ftory Block: van Pinkpop
baar het Chansonfestival
Veel publiek bij concerten
gewijd aan Schat en Loevendie
Zangers Collegium Musieum op dreef
Toonkunst zingt met
plezier pompeuze mis
bioscopen
NA UNST
Ceid&iQowuvnt
MAANDAG 22 MEI 1989 PAGINA 9
Kjakie Schram
iverleden
^STERDAM In Am-
irdam is in de nacht van
terdag op zondag de
lkszanger Sjakie
hram overleden,
iram is 62 jaar gewor-
De ras-Amsterdam-
Schram startte zijn
i >pbaan kort na de be-
'ii ijding, toen hij begon op
treden op buurtfeesten
cabaretavonden. Later
ng hij onder anderen
;t Eddy Christiani en
inke Nelis. Zijn bekend-
nummer, in 1966 ge-
ïreven, was „Glaasje op,
Wi ,t je rijden".
piki h.
ruii
kei
be ,'t6
ikk
nar}
rsel
Congres voor 2000
museumdirecteuren
DEN HAAG De Interna
tional Council of Museums
(ICOM) houdt van 27 augus
tus tot 6 september in het
Congresgebouw een congres
waaraan deelnemen meer
dan tweeduizend museumdi
recteuren en opinieleiders
uit 102 landen. Het thema
van het congres is „Musea
als generatoren van cul
tuur". Tijdens de opening
spreekt onder anderen Fre-
derico Mayor, directeur ge
neraal van de UNESCO; het
thema wordt vanuit ver
schillende invalshoeken be
licht door vier toelichters.
Delft exposeert techniek
van restaureren
DELFT Het Museum Paul Tetar van El
ven in Delft wijdt met de tentoonstelling
„Uit de verf" van 24 mei tot 7 oktober aan
dacht aan de technieken van restaureren en
conserveren van schilderijen. Dat gebeurt nu
zes schilderijen onlangs zijn terugontvangen
van een restauratie-atelier. In tekst en foto's
worden het proces toegelicht. De getoonde
werken zijn twee panelen uit de zestiende
eeuw en vier werken van Van Elven zelf.
Hij was in de vorige eeuw kunstschilder,
verzamelaar en leraar aan de polytechnische
school in Delft. Het museum is gevestigd in
zijn woonhuis, een grachtenhuis aan de
Koornmarkt. Het huis herbergt 18e en 19e
eeuwse stijlkamers en een 17e-eeuws trap-
portaaal, een 17e-eeuws schildersatelier met
een collectie schilderijen, porselein en meu-
HERMAN BROOD
VALT VAN PODIUM
LEEUWARDEN Aan het concert van
Herman Brood and his Wild Romance
kwam zaterdagavond in de Noordelijke
Hogeschool in Leeuwarden een abrupt
einde. Onder het nummer 'Will you still
love me tomorrow' verliet Herman
Brood even het podium en viel daarbij in
een gat van twee meter diep tussen het
podium en de muur. Hij sloeg daarbij
met zijn hoofd tegen het podium. Een
beetje dizzy maakte Brood het nummer
nog af, maar daarna stopte hij met zijn
optreden. Het concert duurde daarom
maar een uur. Na het concert werd
Brood met een ambulance naar een zie
kenhuis gebracht. Zijn manager heeft
hem weer uit het ziekenhuis opgehaald.
De zanger bleek zwaar onder de drugs te
zitten.
Radio West brengt
North Sea Jazz
DEN HAAG Radio West zendt op
14, 15 en 16 juli het North Sea Jazz
Festival uit. Dat gebeurt in nauwe sa
menwerking met de AVRO en de
NOS. De programma 's worden gepre
senteerd door Fred Racké en Louis
Hubert in een produktie van Marco
Mout. De uitzendingen, vol muzikaal
spektakel en interviews met artiesten
en bezoekers, komen vanuit een spe
ciaal gebouwde studio in het Neder
lands Congresgebouw in Den Haag.
