De hoofse cultuur in beeld gebracht De muziek kwam van een plaatje Cyndi Lauper wordt volwassen Gebeuren er in ons land te weinig rampen? „Ik schrijf over dingen die mij bezighouden" DEKWER BOEKEN/PLATEN £ekW Gouoaut VRIJDAG 2 JUNI 1989 PAGINA 8 [S UITVOERIGE STUDIE VAN JOACHIM BUMKE Het hoogtepunt van de mid deleeuwse riddercultuur wordt met de term „hoofs" aange duid. Hoofse ridderromans waarin de grootsheid van de ridderliefde zo'n rol speelde, de verfijnde cultuur aan de ridderhoven, vol pracht en praal, de feesten en ridderspe len. Dat alles is legendarisch, hetgeen voor een belangrijk deel te danken is aan de histo rici en literatuurvorsers van de vorige eeuw, die met een groot gevoel voor romantiek over deze cultuur schreven en er verklaringen voor zochten Vaak kwamen ze uit bij een onversneden romantische be naderingen van de middel eeuwse cultuur. In een bijzon der prettig leesbaar en zeer uitvoerig boek met de titel „Hoofse cultuur" bekijkt de Keulse hoogleraar Joachim Bumke deze episode nog eens. Uitgeverij Spectrum brengt het boek in Nederlandse ver taling in twee delen uit. Een overvloedige beschrijving waarin veel bronnen uit het verleden worden geciteerd, hetgeen hoogst informatief en vaak ook vermakelijk is. Van meet af aan zet Bumke zich af tegen de romantische beelden van de middeleeuwen, geschetst door vroegere onder zoekers. „Zij baseerden zich niet op historische bronnen maar op dichtwerken, die voor hen een weerspiegeling van de werkelijkheid waren. Zij za gen in de brave helden en be minnelijke vrouwen getuigen van een vergane maar mooie re wereld, waarin de mensen nog naïef-vroom van geest en tevreden met zichzelf en de hogere machten waren. Onder invloed van Duitse nationalis tische keizerverheerlijking heeft dit romantische beeld van de middeleeuwen tot op heden zijn uitwerking gehad", aldus Bumke, in zijn inleiding. Benauwdheid Uitvoerig vermeldt hij dan hoe naar zijn mening de middel eeuwen er moeten hebben uit gezien: „donkere benauwd heid, gebrek aan licht en ver warming, het ontbreken van vakkundige medische verzor ging, „ongezonde voeding, ruwe tafelmanieren en verne derend seksueel gedrag tegen over vrouwen, dat was de rea liteit". In het eerste deel van zijn stu die wijdt Bumke aandacht aan de adel in de bloeitijd van de middeleeuwen in Duitsland. Hij heeft het over cultuur en levensstijl en komt erg dicht bij de beschrijving van de wer kelijkheid in een leuk hoofd stuk over ceremonies en fees ten en over het protocol van de dagelijkse omgangsvormen. Daar zie je wat er zoal omging in die wereld van ridders en vorsten. Voorschriften voor de tafelbe diening lees je er, of de samen stelling van een feestmenu: „We kregen dus op deze dag eerst kersen, dan een heel wit brood. Ook werd wijn rijkelijk en van uitstekende kwaliteit opgediend, zoals dat voor ko ninklijke pracht gepast was. Daarna kregen wij jonge bo nen in melk gekookt, vis en kreeft, aalpastei, rijst met amandelmelk en gestampte kaneel, gebraden aal in een heerlijke saus, taart en kwark; en ook het gebruikelijke fruit kregen wij rijkelijk en gepast. En alles werd op vriendelijke wijze en met zorg geserveerd". Dit etentje was dan wel feeste lijk, maar het vond in de vas tentijd van 1248 plaats, in het Fransicanerklooster van Sens. Het werd aangericht voor de Franse koning Lodewijk IX. Vlees en gerechten met vlees ontbraken. Hoofse ideaal Het tweede deel van Bumkes THE BEATLES 25 JAAR GELEDEN IN NEDERLAND: Illustratie uit het fotoarchief van de Universiteit van Keulen op de voorzijde van „Hoofse cultuur 1". boek beschrijft het hoofse ide aal van de maatschappij. Na dat een beeld is geschetst van de „traditionele" ridder volgt het begrip „het religieuze rid- derschap", waarin