René Froger leert snel leven met fans en roddelbladen 1 II inal Ie „Vluchten van' Java moeilijker dan uit Colditz" CeidócSouaant' ZATERDAG 27 MEI 1989 PAGINA 25 Zijn eerste elpee is inmiddels goud. Een tweede staat op stapel. René Froger geniet van de stroomversnelling waarin hij verzeild is geraakt. Achttien uur werk per dag, gemiddeld zo'n zesentwintig optredens in de maand. Duizenden fans na zijn doorbraak met het Engelstalige 'Winter in America' en nog eens duizenden na de wekenlange nummer één-hit 'Alles kan een mens gelukkig maken'. Maar ook: fans over de vloer, strijd tussen platenmaatschappijen en, zoals altijd bij snel rijzende sterren, een overmatige belangstelling van de roddelbladen voor zijn privéleven. AMSTERDAM - Het kleine kan toortje boven café Bastille in hartje Amsterdam biedt net genoeg ruim te aan twee bureaus, ven bankstel en een fotokopieerapparaat. Uit zicht schuin op het Leidseplein. 'Froger Vrolijk Management'. Hier worden optredens en inter views geregeld en (na een selectie) fans ontvangen. Manager Henk Vrolijk is een spontane pra ter, Froger houdt zich (door schade en schande wijs geworden?) meer op de vlakte en kapt Vrolijk gere geld af. Terwijl we zitten te praten, stappen twee jongens uit het oosten des lands binnen en bieden René uit naam van moeder („Ze is helemaal weg van je") een mand vol kruidkoeken aan. Een van de twee neemt plaats naast René, de ander schiet een plaatje („en nog een voor de zeker heid"). Snel wordt nog geconstateerd dat de jongen niet meer zo lijkt op Froger als zijn moeder altijd heeft gedacht. Ze krijgen wat aanwijzingen voor een pret tige voortzetting van een dagje-Amster dam, een elpee met handtekening als be loning voor de moeite en weg zijn ze weer. „Dat is nu de leuke kant van het vak", grijnst Froger. Maar: „We laten echt niet iedereen hier binnen", zegt Henk Vrolijk. „Van te voren proberen we wel een beetje te peilen of het ook echt een serieus bezoekje is". Hobby „Ik heb van mijn hobby mijn beroep ge maakt. Dat kan niet iedereen zeggen. Ik ben dus heel gelukkig dat ik dit mag doen", gaat hij clichés niet uit de weg. Bij optredens wordt hij niet meer aange kondigd als de zoon van Bolle Jan, zoals dat in het begin regelmatig gebeurde. Froger heeft razendsnel zijn eigen carriè re opgebouwd. Zonder smartlappen, die het publiek toch altijd weer automatisch toeschrijft aan een zanger uit Amster dam. „Vroeger heb ik die nummers ja renlang in het café van mijn vader ge zongen. Samen deden we Johnny Jor- daan, Willi Alberti, eigenlijk van alles". Op de vraag of hij nog steeds te rade gaat bij zijn vader, gaat hij in de verde diging: „Ik heb een heel goed contact met mijn ouders". Iets anders werd ook niet gesuggereerd, maar: „Hij heeft een café en ik niet. Voor mij geen nachtle ven meer. Het is nu vroeg naar bed en gezond leven". De beperkingen vindt hij niet negatief. „Je weet van tevoren wat er aan een vak als dit vast zit. Ook met fans leer je le ven. De meesten zijn heel leuk en abso luut niet vervelend maar er zitten er na tuurlijk altijd wel een paar bij die niet zo leuk zijn. Daar moet je niet moeilijk over doen. Dat hoort erbij". Erkenning Omringd worden door fans, handtekeningen zetten: het hoort erbij. FOTO: JEROEN DE JONG In 1981 won René Froger een talenten jacht in het Amsterdamse Lido. Hij hield daar verscheidene optredens in het Lido met Ted de Braak en Mini Maxi aan over. „Dat was een heel leerzame periode. Toen moest ik ook serieus aan pakken. De shows waren groots opgezet en ik mocht daarin zingen". De single 'My Hitparade' die hij twee jaar later opnam werd weliswaar geen grote hit maar zorgde wel voor bekendheid op grotere schaal. Toen de plaat 'Love Leave Me' in 1987 door de toenmalige Veronica-presentator Adam Curry werd opgepikt was de er kenning een feit. In september dat jaar vertrok Adam Curry definitief naar Amerika. Op zijn besloten afscheidsfeest had Froger 'Winter in America' gezon gen en Curry vroeg hem dat ook op tele visie bij de speciale uitzending van zijn pop-programma Countdown ten gehore te brengen. „Na de uitzending bleek dat het ontzettend was aangeslagen bij