Behalve fragmenten uit het festijn,
zal de regionale omroep ook aandacht
besteden aan het straatgebeuren
..North Sea Jazz Festival Heats The
Hague", dat van 8 tot en met 13 juli
dient als opwarmertje voor het festi
val.
39; 0
indf
y Block, met in het voorpro-
C7\s<jmma Leoni Jansen. Eerste avond
de Internationale Chansonweek,
nei in de Leidse Schouwburg.
roeifet woord „chansons"
et mij in eerste instantie
'nken aan druipkaarsen,
rookte plafonds en zure
de wijn. Gelukkig
gesi nkt de leiding van de
idse Schouwburg daar
ders over. De eerste
°f,"jond van wat weer een
|ooie week belooft te
jrden logenstrafte elk
rmoeden van dogma-
aak[ k.
bers et met Franse poëtische
sfuinken, maar met klassiek,
z, improvisaties en stevige
weii oestische blues opende giste-
de vierde Internationale
777i< lansonweek, inmiddels het
Japp ice de résistance van het
louwburgseizoen.
Jansen bleek zich al
en weinig gelegen te laten
gen aan de woordenboekbe-
g f cenis van „chanson". Zij
icht een zeer veelzijdig pro-
imma met door Manuel de
•n 4lla bewerkte volksliedjes,
nimal music, jazz-standards,
n écale improvisaties en een te-
blik op haar jeugd (Suzan-
Het ei, dat werk) waarbij
zelf gitaar speelde. Die veel-
digheid was naast aantrek-
lijk ook wat onbevredigend,
vergelijking met specialis
ten op de diverse gebieden
dringt zich op, en die valt dan
natuurlijk in het nadeel van
Jansen uit. Ze kwam gisteren
tekort op het gebied van zang
en ademhalingstechniek en
ook de intonatie was soms aan
de lage kant. Dat brak haar
bijvoorbeeld op in een lastig
stuk als „The river" van Phi
lip Glass.
Daartegenover stelt ze een
mooie stem, veel lef en présen-
ce Ook dramatisch staat ze
zonder te overdrijven haar
mannetje, getuige de gevoelige
aanklacht tegen de eenzaam
heid Everybody's fucking but
me. Haar uitstekende pianist
Polo de Haas zal zich zeker
met de gedeeltelijk vooruit
strevende repertoiorekeuze
(Glass, Meredith Monk, De
Haas, improvisaties op gedich
ten) bemoeid hebben. Samen
zorgden ze voor een verras
send en aangenaam divers be
gin van de Chansonweek.
Rory Block
Daarna bleek weer eens hoe
krachtig iemand overkomt die
precies weet wat ze wil en on
voorwaardelijk gelooft in wat
ze doet. Rory Block brengt in
haar eentje een hommage aan
de Amerikaanse country-blue-
straditie van de eerste helft
van deze eeuw. Zij speelt de
muziek van mensen die ,eens
legendes waren, zoals Robert
Johnson, Blind Willie McTell,
Reverend Gary Davis en Mis
sissippi John Hurt Zonder
deze ambassadrice zouden der
gelijke grootheden gemakke
lijk vergeten worden.
Maar Block doet meer dan
conserveren. Zij heeft bijzon
der goed geluisterd naar haar
helden, speelt uitstekend gi
taar en weet de karakteristie
ken van de soms zeer uiteenlo
pende bluesstijlen uitnemend
te treffen. Daarbij wekt ze met
haar expressieve stem en ei-
•gen interpretaties de muziek
werkelijk op uit de vergetel
heid. Haar eigen nummers,
waarvan „Lovin' Whisky" on
langs een hit was, sluiten uit
stekend aan bij de klassiekers.
Rory Block werd voor een
deel van haar optreden bege
leid door Alan Gorie, ook bas
sist bij de Average White
Band. Tekenend voor het ge
mak waarmee ze op het podi
um zit en het ontbreken van
sterallures is het feit* dat ze er
niet tegen opziet tussen de
nummers door haar gitaar
snel. maar rustig doorpratend,
van een andere stemming te
voorzien. De doorsnee popgita
rist zou daar een nieuw instru
ment voor laten aanrukken.
