oorbraak
in restauratie
cropolis
Hathor op
de goede weg
B heeft foto's van
oud- Nederlands
verlucht handschrift
Waardig afscheid Arie Boers
van Orkestvereniging Musica
Cabaretier Jos Schuring
veelbelovende spraakwaterval
INA f
UNST
CeidoeSoivamt
ZATERDAG 29 APRIL 1989 PAGINA 21
Ualevich trekt al
[50.000 bezoekers
Amsterdam De Ma-
tevich-tentoonstelling in
Tet Stedelijk Museum heeft
inds de opening op 4
kaart 150.000 bezoekers
lêtrokken. De overzicht-
Expositie omvat 104 schil
drijen en grote gouaches,
tekeningen, negen ont
werpen voor wandschilde-
ingen, 22 theater- en kos-
Lumont werpen, affiches,
prselein, architectuurmo-
Jellen en documentatie. De
Intoonstelling duurt tot en
let 28 mei en wordt niet
Terlengd.
Hans van der Veen nieuwe
radio-directeur Veronica
HILVERSUM Hans van der Veen, nu
nog hoofd pers en public relations bij Vero
nica, volgt bij die omroep per 1 juni Lex
Harding op als directeur Radio. Harding
vertrekt, zoals donderdag gemeld, naar Lu
xemburg, waar hij het commerciële station
Radio-Télé-Veronique gaat leiden. Joop
Daalmeijer, eindredacteur bij de actualitei
tenrubriek Nieuwslijn, wordt directeur tele
visie ad-interim bij Veronica als opvolger
van Thijmen Koelewijn. Koelewijn is al ge
ruime tijd geschorst wegens meningsver
schillen over de werkwijze binnen de televi-
siedienst. Over de opvolging van Ruud Hen
driks, hoofd informatieve programma's, die
met Harding naar Luxemburg vertrekt, is
geen beslissing genomen.
Jongste portret Beatrix te kijk
DEN HAAG Het jongste portret van koningin Bea
trix, gemaakt door Ger van Elk voor de ledenkamer
van de Raad van State, is tot 28 mei te zien in het Mau-
ritshuis in Den Haag. Het driehoekige werk bestaat uit
lakverf, kleurenfoto, aluminium en hout. Het is twee
meter breed en hoog en 26,5 centimter diep.
De ledenkamer van het hoge .college van staat is onder
gebracht op het adres Binnenhof 1 in de residentie. Er
hangen al geschilderde portretten van de oud-voorzit
ters, de koninginen Wilhelmina en Juliana. Voordat de
Raad van State een nieuw onderdak kreeg aan de
Kneuterdijk werden in deze zaal de zittingen gehouden
van de Afdeling voor de geschillen van bestuur.
Van Elk, een Amsterdams kunstenaar van 48 jaar, heeft
in de hedendaagse Nederlandse beeldende kunst zijn
sporen verdiend. Hij laat zich inspireren door de Neder
landse schildertraditie en gebruikt daarbij foto's, waar
hij zijn persoonlijke toetsen overheen schildert.
Niet meer zendtijd
voor IKON en RKK
HILVERSUM IKON en
RKK krijgen geen extra zend
tijd, aldus de beslissing van het
commissariaat voor de media.
Gezien de nog steeds toene
mende ontkerkelijkheid is toe
wijzing van extra zendtijd op
radio en televisie op dit mo
ment niet gerechtvaardigd, zo
meent het commissariaat. Het
argument dat de zendtijd van
de kerkgenootschappen in
verhouding tot de totale zend
tijd is gemarginaliseerd, wijst
het commissariaat van de
hand. Bovendien zijn de moge
lijkheden door de komst van
Nederland 3, vergroot, aldus
het commissariaat.
Prijs voor
aquarel Pier
DEN HAAG De
wedstrijd die hotel
Corona heeft uitge
schreven onder
leerlingen van de
Haagse Kunstacade
mie is gewonnen
door Tineke Reijke.
