„Kerk is ludiek gebeuren van groepje ingewijden' Ccldóc Somcwif Nederlanders in San Antonio hebben niet veel te vertellen k kerk wereld GEESTELIJK LEYEN/OPINIE CeidóeGommit DINSDAG 30 MEI 1989 PAGIN. Si Dr. K. Blei: Kerk moet terug naar haar wortels DAMWOUDE - Secularisatie heeft veel onecht christendom uit de samenleving doen verdwijnen, aldus dr. K. Blei, secretaris generaal van de Nederlandse Hervormde Kerk gisteren op een bijeenkomst in Dokkum. Daar kunnen we volgens hem eigen lijk alleen maar blij om zijn. Maar wat we daarnaast zien is met het woord secularisatie eigenlijk niet meer aan te duiden. Dat proces is veel beter te vergelijken met het natuurverschijnsel waarbij een hemellichaam aan ons oog wordt onttrokken. Er treedt een godsverduistering op in Nederland. Blei maakte zich veel zorgen over het verdwijnen van de invloed van het Evan gelie uit de maatschappij. Zelfs een op het CDA steunende re gering doet daar volgens hem aan mee door moeilijk te doen over subsidies voor het legerpastoraat. Televisiepredikanten blijven belasting ontduiken WASHINGTON De vereniging van televisiepredikanten in de Verenigde Staten ondervindt ernstige problemen bij haar poging het door sex- en belastingschandalen gedeukte image van de predikanten te verbeteren. Honderden predikanten blijken niet bereid hun boekhouding aan een commissie van de vereniging voor te leggen. Bovendien heeft de belastingdienst al weer enkele nieuwe „ernstige" gevallen van belastingont duiking vastgesteld. Een jaar geleden heeft de vereniging be sloten schoon schip te maken. Boven een bepaald inkomen zouden de aangesloten televisiepredikanten hun boekhouding moeten laten controleren door de 'commissie voor ethiek en fi nanciële integriteit' van de vereniging. Tot nu toe hebben slechts 100 van de 600 betrokken predikanten aan deze wens van de vereniging gevolg gegeven. Alleen de waarheid kan het onrecht tarten; de waarheid óf de liefde. Albert Camus Bijna helft Polen staat achter anti abortuswet WARSCHAU Een 'wetsvoorstel om abortus onder alle omstandighe den te verbieden kan re kenen op de steun van bijna de helft van de Poolse bevolking. Volgens een opiniepeiling van de staatstelevisie steunt 46 procent van de ondervraag den het wetsontwerp, dat een arts die abortus pleegt en de vrouw die zich laat aborteren, drie jaar gevangenisstraf in het vooruitzicht stelt. Tegen het voorstel was 44 procent van de ondervraagden. De rest had geen mening. Het wetsontwerp dat in febru ari door een groep van voor namelijk rooms-katholieke af gevaardigden bij het parle ment werd ingediend, heeft de steun van de machtige Rooms-Katholieke Kerk. Vol gens de kerk zouden elk jaar ongeveer een miljoen abortus sen in Polen plaatshebben. De huidige wet, die in 1956 werd ingevoerd, staat alleen een abortus toe als de gezond heid van de vrouw wordt be dreigd of op sociale gronden. Maar in de praktijk kan iede re vrouw die dat wil, een abortus ondergaan. HAAGSE HERVORMDE CLASSIS INVENTARISEERDE BEELDVORMING DEN HAAG Als men sen in de wijk nog een beeld hebben van wat de kerk is dan is dat beeld karikaturaal. Voorstellin gen van vijftig jaar gele den overheersen en het instituut wordt als vol strekt achterhaald be schouwd. Zo luidde een van de conclu sies van een gespreksgroepje van de hervormde classis (re gionale vergadering) Den Haag. Het ging gisteravond over de vraag welke verande ringen in de samenleving/ wijk het diepst insnijden en over het beeld dat mensen die geen band (meer) hebben met de kerk over de kerk in de stad denken. Het was de tweede bijeen