Theaterbezoeker behoort tot steeds kleinere elite LAK- jubileumproduktie muzikaal en dramatisch zeer geslaagd Superlatieven te kort voor Orkest Leningrad Gutenbergprijs voor dr. Lotte Hellinga ALLEEN HOOG OPGELEIDEN GAAN NOG DE DEUR UIT DOLCE Dl SPOSA Gouden Griffel voor Wim Hofman IS Manifestatie Poetry Park bij Euromat™ nC Kunstraad: Stadsschouwburg en Toneelgroep Amsterdam moeten ruzie bijlegge! KUNST Qeidt&Qounant WOENSDAG 7 IUNI I PAdj, DEN HAAG De driejaarlijkse Gutenberg prijs van ongeveer 22.500 gulden is toegekend aan de Nederlandse dr. Lotte Hellinga-Queri- do. die al dertien jaar aan de Britse Bibliotheek in Londen is verbonden. De prijs van de stad Mainz (BRD) en de Internationale Gutenberg Vereniging, wordt Hellinga op 24 juni in Mainz uitgereikt. De prijs, vernoemd naar een van de uitvinders van de boekdrukkunst, is Hellinga toegekend voor haar inspanningen waarmee zij in bijzondere mate het wetenschappelijk on derzoek naar vroege drukken wist te bespoedi gen. Zij ontwikkelde een automatiseringssys teem voor de catalogi van wiegedrukken, de eerste boeken gemaakt met gedrukte letters. Het systeem wordt intussen ook gebruikt in Amerika, Nederland, België en West-Duits- land. Frank du Mosch nieuwe presentator bij Jeugdjournaal HILVERSUM Frank du Mosch (26) volgt Robert ten Brink op als presentator van het jeugdjournaal bij de NOS. Ten Brink wil meer tijd gaan besteden aan zijn andere werkzaamheden. Vanaf september vormen Du Mosch en Marga van Praag het presentatieduo van het tv-jeugdjournaal. Du Mosch is derdejaars stu dent aan de Academie voor de Journalistiek in Tilburg. Boudewijn Klap mogelijk opvolger Wibo van de Linde HILVERSUM De 47-jarige Boude wijn Klap is door het algemeen be stuur van de AVRO voorgedragen als de nieuwe directeur radio en televi sie. Hij volgt Wibo van de Linde op, die vorig jaar november deze functie neerlegde. Klap, die momenteel nog adjunct-directeur van de IKON is, zou per 1 oktober bij de AVRO in dienst treden. De ondernemingsraad van de AVRO beraadt zich nog. Klap is geen onbekende bij de AVRO. Hij was daar van 1969-1970 producer-re gisseur. Van 1970 tot 1984 was hij hoofd jeugdprogramma radio. Finan cieel directeur Cees Dorland en jonk heer ing. René d^Vicq, directeur ad- interim, zeggen blij te zijn met de komst van Klap. Boudewijn Klap. Sanders vertrekt als voorzitter Donemus AMSTERDAM Drs. M. San ders, directeur van het Concert gebouw in Amsterdam, heeft zijn functie neergelegd als waarne mend voorzitter van de stichting Donemus, uitgeverij en docu mentatiecentrum voor Neder landse muziek. De reden voor zijn beslissing wil Sanders niet kwijt. „Het zijn strikt persoonlij ke redenen, die ook, alle veron derstellingen. van anderen ten spijt, niet te raden zijn", aldus de voormalige Donemus-voorzitter. Wel zegt hij zijn beslissing „bin nen 24 uur te hebben genomen" en dat zijn besluit ook voor het bestuur van Donemus „een ver rassing" moet zijn geweest. Ove rigens is er volgens Sanders geen sprake van een conflict met de directie van het centrum: in ant woord op zijn brief waarin hij aankondigt zijn taak als waarne mend voorzitter neer te leggen, heeft de directie hem verzocht om in ieder geval nog als be stuurslid aan te blijven. Sanders zegt dit verzoek nog in beraad te houden. Wie Sanders' opvolger wordt is nog niet bekend. Done mus zelf kon daarover nog niets meedelen. Binnenkort wordt een bestuursvergadering gehouden, waarin het vertrek van Sanders en diens opvolging waarschijn lijk aan de orde zal komen. Dik Browne en zijn geesteskind, stripheld Hagar de Verschrikke lijke. FOTO: AP Geestelijk vader van stripheld overleden NEW YORK In een ziekenhuis in Sarasoota, in de Ameri kaanse