Zij ontving gisteren
de hoofdprijs van
duizend gulden
voor de aquarel die
zij van de Scheve-
ningse Pier maakte
Vartaf volgende
week zijn de inge
zonden werken te
bezichtingen.
.THENE Weinig histo-
ische monumenten zijn al
dikwijls onderzocht, uit
ilkaar genomen en op-
lieuw in elkaar gezet als
Acropolis in Athene,
'och is het wereldbe-
•mde tempelcomplex in
centrum van de
riekse hoofdstad drin-
jend aan restauratie toe
jKSTRAin na een internationaal
1 heton*?res schynt er nu e*n~
veet SMijk vaart te komen in
tusseJe herstellingswerken,
eelstul
Darrow" °e eerste eeuw voor Chris-
kan iï115 schreef de Griekse histori-
'he Na'us Plutarchus dat de Acropo-
e komt's ,,een 8eest ademt die de
•"ker er30^ ^es weerstaat". Het
ar oofonument wei"d 'n de loop
eersKer eeuwen echter geteisterd
»eregisr00r aardschokken, brand,
ze he^un(*erin£ en oorl°g- ^en
net zr^are van internationale ex-
Nu ziiir1^5 's nu eens geworden
dat 3ver een pakket Griekse voor
de rcre^en om Acropolis te res
ide heêureren'
ioor dret "itzicht van de Parthe-
of eeiioa-tempel werd voorgoed
-k-Jeranderd in de nacht van 26
zulk^P16111^61 1687- Pij de bestor-
na tieiPn£ door een Venetiaans le
er van 10.000 man kwam per
gei leval een mortier in de tem-
terecht. Daardoor ging een
iirkse munitie-opslagplaats
lucht in en bij de ontplof-
ng werden grote brokken
armer weggeslingerd,
e huidige reddingsoperatie
Iie vele miljoenen guldens zal
osten, is sinds het einde van
e jaren zeventig het
werp geweest van hevige de
batten. Een internationale
conferentie die zondag afliep,
schijnt nu eindelijk voor de
noodzakelijke consensus over
de restauratieplannen te heb
ben j
eeft ge
i geble
Pessimistisch
„Ik kwam hier nogal pessimis
tisch gestemd naartoe omdat
ik overal ter wereld al te veel
fouten heb gezien bij restaura
tiewerkzaamheden, maar we
kwamen allemaal zozeer onder
de indruk van de nauwkeurig
heid van de (Griekse) voor
stellen dat we bereid zijn om
eraan mee te werken," zei sir
Bernard Feilden, een expert
die aan de conferentie deel-
In 1983 hadden de internatio
nale experts reeds gedebat
teerd over de restauratie van
de Acropolis, maar de Griekse
plannen werden toen gewogen
en te licht bevonden. „We zei
den hun (de Grieken) dat ze
hun huiswerk moesten over
doen voor ze ermee doorgin
gen. Deze keer staat het licht
op groen," zei Feilden.
De Griekse minister van cul
tuur Melina Mercouri moet de
restauratieplannen nog goed
keuren alvorens de herstel
lingswerken kunnen begin
nen. Zij zal eerst de aanbeve
lingen van de internationale
experts onder ogen nemen.
De werken aan de Acropolis
zullen worden geleid door de
befaamde architect Menolis
Korres en beogen „maximale
restauratie" van het tempel
complex tegen 1995. Korres zei
Weinig monumenten zo vaak uit elkaar genomen en in elkaar gezet als de Acropolis in Athene.
dat de meer dan 1.000 marme
ren blokken van het monu
ment uit elkaar zullen worden
genomen om de roestende ijze
ren klemmen te vervangen die
in het begin van de 19de eeuw
werden aangebracht om het
gebouw te verstevigen. De
klemmen zullen worden ver
vangen door roestvrije titani-
umstaven.
Korres is ook van plan om de
meer dan 1.000 marmeren pla
ten die nu her en der over het
tempelcomplex verspreid lig
gen, opnieuw in hun oorspron
kelijke positie te plaatsen.
