Vlaamse Brigitte Raskin
wint AKO literatuurprijs
Giro 50500
Bank70.70.70.929
0?
Abel Herzberg (95) overleden
in Manége
Liselore Gerritsen en
Paul
van
Vliet
weer
samen voor Sterhuis
Composities Brahms en Sibelius: exclusief gebeuren
Laat lepra
ook jóu een zorg zijn.
r
4EirNST
QeidóaQowuvnt
ZATERDAG 20 MEI 1989 PAGINA 17
sidentie
knnenkoor:
««Ie en
earieerd
jjk Residentie Mannenkoor
van der Hoeven m.m.v.
Jong (orgel) met een ge-
programma, Grote Kerk,
ator yond.
he
Js fie
8-16
aal gesproken geeft het
[elijk Residentie Man
ui ior (CRM) op Koningin
een zogenaamd „Oran-
:rt". Aan deze traditie is
lar een eind gekomen
het CRM zal ieder jaar
m incert blijven geven. Met
;en ijk gevarieerd program-
jwjpL t het koor gisteravond in
Tote Kerk horen dat het
larklle markten thuis is.
124 de strakke polyfonie
keho e Renaissance-eomponist
^725- rina als de rijke harmo-
jgfl van Bruckner werden
hore gebracht. Zelfs een
i. Vesuit de traditionele Bi-
ise Liturgie passeerde de
Het blijkt dat de grote
'erken uit de Romantiek
geschikt zijn voor het
dan de oudere werken,
tig klonken bijvoorbeeld
h ners „Trösterin Musik",
150 van Franck en „Les
rs" van Gounod door de
inde pianissimi en de
ite forte passages. Maar
tekende „Wohl mir dass
ie|(esum habe" uit Cantate
in Bach en het eveneens
Barok stammende „Las-
^_'io pianga" uit de opera
jeijg( lo van Handel werden
overtuigend uitge-
Door de grote koorbe-
(zo'n 200 man) viel de
chtigheid van het stem-
eefsel een beetje in het
wat de verstaanbaarheid
ld niet ten goede kwam.
tuk van de avond was
'e Deum Laudamus" van
derlandse componist Jan
id (1903-1963). In een
ïgswoordje wees A.
laaien, de voorzitter van
™RM- erop dat er lang ge-
d was op dit werk. En in-
ad, het zat er goed in, zo
en niet de minste moeite
iet lastige passages. Aad
er Hoeven wist door zijn
ven en zekere leiding in
ik een enorme dosis en-
asme bij de koorleden op
070 kken. Buitengewoon in-
070 mekkend.
079 rganist Addie de Jong
'182 voor een degelijke be
ing. Soms trad hij op als
met een intermezzo tus-
vee koorwerken. In zijn
van de Toccata uit de 5e
Symfonie van Widor liet
>ren over goede techni-
apaciteiten te besehik-
icert werd stemmig be-
Jiet het „Dank sei dir,
an Handel dat door di-
Van der Hoeven zelf
ïoor is bewerkt.
:UR VAN DER DRIFT
igieus en profaan
'oorburg
ïuziek in de Fonteinkerk
)t Voorburgs Vocaal Ensem-
v. Marijke van Klaveren en
ollens-ensemble o.l.v. Coen
Heide, vrijdagavond.
foorburgs Vocaal Ensem-
Marijke van Klaveren
zich in zijn concerten naar
ipaald thema. Voor het
gisteravond in de Voor-
Fonteinkerk waren dat
•landse religieuze en pro-
•erken uit deze eeuw van
onisten, die de oude tona-
trouw bleven en daarbin-
xperimenteerden.