de kruis- tochtidealen een rol. Van de hoofse deugden is naast adel en schoonheid de „Höve- scheit" of „Courtoisie" natuur lijk erg belangrijk. De vrouw neemt een belangrijke plaats in, in deze hoofse ridderwe reld. Zij heeft een sierende en dienende rol. Enerzijds is er een grote vrouwenverering, maar -er is ook volop verach ting voor de vrouw. Onderwijs voor vrouwen (handwerken, literatuur en fatsoen-) komt aan de orde. Daar lees je ook waarom de broche werd uitge vonden: Omdat niemand an ders dan de echtgenoot zijn hand op de boezem van een vrouw mocht leggen. „Als hij het wil, laat het gewillig ge beuren, omdat jullie gehoor zaamheid aan hem verschul digd zijn". De broche diende om overige handen te weren. Een andere raad: Niet teveel drinken en niet teveel eten, „want er bestaat geen grotere dorperheid voor een dame dan vraatzucht". Bumke gaat dan uitvoerig in op de codes bij huwelijk, bij liefde en echtbreuk. Zo komt hij tot een beschrijving van het begrip „hoofse liefde". Een belangrijk deel van het tweede boek is gewijd aan het literaire leven in de hoofse tijd. Hoofse epiek en lyriek spelen hun rol, ook de wijze van verspreiding van deze li teratuur krijgt aandacht. Veel meer dan alleen een stu die van een literair verschijn sel is het boek van Bumke. Het geeft eigenlijk een beeld van het leven in de middel eeuwen in al zijn complexiteit en met al zijn codes, zoals die onder hogere standen beston den. En dat in een heel helde re en overtuigende stijl. Een prachtig boek, dat veel inzicht geeft. JAN VERSTAPPEN Joachim Bumke: „Hoofse cultuur literatuur en sa menleving in de volle Mid deleeuwen". Uitgave Het Spectrum, Aula-reeks, twee delen. Prijs per deel ƒ29,90. Cyndi Lauper heeft op ,,A night to remember" de springerige deuntjes verruilt voor rocksongs. FOTO: PR Kleine meisjes worden groot. En volwassen. Zelfs Cyndi Lauper De olijke meid komt na twee elpees met veel vrolijke aandoen lijkheid nu met een derde album, waarop een meer ge rijpte sound is te horen. „A Night To Remember" klinkt in eerste instantie niet als een origineel rock album. Het intro van „My First Night Without You" bijvoorbeeld lijkt recht streeks afgeleid van het door de Pointer Sisters grootge maakte Springsteen-num mer „Fire" en ook elders komt Cyndi niet altijd even origineel voor de dag. Toch is deze cd allesbehalve saai. Daarvoor zor*gt de op vallende produktie van Cyn di en haar trouwe maatje Lennie Petze, die niet schroomden om een sitar of de accordeon van cajun-ko- ning Rockin' Dopsie in te schakelen. Voeg daarbij de bijdragen van de gitaristen Eric Clapton en Rick Der ringer en bassist Bootsy Col lins en het zal duidelijk zijn dat de instrumentatie prima is verzorgd. Uiteindelijk blijkt ,,A Night To Remember", met zijn ge dreven stukken als de single „I Drove All Night" naast een meeslepende ballad als „Unconditional Love", een alleszins aanstekelijk popal bum. Zonder covers dit keer, zonder springerige deuntjes, maar mét een surplus aan volwassen rocksongs. Cyndi Lauper volwassen, wie had dat kunnen denken? John Cougar Mellencamp Na de prachtige schildering van het goede landleven op „The Lonesome Jubilee", waarmee John Cougar Mel lencamp letterlijk en figuur lijk in de prijzen viel, is de opvolger „Big Daddy" een wat al te gemakkelijke her halingsoefening. Mellen camp, die er op het vorige album op niet mis te versta ne wijze in slaagde om rock 'n roll te integreren met country (onder meer door mandoline, viool, accordeon en dobro te introduceren), weet op „Big Daddy" nau welijks meer te imponeren, door een bijna chronisch ge brek aan spanning. De cd kabbelt voort zonder al te veel sprankelende melo dieën en dat tekent de ken nelijke bloedeloosheid waar mee John Cougar