NDT viert dertig jaar
dans op gepaste wijze
„Kaas, overalen
op elk moment"
Vier sponsors voor
Concertgebouworkest
Nederlanders dingen mee naar
jouwopdracht Parijse bibliotheek
Snelle komst van
filmpaleis onzeker
ld
Ruding: mogelijk
wet beschermings
constructies
Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u!
KUNST
C«idócSomant
VRIJDAG 21 APRIL 1989 PAGINA 19
Van onze correspondent
Bob van Huët)
PARIJS De Neder
landers Rem Koolhaas
:n Herman Herzberger
naken deel uit van een
»roep van twintig archi-
ecten die in aanmer
king komt voor de
jouw van de „Trés
trande Bibliothèque"
B) in Parijs.
sgaSGrai
mm TG
Deze nieuwe bouwopdracht
van de Franse president
Mitterrand betreft een im
mense bibliotheek langs de
Seine, die over zes jaar geo
pend moet worden. De kos
ten van het meest presti
gieuze bouwplan van Mit-
terrands tweede ambtster
mijn - worden geraamd op
ruim een miljard gulden.
In totaal waren er meer dan
250 aanmeldingen. Tot de
andere geselecteerden beho
ren de Spanjaard Ricardo
Bofill, Richard Meieren Fu-
mihiko Maki. Zij allen krij
gen tot 17 juli om met ma
quettes en bouwtekeningen
te komen. Vier projecten
zullen door een nog samen
te stellen architectenjury
worden uitgekozen en voor
gelegd aan president Mitter
rand die eind augustus een
definitieve keuze zal ma
ken.
DEN HAAG Het is nog allerminst zeker dat de
Amerikaanse filmgigant Cannon binnenkort toe
stemming krijgt van de gemeente Den Haag om in
de omgeving van het Scheveningse Circustheater
een bioscooppaleis te bouwen. Een gemeentewoord
voerder deelde desgevraagd mee dat de komst van
zo'n complex wel past binnen het plan „Schevenin-
gen badplaats" maar dat de plannen pas in een vroeg
stadium zijn. Het Haagse college van Burgemeester
en Wethouders komt pas op zijn vroegst over vier
weken met voorstellen aan de gemeenteraad over de
invulling van dat plan. Over locaties doet het college
slechts aanbevelingen. Wel is inmiddels duidelijk dat
het consortium waarin zitting hebben de gemeente
Den Haag en Nationale Nederlanden, eigenaar van
het Circustheater, een duidelijke voorkeur hebben
voor het gebied rondom het Circustheater.
Scapino Ballet
in Circustheater
DEN HAAG Het Rotterdams Scapino "Ballet
geeft met medewerking van het Limburgs
Symphonie Orkest zondag 23 april een voor
stelling in het Scheveningse Circustheater. Op
het programma staan Stravinsky's Danses Con-
certantes voor kamerorkest en het adagio uit
het Divertimento van Bela Bartók. Nils Christe
maakte op deze muziek de choreografiën.
Hoogtepunt van de voorstelling is Pulcinella
van Stravinsky. Pulcinella is een figuur uit de
Italiaanse Commedia dell'Arte. Het genre is een
soort 17e-eeuwse slapstick, vol dubbele bodems
en toespelingen. Voor de hoofdrollen Pulcinella
en zijn geliefde Pimpinella zijn twee bezettin
gen: Johan Meyer en Didy Veldman en Robin
Woolmer met Maren Timm. De voorstelling be
gint om kwart over acht. Kaartjes kosten
ƒ22,50, ƒ20,00 of ƒ12,50.
MET BALLETTEN VAN KYLIAN, DUATO EN VAN MANEN
zit
bos
-t ge
Nederlands Dans Theater: Jubi
leumprogramma met balletten van
Jiri Kylian, Nacho Duato en Hans
van Manen. Danstheater, Spui, Den
Haag. Herhaling: vanavond, morgen
en van 26 t/m 29 april.
