Mission Hollandaise
in Parijs gaat dicht
Ccidóe Sou/tan
Christelijke drankbestrijders vergrijzen
kerk
wereld
>weer
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
Qeidt>a<3owuvnt
ZATERDAG 22 APRIL 1989 PAG1N
door Marinua van der Berg
Lelijk
In het boek „Het oneindige
verhaal" van Michael Ende
vraagt de Kleine Keizerin
aan 't dikke met kromme
benen door het leven gaan
de jongetje Bastiaan om in
haar ogen te kijken. In de
spiegel van haar ogen ziet hij
'n jongen van ongeveer zijn
leeftijd, maar slank en van
grote schoonheid. Als hij wil
vragen wie die jongen is, be
seft hij ineens dat hij hetzelf
is. In de ogen van de Kleine
Keizerin is de lelijke Basti
aan mooier dan in zijn eigen
ogen. Onlangs promoveerde
een psycholoog op het pro
bleem van ingebeelde lelijk
heid. Er blijken heel wat
mensen te zijn die lijden aan
de gedachte dat ze lelijk zijn
in de ogen van anderen.
Omdat ze zichzelf als lelijk
zien, denken ze ook dat an
deren hen zo zien. Dit leidt
tot gevoelens van zelfver
werping, van afkeer van
zichzelf. In deze zelfde tijd
was er op een televisiepro
gramma iemand te zien die
reeds twintigduizend gulden
had uitgegeven aan het in la
ten planten van nieuw haar.
Hij leed aan haaruitval. Er
schijnen heel wat mannen te
zijn die kapitalen besteden
omdat leven met een kaal
hoofd voor hen geen leven
is. Wanneer je dit ziet en
leest dan komen er tal van
vragen op. Allereerst de
vraag of dit geen luxe-pro
blemen zijn. Zijn dit geen uit
wassen van een samenleving
waarin sommigen zoveel
geld hebben dat zè er geen
raad mee weten? Ik zeg het
vragenderwijs want het is
maar de vraag of het pro
bleem van de ingebeelde le
lijkheid zich alleen onder de
hoogste inkomens voordoet.
Wel moeten we ons afvragen
of de steeds verder opge
voerde schoonheidscultus
niet bezig is met steeds
meer slachtoffers te maken.
Opmerkingen over iemands
uiterlijk, zoals „hij is ook niet
de mooiste in God's schep
ping" kan bijzonder pijnlijk
zijn. Er zijn altijd mensen die
zeggen „daar moet je boven
staan", maar dat is niet voor
iedereen even simpel. Het
uitèrlijk is het eerste dat we
van een mens zien en daar
aan worden al gauw een
aantal meningen gekoppeld.
Er zijn mensen die de erva
ring opdoen dat ze vooral op
het uiterlijk worden beoor
deeld en dat ze zo geen eer
lijke kans krijgen. Ze krijgen
niet de kans om te laten zien
wie ze zijn. Ik wil hier niet
laatdunkend spreken over
de waarde van de zorg voor
het uiterlijk. Het blijft ook
een gevoelige zaak om op
merkingen te maken over ie
mands kleding. Kleding en
zorg voor het uiterlijk zijn
ook altijd meer dan uiterlijk
alleen. Ze kunnen tekenen
zijn van zelfrespect en res
pect voor anderen. De wijze
waarop iemand gekleed is,
de wijze waarop iemand zijn
of haar gezicht heeft ver
zorgd, kan belemmerend
werken in de communicatie.
De opmerking van Jezus:
„Maak je geen zorg om de
kleding" betekent niet dat
we geen zorg om kleding en
uiterlijk mogen hebben,
maar betekent de vraag: ge
ven we onze aandacht aan
dat wat van echte waarde is.
Aan waarden zoals vriend
schap, zorg, hartelijkheid,
liefde, zorg voor de gerech
tigheid, omzien naar elkaar.
