Haagse Mondriaan brengt zeker ƒ10 miljoen op Griftheater maakt vermetele Pantagruel Gebroken snaar in Prokofjev- concert bioscopen Oude muziek-liefhebbers moeten naar Brussel KUNST CeidóeSounxmt DINSDAG 6 JUNI NOS in beroep tegen beslissing over Radio 10 HILVERSUM De NOS is in beroep gegaan tegen de beslissing van het Commissariaat voor de Media de commerciële zender Radio 10 ongemoeid te laten. De NOS wil een principe-uitspraak van de Raad van State over wat nu precies onder het begrip „buitenlandse omroepinstelling" wordt verstaan. Bijna een maand geleden besliste het commissariaat na een eigen onder zoek, dat Radio 10 aan de voorwaarden van de Mediawet vol deed en derhalve door kabelexploitanten ongestraft kon worden doorgegeven. De NOS is het niet eens met deze beslissing gezien het feit dat het om Nederlandstalige programma's gaat die ook in Nederland worden gemaakt. Een principe-uitspraak is voor de NOS voorts van belang gezien de komst van de commerciële Nederlandstalige televisiezenders Véronique en TV-10. De NOS heeft de Raad van State gevraagd de zaak op 15 juni te behande len. Dan komt ook de beroepsprocedure van de kabelexploitan ten tegen het commissariaat aan de orde in verband met de boe te op de doorgifte van Cable One, eveneens een commercieel radiostation. Replacements vervangen op Parkpop DEN HAAG The Replace- ments, een Engelse groep die zou optreden tijdens het Park- popfestival in het Zuiderpark op 25 juni, moet vervangen worden. Een van de bandle den moest wegens privé-om- standigheden verstek laten gaan, en in plaats van te zoe ken naar een vervanger zag de hele groep maar af van de komst naar Parkpop. De groep wordt vervangen door Then Jericho. Op Parkpop komen verder onder andere Golden Earring, Jim Capaldi, Little Steven en New Model Army. Gerrie de Vries (midden) als mezzosopraan in „Pantagruel" Beurs van Berlage in Amsterdam. Het mimen van het vier de en vijfde boek verha len over de reis van Pan tagruel en zijn vrienden op zoek naar het orakel is geen sinecure. Grifthea ter maakt er een bonte bedoening van die soms wel en soms absoluut niet spoort met het expressie ve proza van de schrijver Rabelais, leerling van Erasmus. Vermetel is een passend woord voor „Pantagruel". De grote Beurszaal was jaren terug al toneel voor een Hol land Festival produktie. Toen speelde Schauspielhaus Bo- chum daar Brechts „Johanna van de Slachthuizen" en werd het publiek meegetroond van de ene naar de andere hoek. Bij „Pantagruel" maken de spelers ook de dienst uit in te gengestelde zin: het publiek zit samengepropt op een nau we tribune in een hoekje van de immense ruimte De vloer wordt grondig benut, soms om de zee voor te stellen, dan weer om sierlijke bewegingen effectvol te laten uitdijen. Holland Festival: Griftheater: „Pan tagruel" naar de kronieken van Ra belais. Mimografie/regie: Paul van Kolck. Muziek: Peter Onnes. Met o.a. Walter Crommelin als Rabelais, Ann De Smet, Mette van der Sijs en Gerrie de Vries, mezzo sopraan. Beurs van Berlage, maandag 5 juni, herhalingen aldaar t/m 9 juni. Regisseur-mimograaf Paul van Kolck pakt uit. De toch al breedsprakige verhalen van Rabelais krijgen via mime, zang, dans, muziek, vertelling en decor een passende vorm geving. Dat levert een geva rieerd schouwspel op. De grollen van de hoofdper soon worden meestal aange kondigd door de verteller, Walter Crommelin. Hij dient als aangever, zoals zangers en musici een klankbeeld samen stellen dat neigt naar Middel eeuwen en Renaissance. De boertige kledij van de bewe gers