staat Florida, is op 71-jarige leeftijd de Amerikaanse striptekenaar Dik Browne aan de gevolgen van kanker overle den. Browne was de geestelijke vader van „Hagar de Verschrik kelijke", een strip die in bladen en kranten over heel de wereld terug te vinden was. De avonturen van deze vikingheid zijn in 'dertien talen vertaald en verschijnen dagelijks in 1.800 kranten, verspreid over 58 landen. De produktie van de strip is een jaar geleden overgenomen door de twee zoons van Browne, Chris en Robert. Liefhebbers zullen hem voorlopig dan ook niet hoeven te missen. DEN HAAG Sinds de opkomst van de televisie heeft de geslonken groep bezoekers van schouw burg, concertzaal en bio scoop meer en meer het karakter gekregen van een select gezelschap uit de sociaal hogere klassen. Deze elitevorming is ook waargenomen op de lec- tuurmarkt. Onderzoeker Wim Knuist van het Sociaal en Cultureel Plan bureau trekt deze conclusies in zijn studie „Van vaudeville tot video". Hij promoveert er vrij dag op in Utrecht bij prof. dr. R. Wippler. Vorig jaar stelde Knuist in de deelstudie „Van woord naar beeld?" al verschuivingen vast onder lezers en dat fervente lezers in steeds exclusievere mate hooggeschoolden zijn. Hij bestrijdt de opvatting van hedendaagse cultuurpessimis ten die in deze en vergelijkba re verschijnselen een aanwij zing vinden voor cultureel verval. De kwaliteit en kwan titeit van cultuurprodukten wordt niet in gevaar gebracht doordat er minder mensen ge bruik van maken. Dat culture le zaalprodukties nu een veel selecter publiek trekken dan toen de televisie begon met uitzendingen, hoeft volgens de onderzoeker ook niet negatief uit te werken voor de cultuur producenten. De huidige cul tuurbezoekers zijn vooral al leenstaanden met een hoge op leiding en hoog opgeleide pa ren zonder kinderen. Juist deze groepen zullen in de toe komst talrijker zijn dan nu. Uit het onderzoek, waarvoor de gegevens tot in 1987 zijn verzameld, komt naar voren, dat Nederlanders wekelijks nog een even groot deel van hun vrije tijd buitenshuis doorbrengen als in de jaren vijftig. De activiteiten waar voor zij sindsdien het huis uit gaan of juist thuis blijven, zijn wel belangrijk veranderd. Thuis wordt veel meer geke ken en geluisterd naar sport, theater en muziek. Het gemak waarmee dit kan, weegt niet op tegen de moeite en kosten van bezoek aan bioscoop, schouwburg, muziekzaal of voetbalstadion. Het Nederlandse publiek heeft tegenwoordig meer geld en moeite over voor een bezoek aan toeristische attracties, aan musea en aan restaurants, ge tuige het stijgend aantal bezoe kers aan deze instellingen. Voor deze uitgaangsgelegen he den is thuis geen (eenvoudi ger) alternatief beschikbaar. Thuis eten is wel goedkoper, maar uit eten spaart ook veel werk uit. Wie een concert of theater be zoekt, kiest daarmee bewust voor de meerwaarde van een uitvoering als aanvulling op de dagelijkse kost van luidspre ker en televisiescherm. Uit de gevevens is afgeleid dat in 1962 ongeveer acht procent van de frequente bezoekers van podiumkunsten tot de ho ger opgeleiden behoorde. In 1987 maakte deze groep bijna twee derde uit van het bezoe- kerstaantal. Hoe vaker men culturele evenementen be zoekt, hoe minder men uit geeft aan tv- en videoappara tuur en omgekeerd. De bioscoop verdrong toneel en variété als volksvermaak en is vervolgens slachtoffer geworden van televisie en vi deo. De groepen die niet met de massa zijn meegetrokken en geboeid bleven door zaal uitvoeringen hebben het ka rakter gekregen van een select gezelschap, een elite van „ach tergeblevenen", aldus de au teur. „Dolce di sposa". Libretto: Kees Epskamp en Ad Boeren. Muziek: Warner van Es. Regie: Kees Eps kamp. Kostuums: