Kardinaal Simonis neemt
het op voor de paus
CcidócSowiant
kerk
wereld
beroepingen
Paus op weg naar
volgende bestemming
Aparte kerkelijke aandacht voor armen"
brieven
lezers
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
C^idócSouoant
MAANDAG 1 MEI 1989 PAGINA 2
DISK vindt delegatie naar „Basel" eenzijdig samengesteld
AMSTERDAM Arbeiders, migranten, jongeren en vrouwen direct getroffenen zijn, zijn nauwelijks in de delegatie verte-
in de bijstand zijn nauwelijks vertegenwoordigd in de Neder- genwoordigd. Ook mensen die actief zijn in de vele actiegroe-
landse delegatie die volgende maand de Europese bijeenkomst pen aan de rand van kerk en samenleving, zijn niet uitverko-
vnnr aotw t.o oi u„i i j- _.i ren j)isk meent dat het conciliair proces voor gerechtigheid,
vrede en behoud van de schepping aan minstens drie voor
waarden moet voldoen. In de eerste plaats moet het zich rich-
voor gerechtigheid, vrede en behoud van de schepping be
zoekt. Dit constateert DISK (Dienst in de Industriële Samenle
ving vanwege de Kerken) in een open brief aan de 25 Neder- ,uluutt„ A11 w>_ cclolc Hieieivo illucl llcl 11CI1.
landers die naar Basel gaan. De organisatie vermoedt dat vrees ten op het grondvlak van de kerken „tegen alle institutionele,
voor bezwaren van de kerkelijke leiding ertoe heeft geleid dat bureaucratische en hiërarchische werkingen in". Voorts moet
vooral intellectuelen, functionarissen van kerkelijke organisa
ties en „maatschappelijk welgestelde en prominente" kerkle
den de Nederlandse kerken vertegenwoordigen op de bijeen
komst die wordt gehoi/den in het kader van het wereldwijde
conciliair proces. Groepen waarvan verwacht mag worden dat tablishment" er niets van te duchten heeft,
die in het conciliair proces centraal zullen staan omdat ze de
het de kerken richten op de grote economische, sociale en poli
tieke problemen in Europa. DISK vreest dat „Basel" een van
de vele kerkelijke conferenties zonder gevaar wordt en dat het
„technocratisch, industrieel, financieel, militair en politiek es-
Moeten is een harde
noot, maar ze heeft
een zachte pit.
Engels spreekwoord
VEKLARING VAN KEULEN ONGENUANCEERD EN BESCHULDIGEND'
HUIS TER HEIDE De
verklaring van Keulen,
waarin 163 progressieve
theologen scherpe kritiek
op het beleid van paus
Johannes Paulus II uitoe
fenen, is volgens kardi
naal Simonis „ongenuan
ceerd" en „beschuldi
gend" van toon. De ver
klaring roept een
verkeerd beeld op van de
handelwijze van de paus
en zijn medewerkers.
Simonis zei dit in Huis ter
Heide tijdens de vergadering
van de Diocesane Pastorale
Raad, het voornaamste ad
viescollege van het aartsbis
dom Utrecht.
De ondertekenaars van de
verklaring, onder wie de
emeritus-hoogleraren dr. Ca-
tharina Halkes en dr. E.
Schillebeeckx, zijn diep be
zorgd over drie recente ont
wikkelingen in de RK Kerk.
In Nederland, Oostenrijk en
de Bondsrepubliek zijn bis
schoppen benoemd van wie
„blinde gehoorzaamheid"
wordt verlangd Het ontzeg
gen van de kerkelijke leerbe
voegdheid aan „gekwalifi
ceerde theologen en theolo
ges" leidt tot verlies van aan
zien voor theologie en univer
siteiten en tenslotte heeft de
paus zijn leergezag uitgebreid
naar ethische kwesties. In een
recente uitspraak heeft hij de
leer over de geboortenrege-
ling gelijk gesteld met funda
mentele geloofswaarheden zo
als de verlossing door Chris-
Naar de mening van Simonis
moeten de uitspraken en de
handelwijze van de .paus en
diens medewerkers niet al
leen met reSpekt, maar ook
met billijkheid worden beoor
deeld. Gebaseerd op het
Tweede Vaticaans Concilie
heeft de paus een visie op de
Kerk die het hele volk Gods
en de talenten van de leken
serieus neemt. De waarheid is
uit God, aldus Simonis, die
vervolgens met instemming
kardinaal Alfrink citeert: de
waarheid wordt niet uitge
maakt „door neuzen te tel
len".