„Door een begin te maken met
de maximale restauratie van
het monument, zullen we in
staat zijn om de vorm van de
tempel te herstellen en tevens
Vormgeving
Critici van het project hebben
niet zozeer problemen met de
technische aspecten van Kor
res' plannen. Zij vinden echter
dat de restauratie die de archi
tect beoogt, de klassieke vorm
geving van het tempelcomplex
te buiten gaat en elementen
uit de Romeinse, Byzantijnse,
Frankische en Turkse periodes
„Deze voorstellen gaan veel
verder dan louter het behoud
van het monument. Zij beogen
de reconstructie, wat iets totaal
anders is dan de restauratie
van de tempels," zei Iordanis
Dimakopoulos, directeur van
het departement restauratie in
het Griekse ministerie van
cultuur.
„Het is essentieel om de klas
sieke vormgeving van het
Parthenon te behouden en
niet te pogen om de estheti
sche waarde van deze grootse
ruine te vergroten," zei Dima
kopoulos die bekend staat als
de meest uitgesproken tegen
stander van het voorgestelde
restauratieproject.
Critici beklemtonen niet al
leen dat de klassiekhistorische
vormgeving van het monu
ment dient te worden be
waard, maar hebben ook pro
blemen met de introductie van
nieuwe materialen bij de her
stellingswerken. De restaura
tie van de Erectheion-tempel
die in januari vorig jaar werd
voltooid, is heftig bekritiseerd
vanwege het lappendeken-ef
fect dat werd veroorzaakt door
het gebruik van oude en nieu
we marmeren blokken bij de
herstellingswerken.
„De verhouding tussen nieuw
en oud materiaal en de kleur
verschillen in het marmer
door het gebruik van opnieuw
samengevoegde blokken in de
tempels zijn maar enkele van
de meningsverschillen die hier
ter sprake zijn gekomen," zei
professor Rowland Mainesto-
ne, een Britse ingenieur die
aan de conferentie deelnam.
HELENA SMITH, Associated
!abai
r1
M
ibaretier Job Schuring met: „Ik
alleen nog geen titel". Theater
enst- Tobbe te Voorburg, gisteravond.
e tijd
lams Kleinkunst Festival de
erste prijs, de Wim Sonne-
feld prijs. Job Schuring is er
jlij om, maar het beginsucces
vor" s niet meteen naar zijn hoofd
jaar, Leggen Heel voorzichtig
>nger iraagt hij zich in het kleine
een
(vondvullende programma
,Ik heb alleen nog geen titel".
geba-
t een
zoals l'j maakt een zelfverzekerde
idruk als hij zich presenteert
in de zaal. Deze avond is niet
gemakkelijk. Driekwart van
de zaal is gevuld met opgeto
gen jongelui, die ook nog disco
krijgen als toetje. Job benadert
hen als gelijken en al spoedig
vallen zij voor zijn enthousias
me. Job heeft niet naar een
hoogdravende inhoud gezocht,
maar is dicht bij zijn bele
vingswereld gebleven. Hier
door komen zijn onderwerpen
geloofwaardig over. Zijn ster
ke kant is vooral de knappe
spraakwatervallen, waarin hij
in luttele minuten een com
pleet beeldverhaal schetst. In
houdelijk zijn de onderwerpen
doorspekt met een grote dosis
humor, maar nooit oppervlak
kig. Hij is weldegelijk maat
schappij-kritisch maar maakt
zijn onderwerpen niet te
zwaar. Zijn presentatie is af
wisselend en hij articuleert
duidelijk, zodat alles haarfijn
uit de verf komt. De enige dis
sonant is de manier waarop hij
zijn liedjes brengt. Dan gaat hij
op in zijn pianospel en keert
de zaal zijn rug toe, waardoor
er op die momenten geen kon-
takt meer is. Job Schuring
werkt op dit moment aan zijn
tweede avondvullende pro
gramma en als dit even ver
rassend is als zijn eersteling zal
hij zich zeker een vaste plaats
veroveren in cabaretland.
