Hervormd moderamen
tegen ontwerp- statuut
voor Samen op Weg
S
kerk
wereld
Oecumene
stagneert
Anti-discriminatieplatform laakt Hervormd homo-rapport
brieven
lezers
ficidócSoutm
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
EeidócSouootit
WOENSDAG 7 JUNI 1989 PA(KJJ
Herboren christenen in 1989 naar de hemel
NEW YORK Edgar Whisenant, een gepensioneerde inge
nieur van de NASA die vorig jaar voorspelde dat de herboren
christenen in september 1988, kort voor het uitbreken van de'
Derde Wereldoorlog, in de hemel zouden worden opgenomen,
is er niet door ontmoedigd dat zijn voorspelling niet is uitgeko
men. Hij wijt het aan een misrekening met de Gregoriaanse
kalender en hij heeft een nieuw boek gepubliceerd, waarin hij
de herboren christenen voorspelt dat zij op 1 september 1989 in
de hemel komen. Whisenant erkent dat hij vorig jaar een fout
heeft gemaakt. Maar hij zit daar niet erg over in. ,,Ik geloof dat
dat Gods wil was - een schreeuw naar de kerk om zich voor te
bereiden. En er is een opleving geweest. Ik geloof dat het dit
jaar gebeurt."
Geestelijk adviseur Tutu wil priesterambt neerleggen
JOHANNESBURG De geestelijk adviseur van aartsbisschop
Desmond Tutu, Chris Ahrends, wil het priesterambt neerleg
gen uit protest tegen het besluit van de anglicaanse synode in
Zuidelijk Afrika om vrouwen niet tot het priesterambt toe te
laten. De synode nam zaterdag met 121 tegen 79 stemmen een
voorstel aan dat vrouwelijke priesters mogelijk maakt. Dat was
13 stemmen te weinig voor de vereiste tweederde meerderheid.
Ahrends liet dinsdag weten dat hij direct na de stemming Tutu
heeft verzocht hem van het priesterambt te ontheffen. „Het sy
nodebesluit, dat vrouwen op grond van hun geslacht de wij
ding onthoudt, is een beslissing die fundamenteel in tegen
spraak is met het denken van de kerk", aldus Ahrends. Tutu
heeft zijn geestelijk adviseur verzocht het verzoek te herover
wegen.
Sommigen zullen nooit
iets leren omdat ze
alles te vlug begrijpen.
Alexander Pope
LUTHERSE BISSCHOP
TOT PAUS:
ROSKILDE De Lu
therse Kerk in Denemar
ken heeft paus Johannes
Paulus II gisteren koel
ontvangen. Tijdens een
gebedsdienst in Roskilde
mocht de paus niet het
woord voeren. Verder he
kelde de lutherse bis
schop van Kopenhagen,
Ole Bertelson, de huidige
stagnatie in de oecumene.
„Er is geen behoefte aan
mooie woorden en opgewekte
gezichten van kerkleiders. Er
is immers sprake van trage
communicatie tussen de ker
ken en van een gebrek aan
bereidheid om compromissen
te sluiten. Kortom de oecume
ne stagneert." Hij bekritiseer
de het feit dat de RK Kerk de
veroordeling van de prote
stantse leer nooit heeft her
roepen.
Tijdens een aansluitende ont
moeting met de lutherse bis
schoppen wees de paus op het
gemeenschappelijk erfgoed
van lutheranen en rooms-ka-
tholieken, „ondanks de ver
bittering als gevolg van de
kerkscheuring, ondanks alle
veroordelingen". Met het oog
op de eenheid der christenen
„hebben allen gezondigd".
Velen zien de veroordeling
van Maarten Luther door de
RK Kerk als de hindernis
voor de oecumene. Inderdaad
hebben die gebeurtenissen en
de ban van Luther diepe
wonden geslagen. Na 450 jaar
zijn die nog steeds niet ge
heeld, zo zei de paus.
Hij wees erop dat bepaalde as
pecten van Luthers streven
naar hervorming en vernieu
wing van de kerk inmiddels
door de RK Kerk worden on
derschreven. Het Tweede Va
ticaans Concilie spreekt im
mers van de noodzaak de
kerk voortdurend te hervor
men. Zelf had hij ter gelegen
heid van Luthers vijfhonder-
ste geboortedag positief over
de godsdienstigheid van de
kerkhervormer gesproken.
Nederlandse Hervormde Kerk
8edankt voor Leerdam drs. W.P. van
der Hoeven te Amerongen -
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Hoogeveen mw. drs.G.