Dertig jaar Nederlands
Dans Theater, van een
klein groepje rebellen
dat moeizaam het hoofd
net boven water kan
houden, tot een groot in
ternationaal gezelschap
met eigen theater. Het
NDT heeft reden om het
glas te heffen en zij deed
dat gisteravond in het
Spuitheater op een een
wijze de naam van de
groep waardig.
Drie choreografen leverden
hun steentje bij aan de'jubi
leumvoorstelling. Allereerst
natuurlijk Jiri Kylian, al bij
na de helft van de bestaan-
speriode van het NDT artis
tiek leider van de groep, en
voor een belangrijk deel ver
antwoordelijk voor het succes
van het gezelschap.
Nacho Duato, choreograaf
van de de jongere garde, en
dus van de toekomst, maakte
een nieuw ballet ter gelegen
heid van dit bijzondere pro-
gramna. En ook, last but not
least: de door de wol geverf
de Hans van Manen, aanwe
zig in de eerste uren van het
toen nog alom verguisde
groepje, nu in alle glorie pre
sent met een flitsende nieu
we choreografie.
Drie verschillende genera
ties, met één bindende factor:
alle drie bieden ze iets min of
meer feestelijks aan. „Symfo
nie in D" is een van de eerste
balletten die Kylian voor de
groep maakte. Het is in zo
verre een toepasselijk ballet
dat het korte metten maakt
met de heilige huisjes van de
klassieke dans. Zoals ook het
toenmalige jonge NDT dat
heeft gedaan met de toen in
Nederland almachtig geachte
scepter van Sonia Gaskell.
Daarnaast is „Symfonie in
D" gewoon leuk. Heerlijk
flierenfluitende, vederlichte,
technisch perfecte dans, goed
geschoten voor een dergelijk
programma.
Nacho Duato's bijdrage is het
imposante „Arenal". Daarbij
moet opgemerkt worden dat
het ballet zijn kwaliteit voor
het leeuwendeel heeft te
danken aan de zangeres Ma
ria del Mar Bonet, klein,
mooi, indringend aanwezig
met haar (in het Catalaans
vertaalde) Griekse liederen.
Inhoudelijk doet het stuk wat
Jiri Kylian
duffig, moralistsich aan, het
eeuwige dilemma of het le
ven een speeltoneel danwel
een lijdenswerg is. Technisch
vliegt deze choreografie over
het toneel, kan met momen
ten zelfs tippen aan Del Mar
Bonets stem, en die is uitzon
derlijk.
Hekkesluiter is „Black Cake"
van Hans van Manen: een le
vensgrote, zij het in stemmig
zwart gehouden verjaardag
staart voor het gezelschap.
Van Manens stijl is overdui
delijk aanwezig, hij is als
choreograaf bij uitstek mees
ter in het in dans omzetten
van alledaagse bewegingen.
Pluisjes worden van de
Nacho Duato
avondkleding getipt, schoe
nen aangetrokken, nagels ge
polijst. En dat alles tussen on
orthodoxe, ballroomachtige
pas-de-deuxdoor. Strakke,
lange, gave bewegingen wor
den onderbroken door haast
wulpse bokkesprongen die de
spanning doorbreeken. Als
klap op de voorpijl drinkt het
gezelschap het publiek met
een „dronken" lach en een
traan toe. Het is allemaal
even wennen, de ironie is in
een mooi serieus jasje ver
pakt. Al met al een program
ma een dertigjarig jubileum
waardig.
YVONNE GERATS
LEEUWARDEN Secre
taris M. Osteras van de
zuivelovereenkomst
GATT in Genève ziet een
rooskleurige toekomst
(yoor de producenten van
kaas. De wereldhandel in
kaas zal jaarlijks met twee
procent toenemen en de
consumptie zal een groei
vertonen van drie procent
per jaar.
Wel vreest Osteras, die giste
ren sprak op het symposium
Cheese '89 in de Frieslandhal
in Leeuwarden, dat het markt
aandeel van de EG in de totale
SectJ wereldhandel in kaas verder
eeku zal afnemen. De import van
kaas in de EG zal de komende
jaren toenemen.