Simonis zei de integriteit en
de kerkelijke betrokkenheid
van de ondertekenaars geens
zins in twijfel te willen trek-
Volgens het Tweede Vati
caans Concilie (het document
'Lumen Gentium') moeten de
katholieke gelovigen niet al
leen instemmen met wat on
feilbaar wordt geleerd, maar
ook met het gewone leergezag
van de paus. Dit geldt vooral
voor wat de pausen hebben
geleerd over de geboortenre-
geling, zoals in de encycliek
„Humanae Vitae". Daarin
wordt aan katholieken onder
meer het gebruik van de pil
verboden.
Kardinaal Simonis deelde de
leden van de DPR de brochu
re „Welaan dan, beminde ge
lovigen" van de 81-jarige mgr.
Th.G.A. Hendriksen. De vroe
gere hulpbisschop van
Utrecht heeft daarin artikelen
tegen de Keulse verklaring
samengevat, die hij in het be
houdende maandblad 'Waar
heid en Leven' had gepubli-
„Lokaal"
dit weekeinde over een ver
volg beraden, heeft paus Jo
hannes Paulus II de scherpe
kritiek op zijn beleid afge
daan met de woorden „een ta
melijk lokaal probleem". Tij
dens zijn vlucht naar Mada
gascar sprak de paus erover
met de meereizende en mee
betalende journalisten.
De theologie heeft als elke
wetenschap recht op metho
dische twijfel, maar zij moet
steeds de Kerk dienen. Ook in
theologische vragen hebben
de bisschoppen het laatste
woord, want, zo zei de paus,
„in de kerk dragen de paus en
de bisschoppen de verant
woordelijkheid voor de waar
heid van het geloof. Dat moet
worden gerespecteerd, ook tot
heil van de theologie zelf."
De paus wees verder het
voorstel van de Westduitse
theoloog Bernhard Haring af
een enquete te houden over
de encycliek „Humanae Vi
tae", waarin aan rooms-ka-
tholieken het gebruik van de
pij wordt verboden. Ethische
normen worden in de Kerk
niet per referendum bepaald,
aldus de paus.
Zwarte priesters
willen Afro-
Braziliaanse ritus
SAO PAULO De zwarte
bisschoppen en priesters in
Brazilië hebben het Vaticaan
gevraagd de invoering van
een Afro-Braziliaanse ritus
toe te staan. In de rooms-ka-
tholieke eredienst zouden dan
een reeks van elementen uit
de Afrikaanse cultuur kun
nen worden opgenomen.
Zwarte geestelijken, die vori
ge maand bijeen zijn geweest,
wijzen erop dat de leiding van
de RK Kerk al diverse riten
heeft toegestaan, zoals de Mel-
kitische en Oekrainse ritus.
Afrikaanse elementen in de
rooms-katholieke eredienst
zullen volgens hen de liturgi
sche vieringen in de Brazili
aanse kerk verrijken.
De zwarten voelen zich in de
Braziliaanse kerk gediscrimi
neerd. Dat wordt erkend door
de bisschoppenconferentie die
er vorig jaar in een rapport op
wees dat bijna 40 procent van
de 70 miljoen zwarten de
helft van de totale bevolking
in Brazilië rooms-katholiek
is, maar dat slechts een kleine
minderheid van de religieu
zen, priesters en bisschoppen
Van de 376 bisschoppen zijn
er slechts 7 zwart en van de
13.220 priesters komen er
maar 200 uit deze bevolkings
groep.
Christelijke Gereformeerde Kerken
Bedankt voor Zaamslag P. Roos te
Utrecht-Noord
Baptisten Gemeenten
Beroepen te Assen als predikant in
bijzondere dienst (legerpredikant) B.