het grote publiek. Ik weet niet hoeveel men sen naar Veronica hebben gebeld om te vragen of het nummer op de plaat stond of wanneer het uit zou komen". De pla tenmaatschappij CNR bracht het num mer in januari vorig jaar uit en het werd een regelrechte hit. Heisa Na een paar nummers die wat minder aankwamen volgde de omstreden Neder landstalige plaat 'Alles kan een mens ge lukkig maken'. „Vorig jaar juni kwam ik de jongens van Het Goede Doel tegen en die vroegen mij mee te doen aan een el pee. Daarop zou ik één nummer zingen. Een deel ,van de opbrengst van die elpee was bestemd voor de stichting Colombi- ne. Er is toen een hele heisa ontstaan vanwege het feit dat ik dat nummer zou zingen bij een andere platenmaatschap pij". Als manager Vrolijk er nog iets aan toe wil voegen houdt Froger hem tegen. „Laat dat nou maar zitten". In die tijd was er sprake van dat René Froger geen Nederlandstalige nummers mocht zingen omdat dat niet in zijn car rièreplanning zou passen. „Daar had het helemaal niets mee te maken. Toen uit eindelijk dit stuk opgestuurd werd mocht het wel en het werd een enorm succes". De plaat stond drie weken op nummer één in de Nederlandse Top 40. De schare fans werd uitgebreid met mensen die de Engelse liedjes niet, maar dit nummer wel konden verstaan en dus nu pas René Froger ontdekten. „Dat wil niet zeggen dat ik nu alleen Nederland stalige nummers ga zingen. Ik wil abso luut niet aan één lijn gebonden zijn. Misschien zing ik 't volgend jaar een Spaans nummer, wie weet. Ik heb geluk kig heel veel mogelijkheden". Als geop perd wordt dat zijn stem ook elke keer anders lijkt te klinken wijst hij dat van de hand. „Je werkt vaak in verschillende studio's met verschillende mensen. Dat heeft er ook mee te maken". Manager Vrolijk vult aan: „Bijvoorbeeld dat nummer 'Alles kan een mens gelukkig maken'. Dat is 's morgens opgenomen. Het tijdstip kan aan de stem weer een heel ander effect geven. Niet dat het dan beter of slechter is, het is gewoon an ders". Geen zangles Zangles is aan hem niet besteed. „Ik heb vroeger ademhalingstechnieken geleerd. Dat is het belangrijkste. Verder heeft Onze Lieve Heer mij bedeeld met een heel goede stem. Als je daar zorgvuldig mee omgaat is zangles dus niet nodig". De conditie houdt hij op peil met wat voetbal", tennis en lopen. „Een goede conditie is natuurlijk wel belangrijk want tussen twee optredens door moet je je snel weer kunnen herstellen. Maar toch is de ademhaling het allerbelang rijkste. Die moet je onder controle heb ben". Wanneer het onderwerp 'fanclub' ter sprake komt raakt Vrolijk niet uitge praat. Bij wat vragen vooraf bleek name lijk dat René Froger nog geen fanclub heeft. Vrolijk bestrijdt dat: „Er is wel een fanclub, maar nog niet officieel. Weet je hoeveel tijd daarin gaat zitten?". Nee, hoezo, er is toch altijd wel een lieve juffrouw die zich opwerpt tot voorzitter en dan al haar tijd daaraan besteedt? Dat blijkt een totale misrekening. „Bij sommige fanclubs, en ik wil geen namen noemen, gebeurt dat ook", zegt Vrolijk. „Maar wij willen geen smoezelige maandblaadjes, bij ons moet het goed verzorgd worden. Dat betekent dat je er met je neus bovenop moet zitten, het moet goed georganiseerd zijn. Het is niet de bedoeling dat iedereen zomaar een fanclub begint. Wij worden bijna elke dag gebeld door mensen die dat willen doen. Sommigen hebben echt hele goede Froger heeft razendsnel een carrière opgebouwd. Zonder smartlappen, waarmee een Amsterdamse jongen toch snel wordt geassocieerd. FOTO: GER DIJKSTRA ideeën, daar wordt dan ook over ge praat. Maar de meesten willen meteen voorzitter worden en denken dan dat ze allerlei privileges heben. Dat ze bijvoor beeld constant bij René in de kleedka mer mogen of zo. Daarom willen wij zelf een vinger in de pap houden". Het tv-optreden van René Froger on langs in het NCRV-programma 'Ja Na tuurlijk extra', waarin hij zong voor het Werelnatuurfonds, is voorlopig het laat ste geweest. „Ik stop een tijdje met tv- optredens. Er is een keer een zaterdag geweest waarin ik vier keer op het scherm te zien was. Dat was te veel. Voor je het weet zeggen de mensen dan: 0 jee, daar is die Froger alweer". 