komst over het thema: „kerk in de grote stad". Op de vori ge classisvergadering, de ver gadering van (wijk)gemeen- ten uit de regio Den Haag, was gesproken over de moti vatie van predikanten en van ambtsdragers (ouderlingen en diakenen). Toen bleek dat on der predikanten soms wel wat van het aanvankelijke en thousiasme (en roepingsbesef) was verdvyenen, maar dat ou derlingen en diakenen na een vaak onzerere start gaande weg de ambtsperiode hun ide alen scherper gingen zien. Een volgende keer gaat het over de kerkdienst op zondag. Tijdens de rapportage uit de groepsgesprekken kwamen drie thema's naar boven drij ven als belangrijkse redenen van ingrijpende veranderin gen: individualisering/ver eenzaming en de komst van buitenlanders in de wijk. Mensen zijn veel meer op zichzelf gaan leven, luidde het oordeel; ook letterlijk (door de veranderde architectuur). Wonen en werken zijn ont koppeld; veel werkenden hebben een overvolle agenda, ook voor hobby en studie, waardoor de kerk niet aan bod kan komen. De grote sociale ongelijkheid (werk/geen werk, armoede) is ook oorzaak van sociale ont wrichting. Mensen met lage inkomens kunnen de hoge huur voor hun gerenoveerde woningen niet meer betalen en moeten vertrekken. Daar door raken sociale verbanden verbroken. Dat laatste geldt ook voor wijken waar veel buitenlanders zijn komen wo nen. In het algemeen is de wel vaart de afgelopen jaren toe genomen; het lijkt wel of die toename afname van geloof betekent, zo constateerde een groepje geconstateerd. Beeld Algemeen was de opinie dat de kerk als instituut maat schappelijk gezien heeft „af gedaan". Kerkgang is een lu dieke aangelegenheid gewor den van een kleine kring van ingewijden. De afstand tot de kerk is veel velen zo groot geworden dat het beeld ervan geen emotie meer vertoont. Met name jon geren weten nauwelijks iets meer van de kerk; ze kunnen daardoor niet eens meer agressief zijn jegens die kerk. Ouderen hebben meestal nog wel een beeld, sterk gekleurd door het verleden. Ook zijn er mensen voor wie het beeld wordt bepaald door het „ver tier" dat de kerk kan bieden. Bustochten bijvoorbeeld of ge zellige bijeenkomsten rond de kerst... „Toeval" en selectieve be richtgeving van sommige me dia werden als belangrijkste oorzaken gezien van dat slechte beeld dat mensen van de kerk hebben. Maar ook: „Weten we zelf eigenlijk wel wie we zijn? Als dat niet zo is de slechte beeldvorming van de kerk in de samenleving niet zo verwonderlijk". Sommigen vroegen zich af of de kerk wel open genoeg is naar de samenleving, een open oog en oor voor de hulp vraag die ondanks alles toch nog uit die samenleving tot die kerk wordt gericht". En: een houding in de kerken van: ,,'t gaat allemaal zo slecht, laten we in ieder geval houden wat we hebben", is defensief en niet wervend. PKV en synode De Haagse classis gaat probe ren het nut van de Provincia le Kerkvergadering (PKV), waar alle classes van Zuid- Holland bijeenkomen, te ver groten. De afgevaardigden klaagden opnieuw over de urenlang durende discussies op de PKV soms zonder dat .er besluiten worden genomen. Eigenlijk is het niet meer ver antwoord afgevaardigden naar zulke bijeenkomsten te laten gaan, zo werd vorige keer gezegd. Een van de be langrijkste oorzaken van de „verlamming" is de rijke ker kelijke verscheidenheid van hervormd Zuid-Holland. Daardoor moet voor vrijwel alles een compromis worden gezocht en dat kan meerdere vergaderingen kosten. De uit-' komsten zijn vaak voor geen van de „partijen" bevredi gend. De Gereformeerde 'Bond de rechterflank van de Hervormde Kerk