accentueert die sfeer, zo als een groot decorstuk -deels toren deels loper- het mario- netteske van het mimen be nadrukt. De schelmenstreken van Pan tagruel op zijn speurtocht naar het orakel leiden naar de drank. Dat is voor wie enigs zins bekend is met het werk van Rabelais geen verrassing. De schrijver heette zijn lever in wijn en zijn pen in sperma te dopen. We vinden er niet veel van terug bij het Grifthe- In twee uur voorstelling treedt echter een merkwaar dig breekpunt op. De fraaië zang van mezzosopraan Ger rie de Vries, de sfeervolle vertelling van Walter Crom melin en de treffende muziek vinden na anderhalf uur nau welijks aansluiting meer met de mimers-dansers. De mimo- grafieën hebben het verhaal losgelaten. Heeft Paul van Kolck het lef gehad zich te distantiëren van Rabelais? Wie goed wil, constateert vast dat het delirium van de schrijver moet hebben toege slagen. Wie deze monsterpro- duktie kritischer beschouwt, heeft een avond liedjes en beelden bij een schijnbaar willekeurige tekst gezien. Ma ker Paul van Kolck beschikt over getalenteerde bewegers en grote fantasie. De pretentie van het geheel speelt hem parten, de schoen was te ruim, „Pantagruel" is geen geheel geworden. PETER SNEL Holland Festival: concert door het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Riccardo Chailly. Soliste: Isabelle van Keulen (viool). Concertgebouw, gisteravond. Het Nederlands Philharmo- nisch Orkest heeft in april van dit jaar onder meer in de Philipszaal het Holland Festi val én het Concertgebouwor kest een primeur afgesnoept: de vertolking van het tweede vioolconcert van Prokofjev door Isabelle van Keulen. Gisteravond concerteerde de Nederlandse vioolster in het Concertgebouw voor de eerste maal in haar leven in het ka der van het Holland Festival. Jammer voor haar en jammer voor de organisatoren, maar de zaal telde vele lege stoelen. Kennelijk werkte de herha ling van het concerto Grosso nr. 4/symfonie nr. 5 van Schnittke, de compositie ge schreven voor het 100-jarig jubileum van het Concert gebouworkest, niet aantrek kelijk. Isabelle van Keulen had de pech dat in het derde deel van het Prokofjev-concert een snaar brak. Hulp vanuit het orkest was snel geboden, maar de violiste en dirigent Riccardo Chailly waren zo verstandig het allegro op nieuw in te zetten. Isabelle beheerst dit concert optimaal, ook nu gaf zij van het veelei sende werk een dansante in terpretatie, boeiend en mees lepend. De carrière van de violiste gaat als een bliksemschicht Isabelle van Keulen. omhoog. Zo is zij zojuist terug gekeerd van een vijf weken durende tournee door Japan en krijgt zij veel meer concer ten aangeboden dan zij kan geven. Isabelle is echter een musicienne die van mening is dat het leven meer heeft te bieden dan viool spelen al leen. Tot nu toe lijkt zij het met dat standpunt bij het rechte eind te hebben, dat be wees ook deze ontspannen Prokofjev. Riccardo Chailly opende dit FOTO: PR festivalconcert met een ode aan een Nederlands compo nist: Johan Wagenaar. Die schreef de ouverture Cyrano de Bergerac, een werk uit 1905, maar nog altijd springle vend. Bij Chailly had Berge rac niet alleen een grote, maar vooral een brutale neus. Hij zette het kleurrijke werkje bijzonder fors neer, het was alleen net iets te. Te fors, te uitbundig, te groots, en te overdreven. ADRIAAN HAGER NOS wil apart FM- net voor Radio 1 HILVERSUM De NOS heeft minister Brinkman van WVC ge vraagd om een aparte FM-zender voor Radio 1. Sinds de opkomst van de regionale omroepen, die een steeds