Losgeld voor Van Goghs was slechts lokmiddel ^JZssssbs& Olee voor Frank, Liza en Sammy BSË»»Sll,a»( PIERROT Tei07l-13n88. De grootste en lekkerste taart van uw leven Eet u natuurlijk met uw familie en kennissen op uw trouwdag. Olaf J. de Landell(77) overleden bioscopen KUNST £«kUc<3oivuuit VRIJDAG 28 APRIL 1989 PAGINA 1 P( POLITIE STAAKT POGINGEN TOT CONTACT MET KUNSTDIEVEN EDE De miljoenen losgeld die beschikbaar waren in ruil voor twee gestolen Van Goghs, zijn slechts als lokmiddel ge bruikt om de kunstro vers te pakken. Het is nooit de bedoeling ge weest het losgeld echt te betalen: „Nu en in de toekomst zal er nooit enig losgeld worden be taald", aldus persofficier van justitie in Arnhem, mr. L. van Zanten. Het geld is inmiddels terug bezorgd bij de anonieme bron die het beschikbaar stelde. Het onderzoek naar de gesto len Van Goghs is inmiddels volledig vastgelopen. De poli tie heeft alle hoop gesteld op tips naar aanleiding van het televisieprogramma „Opspo ring Verzocht" dat gister avond werd uitgezonden en volgens de politie zo'n zestig waardevolle tips heeft opge leverd. Alle aandacht richt zich na deze tips op Nijme gen, waar de gestolen auto vandaan komt en de door een van de dieven gebruikte naam Van Woerkom veel voorkomt. Ook de stem van de ontvoerder zou een Nij meegs accent hebben. De politie heeft de afgelopen weken tweemaal contact met de kunstrovers gehad. Deze contacten mondden zondaga vond uit in een losgeldrit richting Den Bosch. Een groot aantal instructies liep uiteindelijk op niets uit. Na zondag is van de criminelen niets meer vernomen. De Edese korpschef R. Erenst, persofficier van justi tie Van Santen en een ge blesseerde voorlichter Th. de Reus gaven gisteren toe de pers de afgelopen dagen be wust een aantal malen verkeerd te hebben geïnfor meerd. Er was zondagavond wel degelijk gereden met een losgeldauto, na intensief con tact met de kunstrovers. En het ergst van alles: het was op niets uitgelopen. Verbazing gisteren over de openhartigheid van de poli tie, die met de mededeling dat het losgeld alleen als lok middel is gebruikt zijn laatste troef uiit handen lijkt te heb ben gegeven. Persvoorlichter De Reuss: „Als ze de kunst werken vernietigen weten ze zeker dat ze niets meer heb ben en bovendien lopen ze dan met het geweten rond dat ze een stuk onvervang baar kunstwerk hebben ver nietigd. Het geld komt er niet, nooit. We hebben een tijd gewacht en twee keer contact gehad. We denken dat dit verhaal niet voor de derde keer herhaalbaar is". De belangrijkste voorwaarde van de kunstdieven, de ano nimiteit van de onderhande lingen, was inmiddels ook masaal genegeerd. De pers berichtte uitvoerig over de mislukte losgeldoverhandi ging- Een televisieuitzending van tien minuten waarin de stem van een man met een Gel ders accent, een grijze Mazda waarin een van de drie schil derijen bij de museumdirec teur is terugbezorgd, een aan tal brieven uit Zwolle eh Arnhem en nog enkele aan wijzingen moeten de oplos sing van de kunstroof boven water brengen. „Als we de tips uit „Opsporing Verzocht" met een aantal andere tips kunnen vervlechten, dan geeft dat wellicht de moge lijkheid het onderzoek met succes af te ronden", zei de korpschef gisteren hoopvol. Record-opbrengst voorjaarsveiling Venduhuis Terwijl buiten op de kermis aan de Lange Voorhout in Den Haag het reuzenrad zich ver hief boven de residentie en de rondtollende rups mensen mis selijk deed worden, heerste er in de Pulchri-studio aan dezelf de straat een opgewonden stemming. Op de laatste dag van de voorjaarsveiling van het Venduhuis zou het klapstuk, het bureau van Napoleon, ge veild worden. Dinsdag had een schilderij van Van Gestel al vier ton opge bracht, twee keer zoveel als geschat was. Woensdag brachten twee bronzen kande labers meer dan het vijfvoudi ge op van wat geschat was. Ze verwisselden van eigenaar voor het bedrag van 420 dui zend gulden. Donderdagavond werd de ver wachting dat ook het enorme bureau van Napoleon ook veel op zou brengen niet bewaar heid. De