k Sterrenstatus wordt gemeten in dollartekens' HUISI ■RAADk film/van huis uit :un: T>T> Alligator zaagt snel en toch nauwkeurig Sport en voeding .HOE ZIT DAT DAN?' Verkapte proeftijd Swoka wil bureau nieuwe materialen 31 V( CcidócSouaatvt ZATERDAG 29 APRIL 1989 PAGINA T EERSTE KOMEDIE VOOR „ONBEKENDE" VAN FILM EN TV Walev 150.0 AMSTERDAM - Als je hem al een Ster mag moe- men, dan werd hij dat pas na z'n zestigste. Leslie Nielsen, hoofdrolspeler van de nieuwe filmklucht „Naked Gun". Volgens zijn eigen voorzichtige schatting speelde hij al zo'n 1200 rollen voor tv en film. Toch zal z'n naam- alleen weinig tekenen van herkenning opleveren. Maar wie die grijze, aardi ge kop ziet én er een re delijk aantal kijkuren in bios of huiskamer heeft opzitten, gaat van: Oh ja... Dié...". Er schuilt dit keer gelukkig niets tragisch in die betrekke lijke onbekendheid van Leslie Nielsen. Hij heeft er bijna veertig jaar als acteur opzitten en is nog nooit zonder werk geweest. Een van die betrouw bare steunpilaren van film, tv en theater die je overal voor kunt inzetten. Resultaat altijd behoorlijk, meestal goed. Het is dat betrouwbare gedegen imago dat hem binnen het blikveld van het gekste regis seurstrio ter wereld bracht, David Zucker, Jim Abrahams en Jerry Zucker. Ze vroegen hem voor hun rampenfilm-pa rodie „Airplane", haalden hem daarna de tv-serie „Police Squad" binnen en vieren nu triomfen met hem als stunte lende inspecteur Frank Drebin in „The Naked Gun". De film zal - nog afhankelijk van hóe goed 't gaat in een enorm land als Japan - volgens Nielsen zelf zo'n 180 miljoen dollar omzet over de hele wereld ha len. „En als je in zo'n film staat, ben je een ster" grijnst hij. „Want sterrenstatus wordt gemeten met dollartekens". Geld toe Hij is er niet rouwig om dat die Sterrenstatus voor hem pas komt nu hij al enige jaren in de zestig is. Hij geniet van zijn reis om de wereld om de film persoonlijk kracht bij te zet- Zestiger Leslie Nielsen: pasSter na 1200 rollen ten, ziet er opgeruimd uit en zakt tijdens het interview, in het Barbizon Palace aan de kop van de Amsterdamse Zee dijk, comfortabel steeds verder van de bank tot hij languit op de grond het gesprek gewoon voortzet. Hij is de heren Zuc ker en Abrahams alleen maar dankbaar dat zij hem voor het eerst „comedy" hebben laten doen. „Iets volkomen nieuws voor me" bekent hij. „Ik houd van humor, ben gek op op een beetje loltrappen tijdens het repeteren, maar vóór de came ra had ik 't nog nooit gedaan". Ik las het script van „The Na ked Gun" en ik wist dat ik dit móest doen. Ik heb m'n agent opgebeld en gezegd: wat er ook gebeurd, ik wil die rol. Zucker en Abrahams hebben niet geweten dat ik zelfs geld toe had willen geven om Frank Drebin te spelen. In het najaar beginnen we aan een het vervolg". Een aantal bioscoopfilms uit de carrière van Leslie Nielsen op een rijtje: „Nuts", „Soul man", „The Poseidon Adven ture", „Counterpoint". De tv- shows zijn niet meer op te noe men. Daarnaast nog theater- rollen. Nielsen: „Ik was eerst diskjockey, heb daarna een to neelopleiding in New York ge had en in 1950 ben ik m'n car rière begonnen. Live televi sion, want alles was live. Je kon als 't meezat zo'n 46 shows per jaar doen. Ik verdiende in dat eerste jaar iets minder dan vijfduizend dollar. Je kreeg vijftig of honderd dollar voor een rol. En dan heb ik 't over hoofdrollen. Dan was je echt het hele half uur in beeld. Te genwoordig krijgen mensen als Gene Hackman 125.000 dollar per show. En dan heb ik 't over tv. Eddie Murphy krijgt 17 miljoen dollar voor een film, Stallone 13 en Tom Crui se al 9 miljoen dollar. Bedra gen die je hoofd doen tollen". Graag schurken „Toen ik begon had je geen al ternatieven. Ik pakte elke rol die me aangeboden werd. Om dat overal wel