„Christelijk sociaal denken
bezit dynamische kracht"
:l
Ccidóc Souaant
Hervormde kerk ook actief in Rotterdamse haven
kerk
wereld
BOEK OVER GESCHIEDENIS SINDS RERUM NOVARUM Chinese kerken
steunen
studenten
demonstraties
Leden blanke kerk
Zuidafrika willen
afwijzing apartheid
ËcicUe1
brieven
/lezers
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
DONDERDAG 25 MEI 1989 PAG»
ROTTERDAM De Rooms-Katholieke
Kerk en de Gereformeerde Kerken zijn
al actief in de haven van Rotterdam,
maar de Nederlandse Hervormde Kerk
ontbreekt tot nu toe. Daarom hebben drie
organisaties, waaronder de hervormde di
aconale commissie van de provincie Zuid-
Holland, de Stichting Diaconaal Haven
project Rotterdam opgericht. Zij streven
ernaar namens de hervormde kerkeen
diaconaal werker in de haven te laten
werken. Volgens J. Wienen van de pro
vinciale commissie zijn er al zoveel finan
ciële toezeggingen binnen dat waarschijn
lijk eind dit jaar met de werving van de
diaconaal werker kan worden begonnen.
Deze zal zich onder meer moeten richten
op de sociale toestanden aan boord van de
schepen. De stichting wijst er onder meer
op dat vele van de ruim 300.000 schepen,
die jaarlijks de Rotterdamse haven aan
doen, onder goedkope vlag varen en dat
de leef- en arbeidsomstandigheden aan
boord vaak bijzonder slecht zijn. Daarom
is het van groot belang dat er in de haven
mensen zijn, die zich het lot van de zee
lieden aantrekken, door kunnen verwij
zen naar diverse instanties en eventueel
in noodgevallen ook daadwerkelijk hulp
kunnen verlenen, aldus de stichting. De
diaconaal werker zal worden onderge
bracht in het Zeemanshuis aan de Wil
lemskade, waarvandaan ook de andere
kerken opereren.
Het mensenleven
is een lange mars
met op de rug
een zware last.
Japans spreekwoord
Vaticaan
verontrust
door
activiteit
Nederlandse
pater
SAO PAULO Het Va
ticaan is verontrust door
de activiteiten van de Ne
derlandse missionaris en
bijbelgeleerde Carlos
Mesters in Brazilië. Dat
heeft hulpbisschop Joao
Martins Terra van het
aartsbisdom Olinda en
Recife gezegd. Volgens de
hulpbisschop heeft de
commissie voor geloofsza
ken van het aartsbisdom
Rio de Janeiro pater Mes
ters vermaand, omdat hij
opvattingen zou verkon
digen die in strijd zijn
met de leer van de RK
Kerk.
Terra, die wordt omschreven
als adviseur en vertrouwens
man van paus Johannes Pau-
lus II, overhandigde het Vati
caan vorige maand een sa
menvatting van het vor
mingsproject 'Palavra-vida'
(voor-leven). Dit project is
ontwikkeld door Mesters en
andere theologen in opdracht
van de conferentie van reli
gieuzen in Latijns-Amerika
(CLAR), waarvan de activitei
ten door behoudende kringen
in de Braziliaanse RK Kerk
met grote argwaan worden
gevolgd. Het project geeft een
kritisch overzicht vanuit de
Bijbel van het missiewerk van
de RK Kerk in Latijns-Ame
rika sinds 1492.
Afgelopen maand uitte Terra
tijdens de algemene vergade
ring van de Braziliaanse RK
bisschoppenconferentie forse
kritiek op het project. Mesters
werd toen verdedigd door de
vooruitstrevende bisschop To-
mas Balduino.
De Nederlandse bevrijdings
theoloog, lid van de orde der
Karmelieten en afkomstig uit
het Zuidlimburgse dorp Bun-
de, staat bekend als één van
de grootste bijbelkenners van
Latijns-Amerika. Hij heeft di
verse boeken op zijn naam
staan, zoals 'Zending van een
volk dat lijdt', waarin hij aan
geeft wat de westerse christe
nen kunnen leren van de in
armoede en onderdrukking
levende christenen in Latijns-
Amerika.
Mesters, die in Belo Horizonte
woont en een van de leidende
figuren is van het aldaar ge
vestigde bijbelinstituut, wilde
niet op de uitlatingen van
Terra reageren.