is een van de meest spraakmakende en bepalende modaliteiten in de (provinciale) hervormde modaliteiten-strijd. Besloten werd een brief te sturen naar het moderamen (bestuur) van de PKV met suggesties voor mogelijke oplossingen. Een daarvan zou kunnen gaan over splitsing in een „plattelands-PKV" en in een voor de steden van Zuid-Hol land. Verschillen van (ge loofsinzichten blijken name lijk vaak parallel te lopen met deze geografische onderschei ding. Splitsing zou de huidige verlamming wellicht kunnen opheffen. Amerikaanse kardinaal in Libanon De Amerikaanse kardinaal John O' Connor (links) is het afgelo pen weekeinde in Libanon aangekomen. Hij bracht een bezoek aan de Maronitisch-katholieke patriarch Nasrallah Sfeir. O' Connor wil proberen de Amerikaanse gijzelaars vrij te krijgen in Libanon en hij deed daartoe verscheidene oproepen. O'Connor durfde echter om veiligheidsredenen niet naar het door islamie ten beheerste West-Beiroet waar de Amerikaanse gijzelaars vermoedelijk worden vastgehouden. FOTO: AP Nederlandse directeur voor Centrale Pinksterbijbelschool ZEIST De algemene vergadering van de Broe derschap van Pinksterge meenten in Nederland heeft dr. Paul van der Laan per 1 september a.s. benoemd tot directeur van de Centrale Pinkster bijbelschool (CPB) te Zeist. Hij wordt de eerste Nederlander in deze functie. De voorgangersopleiding voor de hele Pinksterbeweging in Nederland werd gesticht door zendelingen van de Ameri kaanse Pinksterbeweging. De benoeming van Van der Laan past in het streven naar de verzelfstandiging van de Ne derlandse Pinksterbeweging. Van der Laan (38) studeerde na zijn opleiding aan de CPB theologie te Brussel en Bir mingham. Sinds 1980 is Van der Laan onder meer als do cent kerkgeschiedenis aan de CPB verbonden. De bedoeling is dat de CPB de komende jaren een vierjarige HBO-opleiding wordt. Er zijn momenteel 22 studenten, aan zienlijk minder dan in de ja ren zeventig, toen er tachtig studenten waren. Sinds 1967 hebben 320 personen hun op leiding aan de school afge rond. SAN ANTONIO „Wij hebben hier Vliet zoveel te vertellen". Tenminste, dat vindt ds. N. van Oos terzee, die namens de hervormde Raad voor de Zending de Wereldzen- dingsconferentie in San Antonio bijwoont. Zijn vrouwelijke Friese colle ga H.G. Stavenga-Van der Waals is het roerend met hem eens: „Ik luister, ik luister en ik luister". De twee hadden zich die hou ding ook voorgenomen toen ze vorige week maandag be gonnen aan de bijeenkomst in de Texaanse stad. Volgens Van Oosterzee tooien ook de zeven andere Nederlanders in San Antonio zich met een dergelijke bescheidenheid. „Wij leveren geen echte input voor het missionaire gesprek hier", zegt hij en dat vindt hij niet iets om tragisch over te doen. „Eeuwenlang is een Eu ropees christendom als het enige christendom geëxpor teerd." Samen met Stavenga, her vormd missionair toerustings predikant in Friesland, is hij diep onder de indruk geraakt van het zelfbewuste, enthou siaste optreden van bijvoor beeld de Afrikaanse afgevaar digden in San Antonio. „Het geeft me puf dat ik hier aller lei tradities tegenkom met spirit erin", zegt Stavenga. Behalve de kerkdiensten, doorgaans vol symboliek, en de uitgebreide bijbelstudies die daarna in kleine groepen worden gehouden, geniet ze erg van de gesprekken met mensen uit de hele wereld. Ook met die Grieks-Ortho doxe bisschop „een gere formeerde bonder binnen de Wereldraad van Kerken" die maar niet kon begrijpen dat in sommige kerken vrou wen het ambt uitoefenen. Stavenga vraagt zich af of de Wereldzendingsconferentie in