ROB VAN DER MIJL
)EN HAAG De Ko-
linklijke Bibliotheek in
)en Haag beschikt in
ileurenfoto's over het
inige verluchte hand-
chrift in het Nederlands
'an „Speculum Humanas
■alvationis" van Ludolf
'an Sachsen (1295-1378).
)e tekst, met de 189 ge-
childerde miniaturen van
luitengewone kwaliteit,
noet rond 1420 aan het
iapier zijn toevertrouwd.
Het manuscript lag eeuwen in maand in Den Haag persoon-
Brno in Tsjechoslowakije. De lijk de foto's bezorgd.
Amerikaanse kunsthistoricus Mevr. dr. A. Korteweg, hoofd
en deskundige op het gebied van de afdeling handschriften
van boekverluchting, prof. J. van de K.B., acht het manus-
Marrow van de universiteit cript bijzonder doordat het een
van Californië in Berkeley, van de vroegste voorbeelden is
herontdekte kort geleden het van de Noordnederlandse
grote belang van het hand- schilderkunst. Het is ook het
schrift. enige exemplaar van het spe
culum in het Nederlands.
Marrow gaf de illustrator zijn Zoals gemeld wordt dit jaar
naam: Meester van het Brno- een begin gemaakt met de we-
Speculum. Het document is nu tenschappelijke ontsluiting
naar de Staatsbibliotheek in van de middeleeuwse, ver-
Praag „bevorderd". Directeur iuchte handschriften in open-
J. Beranek heeft eerder deze bare Nederlandse collecties.
Het A. W. Byvanck-genoot-
schap, een werkgroep van spe
cialisten onder leiding van
mevrouw Korteweg, kreeg
hiervoor vijf jaar subsidie..
Van 10 tot 13 december vindt
bovendien in Utrecht een con
gres plaats over verluchting
van handschriften in noorde
lijk Nederland. Dit gebeurt
naar aanleiding van de grote
tentoonstelling over dit onder
werp in het Catharijneconvent
in Utrecht en het verschijnen
van de uitgebreide beschrij
vingen van manuscripten'van
de. hand van Marrow.
Herstel beschadigde meesterwerken vordert
Tal van bijdragen van particulieren zijn bij het Dordrechts Museum binnengekomen, vrijwel onmid
dellijk na de bekendmaking van de vernielingen, die zijn aangericht aan de tien meesterwerken.
Hoewel het onderzoek naar de schade in volle gang is, is er nog onduidelijkheid over de hoogte
van de met de restauratie gemoeide kosten. Ook is nog onzeker, of de verzekering alle schade
dekt. Maar de restauratie vordert en de directie van het museum hoopt op nóg meer bijdragen. Op
deze foto is Jos Deuss, restaurateur van het getroffen museum, bezig aan een van de zwaarbe-
schilderijen.
FOTO: PR
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel. 01720-20800): Naked gun (al):
do. vr. 18.30, 21.00. za. zo. ma. di
13.30, 18.30, 21.00. zo. ook 16.00.
EUROCINEMA II: Rain Man (al);
18.45, 21.30. zo. ook 16.00. Jun-
glebook (al); za. t/m di. 14.00.
EUROCINEMA III: The Bear (al);
do vr. 18.45. 21.15. za. zo. ma. di.
13.45, 18.45, 21.15. zo. ook 16.15.
EUROCINEMA IV Twins (al); do.
vr. 18.45, 21.30. za. zo. ma. di.
13.45, 18.45, 21.30. zo. ook 16.15.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel 071-121239): Naked gun (al);
19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39, tel 124130): Gorillas in the
mist (al); Rain Man (al); 14.30,
18.45, 21.15 Working girl (12);
Twins (al); 14.30, 19.00, 21.15. A
fish called Wanda (al); 19.00,
21.15. do. vr. ma. di. 14.30 Lady
en de Vagebond (al); za. zo. wo.
