit bleken ze óók moo 1 vinden". Bond is goed voor meer JIC gen. Timothy Dalton maakt van de a, wezigheid van internationale journajj^c ten gebruik om een heet Londens han zer voor het publiciteitsvoetlicht te gen. Hij heeft onder zijn jasje een shirt met daarop een afbeelding 1 William Shakespeare. En daaronder CN tekst: 'Save The Rose'. The Rose is laar naam van het theater waarin Willi rond Shakespeare gespeeld heeft en waan een kortgeleden de fundamenten zijn fleest* dekt. De grond is in handen van projibinn ontwikkelaars die de boel vol had( lacj willen storten met cement en daar van venop hun kapitale plannen hadden 1 s len neerzetten. Ze bestaan nog steeds, 1{j j Britse regering wil er nog geen sto 1 voor steken. Maar acteurs, schrijvers, leerden en andere weidenkenden 23 een protestbeweging begonnen. Dal geëmotioneerd: The Rose is het en nr]3< Shakespeare-theater waar we nog iin hl van hebben. Die grond is historisch 1anta het grootste belang. Daar heeft de Eni de F se taal vorm gekregen, zoals die daa n hi tot wereldtaal is geworden. Daar wen wildi stukken geconcipieerd die nu nog in hij z beschaafde landen te zien zijn. De Gi B-jan ken storten hun archeologische vil Dot. plaatsen toch ook niet vol met ceme en ge The Rose kan in de toekomst net zoi worden als hun gerestaureerde an theaters. We hebben internationale ste nodig. Dus, heren, schrijf op". £pj Hierbij dan, Timothy. En geen dan! wel, als dat al zou gaan, want ope<uJ_ heb je een bevlogenheid laten zien Bond even tot bijfiguur degradeert. 1 dens de opnames voor 'License to kill w 11 dat trouwens ook al eens gebeurd. D ton mag dan een -klassieke toneelacti en - zijn, Robert Davi, die drugsgigant Ffi gistei Sanchez speelt, blijkt ook meer te z t Lej dan een optelsom van alle schurken aren hij van 'Hill Street Blues' tot en f 21 ei Bond speelde. Dalton: „Op de set hi mee ben we een wedstrijd in Shakespeare !n Ze teren gehouden. Ongelooflijk wat door man kende. De koude rillingen liep te over m'n rug". olg BERT JANS* en m Leidsi door ein ge zijn ae Vergei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 30