Vorige week opende ze het
Pinkpop-festival om half elf 's
morgens (iets dat je eigenlijk
niemand mag aandoen), giste
ren stond ze in een totaal an
dere ambiance als top of the
bill Het lijkt haar niet uit te
maken. Block is een vakvrouw
met veel overtuigingskracht,
en dat verloochent zich niet.
DICK VAN TEYLINGEN
'kses voor
l lugdopcrette
EN >ye Mascotte
Moorse Markies, door jeugdope-
pöh Ie De Mascotte. Op 20 mei ge-
- gezien in het Rijnlands Ly-
Oegstgeest.
eideif1 fraaie zomerse lenteweer
itr mde zaterdag voor de jeug-
';$)erette De Mascotte een ge-
:hte concurrent. Maar toen
de aula van het Rijnlands
:eum in Oegstgeest- het
ik opging, bleek het alles
te niae te vallen. De zaal was
;d bezet en de temperatuur
s draaglijk. Dirigent Johan
iaoijenstein kon tevreden zijn
ideri n hij de dirigeerstok hief.
t/m jftien jaar bestaat zijn jeug-
jTRA lerettegroep reeds en er is
iboetcer sprake van een grote
sch l ite van vitaliteit. De belang-
'ia 0 Hing voor jeugdoperette zit
°"15 idelijk in de lift. Voor de lu-
j umuitvoering had Johan ge
joel, ten voor een uitvoering van
I belt spel „De Moorse Markies",
acht ehreven door L. van As en
muziek gezet door de be-
'vr0( ide componist van jeugdo-
ette J.A.Tj. van der Wal.
st Uderhalf jaar is er gerepe-
-ek i rcj 0p het spel van schoen-
-turn! ïtsertJes en zigeunertjes die
u (o het Spaans/Moorse land een
lilderijendiefstal trachten op
JLP lossen om daar de beloning
pree or te innen.
10 u acteren- dansen, mu-
k maken, de costumering,
Bme en verzorging van de
:ors... In een cast met meer
1 30 uitvoerenden een enor-
taak om het allemaal zo te
m egen dat het een aanvaard-
I ir geheel wordt. Zaterdaga-
id was alles tot in de pun-
geregeld en het publiek
it het hooglijk te waarderen,
jongste deelnemer, Jeroen
issen (5 jaar) stal zowaar als
i „guardia civil" de show.
oijenstein had zich ook
orzien van enkele gastspe-
s om een goed „draag-
acht" te verzekeren. Hij kon
met een gerust hard over-
__L en aan onder meer Patrick
Ridder en vooral Ellen van
Hand-van Leeuwen,
ader regie van Lenie Haket
likte" het direct met het pu-
ek in de zaal. Zo werd de
rde lustrumuitvoering een
cces, mede dank zij de goede
uzikale arrangementen van
ach! chard van Osta. In het bege-
,e ^dende orkest was de pianis-
Astrid Jonker een opvallen
verschijning: zij heeft alle
n vrdtvoeringen van De Mascotte
geleid. Aan het eind was er
e ruimte voor huldiging en
n ovationeel, staand ge-
heq acht applaus. De voorstelling
i©oi ïrd mede bijgewoond door
'gstgeests burgemeester mr.
"ie! Scheenstra.
1 ANTOON KOCH
Composities van Peter Schat en
Theo Loevendie door het Rotter
dams Philharmonisch Orkest (diri
gent Jac van Steen), door leden van
het Residentie Orkest en tal van so
listen. Zaterdagavond, zondagmid
dag en zondagavond. Dr. Anton Phi-
lipszaal, Den Haag.