ongste en meest interes
programma-onderdeel
gevormd door de zes
/Jichten van Huygens, die
-^'agse componist Jaap Ge-
voor een op-
twerk van dit koor ge-
Eute onder de titel „Oog en
Men hoort in d.eze mu-
ijn beide leermeesters, die
n dit programma waren
'enwoordigd, t.w. Herman
gier en Hendrik Andries-
^■eraedts gaat sterk van de
en de verstaanbaarheid
an uit, o.a door middel
inisono- en solistische in-'
Bij alle onderlinge
ïeidenheid bleek het laat-
uitc d „Onbestandigh Geloof"
erkst. Het koor liet hier
lastige intonaties binnen
lardbare graden van zui-
Sid aan te kunnen en toon-
h tegen de eisen van dit
van gemakkelijke op-
iwerk volledig bestand,
ageveer 30 zangers met
feftijd tussen de 30 err 40
"hebben een goed klankge-
:lde. In de religieuze wer-
let orgelbegeleiding van
iessen en Peeters waren
iter net zo braaf als deze
;k verlangt. In het ruim
"Iponnen mollenfeest van
pgier kwam er wat meer
het geheel. Hier werd het
adequaat begeleid door het
ns-ensemble. Dat gebeurde
de feestelijke afsluiting
le twee populaire madriga-
'an Hendrik Andriessen
Debbo Far" en „Evviva
Dit is krachtige, sterk
_L ssionistische muziek die
het koor met meer oog en
'oor detaillering dan voor
antische vervoering werd
gen
Ie twee instrumentale in-
hzzi door het Tollens-en-
re waren de Kuhnnau-va-
van Hendrik Andriessen
leest geslaagd. De meest
igene groep, die van de
""■ntrabas, deed zich zelfs
sterk gelden, maar dit
ftiï niets af aan het goede
1 fcsultaat. ERIK BESIER
Abel Herzberg: doortrokken van milde spot.
AMSTERDAM De Neder
landse schrijver en jurist Abel
Jacob Herzberg is vrijdag op
95-jarige leeftijd in Amster
dam overleden Herzberg, die
voor de oorlog onder meer
voorzitter was van de Neder
landse Zionistenbond, maakte
als literator naam met een au
thentiek verslag over het con
centratiekamp Bergen Belsen,
„Amor Fati", en zijn kroniek
der jodenvervolging in „On
derdrukking en Verzet" uit
1950. Herzberg ontving in 1964
de Constantijn Huygensprijs
en in 1974 de P.C. Hooftprijs.
Het werk van Herzberg is
doortrokken van milde spot en
zelfspot, een weerbarstig ge
voel voor humor en een
krachtige wil tot overleven.
Als schrijver trad hij zelden op
de voorgrond, liever wees hij
op zijn studie rechten en de 55
jaren die hij als advocaat door
bracht. Over de mens, die hij
probeerde te begrijpen, had hij
in zoverre een negatieve me
ning, dat hij ervan overtuigd
was dat naastenliefde niet be
stond. „Willen moet je kun
nen", zei hij. „De mensen wil
len het wel, maar kunnen het
niet". En na zijn kampervarin
gen: „Dan leer je de mensen
kennen zoals het wild de jager
kent Van alle levende wezens
is de mens waarschijnlijk het
grootste krapuul".
Toch kende Herzberg hoop,
„want inkeer is niet ondenk
baar. Alleen is de prijs die elke
keer moet worden betaald,
ontstellend hoog". Waaraan hij
toevoegde: „Er is iets in ons
dat ons bij alle wanhoop toe
roept: je mag niet versagen".
Waarmee de schrijver aangaf
wat hem zelf het meest fasci
neerde en wat als een rode
draad is terug te vinden in zijn
AMSTERDAM - „Een un
derdog en ook nog een
Vlaamse" zei Brigitte Ras
kin met een bescheiden
lach toen bekend werd
dat zij de Ako Literatuur
prijs 1989 gewonnen had
met haar debuut „Het
Koekoeksjong". Een prijs
van 50.000 gulden „waar
mee een auteur zich een
jaar lang zonder financiële
druk moet kunnen wijden
aan haar of zijn werk
zaamheden".
Gisteravond laat maakte jury
voorzitter Erik Jurgens de uit
slag in het Amsterdamse Am-
stelhotel. bekend. Concurren
ten van Brigitte Raskin waren
de Nederlandse auteurs
J.Bernlef, Rudy Kousbroek,
Helene Nolthenius en de Vla
ming Leo Pleysier.