Rol. pastoraal medewerker aldaar.
t rtnor>urmrva*r tt.i week besDreekt. ■-'den.
LEIDSCHENDAM Het
moderamen (dagelijks be
stuur) van de Nederland
se Hervormde Kerk wil
pas een statuut als aanzet
voor een kerkorde van de
herenigde kerk invoeren
als er overeenstemming
over de grondlijnen van
de (toekomstige) kerk be
staat. Daarom wijst het
moderamen het ontwerp
statuut dat is voorgesteld
door de raad van deputa-
ten Samen op Weg, af.
Dat schrijft het moderamen
aan de Gereformeerde Ker
ken in Nederland en de raad
van deputaten (bestuur) van
het Samen op Weg-proces. De
brief is als bijlage opgenomen
bij de Informatienota, die de
Hervormde synode volgende
week bespreekt.
De Hervormde kerkorde is
volgens het moderamen een
samenhangend geheel. Voor
een statuut dat als aanzet voor
een nieuwe gezamenlijke ker
korde moet dienen, is die sa
menhang essentieel. Daarom
moeten eerst de grondbegin
selen van de nieuwe verenig
de kerk in het statuut worden
vermeld voordat allerlei rege
lingen worden opgenomen.
Hiertoe rekent het modera
men de relatie landelijke kerk
en plaatselijke gemeenten, de
kwestie van het lidmaatschap,
de ambtelijke vergaderingen
en hun onderlinge verhoudin
gen en de belijdende functie
van de kerk. Over deze vra
gen bestaan nog steeds ver
schillen van inzicht tussen
Hervormden en Gereformeer
den.
Het ontwerp-statuut is be
doeld als een „lege huls" die
langzamerhand wordt gevuld.
Het statuut zou steeds meer
bepalingen moeten bevatten
waarover de beide kerken het
eens zijn. Volgens het Her
vormd moderamen ontbreekt
dan de samenhang.
Verder heeft het moderamen
er bezwaar tegen dat per on
derwerp of regeling zou wor
den aangegeven waarop deze
van toepassing is. Dat leidt tot
een zeer verwarrend geheel
van kerkordelijke regels. Alle
bepalingen in het statuut
moeten voor de gehele kerk
gelden, aldus het Hervormd
moderamen.
Combisynode
Tijdens de combisynode vorig
najaar stemden de Gerefor
meerden bijna unaniem voor
de instelling van een statuut,
terwijl de Hervormden met
gering verschil tegen stem
den. Naar aanleiding van het
Hervormde stemgedrag deed
de Gereformeerde synode
enige weken later „een drin
gend appèl van liefde" op de
Hervormde Kerk het Samen
op Weg-proces niet hierdoor
te laten stagneren.
Synodelid dr. L.J. Koffeman
had voorgesteld dat de Gere
formeerden alvast zo'n statuut
in de eigen kerkorde zouden
opnemen zodat er geen tijd
verloren zou gaan. Als de sy
node er geen uitspraak over
zou doen, zou de kwestie pas
in 1991 definitief in de Gere
formeerde synode geregeld
kunnen worden.
Koffeman erkende dat zijn
voorstel druk op de Hervorm
den inhield. „Ik hoop echter
dat de vonk zal oversprin
gen." Uit de brief van het
Hervormd moderamen blijkt
dat deze hoop niet in vervul
ling is gegaan.
Bijbel
computer
In de Verenigde
Staten is op een
electronicabeurs
in Chicago een
bijbelcomputer
gepresenteerd
waarin men elke
tekst uit het
Oude en Nieuwe
Testament kan
oproepen.
Anglicaanse bisschoppen in Zuid-Afrika overwegen economische sancties
KAAPSTAD De angli
caanse synode in Zuidelijk
Afrika heeft het oordeel van
de bisschoppen gevraagd over
economische sancties tegen
het apartheidsbewind. Het be
sluit van de synode betekent
volgens de woordvoerder van
de Kerk een gedeeltelijke on
dersteuning van het pleidooi
van aartsbisschop Desmond
Tutu van Kaapstad voor eco
nomische sancties.
In het besluit worden twee
mogelijke sancties genoemd:
opzegging van de luchtvaart-
verdragen met Zuidafrika en
een weigering van buiten
landse banken mee te werken
aan een regeling voor de bui
tenlandse schuld van Zuid
afrika.
