Bert Haanstra, beschouwende schieter van filmbeelden Iadio/televisie EfiidócSotvuvnt VRIJDAG 2 JUNI 1989 PAGINA 19 [omst derde net: jeen wijziging fi kijkgedrag LVERSUM De komst Jn Nederland 3 en de koppe- kg van zendgemachtigden t» vaste netten hebben niet i grote wijzigingen in het ikgedrag en in de oordeels- [rming over de Nederlandse revisie geleid. Dit blijkt uit [t onderzoek „Reacties van i Nederlandse televisie-kij- >r op drie Nederlandse tv- Ittenvan de afdeling kijk- luisteronderzoek van de bs. |t het onderzoek blijkt dat de tijd die wordt besteed aan ivisie kijken is afgenomen in gemiddeld zo'n 133 minu- per persoon per dag naar minuten. Vooral jongeren tot 25 jaar) zijn minder lan kijken. Vergeleken met i twee netten-periode lijkt de ilangstelling voor drama toe- nomen, terwijl hij voor in- irmatie lijkt te zijn gedaald. l?t aantal kijkers dat vond }t de Nederlandse televisie te eing speelfilms uitzendt, lm af van 27% naar 22%. De ening over de hoeveelheid Kjjiusementsprogramma's bleef 'piJijwel ongewijzigd. Ruim de oqijlft vond het genoeg. Het pu- Nlek vindt de herkenbaarheid TSn de televisienetten verbe- fig^d (75%). In termen van al- Ehajmene voorkeur voor een main de netten noemde eender- ilipi Nederland 2 en een op de èn Nederland 1 terwijl Ne erland 3 door iets minder dan 1% werd genoemd. pei,Dierenmanieren" scllrijgt ander jasje allë i PILVERSUM De nieuwe g«rie afleveringen van „Die- :t dnmanieren", die de TROS »eelnaf dinsdag 6 juni op het ^htlherm brengt, heeft een ge wijzigde programmaformule ziee uitzending zal voortaan Met alleen meer gaan over elijlerenmanieren. De makers ebben besloten om in de 1 pensen. Daarbij gaat het er ■Wet om hoe we ons gedragen, ao9aar waarom we ons gedra- n 4n zoals we dagelijks doen. UNnder de titel „Agressie als vo4)ofdgerecht" wordt in de eer- We uitzending aandacht be- |Pjeed aan de invloed van voed- "|1 op ons gedrag. Ook zal vabierenmanieren" meer dan kje|>orheen kijken naar actuele 1 ë|ken als het verdwijnen van ce^pt tropische regenwoud. Zo- Wende krijgt de natuur een Uitdrukkelijker plaats in het rogramma. Wat niet is veran- erd, is de presentatie. Die Wrijft in handen van Martin dtflaus en Leonie Sazias. Bert Haanstra, Documentaire-se RVU-televisie. Ned. 3 om 20.26 i Vrijdag. HILVERSUM Bert Haanstra (75), het filmen nog lang niet moe, loopt met plannen rond voor een nieuwe film, die als voorlopige titel „Het spel bij mens en dier" heeft opgeplakt gekregen. Hij is bekend van zijn films, waarin hij mensen in de die rentuin observeert, met voor op de apen, niet minder van het strandgedrag in „Alleman" en van het eeuwig deinende beeld van ons land in „Spiegel van Holland". De RVU-televi sie wijdt aan al deze aspecten in het werk van Haanstra een vierdelige televisie-serie. De filmer wordt beschouwd als de meest bekeken Holland se cineast, die zowel in op dracht werkt als uit vrije fan tasie zijn eigen onderwerpen kiest. Het liefst hanteerde hij daarbij de verborgen camera. Hij volhardde in die houding tot in het koninklijk huis toe, toen daar door Max Koot fa milieportretten moesten wor den gemaakt Achter elke flitslamp had hij in overleg met de fotograaf een camera verborgen. Deze legden de botsingen tussen de gezinsle den vast die er stuk voor stuk op uit waren zo mooi mogelijk op de foto te komen. Op Soest- dijk destijds hebben ze er daar zelf achteraf het meest plezier aan beleefd. Hij maakte ook de speelfilm „Fanfare", maar hij zal toch vooral de reputatie blijven dragen van bespiegelende do- cumentarist. Voor zijn film „Glas", de even instructieve als geestige documentaire over de vervaardiging van glas, kreeg hij een Oscar in Holly wood, de eerste daar zo hoog onderscheiden Nederlander. Haanstra: „Dat was niet ge ring. Bij wie heb ik het vak destijds kunnen leren? Ik was een doodgewone jongen uit Goor, een Goorling, die geen kans kreeg voor studie aan filmacademies. In mijn woon-» plaats was maar één bioscoop, maar thuis geen geld voor een kaartje. Ik papte aan met de operateur en zag wekelijks door het glazen venstertje de films. Film fascineerde mij zo, dat ik daar en toen al besloot om filmer te worden". Ironie Maar behalve van