In vooruitstrevende kringen
in de Braziliaanse RK Kerk
wordt gevreesd dat Mesters
door de behoudende groepen
binnen de kerk is uitgekozen
als 'zondebok' om een aanval
te kunnen doen op een nieu
we interpretatie van de Bijbel
waarin „het leven en de wer
kelijkheid van de armen"
voorop staat.
Boff
Volgens de krant ;,Folha de
Sao Paulo" dreigt er ook weer
een strafmaatregel van het
Vaticaan tegen de bevrij
dingstheoloog Leonardo Boff.
Deze zou door zijn uitlatingen
en zijn ontmoetingen met
„progressieve" theologen in
het buitenland opnieuw de
woede hebben opgewekt van
behoudende katholieken.
Boff kreeg vier jaar geleden
door het Vaticaan een schrijf-
en spreekverbod opgelegd
omdat hij in zijn boek 'Kerk,
charisma en macht' stellingen
zou verkondigen die in strijd
met de leer van de RK Kerk
zijn. Mede onder druk van de
Braziliaanse bisschopppen
werd dit verbod bijna een jaar
later opgeheven.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Ederveen (toez.) A.A.
Floor te Uddel;
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Heerhugowaard als ge
vangenispredikant van de gevange
nis Westlinge aldaar drs. J.F. Abma
te Weesp (geestelijk verzorger van
verpleeghuis de Hoge Weij aldaar),
wonende te Amsterdam, die dit
beroep heeft aangenomen -
Gereformeerde Kerken vrijgemaakt
Aangenomen naar Onnen drs.J.W.
Boerma, kand. te Kampen, die be
dankte voor Beverwijk, voor Ensche-
de-Noord voor de miss. dienst te Iri
an Jaya, voor Ferwerd-Hallum, voor
Lemele-Lemelerveld, voor Lisse
i.c.m. Voorschoten, voor Mildam
i.c.m. Nijega-Opeinde, voor Surhuis-
terveen i.c.m. Opende en voor Ten
Post i.c.m. Garrelsweer.
Christelijke Gereformeerde Kerken
Aangenomen naar Wormerveer G.
Huisman, kand. te Westervoort.
AMSTERDAM „Het
minimumloon moet zoda
nig zijn dat kostwinners
zichzelf, partner en kin
deren kunnen onderhou
den. Het is een schande
lijk misbruik als moeders
vanwege te lage inkom
sten van de man buitens
huis moeten werken".
Uitspraken van 'deze strek
king zouden bij wijze van
spreken zo geplukt kunnen
zijn uit de actuele discussie
tussen de bewindslieden De
Koning en De Graaf enerzijds
en vertegenwoordigers van
kerken anderzijds over „nieu
we armoede" in Nederland.
In werkelijkheid echter staat
de inhoud van deze zinnen in
diverse encyclieken, waarvan
de bekendste is „Rerum No
varum".
De uitspraken staan in het
boek „De dynamiek van
christelijk sociaal denken",
dat gisteren in Amsterdam is
gepresenteerd. Het werd ge
schreven door de econoom-fi-
losoof dr. A. Kouwenhoven
van de Vrije Universiteit, ter
voorbereiding op de herden
kingen in 1991 van Rerum
Novarum, die verscheen in
1891 en van het Eerste Chris
telijk Sociaal Congres dat ook
in 1891 werd gehouden.
Het boek beschrijft een perio
de van honderd jaar christe
lijk sociaal denken, maar de
betekenis van het christelijk
geloof voor de verhoudingen
tussen mensen bestrijkt na
tuurlijk een veel langere pe
riode; in feite net zo lang als
het christelijk geloof bestaat.
Want het Evangelie geeft
grondwaarden die om een uit
werking vragen in de concre
te levensverbanden.
In de middeleeuwen bijvoor
beeld gaf het christelijk soci
aal denken een legitimatie
aan de relaties tussen mees
ters, gezellen en knechten in
de vorm van de gildenorgani
satie. In de tijd van de Franse
revolutie bood de christelijke
inspiratie een werkbaar alter
natief voor de heersende indi
vidualistische ideologie.
De negentiende eeuw is het
begin van de feitelijke be
schrijving van Kouwenho-
vens boek. Op treffende wijze
schildert hij de erbarmelijke
omstandigheden waaronder
arbeiders, vrouwen en kinde
ren moesten werken. „De
kerken van toen bekommer
den zich nauwelijks om de el
lende van de arbeiders. Alle
aandacht ging naar de theolo
gie van het hiernamaals; het
ging om het zieleheil, zowel in
de katholieke als in de prote
stantse traditie".