Kleding en uiterlijk zijn geen
on-waarden, maar er rijzen
vragen ze als ze tot zulke
hoge waarden worden ge
maakt daf de aandacht voor
andere waarden op de ach
tergrond raakt. In de ogen
van de Kleine Keizerin was
de lelijke jongen mooi en dat
bevrijdde hem van zijn lelijk
heidsprobleem. Mooi en le
lijk zijn betrekkelijke begrip
pen. Wanneer je er mooi
mag zijn, zijn mag zoals je
bent, in de ogen van de an
der, dan Verandert ook de
kijk op jezelf. Het blijkt ook
dat veel mensen die veel
aandacht besteden aan hun
uiterlijk vooral behoefte heb
ben aan praten. Ze willen
gezien worden. Niet alleen
uiterlijk maar juist als mens.
In het beroemde sprookje
van Anderson groeit het lelij
ke eendje in zelfwaardering
en zo overwint hij de lelijk
heid. Groeien in zelfaan
vaarding en de ervaring op
doen aanvaard te worden,
doet anders zien.
Fusie alle katholieke theologische opleidingen'
NIJMEGEN Het College van Bestuur van
de Katholieke Universiteit te Nijmegen is
voorstander van een fusie van alle vijf katho
lieke theologische opleidingen in Nederland.
Het College vindt de voorstellen van de ver
kenningscommissie theologie, die drie oplei
dingen wil handhaven, niet ver genoeg gaan.
Dat heeft de rector prof.dr. B.M.F. van Iersel
gezegd. De „commissie-Oberman" heeft voor
gesteld de Katholieke Theologische Universi
teit in Amsterdam en de Universiteit voor
Theologie en pastoraat in Heerlen terug te
brengen tot een HBO-opleiding. De opleidin
gen in Nijmegen, Tilburg en Utrecht zouden
hun universitaire status behouden. Volgens
Van Iersel zijn er drie redenen voor de fusie:
de te verwachten daling met 30 procent van
het aantal studenten, de problemen om de we
tenschappelijke staven op peil te houden en de
noodzaak om het katholieke theologische on
derzoek te concentreren. Het is niet de bedoe
ling dat de ene theologische opleiding ook in
én plaats wordt geconcentreerd. Het College
van Bestuur zal zijn standpunt aan minister
Deetman meedelen.
De ogen hebben overal
één taal
Alcoholverslaving de kerk een zorg?
De Raad van Kerken in Nederland is in september vorig jaar
een alcoholproject begonnen met als doel de bezinning op gang
te brengen binnen de kerken. Meer dan een miljoen mensen in
ons land hebben problemen met alcohol, ca. 350.000 zijn er aan
verslaafd. Toch is er tot nu toe binnen de kerken weinig aan
dacht voor dit vraagstuk. De stichting „De Regenboog" in Am
sterdam houdt vandaag een studiedag met als thema „Alcohol
verslaving, de kerk een zorg". Een groep die zich al veel lan
ger bezorgd maakt is verenigd in de Christelijke Beweging
voor Drankbestrijding (CBD). Een gesprek met de voorzitter
van de CBD.
DEN HAAG Meer dan
ooit is er aanleiding voor
een beweging van drank
bestrijders, vindt drs.
Niek Scheps. Hij is voor
zitter van de Christelijke
Beweging voor Drankbe
strijding (CBD), die van
daag in Beekbergen haar
ledenvergadering houdt.
Toch leidt deze vereni
ging, die vorig jaar ont
stond uit een fusi>e van de
Nationale Christen-Ge
heelonthouders-V ereni-
ging (NCGOV) en de Ge
reformeerde Vereniging
voor Drankbestrijding,
een kwijnend bestaan. Er
zijn ongeveer 900 leden,
maar de vergrijzing is be
gonnen en de toeloop van
jong bloed is gering.
Scheps wil zich daar echter
niet door laten ontmoedigen.
„Als je naar de resultaten
kijkt, kun je er geen bemoedi
ging aan ontlenen. Maar het
gaat er niet om of mensen
naar je luisteren, het gaat om
het ideaal, het terugdringen
van de ellende die alcohol
veroorzaakt".
Je zou kunnen zeggen dat de
drankbestrijders de tijd mee
hebben. Er is een toenemende
bewustwording wat het mi
lieu en de gezondheid betreft.