Bernlef was twee jaar eerder
met zijn roman „Publiek Ge
heim" de eerste winnaar van
de Ako-prijs, die in Nederland
een equivalent wil zijn voor de
in Engeland zeer prestigieuze
Booker-Prize. Geerten Meij-
sing werd vorig jaar met „Ver
anderlijk en Wisselvallig"
winnaar Een bekroning die
toen nogal werd aangevochten
omdat zijn zuster, Doeschka
Meysing, in de jury zat.
W.F.Hermans schreef in zijn
bundel „Door gevaarlijke gek
ken omringd" een persoonlijk
en kritisch stuk over de gang
van zóken .toen. Zijn boek
Werd overigens niet genomi
neerd - „voorgedragen" stelt
de jury die het anglicisme „no
minatie" niet ziet zitten - voor
de Ako-prijs.
Nederlandstalige uitgeverijen
zenden het werk van hun au- de de jury de Nederlandse au- een blije monoloog over de
teurs in voor de Ako-prijs. Dit teurs Bernlef, Hélène Nolthe- dood, en Brigitte Raskins „Het
jaar kreeg de jury een totaal nius. Rudie Kousbroek, de Koekoeksjong". In haar de-
van jaar 192 boeken ter beoor- Vlaming Leo Pleysier met het buut vervlecht Brigitte Raskin
deling. Uiteindelijk nomineer- boek „Wit is altijd schoon", het lot van een maatschappe
lijke buitenbeen met episodes
uit het eigen geborgen bestaan,
zo hield Jurgens zijn publiek
in het Amstelhotel voor „Het
boek schetst daarbij een in
dringend tijdbeeld van de laat
ste halve eeuw in velerlei mi
lieus".
Brigitte Raskin werd in 1947
in Vlaams Brabant geboren
Zij studeerde geschiedenis aan
de Katholieke Universiteit
van Leuven en werkte vervol
gens als redacteur bij het
weekblad De Nieuwe en later
als hoofdredacteur van het
tijdschrift De Nieuwe Maand.
Later schreef ze als columniste
voor het weekblad De Zwijger
en werd in Vlaanderen be
kend door haar deelname aan
het BRT-spelprogamma „Na
men Noemen". Sinds vorig
jaar is zij vaste medewerker
van het VPRO-radioprogam-
ma „De Vlaamse connectie".
„Het Koekoeksjong" is het de
buut van Raskin Een volgend
boek is in voorbereiding, zo
maakte haar uitgeverij be
kend. „Hoewel geen auteur
zich zou hoeven schamen voor
een oeuvre dat slechts bestaat
uit één boek, als het de kwali
teiten heeft van dit boek.
hoopt de jury dat de AKO Li
teratuurprijs 1989 Brigitte Ras
kin zal stimuleren om het niet
bij dit debuut te laten", zei de
jury. „De beschrijving van het
leven van een ander gaat sub
tiel gepaard met een impliciete
beschrijving van het eigen
groeiproces".
De jury van de AKO Litera
tuur Prijs 1989 bestond uit Rik
van Gorp. Hannemieke Stam-
perius, Jacq Vogelaar, Hans
Warren en de voorzitter Erik
Jurgens.
Theatergroep Den Haag: „Minetti''
van Thomas Bernhard. Regie: Arda
Brokmann. Met o.a. Jan van Dijck. 's
Gravenhaagse Manége, Bibliotheek-
straat 2; vrijdag 19 mei, herhalingen
op woensdag t/m zaterdag tot 4
De Oostenrijkse schrijver Tho
mas Bernhard schreef het
„Portrait des Kunstiers als al
ter Mann", „Minetti", in op
dracht. Hij deed dat als hom
mage aan de Duitse acteur
Bernhard Minetti. Het is een
waagstuk van Theatergroep
Den Haag dit lastige werk op
het repertoire te nemen.
Minetti heeft in dit stuk op ou
dejaarsavond een afspraak in
Oostende met de directeur van
de schouwburg van Flensburg.
Hij zal nog eenmaal „King
Lear" spelen, ter ere van het
tweehonderdjarig bestaan van
die schouwburg. De directeur
komt niet opdagen en Minetti
houdt in arren moede een lan
ge monoloog.