Stuut. predikant in bijzondere dienst
te Harderwijk (legerpredikant), die
dit beroep heeft aangenomen.
Paasfeest in
Rusland
In de Russisch-orthodoxe tra
ditie begon in de nacht van za
terdag op zondag het paas
feest. Op diverse plaatsen
werd het feest voor het eerst
sinds jaren weer gevierd in
kerken die door de staat aan
haar functie waren onttrokken,
maar in het kader van de pere
strojka aan de gelovigen zijn
terug gegeven. Zo ook in de
Epifanie-kerk in Noginsk, in de
buurt van Moskou.
FOTO: TASS
Tijdens ontmoetingen met de
bracht de moeder van baby An<
paus. Deze zegende en kuste hi
ANTANANARIVO Paus
Johannes Paulus II is van
daag van Madagascar ver
trokken naar het eiland Reu
nion in de Indische oceaan,
oostelijk van Madagascar. Het
is de tweede bestemming tij
dens de vijfde pausreis naar
Afrika.
De paus droeg het afgelopen
weekeinde op Madagascar di
verse missen op. Enkele hon
derdduizenden mensen na
men deel aan de vieringen.
Een half miljoen mensen was
aanwezig toen de paus een
vrouw zalig verklaarde. Het is
Victoire Rasomanarivo die
leefde van 1848 tot 1894. Zij
overwon veel problemen in
haar persoonlijk leven en
deed veel goed werk voor de
Tijdens zijn bezoek aan Mada
gascar heeft de paus onder
meer gezegd dat bij aanpas
sing van het geloof aan de lo
kale cultuur moet de christe
lijke waarheid zuiver worden
gehouden. Hij vermeed in zijn
toespraak de gespannen poli
tieke situatie te noemen. Wel
riep hij de politici op zich
voor het algemeen welzijn in
te zetten. De drie oppositielei
ders van het eiland hebben
tevergeefs geprobeerd een
ontmoeting met de paus te
hebben. Na de presidentsver
kiezingen op 12 maart hadden
zij hiertoe een verzoek inge
diend. De oppositie beschul
digt president Raisiraka ervan
dat hij met fraude de verkie
zingen te hebben gewonnen.
CALAMAGROEP: LEVEN DELEN MET ARMEN GEEFT GELOFWAARDIGHEID
ROTTERDAM De
kerk moet partij kiezen
voor de armen. Het be
hoort tot het wezen van
haar opdracht dat zij zich
tot de periferie van de
maatschappij richt, zowel
hier als in de Derde We
reld. Voor dit pastoraat
aan de periferie moet een
aparte diakonale struc
tuur komen die niet paro
chiegebonden is.
Dit wordt bepleit in de bro
chure „Naar een diakonale
ecclesiologie. Terwille van
een dienende kerk", die is ge
schreven door leden van de
Calamagroep en functionaris
sen van rk instellingen voor
kerk en samenleving en van
opleidingen voor leken en di
akens. Tot hen behoren vica
ris P. Rentinck van het aarts
bisdom Utrecht en O. ter Ree
gen, officiaal van de bisdom
men Utrecht en Rotterdam.
De brochure werd zaterdag in
Rotterdam gepresenteerd.
Het gaat bij deze opzet niet
om professionele, van buiten
af gesalarieerde hulpverle
ners, maar om mensen die het
werk en de werkloosheid van
armen delen. Hieraan ontle
nen zij hun geloofwaardig
heid. De opbouw van een
Kerk der armen moet worden
gekoppeld aan de opbouw van
een rechtvaardige samenle
ving.
De Calamagroep ontstond in
de jaren '70, toen rk priesters
en religieuzen hun werk in
parochies opgaven om solidair
met arbeiders te kunnen zijn.
De groep is genoemd naar de
Chileense mijnstad Calama,
waar in 1971 een groep pasto
rale werkers begon met een
experiment op basis van de
bevrijdingstheologie..