De overheid voert een mati-
gingsbeleid met betrekking
tot het gebruik van alcoholi
sche dranken. Toch zit juist
dit laatste Scheps niet lekker.
„Je dringt het alcoholgebruik
wel wat terug, maar tegelijk
houd je het in stand. Daarom
zijn wij als geheelonthouders
daar niet gelukkig mee. Je
suggereert dat er een verant
woord alcoholgebruik bestaat.
Op zichzelf zou dat kunnen,
maar deze dingen bestaan niet
op zichzelf", aldus Scheps.
De geheelonthouders op hun
beurt krijgen van degenen die
matiging voorstaan ook wei
nig steun. „Jullie gaan ons te
ver", zegt de laatste groep; de
geheelonthouders vinden ma
tiging „dweilen met de kraan
open".
Scheps kan zich ook kwaad
maken over de alcoholrecla
me, die zo haaks staat op de
verwoestingen, als gevolg van
de alcohol. Kranten, die be
richten over verkeersonge
lukken, veroorzaakt door
mensen met een glaasje op,
nemen toch rustig adverten
ties op voor alcoholhoudende
dranken. De christelijke
drankbestrijders willen aller
eerst de christelijke kranten
op hun verantwoordelijkheid
wijzen. „Alcoholgebruik is
een van de grootste vijanden
van het Koninkrijk Gods",
zegt Scheps.
De CBD kent leden uit ver
scheidene kerken. Sommige
plaatselijke kerken en ge
meenten steunen haar werk
met giften. Dit ondanks dat er
onder de leden van de kerken
weinig van die sympathie is te
merken. Bitter constateert
Scheps dat de oproepen van
„Alchohol in het verkeer, dat kun je niet maken"
de drankbestrijders te weinig
weerklank vinden. „Het slaat
niet aan, je kunt niet merken
dat er op kerkelijke vergade
ringen minder gedronken
„In gereformeerde kring heb
ben wij de wind nooit mee ge
had. Wel meer bij de baptis
ten en het Leger des Heils bij
voorbeeld. Veel christenen
hebben het wel eens over 'de
wijn die het hart verheugt' en
dan hoort kennelijk ook de
drank erbij".
Scheps vertelt van een kerke
lijke soos, waar iemand op
een bepaald moment argwaan
kreeg op grond van wat er
plaatsvond. Maar hij kreeg
geen gehoor bij de kerkeraad.
Pas toen er drugs in het ge
ding bleken te zijn, werd men
actief en tenslotte werd de
soos gesloten. De drankbe
strijders ergeren zich evenens
als door een kerk voor het or
gelfonds flessen wijn worden
verkocht. Bij twaalf flessen de
dertiende gratis.„Dan
schrijf je daar een stuk over. 't
Is beter dat het orgel nooit de
Heer loven zed dan dat het op
deze wijze gerestaureerd
wordt. Maar je krijgt nooit
antwoord.
Door het toenemende verkeer
is er in de loop der jaren wel
meer aandacht gekomen voor
de gevolgen van drankmis
bruik. Maar de ogen gingen
wel laat open, vindt Scheps.
Een zo snelle gedragsverande
ring als nu met het roken
plaatsvindt ziet hij nog niet
komen. „Ik kan veel makke
lijker drinken als ik denk dat
ik een ander geen kwaad doe
en dat ligt met roken in een
zaal toch even anders", meent
hij als verklaring te kunnen
geven. Het wordt in het alge
meen geaccepteerd dat men
sen met één of twee glaasjes
op in de auto stappen.
„Ze houden een patroon in
stand". Voor de geheelont
houder daarentegen is zijn
weigering om in dat cultuur
patroon mee te doen een daad
„waarmee je zonder het te
weten een ander tot steun
kunt zijn".
Scheps doelt daarbij op die
mensen die na het eerste
glaasje van geen ophouden
weten, het begin van de ver
slaving. Vooral denkt hij aan
ex-verslaafden, voor wie het
eerste glaasje zo gevaarlijk is
omdat ze dan opnieuw kun
nen gaan drinken,
zijn. Het gaat om het misbruik
en daarom tegen het ge
bruik".