immense schrijftafel, waaraan je volgens de veiling meester niet moet zitten maar staan, bracht slechts 82.000 gulden op. Het was geschat op 120 duizend gulden. Ook de beugelstoel van Rietveld uit 1927 bracht minder op dan verwacht, namelijk 8000 gul den. De totale opbrengst van de drie veilingdagen haalde het record van 3,8 miljoen gulden. TWEEDE „ULTIMATE EVENT" IN AMSTERDAMSE RAI Frank, Liza en Sammy zetten hun beste beentje voor tijdens The Ultimate Event. FOTO: CEES VERKERK AMSTERDAM Na alle publicitaire poeha rond het concert van Sammy Davis, Liza Minelli en Frank Sinatra in de Rot terdamse Ahoy' kon een herhaling van het in fla grante zelfoverschatting „The Ultimate Event" ge noemde optreden in de Amsterdamse Rai natuur lijk alleen maar als mos terd na de maaltijd ko men. Organisator Bastille Produkties zat tot voor kort met een maar half verkochte zaal, en dat hij toch nog zo'n bezetting van tachtig procent haal de (tegen de tienduizend mensen) moet voor een deel aan zijn goedgeefs heid te danken zijn. Niet dat Sammy, Liza en Frank er in Amsterdam een potje van maakten, daarvoor zijn ze te geroutineerd en daarvoor zit hun show te sterk in elkaar. De fanaten die het drietal uit de Amerikaanse showbizz al in Rotterdam had den gezien, konden verklap pen dat er maar één ding an ders was: Sammy Davis gaf een tapdans-demonstratie. Hij deed het voor de tweede keer tijdens z'n toernee, liet-ie we ten. Hij kan het nog altijd, en voor wie ooit dat filmpje met een b-jarige Davis al tappend op de planken heeft gezien, toch ontroerend. Voor de rest was alles hetzelfde. Inclusief de grapjes van Frank Sinatra zelf. Onder meer over zijn zoon die het orkest (goed) leid de: „Die jongen moet toch ook een baan hebben". Leuk hoor, om dat elke avon'd te horen. Ik zou niet graag in het binnenste van Frank jr kijken. Wél anders was Amsterdam. De bobo's en de hotemetoten waren peperduur de première in Rotterdam gaan bekijken, dus wat er over bleef was het gewonere volk dat de nieuwe Rai binnenstroomde alsof het naar een voetbalwedstrijd ging. En dat toen het drietal „crooners" na de pauze op het podium verenigd was een ruimhartig „Olee, Oleehee" liet horen. „Beautiful" zei Frank. Dat had hij al eerder gezegd toen de massa opmer kelijk zuiver de woorden „My way" meezong in Sinatra's ge lijknamige Paul Anka-succes. Voor „Ol' blue eyes" was het publiek gekomen, dat was dui delijk te merken. Een merk waardig fenomeen, want de eerste drie nummers van zijn optreden kwamen zo onzuiver en krakend de zaal in dat je alleen maar kon concluderen dat je zo'n man eigenlijk zou moeten verbieden nog op te treden. Dat het daarna beter werd, lag aan de Sinatra-ever- greens waarbij het zingzeggen het stemgebrek verdoezelde en waarin de fantastische arran gementen een feest der her kenning op gang brachten. De Quincy Jones-arrangementen van de elpee „L.A. is my lady" („The best of everything" en „Mack the Knife"), cite fameu ze Nelson Riddle-arrangemen- ten van songs van Gershwin, Mercer of Hammerstein. Met een statige Sinatra in die klas sieker „Ol' man River". Waar bij de lelijke, slavendrijvende „white boss" uit de oorspron kelijke tekst een „big boss" werd. Blanke emancipatie zul len we maar zeggen. Het solo-optreden van Liza Minelli was ronduit slecht. Op een of andere manier ver dwijnt haar uitstraling in zo'n grote entourage. Dat was al eerder het geval bij een door Wim Bosman georganiseerd concert in de Rai ruim een jaar geleden. Ze dartelt in glit- terpak wat rond op het podi um, overschreeuwt zich voort durend en vergeet gas terug te nemen voor intimiteit. Een vrouw zonder verhaal die een Amrikaanse Piaf wil zijn met een modderig gebrachte Azna- vour-song die in de haven van Amsterdam speelde. Aan de manier waarop ze - in de fina le - Sinatra alsmaar om z'n nek hing te oordelen, leek het of ze wist dat ze ondanks haar leeftijd toch de mindere was van de oudjes. Sammy Davis (63) lijkt de eni ge die niet stuk te krijgen is. Hij zou de werkelijke ster van zo'n avond