„Minetti" is Bernhards tirade
over de kunst van het toneel
maken. Net als in zijn andere
werk gaat slechts één speler
duchtig te keer. De overigen
zwijgen voornamelijk. Minetti
(Jan van Dijck) haalt uit naar
zijn vak. „Theater is een mon
sterlijke kunst", zegt hij en „de
toneelkunst is een gluiperige
kunst". „De schrijver vernie
tigt de toneelspeler", laat Tho
mas Bernhard zijn hoofdrol
speler zeggen tegen een dron
ken vrouw in de foyer, tegen
de portier of eigenlijk tegen
niemand in het bijzonder.
Regisseur Arda Brokmann be
nadert het cynisme van de
schrijver en diens grote apo
stel, de regisseur Claus Pey-
mann, op een veel mildere
wijze. Bij Theatergroep Den
Haag is Minetti geen snerpen
de sarcast, maar een zielige,
dementerende man. Hij is ver
dwaasd. aan lager wal geraakt
en aan de kant gezet. Hij is zo
iemand, wiens leed je met een
vriendelijk gebaar tracht te
verzachten. Een meisje laat
haar radio 'bij Minetti achter:
zo heeft de oude nog een mu
ziekje
Herhaaldelijk feestgedruis van
gemaskerde hotelgasten door
breekt de monoloog. „Happy
Days are here again", wordt
gezongen. Het is een doekje
voor het bloeden, de angel is
uit het stuk. Jan van Dijck
speelt een aardige bejaarde en
niet „het theaterbeest als geen
ander" uit het stuk. Deze „Mi
netti" toont de acteur als tan
deloze circusleeuw. De meer
malen door regisseurs en ac
teurs getergde schrijver Tho
mas Bernhard ligt waarschijn
lijk te tollen in zijn graf.
PETER SNEL
Een Haags monument werd
gisteren even heropgericht.
Vijftien jaar hadden Paul van
Vliet en Liselore Gerritsen
niet samen opgetreden, maar
gisteren stonden ze samen in
Diligentia, zij het dat Gerrit
sen vóór en Van Vliet na de
pauze het podium vulde.
Hun optreden viel binnen het
kader van de vraag 'wie is er
gek?' Eerder traden Kees van
Kooten en Freek de Jonge in
die serie op. De cyclus is geor
ganiseerd om mensen erop te
wijzen dat de noodzaak van
psychiatrische behandeling
voortkomt uit ongelukkig toe
val, en niet veroorzaakt wordt
door aanleg. En inderdaad, we
kunnen dagelijks vaststellen
hoe moeilijk de vraag te be
antwoorden is.
De Stichting Sterhuis, die de
avond organiseerde, heeft een
bijzonder probleem. Er is ge
noeg geld om een „dagactivi
teitencentrum voor (ex-)psy-
chiatrische patiënten" op te
zetten, maar geen pand. Ge
stigmatiseerde lotgenoten zou
den daar met elkaar kunnen
vertoeven, zich ontspannen,
praten en zich voorbereiden
op terugkeer in de „gewone"
maatschappij. Dat zoekt de
Stichting nu en wie het voor
haar vindt krijgt een fles
champagne. Ruim duizend
mensen zouden daarmee ge
holpen zijn.
Om de activiteiten te onder
steunen trad dus het voorma
lig cabaretechtpaar op. Liselo
re Gerritsen begon direkt
kwets- maar toch strijdbaar:
„Ik sta nu in het voorprogram
ma van Paul van Vliet. Dat
gebeurde vroeger wel vaker,
maar onvermijdelijk komt in
het leven het moment dat je
ook wel eens na de pauze wilt.
Nu sta ik weer in het voorpro
gramma, waarmee de vraag
die het motto van de avond is,
is beantwoord." Ze droeg voor
uit eigen werk, met melancho
lieke, zoetvloeiende teksten
over jeugd, liefde en dood.