Maar er was ook de tegen-be
weging, gedragen door men
sen als de protestantse ds. A.
S. Talma en de katholieke dr.
H.J.A.M. Schaepman. Hen
Dr. A. Kouwenhoven.
was het wel degelijk te doen
om de praktische consequen
ties vamhet christelijk geloof.
Protestanten en katholieken
trokken voor een heel groot
deel gescheiden op in hun uit
werkingen van de christelijke
sociale leer, maar de grond
toon was eigenlijk dezelfde.
Abraham Kuyper, de gerefor
meerde voorman, besefte dat
heel goed. Hij citeerde meer
malen de Duitse bisschop van
Mainz: Wilhelm Emmanuel,
Freiherr von Ketteler. In
1864 publiceerde deze zijn be
kendste werk: „Het arbeiders
vraagstuk en het christen
dom". Christus is niet alleen
Heiland omdat Hij de zielen
van mensen verlost, maar Hij
heeft ook de verlossing van
alle verhoudingen waarin
mensen zijn geplaatst, ge
bracht. Christenen moeten in
strumenten zijn in navolging
van hun Heer. Tehuizen voor
arbeidsongeschikte werkne
mers, coöperaties en arbeids-
vakverenigingen zijn voor
beelden van instrumenten in
die navolging. Voor Von Ket
teler stond het vast: de sociale
kwestie kan alleen echt wor
den opgelost als er massale te
rugkeer tot het christelijk ge
loof plaatsvindt.
Kuyper sprak voortdurend in
dezelfde geest: „Er is geen
terrein des levens waarvan
Christus niet zegt: het is
mijn". De kerk is verplicht
het voor de armen op te ne
men.
Samenwerken
Een karaktertrek van de
christelijke sociale beweging
is het zoveel mogelijk samen
werken van werkgever en
werknemer. Tegenover de re
volutionair-socialistische op
vatting over de onoplosbare
tegenstelling tussen kapitaal
en arbeid stond het ideaal van
de samenwerking, van het
harmoniemodel.
Nog steeds overheerst de wil
om saipen te werken. Het be
staan van het Convent van
Christelijke Sociale Organisa
ties (CNV, NCW. NCOV,
CBTB en KNBTB) is een uit
drukking van die grondtrek
om samen naar oplossingen te
zoeken.
Het boek van Kouwenhoven
heet: „De dynamiek van
christelijk sociaal denken".
Die titel is gekozen omdat
volgens hem steeds blijkt hoe
dat denken actueel kan zijn.
Niet als voortbrenger van
blauwdrukken voor een ande
re samenleving, wel als aan
gever van correcties op be
paalde ontwikkelingen en als
plaats waar waarden van de
christelijke levensovertuiging
bewaard blijven. Kouwenho
ven: „In de negentiende eeuw
ging het onder meer over de
verhouding werknemer
werkgever, baas en knecht.
Waar die verhouding buiten
de grenzen van de christelijke
waarden trad. kwam verzet,
in een poging corrigerend op
te treden. Die hiërarchische
verhoudingen van toen zijn er
niet meer zo. Een moderne
ondernemer probeert zijn
werknemers zoveel mogelijk
eigen verantwoordelijkheid te
geven. De verhoudingen lig
gen nu wat anders al blij
ven er zaken als de CAO-on-
derhandelingen en het
christelijk sociale denken
richt zich dus ook op andere
kwesties. Voorbeelden van
die anders samengestelde
agenda zouden kunnen zijn de
milieuvraagstukken, derde
FOTO: DIJKSTRA
wereld-problematiek en
werkloosheid".
De aangehaalde woorden uit
diverse encyclieken hebben
volgens onder meer de Raad
van Kerken een brandende
actualiteit. De bijstandmoe
ders, de arbeidsongeschikten
en andere groepen leven vol
gens de Raad beneden de
grens van een waardig be
staan. Christen-politici en ook
christen-werkgevers, ver
schillen echter met bijvoor
beeld met DISK (Dienst aan
de Industriële Samenleving
vanwege de Kerken) over de
oplossingen. Misschien is dat
verschil van politiek-econo-
misch inzicht een punt van
grondige bezinning tussen de
christelijke sociale en politie
ke partners? Kouwenhoven
kan zich zo'n discussie heel
goed voorstellen', overtuigd
als hij is van de dynamiek
van het christelijke sociale
denken, zeker op punten als
armoede, economische model
len etc.. Ook algemeen maat
schappelijk heeft de christelij
ke sociale traditie veel te bie
den: „Anders dan liberalisme
en socialisme bouwt het chris
telijk sociaal denken voort op
eigen religieuze grondmotie
ven. De huidige oriëntaties
van het liberalisme dat
steeds meer een sociaal ge
zicht wil laten zien en van
het socialisme dat het indi
vidu meer recht wil doen en
meer marktgericht is ont
moeten elkaar als het ware in
het ideologische midden. Die
omstandigheid verschaft het
christelijk sociale denken een
nieuwe actualiteit".
