„Kind moet zelf keuzen leren maken bij boeken Lesko zet zich schrap bioscopen PEN verafschuwt v actie tegen Rushdie Vuurdoop voor pianist Van Oosterum met R.-On KUNST Ccidóe Gou/umt DONDERDAG 11 MEI 1989 PAGIN^g' ANNE DE VRIES ONDERZOEKT „GOEDE KINDERBOEK" DEN HAAG „Je kunt als volwassene niet beslis sen wat voor een kind een goed boek is. Dat moet dat kind uiteindelijk zelf be slissen". Dat zegt Anne de Vries, die vandaag promoveert op een onderzoek naar „wat heten goede kinderboeken" (Vrije Universiteit, Amsterdam). Alles wat de afgelopen hon derd jaar over dat onderwerp is geschreven, heeft hij bestu deerd en op een rijtje gezet. Ook bekeek hij recensies van kinderboeken. Ëen van z'n conclusies: actuele discussies over wat wel en wat niet een goed kinderboek is, zijn eigenlijk al heel oud. Na de Franse revolutie heerste de gedachte dat kinderen ook via boeken moeten leren wat een „deugdzaam leven" is, het kinderboek als opvoeder. La ter zeiden sommigen: kinderen herkennen zichzelf en hun fantasie in goede (literaire) boeken met bijvoorbeeld veel spanning of avontuur. De he dendaagse discussies zijn op die twee uitersten terug te voeren. Je hebt mensen die menen dat „Jip en Janneke" van Annie M.G. Schmidt niet meer kan omdat Jip de typi sche mannenrol speelt en dat dus Janneke te weinig initiata- tief toont. Anderen zijn het eens met bijvoorbeeld Guus Kuijer die het kind veel meer ziet als individu met z'n eigen gevoelens, gedachten. Deze mensen zien kinderboeken dan ook veel minder als een opvoedingsmiddel. Het antwooord op de vraag: was is een goed kinderboek hangt dus mede af van wat een volwassene van kinderen en van opvoeding vindt. De promovendus keek ook naar recensies van jeugdlitera tuur. Zijn conclusie: in verge lijking met „volwassen" litera tuur komen de kinderboeken er in de kranten bekaaid af. Alleen al qua ruimte; geen en kele krant geeft evenveel ko lommen aan recesenten van kinderboeken als ze aan de „literaire recensenten" geven. Anne de Vries vindt dat je-aan een kinderboek dezelfde eisen kunt stellen als aan een boek voor volwassenen. Literaire eisen dus; het boek moet ge woon goed zijn geschreven. Natuurlijk wel met het oog op de „doelgroep": kinderen. Hij herinnert aan zijn vader, de welbekende Anne de Vries van bijvoorbeeld „Bartje" en van de kinderbijbel, die het zelfde vond. Kunstenaar „Een kinderboekenschrijver moest een kunstenaar zijn, schreef mijn vader eens, ie mand die literair goed werk kon leveren. Ook bij het schrijven van de kinderbijbel stonden bij hem de literaire ei sen voorop. Dat we nu vinden, dat die kinderbijbel moralis tisch is, doet daar niets aan af. Hij schreef niet zo om moralis tisch te zijn, maar hij was wat dat betreft een kind van zijn tijd. Zo dacht men toen". De Vries heeft sterke staaltjes ontdekt van het kinderboek als opvoeder. Een voorbeeld is de oprichting van de Neder landse Kinderbond in de ne gentiende eeuw. Het was een beweging met heel ethische maatstaven. Er werden stren ge eisen gesteld aan het kin derboek. Zo moest er bijvoor beeld maar beter niet of nega tief worden geschreven over het vissen of over het soldaatje spelen. De bond, die heeft be staan tot na de tweede wereld oorlog, besefte ook wel dat in de werkelijkheid van alle dag wel werd gevist, soldaatje werd gespeeld. Het is dus niet altijd te voorkomen dat over zulke „afkeurenswaardige din gen" wordt geschreven. Maar als het toch gebeurt, dan moet wel de afkeuring doorklinken. Dus als wordt beschreven hoe jongens kievitseieren zoeken, dan moet de angstige schreeuw van de vader- en moederkievit ook worden be schreven... Oorlog De Vries: „Voor mij hoeft dat niet allemaal zo, nog afgezien van de onderwerpen. Als je een heel goed kinderboek hebt over de verschrikkingen van de oorlog, dan hoef je de kin deren aan het slot van het boek toch niet nog een keer