De banaliteit die zij in het al
gemeen wist te omzeilen, kon
haar ex-man niet altijd vermij
den. Vooral in het begin leek
zijn zekere optreden slecht te
passen bij het gegeven van de
avond. Maar naast de ongenu
anceerde behandeling van
maatschappelijke zaken ston
den mooie liedjes. Dat over de
vermoeide zee bijvoorbeeld,
ook al vijftien jaar oud. Van
Vliet besloot met een bood
schap van hopen, doen en
doorgaan. Zijn hart onder de
riem en de bewust beleden on
zekerheid van Liselore Gerrit
sen vormden de combinatie
die de organisatie van het
Sterhuis idealiter voor ogen
moet hebben gestaan.
En nu nog een huis.
DICK VAN TEYLINGEN
BISHOP-KOVACEVICH EEN GEWELDENAAR
Koninklijk Concertgebouworkest
onder leiding van Mariss Jansons
met composities van Brahms en Si
belius. Solist: pianist Stephen Bis-
hop-Kovacevich. Vrijdagavond. Dr.
Anton Philipszaal, Den Haag.
Twee componisten stonden
centraal bij het Concert
gebouworkest gisteravond:
Brahms en Sibelius. Den Haag
kreeg van dit programma het
„alleenrecht". Het eerste pia
noconcert van Brahms en de
tweede symfonie van Sibelius,
klinken verder zondagmiddag
- eveneens gespeeld door het
Amsterdamse orkest - alléén
in Londen.
Voor het orkest de Russische
dirigent Mariss Jansons, die in
onsland al grote naam maakte.
Al in de orkestrale inleiding
van Brahms' ceoncert toont-
Jansons zijn klasse: spanning,
beheersing, klankrijkheid en
voornaamheid als opmaat voor
een interpretatie vol kracht en
geweld maar ook van uiterste
pianissimi en tederheid. Pia
nist Bishop-Kovacevich is een
geweldenaar. Hij geeft Brahms
allure en zeggingskracht,
bouwt de spanning op tot ge
weldige climaxen en de sa
menwerking met het orkest
was perfect. Jammer dat voor
hem geen vlekkeloze vleugel
beschikbaar was.
De Finse componist Sibelius
moet een Nederlands publiek
steeds weer voor zich winnen.
Met Jansons schitterende „le
zing" lukt dat moeiteloos. Si
belius' oeuvre past niet in een
hokje, al is ér wel een over
eenkomst met de Fransman
Berlioz. Het Concertgebouwor
kest speelde die tweede symfo
nie, door Sibelius in 1902 in
Italië begonnen, spanningsvol
en volmaakt uitgebalanceerd.
Het Haagse publiek was en
thousiast, het Engelse publiek
zal het zondagmiddag zeker
ook zijn. aDRIAAN HAGER
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel. 01720-20800): Naked gun (al):
18.30, 21.00. za. zo wo ook 13.30.
zo. ook 16.00. EUROCINEMA II:
Rain Man (al); 18 45. 21.30. zo.
16.00. Junglebook (al): za. zo. wo.
14.00. EUROCINEMA III: My
stepmother is an alien (al); 18.45,
21.30 za. zo. wo. ook 13.45. zo.
ook 16.15. EUROCINEMA IV:
Working girl (12); 18.45. 21.15. za.
zo wo. ook 13 45. zo. ook 16.15.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel 071-121239) Naked gun (al);
19.00. 21.15 za. zo ma. wo. ook
14.30. LIDO en STUDIO (Steen-
sfraat 39. tel. 124130): Rain Man
(al); 14.30. 18.45. 21.15 Her alibi
(al). My stepmother is an alien (al);
Twins (al). 14.30. 19.00. 21.15.
Dangerous liaisons (al); 19.00.
2115 do vr di 14 30 Lady en de
vagebond (al); za zo. wo 14.30.
•TRIANON (Breestraat 31. tel.
123875): The Bear (al); 19.00,
21.15. za. zo. wo. ook 14.30.
REX (Haarlemmerstraat 52, tel.
071-125414): Spirit of seventy six;
14.30, 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel 01718-74075):
Twins (12); 19.00. 21 15 za. zo
wo OOk 14 45. CITY THEATER II:
Cocktail (al); 19.00 Working girl
(al); 21.15 zo ook 14 45 Jungle-
book (al); za. wo 14.45
VOORSCHOTEN GREENWAY
tel. 01717-4354).Die hard (al); do.
t/m zo. 15.45. 19.00.The Bear (al);
do. t/m zo 14.00. 15.45, 19 00.
ma. t/m wo 20.15. wo 14.00,
15.45. Tucker (al); do. t/m zo.
20.45 9V? Weeks (16); do t/m zo.