te kampen heeft. Het succes van het vo rige album is een te gemak kelijke inspiratiebron geble ken en het heilige vuur dui delijk zoek. The Nylons A capella als muziekvorm: het klinkt wat vreemd als er geen noot muziek wordt ge maakt. Dat vonden The Ny lons kennelijk ook en daar om is het Canadese viertal op de vijfde elpee „Rocka- pella" een beetje van z'n ge loof gevallen. Praktisch alle nummers worden namelijk ondersteund door drums en andere percussie, wat het ge luid aanmerkelijk ver zwaart. Daarmee verdwijnt het eigen gezicht van The Nylons in feite ook: vertol kingen van klassiekers als „Drift Away" en de Everly Brothers-hit Dream" mis sen dat stukje speelsheid en frisheid, dat a capella soms zo aardig maakt. The Nylons mogen dan de bekendste a capella-act zijn, ze kunnen nog immer niet in de scha duw staan van de Flying Pickets. GERT MEIJER Ze hadden nooit moeten ko men zonder Ringo, zegt Her man Stok nu. Hij heeft het dan (in het boek „The Beatles in Holland") over het bezoek dat het Liverpools viertal precies 25 jaar geleden aan ons land bracht, om op te treden in de veilinghal van het Noordhol landse Blokker. Drummer Ringo Starr werd vlak voor de tournee ziek en vervangen door Jimmy Nicholl. Dat betekende een bittere te leurstelling voor Ringo's fans, en ook veel fans van de Beat les toen en nu vinden nog al tijd dat het er niet uitzag: John, Paul en George met dat geblokte koppie van Jimmy Nicholl erbij. Je bent niet zo maar een echte Beatle, ook al kam je je haar nog zo fanatiek naar voren. Omdat elk jubileum wordt ge vierd, gebeurt dat ook met deze 25e verjaardag van dit concert. De beroemde rond vaart door de Amsterdamse grachten wordt nog 's dunne tjes overgedaan (morgen), met allerlei mensen aan boord die er toen ook bij waren, en de VARA-televisie besteedt er zondagavond (22.56 uur, Ne derland 1) ook aandacht aan. En er is dus het herdenkings boek, geschreven door de jour nalisten (en Beatles-fans) Henk van Gelder en Lucas Ligtenberg. In dat boek worden alle ge beurtenissen tijdens en vlak na de Beatles-wervelwind door het brave Nederland, keurig op een rijtje gezet. Or ganisatoren, perscommenta ren, fans, politie, platenbons, hoteleigenaar, rondvaartboot kapitein, tv-presentator (Her man Stok), cabaretier (Wim Kan), satiricus (Kees van Koo- ten) - zo te zien is niemand vergeten, iedereen komt aan het woord, al dan niet per ci taat, per knipsel of per actueel interview. Leuk om terug te zien, leuk om terug te lezen. Bijzonder aardig is de woorde lijke weergave van de fameuze tv-opname in Treslong, waar de drie Beatles en Jimmy Ni choll vragen van een scherp geselecteerd publiekje van Gooise mediakinderen beant woordden en Nederland deden kennismaken met het feno meen playback. Het was zo'n beetje de eerste keer dat de controverse tussen beatmuzi- kanten en radiotechnici de kop opstak, die nog vele jaren zou duren. De criteria waaraan zaken ge luidsbalans en microfoonop stelling moesten voldoen, ver schilden voor beide partijen nogal. De technici waren ge wend alles met microfoons te doen, dat ging immers voor het KRO-dansorkest, Malando en de Ramblers al jaren goed; de beatjongens wilden zelf be palen, via hun eigen installa tie, hoe het klonk. Vandaar dat de Beatles kozen voor playback: ze bewogen hun dure monden, werd schamper genoteerd, en de muziek kwam van een plaatje. RENE DE COCQ Henk van Gelder en Lucas Ligtenberg: „The Beatles in Holland". Uitgeverij Loeb. Prijs ƒ19,50. Bob Mendes maakt er een ge woonte van de een of andere ramp als uitgangspunt te ne men voor zijn romans. In 1986 maakte de Belg zijn debuut met een boek over de kaping van een jumbojet, vorig jaar maakte hij indruk met „Een dag van schaamte" naar aan leiding van het