De brochure bevat verder het
voorstel een vormingsinsti
tuut op te richten voor leken,
pastorale werk(st)ers en dia
kens die bovenomschreven
werk gaan doen. Dit idee
werd drie jaar geleden gelan
ceerd door de Filipijnse bis
schop Labayen tijdens een be
zoek aan het bisdom Rotter
dam. De Calamagroep werkt
sinds enige jaren onder ver
antwoordelijkheid van bis
schop Labayen.
Bisschop R.Ph. Bar van Rot
terdam, DISK-voorzitter H.A
Bode en secretaris-generaal
dr A.J. Vermeulen van het
aartsbisdom Utrecht richtten,
bij alle waardering voor het
stuk, een waarschuwing tot de
initiatiefnemers zich niet te
isoleren van de Kerk als van
de maatschappelijke groepe
ringen. „Het behoeft geen be
toog," aldus mgr. Bar, „dat de
keuze voor de Kerk der ar
men ook onze keuze is. De
richting die paus Johannes
Paulus II ons hierin geeft, is
eenduidig."
De bisschop van Rotterdam
zette vraagtekens bij de maat
schappij-analyse in het stuk.
Hoe noodzakelijk de discussie
daarover ook is, het is even
noodzakelijk dat daarbij me
thoden en uitgangspunten
worden gehanteerd die door
de hele kerk worden goedge
keurd. Over marxistische me
thoden bestaat binnen de
kerk geen overeenstemming.
Ook had mgr. Bar moeite met
de wijze waarop in het stuk
over de kleine bourgeoisie
wordt gesproken „Die zou ik
in de Kerk niet graag willen
missen." Tenslotte wees hij
erop dat het voorgestelde vor
mingsinstituut „in al zijn ve
zels" aan de Kerk gebonden
moet zijn. „Anders gaat het
misschien wegen, waarvan
wij ons afvragen: waar gaat
dat heen
Bode had weliswaar minder
moeite met de maatschappij
analyse vanuit het perspectief
van de slachtoffers, maar ook
hij toonde zich beducht voor
•het isolement. „Als u werke
lijk iets tot stand wilt bren
gen, heeft u medestanders no
dig. Ik ben erg bevreesd voor
sectarisme." Hij betreurde het
zeer dat het stuk de indruk
wekte dat men niet zo veel
heeft aan de vakbeweging in
de strijd van de armen. „Dat
is een grote fout."
Het aartsbisdom Utrecht staat
gereserveerd tegen het plan,
aldus vicaris Vermeulen. De
ontkoppeling van het gewone
pastoraat en dat voor de peri-
fierie kan leiden tot het ont
staan van twee richtingen die
los van elkaar opereren en tot
gebrek aan steun vanuit de
brede gemeenschap. Ook over
de doelstellingen en de op
dracht voor de diakonale wer
kers moet meer duidelijkheid
komen.
Zijn belangrijkste kritiek be
trof de maatschappij-analyse
van het stuk. Waarom waren
daarvoor marxistische ele
menten nodig en welke wa
ren dat? Bovendien vroeg hij
zich af waar het democratisch
centralisme werkelijk functio-
Tl
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Veertig uur op school
schaadt
vrijwilligerswerk
De voorgestelde maatregel van
het tandem Deetman-Ginjaar
om leerkrachten in de toe
komst voortaan de 40-urige
werkweek geheel op de werk
plek door te laten brengen, zal
funeste gevolgen hebben voor
het vele vrijwilligerswerk dat
leerkrachten ten behoeve van
het onderwijs verrichten in
besturen en commissies. Nu is
het nog mogelijk om 's mid
dags te vergaderen, maar dan
zullen vergaderingen alleen
's avonds plaats kunnen vin
den. En dat betekent dat je
van een landelijke vergade
ring in het holst van de nacht
thuiskomt. Geen aanlokkelijk
vooruitzicht en in mijn ogen
de doodsteek voor het onbe
taalde vrijwilligerswerk op
welk niveau dan ook.
Met de maatregel snijden de
bewindslieden zich zelf in de
vingers, want de Vereniging
van docenten Geschiedenis en
Staatsinrichting (VGN) waar
van ik vice-voorzitter ben, is
niet alleen een belangenvere
niging, maar is ook adviseur
van de minister, onderwijsin
specties etc.