De CBD houdt jaarlijks in de
cember (de maand waarin al
tijd veel gedronken wordt)
een advertentie-actie. Zij
krijgt dan nogal eens vragen
van mensen die denken dat
alcoholisten er terecht kun
nen voor hulp. Die worden
dan doorverwezen.
Scheps is tevens bestuurslid
van de Stichting Recreatie- en
Voorlichtingscentrum „De
Stoppelberg" in Beekbergen.
Dit al bijna zestig jaar be
staande alcoholvrije centrum
neemt een unieke plaats in in
de christelijke drankbestrij
ding. Op het terrein is alle al
cohol uiteraard taboe. Zelfs
het meebrengen wordt niet
getolereerd. Er worden werk
weken gehoudën en conferen
ties of mensen brengen er een
vakantie door.
De exploitatie «zit momenteel,
hoewel de bezetting goed is,
in de rode cijfers, maar er ligt
een plan om actie te voeren
eri om het pand te verbou
wen. Het komt voor dat men
sen het centrum speciaal kie
zen om er een receptie te hou
den. Maar ook gebeurt het
wel dat men na informatie in
gewonnen te hebben terug
schrikt. „We willen ook laten
FOTO: PERS UNIE
zien dat je best leuk vakantie
kunt houden zonder alcohol".
Scheps schenkt zelf thuis
nooit een druppel alcohol.
Maar toch voelt hij niets voor
wat hij „geestelijke dwang"
noemt. Vroeger kon men zich
druk maken of een dienstbo
de als geheelonthouder wel
een glaasje mocht schenken in
opdracht van haar mevrouw.
Degenen die vonden dat dit
kon, wezen dan op het dienst
verband, dat de dienstbode
anders zou kunnen verliezen.
De CBD wil de mensen con
fronteren met de ellende als
gevolg van alcoholmisbruik.
Scheps vindt het jammer dat
daar te weinig naar geluisterd
wordt. „Het wordt niet bestre
den, men doet je de eer van
de bestrijding vaak niet aan".
Op een VAR A-avond over
„omgaan met alcohol" kregen
de geheelonthouders geen
poot aan de grond. En als een
staatsecretaris bekent zelf ook
niet vies te zijn van een glaas
je, dan komt een matigingsbe-
leid wel erg ongeloofwaardig
over, vindt Scheps. „De enige
goede manier van omgaan
met alcohol is er niet mee om
gaan".
Met drank op achter het stuur
is misdadig. Mensen zouden
naar Scheps' mening zichzelf
ook niet moeten beroven van
hun eigen verantwoordelijk
heid om niet te drinken
wanneer ze iemand van wie
ze weten dat hij niet drinkt
vragen om te rijden. Armoe
de, vind ik dat.
HAITZE DE BOER
BIJ GEBREK AAN OPVOLGER DIRECTEUR
PARIJS Na bijna 60
jaar open te hebben ge
staan voor de Nederlan
ders in Parijs en omge
ving zal de Mission Hol
landaise eind juli haar
deuren sluiten.
De sluiting is een gevolg van
het vertrek van de huidige di
recteur, pater Harrie Jaspers,
die elders pastoraal werk wil
verrichten. Omdat geen op
volger gevonden kon worden
zal het bekende „Hollandse
huis" aan de Rue du Docteur
Heulin ophouden te bestaan.
Daarmee komt tegelijk een
einde aan het traditionele en
door WVC gesubsidieerde
werk van de Mission voor de
Nederlandse au-pairs in Pa
rijs. „Omdat de consequenties
zo vervelend waren heb ik er
slapeloze nachten van gehad
mijn besluit te nemen", zegt
pastor Jaspers (49).