Anglicaanse bisschoppen be
horen tot de felste critici van
de apartheid, maar hun hou
ding heeft nooit de onvoor
waardelijke steun van de
priesters en parochianen ge
kregen. De synode wees een
oproep tot directe sancties af.
Zij voelt meer voor een bezin
ning op gerichte economische
sancties die specifieke behoef
ten van de Zuidafrikaanse re
gering direct raken.
Tutu toonde zich verheugd
over de beslissing. „Het is on
denkbaar dat dit enkele jaren
geleden zou zijn gebeurd."
Ds. J.C. Eikelboom
FOTO: CEES VERKERK
Kerkeraad
akkoord met
viering homo
relatie
DEN HAAG De kerkeraad
van de Gereformeerde Petra-
kerk-wijk (Loosduinen) wil
verantwoordelijkheid dragen
voor de kerkelijke viering
van de trouwbelofte die een
homoseksueel paar wil uit
spreken.
De dienst wordt gehouden op
23 juni en zal worden geleid
door de gereformeerde wijk-
predikant ds. J.C. Eikelboom;
de vrienden zijn respectieve
lijk hervormd dooplid en lid
van de Anglicaanse Kerk.
Het bestuur van de wijkker-
keraad heeft verklaard te zijn
ingegaan op het verzoek van
haar predikant die het ver
zoek um de viering te leiden
had gekregen om mede
verantwoordelijkheid te wil
len dragen voor de bevesti
ging-
Het verzoek heeft de nodige
gesprekken opgeleverd in de
wijkkerkeraad, blijkt uit een
verklaring in het kerkblad.
De discussies zijn gevoerd in
„een goede sfeer en harmo
nie". Er waren tegengestelde
meningen, maar „al pratend
met elkaar groeide de over
tuiging dat de kerk deze men
sen in hun problematiek
moest helpen. Zij verlangen
sterk naar een openbare be
vestiging van hun relatie en
daarom doen zij een beroep op
onzeker of die hen alstublief
wil erkennenen over hun ge
luk Gods zegen wil vragen".
De kerkeraad meende de
vrienden „alle aandacht en
zorg" te moeten schenken en
besloot tot mede-verantwoor
delijkheid.
In het verleden werden in
Den Haag ook al dergelijke
diensten gehouden maar dan
op „persoonlijke titel" van
met name ds. Brussaard.
De kerkorde (het „juridische
spoorboekje") van de Gerefor
meerde Kerken spreekt niet
over dergelijke relaties; een
voor of tegen is dus niet uit de
kerkorde af te leiden. De sy
node van de Gereformeerde
Kerken kwam een aantal ja
ren geleden tot de conclusie
dat er geen bijbelse argumen
ten zijn op grond waarvan ho
moseksuelen geen ambtsdra
ger (predikant, ouderling, dia
ken) kunnen zijn. In de lijn
van die overtuiging lijkt het
logisch dat homoseksuele pa
ren hun belofte van trouw
ook in de kerk kunnen vieren
en kunnen laten bevestigen.
DRIEBERGEN „Bar
en boos. Er is geen enkele
vooruitgang." Zo reageert
drs. Gea Zijlstra van het
kerkelijk anti-discrimina
tieplatform op het rap
port van de Hervormde
commissie inzake homo
seksualiteit. De commissie
vraagt kerkeraden terug
houdend te zijn met
tuchtmaatregelen tegen,
homoseksuelen.
„Ze mogen wel discrimineren,
maar moeten het terughou
dend doen," smaalt Zijlstra.
Het heeft haar nog meer ge
stoken dat de synode volgen
de week dit rapport achter ge
sloten deuren behandelt. Se
cretaris-generaal dr. K. Blei
verdedigde onlangs deze be
slissing door te wijzen naar de
behandeling van het vorige
homo-rapport .Verwarring en
herkenning' in 1983, waarbij
dingen gezegd werden, die
erg kwetsend waren. „Die re
denering is zo kwetsend voor
de betrokkenen. Alsof wij be
schermd moeten worden door
het Hervormd moderamen.
Dat kunnen we zelf wel."
Zijlstra was gisteren in Drie
bergen een van de spreeksters
op een werkdag getiteld 'De
mantel der liefde' over het
wetsontwerp gelijke behande
ling. Daarbij hekelde zij de re
acties uit kerkelijke kring op
de wetsontwerpen gelijke be
handeling van het kabinet en
van de PvdA Volgens de Ge
reformeerde Kerken zou er
zonder zo'n wet een gunstiger
klimaat ontstaan om discrimi
natie tegen te gaan. Er zou
dan een proces van menings
vorming kunnen plaatsvin
den. Dat standpunt versluiert
de belangentegenstellingen,
aldus Zijlstra. Die bedekken
ze met de mantel der liefde.