de bespiege ling mag men hem ook de meester van de ironie noemen. Met zijn camera legde hij graag lachwekkend gedrag vast, maar telkens zo afstande lijk en gereserveerd, dat zelfs de slachtoffers er plezier in hadden Ten overvloede nam hij nogal eens Simon Carmig- gelt in de arm om de teksten bij zijn films te maken. Haan stra: „Ik heb altijd alle gefilm- den toestemming gevraagd hun beelden te mogen gebrui ken. Tevoren bracht ik zelf al een schifting aan in het mate riaal, waarbij ik als uitgangs punt mijzelf de vraag stelde: zou ik of mijn familie er zo op willen staan? Met zo'n criteri um kun je als filmer een heel eind komen". Hij vertelt dit bij de beelden van een klein jochie, dat moet leren zwemmen, maar onder geen aandrang met zijn kop onder water is te krijgen. Deze beelden komen even aandoen lijk als leuk over, maar Haan stra begreep, dat dat jochie bij zijn vriendjes zou afgaan als hij zo in de bioscoop zou ver schijnen. Daarom heeft Haan stra hem later nog eens opge zocht en hem als volleerd zwemmer ook in beeld ge bracht. Met deze jongen heeft Haanstra nog vijf jaar nadien een briefwisseling gevoerd. Historisch werk leverde hij ook, met name van de Delta werken, het spannende epos over de fases waarin dit ge beurde. Ook hierin observeer de hij behalve de vorderingen van de werkzaamheden en de doordachtheden van de tech niek de mensen die er bij be trokken waren, zoals de inge nieur, die bij het storten van de laatste hap klei zijn boxje ij lings voor de dag haalde om in DUITSLAND 1 Bert Haanstra: „Ik ben alweer bezig met een nieuwe film." FOTO: NOB kleinbeeld toe te lichten hoe het grote gat werd gedicht. Met zijn films kwam hij ook in Cannes terecht, daartoe uitge nodigd door de Nederlandse overheid. Hij kreeg daarvoor het formidabele bedrag van 300 gulden mee, op zijn hoogst genoeg voor twee nachten ho tel en een schrale maaltijd overdag, terwijl hij in die week alle daar vertoonde films wilde zien, al was het maar bij wijze van leerschool. Hij had net beslag gelegd op ergens een bescheiden achterkamertje tegen een luttele huur, toen hij tegen een Franse filmpief op liep. Die vroeg: „Bent u de grote Haanstra van die be roemde films? Hier hebt u van mij een week gratis hotel op eerste stand en een vrijkaart voor alle voorstellingen". Haanstra vindt nu nog, dat ze in het buitenland beter weten hoe je een filmer tegemoet moet treden dan hier te lande. Daar in Cannes kreeg hij nog een Gouden Palm mee ook. Fouten Het terugzien van je eigen films heeft een groot nadeel, vindt de cineast. In elke film zie je pas later je eigen fouten terug. Dat wordt alsmaar erger bij het telkens opnieuw terug zien. Hij vond het daarom een hele opgave om voor deze do cumentaire-reeks zelf de frag menten te kiezen. Maar hij is waarschijnlijk de enige die er zo kritisch tegen aan kijkt. Bij het bekijken van deze docu mentaire stuit men telkens weer op de originele kijk en het doortastende observeren van zijn onderwerpen. De buitenwereld, maar ook hij zelf wil echter geen kwaad woord horen over de film „Bij de beesten af" uit 1972. Hierin laten zijn beelden de afgang van onze wereld zien als wij bezig blijven deze om zeep te helpen. Deze film werkt als het ware als een waarschu wing aan de mensheid. De makers van deze documen taire, Louis Bogaers en Derk Bolt, hebben samen met Bert Haanstra heel wat uren in diens donkere kamer doorge bracht om de juiste fragmen ten te kiezen en op een rijtje te krijgen. Dit komt over als een stuk titanenarbeid. Dat zal ook wel zo zijn. Maar als je deze documentaire bekijkt, zie je zoveel schitterende filmiek dat je je afvraagt of Haanstra ook wel eens slechte rolprenten heeft gemaakt. Uit zijn films kun je leren, dat belangrijker en voor het film resultaat sprekender het mon teren van de beelden is dan het eigenlijke schieten ervan. Het is de volgorde in de beel den, die niet alleen de loop van een gebeuren laat zien, maar vooral de eigen visie van de filmer er op openbaart. In dit laatste ligt de grote ver dienste van Haanstra als fil mer, meer een beschouwer van mensen dan een schieter van beelden TON OLIEMULLER SKY CHANNEL KRO 15.40 Centennial, Amerikaanse serie gebaseerd op het ge lijknamige boek van Ja mes A. Michener. Afl.: De wind des doods (1). 