Winnifred Eps kamp. Lichtontwerp: Hans Jungsla- ger. Gezien in de parkeergarage bij de universiteitsbibliotheek aan de Witte Singel op 6 juni. Herhalingen daar tot en met 17 juni, behalve op zondag en maandag (21.00 uur). Een periode van heel hard werken heeft geresulteerd in een LAK-jubileumproduktie die het aanzien en het aanho ren meer dan waard is. Com ponist Warner van Es en re gisseur Kees Epskamp maakte van „Dolce di sposa" muziek theater in een prachtig belich te parkeergarage aan het uni versiteitscomplex aan de Witte Singel waar in details zeker het een en ander op aan te merken is, maar waarvan de grote lijn heel boeiend en spannend is. „Dolce di sposa" is het eenvou dige verhaal van een vrouw die onder valse voorwendsels verleid en vervolgens aan de kant gezet wordt, en die om de eer te redden haar minnaar vermoordt. Haar broer kan het niet doen, omdat hij zijn drie andere zussen niet in de steek kan laten. Verschillende groepen uit het dorp komen aan het woord, maar de regels zijn eenduidig: pas na haar gevangenisstraf kan zij opnieuw aan een leven beginnen dat van smetten ont daan is. Met de begrafenis en de speculaties over de duur van de straf begint en eindigt het stuk. De groepen die regisseur Eps kamp opvoert en heel mooi gestileerd door de betonnen ruimte verspreidt, zijn twee koren, van zo'n dertig vrou wen en van zeven jonge man nen. Met name de in het zwart geklede vrouwen van middel bare leeftijd vormen op zich een sterk dramatisch effect. Zij stralen een vanzelfspre kende waardigheid uit terwijl ze vertellen hoe een meisje zich hoort te gedragen. Diri gent Bram Groothof verdient een groot compliment voor het instuderen van de vooral rit misch vaak lastige partijen. De rollen van de zussen, de minnaar en de broer werden gezongen door solisten. Met een hoofdrol voor de profes sionele sopraan Karen Jöns- thövel, natuurlijk acterend en zingend en uitstekend ver staanbaar, was het onvermij delijk dat de niveauverschillen nogal opvielen. Minnaar Klaas Visser leverde als zanger ook een behoorlijke prestatie, maar kwam dramatisch wat tekort. Warner van Es componeerde niet alleen de vocale muziek (stukken voor de tenoren wa ren te laag om goed verstaan baar te zijn) maar ook een ge luidsband. Die loopt onder de gehele voorstelling door en zorgt voor een sidderende spanning, die je de kille par keergarage bijna doet verge ten. Die ondertoon is dwin gend en constant als het trillen van de lucht boven warme aarde. De muziek zorgt voor een egale spanningsboog van het begin tot het einde van de voorstelling. De normen liggen vast en de boog heeft maar weinig toppen en dalen; een confrontatie als tussen de jon gens en een van de zussen is daar een spannende uitzonde ring op, evenals de parallelle samenspraken van jonge vrou wen en mannen. Op ongeveer driekwart van de voorstelling, als er wordt herhaald wat je al weet had nog zo'n dramatisch moment het lichte inzakken van mijn aandacht kunnen voorkofnen. Maar direct daar na is het slot weer een grote kracht. „Dolce di sposa" is een mooie voorstelling, die in de loop van de uitvoeringstijd zeker nog zal groeien. Tot en met 17 juni is het stuk te zien, behalve op zondag en maandag. Maar kleedt u zich warm aan. DICK VAN TEYLINGEN Holland Festival: Leningrad Philhar- monisch Orkest onder leiding van Mariss Jansons in werken van Glin ka, Prokofjev, Tsjaikowski, Boccher- ini en Bizet. Solist de violist llya Grubert. Holland Festivalconcert van gisteravond. Vanavond op het programma werken van Prokofjew, Rachmaninov en Strawinsky. Con certgebouw, Amsterdam. Een woordenboek vol superla tieven zou goede diensten .kunnen bewijzen bij de be schrijving van het concert zo als dat