De VGN is verontrust over dit
ongekend sombere toekomst
beeld, maar zal daar ongetwij
feld niet alleen in staan. Reac
ties van andere belangenorga
nisaties zien wij als VGN met
belangstelling tegemoet en ik
hoop dat wij de krachten kun
nen bundelen.
Nico Stam, Vice-voorzitter
VGN,
DONGEN
Vrouwensynode
De Limburgse vrouwensynode
heeft onlangs aangedrongen
op o.m. het doorbreken van
het beeld dat het gezin de
hoeksteen van de samenleving
is. De vrouwensynode begrijpt
blijkbaar dit beeld niet en ziet
niet verder dan haar neus lang
is. Het gezin is de voedingsbo
dem voor het opgroeiende
kind, dat later zijn intrede
doet in die maatschappij. Een
kind behoort op te groeien bij
zijn echte vader en moeder.
Tegenwoordig ontneemt men
een kind zijn identiteit door
het bijvoorbeeld mogelijk te
maken dat homorelaties via
draagmoeders en zaaddonors
een kind kunnen laten gebo
ren worden en men het kind
dus zijn echte vader en moe
der onthoudt. Mevr. Stael-
Merkx, de voorzitster van de
Acht Mei Beweging, veroor
deelde op de synode de schei
ding die aangebracht wordt
tussen mannen en vrouwen en
tussen homo-en heteroseksue
len. Dat een kind in dit beeld
zijn persoonlijke achtergron
den zelf moet gaan zoeken is
van minder belang. Als we
maar geëmancipeerd zijn.
Door al die ontwikkelingen zal
de regelgeving door de over
heid tot het absurde doldraai-
en. Misschien willen we dan
pas weer terug naar het gezin
als hoeksteen van de maat
schappij.
Euthanasie (2)
Blijkens een enquête voor de
Ned. Vereniging voor Vrijwil
lige Euthanasie zou 66 procent
van de CDA-stemmers voor-i
stander zijn van de mogelijk
heid tot actieve euthanasie.
Toen KRO's Brandpunt een
tijd geleden mensen over deze
kwestie ondervroeg, was dat
percentage nog duidelijk ho
ger. Er was intussen meer over
gezegd en geschreven. De con
clusie lijkt gewettigd dat men
gemakkelijker vóór stemt
naarmate men er minder van
weet en er minder over heeft
nagedacht. Voor wat de katho
lieken betreft: toch iets dat te
denken moet geven aan diege
nen in de Nederlandse kerk
provincie die al 25 jaar top
prioriteit toekennen aan het
.persoonlijk geweten". Na-
Ook en juist in zaken betref
fende goed en kwaad. Maar
dat geweten moet gevormd
worden. Je kunt je daartoe
echter niet, als voor technische
problemen, verlaten op het ad
vies een willekeurige „deskun
dige" naar keuze. Bij gewe
tenszaken toont ieders ver
stand zijn beperkingen, het
wordt geconfronteerd met des
kundigen die het onderling
oneens zijn, en vooral: het ver
stand staat bloot aan allerlei
verleidingen, het laat zich lok
ken door wat het eigen belang
lijkt te dienen. Maar men zal
alleen echt gebaat zijn met het
oordeel van de beste mensen
naar hoofd en hart die de uni
versele kerk heeft voorge
bracht. In die traditie moet je
gevormd worden. Maar ook al
25 jaar heeft het Hoger Kate-
chetisch Instituut, en de theo
logen die daarachter werk
zaam waren, via hun „kate-
chetisch materiaal" dat ge-
dachtengoed aangelengd,^ tot
vëel mensen in het onderwijs
het wel .geloofden. Zo is de
bron opgedroogd waardoor dat
persoonlijk geweten moest
groeien en het werd plaatsver
vangend gevormd of mis
vormd door gladde verhalen
als van prof. Hélène Dupuis,
het Leids orakel in ethische
kwesties, die ons via de media
bereikten. Het resultaat zal
wel spoedig in de krant staan.