„Maar zo'n aanpak hel.pt
niets."
De kerken hebben in feite la
ten weten dat discriminatie is
toegestaan, aldus Zijlstra. Ver
zoeken van het anti-discrimi
natieplatform om op het wets
ontwerp van het kabinet te
reageren, zijn niet beant
woord. „De kerken hullen
zich in stilzwijgen."
Gelijkwaardigheid
In het officiële standpunt van
de gezamenlijke kerkgenoot
schappen, verenigd in het
CIO (commissie interkerke
lijk overleg in overheidsza
ken), wordt het begrip gelijk
heid afgewezen. In plaats
daarvan spreekt het CIO van
gelijkwaardigheid. Omdat dit
laatste niet nader wordt uitge
werkt noemt Zijlstra die for
mulering een loze kreet. De
Liberale joden, Lutheranen,
Oud-Katholieken en Remon
stranten hebben zich overi
gens van het CIO-standpunt
gedistantieerd.
In het regeringsvoorstel zijn
de kerken geheel uitgezon
derd van de plicht zich aan de
voorschriften van een anti
discriminatiewet te houden.
Volgens drs. Karin IJssel van
de COC-werkgroep gelijke
behandeling hangt dit samen
met de opvattingen van het
internationaal recht over
godsdienstvrijheid. Daarin
wordt onderscheid gemaakt
tussen de innerlijke overtui
ging, het belijden binnen ei
gen kring en het uitdragen in
het openbaar.
Aan de eerste twee „schillen"
mag volgens het internatio
naal recht absoluut niet wor
den getornd. De RK Kerk
kan niet door een beroep op
een allesomvattende anti-dis-
criminatiewet worden ge-
dwongen een vrouw als bis
schop toe te laten en een mos
limgemeenschap kan geen
vrouwelijke imam worden op
gedrongen.
Privacy
Ook binnen het COC bestaat
niet meer de behoefte de in
nerlijke overtuiging en het
belijden binnen eigen kring
onder een anti-discriminatie-
wet te brengen. Zo'n wet zou
in botsing komen met de
grondwettelijke vrijheid van
vrije meningsuiting en van
privacy, aldus IJssel.
Het COC wilde ooit zo'n wet
zonder uitzonderingen. Bij de
voorbereiding daarvan kon
ook het COC er niet aan ont
komen uitzonderingsbepalin
gen op te nemen. Wel meent
het COC dat kerkelijke instel
lingen niet onder de uitzonde
ringsbepalingen zouden
moeten vallen. Dit zou beter
geregeld kunnen worden via
de functie-eisen. Wil je je
werk goed doen, dan moet je
achter de doelstelling van een
bepaalde instelling staan, al
dus IJssel.
Het kerkelijk anti-discrimina-
tieplatform werd in 1982 op
gericht naar aanleiding van
de discussie in kerkelijke
kring over het voorontwerp
wet gelijke behandeling. Dis
criminatie van mensen (vrou
wen, niet-gehuwden, homo
seksuelen) is niet los te zien
van het bestaan van ongelijke
machtsverhoudingen en van
belangentegenstellingen, al
dus het platform.
Dat zeer veel kerkgenoot
schappen en christelijke orga
nisaties het uitgangspunt van
het wetsontwerp, het recht
van mensen om niet gediscri
mineerd te worden, niet wil
den delen, noemde het plat
form zeer teleurstellend.
„Ook overwegingen van le
vensbeschouwelijke aard zijn
geen rechtvaardiging voor
discriminatie."
Vf'lW
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Hooggeleerd
In het verslag in de rubriek
Kerk en Wereld van „Een
hooggeleerd gesprek over ge
loven" tussen drie Nijmeegse
hoogleraren en Adriaan van
Dis poneert Van Dis dat „het
geloof niet bestand is tegen in
tellectuele ontrafeling en dat
men daarom ook niet moet
proberen met Godsbewijzen of
zo iets aan te komen". Van Dis
zegt dit ferm maar 350 jaar ge
leden heeft de geleerde Pascal
in zijn apologetisch werk over
het christelijk geloof al lang
uitgemaakt, dat men de onge
lovigen de gebruikelijke bewij
zen van het Godsbestaan niet
moet voorleggen omdat deze
bewijzen ternauwernood bij
hen aanslaan. Geloof krijgt
men namelijk niet door Gods
bewijzen. Ieder mens is in fei
te een Godsbewijs. Het gehele
menselijk organisme getuigt
van een oneindige wijsheid en
macht, voortgekomen uit de
verbeeldingskracht van een
liefdevolle Schepper. De mens
is zeker geen gevolg van een
evolutie die stom is. De mens
is wel een gevolg van een evo
lutie die is ingezet en geleid
door een superintelligentie,
een bovenmenselijke kracht.