groter beslag leggen op de zendtijd van de FM-zender waarop ook Radio 1 te vinden is, luisteren steeds minder mensen naar deze nieuws- en actualitei tenzender. Tijdens de uitzendin gen van de regionale zenders moet voor Radio 1 overgeschakeld worden op de middengolf, en die moeite nemen de mensen niet. Voor een apart FM-net is volgens de NOS 10,7 miljoen gulden no dig. Zes miljard voor verzekeren werk Vincent van Gogh AMSTERDAM De totale waarde van de kunstwerken die volgend jaar te zien zijn op de overzichtstentoonstelling Vincent van Gogh 1990 bedraagt zes miljard gulden. De AMRO-bank is samen met een Engelse ver zekeraar belast met de coördinatie van de verzekering van de kunstwerken. In het Rijksmuseum Vincent van Gogh in Amster dam zullen 120 tot 130 schilderijen worden getoond en in het Rijksmuseum Kroller Muller circa 250 tekeningen van de schilder. Een deel van het te verzekeren bedrag zal worden ondergebracht op de Nederlandse verzekeringsmarkt de rest op de Engelse. Het slagen van de verzekeringsactie is van belang voor ondermeer het lenen van kunstwerken die in handen zijn van parti culieren. De bank zal vrijdag meer bijzon derheden geven op een persconferentie. Nederlandse popgroepen naar New York DEN HAAG De Stichting Popmuziek Ne derland en de Stichting Conamus zijn tussen 15 en 20 juli met een grote delgeatie aanwezig op het New Music Seminar in New York. Tijdens deze grootste muziekbeurs in zijn soort ter we reld treden dit jaar de nederlandse popgroepen The Nits, Urban Dance Squad, Fatal Flowers en All Star Fresh&MCDemes op. Daarnaast worden 2000 CD's verspreid met daarop num mers van negentien bands, waaronder de bo vengenoemde. De stand van Popmuziek Neder land zal de muziek van de Nederlanders aan de man brengen onder het motto „Holland Rocks". Het New Music Seminar wordt nu voor de tien de keer gehouden. De deelname van de Neder landse groepen aan de beurs is mogelijk dankzij financiële steun van onder meer de ministeries van WVC en Economische Zaken. DEN HAAG Ingewij den bij Christie's in Lon den schatten de opbrengst van „Compositie met rood en grijs" uit 1932 van Piet Mondriaan op tien a vijf tien miljoen gulden. Het doek van krap 50 bij 50 centimeter wordt 26 juni in Londen geveild, in op dracht van de Van Eeste- ren-Fluck en Van Lohui- zen Stichting in Amster dam. Deze stichting had het kunstwerk tot voor kort in bruikleen gegeven aan het Haags Gemeente museum. Het schilderij komt niet voor op de lijst van beschermde kunstvoorwerpen die in het kader van de Wet tot Behoud van het Cultuurbezit is opge steld. De commissie van des kundigen die adviseert voor plaatsing op deze lijst, heeft destijds wel over het schilderij gediscussieerd, maar vond het niet belangrijk genoeg. Over eenkomstig stelde de Rijks commissie voor de Musea de minister dan ook niet voor het op de lijst te zetten. Minister Brinkman van cul tuur liet bijna drie maanden geleden - het doek was toen al ons land uit - in antwoord op vragen uit de Tweede Kamer weten ook nu geen reden aan wezig te achten om het doek voor ons land te behouden. Er zijn volgens hem voldoende werken van Mondriaan in openbaar bezit. Alleen werken uit de Newyorkse periode ont breken aan de verzamelingen van musea, maar die bevinden zich evenmin in particuliere collecties in ons land. De eigenaar van Compositie met rood en grijs wil het doek verkopen om aan geld te ko men voor onder meer archi tectonisch onderzoek. De stichting beheert de nalaten schap van wijlen prof. Corne lls van Eesteren, architect en