Zonnige voorstanders van ac
tieve euthanasie zullen tegen
werpen. „Maar je hoeft geen
euthanasie te vragen". Maar
de praktijk leert: „Wie een
kuil graaft voor een ander,
valt er zelf in". Er zijn al di
verse groepen ongevraagd
kandidaat gesteld en zelfs met
terdaad naar de andere wereld
geholpen. In de verpleging na
men vrije jongens (als in De
Terp) en dito meisjes (als in
Wenen) al een voorschot. En
hun geweten is zo autonoom
en ze menen het zo goed, dat
ze niet eenvoudig terug te flui
ten zijn.
Euthanasie (3)
Terwijl Amnesty International
bezig is een campagne te star
ten tegen de doodstraf, wordt
in Nederland een wet voorbe
reid tot legalisering van de eu
thanasie. Met alle maatregelen
die tot heden volledige vrij
heid gaven voor echtscheiding,
verkoop van anti-conceptiona-
len, abortus etc. is het dan ten
slotte tot hier gekomen: de
mogen doden. Wie straks het
zwakst is heeft de minste
overlevingskansen. In haar
campagne tegen de doodstraf
zou Amnesty ook de slachtof
fers straks van de euthanasie
erbij moeten betrekken. En na
de Hervormde zullen tenslotte
ook de andere kerken moeten
gaan bidden. Eindelijk moet
men wakker worden, want
straks beslist men ook over uw
dood.
VVD werkt zich in de nesten
ZELDEN heeft een politieke partij zich zo in de nesten ge
werkt als in de afgelopen dagen de VVD. De zigzag-koers die
Voorhoeve, de leider van de liberale fractie in de Tweede
Kamer, zich heeft veroorloofd grenst aan het onwaarschijn
lijke.
Na aanvankelijk het voorstel van premier Lubbers, de
groei van het defensiebudget volgend jaar van twee naar eeh
procent terug te brengen, verontwaardigd van de hand te
hebben gewezen, verklaarde hij een paar dagen later dat er
over te praten viel. Naar zijn mening had premier Lubbers
die bezuiniging nooit aan het concept-verkiezingsprogramma
van de VVD mogen ontlenen. Maar wie dat programma er
nog eens op na leest kan vaststellen, dat daarin ook de aanzet
kan worden gevonden voor de kabinetsvoorstellen waarop
het meningsverschil met de VVD-kamerfractie nu is toege
spitst: het duurder maken van de auto en het eigen huis.
OvER de auto wordt voorgesteld onder handhaving van het
beginsel 'de vervuiler betaalt' heffingen op brandstoffen een
belangrijke plaats te laten innemen in „zowel het realiseren
van de doelstellingen als het financieren van het milieube
leid". Ook worden 'volumeregelingen' genoemd voor „het te
rugdringen van de groei van het autoverkeer". Kortom, het
concept-verkiezingsprogramma van de VVD, dat een sociaal
liberaal karakter heeft, bevat een pleidooi om het autorijden
duurder te maken.
Voorhoeve, een van de belangrijkste adviseurs bij de sa
menstelling van dat programma, zorgde zaterdag desondanks
voor een ferme aanvaring van zijn fractie met de liberale
ministers en daarmee met het hele kabinet over de voorstel
len ter financiering van het Nationaal Milieubeleidsplan
(NMP). Eerder in de week zette hij al de eerste stap in die
richting in een opvallend in de pas lopend duet met Hans
Wiegel. Die kwam bovendien naar Leidschendam voor een
onderonsje met Voorhoeve en partijvoorzitter Ginjaar. Ook
die hernieuwde rol van het orakel uit Leeuwarden vormt
een aanwijzing dat binnen de VVD wordt getracht het soci
aal-liberaal karakter van het concept-verkiezingsprogramma
van de VVD tijdig om te buigen in ouderwets conservatief-
liberale richting.