Hij moet even slikken, want
een stroom van reacties heeft
hem inmiddels bereikt. Van
(ex) au pairs vooral, maar ook
van vele anderen die met het
huis te maken hebben gehad,
zoals jongeren met proble
men, zieken, gestrande toeris
ten en Nederlandse gevange
nen (meest drugssmokke
laars). Pater Jaspers: „Daarbij
waren nogal wat sentimentele
brieven van mensen die het
niet willen geloven. De Mis
sion was en is voor velen een
begrip, een soort thuishaven
voor (jeugdige) Hollanders in
Behoefte
Na zes jaar lichtstad, „waar je
toch wat geisoleerd leeft",
zegt pater Jaspers voor zich
zelf te hebben gekozen. Dat
wil zeggen dat hij teruggaat
naar Nederland, na eerder elf
jaar in Ethiopië te hebben ge
werkt. „Indertijd ben ik hier
bewust naar toe gegaan om
niet opgevreten te worden
door dat institutionele van de
kerk. Maar nu heb ik er eer
lijk gezegd behoefte aan daar
weer even in te duiken". Hoe
wel het vele brievenschrijvers
spijt dat Jaspers ermee op
houdt is er toch ook begrip
voor zijn beweegredenen.
„Het werk hier is telkens
weer starten met nieuwe
mensen, dat vraagt veel ener
gie en ik voel dat ik wat dat
betreft een beetje aan het ein
de van mijn latijn raak". In
Nederland zou de pastoor bij
voorkeur een nieuwbouwwijk
aan de slag gaan".
Traditie
De Mission Hollandaise bood
menigeen de gezelligheid die
de Fransen niet kennen.
Naast het traditionele werk
had pater Jaspers geregeld te
maken met enigszin verloren
en aan heimwee lijdende
landgenoten die „een kopje
koffie" nodig hadden. De Mis
sion werd in 1930 opgericht,
nieuwe taken ontstonden
vooral na de oorlog met de
boerenemigratie en de au
pairs die op steeds grotere
schaal naar Parijs kwamen.
Om hun studie te bekostigen
werken ze als .jeune fille au
pair" bij een Franse familie.
Het plaatsen van elk jaar
weer zo'n 250 meisjes en jon
gens gebeurde met steun van
WVC.
„Parijs is de laatste plek in
Europa waar dit soort werk
expliciet door een orde wordt
verricht", vertelt de opvolger
van de legendarische pater
Burm, die 20 jaar directeur
was. „Binnen de Katholieke
Kerk wordt er verschillend
over gedacht, maar ik vind
het een van de meest zinvolle
taken van een priester om
jonge mensen een beetje op-
weg te helpen. Onze openheid
naar hen en het feit dat 24
uur per dag bereikbaar waren
was voor velen een geruststel
ling. Dat moet ook niet over
dreven worden, want de
jeugd van nu is veel zelfstan
diger dan pakweg 20 jaar ge
leden. Soms denk ik wel eens
„over twee jaar denkt nie
mand meer aan de Mission".
De Mission, het in die straat
enige huis met een voortuin
en eigendom van het bisdom
Haarlem, zal worden ver
kocht of verhuurd. De nog
steeds aan de Mission verbon
den pater Burm zal zijn werk
onder de Nederlandse gevan
genen voortzetten, terwijl ook
„boeren-pater" Cools doorgaat
met de uitvoering van zijn
pastorale taak in de Meuse.
Op vrijdag 23 juni wordt op
de Mission Hollandaise een
laatste grote afscheidsavond
gehouden die zoals altijd
voor iedereen open staat.
Mariënburgers houden dienst
over gerechtigheid
DEN HAAG In het kader van het Conciliair Proces houdt
de Haagse afdeling van de Mariënburgvereniging een aantal
woord- en gebedsdiensten rond het thema gerechtigheid. Zon
dag 23 april is er weer zo'n dienst en wel in de Kapel van de
Paters van het H. Hart, Treublaan 2 in Den Haag. Tijd: 11.30 -
12.30. Daarna gezamenlijk koffiedrinken.
Het Katholiek Jongerenkoor Maranatha in Rijswijk heeft als
jaarthema het CP gekozen. Zondag 23 april werkt het koor
mee aan de viering in de Bonifatiuskerk in Rijswijk (11.00 uur)
met als thema: „In verzet tegen oorlog en geweld".
a J
!Sl#
st r
Frank, pond of gulden
zaal
HET wegvallen van de Europese binnengrenzen in 1 enl;
heeft deze week extra glans gekregen. Weliswaar zal er
jaar nog geen sprake zijn van een Europese Monetaire Uni,en
zo'n verwachting zou geen rekening houden met de reali e
maar de weg naar een gemeenschappelijke Europese c
trale bank en een gemeenschappelijke Europese munt is
baand. Frank, pond en gulden hebben als internationaal a iep
vaard betaalmiddel hun langste tijd gehad.