iets in zat dat me intrigeerde. Al was het maar één enkele scène. Je stel de je op het standpunt: wil je acteur zijn, dan moet je ook spelen. Rollen weigeren om artistieke redenen? Nonsens. Als je iets weigerde was dat omdat je bang was voor een rol, of omdat je er te trots voor was. Ik ben altijd een profes sional geweest, en ik heb daar Leslie Nielsen: „Niets is minder leuk dan leuk doen voor de camera". nooit spijt van gehad. Het liefst speelde ik „heavies", schurken. Want in die series had je één goed karakter. Die kwam elke week terug en ver anderde niet. Het drama zat 'm in die schurken. Hoe beter je „slecht" was, hoe sterker het werkte. Ze hebben juist mij voor „The Naked Gun" geno men, omdat niet als komediant bekend ben, omdat ik „straight" speel. Want niets is minder leuk dan voor de ca mera leuk gaan staan doen. Het begon met die tv-serie „Police Squad". Een idiote po- litie-parodie, met een vertel- s'tem a la „The Untouchables". Een voorbeeld: Elke week hadden we een „guest star". O.a. mijn vorig jaar overleden, beste vriend Lorne Green. Dan kwam de aankondiging: „Police Squad, in color, with guest star Lorne Green". Dan zag je een auto aan komen scheuren, er viel vlak voor de lichaam uit met een mes in de rug, dat richtte zich dan steunend op, en viel neer: Lorne Greene. Gastrol afgelopen. Zo hebben we elke aflevering in de eerste minuut een gastrol afgewerkt. Nog een voorbeeld: ik sta als inspecteur Drebin met m'n baas in de lift. Terwijl we praten, stopt de lift. Er stapt een dame in bad pak in, die stapt de volgende etage uit, neemt een plons in een zwembad. De spetters spatten op onze gezichten. Wij praten door. Een etage verder zie je opeens een achtervolging door Indianen, een pijl vliegt de lift binnen, slaat naast ons in de muur. Wij praten door". Ingeblikt gelach „Police squad" was de basis voor het succesvolle „The Na ked Gun". Maar op de Ameri kaanse tv had de serie zélf in 1982 niet dat succes. Leslie Nielsen: „Omdat het een soort humor is waar je aandacht voor nodig hebt. Als je even niet oplet, wegloopt om de af was te doen, of een kop koffie in te schenken, heb je die pijl of die dame in badpak gemist. En Zucker en Abarahms maakten geen serie van: let op, nu gaan we gek doen. Ze bren gen in beeld wat zij gek vin den. Jij moet dat allemaal zelf ontdekken. Er zat ook geen „laugh track" (ingeblikt ge lach) achter die afleveringen waardoor je naar je tv-toestel kon terughollen yan: heb ik iets leuks gemist? Het is ty pisch humor die het op het grote scherm in de bioscoop doet, waar je betaald heb voor je kaartje en waar je wél attent bent op wat er gebeurt". Huur betalen „Ik doe nu nog erg weinig tv. Ik weet eigenlijk niet precies iar ik merk dat ik ïds meer moet lachen om Vooral wanneer er daar se rieus gedaan gaat worden, ter wijl tv-makers zich de tijd niet gunnen om een serieus pro bleem ook eerst behoorlijk neer te zetten. Bovendien krijg ik ook lachstuipen als ik naar mijn oude tv-shows kijk. Want je hebt in je loopbaan natuur lijk een hoop dingen gedaan om, zeg maar, de huur te kun nen betalen. Waarvan je wist: o dat wordt toch niks. Dat ziet niemand meer. Dat laatste was toen ook waar. Tot de kabel kwam. En aangezien ze daarop met 24 uur tv per dag in een jaar de hele filmhistorie er door heen jagen, worden al die oude shows ook weer ge draaid. Zelfs als ik mensen in rollen terugzie, die ik toen als mijn meerderen beschouwden, zoals Lloyd Bridges en Robert Stack, krijg ik die onbedwing bare neiging om te lachen". „Nee, ik ben heel blij dat ik die twee Zuckers en die ene Abrahams ontmoet heb. Na tuurlijk wil ik ook weer se- FOTO: GER DIJKSTRA^ na rieuze rollen spelen. Hoe publiek dan reageert weet i* niet. Ik weet wel dat ik tussei»e her: films door dat solotoneelstuk