LÜTSEN KOOISTRA
Dr. A. Kouwenhoven: De
dynamiek van christelijk
sociaal denken. Uitgave:
Callenbach; prijs 32,50.
SAN ANTONIO De Chi
nese Raad van Kerken
steunt „van ganser harte" de
demonstraties van de stu
denten in Peking, Shanghai
en andere steden. In een
verklaring, die is onderte
kend door voorzitter bis
schop K.H. Ting, noemt de
raad de hongerstaking van
de studenten een „patriotti
sche activiteit".
Een en ander bleek in San
Antonio, waar een delegatie
van de Chinese kerken als
waarnemers aanwezig is. Het
is voor het eerst sinds 1949 dat
de Chinese kerken een bij
eenkomst van de Wereldraad
kunnen bijwonen.
De Chinese Raad van Kerken
roept het centraal comité van
de communistische partij en
de staatsraad op zo snel moge
lijk de dialoog met de studen
ten aan te gaan. Op de stu
denten wordt een beroep ge
daan een einde aan de hon
gerstaking te maken en reke
ning te houden met hun ge
zondheid. „Ons moederland
heeft jullie nodig", aldus de
raad.
Ting is verheugd dat ook
christenen aan de demonstra
ties deelnemen, onder wie
studenten van het theologisch
seminarium in Nanjing. Hij
bepleit een spoedvergadering
van het Nationale Volkscon
gres, het hoogste staatsorgaan
in China, „opdat het democra
tische proces kan worden be
vorderd en bloedvergieten
kan worden voorkomen".
Ting vraagt de christenen in
alle delen van de wereld „ons
in uw gebed te gedenken".
Bij de raad van kerken zijn 32
protestantse en orthodoxe
kerken aangesloten.
De Chinese afgevaardigden
kregen een warm onthaal op
de Wereldzendingsconferentie
in San Antonio; ze werden
door de 800 andere afgevaar
digden begroet met een staan
de ovatie.
De aanwezigheid van de Chi
nezen in San Antonio past
volgens delegatielid prof Z.
Chen in de ontwikkeling die
de protestantse kerken op dit
moment doormaken. De snel
groeiende kerken zijn in een
nieuwe fase terechtgekomen,
zei de protestantse hoogleraar.
Na de Culturele Revolutie
moesten zij alle aandacht be
steden aan de heropening van
kerkgebouwen (volgens Chen
gaan er nu elke drie dagen
twee kerken open). Nu echter
is de tijd aangebroken om de
kwaliteit van het kerkelijk
werk te verbeteren en de op
bouw van de kerk echt aan te
pakken.
De protestantse kerken (onge
veer 5 miljoen leden) doen dat
in een hechte samenwerking.
„Wij zijn op weg naaréén
verenigde christelijke kerk",
aldus Chen, die erop wees dat
de grenzen tussen de verschil
lende denominaties met de
dag vager worden.
De kerken kunnen ook niet
zonder deze eendrachtigheid,
omdat zij zich voor enorme
problemen geplaatst zien. Zo
bestaat er een gigantisch te
kort aan kerkelijk kader, al
dus Chen. „We kunnen het
pastorale werk nauwelijks bij
benen. De kerk in China
groeit te snel".
Priester die
naziliederen
zong, niet
langer deken
ROTTENBURG De
Westduitse priester Mar
tin Steim (62), die op de
honderste geboortedag
van Adolf Hitler (20
april) in een toeristenbus
in Israël nationaal-socia-
listische strijdliederen
zong, is afgetreden als de
ken van Oberndorf.
Steim (62) heeft het betreurd
dat hij „publieke ergernis
heeft gewekt door zijn poging
tijdens een pelgrimstocht naar
Jeruzalem een beeld te geven
van de sfeer van de nazitijd".
Steim heeft verzekerd geen
aanhanger te zijn van de
denkbeelden van de nazi's en
ook geen vijand van het jood
se volk.