uit te leggen dat oorlog zo erg is? Dat hebben ze allang begre pen en gevoeld". Het onderzoek van De Vries betreft de periode 1880-1980. Waarom juist 1880? „Vanaf die tijd werd veel gediscussieerd over de vraag van het goede kinderboek. De scholen richt ten jeugdbibliotheken in en de schoolmeester wilde weten welke boeken hij moest kopen. Die schoolbibliotheken hadden een heel specifieke bedoeling. Het grootste deel van de kin deren ging na de lagere school werken. Als we die kinderen nu een goed leesgedrag heb ben aangeleerd, dan zullen ze ook buiten school nog veel kunnen opsteken, was de ge dachte van de scholen. Eigenlijk steekt die gedachte ook achter het gratis Openbare Bibliotheek-abonnement voor kinderen: bevordering van leesgedrag bij met name kin deren die uit gezinnen komen waar niet zo'n rijke leescul tuur heerst. „Die verwachting van de schoolmeesters in de vorige eeuw werkte toen en nu ook", zegt De Vries. In tien jaren na de start van de gratis abonnementen voor de jeugd (1975) is het aantal jeugdleden verdubbeld en het aantal uitle ningen ook. NBLC De Vries leeft tussen de jeugd boeken. Hij is hoofd van de dienst Boek en Jeygd van het Nederlands Bibliotheek en Lektuur Centrum (NBLC) in Den Haag. Daarvoor was hij leraar aan pedagogische acade mies („jammer, dat in het exa menprogramma van de aan staande onderwijsgevenden kinderliteratuur is geschrapt"). En bovendien is hij vader van kinderen van wie er een per week zo'n vijf boeken uit de bibliotheek haalt. „Het is grap pig om te zien hoe ook onze kinderen verschillend op boe ken reageren. Als je een boek als Winnie de Poeh voorleest zal het ene kind woorden uit dat boekje zelf gaan gebruiken en de ander zal het „alleen maar een leuk boekje vinden". Zo zie je ook hoe moeilijk het is om in het algemeen uitspra ken te doen over wat een goed kinderboek is". Een definitief antwoord op de vraag „wat is een goed kinder boek" heeft De Vries niet; kin deren hebben voorkeuren en het heeft geen zin om van al les te doen om een kind te overtuigen van de kwaliteiten van een boek. Wel kan een opvoeder een „rijk menu" aanbieden zodat het kind een eigen smaak kan ontwikkelen en keuzen leert maken. „Als een kind nooit poëzie onder ogen krijgt, kan het ook niet weten hoe leuk dat kan zijn". Tenslotte heeft De Vries nog een oeroud recept voor de leesbevordering: het voorle zen. „Niet alleen kinderen worden daardoor gestimuleerd om zelf te lezen, ook volwasse nen. Ik las op de pedagogische academie' weieens vooG bij voorbeeld uit Guus Kuijer. Als je een maand eens vroeg, ble ken bijna alle studenten zelf een of meer boeken van Guus Kuijer te zijn gaan lezen". LÜTSEN KOOISTRA Voor een uitgebreide agenda, gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlaj van deze krant. ook voor de komende dG^i jla^CJ it 1] ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Naked gun (al); 18.30, 21.00 za. zo. wo. ook 13.30 zo. ook 16.00. EUROCINEMA II: Rain Man (al); 18.45, 21.30. zo. ma. ook 16.00 Junglebook (al); za. zo. ma. wo. 14.00. EUROCINEMA III: My stepmother is an alien (al); 18.45, 21.30. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. EUROCINEMA IV: Twins (al); 18.45, 21.15. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ma. ook 16.15. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Naked gun (al); 19.00, 21.15. za. zo. ma. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steen straat 39, tel. 124130): Rain Man (al); 14.30, 18.45, 21.15 Her alibi (al); My stepmother is an alien (al); Twins (al); 14.30, 19.00, 21.15. Dangerous liaisons (al); 19.00, 21.15. do. vr. di. 14.30. Lady en de vagebond (al); za. zo. ma. wo. 14.30. .TRIANON (Breestraat 31, tel 123875): The Bear (al); 19.00, 21.15. za zo. wo. ook 14.30. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414): Rollerbabies (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Working girl (12); 19.00, 21.15. za. zo. ma. wo. ook 14 45. CITY THEA TER II Cocktail (al); 19.00, 21.15. zo ook 14 45 The Bear (al); za. ma. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Cocktail (al); do. t/m zo. 19.00. za. zo. ma. wo. 15.45. The bear (al); do. t/m zo. 19.00. ma. t/m wo. 20.15. za. zo. ma. wo. 14.00, 15.45. 9% Weeks (16); do. t/m zo. 21.15. A fish cal led Wanda (al); do. t/m wo. 20.45. KINDERVOORSTELLINGEN Avontuur met een staartje; za. zo. ma. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13.269): The bear (al); vr. t/ m wo. 20.00. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): My stepmother is an alien (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. ma 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2 Working girl (al); 14.00. 18.45, 21 30. zo. ma. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3 The ac cused (16); do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. wo. ma. t/m |-bek wo. 14.00, 18.45, 21.30. BA^' LON 1 (Winkelcentrum Babylc P J tel. 471656): Dangerous liaisoH u (al); 14.30, 17.00, 19.15, 21.( De BABYLON 2: Loos (16); 14.Wrc 16.45, 19.00, 21.30. BABYLONlpi a] Rain man (al); 19.00, 21.30. f1. NEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 63063! nf1( Her alibi (al); 14.00, 18.45, 21.3et h; zo. ma. 13.15, 16.00, 18.45, 21.fe eei CINEAC 2: Twins (al); 14.Ln d< 18.45, 21.30. zo. ma. 13.15, 16.Ctuai 18.45. 21.30. CINEAC 3: The rlDd cidental tourist (al); 18.45, 21.3van do. vr. di. ook 14.00. METROPiniet LE 1 (Carneglelaan, tel. 4567%e 1 Rain man (al); 14.00, 18.45, 2li,we zo. ma. 13.15, 16.00, 18.45, 21.3" n METROPOLE 2: The naked op"' (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. "i 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. M; TROPOLE 3: Crossing delanc* 14.00, 18.45, 21.30. z 16.00, 18.45, 21.30. ODEON (Herengracht 13, tel. 462400): Tl naked gun (al); 13.45, 18.45, 21.S m zo. ma. 13.30, 16.00, 18.45, 21.3£Rr ODEON 2: A fish called Wancuar (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. m 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. OD[n L ON 3: Twins (al); 13.45, 18.4pt J 21.30. zo. ma. 13.30, 16.00, 18.4u 21.30. ODEON 4: Mississippi burning (12); 13.45, 18.45, 21.3bjn( zo. ma 13.30, 16.00, 18.45, 21.3T STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tPon 656402): Sofia (16); 19.30, 21.3elei zo. ma. ook 14.15. STUDIO 2: Mut,p dame Sousatzka (16); 19. If""1 21.45. zo. ma. ook 14 15. STUDIlOrt 3: La lectrice (16); 19.15, 21.45. zfene ma ook 14.00. HAAGS FILIn" HUIS: Zaal 1: Zwerfsters; 19.3(t 21.45. zo. 14.00, 16.15. Zaal ,rst( Souersweet; 19.30. Marriet to tli mob; 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.4J vr. 20.00. Edge of the city; do. W»en and peace; vr. Z Costa Gavras; zilko Moonlighting; zo. Leila and tht U wolves; ma. Eleni; di. Kanal; wo.nt NACHTVOORSTELLINGEN ge. CINEAC 1 Her alibi; (16); ZKgel 00.15. CINEAC 2: Twins (16); zif 00.15. CINEAC 3: Hellbound(lG za. 00.15. ress KINDERVOORSTELLINGEN n.Ve BABYLON 3: Mijn vader woofsK0 in Rio; 14.30, 16.45. CINEAC ,'h b Lady en de vagebond; za. wflise 14.00. zo. ma. 13.15, 16.00..0tom METROPOLE 4: Who frame„Q„ Roger Rabbit; za. wo. 14.00. ma. 13.15, 16.00 ëler (ADVERTENTIE) De Alfa 33 heeft meer en geeft meer. Meer stijl en klasse. Meer ruimte en prestaties. En natuurlijk een perfecte wegligging, waardoor elke vergelijking m het voordeel van de markant gelijnde Alfa 33 uitvalt. Voor zijn aan trekkelijke prijs biedt de Alfa 33 het gemak van 5 deuren en een neer- klapbare achterbank, het comfort van een stijlvol interieur en voor treffelijke stoelen. Mede dank zij de 5-versnellingsbak koppelt de 1.3 of 1.7 boxermotor topprestaties aan een opvallend laag verbruik. Het exclusieve karakter van de Alfa 33 wordt nog eens onderstreept door de zeer complete