over advcaat Clarence Darro\»n de,e< weer ga spelen. Daar kan if5 s£hr dan mee stoppen als „The Na'.us "lul ked Gun" nummer twee komtls "e®r Slimme jongens, die Zucker er3" Abragams? Jawel, maar ool"onurni dom. Ze hebben hun eerstêer eei^ films met z'n drieën geregisr'°r seerd. Dat betekent dat ze he?ld er regisseurssalaris ook met z'iich3re drieën moesten delen. Nu ziji?erts 1S ze er achter gekomen dat z£v®.r ee' beter één van hen op de ro, konden zetten, voor wie heêurere' fyele salaris gold. Waardoor dret anderen aan iets anders, of eeifon andere film konden werken'erf Toch niet best hè, als zulkfF161™ slimme jongens dat pas na tierin& dl jaar ontdekken." j®r v?n Leslie Nielsen griinst. Eeir^3/ man die het allemaal heeft zien en er vrolijk bij is geb BERT JANSMA Gereedschap - set voor fiets Het tasje onder het fietszadel is in verreweg de meeste ge vallen leeg: het gereedschap is te gemakkelijk te stelen. Sinds kort is er een gereed schap-set die achter een slot kan worden bewaard. De set, door Verta uit Vught op de markt gebracht onder de naam Cycle Safe, zit in een rank kunststof doosje dat aan het fiets-frame kan worden bevestigd. Het doosje bevat: een fietspomp, reservelamp jes, plakspullen, ventielen, bandenlichters, schroeve- draaier, Engelse sleutel en een universele moersleutel. De set kost 75 gulden. Meer informatie: tel. 073-579130. Anti rookmethoden AMERSFOORT Ophou- den met roken valt best mee, meent K. Salzer, die dertien methoden tegen het roken heeft uitgedacht. De beloning is groot voor de volhouder. Deze wordt gezonder en leeft letterlijk lekkerder. Want ro ken vermindert de gevoelig heid van smaak- en reukor ganen. Wie uit is op nieuwe culinaire ervaringen zal dit nooit kunnen combineren met roken. Het boekje „13 methoden om het roken af te leren" wordt uitgegeven door De Driehoek/Amsterdam en kost 17,50. Op het eerste gezicht lijkt de nieuwe elektrische Alligator vooral bestemd voor zwaarde re klussen. Maar wanneer je ermee aan de slag gaat, ont dek je dat je werkt met een bijzonder stuk gereedschap: een universele elektrische zaag, die door zijn twee tegen- snijdende zaagmessen ook ge knipt is voor lastig en precies zaagwerk. Circa 90% van al het zaag werk van doe-het-zelvers en professionals bestaat uit hout. Bij de overige 10% gaat het om metaal, kunststof, gipspla ten en gasbetonblokken. Met die wetenschap in het achter hoofd is Black Decker drie jaar geleden begonnen met de ontwikkeling van een revolu tionair type zaag. Het principe berust op de dubbele actie van het zaagsystecm; de twee zaagbladen bewegen tijdens het zagen in tegengestelde richting. Door dit principe kan ieder een met de Alligator goed werk leveren. De trillingsar- me loop resulteert altijd in een precies afgewerkte zaags nede. De standaard zaagblad lengte bedraagt 20,5 cm, goed 225 In de praktijk betekent dit dat houtstammen makkelijk te zagen zijn, zonder kans op 'kick-back' zoals bij gebruik van een kettingzaag wel eens kan gebeuren. Planken inkor ten, het verzagen van lange planken en het zagen van ve zelplaten verloopt probleem loos. In de bouw is de Alliga tor ideaal voor bekisters, afza gen van keepers, ribben en panlatten en voor het maken van dakverbindingen (mak kelijk te hanteren onder moeilijke hoeken). Ook in de tuin kan de Alliga tor zijn goede diensten bewij zen, bijvoorbeeld voor het in korten van sierstruiken en heggen, het zagen van haard- hout en het verzagen van een tuinschutting. De Alligator jaagt met z'n sta len zaagmessen in minder dan geen tijd door alle mogelijke materialen: hard hout, zacht hout, hardboard, gipsplaat, spaanplaat, haardhout, kunst stoffen. Voor één ding is de Alligator evenwel niet ge schikt: het zagen van metaal. Hei dubbele zaagbladsysteem is niet