21.15. A fish called Wanda (al);
ma. t/m wo. 20.45. Avontuur met
een staartje (al); do. t/m zo. 14.00.
wo 14.00
WASSENAAR ASTRA tel.
01751-13269):Licence to drive (al);
vr. za. zo. 20.00.The Bear (al); ma.
di. wo. 20.00. za. zo. wo. 14.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, tel.
463500): My stepmother is an
alien (al); 14 00. 18.45. 21.30. zo
13.15. 16 00. 18 45. 21 30. ASTA
2 Working girl (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. ASTA 3 The accused
(16); 14.0, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30.« BABYLON 1
(naast Den Haag Centraal tel.
471656): A cry in the dark (al);
14 30 16 45. 19.00. 21.30. BA
BYLON 2 Angerous liaisons(al);
14.30. 16 45. 19.00. 21.30 BA
BYLON 3 Loos (16); 19.00. 21.30.
CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel.
630637): Her alibi (al); 14 00.
18.45, 21.30. zo. 13 15. 16.00.
18.45, 21.30. CINEAC 2: Twins'
(al); 14 00. 18.45. 21.30 zo. 13.15,
16.00. 18 45. 21.30. CINEAC 3:
The accidental tourist (al); 18.45,
21.30 do vr. ma. di. ook 14.00.
METROPOLE 1 (Carnegielaan,
tel. 456756): Rain man (al); 14.00.
18.45, 21.30 zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 2:
The naked gun (al); 14.00. 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21 30 METROPOLE 3: Miles
from home (al); 1400. 18.45,
21.30 zo. 13.15. 16.00, 18.45,
21.30 METROPOLE 4 Crossing
delancey (al); 18.45, 21.30. do. vr.
ma di ook 14.00. METROPOLE
5: The bear (al); 14.00, 18.45.
21 30 zo 13 15. 16 00. 18.45,
21.30 ODEON 1 (Herengracht
13, tel 462400): The naked gun
(al); 13.45. 18.45. 21.30 zo. 13.30.
16.00. 18.45, 21.30. ODEON 2:
A fish called Wanda (al); 13.45.
18.45. 21.30. zo 13.30, 16.00.
18.45. 21.30. ODEON 3: Bat 21
(16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4:
Mississippi burning (12); 13.45,
18.45. 21.30. zo. 13.30, 16.00,
18.45, 21.30. STUDIO 1 (Ketting
straat 12b, tel. 656402): Thou shalt
not kill (16); 19.30, 21 30. zo. ma.
ook 14.15. STUDIO 2: Madame
Sousatzka (16); 19*15. 21 45. zo.
ma ook 14 15 STUDIO 3: La lec-
trice(16); 19.15, 21.45. zo ma. ook
14 00 HAAGS FILMHUIS: Zaal
1 Zwerfsters; 19.30. 21.45. zo
14 00. 16 15 Zaal 2: Sours weet:
19.30 zo 14 00 Married to the
mob; 2145 zo 16.15 Zaal 3
19 30. 21.45. zo. 14.00, 19.30,
22.00 wo 20.00. Revolutie Re
bellie; do Mr. Freedom, vr Roma,
Cita aperta; vr No Nukes; za De
Palestijnen, zo On the waterfront;
ma Quiemada; di. Becket: wo
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1 Her alibi; (16); za.
00 15. CINEAC 2: Twins (16); za.
00 15. CINEAC 3: The acciden
tal tourist (16); za. 00 15.
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON 3: Mijn vader woont
in Rio. 14 30. 16.45 CINEAC 3:
Lady en de vagebond; za. wo.
14 00 zo 13.15, 16.00. 00. ME
TROPOLE 4 Who framed Roger
Rabbit: za. wo. 14.00 zo 13.15.
16.00.
Lepra. Een kwestie van gevoel.
Ja, maar ook van geld. Want lepra is te genezen.