San Antonio wel over zending gaat. Door de veelheid aan onderwerpen lijkt het onder werp van de conferentie Ds. D Stavenga-van der Waals eerder de vraag hoe de kerk zich moet opstellen in deze tijd. Maar „ik vind het niet zo erg als zending een ander woord voor gemeente-zijn is", aldus de missionaire predi kante. De Friese predikante vindt in San Antonio aanknopings punten voor haar dagelijks werk. Ze heeft samen met an dere afgevaardigden zich wat verdiept in volksreligiositeit en is tot de ontdekking geko men dat die zich in Nederland vooral in negatieve zin mani festeert in een burgerlijke re ligiositeit. „Wij verheerlijken allerlei materiele zaken op een ma nier die verdacht veel op godsdienst lijkt", zegt ze. „De vakanties, het tweede huis en het gezin hebben onze priori teit". De kerk zou volgens haar eens moeten nadenken over deze „afgoden" en zou zich moeten distantiëren van een burgerlijke vroomheid die van God een macht heeft ge maakt „die zorgt dat het jou goed gaat". M. van der Werf-Stelling, een andere Nederlandse afgevaar digde, wordt in San Antonio opnieuw overtuigd van het belang „de kant van de ver liezers te kiezen". In de Ne derlandse situatie betekent dat volgens haar steun voor bijvoorbeeld werklozen en vrouwen. „En voor de strijd tegen racisme hoef je ook niet in Zuidafrika te wonen", al dus deze doopsgezinde „theo logisch opbouwerkster" uit Nunspeet. Ze ergert zich aan de margi nale plaats van jongeren en vrouwen in het programma van de Wereldzendingsconfe rentie. Er zijn enkele aparte vrouwenbijeenkomsten dat is tot daar aan toe. „Maar als de vrouwen bij elkaar zijn, zitten de mannen niks te FOTO: PERS UNIE doen." Terwijl mannen op dat moment volgens Van der Werf over hun eigen positie in het gezin, in de samenle ving en in de kerk zouden moeten nadenken. „Dat moet je heel heftig programmeren, anders verandert er nooit wat". Vijftien deelnemers aan de jeugdconferentie in San Anto nio hebben hun ernstige zor gen kenbaar gemaakt over de enorme vervuiling door de plastic bekertjes en het plastic bestek. „De deelnemers aan de Wereldzendingsconfertie doen mee aan de vernietiging van onze wereld", schreven zij in een brief die maandag werd uitgedeeld. Ook vinden de jongeren de maaltijden te overvloedig en het universi teitscomplex waar de confe rentie wordt gehouden, veel te luxueus. BERT VAN DER KRUK Evangelische kerken DDR gaan meer samenwerken met joodse gemeenten BERLIJN De Bond van Evangelische Kerken en de joodse gemeenten in de DDR willen meer gaan samenwerken. De herdenking van de Reiehskristallnacht van no vember 1938 is niet alleen een bijzondere zaak geweest, maar brengt ook consequenties met zich mee, zo zei de voorzitter van de Bond, bisschop Wer ner Leich, tijdens een gesprek tussen het bestuur van de Bond en het bestuur van de vereniging van joodse ge meenten. Het was de eerste keer sinds de oprichting van de Bond in 1969 dat beide partijen met el kaar spraken. Tot nu toe be perkten de contacten tussen evangelische christenen en jo den in de DDR zich tot enkele regionale joods-christelijke werkgroepen, medewerking van christenen aan de restau ratie van joodse begraafplaat sen en incidentele deelneming van joden aan kerkelijke bij eenkomsten. Volgens de voorzitter van de Duitsers bewust gemaakt van een „stuk verwaarloosde ge schiedenis". Juist voor de jon geren is het belangrijk dat zij op de hoogte zijn van de rol van de joden in Duitsland, niet alleen tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar ook er voor en erna. Leich beschouwt het als een plicht