Heizel-drama en sinds kort ligt „Het Chun- nel Syndroom" in de boekwin- Mendes is er met deze laatste boreling minder goed in ge slaagd een tragedie van vol doende romantische elemen ten te voorzien dan met zijn voorgaande roman. Weliswaar is de Belgische accountant op nieuw goed gedocumenteerd, heeft hij zijn verhaal goed op gezet, schrijft hij best lekker, maar tegen het slot loppt hij met zijn climax een beetje verkeerd van stapel. Mendes, die in zijn Heizelboek een knappe formule hanteerde met acties vanuit verschillen de ingangen die allemaal aan het slot bijeen kwamen, ziet ditmaal geen kans om de ont wikkelingen geheel logisch in elkaar te passen. Daardoor is Het Chunnel Syndroom, geïn spireerd door de bouw van de Kanaaltunnel tussen Engeland en Frankrijk en de dreigende concurrentie daarvan straks voor de bestaande veerboot- diensten, aan het eind wat flarderig en verlopen de over gangen niet lekker soepel. Het verhaal gaat over een jon geman, David Marcke, die door een reder/eigenaar wordt gevraagd een bedrijfsanalyse uit te voeren. Tussen de be drijven van Marcke door schil dert Mendes een soms beden kelijke gang van zaken aan boord van ferryschepen,, toch al niet zo lekker in de markt liggend na de ramp met de Herald of Free Enterprise eni ge jaren geleden. Mendes heeft zijn rampschip Messenger of Freedom genoemd, een vaar tuig dat ook bij Zeebrugge kapseist als gevolg van open staande boegdeuren, maar eerder en ernstiger veronge lukt dan volgens een slinks complot toch al de bedoeling Het Chunnel Syndroom is on danks het wat rommelige slot alleszins lezenswaardig en steekt in elk geval heel posi tief af tegen wat er doorgaans van debuterende Nederlandse schrijvers op de markt ver schijnt. Die komen veelal niet veel verder dan enig auto-bio grafisch geneuzel en dan is Bob Mendes zelfs een verade ming om enige uren prettige ontspanning mee te hebben. Of gebeuren er in Nederland domweg te weinig rampen? FRANK WERKMAN Bob Mendes: „Het Chunnnel Syndroom". Uitgeverij Man- teau Antwerpen/Amster dam. Prijs 25,50. Op een persconferentie moesten de Beatles, met links Jimmy Ni- chol, vragen van een scherp geselecteerd publiekje van Gooise mediaktnderen beantwoorden. FOTO: ANP HELLA S. HAASSE VOLTOOIT BOEK OVER ONDERBELICHT STAATSMAN ADVERTENTIE Wie de boeken van Hella S. Haasse leest, voelt zich in" ze kere zin aangesproken, wil daarom meer weten van de personages, wil weten hoe het hen verder vergaat, zoekt soms steun of een antwoord op een moeilijke levensvraag. „Literatuur gaat altijd over je zelf", zei Harry Mulisch nog niet zo lang geleden, in het midden latend of de lezer dan wel de auteur is bedoeld. Het zal voor beiden gelden. Hoe dan ook, als dat waar is, is het zeker van toepassing op het werk van Hella S. Haasse. „Ik schrijf over dingen die mij bezig houden. Mijn boeken zijn het instrument van wat ik zeg gen wil en te zeggen heb. Alles staat daarin", zegt ze vriende lijk, bijna verontschuldigend, tijdens een langdurig gesprek, waarvoor we anderhalf uur uitgetrokken hadden maar dat uiteindelijk drie uur duurt en voor iemand met een rijk oeu vre als zij heeft opgebouwd per definitie nog te kort is. Het punt is juist dat de perso nages in haar boek zo intrige ren omdat ze ongeacht de tijdsbepaling van het boek zo eigentijds herkenbaar zijn. Of die boeken nu in de vijftiende eeuw spelen („Het woud der verwachting") of midden in de twintigste eeuw („Berichten van het blauwe huis"), dat maakt geen verschil. Hella Haasse schildert, pen seelt en tekent met woorden alsof ze de mensen uit haar boeken persoonlijk kent, alsof ze hun omzwervingen, hun dromen, hun liefde, hun ver driet en overpeinzingen uit hun eigen mond heeft kunnen optekenen, alsof wij ze elk