bestand tegen metaal deeltjes, die tussen de bewe gende zaagbladen komen. Dus opletten bij het zagen van bielzen en oude houten delen, waarin nog spijkers zitten. Voor speciaal werk, zoals het zagen van gipsblokken, piexi- glas en PVC-buizen zijn ver schillende hardmetalen zaag messen verkrijgbaar. Elk zaagblad is ontwikkeld voor diverse materialen, voor uit eenlopende gebruiksmogelijk heden. Het vervangen van de zaagbladen is geen enkel pro bleem. Bovendien staat er een duidelijke handleiding op de machine. De Alligator kan veel méér dan je van een elektrische zaag verwacht. Door het evenwichtige industriële ont werp ligt de machine plezierig in de hand, met als gevolg dat zowel vakman als doe-het-zel- ver er professioneel mee kan werken, zonder snel moe te worden. Black Decker heeft twee versies ontwikkeld: de Alliga tor BD 380 voor de doe-het- zelver met een adviesprijs van 399.- en voor de professional een zwaardere versie (P41-11) met een adviesprijs van 525. De twee zaagbladen van de Alligator bewegen tijdens het za gen in tegengestelde richting. FOTO: PR V M&f Bij het besluit te gaan trim men of sporten komt meer kijken dan de aanschaf van een paar sportschoenen en een trainingspak. Een verant woorde opbouw van de trai- ningstijd en juiste voeding zijn belangrijke voorwaarden voor gezonde lichaamsbeweging. Maar hoe is goede voeding sa mengesteld? In de uitgave van het Voor lichtingsbureau voor de Voe ding, „Sport en voeding, om warm voor te lopen", wordt ingegaan op vragen waar sporters dagelijks mee te ma ken hebben. Het boek, samen gesteld door Bram Wassenaar en Marianne van der Woon ing, is bedoeld voor trainers, begeleiders en recreatiespor ters en prestatiesporters die niet ieer dan één of twee uur per uag trainen. Er wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen duursporters, krachts porters en team- en spelspor- ters voor iedere groep worden praktische voedingsadviezen en voorbeelden van dagme nu's gegeven. Spijsvertering Eén van de hoofdstukken is gewijd aan de spijsvertering, want een volle maag kan be hoorlijk hinderlijk zijn tijdens het hardlopen. Genoemd wor den de factoren die van in vloed ziin op de tijd dat voed sel in de maag verblijft. Vet en slecht gekauwd voedsel vertragen bij voorbeeld de spijsvertering. Daarnaast zijn ook psychische factoren van invloed, factoren die van per soon tot persoon verschillen. Afgeraden wordt om korter dan twee tot drie uur voor een wedstrijd of training nog een uitgebreide vaste maaltijd te gebruiken. Verder geeft het boekje infor matie over energie (hoeveel energie heeft een sporter no dig en wat zijn de beste ener giebronnen), lichaamsgewicht en het belang van voldoende vocht. Tenslotte wordt zin en onzin behandeld. Veelal zijn deze preparaten overbodig en on nodig duur, aldus de auteurs „Sport en Voeding" is te be stellen door ƒ7,50 (inclusief verzendkosten) over te ma ken op giro 4323700 van het Voorlichtingsbureau van de Voeding over te maken,.' on der vermelding van „Sport en Voeding". Het is veelal gebruikelijk dat bij het aangaan van een ar beidsovereenkomst tussen werkgever en werknemer een zekere periode wordt afge sproken, de proeftijd, gedu rende welke partijen zich kunnen overtuigen van de verwachtingen van beide kanten. Gedurende de bedongen proeftijd kan men zich nog bedenken of de arbeidsove reenkomst wel dan niet in een definitieve vorm zal wor den voortgezet. Besluit één of beide partijen tot de laatste optie, dan kan, zonder opgaaf van redenen en zonder wette lijke procedures, de arbeids overeenkomst worden beëin digd. Hoewel vele cao's een te han teren proeftijd voorschrijven, is deze laatste niet wettelijk verplicht. De proeftijd is ech ter wel gebonden aan een maximum duur, dit ter be scherming van de rechtsposi