Komt de informaticamens met
deze erkenning tot geloof?
Huizenhoge Godsbewijzen
brengen nog geen geloof. Van
Dis moet zich in dit onderwerp
beter verdiepen. Zestienhon
derd jaar geleden leerde de
kerkvader Augustinus reeds
dat het geloof slechts kan ver
kregen worden door genade.
Ook de Jansenisten, 350 jaar
geleden, hebben aan de genade
alle aandacht besteed, maar
menen ten onrechte dat niet
iedereen *op de genade van
God kan rekenen, De Katho
lieke Kerk leert dat ieder
mens door inkeer en gebed de
genade van God kan verkrij
gen en zo tot Godsgeloof kan
komen. Wie niet bidt en niet
dankt wordt niet zalig en de
onkerkelijke media zijn, even
als Adr. van Dis, zeker niet de
voorlichters waar de mens het
van moet hebben, ondanks
hun hooggeleerde gesprekken.
Haags stadhuis
Wat de gemeente Den Haag na
de oplevering van een nieuw
stadhuis nog te wachten staat,
leert ons de Stopera. Volgens
onze krant blijkt dat een jaar
na ingebruikneming leidin
glekkages optreden, de beloop
baarheid der trappen tot strui
kelen leidt, veiligheidssyste
men levensgevaarlijk zijn, kli
maatinstallaties niet deugen
enz. Waar men bij alle gehar
rewar over de plannen voor
Den Haag niets over hoort is
de bereikbaarheid van stad
huis en bibliotheek op het
drukste punt van de Residen
tie. Komen er tunnels en zijn
die 's avonds veilig? Overi
gens: hoe kan een gemeente
raad vóór een nieuw stadhuis
stemmen als het grootste deel
van de Haagse bevolking daar
tegen is?
H. in 't Veld,
DEN HAAG.
Proef op Poolse som
[AA
tit
ACHTERAF kan de vraag worden gesteld wat partje
gering in Polen eigenlijk bezield mag hebben toen zijL^
den met vrije en deels democratische verkiezingen. Ejar
voudig rekensommetje had immers reeds kunnen uJoh
dat een bijna rampzalige nederlaag onontkoombaar I I
Het ergste wat de regering kon overkomen is gebeiPnc*
kandidaten van de landelijke lijst zijn gevallen als v
steen. Het echec van de landelijke lijst moet worden \r
als een massale afwijzing van het hele systeem en vaden
nen die het in stand hebben gehouden. nini
,-Wi
De stembuszege van de sinds kort gelegaliseerde opnTl-,
weliswaar overweldigend, maar tevens betrekkelijk^
eenderde van de Poolse kiesgerechtigden is immers tj
bleven en aangezien de aanhang van partij en regei
van nature gedisciplineerd naar de verkiezingslok;
dirigeren, waren de thuisblijvers juist potentiële kiezj
de oppositie. Veel Polen geloven er echter niet zo ei
de toekomst beter zal worden dan het verleden.
Het programma van Solidariteit is wel indrukwj
waar het om verdere democratisering van de Poolsi
schappij gaat, maar op het punt waar het vooral op a>
de gezondmaking van de economie, is het even vaaj
afspraken die daaromtrent twee maanden geleden C
Ronde Tafel zijn gemaakt. Ook Solidariteit heeft ge
klare recepten om de doodzieke Poolse economie te
En voorzover zij toch samen met de hervormers uit
dere kamp geneeskrachtige brouwsels probeert te bet
bestaat het resultaat vooral uit paardemiddelen. Ind^"
ooit nog wat wil worden met de Poolse economie zi^-
immers zware offers moeten worden gebracht, zo^^
drastische verhoging van de prijzen voor levensmidc
DaT is volgens veel Polen ook de enige verklaring
plotselinge bereidheid van de communistische Verenig
beiderspartij om vrije en deels democratische verkiezil
houden. Het delen van de macht strookt niet met haai|
fie, maar zij is er ten zeerste op gebrand de verantvl
lijkheid te delen. Wat haar als economische hervorji
voor ogen staat, betekent immers dat de levensstandai I
de bevolking om te beginnen nog verder zal dalen. Eu
voorkomen dat het massale protest daartegen in een
stakingsgolf of erger ontaardt, heeft zij de hulp van
sitie nodig. Waarbij het overigens allerminst zeker is
dariteit nog zoveel gezag heeft wanneer zij impc"
maatregelen steunt.