14.30. .TRIANON (Breestraat 31,
tel. 123875): The Bear (al); 20.00.
za. zo. ook 14.00. REX (Haarlem
merstraat 52, tel. 071-125414): Ik
ga vreemd (16); 14.30, 19.00,
21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
The Bear (al); 19.00, 21.15. za. t/m
di. ook 14.45. CITY THEATER II:
Cocktail (al); 19.00, 21.15. zo. ook
14.45. Tom and Jerry (al); za. wo.
14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354C Cocktail (al); do.
vr 19.0, 21.15., za. 15.45, 19.00,
21.15. zo. 15.45, 19.00. A fish cal
led Wanda (al); do. t/m zo. 19.00,
21.15. ma. t/m wo. 20.15. Distant
voices, still lives (16); zo. t/m wo.
20.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
Who framed Roger Rabbit; za. zo.
wo. 14.00, 15.45. De nieuwe avon
turen van Pippi Langkous; za. zo.
WASSENAAR ASTRA (tel
01751-13.269): A fish called Wan
da (al); vr. t/m di. 20.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): Working girl (al);l); 14 00.
18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00,
18 45, 21.30. ASTA 2 A fish cal
led Wanda (al); 14.00, 18.45, 21 30.
zo 13.15, 16.00. 1845, 21.30.
ASTA 3 The accused (16):
14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15.
16.00. 18.45. 21.30 BABYLON 1
(Winkelcentrum Babylon, tel.
471656): Rain man (al); 14.30.
16.45. 19.00. 21.30. BABYLON 2:
Mississippi burning (12); 14.30.
17.00. 19.30. 21.45 BABYLON 3:
Rituelen (al); 14.30, 16.45, 19.00.
21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20,
tel. 630637): Twins (al); 14 00.
18.45. 21.30. zo 13.15. 16.00.
18.45, 21.30. CINEAC 2: Married
to the mob (al); 14.00, 18.45
21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45
21.30. CINEAC 3: The dead poot
(16); 18.45, 21 3C. do vr ook
14.00. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan. tel. 456756): Rain man (al);
14.00, 18.45. 21.30 zo. 13.15.
16.00. 18.45, 21.30 METROPO
LE 2 The naked gun (al); 14.00,
18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00.
18.45. 21.30. METROPOLE 3:
The bear (al); 14.00. 18.45. 21.30
zo 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 4 Another woman
(al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di.
ook 14.00. METROPOLE 5: The
accidental tourist (al); 18.45,
21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00
ODEON 1 (Herengracht 13, tel
462400): The naked gun (al);
13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 18.45, 21.30 ODEON 2:
Cocktail (al); 13.45, 18.45, 21.30
zo. 13.30, 16.00; 18.45, 21.30.
ODEON 3: Twins (al); 13.45,
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 4: Gorillas
in the mist (al); 18.45, 21.30 do
vr. ma. dl. ook 13.45. STUDIO 1
(Kettingstraat 12b, tel. 656402): La
lectrice (16); 19.30, 21.30. zo. wo.
ook 14.15. STUDIO 2: Madame
Sousatzka (16); 19.30, 21.30 zo
wo. ook 14 15 STUDIO 3: Life of
Brian (12); 19.15, 21.30. zo. wo
ook 14.00. Elke avond 17.15: STU
DIO 1: Himmel (16); STUDIO 2:
Vincent (al); STUDIO 3: Dead Rin
gers (16). HAAGS FILMHUIS
Zaal 1. 2 en 3: do vr vanaf 14.00
za vanaf 20.00. Image Sound.
Zaal 1: King Lear; zo. ma. di. wo.
19.30, 21.45 Zaal 2: The romance
of Book and Sword; zo. ma. di. wo
20.00. Zaal 3: zo. di. wo. 19.30,
21.45. ma. 20.00. La chinoise; zo
1789; ma. Le diable boiteux; di.