moeten zijn. Want Davis is de echte toneelper soonlijkheid, de compleetste entertainer, met nog altijd een benijdenswaardig goede stem. „Free and easy", het senti mentele „Mr. Bojangles" uiter aard, een paar pittig swingen de Newly/Bricusse nummers („The candyman"), maar he laas ook een vreselijk pompeu ze versie van „Music of the night" uit Lloyd Webbers „Phantom of the opera". Tot halverwege het concert had je nog het gevoel dat meer dan honderd gulden (duurste plaatsen in de Rai 950 gulden) absoluut weggegooid geld was. Maar gek genoeg gaat tijdens Sinatra en - vooral - in de fi nale van het drietal een sfeer tje komen dat een beetje op onbetaalbaar gaat lijken. Dat Liza Minelli de mindere is valt niet meer op, dat het allemaal exact ingestudeerd is, inclusief de reacties van het drietal op elkaar, doet er niet toe. In zo'n medley van hits van het drie tal speelt uiteraard de zelfbe- vestigende herkenning van je eigen luisterverleden niet de geringste rol. Maar leuk is het. En het publiek blijft klappen. Merkwaardig om achter het podium dan te zien hoe een oude, moede Sinatra met een cordon van dertig man om zich heen wegvlucht naar de kleedkamer. Terwijl Liza nu om de nek van Sammy hangt. Het laatste concert van Ol' blue eyes". Ja toch. BERT JANSMA (ADVERTENTIE) en hJ£S*S*Ê. comm... ^,u^^uwen,ui"" ssenaar UJ *Ue ■Bf IA 120308 #BJT\ LEIDEN „raAT 22 KOBEVW® „r ,|\M Jan How^v ge DE JQNn 3S,dd,jy ""««l.B, T i wit '20210 - Daalderop Loch ToUen.nr Kurz tin Robbe Berking Couverts. Maarsmansteeg 14 nabij V&D Leiden 071-12.12.93. HILVERSUM In zijn woon plaats Hilversum is gisteren de schrijver Olaf J. de Landell overleden aan een virusziekte. De auteur is 77 jaar geworden. De Landell werd uit Neder landse ouders op Java gebo ren. Na de scheiding van zijn ouders trok de acht-jarige Olaf met zijn moeder en zijn broer naar Nederland, waar hij aan vankelijk een nogal kwijnend bestaan leidde. Zijn belangstel ling voor toneel en film vond in de ogen van zijn geslaagde en deftige familie geen gena de, waardoor de jonge De Lan dell zijn vrije tijd thuis be steedde aan tal van kreatieve uitingen. Hij begon ook te pu bliceren, al kreeg hij het mees te werk rechtstreeks terug. De scheiding van zijn ouders die zich inzette toen hij vijf was en zijn aanvankelijk te leurstellende jaren als kunste naar en acteur, gebruikte Olaf de Landell bij het schrijven van zijn boeken, die de eerste tijd heel slechte kritieken op leverden, maar van het begin af aardig werden verkocht. De Landell had een goed oog voor zwarte humor en de ernst ach ter malle situaties, hetgeen in zijn publikaties duidelijk over kwam. Bovendien begreep de schrijver de waarde van op beurende lectuur en het per spectief naar fleurige verten, juist in tijden van neerslag. Toen het vertellen eenmaal was begonnen en het min of meer rustig kreatief thuiszit ten minder afmattend bleek dan film- en danswerk, kwam meer lijn in het leven van De Landell. Zo werd hij langza merhand de man van wie de romans nog altijd worden ge drukt en herdrukt. Een van zijn bekendste boeken is „De porseleinen spiegel", dat in 1951 het boekenweekgeschenk Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6, tel. 01720-20800): Na ked gun (al); do. vr. 18.30, 21.00. za. zo. ma. di 13.30, 18.30, 21.00. zo. ook 16.00. EU ROCINEMA II: Rain Man (al); 18.45, 21.30. zo. ook 16.00. Jun- glebook (al); za. t/m di. 14.00. EUROCINEMA III: The Bear (al); do. vr. 18.45, 21.15. za. zo. ma. di. 13.45, 18.45, 21.15. zo. ook 16.15. EUROCINEMA IV: Twins (al); do. vr. 18.45, 21.30. za. zo. ma. di. 13.45, 18.45, 21.30. zo. ook 16.15. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Naked gun (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Gorillas in the mist (al); Rain Man (al); 14.30, 18.45, 21.15. Working girl (12); Twins (al); 14.30, 19.00, 21.15. A fish cal led Wanda (al); 19.00, 21.15. do. vr. ma. di. 14.30. Lady en de Va gebond (al); za. zo. wo. 14.30. •TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): The Bear (al); 20.00. za. zo. ook 14.00. REX (Haarlem merstraat 52, tel. 071-125414): Ik ga vreemd (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): The Bear (al); 19.00, 21.15. za. t/m di. ook 14.45. CITY THEA TER II: Cocktail (al); 19.00, 21.15. zo. ook 14.45. Tom and Jerry (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Cocktail (al); do. vr. 19.0, 21.15. za. 15.45, 19.00, 21.15. zo. 15.45, 19.00. A fish called Wanda (al); do. t/m zo. 19.00, 21.15. ma. t/m wo. 20.15. Distant voices, still lives (16); zo. t/m wo. 20.45. KINDERVOORSTELLINGEN Who framed Roger Rabbit; za. zo. wo. 14.00, 15.45. De nieuwe avonturen van Pippi Langkous; za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13.269): A fish called Wanda (al); vr. t/m di. 20.00. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): Working girl (al);l); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2 A fish called Wanda (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3 The accused (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Winkel centrum Babylon, tel. 471656): Rain man (al); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30. BABYLON 2: Mississippi burning (12); 14.30, 17.00, 19.30, 21.45. BABYLON 3: Rituelen (al); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Bui tenhof 20, tel. 630637): Twins (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CI NEAC 2: Married to the mob (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CI NEAC 3: The dead pool (16); 18.45, 21.30. do. vr. ook 14.00. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Rain man (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METRO- POLE 2: The naked gun (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METRO- POLE 3: The bear (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: Another woman (al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. METROPOLE 5: The acciden tal tourist (al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): The naked gun (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: Cocktail (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Twins (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: Gorillas in the mist (al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 13.45. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): La lectrice (16); 19.30, 21.30. zo. wo. ook 14.15. STU DIO 2: Madame Sousatzka (16); 19.30, 21.30. zo. wo. ook 14.15. STUDIO 3: Life of Brian (12); 19.15, 21.30. zo. wo. ook 14.00. Elke avond 17.15: STUDIO 1: Himmel (16); STUDIO 2: Vincent (al); STUDIO 3: Dead Ringers (16). HAAGS FILMHUIS: Zaal 1, 2 en 3: do. vr. vanaf 14.00. za. vanaf 20.00. Image 4 Sound. Zaal 1: King Lear; zo. ma. di. wo. 19.30, 21.45. Zaal 2: The ro mance of Book and Sword; zo. ma. di. wo. 20.00. Zaal 3: zo. di. wo. 19.30, 21.45. ma. 20.00. La chinoise; zo. 1789; ma. Le dia- ble boiteux; di. Chouansl; wo. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: My stepmother is an alien; (16); za. 00.15. CINE- AC 2: Married to the mob (16); za. 00.15. CINEAC 3: Hell- bound(16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: Lady en de vage bond; za. ma. di. 14.00. zo. 13.15, 16.00. METROPOLE 4: Who framed Roger Rabbit; za. 14.00. zo. 13.15, 16.00. ME TROPOLE 5: Lady en de vage bond; za. 14.00. zo. 13.15, 16.00. ODEON 4: Kunst en vliegwerk; za. 13.45. zo. 13.30, 16.00. STUDIO 2: Jungle book; zo. wo. 14.00. Mr. Canneman voorzitter Kunstkring r DEN HAAG Nieuwe voorzir ter van de Haagse Kunstkring F geworden mr. Willem Cannjet man (43), die in deze functie I gekozen tijdens de jaarlijkse lL denvergadering van 25 aprle^ Mr. Canneman wordt bijgesta» door de vier afdelingsvoorzflr ters, van wie er drie onlanl zijn aangesteld. Dat zijn voor q, afbeelding Beeldende Kunst ff® kunstenaar Pim Piet, de kunshi historicus Henri Mühl voor afdeling Letteren, Theater Film, Onno Mensink voor 4 afdeling Muziek en Jurri Roof ackers, die voorzitter is van afdeling Vormgeving en dit o(fr blijft. pi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 10