uitrusting; onder meer getint glas, toerenteller, twee van binnenuit verstelbare buitenspiegels en een in hoogte verstelbaar sportstuur zijn standaard en dus bij de verrassend gunstige prijs inbegrepen. Tel daarbij nog eens het voordeel van de hoge inruilwaarde en u heeft reden genoeg om nu bij ons langs te rijden waar de Alfa 33 startklaar staat voor een overtuigende proefrit. Afgebeeld is de schitterende Alfa 33 1.7 Quadrifoglio Verde die een vermogen van maar liefst 118 pk ontwikkelt. Ook beschikbaar zijn de 1.3, de 1.3 S en de 1.7 IE uitvoering met of zonder katalysator. Alfa 33 va. Fl. 23.390 - incl. BTW af importeur. CZpci rrtcictAs cA cfxxx+irzz/crtz/ AVACAR BV Van Foreestlaan 11, Alphen a/d Rijn 01720-31133 AUTO LEEBA BV Oude Haagweg 591, (nabij hoekThorbeckelaan), Den Haag 070-680676 AUTOM.BEDR. S. MAASLAND BV Laan van Nieuw Oosteinde 115, Den Haag/Voorburg 070-874600 Uit alles bleek dat er hard was gewerkt aan het programma dat gisteravond door het Les ko werd gegeven in het LAK- theater. Het was samengesteld uit composities van leden van de roemruchte Les Six, de componisten die aan het begin van de jaren twintig de geves tigde Franse muziekcultuur bestookten met nieuwe, voor die tijd zeer gewaagde, tech nieken en opvattingen. Men zou het orkest voor zo'n interessant maar moeilijk op treden daarom een betere ruimte toewensen. De onver biddelijk droge akoestiek van de LAK-zaal gaf de musici gis teravond tenminste wel heel weinig mee. Dirigent en orkest leken zich dan ook voortdu rend schrap te moeten zetten om hun enthousiasme voor deze muziek in een verstaan bare vorm te gieten. Daarbij heeft dirigent Ernst van Tiel nu eenmaal de neiging om de directieteugels nergens te la ten vieren (angst voor ontspo ringen op de uitgekiende en vaak pittige ritmes?) waardoor Concert door het Letko (Leids Stu denten Kamerorkest) met werk van Satie, Honneger, Milhaud en Pou- lenc, onder leiding van Ernst van Tiel. Gehoord in het LAK-theater in Leiden op 10 mei. het concert herhaaldelijk een stram karakter vertoonde. Zo scheelde het weinig of het eerste stuk van het program ma, Erik Satie's luchtige en ironische ballet „Mercure" uit 1924, werd voornamelijk een oefening in noten tellen. Om deze muziek licht en toch klankrijk te houden is een grotere beheersing van de ma-i terie vereist zodat er ruimte' overblijft voor een paar ge durfde accenten. Een ander stuk had de kwaliteiten van het orkest ongetwijfeld beter tot zijn recht laten komen. Wennen aan de ruimte zal ze ker een rol gespeeld hebben, maar hoe dan ook, het „Con certo da camera" voor fluit, Engelse hoorn en strijkers uit 1949 van Arthur Honneger lag het orkest vervolgens veel be ter. Het klonk voller en[e^ werd opvallend zuiverder n,Si speeld. Alsof het orkest haar mee uit zijn schulp durfde kruipen. De solisten Cha[ect Fransen (althobo) en Hin van der Linden (fluit) hiel(g hun partijen prachtig in balgar met het orkest, dat nu tot w kelijk boeiend musice— kwam. Ondanks soms storende ter* nische onvolmaaktheden L/J de toewijding en inzet van orkestleden groot genoeg de essentie van de elegajJ sinfonietta voor orkest uit lv van Francis Poulenc te laP uitkomen. De gecultiveelf jazz en Zuidamerikaar volksmuziek die Darius KA] haud voor zijn „Création -|e monde" (1923) gebruikte, een uitstekende keuze. hoofdzakelijk uit blazers fOt slagwerkers bestaande be^ki ting voelde zich in dit idiojad helemaal thuis zodat het talj ke publiek zich ogenblikke^ gewonnen gaf. TOM STRENGEr ki Edison-jury: Weer meer accent op nieuwe cd-opnamen HILVERSUM De muziek- industrie heeft zich in 1988 weer meer toegelegd op de produktie van nieuwe compact disc-opnamen, nadat in 1987 een sterk accent heeft gelegen op het opnieuw uitbrengen van waardevolle oudere opna men. Dat blijkt uit de 164 cd- inzendingen in diverse catego rieën voor de Edison Klassiek- prijzen 