Chouansl; wo.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1 My stepmother is an
alien; (16); za. 00.15 CINEAC 2
Married to the mob (16); za. 00.15.
CINEAC 3: Hellbound(l6); za.
00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: Lady en de vage
bond; za. ma. di. 14.00. zo. 13.15,
16.00. METROPOLE 4: Who fra
med Roger Rabbit: za. 14.00 zo
13.15. 16.00. METROPOLE 5:
Lady en de vagabond; za. 14.00
zo. 13.15, 16.00. ODEON 4:
Kunst en vliegwerk; za. 13.45. zo.
13.30. 16.00. STUDIO 2: Jungle
book; zo. wo. 14.00.
Lokhorstkerk (Leiden): Concert
door het kamerkoor Hathor onder
leiding van Wim Vluggen. Met me
dewerking van het blazersensemble
Marsyas onder leiding van Hans
Stoop. Werken van Lassus, Palestri-
na, Monteverdi, Sweelinck, Gounod,
Gouvy, Vaughan Williams en Elgar
Gehoord op 28 april.
Sinds de oprichting in 1986
heeft het Leidse kamerkoor
Hathor werken ingestudeerd,
variërend van de renaissance
tot muziek uit deze eeuw. Het
concert van gisteravond dat
uit Franse chansons, Italiaanse
madrigalen en bewerkte En
gelse volksliedjes bestond,
vormde een goede afspiegeling
van dat brede repertoire
Daarbij werd de afwisseling
nog vergroot met twee bijdra
gen van het blazersensemble
Marsyas van de Streekmuziek-
school Leiden. Een gevarieerd
programma staat echter niet
altijd borg voor een goed,
kwalitatief evenwichtig con
cert, zoals ook ditmaal weer
eens bleek.
Hathor, genaamd naar de
Egyptische godin van de lief
de, de muziek en de dans, be-
gón wat onzeker met drie
chansons van Orlande de Las
sus. Die onzekerheid, blijkend
uit de ongelijke, weifelende
inzetten, had een wat wollige
manier van zingen tot gevolg
die zich ook bij daaropvolgen
de werkies van Palestrina nog
liet gelden. Van een betrok
kenheid, een inleving in de
teksten, met veelal tragische
liefdes als onderwerp, was
nauwelijks sprake. In de vijfs
temmige madrigalen van Mon
teverdi, ook weer met teksten
die de liefde tot onderwerp
hadden, wist het koor echter
morire', werd pittig, dyna
misch en zuiver gezongen,
hoeWel ook hier niet altijd
even goed werd ingetoneerd.
Met de melodieuze toonzettin
gen van Franstalige psalmen
(90 en 138) en de chanson 'Ro-
zette' van de Nederlandse
componist Jan Pieterszn.
Sweelinck werd de draad na
de pauze weer opgevat. Tij
dens de vier coupletten tellen
de chanson 'Rozette' moest di
rigent Wim Vluggen aan het"
begin van elk couplet de toon
aangeven. Dat deed de een
heid die het werk toch vormt
geen goed, maar het was wel
noodzakelijk, omdat het koor
nogal in toon zakte gedurende
de coupletten
Besloten werd met liederen
van de componisten Vaughan
Williams en Elgar. De op En
gelse volksliedjes geïnspireer
de composities van de eerste
werden mooi. maar soms wel
wat erg breed uitgesponnen,
en daardoor log. gezongen
Ronduit verrassend daarente
gen was het levendig en zeer
dynamisch gezongen lied
'Death on the hills' van Elgar
Opvallend tijdens het concert
was overigens dat de verschil
lende stemmen goed met el
kaar in balans waren, al toon
de de bassen soms een lichte
neiging te overheersen. Dit
geeft, zeker als het koor er in
slaagt de tenorpartij nog wat te
versterken, vertrouwen voor
de toekomst.