I „1
VOOR de verkiezingen werd in partij- en regerings]^d(
gesproken over een „brede coalitie", waarmee echter ijjei
doeld werd dat Solidariteit na de verkiezingen regerijd
antwoordelijkheid zou gaan dragen. Men ging eerder i fa
het model van een loyale parlementaire oppositie. De on
kiezers hebben echter anders beslist. Door èn regehlei
partij massaal het vertrouwen op te zeggen en tegelij^jj
de kandidaten van Solidariteit een zo klinkende o^te
ning te bezorgen is er een nieuwe situatie ontstaan.
In een normale democratie zou dit geen probleem j.J
regering vertrekt en de oppositie gaat een nieuw f
vormen. Maar Polen is, ondanks de verkiezingen vft
dag, nog geen normale democratie. En dus moeten err.
oplossingen gevonden worden, met name voor de vever
van de macht. Die proef op de Poolse som zou eventu6™'
doorbraak naar echte democratie kunnen betekenen. ™e;
op lange termijn. j
Vrij koel
DE BILT (KNMI) Het lage
drukgebied dat zich boven
onze omgeving bevindt ver
plaatst zich langzaam naar De
nemarken en neemt geleide
lijk in activiteit af. Voor het
weer in ons land betekent dit
dat er nog steeds buien blijven
vallen, maar in het westen van
het land kan morgen in de
loop van de dag de zon zich
even laten zien. De lucht die
naar ons land wordt gevoerd
komt over de Noordzee. De
zeewatertemperatuur daar ligt
in de buurt van 12 graden,
daarom loopt bij ons - omdat
er weinig zon is overdag - de
temperatuur niet hoger op dan
een graad of 14. De normale
temperatuur voor deze tijd van
het jaar is rond 20 graden. Ko
mende nacht daalt het kwik
tot ongeveer 9 graden. De
wind waait uit het noordwes
ten en is zwak tot matig.
Weersvooruitzichten voor diverse
Europese landen, geldig voor donder
dag en vrijdag:
Noorwegen en Denemarken: veel be
wolking en af en toe regen of buien,
mogelijk met onweer. Aan de Noorse
kust ook enkele opklaringen. Mid-
dagtemperatuur van 12 graden aan
de Noorse kust tot 20 graden aan de
Oostzee en de Botnische golf.
Denemarken en West-Duitslandveel
bewolking en perioden met regen,
mogelijk ook onweer. Middagtempe-
ratuur rond 15 graden.
Beneluxlanden: veel bewolking en
perioden met regen, mogelijk on
weer. Donderdag van het westen uit
enkele opklaringen. Middagtempera-
tuur rond 14 graden.
Britse Eilanden: perioden met zon en
in Oost-Engeland eerst nog enkele
buien. Middagtempera tuur van 12
graden in Noord-Schotland tot 17
graden in Zuid-Engeland.
Frankrijk: half tot zwaar bewolkt en
vooral in het noorden af en toe re
gen. Met name in het zuidoosten pe
rioden met zon Middagtemperatuur
van 14 graden in het noorden tot 22
graden aan de Rivièra.
16 graden.
Italië: in het midden en zuidl
den met zon en droog met i
dagtempratuur van ongeveei
den In het noorden half tl
bewolkt, enkele regen- of
buien en middagtemperatuur
graden.
/eer
Joegoslavië en Griekenland
den met zon maar in het binrSQ
kans op een regen- of onv
Middagtemperatuur van 20 g)aKl
Noord-Joegoslaviè tot 30 grJreC
het binnenland van Grieken) br
New York
Palm 8each
SanRanciaco
Sao Paolo I
Singapore
Portugal: perioden met
zon. maar in Oost-Spanje mogelijk
een regen- of onweersbui. Middag
temperatuur van 15 graden aan de
noordkust tot 30 graden plaatselijk in
het zuiden
Canarische Eilanden en Madeira:
wolkenvelden afgewisseld door pe
rioden met zon Middagtemperatuur
ongeveer 21 graden.
BIJ DEZE KM#/'
informatie ovef
films, muziek, thea1
recreatie, expositie
een complete agelj