OoK daarmee wordt steeds duidelijker dat de politieke
spanningen en de dreigende kabinetscrisis niet uitsluitend
het gevolg zijn van verschillen van inzicht tussen enerzijds
de VVD-fractie en anderzijds de VVD-bewindslieden en de
rest van het kabinet. De diepere oorzaak is een strijd om de
macht binnen de VVD. Op golven van een sterk stijgend mi
lieubewustzijn groeide de laatste tijd de populariteit van mi
lieuminister Ed Nijpels, terwijl minister Smit-Kroes door tij
dig de bakens van haar verkeersbeleid te verzetten daarvan
meeprofiteerde.
VAN het voorgenomen plaatsje in 'de luwte van het kabi
net' is Nijpels ongetwijfeld ook tot zijn eigen verbazing
in het brandpunt van het politieke spel beland. Zijn wat ei
genzinnige opstelling bevalt een aantal VVD-kopstukken en
zijn vroegere liberale collega's in de Kamer geenszins, zoals
ze ook moeite hebben met de houding van minister Smit-
Kroes. De opmerkelijke houding van minister Bolkestein
van defensie, die dit weekeinde kans zag in het openbaar te
gelijk voor beide partijen te kiezen, bevestigt in feite dat de
dreigende kabinetscrisis en alles er om heen het gevolg is
van tweespalt binnen de VVD.
Die crisis lijkt onafwendbaar. Tenzij een paniekerige Voor
hoeve zijn zigzag-koers nog even voortzet en ondanks de
krijgshaftige taal die hij zaterdag heeft gesproken, morgen
toch niet samen met de PvdA het kabinet ten val
brengt. De druk van een deel van zijn liberale achterban zou
hem daartoe kunnen brengen: de werkgevers. Die zien uiter
aard heel goed in dat het opzeggen van het vertrouwen in
het kabinet niet alleen zal verhinderen dat de ploeg van
Lubbers het voor de economie en de werkgelegenheid suc
cesvolle karwei afmaakt, maar dat bij vervroegde verkiezin
gen een kabinet van CDA en PvdA vervolgens vrijwel on
vermijdelijk wordt. Echter, als Voorhoeve opnieuw van
koers verandert, dan zal een ander deel van de liberale ach
terban, dat louter oog heeft voor de huidige geneugten van
het eigen huis. en de auto, zich van de fractievoorzitter en
voor een deel ook van de partij afkeren.
VOORHOEVE en zijn partij zitten sinds zaterdag zozeer in
de nesten, dat het CDA zich terecht stomverbaasd afvraagt
hoe de VVD-top het zover heeft kunnen laten komen. In
middels is het feest voor de oppositie en niet alleen omdat
het 1 mei is. PvdA-fractieleider Wim Kok steekt dat niet on
der stoelen of banken.
Zonnige perioden
DE BILT (KNMI) Op de
noordflank van een hogedruk-
gebied dat zich uitstrekt van
Duitsland naar de Golf van
Biskaje wordt warme lucht
naar ons land gevoerd. De
voorste begrenzing van deze
lucht passeert ons komende
nacht; hierdoor kunnen er
vannacht en in de ochtend
uren mistbanken ontstaan bij
een minimumtemperatuur van
ongeveer 9 graden. Zodra de
zon wat kracht krijgt, ver
dwijnt de mist en loopt de
temperatuur op tot omstreeks
19 graden. Aan de kust even
wel zal de mist wat langer
aanwezig blijven onder in
vloed van het koude zeewater
en blijft de temperatuur ook
wat achter. De wind waait uit
het westen en is matig, rond
kracht 3.
Weersvooruitzichten voor diverse
Europese landen, geldig voor dinsdag
en woensdag:
Midden- en zuid-Duitsland. noord
oost-Frankrijk: Eerst wolkenvelden
en 's ochtends hier en daar mist
maar droog Op woensdag overwe
gend zonnig Middagtemperatuur 16
tot 19 graden, op woensdag wat ho
ger.
Rest van Frankrijk, Spanje en Portu
gal. Vrijwel overal zonnig Middag-
temperatuur langs de kusten van
west-Frankrijk en noord-Spanje 15
tot 19 graden Landinwaarts in
noord-Spanje en Frankrijk 18 tot 23
graden in zuid-Spanje en Portugal 24
tot 30 graden lokaal tot 33 graden
WEERRAPPORT HEDENMORGEN