Het blazersensemble Marsyas
van de Streekmuziekschool
Leiden leverde een aandeel in
het concert met de uitvoering
van de 'Petite Symphonic
(1888) van Charles Gounod en
de Petite Suite Gauloiso topus
90) van Théodore Gouvy uit
Qua stijl sluiten deze twee 19e
eeuwse werken met hun-
strakke vorm veel meer aan
bij het classicisme van een,
eeuw daarvoor. De Petite.
Symphonie' klonk in de ver
tolking van deze blazers erg'
voorzichtig, soms een beetje
houterig zelfs. In de 'Petit»-
Suite' van Gouvy wisten ze]
veel meer te overtuigen, voor
al het tweede middendeel
'Ronde de nuit' werd mooi ge
speeld. Hierin kwam het dans
antekarakter van het werk
goed tot zijn recht.
PETER VAN VEEN
Afscheidsconcert van Arie Boers als
dirigent van de Orkestvereniging
Musica met werken van Sibelius,
Grieg en Bruckner. Soliste de pia
niste Else Krijgsman. Schönberg-
zaal van het Koninklijk Conservato
rium, gisteravond, Den Haag.
Musica heeft gisteravond af
scheid genomen van dirigent
Arie Boers die daarmee een
succesvolle periode van
twaalf jaar afsloot. In een re
delijk bezette Schönbergzaal
van het Koninklijk Conser
vatorium bracht Arie Boers
een programma met werken
van Sibelius, Grieg en
Bruckner. Uitgesproken een
programma voor een diri
gent die technische en muzi
kale problemen nooit uit de
weg is gegaan waarbij echter
musici en dirigent zich altijd
binnen de grenzen van het
eigen kunnen hebben bewo
gen. Tegenover de onvermij
delijke onvolkomenheden -
Musica is per slot een ama
teur-orkest - stonden bij alle
concerten een groot stuk en
thousiasme en de wil het pu
bliek het maximum te bie
den. Arie Boers was de juiste
man om dat geheel in goede
banen te leiden.
Musica wilde gisteravond
aantonen dat Sibelius meer
klankrijke muziek heeft ge
schreven dan alleen
ouverture Finlandia. Met
élan werd een uitbundige
weergave van de Karelia-
suite neergezet, een feestelij
ke opmaat voor het piano
concert van de Noor Grieg.
Het was een charmant ge
baar én een verantwoorde
keuze om voor de weergave
van dit concert Else Krijgs
man uit te nodigen. Me
vrouw Krijgsman speelde
een „thuiswedstrijd", zij is
namelijk als hoofdvakdocen
te piano aan het conservato
rium verbonden. Het werd
weliswaar geen volmaakte
weergave maar wel roman
tisch en vol kleurrijkheid.
Hoe oneerbiedig het ook
moge klinken: Bruckners
Nulde symfonie is voor een
amateur-orkest een hele
kluif. Aan de vertolking
moet veel repetitietijd zijn
voorafgegaan, maar deze oe
fening baarde kunst. Arie
Boers kon in de drie kwar
tier veel van zijn bedoelin
gen realiseren, de orkestle
den hebben hem met een
zorgvuldige, geïnspireerde,
goed afgewogen, dikwijls bij
zonder klankrijke vertolking
uitgezwaaid. Een afscheids-
kado van importantie.
ADRIAAN HAGER
NCRV
herdenkt
Lucille Ball
HILVERSUM De NCRV
brengt vanavond (Ned. 1. 19.45
uur) een ingelast programma
rond de deze week op 77-iarige
leeftijd overleden Amerikaan
se actrice Lucille Ball. De
NCRV heeft in totaal zo'n
honderd tv-programma's van
deze comedienne uitgezonden
In het aan haar gewijde her
denkingsprogramma zullen
hoogtepunten te zien zijn van
shows uit de jaren zeventig en
tachtig.
Geen krant ontvangen? Bel tussen
18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen
14.00 en 15.00 uur telefoonnummer
071-122248 en uw krant wordt nog
dezelfde avond thuisbezorgd.