De presidenten van de centrale banken van de Twaalf h son
ben onder leiding van Jacques Delors, voorzitter van de 1
ropese Commissie, hun politieke bazen een duidelijke en r
mis te verstane aanbeveling gedaan. Brussel wordt straks
plaats waar over de monetaire politiek moet worden besl
En dat houdt in dat de bevoegdheden op allerlei beleidsi
reinen als rente en begrotingsruimte door de nationale re
ringen worden overgedragen. Hoe ingrijpend dit alles
zijn, valt nu nog nauwelijks te overzien. Maar wel is duii
lijk dat de voordelen die toerist, handelaar en fabrikant
wachten staan, enorme consequenties hebben op financie
politiek vlak.
De drang achter deze ontwikkeling wordt gevormd door
noodzaak dat Europa spoedig een gemeenschappelijke ma
wordt. Niet alleen dienen daartoe de belemmeringen aan
binnengrenzen en de douaneformaliteiten te verdwijnen, c
zijn munt- en belastinghervorming vereist. Pas dan is i
verenigd Europa in staat economisch een gelijkwaardige
te spelen aan die van de twee andere grootmachten: de Ve ILI
nigde Staten en Japan, een doel waarop grootindustriëlen ef'
dr. Wisse Dekker jarenlang hebben gewezen. i a
d<
Voorlopig is de situatie evenwel nog heel anders.
plan van de bankpresidenten, onder wie Duisenberg, is d 1 *-
sommige landen met meer of minder enthousiasme ontv ,r0
gen maar door het Groot-Brittannië van Thatcher als ona in
vaardbaar naar de prullenbak verwezen. De Britse prem ,v
denkt nog steeds dat haar eilandbewoners veel betér hun
gen zaken kunnen regelen dan afhankelijk te zijn van de nP
pierwinkel in Brussel: De Britten nemen trouwens geen d
aan het Europese Monetaire Stelsel (EMS) dat, als eerste a
zet tot eenwording, sinds een tiental jaren stabiele wiss ar<
koersen garandeert tussen de acht deelnemende EG-land
Nederland maakt van de EMS wel deel uit.
iir
Er zullen dus aan beide zijden van het Kanaal nog veel h
ken van politieke wil gegeven moeten worden, wil men ac*'
verlies van zo iets eigens als de munt kunnen acceptei
Weinig is immers zo vertrouwd als de eigen gulden, frank j
lire met de portretten van eigen vorsten en historische fij
ren en de eigen zegenwens op de rand. Van het tempo w
in de Europese munt en de Europese centrale bank op
afkomen, moeten we maar geen al te grote verwachtin
hebben. Duisenberg hield deze week nog wat slagen om
arm, al weet hij niet of zijn Nederlandsche Bank die dit
175 jaar oud is, zijn tweehonderdste verjaardag in de sti
van zelfstandige bank nog zal vieren.
Ook is er bij de voorziene ontwikkeling een ernstige
denking te maken. Als de machtspositie van het centi
van Europa toeneemt en tegelijkertijd de macht van de
tionale parlementen wordt verminderd, wordt een uitb
ding van het Europese parlement een steeds grotere n<
zaak. Zonder voldoende controle op de Europese Comm
en de raad van ministers komt het centrale bestuur wel
ver van de burgers af te staan. Voor een werelddeel
prat op gaat de democratie te hebben uitgevonden, zou
een slechte ontwikkeling zijn. Over enkèle maanden, bij
Europese verkiezingen, valt in elk geval te peilen hoezeer
Europese gedachte aanslaat.