van zijn kerk de ge meenteleden beter dan tot nu toe over het jodendom en het joodse geloof te informeren. Hij overhandigde Rotstein een geldbedrag ter ondersteuning van de herbouw van de syna goge in de Oostberlijnse Ora- nienburger Strasse. De evan gelische kerk had de gelovi gen vorig jaar bij de herden king van de Reiehskristall nacht opgeroepen de herbouw financieel te steunen. Over de hoogte van het bedrag zijn geen mededelingen Nederlandse Hervormde Kerk Aangenomenc naar Delft (studenten predikant) J. de Heer te Rotterdam- Zuid. Gereformeerde Kerken Beroepen te Lemele en Lemelerveld mw.drs.B.W Marsman, kand. te Am sterdam; te Voorschoten B. Lede gang te Renkum en Heelsum. Christelijke Gereformeerde Kerken Beroepen te Rotterdam-West W. van Sorge te Rijnsburg. Aanvaringen met Braks ZOWEL de VVD als de PvdA voelen er niets voor minis Braks van landbouw en visserij in een volgend kabinet te ten terugkeren. De VVD voegt daar bescheiden aan toe post zelf wel te willen bezetten, hoewel het voorlopig vraag is of de liberalen wel aan het toewijzen van kandi ten voor een nieuw kabinet zullen toekomen. Zo denken coalitie- en oppositiepartij erover, maar wat is de mening t rix de direct betrokkenen, de boeren? Ul nk Er zijn tijden geweest dat de thans demissionaire minis Braks tijdens agrarische bijeenkomsten bij het verzann landbouwersvolk werd geïntroduceerd als 'Onze Gerrit' die dagen fungeerde de bewindsman als de Haagse niet te vergeten Brussélse speerpunt van onze macl ge landbouwlobby. Van een minister van landbouw werd wordt nu eenmaal verwacht dat hij in de eerste plaats bel tiger is van het nationale boerenbelang. En 'Boeren-Braj voldeed kennelijk aan de verwachtingen, want hij kon bijl achterban aanvankelijk een potje breken. Maar na zijn aanvaring met de vissers heeft de bewinj man het nu ook bij de agrariërs verbruid. Hij heeft volga boze woordvoerders van de georganiseerde landbouw eJ zelfde Saulus-Paulus proces doorgemaakt als Neelie Snf Kroes, eens de kampioene van autoliefhebbend Nederla en thans de favoriete van het groene front. Het Landbou) schap vindt dat de onlangs door Braks gepresenteerde sti tuurnota Landbouw eerder de kwalificatie 'milieunota' dient. Het pakket milieu-eisen dat de boeren voor hun zen krijgen heeft in hun ogen niets meer met agrarisch leid te maken en zal catastrofale gevolgen hebben voor! landbouwinkomens. Het verwijt ligt voor de hand. Ook al omdat Braks zichl zijn gelijktijdig gepubliceerde Natuurbeleidsplan tamelijk I verhoeds opwerpt als de beschermheer van alles wat gnL_ en bloeit buiten de commercieel geëxploiteerde akkers P •tl weilanden. De noordse woelmuis, de kleine modderkruii al en de krabbescheer, zij mogen zich in de warme belangstrcc ling van de bewindsman verheugen en hoeven zich over w toekomst geen zorgen te maken. De boeren en tuinders wrrr Dat vinden zij zelf tenminste. Uit hun zakken wil Braksjë' de komende tien jaar driekwart miljard gulden halen om cP1^ groot aantal milieubeschermende maatregelen te bekostigPa£ fen Voorlopig gaat de minister nog uit van goede wil i_, spontane medewerking. Blijven die uit, dan zullen er drafo sche maatregelen volgen, zo heeft hij reeds dreigend latLn weten. 