tie van de werknemer, zijnde de zwakste partij in de ar beidsvoorwaardelijke verhou ding. „IJzeren proeftijd" Het Burgerlijk Wetboek spreekt in dit verband van de zogenaamde „ijzeren proef tijd". Dit houdt in dat bij het aangaan van een arbeidsove reenkomst een te bedingen proeftijd onder geen enkele voorwaarde en op geen enke le wijze de (maximcile) ter mijn van twee maanden mag overschrijden. Met deze be schermende wettelijke bepa ling jegens de werknemer wordt nog weieens de hand gelicht. Medio 1987 deed ons hoogste rechtscollege, de Hoge Raad, nog arrest in een ge schil, waarbij een proeftijd van drie maanden tussen werkgever en werknemer was overeengekomen. Nadat in eerste instantie de kanton rechter de werkgever in het gelijk had gesteld, besliste uit eindelijk de Hoge Raad in het voordeel van de werknemer. De „ijzeren proeftijd" was in dit geval met voeten getreden. De conclusie van de Hoge Raad luidde dat de gehanteer de, drie-maandse, proeftijd niet rechtsgeldig was. De be trokken werkgever diende een wettelijke ontslagproce dure te hanteren. De genoemde wettelijke „ijze ren proeftijd" van maximaal twee maanden wordt nog afgezien van onzekere facto ren, zoals ziekte in veel ge vallen als te krap ervaren, om wederzijds een verantwoord oordeel te kunnen vormen om de aangegane arbeidsove reenkomst te verduurzamen. In de praktijk wordt dit be zwaar omzeild. De oplossing is dat de werkgever met de nieuw in dienst te nemen werknemer een tijdelijk dienstverband (overeenkomst voor een bepaalde tijd), in Aan de duur van zo'n tijdelijk dienstverband worden wette lijk géén, zoals bij het proef- tijdbeding, strenge eisen ge steld. Men is dus vrij een dienstverband van bij vor- beeld een half jaar, één jaar, twee jaren of zelfs nog langer aan te gaan. Behoudens aan toonbaar voor tijdelijk werk (bijvoorbeeld in tijd afgeba kende opdrachten), wordt een tijdelijk dienstverband, zoals gezegd, gebruikt als een ver kapte proeftijd. De wet ver biedt dit (oneigenlijk) gebruik niet en de rechter accepteert dit gebruik van een tijdelijk dienstverband, zolang con tractueel termen als „proef tijd",. „op proef" en woorden van gelijke streking maar niet worden Bij collectieve arbeidsove reenkomst (cao) wordt veelal de werknemer beschermd te gen dit oneigenlijke gebruik maken van de proeftijd. Het gebruik maken van een tijde lijk dienstverband wordt dan aan banden gelegd, zowel ten aanzien van de duur, verlen ging als, erg belangrijk, de re den (bijvoorbeeld werk van tijdelijke aard). De werknemer kan zich in dergelijke gevallen van tevo ren overtuigen van de inten tie van het tijdelijk dienstver- J. RAKERS De Swoka, instituut voor consumen tenzaken, is voorstander van het op richten van een expertisebureau voor consument en milieu op het gebied van materialen. Deze aanbeveling volgt uit een onderzoek van Swoka naar de rol van de consumentenbeweging bij tech nologische ontwikkelingen, met name wat betreft nieuwe materialen. De bevindingen van het instituut zijn neerge legd in het rapport „Nieuw materiaal voor de consument". De inbreng van de gebruikers bij toekomstige technologische ontwikkelin gen en toepassingen zal volgens de Swoka on misbaar zijn voor de acceptatie van die tech nologieën. Consumenten worden steeds meer met nieu we en vernieuwende technologieën gecon fronteerd. Deze technologische ontwikkelin gen brengen belangrijke veranderingen in maatschappelijke verhoudingen teweeg, aldus de Swoka. In vele gevallen wordt bij de ont wikkeling en toepassing van nieuwe techno logieën geen rekening gehouden met maat schappelijke aspecten. Het expertisebureau zou hierin verandering moeten brengen. )EN inkli )en leurt alvat an )e te hild uiter loet apiei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 20