lid van De Stijl-groep, vriend en collega van Mondriaan, Van Doesburg, Van der Leek en Rietveld. Van Eesteren kreeg het doek in 1932 van Mondriaan. Hij richtte in 1975 de stichting op voor het verkrijgen, bewaren en beheren van archieven van onder meer de naamgevers. De stichting heeft tot doel het ontwikkelen en bevorderen van de ruimtelijke ordening en de planologie in de geest van wijlen Van Eesteren en wijlen prof. ir. Th. K. van Lo- huizen. Van Eesteren en Van Lohuizen verwierven interna tionaal bekendheid met hun Algemeen Uitbreidings Plan van Amsterdam dat uit 1934 stamt. Van Eesteren overleed in 1980. Het bestuur van de stichting sloot in 1984 met het rijk een bruikleenovereenkomst voor de archieven. De Mondriaan maakt geen onderdeel uit van dit contract. Het stichtingsbe stuur verwacht dat de archie ven naar het Nederlands Insti tuut voor Architectuur en Ste- debouw in Rotterdam gaan. Nog niet lang geleden kocht de stichting het Huis van Zes sen in Alblasserdam aan. Dit huis is ontworpen door Van Eesteren en Van Doesburg. De stichting wil het als monument van jonge bouwkunst behou den. Volgend jaar wil de stich ting ook herdenken dat Van Lohuizen een eeuw geleden werd geboren. Verder bereidt ze een internationale Van Ees teren-tentoonstelling voor. Bezoek aan Rotterdamse musea sterk afgenomen ROTTERDAM Het be- zoek aan de vier gemeen telijke musea van Rotter dam is vorig jaar sterk te ruggelopen. In vergelij king met 1987 nam het bezoek met bijna twintig procent af. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Dienst Gemeentelijke Mu sea. Van de vier musea heeft alleen Boymans- Van Beuningen het aantal bezoekers op peil weten te houden. In totaal zijn vorig jaar bijna 550.000 bezoekers in de Rotter damse musea geregistreerd. In het verleden bestond het streefgetal van een jaarlijks bezoekersaantal van 935.000, maar dat zal wel een illusie blijven, zo staat in de ambtelij ke toelichting op het jaarver slag. De vraag wordt echter wel opgeworpen of het huidige aantal bezoekers een realis tisch resultaat is, of dat de mu sea daarmee onder hun be staansgrens dreigen te komen. Het voeren van een actief ten- toonstellingsbeleid heeft geen direct gunstig resultaat voor het aantal bezoekers. Boy mans-Van Beuningen voerde het aantal tentoonstellingen in 1988 met vijftig procent op, maar het aantal bezoekers steeg slechts met een fractie. Bij het Historisch Museum bleef het aantal tentoonstellin gen nagenoeg gelijk en het aantal bezoekers nam met veertig procent af tot ruim 150.000. Gehoopt wordt dat de Rotter damse musea in de toekomst een graantje kunnen meepik ken van de nagestreefde stij ging van het toerisme naar de Maasstad onder invloed van projecten die nu nog in uitvoe ring zijn. Te denken valt daar bij aan de verdere ontwikke ling van de Maasoevers in het project Rotterdam-Waterstad, het Kunsthuis en het Archi tectuur-instituut. Kusje Bill Wyman, bassist van The Rolling Stones, kust zijn 33 jaar jongere bruid Mandy Smith nog eens uitbundig bij het verlaten van de St. Johns Church in Londen, gisteren. Mandy Smith kent Wyman al lang, en hun relatie is altijd voer geweest voor de Engelse sensatiepers. In het Lagerhuis werden zelfs indertijd vragen gesteld over de relatie van de muzikant met de toen dertienjarige Smith. Het paar trouwde vrijdag al voor de wet. Voor een uitgebreid^ agenda, ook voor de Yw mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van dez krant. ALPHEN AAN DEN RIJN Elide ROCINEMA I (Van Boetzelaeg/c straat 6, tel. 01720-20800): Nirf, ked