1 v- en radio-opnames worden mëestal genoteerd voor de twee vrije dagen die hij in de week voor zichzelf heeft vastge legd. „Een vrije dag betekent geen optre dens in het land. Maar dan staan die da gen dus open voor andere dingen. Eigen lijk ben ik dan nog de hele dag bezig met zingen, maar ja, het is mijn vak en ik zou op dit moment ook niet anders wil len". Goede doelen De stichting Colombine, het Wereldna- tuurfonds, Drempels Weg; René Froger. leent vaak zijn naam en stem aan een goed doel. „Wij krijgen hier wekelijks tientallen aanvragen om op te treden voor een goed doel. Dus moet je gaan schiften. Dan kijk ik of het écht een goed doel is. Dat is altijd best wel moei lijk omdat in principe elk doel goed is. Maar meestal kijk ik of het een erkende stichting is. Bij één stichting werkte bij voorbeeld ook prinses Irene mee, dan weet ik wel dat het serieus opgezet is". Het buitenland is in eerste instantie nog toekomstmuziek. Froger sluit optredens buiten de grens niet uit, maar: „Ik ben eigenlijk nog maar net begonnen in Ne derland. Het is zo razendsnel gegaan dat ik nou geen overhaaste dingen moet gaan doen. Natuurlijk hebben we al wel zo hier en daar de voelhorens uitgesto ken maar voorlopig is er nog niets con creets". Lee Towers komt ter sprake als voor beeld van een Nederlandse artiest die er niets voor voelt om in het buitenland op te treden. „Dat is helemaal niet waar. Lee Towers treedt heel vaak op in Duits land". Tja, Duitsland. „Kijk, dat is nou vaak het probleem. Mensen denken al tijd dat Duitsland niet echt het buiten land is, maar daar vergissen ze zich in. Toevallig wonen daar wel vierenvijftig miljoen mensen, dat is een ontzettend groot publiek. Het zou toch leuk zijn om dat erbij te doen". MASCHA KOFFLARD LEVENSBOEK VAN SUCCESVOLLE NEDERLANDSE AMERIKAAN AMSTERDAM - „Als wij gepakt waren door de Jappen, dan waren we er geweest. Ik weet dat twee In dische jongens gesnapt zijn bij hun vluchtpoging en die zijn met de ba jonet om het leven gebracht". Met een accent dat diepe sporen in zich bergt van een langdurig verblijf in de Verenigde Staten, spreekt Cor- nelis Christiaan van der Star over de riskante vluchtpoging die hij sa men met twee jongens in juli 1942 van het bezette Java ondernam. Onlangs verscheen van de 73-jarige Nederlandse Amerikaan het levens verhaal in de Nederlandse boek handel: de success- story van een eenvoudige Nederlandse jongen. „Vluchten van Java was heel wat moei lijker dan vluchten uit een Duits gevan genkamp als Colditz. Daar konden ze min of meer via de voordeur weglopen. Maar in Indië stelden de Japanners de dood in het vooruitzicht, ook aan hen die maar enigszins meehielpen. Voor zo ver ik weet zijn alleen wij en één Javaan erin geslaagd tijdens de bezetting het eiland te verlaten. Die Javaan is nader hand voor de inlichtingendienst terugge gaan, maar werd al snel opgepakt en onthoofd door de Jappen. Ik had hem gewaarschuwd. Want niemand kon je helpen, omdat op medeplichtigheid de doodstraf stond. De bezetters van Indië waren ontzettend wreed". Van der Star constateert met spijt dat zijn raad niet is opgevolgd. Hij maakt zich nog steeds druk over Nederlandse officieren in Australië die mensen naar het bezette gebied stuurden, terwijl de kans op overleven vrijwel nul was. „De inlichtingendienst van de Nederlandse strijdkrachten werd geleid door twee ma rine-officieren die volkomen incompe tent waren voor dit werk. Zij speelden een gevaarlijk spel met mensenlevens als inzet, want ze wisten dat de jongens die ze uitstuurden met hun huidskleur en li chaamslengte een kans van één op de miljoen hadden om onopgemerkt te blij ven. Bovendien waren die officieren in staat de jongens bij hun laatste briefing een kwartier te laten wachten, omdat ze een vriendinnetje aan de telefoon had den". Hielen Van der Star had zich hoe dan ook een andere voorstelling gemaakt van de ma nier waarop hij zijn vaderland kon die nen tegen de Japanse bezetting. Toen hij via het Oostafnkaanse eiland Rodriguez en de Verenigde Staten in Australië bij zijn militaire meerderen aankwam, was de ontvangst een koude