„Ik dacht dat ik bij dat
werk voor hoorns gek
werd" zei een mevrouw in
de pauze van het eerste
van de drie concerten die
in het afgelopen weekein
de gewijd waren aan de
componisten Peter Schat
en Theo Loevendie. „Ik
stel voor dat wij naar een
terrasje gaan", was het
antwoord van haar man.
Een idee dat door meer
dere bezoekers 'van de
Philipszaal werd opge
volgd.
Toch is het verbazingwekkend
dat de concerten die zaterdag
avond door het Rotterdams
Philharmonisch Orkest, gister
middag door leden van het Re
sidentie Orkest en gisteravond
door dat orkest in zijn geheel
werden gegeven, zo uitstekend
bezet waren. Het was een
vooral jong publiek dat de
concertzaal prefereerde boven
het terrasje of het strand.
De Rotterdamse musici had
den weinig vertrouwen in de
publieke opkomst: „Vrijdaga
vond speelden wij Schat en
Loevendie voor niet meer dan
driehonderd bezoekers, het zal
hier nog wel minder zijn".
Maar Den Haag is Rotterdam
niet, het Haagse publiek is niet
meer kopschuw voor heden
daagse (Nederlandse) muziek,
de balcons waren weliswaar
gesloten maar de zaal zat vol.
Een duizendtal echte liefheb
bers! Een succes voor het orga
niserende Residentie Orkest,
een compliment voor de beide
componisten die een deel van
de manifestatie bijwoonden.
Over weinig componisten in
ons land is zoveel gepubliceerd"
als over Schat en Loevendie.
Schat was de smaakmaker van
de Notenkrakersactie in de ja
ren zestig, Loevendie kwam
vanuit de wereld van de jazz.
Beiden hebben het in binnen-
en buitenland gemaakt, de
verre toekomst moet uitwijzen
hoe de „eeuwigheidswaarde"
van hun composities is. Zij
kwamen in het project van dit
weekeinde ieder zevenmaal
aan bod, Loevendie hoofdza
kelijk met „klein" werk, Schat
met zijn beide symfonieën.
Opgevoed
De combinatie van socioloog-
musicoloog kan uitmaken
waarom het werk van beide
componisten zo'n grote aan
trekkingskracht heeft op het
publiek. Zoals gezegd, het
Haagse publiek is door het Re
sidentie Orkest goed „opge
voed", waarschijnlijk zou geen
concertzaal met zulk weer zo
veel concertbezoekers binnen
de muren gehad hebben als de
Philipszaal. Maar toch... Men
kan toch niet in goede gemoe-
de beweren dat Schat en Loe
vendie „op het publiek" schrij
ven, al zullen ook zij - zoals
Henk Badings in één van zijn
laatste interviews gezegd heeft
- niet componeren voor de
boekenplank en dus open oog
en oor hebben voor de uit
voerbaarheid van hun oeuvre.
Op een vraag aan Peter Schat
of zijn tweede symfonie geënt
is op de laat-romantiek ant
woordt hij: „Ach, er is altijd
behoefte aan een etiket. Nieu
we dingen worden vaak bena
derd in termen en pogingen
om oude te verklaren. Ik ben
daar vaak het slachtoffer van.
Ik maak gewoon muziek die
er niet was, dus wat wil men?"
Zou dat het geheim zijn: „Ik
maak gewoon muziek die er
niet was"? Loevendie kreeg
vorig jaar het tweede 3M Mu-
zieklaureaat (een bedrag van
honderdduizend gulden) toe
gekend, de jury zei daarbij:
„Theo Loevendies oeuvre on
derscheidt zich van alles wat
ééndimensionaal, regulier,
doorsnee, onaangenaam schok
kend of dor intellectualistisch
is. De integratie van het ele
ment „klassieke eigentijdse
muziek" in Loevendies klan
kwereld was enerzijds radicaal
en anderzijds logisch en na
tuurlijk". In ieder geval heb
ben Loevendie én Schat, ieder
op eigen wijze en met eigen
componeertechnieken, in be
langrijke mate bijgedragen om
de kloof componist-uitvoer-
der-publiek te verkleinen. Met
succes!