Het Israëlische ministerie van
justitie is een onderzoek naar
het incident begonnen. Als
Steim inderdaad naziliederen
heeft gezongen, wil het minis
terie de Westduitsers verzoe
ken stappen tegen de priester
te nemen. Hij mag dan ook
nooit meer naar Israël komen.
Ds. C.F. Beyers Naudé.
JOHANNESBURG Prominente leden van de rege
ringsgezinde blanke Nederduitse Gereformeerde
Kerk (NGK) in Zuidafrika willen een openlijke ver
oordeling van de apartheid van hun kerk. Bovendien
dien willen ze samengaan met de vroegere dochter
kerken voor Indiërs, zwarten en kleurlingen.
Ds. C.F. Beyers Naudé vindt de oproep, die is verschenen in
het orgaan van de Nederduitse Gereformeerde Sending-
kerk „de belangrijkste gebeurtenis binnen de NGK in de
afgelopen 25 jaar".
Zo'n 150 vooraanstaande Afrikaners hebben de oproep die
in Johannesburg en Pretoria circuleert, ondertekend. Hij
komt voort uit de gebeurtenissen na de consultatie van de
NGK en de vroegere dochterkerken in Vereeniging in
maart dit jaar. De NGK bleek toen uiteindelijk niet in te
kunnen stemmen met een absolute verwerping van de
apartheid en met een schuldbelijdenis over de haar bijdrage
aan „de introductie en legitimatie van de apartheidsideolo
gie".
Volgens Beyers Naudé zijn de theologische en politieke ge
volgen van de brief „niet alleen verreikend, maar mogelijk
ook beslissend".
Door elke vorm van apartheid af te wijzen en te pleiten
voor een niet-raciale kerk verwerpen zij in feite wat de
NGK tot nu toe als haar belangrijkste beginsel heeft verde
digd, aldus Beyers Naudé. „In feite eisen de ondertekenaar
dat de blanke kerk alle steun geeft aan de bevrijdingsstrijd
in Zuidafrika".
Milieubeleidsplan vergt
moed
EEN prachtig boekwerk vol mooie plannen en tabelll
aangeven hoe het er straks voor zal staan. Het is uiterf
leidelijk het Nationaal Milieubeleidsplan van minister i
te zien' als de oplossing voor de vervuilingsproblemen I
mee onze Nederlandse samenleving zichzelf heeft I
scheept. Gelukkig dat het plan laat zien uit welke I
noodzaak het ontstaan is en duidelijk maakt dat de ii jg
ningen om iets aan die barre werkelijkheid te verb tf
nog moeten beginnen.
De miljardeninvesteringen en -uitgaven zullen trou
niet voldoende zijn om de nadelige gevolgen van de v<
ling tegen te gaan. In het jaar 2000, over slechts elf jaaiT-i
nog maar een vijfde deel van de Nederlandse bossen g l| J
worden genoemd. Bij langer wachten wordt de toestant
matischer.
NlJPELS stelt als eerst verantwoordelijke bewindsma
lange reeks maatregelen voor op allerlei terrein. Ze
ten vermindering van de uitstoot van verbrandingssl
die de atmosfeer opwarmen en van verzurende g
voorts het terugdringen van de afvalberg, deels door
verbrandingsovens, deels door het voorkomen ervan
gaat het om verbetering van het openbaar vervoer en
dringing van het autogebruik mede door het afschaffer
het reiskostenforfait en betere zorg voor milieuvriend
produkten.
ALLES bijeen een reeks maatregelen die vervuilers
bruikers inspanning en geld gaan kosten. Over de kost
bij voorbaat al heel wat gebakkeleid, hoewel de verdeli
het milieuplan heel redelijk lijkt. Industriëlen, agrarii
autorijders schuiven elkaar zwartepieten toe en de indi
le burgers zullen wel volgen. Toch zijn juist voor de bu
de voorgestelde maatregelen het eenvoudigst uit te vo
zinnig omgaan met afval, de trein of fiets pakken en de
eens thuis laten, zuinig zijn met elektriciteit en bram
kiezen voor milieuvriendelijker produkten. Kopers ki
als ze willen een grote invloed hebben op degenen
produkten leveren en verpakken.