'Drastisch' betekent bijvoorbeeld een gedwongen krimping van de veestapel ooit al eens eerder tot woeL van Braks gesuggereerd door, inderdaad, Neelie Snj Kroes en een beperking van de bollenteelt. De hamvra l is of de 'eigen bijdrage' die Braks van de landbouwers vra< ja binnen de grenzen van de redelijkheid blijft. Over de no<L zaak van de aangekondigde maatregelen ter bestrijding %je overproduktie en overbemesting kan nauwelijks discuspna zijn. [ai Braks meent dat het de agrarische sector zeer naar q^B vleze gaat. Hij maakt in dat opzicht alleen een uitzonder! voor de akkerbouw, die overigens „vooral door rijke, liberi boeren wordt beoefend". Dat zijn toch al geen potentiële den voor de Braks-fanclub, sinds de bewindsman eerder jaar in het EG-landbouwoverleg akkoord is gegaan met jq verlaging van de graanprijzen. Hoewel hij geen enkele keu had, haalde hij zich daarmee de grenzeloze afkeer op de van de Hollandse akkerbouwers, die nog altijd koppig wei in ren de realiteit onder ogen te zien. Die realiteit houdt efee onvermijdelijke sanering in van de Europese akkerbouw, (elij ons land zal daarin zijn aandeel moeten leveren. De strileei tuurnota Landbouw reserveert dan ook terecht een ster^ bedrag voor de subsidiëring van bedrijfsbeëindiging, -Le krimping en -omschakeling. be Zoals aan elke vorm van bedrijvigheid, zullen ook a, het boerenbedrijf steeds strengere milieunormen worden '<fU De overheid dient behoud van concurrentiekracht! waarborgen en te zorgen voor een goed sociaal vangrèji Maar de boeren zullen in eerste aanleg zelf hun milieuzaw moeten regelen, ook financieel. Daarin heeft 'Groene Ger| in principe volstrekt gelijk en voorlopig lijkt hij de grenzlVc van de redelijkheid allerminst te overschrijden. Koeler DE BILT (KNMI) De aan voer van koele lucht duurt ook morgen nog voort, onder invloed van een lagedrukge bied boven Scaridinavië en een hogedrukgebied ten westen van Ierland. De voorste be grenzing van nog koelere lucht passeert ons in de loop van de nacht, wat enkele bui en met zich mee brengt. De temperatuur daalt dan tot on geveer 5 graden. Morgen overdag breekt de be wolking en laat de zon zich af en toe zien. De middagtempe- ratuur komt niet veel hoger dan een graad of 14. Dit is, in tegenstelling wat wij gewend waren, beneden normaal en wel ongeveer 5 graden. De wind waait uit het noorden en is matig. Het ziet er naar uit dat het koele weer blijft aan houden tot het einde van de week. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, mede-' gedeeld door het KNMI, geldig voor morgen en donderdag: Zuid-Noorwegen. zuid-Zweden en Denemarken. Wisselvallig en enkele buien. Middagtemperatuur van 13 graden aan de Noorse westkust tot 17 graden in Zweden. Britse Eilanden: Geleidelijk meer buien. Middagtemperatuur van 12 graden in Schotland tot 17 graden in zuid-Engeland Beneluxlanden, noord-Frankrijk, noord- en midden-Duitsland: Koel weer en een enkele bui. Middagtem peratuur 15 tot 19 graden. Midden en zuid-Frankrijk en zuid- Duitsland Zonnige perioden en voor al landinwaarts aan het eind van de dag kans op onweer. Middagtempera tuur van 20 graden aan de Franse westkust tot 26 graden in zuid- Frankrijk. Alpenlanden: Af en toe zon, vooral aan het eind van de dag lokale on weersbuien Middagtemperatuur in de dalen 20 tot 25 graden. Spanje en Portugal: De zuidkust i mg, in het noorden bewolkt ei al het noordelijk deel van de S. oostkust en in de Pyreneeön kant vr onweer. Middagtemperatuur vari graden aan de Spaanse noordkusi bijna 30 graden in Andalusie Italië: Toenemende kans op re£- en onweersbuien, vooral in nol, Italië Middagtemperatuur ongef- 25 graden Olid Joegoslavische kust en Griekenl% Op de meeste eilanden veel 3 hel Griekse binnenland kans op^eCj middag- of avondbui Middagteni raluur 24 tot 28 graden. WEERRAPPORT HEDENMORGEN Vllsslngen Zuid-Llmbur i De K Casablanca Damascus

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2