Doorwrocht
Na drie concerten met een
vloedgolf aan noten is er toch
het gevoel: Schat levert door
wrocht denk- en vakwerk,
Loevendie is meer de man van
het effect, van het raffine
ment. Een ongenuanceerd oor
deel, dat wel, maar beide sym
fonieën van Schat maakten
toch veel indruk. Die eerste
symfonie geschreven voor
het negentigjarige Concert
gebouworkest en gisteravond
onder Jac van Steen door het
Residentie Orkest met volle
overgave gespeeld zou het
rode potlood kunnen verdra
gen, maar het is pure muziek,
emotionele en romantische
muziek De tweede symfonie
opgedragen aan en zater
dagavond uitgevoerd door het
Rotterdams Philharmonisch
Orkest onder leiding van Ri
chard Bradshaw boeit door
de knappe orkestratie en door
de uitdrukkingskracht. Zeker,
de jeugdwerkjes die door leden
van het Residentie Orkest zon
dagmiddag werden uitgevoerd
zijn inderdaad jeugdzonden en
meer interessant dan wezen
lijk boeiend, maar in zijn Hou-
dini-symfonie het verhaal
uit de circus-opera zit weer
alles wat Schat tot Schat
maakt: uniek.
De Rotterdamse en Hagse mu
sici speelden, ieder op hun ei
gen concert uiteraard, van
Loevendie: Scaramuccia, Mu
ziek voor een vreemde bruiloft
uit de opera Nama, Orbits (dat
werk voor vijf hoorns), Stir-
des, Music for flute and piano
(één van zijn allersterkste
werken), Back bay bicinium
en het werk dat hij schreef bij
de opening van de Philipszaal
„Oh oor o hoor", dat bij het
eerste aanhoren meer indruk
maakte dan bij het wederho
ren Loevendie is eens ge
schetst als: „Het zeldzame pro
totype van een bezeten man
zonder krampachtigheid" en
die geest ademt ook zijn mu
ziek. De orkesten en de vele
solisten hebben het nadrukke
lijke applaus na alle presenta
ties dubbel en dwars verdiend.
ADRIAAN HAGER
Leoni Jansen.
Concert door het Toonkunstkoor
Leiden en omstreken. Werk van
Haydn, Handel en Puccini. Met me
dewerking van het Randstedelijk
Begeleidingsorkest, Marjan Kuiper
(sopraan), Guyette Delgorge (mez
zosopraan), Paul Endendijk (tenor),
Peter Dijkstra (bas) en Petra Veens-
wijk (clavecimbel), onder leiding
van Hans van der Toorn. Gehoord in
de Stadsgehoorzaal in Leiden op 19
Het programma waarmee
Toonkunst Leiden vrijdaga
vond voor een flink gehoor in
de Stadsgehoorzaal optrad, had
een bijzonder uitbundig karak
ter Behalve Giacomo Pucci
ni's Messa di gloria, het succes
stuk van de avond, werd een
uitvoering van Joseph Haydns
cantate (op een echt romanti
sche tekst a la Rhijnvis Feith)
„Der Sturm" en de stralend
barokke toonzetting van psalm
109 „Dixit Dominus" van
Georg Friedrich Handel gege-
De uitvoering van de laatste
twee genoemde werken kwam
echter niet altijd overeen met
het extraverte karakter ervan.
Was op de interpretatie te wei
nig gewerkt, of lag het aan de
tropische temperaturen? Diri
gent Hans van der Toorn had
koor en orkest weliswaar goed
in zijn greep en wist er door
zijn besliste optreden ook een
aantal uitstekend geplaatste
accenten door te drukken,
maar echt leven ging de mu
ziek slechts af en toe. Tenoren,
gering in aantal, leken ter
compensatie steeds harder te
willen zingen, terwijl sopranen
en alten soms een hesig ge
kleurde klank voortbrachten.