douche. „Ze za ten in Melbourne absoluut niet op me te wachten en raadden me aan m'n hielen te gaan koelen. Kortom, niets doen en afwachten. Daar had ik absoluut geen zin in en na veel aandringen'van mijn kant kwam ik uiteindelijk in het noorde lijk gelegen Darwin terecht als officier bij de inlichtingendienst. Van daaruit ben ik na de oorlog weer terug gereisd naar Batavia. Heel even ben ik nog adju dant geweest van gouverneur-generaal Van Mook, maar dat baantje was niet geschikt voor mij". In het boek „Ontsnapping van Java" be schrijft Van der Star niet alleen de vlucht tot in detail, maar geeft de suc cesvolle zakenman - groot geworden in de toepassing van aluminium - een be schrijving van zijn hele leven. Een aan tal jaren geleden vertrouwde hij zijn ver haal aan het papier toe. „Ik vertelde re gelmatig over mijn omzwervingen en collega's hebben me toen aangeraden daarover een boek te schrijven. In eerste instantie zou een 'ghostwriter' dat voor me doen, maar toen twee hoofdstukken af waren en ik ze las, dacht ik bij mezelf: dit is knettergek, dit is niet mijn stem. Uiteindelijk heb ik het zelf geschreven en heeft de ghostwriter me wat geholpen met de hoofdstukindeling. Op eigen kos ten heb ik het boek laten drukken. Van de tweeduizend exemplaren zijn de meeste naar mijn personeel gegaan. Ook zijn enkele exemplaren in Amerikaanse bibliotheken terecht gekomen, maar het enige exemplaar in Honolulu heb ik la ten weghalen. Er zitten in die stad name lijk een aantal Japanse zakenrelaties die beter geen kennis kunnen nemen van de inhoud". Zijn Nederlandse vrienden die de En gelstalige versie lazen, raakten zo en thousiast dat zij er bij Van der Star op aandrongen ook een Nederlandse uitga ve te verzorgen. Een uitgever werd be reid gevonden het boek te publiceren, maar dan moest de schrijver wel zelf zorgen voor een vertaling. „Ik heb dat zelf voor het grootste deel gedaan met behulp van een woordenboek en een tape-recorder. Een juffrouw die de Ne derlandse taal beheerste, heeft daarna de tekst uitgetypt en bijgeschaafd". Speeltuin Cor van der Star groeide tot zijn zesde levensjaar op in het Rotterdamse Hey- plaat. „We woonden in een klein huisje met z'n zessen. Nu zit er een douche in de woning, maar toen was het de tijd dat ik elke week met een dubbeltje naar het badhuis ging". Samen met zijn familie verhuisde hij naar Batavia waar zijn va der, die in de Maasstad plaatwerker was bij de Rotterdamse Droogdok Maat schappij, een baan had gekregen. Het be viel de kleine Cor daar goed. „We had den de meest fantastische speeltuin die je je kon voorstellen. Het was altijd mooi weer buiten". Maar toen hij zeventien jaar oud was en hij eigenlijk de hbs moest afmaken, werd de wereld van Cor van der Star te klein en trok hij de wijde wereld in, zonder zijn ouders daarover van tevoren op de hoogte te stellen. „Ik voelde een enorme drang naar avontuur en wilde meer van de wereld zien". In de haven van Bata via, Tandjoeng Priok, kwam hij in con tact met de Canadees Lawrence Wilson, die hem kost en inwoning aanbood op zijn zeiljacht. Zonder zijn ouders vaar wel te zeggen verliet Van der Star de volgende morgen al vroeg het ouderlijk huis en parkeerde zijn fiets tegen de ge vel van het kantoor van zijn vader. Nog voordat zijn ouders zijn afscheidsbrief konden openen, had de gaffelgetuigde schoener waarop hun zoon verbleef al het ruime sop gekozen. „Nee, heimwee heb ik nooit gehad, want ik heb genoeg als ik een dag vooruit kan kijken. Wel had ik in het begin last van zeeziekte, maar dat heb ik nu nog steeds de eerste dagen als ik op een boot verblijf'. Wie het boek van deze wereldreiziger leest, wordt meegenomen langs exotische kusten en naar hachelijke situaties. Maar de kern van het boek is toch de ontsnap ping van Java, die op verhalende wijze zeer boeiend is beschreven, hetgeen niet van alle andere hoofdstukken gezegd kan worden. LUCAS BOLSIUS Java". Uitgeverij: Ad. Donker-Rotter- dam. Prijs: f 24,50. Cor van der Star, na vele omzwervingen inmiddels een zeer succesvol zakenman in de Verenigde Staten. FOTO: GFR DIJKSTRA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 25