gisteravond in het Con certgebouw, in bijzijn van ko ningin Beatrix en prins Claus, werd gegeven door het Lenin grad Philharmonisch Orkest onder leiding van Mariss Jan sons. Dit orkest kan gerekend worden tot de absolute wereld top en het wekte dan ook stomme verbazing dat dit eve nement in het kader van het Holland Festival niet tot de laatste plaats was uitverkocht. Wat is dan wél uitverkocht, zo kan men zich afvragen. Mariss Jansons, chef-dirigent van het orkest van Oslo, is in ons land zo langzamerhand een even bekende als geliefde verschijning. Wat hij gister avond met het orkest uit Le ningrad presteerde grenst aan het ongelooflijke. Met een adembenemende vaart zette hij de ouverture „Roeslan en Lodmilla" van Glinka neer en het orkest volgde hem feilloos. De toehoorders werd nauwe lijks de tijd gegund om al die facetten in dat prachtige or- kest te bewonderen, de von ken sprongen er af en ieder een voelde dat de weergave van de vierde symfonie van Tsjaikowski een belevenis zou worden. Het wérd een belevenis. Ma riss Jansons, een dirigent vol vuur en gloed, ging tot op de bodem van het werk. Het was alsof hij de orkestleden met de toppen van zijn vingers alles kon laten doen, maar dan ook werkelijk alles. Een overwel digend forte van de koperbla zers, een uiterst pianissimo van de strijkers, een samen smelting van klanken, een kleurenpalet rijk en afwisse lend, een feest voor het oor. Maar ook een feest voor het oog, want Jansons is een diri gent met een elegante slag, met prachtige afgeronde geba ren en dat alles exact en over duidelijk. Inderdaad, een woordenboek vol superlatie ven lijkt nauwelijks toerei kend om die orkest-prestatie te omschrijven. Na het slotaccoord weerklonk een massaal gejuich, uitgroei ende ,tot een uitbundige ovatie. Een toegift? Ja, een toegift, maar dan wel een bijzonder verrassende. Na het geweld van de Tsjaikowski-symfonie volkomen onverwacht dat simpele, lichtvoetige Menuet van Boccherini. Hilariteit, ook bewondering om zoveel verfij ning en alweer, perfectie. Zo'n orkest laat je niet zo maar weggaan, proberen om Jan sons nog één keer te verleiden. Weer iets volkomen onver wachts: Bizet met een deel uit zijn Arlésienne-suite. Zo iets kan alleen als de samenwer king tussen dirigent en orkest volmaakt is. Aanvankelijk zou het derde pianoconcert van ProkoQev Mezzo-sopraan Gerrie de Vries mag nog even verder repeteren aan Pantagruel. FOTO: anp Holland Festival schrapt Pantagruel AMSTERDAM Het Holland Festival heeft de vier resterende voorstellingen van de produktie Pantagruel van het Griftheater van het programma gehaald. „Hoewel het concept ons bijzonder aanspreekt, kan geen andere conclusie worden getrokken dan dat het geheel nog te onvolgroeid is om publieke uitvoering te rechtvaardigen. Dit is een riscico dat je loopt met nieuwe pro- dukties die niet eerder gezien konden worden", aldus directeur Ad 's-Gravesande. De voorstelling ging maandagavond in pre mière in de Beurs van Berlage. In plaats van een voorstelling, krijgt Pantagruel nu het karakter van een openbare repetitie. Het Griftheater heeft als doelstelling een integratie van diverse vormen van beweging met licht, muziek en de ruimte waarin men optreedt. worden uitgevoerd, dat werd- gewijzigd in het eerste viool concert van Prokofjev door Sergej Stadler, en dat werd ge- wjzigd in weer een andere vio list, llya Grubert. Oneerbiedig gezegd: Rusland heeft een „dump" van violisten, stuk voor stuk van grote, zeer grote klasse. Toeval: maandagavond speelde Isabelle van Keulen, met het Concertgebouworkest, het tweede concert van Pro kofjev, maar het zou oneerlijk zijn solisten en orkesten met elkaar te vergelijken. In het leven, ook in het