Ongelijke inzetten van de or
kestleden, vooral bij Handel
en violisten die hier boven
dien nogal eens slecht getrof
fen tonen lieten horen, maak
ten het geheel er niet beter op.
Puccini's pompeuze mis, de
Messa di gloria (1880) dankt
zijn naam aan de refreinfunc
tie van een motief uit het glo
ria dat een aantal malen in de
mis weer opduikt. In dit werk
herkennen we onmiddellijk de
operacomponist van „Manon
Lescaut", „La Bohème" enz.
Alleen de tekst heeft een an
der karakter en dat is even
wennen. Rijk geïnstrumen
teerd en opgebouwd uit feeste
lijke thema's tegen verzadigde
harmonieën is het werk voor
elk koor een uitdaging van de
eerste orde. De talrijke cres
cendo's en decrescendo's waar
van de componist voor de mu
zikale effecten gebruik maak
te, werden fraai uitgevoerd.
Het koor leek vastberadener
om van dit werk een succes te
maken. De klank van de stem
men was energiek en veel zui
verder dan voor de pauze en
er werd adequaat ingehaakt op
de vaak plotselinge wendingen
in de muziek zodat de klank
van het geheel voortdurend in
balans bleef. De solo's van te
nor Paul Endendijk in het
„Gratias agimus tibi" en van
de bas Peter Dijkstra in een
gedragen „Crucifixus etiam
pro nobis" droegen door hun
bekwame vertolkingen voor
een niet onbelangrijk deel bij
aan het succes dat Toonkunst
met dit werk had.
TOM STRENGERS
Inwoners EEG moeten meer lezen
BRUSSEL De EG-ministers van cultuur zijn het in Brussel
eens geworden over een aantal maatregelen om het lezen van
boeken te bevorderen. Volgens de ministers wordt er in Europa
namelijk veel te weinig gelezen. Er moet nog een actieprogram
ma worden uitgewerkt, maar het is in ieder geval de bedoeling
om de bevolking via voorlichtingsprogramma's op de TV aan
het lezen te krijgen. Er wordt ook gedacht aan een proefproject
voor vertalingen in Europees beheer, het instellen van een Eu
ropese literaire prijs en het beschikbaar stellen van beurzen aan
schrijvers en vertalers. De ministerraad wil verder dat boeken
goedkoper worden. Aan de Europese Commissie is gevraagd om
bij de harmonisering van de BTW-tarieven in de EG in 1993
voor boeken een nultarief in te stellen. Op het ogenblik betaalt
men in Nederland zes procent.
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6, tel. 01720-20800): Na
ked gun (al); 18.30, 21.00. wo.
ook 13 30. EUROCINEMA II:
Rain Man (al); 18.45. 21.30 Jun-
glebook (al); wo. 14.00. EU
ROCINEMA III. My stepmother
is an alien (al); 18.45, 21.30. wo
ook 13 45 EUROCINEMA IV:
Working girl (12); 18.45. 21.15
wo ook 13.45.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239) Naked gun
(al); 19.00. 21.15. ma. wo. ook
14.30 LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39. tel. 124130):
Rain Man (al); 14.30, 18.45,
21 15 Her alibi (al); My stepmo
ther is an alien (al). Twins (al);
14 30. 19.00. 21.15 Dangerous
liaisons (al); 19.00. 21.15 di.
14.30 Lady en de vagebond
(al); wo. 14.30. «TRIANON (Bree-
straat 31. tel. 123875): The Bear
(al); 19.00. 21.15. wo. ook 14.30
REX (Haarlemmerstraat 52,
tel. 071-125414): Spirit ot se
venty six; 14.30, 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Twins (12); 19.00, 21.15. wo.
ook 14.45. CITY THEATER II:
Cocktail (al); 19.00. Working girl
(al); 21.15 Junglebook (al); wo.
14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
tel. 01717-4354):The Bear (al);
ma t/m wo. 20.15. wo. 14.00,
15.45 A fish called Wanda (al);
ma t/m wo 20 45. Avontuur
met een staartje (al); wo 14 00.