Af en toe zon
DE BILT (KNMI) De aan
voer van koele lucht over de
Noordzee blijft ook vandaag
nog voortduren. Met een noor
delijke luchtstroom worden
wolkenvelden aangevoerd,
maar er valt geen neerslag van
betekenis uit. De zon laat zich
evenwel ook af en toe zien. De
middagtemperatuur loopt op
tot een graad of 9 en landin
waarts kan de zon er voor zor
gen dat er een enkel graadje
bijkomt. De wind is matig,
maar aan de kust en op het
IJsselmeer neemt de wind toe
tot krachtig. Ook morgen
houdt de noordelijke stroming
nog aan, onder invloed van
een rug van hogedruk boven
de Britse eilanden en een lage
drukgebied dat zich dan in de
buurt van Polen bevindt, zodat
het vrij koude weer nog even
voortduurt.
Weersvooruitzichten voor diverse
Europese landen, geldig voor zondag
en maandag:
Zuid-Skandina vië:
Veranderlijk bewolkt. Vooral over
dag enkele buien, meest in het bin
nenland. Op zondag in Oost-Zweden
eerst regen. Middagtemperatuur 5 tot
9 graden.
Britse eilanden:
Flinke zonnige perioden. Voorname
lijk in het oosten en noorden een re
gen of sneeuwbui. Op de Schotse ber-
§en sneeuw. Middagtemperatuur van
graden in Schotland tot 12 graden
in het zuidwesten, 's Nachts op veel
plaatsen vorst aan de crond.
Keukenhof buiten: alles
Frans Roozen (Vogelenzang): alle
volle bloei.
Bloesem
West-Friesland (NH): bloesem
Betuwe: bloesem volop in bloei,
pelbloesem laat nog even
wachten;
Zuid-Beveland: bloesem
Zuid-Limburg: bloesem volop
Event
bloesemcorso van de Bollenstri
22 april, start Haarlem vanaf Naa
plein om 10.00 uur, doorgang Ben
broek 12.00 uur, Hillegom 14.00
Lisse 15.00 uur, Sassenheim
uur, Noordwijkerhout 19.30 uur,
komst Noordwijk 20.30 uur. Da
rondrit door Noordwijk met verin
praalwagens. Inl. 02522-11029;
Noordwijk, 23 april, bezichl
praalwagens bloemencorso op
Wilhelminaboulevard, gehele
inl. 01719-19321 VVV Noordwijk,
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
1.!
de grond.
Vllsslngen hall bev
Aberdeen regen
Barcelona onbew.
Budapest regen
Istanbul
Klagenfurt
Kopenhagen
27 13
16 12
17 3
22 10
Denemarken, Noord-Duitsland:
Winterse buien afgewisseld door en
kele opklaringen. Middagtempera
tuur 5 tot 8 graden, 's Nachts vorst
aan de grond.
Benelux, Noord-Frankrijk, Zuid-
Duitsland:
Eerst veel bewolking en plaatselijk
regen, wegtrekkend naar het zuiden.
Daarna flinke opklaringen en over
dag een enkele bui. Middagtempera
tuur 9 tot 12 graden. Maandag iets
kouder en later op veel plaatsen
vorst aan de grond.
Bollen en bloesem
Bollen
streek tussen Leiden en Haarlem: hy
acinthen, tulpen staan volle bloei;
streek tussen Haarlem en Den Hel
der: hyacinthen, tulpen volop in
streek rondom Hoorn/Enkhuizen:
tulpen volop in bloei;
Keukenhof binnenparade tot en met
lr
23 13
21 10
17
37 29
Stockholm
Warschau onweer 19
Wenen regenbul 19
Zürlch regenbul
Casablanca zw. bew.
Damascus onbew.
Los Angeles I. bew.
New Orleans onbew.
Palm Beach hall bew.
Paramaribo I. bew.
Pretoria regen 21 12
Rlo de Janeiro zw. bew. 29 21
San Francisco zw. bew. 23 12
Sao Paolo zw. bew. 22 14
Singapore
20 15
18 9
29 20
29 15
29 16