mo ment kunnen tegenkomen. Krantenknipsel „Ik schrijf omdat ik gepakt wordt door iets, door een brokstuk werkelijkheid, dat plotseling mijn pad kruisen kan. Soms is dat een kran tenknipsel". Haar bijzondere talenten doen de rest. Ze brengt talloze uren door in ar chieven en bibliotheken, krijgt bundels, soms nog verzegelde brieven in handen die in geen honderd jaar opengemaakt zijn. Geschiedenis, maar meer nog persoonlijk leven, beleeft een wedergeboorte wanneer de stoffige mappen en hun fragie le inhoud door haar handen glijden. Ze ontdekt vaak zelfs nieuwe feiten, ziet verbanden tussen gebeurtenissen als het ware voor zich ontstaan en volgt de sporen die mensen lang geleden achterlieten. Hella S. Haasse: „Blijkbaar hoor ik niet tot het circuit waaruit voor een tv-programma als van Adriaan van Dis schrijvers geko zen worden. Mijn werk valt, geloof ik, buiten de stromingen en trends". FOTO: SP Het toeval is één van de ele menten die in haar werk een grote rol spelen; feiten die dankzij haar speurwerk plotse ling bij elkaar blijken te ho ren, geven vooral haar histori sche romans een opvallende Voor de wijze waarop ze het beoefenen van literatuur en historisch onderzoek met el kaar vermengt, waardoor bei de kwaliteiten in een nieuw daglicht komen te staan, ont ving zij vorig jaar van de rijks universiteit Utrecht een ere doctoraat. „Ik probeer in mijn boeken tot uitdrukking te laten komen wat in mij zit. Daar kan ik dat het best. Ik weet vaak zelf ook niet wat de boodschap is die er uit spreken gaat. Dat zie je la ter pas goed, als het boek af is. Het Nederlands is een prachti ge taal, vol met sterk beelden de elementen. Het heeft een rijk geschakeerd palet voor het weergeven van vooral zin tuiglijke waarnemingen. Het Frans bijvoorbeeld is beter ge schikt voor het uitdrukken van het abstracte, en voor psy chologische nuances". Echter, met het beeldend ver mogen van het Nederlands slaagt ze er in met de psycho logische en karakterbeschrij vingen van de personen uit haar boeken in de werkelijk heid te raken. Vele recensen ten en andere literatoren roe men haar daarom. Waarom verschijnt zij dan niet in een tv-programma als „Bij Adri aan van Dis"? „Blijkbaar hoor ik niet tot het circuit waaruit voor dat programma schrijvers gekozen worden. Mijn werk valt, geloof ik, buiten de stro mingen en trends". Nieuw boek Appeltern", dat dit najaar zal verschijnen, is opnieuw een typisch voorbeeld van wat haar kunstenaarschap tot stand kan brengen en zo eigen maakt. Het is de zowel politiek als persoonlijk 'geladen' le vensgeschiedenis van de Gel dersman Joan Derk van der Capellen tot den Pol, die in Zwolle en later op het kasteel tje Appeltern gewoond heeft en furore maakte als lid van de Ridderschap en de Staten van Overijssel. Hij groeide on danks zijn jeugdige leeftijd (hij is maar 42 jaar geworden) uit tot een belangrijk achttiende- eeuws Nederlands staatsman. Vanwege zijn tegendraads ka rakter en anti-Oranjegezind heid, waardoor hij nogal eens frontaal tegenover het gezag en de stadhouder kwam te staan, werd hij in de school boekjes over de vaderlandse geschiedenis doodgezwegen, althans, hij kreeg daarin nooit een vooraanstaande plaats. De historici Jan en Annie Ro mein hebben in hun beroemde standaardwerk „Erflaters van onze beschaving" een hoofd stuk aan Joan Derk van der Capellen gewijd. De slotzin van dat hoofdstuk is veelzeg gend: „Want deze edelman is, zeldzaam genoeg zelfs onder grote mannen, inderdaad ge weest waarvoor hij zich uitgaf, de tribuun van de burgerij". Herdenking De provincie Overijssel besloot eind jaren zeventig dat Joan Derk het verdiende herdacht te worden en wel in 1984 wan neer het tweehonderd jaar ge leden zou zijn dat hij stierf. Hella Haasse