WASSENAAR ASTRA tel.
01751-13269):The Bear (al); ma.
di. wo. 20.00. wo 14.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel
463500): My stepmother is an
alien (al); 14.00. 18 45, 21.30.
ASTA 2 Working girl (al);
14 00, 18 45. 21.30. ASTA 3
The accused (16): 14 0. 18.45,
21.30. BABYLON 1 (naast Den
Haag Centraal tel 471656): A
cry in the dark (al); 14.30, 16.45,
19 00, 21 30 BABYLON 2:
Angerous liaisons(al); 14.30,
16.45, 19.00, 21.30. BABYLON
3: Loos (16); 19.00, 21.30. CI
NEAC 1 (Buitenhof 20, tel
630637): Her alibi (al); 14.00,
18.45, 21.30. CINEAC 2:
Twins (al); 14.00. 18.45, 21.30.
CINEAC 3: The accidental
tourist (al); 18.45, 21.30. ma. di.
ook 14.00. METROPOLE 1
(Carnegielaan, tel. 456756). Rain
man (al); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 2: The naked
gun (al); 14.00, 18.45. 21.30.
METROPOLE 3: Miles from
home (al); 14 00. 18.45. 21 30.
METROPOLE 4 Crossing de-
lancey (al); 18.45, 21.30 ma. di.
ook 14 00. METROPOLE 5:
The bear (al); 14.00, 18.45,
21.30. ODEON 1 (Herengracht
13. tel. 462400): The naked gun
(al); 13.45, 18.45. 21.30. ODE
ON 2: A fish called Wanda (al);
13 45. 18 45. 21.30. ODEON 3:
Bat 21 (16); 13.45. 18 45. 21.30.
ODEON 4 Mississippi bur
ning (12); 13.45, 18.45, 21 30.
STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel.
656402): Thou shalt not kill (16);
19.30. 21.30. ma. ook 14.15.
STUDIO 2: Madame Sousatzka
(16); 19.15, 21.45. ma. ook
14.15. STUDIO 3: La lectrice
(16); 19.15, 21.45. ma. ook
14.00. HAAGS FILMHUIS:
Zaal 7 Zwerfsters; 19.30, 21.45.
Zaal 2 Soursweet. 19.30 Mar
ried to the mob; 21.45. Zaal 3
19 30. 21 45 wo. 20.00 On the
waterfront; ma. Quiemada. di.
Becket; wo.
KINDER VOOR STELLINGEN
BABYLON 3 Mijn vader
woont in Rio; 14.30. 16.45 CI
NEAC 3: Lady en de vagebond;
wo. 14.00 METROPOLE 4
Who framed Roger Rabbit; wo
14.00
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK
THEATER, RECREATIE,EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
Egypte in
Oudheden
LEIDEN Fictie en werke
lijkheid staan van 23 mei tot
14 augustus naast elkaar aan
de voet van de tempel uit Taf-
feh in de hal van het Rijksmu
seum van Oudheden in Lei
den. De tentoonstelling „Egyp
te hertekend" laat door een
combinatie van stripboeken en
door tekenaars gebruikte
bronnen zien, dat deze verha
len niet op zichzelf staan maar
een eindpunt vrmen van een
ontwikkeling die al in de 15de
eeuw begon met de tekenin
gen van Egyptische monu
menten. Ze vertellen ook veel
over de maniet waarop wij te
gen het oude Egypte aankij-
In Leiden wordt duidelijk dat
voor het eerst het oude Egypte
in het stripverhaald is geïntro
duceerd in 1932 in het Kuifje
album „De Sigaren van de Fa
rao". Latere strips voegden
telkens nieuwe elementen toe
aan ons beeld van het Nijlland.