De volledige behandeling van één patiënt kost per
jaar ongeveer 300 gulden. De medicamenten om
hem te genezen kosten 60 gulden. De NSL is de
nationale instantie die zich inzet om de nood onder
de IS miljoen lijders aan deze afschuwelijke ziekte
te lenigen. Laat lepra ons allemaal een zorg zijn.
Nederlandse Stichting voor Leprabestrijding
Wibautstraat 135.1097 DN Amste-rdarn tel 120-938973
Oscar Wilde op Europees niveau
„A woman of no importance" van
Oscar Wilde, door Leiden English
Speaking Theatre. Regie en tekstbe
werking: Kees Epskamp. Productie:
David Cohen. Costuumontwerp:
Winnifred Epskamp. Belichting:
Hans Jungschlager. Gezien: 19 mei
in de Leidse Schouwburg. Herha
ling: 21 mei
,,A woman of no importance"
is een van Oscar Wilde's min
der bekende toneelstukken; de
oorzaak van die relatieve on
bekendheid ligt misschien in
het hybridische karakter van
het stuk. Voor een society-ko-
medie is het beslist te ernstig,
maar het is ontegenzeggelijk te
leuk voor een tragedie. Dat
het Leiden English Speaking
Theatre niettemin de speel
baarheid van de tekst aantoon
de, mag een verdienste heten,
hoewel ook dit gerenommeer
de gezelschap niet ontsnapte
aan een zekere melodramati
sche potsierlijkheid.
In door muziek begeleide in
termezzi - vondst van regis
seur Epskamp - trachtte men
de onderliggende sentimenten
van het stuk symbolisch ge
stalte te geven. Temidden van
het spervuur van „upperclass-
wisecracks" deden ze echter
tamelijk ongeloofwaardig aan.
Zo ging de passage waarin de
jonge, innemende Gerald zijn
veel te grote stropdas als een
galgetouw hanteert onbedoeld
verloren in de humoristische
context.
Deze Gerald (Jaap Metzlar) is
in wezen de spil van het dra
ma. Hij is de zoon van Lord II-
lingworth (Ad Boeren), een
snel omhooggevallen man-
van-de-wereld, en van de door
Illingworth na Gerald's ge
boorte in de steek gelaten Mrs.
Artbuthnot (Cécile Somers).
Als persoonlijk secretaris van
Illingworth zal Gerald met
hem afreizen naar Wenen,
waar eerstgenoemde een di
plomatieke functie gaat bekle
den. Wanneer Gerald de
waarheid omtrent zijn afkomst
ontdekt, dringt hij er bii zijn
moeder op aan met Illing
worth te trouwen; maar na
twintig jaar verbittering wei
gert zij een huwelijk, en daar
mee dwingt zij respect af van
de Amerikaanse Miss Wolsley
(Jenny Mijnhijmer), die de
hele^ coterie al lange tijd met
afschuw heeft gadegeslagen en
bekritiseerd. Deze jonge
vrouw uit het land van vrij
heid en gelijkheid wordt ver
volgens de ideale echtgenote
voor Gerald.
Om het stuk voor onze tijd
speelbaar te makeVi heeft re
gisseur Epskamp een aantal
ingrepen toegepast: er is ge
schrapt. maar ook toegevoegd.
Wat dat laatste betreft, de cita
ten uit het werk van toneel-
vernieuwer Edward Gordon
Craig, uitgesproken door de
butlers, vormen fraaie hoogte
punten tussen de opeenstape
ling van Wilde's wijsheden.
Regie en acteerprestaties ver
dienen hoe dan ook een groot
compliment; misschien dat
Mrs. Artbuthnot teveel werd
neergezet als een gekwelde
smartenmoeder, wier opval
lende bril en costuum met laag
uitgesneden rugpartij boven
dien iets lachwekkends had
den. Niettemin: Leiden dien
LEST te koesteren als een ge
zeischap van Europese allure;
op het Europees Engelstalig
Theater Festival wist de groep
deze week immers twee prij
zen in de wacht te slepen. Het
maakt alleen nieuwsgierig
naar de verdere verrichtingen
van deze stijlvolle theaterma
kers.
JOS NIJHOF