muziekleven, bestaat nu eenmaal goed-be- ter-best-opperbest. ADRIAAN HAGER 1VÖ»EWIJS* een beer Omslag van „Dat Rijmt" van Ivo de Wijs, met tekeningen van Alfons van Heusden, die daarmee het Gouden Penseel wint. FOTO'S: anp AMSTERDAM Het bestuur van de Stichting Collectieve Propaganda van het Neder landse Boek (CPNB) heeft de Gouden Griffel 1989 toege kend aan Wim Hofman voor zijn boek „Het vlot". Dat ge beurde op voordracht van een onafhankelijke jury. De Gou den Griffel is de jaarlijkse on derscheiding voor het best ge schreven kinderboek. Alfons van Heusden kreeg het Gou den Penseel voor zijn illustra ties in „Dat rijmt", geschreven door Ivo de Wijs. De jury ken de daarnaast negen Zilveren Griffels en twee Zilveren Pen selen toe. Negentien titels kre gen een eervolle vermelding, de zogenoemde Vlag en Wim pel. De Stichting CPNB heeft dinsdag verder bekendge maakt dat de Kinderboeken week dit jaar wordt gehouden van 4 tot en met 14 oktober. Het heeft als thema „Kijk ver der dan je neus lang is. Over uitvindingen en ontdekkin gen". Voor een uitga" agenda, ook voor c-, mende dagen, raa\ men „UIT", de graf kelijkse bijlage van krant. N I I L |i ALPHEN AAN DEN Rljfn ROCINEMA I (Van Bo<t straat 6. tel. 01720-208|n ked gun (al); 18.30, 21^ ook 13.30. EUROCIN& t Rain Man (al); 20.30. book (al); wo. 14.00. E,e' NEMA III; My atepmoth(hi alien (al); 18.45, 21.30. da 13.45. EUROCINEMA i J accused (16); 18.30, 21:ö. ook 13.30. LEIDEN LUXOR (StatPn 19, tel. 071-121239): Nak (al); 19.00, 21.15. wo. ooL- LIDO en STUDIO (St. 39. tel. 124130): Rain I 14.30, 18.45, 21.15. sunrise (al); Hor alibi stepmother is an alir 14.30, 19.00, 21.15. Dan liaisons (al); 19.00, 21.1 I di. 14.30. Lady en de va^J (al); wo. 14.30. «TRIANOli straat 31, tel. 123875): Tl (al); 19.00. wo. ook 14.: Weeks (16); dag 21.15. (Haarlemmerstraat 52, t( 125414): Baby d'amouid 14.30. Love couch (16);tT 21.15. TER ii: Stormy mondei 19.00, 21.15. wo. ook 14xfl VOORSCHOTEN GREE i tel. 01717-4354):Twins 15.45. Gorilla's in de ml" ma. t/m wo. 20.15. wo.l-< Au revoir les enfanticp 20.45. KINDERVOORSTELLINGEN Mijn vader woont in Rie 14.00. Jungle book; wo. 1 o WASSENAAR ASTRA 01751-13269): Jan Rap el< maat (12); ma. di. wo. 20or KINDERVOORSTELLING^ My little pony; wo. 14.00pt< DEN HAAGASTA 1 (Spui 463500): My stepmother alien (al); 14.00, 18.45, w< ASTA 2 Sweet hearts -t (16); 14.00, 18.45, Jlt ASTA 3 Working gil 14.0, 18.45, 21.30. BAE 1 (naast Den Haag Centri 471656): Dangerous li ai (al); 14.30, 17.00, 19.15, \s BABYLON 2: The mist, (al); 14.30, 16.45, 19.00. j BABYLON 3: Mississipj d' ning (12); 14.30, 16.45, n 21.30. CINEAC 1 (Bulrir 20, tel. 630637): Tequila s>er (al); 14.00, 18.45, 21.30. AC 2: Her alibi (al); 14.00,;" 21.30. CINEAC 3: Twin161 18.45, 21.30. ma. di. ook en. METROPOLE 1 (Carnegre tel. 456756): Rain matte 14.00, 18.45, 21.30. M( v. POLE 2: The naked gu 1 14.00, 18.45, 21.30. MP POLE 3: A ,cry in the dan 1 14.00, 18.45, 21.30. M^S POLE 4: Another woma't J 18.45, 21.30. ma. di. ookhtl METROPOLE 5: The beP" 14.00, 18.45, 21.30. ODl- 1 (Herengracht 13, tel. 46 ge The naked gun (al); bet 18.45, 21.30. ODEONU (ish called Wanda (al); L 18.45, 21.30. ODEON P'°' pop (16); 13.45, 18.45, U- ODEON 4: De naakte heid (16); 13.45, 18.45, STUDIO 1 (Kettingstraat 656402): Kangaroo; §S 21.45. STUDIO 2: La l^ 19.15, 21.30. STUDIO 3; guests of Hotel Astoria; "1 21.45. HAAGS FILN^ Zaal 1: Komitas; 19.30.™ churian candidate; 21.45FIÏF 2: De opgang; 19.30, 21.45Juk 3: 19.30, 21.45. Viaggio inArn ma. Blue velvet; di. VenonAm KINDERVOORSTELLINGEINie CINEAC 3: Lady en de Tik bond; wo. 14.00. METRMe LE 4: Who framed Roger kim bit; wo. 14.00. De UW GIFT HELPT ECHL Het aantal slachtoffe nu van hart- en vaatziekten Eei neemt gelukkig iets af. fPr Uw giften hebben dus Pf( resultaat opgeleverd |jn( Maar de strijd gaat voort va| Want jaarlijks worden in do ons land nog altijd 40.00 Aa mannen en vrouwen ter getroffen door een hartir '-Q tarot en nog eens 20.00( door een herseninfarct. 