Dubbele expositie
bij Pulehri Studio
DEN HAAG Dit weekeinde
heeft Pulehri Studio in Den
Haag een dubbele expositie ge
opend: in de Voorhoutgalerie
met schilderijen en gouaches
van Joop Polder en in de
Tuingalerie tekeningen van
Christiaan van Tol. De ten
toonstellingen duren voort tot
Geen krant ontvangen? Bel
tussen 18.00 en 19.00 uur,
zaterdags tussen 14.00 en
15.00 uur, telefoonnummer
071-122248 en uw krant
wordt nog dezelfde avond
thuisbezorgd. i
Ondanks het stralende
weer liep de Stadsgehoor
zaal gistermiddag toch
nog voor een flink deel
vol. In de bescheiden,
maar aantrekkelijke keu
ze uit het repertoire waar
mee CM onlangs in Zwe
den succes boekte, gaven
met name het koor en ka
merkoor tijdens dit con
cert aanleiding tot tevre
denheid.
De zangers van CM maken de
laatste' tijd goede vorderingen,
Concert door het Leidse Studenten-
koor- en orkest Collegium Musieum
met werk van Brahms, Mendels
sohn, Debussy, Andriessen en Dvo
rak, onder leiding van Renè Gulikers
en Jos Vermunt. Gehoord in de
Stadsgehoorzaal in Leiden op 21
zoals tijdens dit concert weer
bleek, onder andere uit vertol
kingen van de „Sechs Sprü-
che" (opus 79) van Felix Men
delssohn Bartholdy, en - de
„Trois chansons de Charles
d'Orléans" van Claude Debus
sy. Met Johannes Brahms'
„Nanie" (opus 82) beten koor
en orkest de^pits af. Jammer
genoeg vielen in dit werk de
prestaties van het koor enigs
zins tegen. Brahms' interpreta
tie van Schillers gedicht boei
de wel hier en daar in sommi
ge goed aangevoelde frasen,
maar te vaak was de lijn van
het verhaal zoek, boette een
goed begonnen zinsnede al na
enkele maten aan geladenheid
in en zakte vervolgens weg in
onverstaanbaarheid.
Voor een deel lag dit ook aan
een weinig buigzaam en on
voorspelbaar orkestspel. Met
de blazers was het helemaal
mis. Hun bijna lukrake inzet
ten en onbarmhartig
re spel vermocht het stuk da
nig te ontwrichten. In scherp
contrast hiermee stonden de
zes semi-liturgische motetten
voor enkele belangrijke ker
kelijke feestdagen van Men
delssohn. In deze korte wer
ken bleef de concentratie opti
maal. Gevolg: een vrij klin
kende, ruimtelijke klank, die
zich uitstekend leende voor
een rustige behandeling en af
werking van Mendelssohns
evenwichtige harmonieën
waarmee een goed verstaanba
re tekst doelmatig werd uitge-
Het lichte en homogene geluid
van het CM-kamerkoor ver
raste met de bijzonder door
zichtig gehouden „Trois chan
sons de Charles d'Orléans"
van Debussy. Zonder meer
knap was hierna de uitvoering
van Louis Andriessens „li
Principe" voor gemengd koor,
blazers, piano en basgitaar,
waaraan door beide koren
werd deelgenomen. Aan de
bijtende cadans van dit stuk
en zijn schrille klankkleuren
ontbrak echter de helse beze
tenheid en moordende precisie
die voor dit stuk onontbeerlijk
zijn.
In de achtste symfonie in G
(opus 88) van Dvorak, na de
pauze, vielen vele nuances
weg. Men kreeg niet de indruk
dat bij alle instrumentale ge
weld iets van het hartstochte
lijke muzikale verhaal dat de
componist in het eerste deel
vertelt, tot dirigent en orkest
leden doordrong. Het adagio
liet het gezelschap zo te horen
evenenens Siberisch. In de
laatste twee delen was geluk
kig meer betrokkenheid te be
luisteren, al had het allegretto
grazioso weinig sierlijks en
klonk het allegro non troppo
allerminst verfijnd.
TOM STRENGERS