1989, aldus een be kendmaking van de jury voor klassieke muziek van de Edi son Stichting. Omdat er vorig jaar toch veel aandacht werd geschonken aan legendarische opnamen, besloot de jury bij wijze van uitzondering twee Edisons toe te kennen in de categorie „Bij zondere uitgaven van histo risch of documentair belang". In de categorieën „Instrumen tale solorecitals" en „Opera en operette" werd aanzienlijk meer ingezonden dan in 1987. Dat gold niet voor „Muziek ge componeerd na 1960", in wel ke categorie 40 procent minder werd ingezonden dan het jaar daarvoor. De jury hoopt dat dit een incidenteel dieptepunt zal zijn. Hetzelfde kan worden gezegd over de categorie „Ex tra Edison voor jonge Neder landse uitvoerende kunste naars", waarvoor de jury geen inzending heeft kunnen be kronen. De bekroonde opnamen - vol gens de jury over het alge meen van hoog niveau - wer den niet alleen door Neder landse orkesten gemaakt, maar vormen een gevarieerd overzicht van de beste orkes ten en solisten ter wereld. Het niveau was hoog. Als er spra ke was van een gelijkwaardige artistieke beoordeling binnen één van de elf categorieën, liet de jury factoren zoals de kwa liteit van de opname en de toe lichting zwaarder meewegen. !ge OI MAASTRICHT Het verzoek van PEN-presid^k Francis King om de zaak Salman Rushdie te laten 1 1 tijen zoals de met de dood bedreigde schrijver hem rc vraagd had, is door het 53ste congres van de internat^ nale organisatie van schrijvers en vertalers, PEN, %ia ingewilligd. Het congres in Maastricht nam gisteniai met algemene stemmen, op die van China na (dit la ir onthield zich) een resolutie aan waarin de internat!n' nale PEN de wereldopinie opriep afschuw uit te spi™ ken over de bedreigingen met moord tegen Rushdie 1^ zijn uitgevers. jer ikt Naast de zaak Rushdie stond op het congres vooral de opricht^ van een Russisch PEN-centrum in Moskou centraal. Dit c«. trum is in Maastricht opgericht door vijf schrijvers die geenpré zijn van de officiële schrijversbond in de Sovjetunie. De ver25 genwoordigers van die bond lieten in Maastricht verstek gafog. Volgens president King hebben de leden van het nieuwe Ruikt sche PEN-centrum in Moskou wel de opdracht gekregen omidi les te doen om een samenwerking tot stand te brengen metof officiële schrijversbond. Wat de meer dan driehonderd schrijvers betreft die in g nissen verblijven, besloot het PEN-congres om de Zweedse rel ring te verzoeken aan de Tsjechische auteur Vaclav Havel aan Charta '77 de Nobelprijs voor de vrede toe te kennen omyj Havel en zijn medestanders beschouwd mogen worden als syr bolen van vrijheid, humaniteit, verdraagzaamheid en vrel Speciale aandacht werd nog geschonken aan schrijvers die zl recent in de Joegoslavische provincie Kosovo gearresteerd en in Roemenië waar de situatie met de dag verergert, aldus lk0< PEN-congres. De 74-jarige Franse dichter René Tavernier woïoc de nieuwe president van PEN. )de (C DEN HAAG Niek van Oosterum (15), winnaar van het c<7 cours Edith Stein 1989, ondergaat 26 mei zijn vuurdoop met F Residentie-Orkest als solist in Tsjaikovski's eerste pianoconc? Niek zit in de derde klas van het Atheneum van de Scholen] meenschap Werenfridus in Hoorn en speelt bijna de helft 1 zijn leven, zeven jaar, piano. Het concert van 26 mei wordt ge ven in het Muziektheater aan het Spui en wordt de jonge piaff aangeboden als eerste prijswinnaar van het concours. Behal Niek van Oosterum treden nog andere laureraten op met Haagse orkest, onder wie Dieuwke Kleijn (cello) die het eei deel uit Haydns celloconcert in D speelt. Dieuwke won de eeif1 prijs van het concours Edith Stein in 1985 en 1987. De avi» wordt afgesloten door de Haagse violiste Marieke Blankest die het concours won in 1974 en 1976 en vervolgens een grl abonnement nam op wereldsuccessen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 8