gun (al); 18.30, 21.00. w, ook 13.30. EUROCINEMA Pu Rain Man (al); 20.30. Jungl(fe/ book (al); wo. 14.00. EUROC Vi NEMA III My stepmother is a5 alien (al); 18.45, 21.30. wo. oo rn 13 45 EUROCINEMA IV: ThJ accused (16); 18.30, 21.15. wP, ook 13.30. I mi LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel 071-121239): Naked giL (al); 19.00, 21.15. wo. ook 14.3f' LIDO en STUDIO (Steenstra#' 1 39. tel. 124130): Rain Man (al 14.30, 18.45, 21.15. Tequil 14.30, 19.00, 21.15. Dangerou liaisons (al); 19.00, 21.15. m( di. 14.30. Lady en de vagebon (al); wo. 14.30. «TRIANON (Brei^ straat 31, tel. 123875): The Be^- (al); 19.00. wo. ook 14.30. 9\ Weeks (16); dag 21.15. RE) (Haarlemmerstraat 52, tel. 071 125414): Baby d'amour (16esi 14.30. Love couch (16); 19.0l)ati 21.15. 22. Jv book (al); TER II: Stormy monday (alt 1 19.00, 21.15. wo. ook 14.45. ler VOORSCHOTEN GREENWA01 tel. 01717-4354):Twins (al); wd1 15.45. Gorilla's in de mist (akipl ma. t/m wo. 20.15. wo. 15.4$g les enfants (16,jg 20.45. ide KINDERVOORSTELLINGEN Mijn vader woont in Rio; w<nd> 14.00. Jungle book; wo. 14.00. iter WASSENAAR ASTRA te, 01751-13269): Jan Rap en zij! maat (12); ma. di. wo 20.00. 1 >d KINDERVOORSTELLINGEN 5, C My little pony; wo. 14.00. en DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. telnC 463500): My stepmother is aPe; alien (al); 14.00, 18.45, 21.301 ASTA 2 Sweet hearts dancr (16); 14.00. 18.45, 21.30, b ASTA 3 Working girl (161 „1 14 0, 18.45, 21.30. BABYLOlP 1 (naast Den Haag Centraal teleP 471656): Dangerous liaisonnbe (al); 14.30, 17.00, 19.15, 21.45w< BABYLON 2: The modernup( (al); 14.30, 16.45. 19.00. 21.30* J BABYLON 3: Mississippi bur ning (12); 14.30, 16.45, 19.0C£r 21.30. CINEAC 1 (Buitenhchti 20. tel. 630637): Tequila sunris^y (al); 14.00, 18.45, 21.30. CINE!/ AC 2: Her alibi (al); 14.00. 18.45u 21.30. CINEAC 3: Twins (al]1 I 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00dd; METROPOLE 1 (Carnegielaartret tel 456756): Rain man (alire, 14.00, 18.45, 21.30. METRO^ POLE 2: The naked gun (alp^ 14.00, 18.45, 21.30. METROf1 POLE 3: A cry in the dark (all a 14.00, 18.45, 21.30. METROpm POLE 4 Another woman (allj, 18.45, 21.30. ma di. 00k 14.00,ut METROPOLE 5: The bear (al)1 1 14.00, 18.45, 21.30. ODEON I ]e (Herengracht 13, tel. 462400)f. The naked gun (al); 13.45er 18.45, 21.30. ODEON 2: 4, fish called Wanda (al); 13.45" 18.45, 21.30. ODEON 3: D« pop (16); 13.45, 18.45, 21.3C^ ODEON 4: De naakte waarfw heid (16); 13.45, 18.45, 21.3Cfg STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, teg 656402): Kangaroo; 19.3C^ 21.45 STUDIO 2: La lectrici 19.15, 21.30. STUDIO 3: ThCI guests of Hotel Astoria; 19.1£n 1 21.45. HAAGS FILMHUIS^ Zaal 1: Komi tas, 19.30. Man churian candidate; 21.45. Zaa00 2: De opgang; 19.30, 21.45. Zaa 3: 19.30, 21.45. Viaggio in Italis25 ma Blue velvet; di. Venom; wo33 KINDERVOORSTELLINGEN -55 CINEAC 3: Lady en de vage-00 bond; wo 14.00. METROPO-05 LE 4: Who framed Roger Rab-10 bit; wo. 14.00. ,25 „Journaal moet inbreken in andere programma's" L '.25 HILVERSUM Als het atèjj de programmaraad van NOS ligt verdwijnt het half (.00 journaal, komt er een uitg breid bulletin om elf uur komt er ook een nieuwsuitzej 45 ding voorafgaand aan de mi dagprogrammering. Daarna# zou het NOS-journaal koij bulletins moeten verzorg- tussen de andere journas door en de mogelijkhe moeten hebben „in te brekei in andere programma's s-30 daartoe aanleiding is. De pr45 grammaraad van de NOa-^ waarin alle omroepen zijn vej tegenwoordigd, reageert hie' mee op een adviesaanvraf-50 van het NOS-bestuur over t* toekomst van het NOS-joijR" naai. Uit het advies aan NOS-bestuur blijkt verder de diverse omroepen tevred^oo zijn over de objectiviteit vi het journaal. 