'at
um
'°k
>e:
BlJ de geschetste plannen zijn heel wat kritische kantten
ningen te maken en vele daarvan zijn inmiddels al en
Een slecht voorbeeld daarvan is dat Nederland geen g -ef
leerd beleid moet voeren alsof Nederland door zijn liggir et
problemen niet extra zwaar ondervindt. Zinniger is de er
merking dat veel concrete maatregelen nog ontbrekend
dat ook de gifbelten onder de grond en onder water dec
nauwelijks aan de orde komen. iel
WAAR het op aankomt is de moed om die nog ontbrek Lfgi
maatregelen te formuleren en dat snel te doen. De matery;
de vervuiling vereist dit en zal het, vrezen we, voorlopig i
wel blijven vereisen. Het zal anders niet lang duren eer et
volgende generatie de huidige harde verwijten zal mart
Voorlopig verdient Nijpels een compliment, ook van zijn
tij die niet onder de conclusie uit zal kunnen komen dat nf)
vervuilers moeten meebetalen.
Zonnig
DE BILT (KNMI) Morgen
komt ons land langzamerhand
meer onder de invloed van
een hogedrukgebied dat zich
vandaag ten westen van Ier
land bevindt en dat zich gelei
delijk oostwaarts uitbreidt. Het
hogedrukgebied is gevuld met
koelere lucht die voorafgegaan
wordt door een band bewol
king. Deze bewolking lost ge
deeltelijk op, maar kan wel
morgen langs de kustgebieden
voor enige tempering van de
zon zorgen. In de rest van het
land wordt het zonnige weer
nauwelijks beïnvloed. Van
nacht daalt de temperatuur tot
omstreeks 13 graden. Morgen
overdag stroomt met een noor
denwind de koelere lucht bin
nen, zodat de middagtempera-
tuur in het noorden van het
land rond de 20 graden komt
te liggen. In het zuidoosten
loopt het kwik toch nog op tot
in de buurt van een graad of
25. De noordenwind is matig
en aan de kust en op het IJs-
selmeer af en toe vrij krachtig.
Weersvooruitzichten vo
Europese landen, geldig v
en vooral ten oosten van de N nel
Bergen periodei) met zon. I*
weer met middagtemperatureni
15 graden in west-Noorwegen I 1011
graden in het zuidoosten. *Tc
Britse Eilanden droog Op veel ran
sen zonnig. Middagtemperatui
tot 19 graden.
Denemarken. Benelux en noord
Duitsland wolkenvelden,
droog. Vooral later ook zon.
temperatuur van 16 graden a
tot 22 graden meer naar het z
"V.
iverwegend droog
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon-
I den stukken te bekorten
St. - Willibrord
Naar aanleiding van het arti
kel 'Springen ter ere van St.-
Willibrord' is het nuttig op te
merken, dat al vele jaren (en
in 1989 voor de 38e keer) het
Comité Echternach Bedevaart
onder auspiciën van de Vere
niging tot samenstelling van
Nederlandse Bedevaarten
(VNB) te 's-Hertogenbosch een
officiële driedaagse bedevaart
naar het Graf van Sint-Willi-
brord te Echternach organi
seert. Met alle respect voor de
organisatoren en deelnemers
uit Oegstgeest en andere plaat
sen is het toch bijzonder jam
mer dat zij zich niet hebben
aangesloten bij de officiële Ne
derlandse bedevaart naar Ech
ternach. Hopelijk zal dat in de
komende jaren wel zo zijn.
J.L.J. Dingjan,
secr. Comité
Echternach Bedevaart,
LEIDEN.
Noord-Frankrijk, midden-
Duitsland, perioden met zon
al in de middag of avond
weersbui. Middagtemperatuur 2fcja
26 graden.
Rest van Frankrijk. Spanje
gal: veranderlijk bewolkt. LanjdO'
Middellandse Zee vrij zonnig. Vi
in de middag of avond plaatselijl
onweersbui, het meest landinuVlI
in bergachtige gebieden Middaj Jj0
peratuur van 20 graden lang
Spaanse en Portugese westkusi
23 a 28 graden elders.
Alpengebied: flinke perioden
zon. Voornamelijk in het w
de middag of avond mogelijk eeijgn
weersbui. Middagtemperatuur ir
laagland en in de dalen 22 tot k.
den. dll
Italië en Joegoslavische kusf
wegend zonnig. Middagtemper;
23 tot 27 graden. J
Griekenland, overwegend zo kr
Landinwaarts, vooral r
noorden, in de middag
wolking en op enkele plaatsen
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
Amsterda
De Bill
Deelen
Eelde
:,di
"lie
RIo de Janeiro onbew.
San Francisco onbew.
Sao Paolo onbew.
Seoul zw. bew.
Singapore regen