9C En elk slachtoffer is er ge eert teveel. tie: Alleen als u uw hart vri laat spreken, kan de j Ky Nederlandse Hartstich- N" ting doorgaan met het ji,. ondersteunen van het gr. wetenschappelijk onder- Be zoek, het verbeteren vai? Cc de patiëntenzorg en het Ac geven van voorlichting, stort uw M bijdrage op giro 300 of n Te bank 70.70.70.600. 0e Bedankt vQQr uw ro: gulle gift! o Zc \L< vrienden van de hartsfictting D Nil 0 E! irfij ROTTERDAM In het park onder de Euromast in Rotterdam vindt op zondag 11 juni weer de manifestatie Poetry Park plaats. Van 11- 19 uur presenteren vele kunstenaars uit binnen- en buitenland zich met muziek, literatuur en theater. Buiten de optredens op de diverse podia in het park zijn er op het veld verschillende voor stellingen. Zoals ieder jaar zijn er de dorpen waar de be treffende bevolkingsgrc^ de eigen cultuur presenlL Een uitgebreide inforir5 Jj" markt en het kindertejo Jo complementeren het C' gramma. w M° AMSTERDAM De Am sterdamse Kunstraad vreest voor financiële pro blemen van de Stads schouwburg als deze zijn huidige beleid voortzet. De raad adviseert de schouwburg voorlopig een programmeringsbudget van 1,3 miljoen gulden te geven. Voor het goed functioneren van de Stadsschouwburg is een goede relatie tussen het theater en de Toneelgroep Amsterdam als vaste bespeler van groot belang, aldus de raad. „We hebben moeten con stateren dat, hoewel weder zijdse publieke verwijten vrij wel achterwege zijn gebleven, de verstandhouding nauwe lijks is verbeterd". Overigens erkennen beide directies dat dit de Stadsschouwburg niet ten goede komt. „Tot een in houdelijke dialoog en samen werking komt het echter niet", zo constateert de raad, die een grotere samenwerking noodzakelijk acht. Als de directies daar niet in slagen, zou de relatie moeten worden verbroken of de eind verantwoordelijkheid over de programmering moeten wor den gelegd bij Toneelgroep Amsterdam. Het streven van Habbema om iedere avond open te zijn ver dient steun, aldus de nota. De programmering over de afge lopen jaren vertoont echter nu en dan te veel sporen van de wil om „gaten te vullen". Dit leidt tot een totaalbeeld dat te veel incidentele keuzen laat zien. Er worden voorstellingen gebracht die ook in zalen als Carré, het Nieuwe de la Mar- theater, De Kleine Komedie of Paradiso hadden kunnen staan zo meent de kunstraad. De kunstraad heeft aan de hand van het programme ringsbudget 1988 geconstateerd dat alle voorstellingen verlies opleverden, ook als de zaal goed was gevuld. De bestedin gen over de laatste twee jaar konden alleen plaats hebben omdat voor 1986 al wel een groot bedrag was opgevoerd, maar in dit eerste seizoen „nieuwe stijl" nog weinig werd uitgegeven. De conclusie moet volgens de kunstraad dan ook luiden dat de Stadsschouw burg bij ongewijzigd beleid in financiële problemen komt. Nauwere samenwerking met de Toneelgroep Amsterdam is volgens Habbema niet nodig; „Wij kunnen beide leven met de huidige situatie. De toneel groep leent onze ruimte hon derd avonden per jaar en ge- 15 Rt 17 bruikt ons technisch per% De gemeenteraad heeft 6o c< vendien zelf voor gekozl co Stadsschouwburg op twe Oj nen te laten staan: die v( „eigen programmering" 0 vc van de toneelgroep." De' ce gedragen alternatieven L Ri de toekomst zijn dan oo05 p? gengesteld aan het gemf^o^ lijk beleid, aldus Habbeir th

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 16