6-23 Voor de operaliefhebbers valt er deze weken veel te genie ten. In Amsterdam gaan in het kader van het Holland Festi val een aantal reprises van Louis Andriessens „De mate rie", en drie concertante uit voeringen van opera's: zater dag „Salammbo" van Moes- sorgski en op 28 juni en 1 juli Wagners „Götterdammerung". In Den Haag is er vanavond in Korzo een uitvoering van „Tancredi en Clorinda Van Monteverdi en morgenavond van „Simon Boccanegra" van Verdi, deze laatste door de Ne derlandse Operastichting. Ten slotte zijn er deze week de laatste twee uitvoeringen in Brussel op woensdag en zater dag van „L'Incoronazione di Poppea" van Monteverdi, een gebeurtenis die een aparte De opera „L'Incoronazione di Pop pea" van Monteverdi in de Munt in Brussel onder leiding van Sylvain Cambreling. Herhalingen woensdag en zaterdagavond. vermelding waard is. Van deze slechts fragmenta risch overgeleverde laatste opera van Monteverdi zijn se dert de eerste in 1905 nog 18 andere reconstructies gemaakt, waarvan de laatste door de Belgische componist Philippe Boesmans onder leiding van Sylvain Cambreling momen teel met veel succes in de Munt in Brussel wordt uitge voerd. Voor veel Nederlandse liefhebbers van oude muziek, gevoed door authentieke uit voeringen van o.a. Leonhardt en Curtis_ zal deze geslaagde synthese van oud en nieuw als een pijnlijke schok overko men. Pijnlijk omdat de net ge vestigde authentieke orde wordt aangetast en ook omdat blijkt dat het effect van deze Boesmans benadering de es sentie van deze muziek toch dicht lijkt te benaderen. Wat deed Boesmans? Hij pro beerde niet zoals veel van zijn voorgangers een reconstructie te maken uit andere Monte verdi stukken en de mode van die tijd, maar herschiep met gebruikmaking van een groot modern orkest een eigentijdse versie diè toch onmiskenbaar Monteverdiaans klinkt. Naast electronisch versterkt clave- cimbel, klinken daar synthesi zer, piano, orgel, vybrafoon, xylofoon en vele andere in strumenten in een bont en rijk contrast. In een duet krijgt de aanmin nige dame zachte pianomuziek als begeleiding en moet haar aarzelende partner het met het koelere clavecimbel doen. Al naar gelang de situatie dat vraagt en de bewerker daar voor koos, klinkt de muziek bijna authentiek, authentiek maar op ongewone instrumen ten of heerlijk romantisch. Een licht vibrato bij de over wegend uitstekende zangers hindert in deze vitale uitvoe ring evenmin. Het grote voor deel ligt bij de constante afwis seling van kleur en spanning, hoognodige elementen bij deze drieënhalf uur durende voor stelling. Helemaal zonder nadelen is dit nu ook weer niet. Bij de au thentieke uitvoeringen in 1971 en 1974 in Nederland werd# drie rollen waargenomen dol countertenors. In Brussel w ren dat twee vrouwen en èt man die zo nodig zijn kopstej|T[ gebruikte. Qua karakteru||^| beelding en intensiteit waré- zij technische en muzikafe'gg verre de mindere van <f countertenors. Over het geheel genomen deze veelkleurige voorstellii j"®? met zijn ruimtelijke en symb j 0q lische decors van Luc Bon<(0.05 echter meer dan de moei waard. Daar komt dan nrf1-15 eens bij dat er een paar stei zangers als Catherine Malfitfe.io no en Malcolm King in <12.40 hoofdrollen staan. Voor <j oude muziekliefhebber bijfj een „mus eRIK BESlS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 16