16.10 Avontuur! Afl.: Schatei- land. Moira Lister heeft een oude kaart waarop een schat, op Kokoseiland bij Costa Rica, staat aan gegeven. 17.00 Er was eens... het leven, tekenfilmserie. Afl.: Spie ren en vet. NOS 17.30 Journaal. KRO 17.45 Henderson Kids. Australi sche serie. Afl. 9. Sylvia mag niet meer met Steve omgaan en Rutt wil de te keningen in de grot weg halen. 18.34 Tom en Jerry. Tekenfilm serie. NOS 19.00 Journaal. KRO 19.19 Lekker weg, magazine met aandacht voor minder bekende toeristische en recreatieve mogelijkheden in eigen land. Vandaag: Dordrecht en omgeving. Presentatie: Vivian Boelen. 19.45 Father Dowling, Ameri kaanse misdaadserie. Afl.: Een mysterie. 20.30 Op zoek naar mijn moor denaar, documentaire rond journaliste Susan Morgan, die op 13 mei 1984 zwaar gewond raakte bij een bomexplosie in Ni caragua. 21.52 Brandpunt, actualiteiten rubriek waarin o.a. een vraaggesprek met de de missionaire premier Lub bers. In het interview aan dacht voor actuele politie ke ontwikkelingen, zoals het Nationaal Milieube leidsplan en het verkie zingsprogramma van de CDA. Ook Lubbers' eigen toekomst komt aan de orde. NOS 22.30 Journaal. KRO 22.40 In 't holst van de nacht (Nightheat), Canadese misdaadserie. Afl.: Een nieuwe toekomst? Nicole is zwanger en O'Brian weet niet of hij een andere baan moet gaan zoeken of niet. VARA 23.30-01.31 De primeur (Scoop), Britse speelfilm uit 1987 van Gavin Millar. Met: Michael Maloney, Denholm Elliot, Dir Michael Hordern e.a. De schrijver William Boot wordt door 'zijn krant de Daily Beast naar Afrika gestuurd, ter wijl hij alleen maar lyrische stukjes schrijft. SUPER CHANNEL DUITSLAND 1 DUITSLAND 2 TROS 16.00 TROS Telearchief, serie programma's bestaande uit beeldarchiefmateriaal van de TROS. Vandaag: 1. Three exceptional days, over de groep Ekseption. 2. Dusty Springfield. Pre sentatie: Willy Dobbe. 17.00 Derrick Duitse misdaad serie. Afl.: Een lange nacht voor Derick. Derrick komt in actie wanneer de 20-ja- rige dochter van de advo caat Dr. Bomann wordt ontvoerd. Een race tegen de klok begint. 18.00 TROS wondere wereld, populair-wetenschappelijk programma gepresen teerd door Chriet Titulaer. 18.20 Suske'en Wiske Pop penserie. Afl.: Suske en Wiske en de Regenboog prinses (3). 18.42 Familie Oudenrijn Ne derlandse comedyserie. Afl. 8: Mystieke krachten. 19.05 Knight rider Ameri kaanse serie. Afl.: Kit op drift. NOS 20.00 t Journaal. TROS 20.29 t'n Moordstuk, klucht van Royce Ryton over een gro te pechvogel. Met: Gerard Cox, Diana Dobbelman, Joop Doderer e.a. Regie: Andrew Wilson. 22.05 Jongbloed en Joosten, praatprogramma gepre senteerd door Astrid Joos ten en Jaap Jongbloed. 22.35 TROS weekendfilm: Het staat in de krant (Warm hearts, cold feet), Ameri kaanse tv-film uit 1986 van James Frawley. Met: Tim Matheson, Margaret Colin, George Di Cenzo e.a. Wan neer Amy in verwachting blijkt te zijn van haar man Mike ontstaat er een machtsstrijd die zij echter uitvechten via hun werk bij de krant, het schrijven van columns. NOS 00.16 Journaal. NEDERLAND 3 NOS Nieuws voor doven en slechthorenden. Journaal. Sesamstraat. FEDUCO Medelanders, Nederlan ders, voor Turken. Afl.: Turk of Nederlander. TELEAC Financieel management, les 5. NOS xHet klokhuis. t Jeugdjournaal. TV-3, gevarieerd magazi ne. PP 19.55 Uitzending van het CDA. 19.00 19.15 19.25 20.00 20.20 20.26 21.20 21.59 PP Uitzending van D'66. RVU Bert Haanstra, documen taires, vierdelige serie over het werk van de cine ast Haanstra Afl. 1: Het water. NOS Nederland, impressionisti sche documentaire van Bert Haanstra. IKON Nagesprek over de docu mentaire Nabij - veraf. HV Kwartslag. Impressie van het tweejaarlijkse congres van het Humanistisch Ver bond in Groningen. PP Uitzending van Initiatief voor Europese Democra tie (IDE). NOS Journaal. Nieuws voor doven en slechthorenden. IIM >i ut* De film „op zoek naar mijn moordenaar", waarin Susan Morgan de hoofdrol speelt (foto), toont weer eens aan dat het werk MTV EUROPE DUITSLAND 2 SKY CHANNEL SUPER CHANNEL MTV EUROPE DUITSLAND 3

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 19