werd gevraagd een korte biografie te schrij ven. Zij nam de opdracht aan en wat eerder in haar rijke schrijversleven gebeurde, vol trok zich ook hier bij het lezen van de talloze brieven en an dere stukken. Het korte en moeilijke bestaan van Joan Derk kwam in haar verbeel ding tot leven, al kon het beeld door het ontbreken van veel brieven (Joan Derks dochter heeft er veel vernie tigd) niet helemaal compleet worden. Ze zegt: „Er is in mijn boek een silhouet van Joan Derk ontstaan. Je ziet wel het zuive re profiel maar er blijft nog veel zwart. Aan de opdracht voor die biografie heb ik vijf jaar gewerkt. Het duurde lang voor ik affiniteit met het on derwerp kreeg maar door wat ik overal in archieven aantrof, kreeg ik steeds meer belang stelling. Ik werd gegrepen door zijn persoon. Zo jong als hij was, maakte hij in zijn tijd heel wat los en hield tegen de verdrukking in aan zijn stand punten vast". En dan na een korte stilte glimlachend eraan toevoe gend: „Maar uitgesproken sympathiek is hij mij ook niet. IJdelheid was hem niet vreemd. Hij heeft op een voor zijn tijd ongebruikelijke wijze gebruik weten te mpken van publiciteit". Joan Derk schreef niet alleen lokaal maar ook nationaal en internationaal historie. Hij steunde de Amerikaanse vrij heidsstrijd waarvoor George Washington hem in 1783, een jaar voor zijn dood, een be dankbrief stuurde. John Adams, de tweede president van de VS, die ons land be zocht om fondsen te werven, had veel sympathie voor Joan Derk. Tussen hen ontstond een briefwisseling maar in ons land zou zijn graf twee keer door politieke tegenstanders vernield worden en het erop geplaatste familiemonument met de grond gelijk gemaakt. Dwarsligger „Ik heb geprobeerd de patriot Joan Derk een man met on begrepen maar goede denk beelden en als notoire dwars ligger beschouwd in de geest van zijn tijd te plaatsen aan de hand van wat sommige andere beroemde tijdgenoten overkwam. Dat waren ook vaak onbegrepen denkers die soms buiten de maatschappij werden gestoten, zoals de dwarse Engelse parlementa riër John Wilkes, maar ook George Washington en de po litieke schrijvers Price, Priest ly en Hutcheson. Joan Derk, die zich in zijn ijdelheid zelf ook graag aan deze mensen spiegelde, was zijn tijd mentaal vooruit. Dat schreef hij ook zelf in zijn brieven". „In de zomer van 1766 trouwt hij met een freule, die tot grote verrassing van de schrijfster de naam blijkt te dragen van een hoofdrolspeelster uit een van haar recentere boeken. De freule is een telg uit het in vloedrijke geslacht Bentinck, Hillegonda Anna Bentinck. Komt dat nu dan toch een der de Bentinck-boek? Mag de ontdekking van Joan Derks verwantschap een voorteken heten? „Ik weet het niet; de relatie tussen Joan Derk en de Bentincks heeft mij verrast. Maar ik moet erbij zeggen dat Hillegonda weinig contact met de invloedrijke en orangisti- sche Bentinck-tak uit mijn boeken had". ED FIGEE 1 (-) Brigitte Raskin Het Koekoeksjong 2 (1) Umberto Eco De Slinger van Foucault 3 (2) Wim Kan De dagboeken van Wim Kan Deel II: De Televisietijd 4 (5) Marilyn French Haar moeder's dochter 5 (-) Frederick Forsyth De Onderhandelaar Cazemier Boeken-Tijdschriften Kopermolen 10, 2317 PB Leiden Tel. 071-22.00.22 J. Ginsberg bv Breestraat 127-129 2311 CM Leiden Tel. 071-12.46:42 Boek- en kantoorboekhandel Veenerick Noordeinde 33 2371 CM Roelofarendsveen Tel. 01713-16033. t i a ZCinÖvliGl BOEKHANDEL BV ...uw Libris boekhandel Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest. Katwijk, Voorschoten Daze top 5 is samengesteld naar aanleiding van de verkoopcijfers bij de boven staande handelaren. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BI] UW KRANT MET

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 8