Osteras noemt de concurren
tiepositie van kaas ten op zich-
ituatlé te van vlees en andere voe-
berea dirigsmiddelen zonder meer
goed. „De kaasproducenten
spelen goed in op de verander
de levensstijl in veel landen.
Kaas is een prettig produkt
voor promotie", aldus de
GATT-secretaris. In Italië
wordt driekwart van het geld,
dat wordt uitgetrokken voor
de promotie van zuivelproduk-
ten, in kaas gestoken. „Kaas is
erg populair bij de reclamebu-
reau's. De reclame voor kaas
zal in de komende jaren toene
men", aldus Ostaris.
Rijndi
IENS
Groeimarkten
De Europese Gemeenschap
heeft een marktaandeel van
vijftig procent in de wereld
handel in kaas. Samen met an
dere landen zoals Zwitserland,
Finland, Oostenrijk en Noor
wegen heeft Europa een
marktaandeel van 75 procent.
De Europeanen consumeren
zelf éénderde van alle kaas in
de wereld. Groeimarkten zijn
Japan, waar de import van
kaas jaarlijks met vijf procent
toeneemt, het Midden-Oosten,
Noord-Afrika en Centraal-
Amerika. Met name Australië
en Nieuw Zeeland zullen van
deze groeimarkten profiteren,
zo verwacht Ostaris.
De eigen EG-markt zal voor
de kaasproducenten van steeds
groter belang worden. Door
het langzaam dichtdraaien van
de subsidiekranen, die de ex
port van produkten naar lan
den buiten de EG mogelijk
maakt, zal de export dalen.
Het marktaandeel van de EG
in de wereldhandel daalt. Om
de produktie op peil te houden
zal er meer kaas op de eigen
markten moeten worden afge
zet.
Massaprodukt
Kaas is nog steeds een massa
produkt en zal dat ook blijven,
zo constateerde directeur K.
Tarkowski van het Zwitserse
onderzoekinstituut RISC. Dit
instituut heeft zich onder meer
bezig gehouden met de positie
van kaas in Europa. Tarkows
ki stelt, dat ruim tachtig pro
cent van de Europeanen meer
dere keren per week kaas eet.
Hij heeft echter de indruk, dat
de kaasproducenten niet tijdig
inspelen op de veranderingen
in het voedselpatroon. De
kaasindustrie is zich niet goed
bewust van de veranderingen.
„We leven in een veranderen
de wereld. Steeds meer men
sen stappen af van het idee
van drie maaltijden per dag.
We krijgen te maken met
meer ongestructueerde eetge
woonten. Bijna de helft van de
Europeanen offert wel eens
een maaltijd op voor een ande
re vorm van genot. Dat moet
worden gecompenseerd door
'tussendoortjes"', aldus Zwit
serse onderzoeker. Wil de
kaasindustrie van deze ont
wikkeling profiteren, dan
moet kaas op meer plaatsen te
koop worden aangeboden.
„Kaas moet men overal en op
elk moment van de dag kun
nen eten".
Een nieuwe eeuw voor het Koninklijk Concertgebouworkest, zo luidt de slogan voor het nieuwe
seizoen van het orkest, die wordt ondersteund door dirigent Riccardo Chailly en bestuursvoorziter
W. Scherpenhuijsen Rom (rechts).
FOTO: DIJKSTRA
AMSTERDAM Het Ko
ninklijk Concertgebouw
orkest is erin geslaagd
vier sponsors te vinden
die het orkest over een
periode van drie jaar in
totaal 1.750.000 gulden per
jaar ter beschikking zul
len stellen. Het totale aan
tal musici kan door deze
extra middelen worden
verhoogd van 110 naar de
oorspronkelijke 115, zo
werd donderdag bekend
gemaakt door bestuurs
voorzitter W.E. Scherpen
huijsen Rom.
De vier bedrijven die het or
kest zullen gaan sponsoren zijn
DAF, de NMB Bank, de Post
bank en Sara Lee/Douwe Eg
berts. De bedrijyen krijgen in
ruil voor hun bijdrage het
recht de naam van hun onder
neming te koppelen aan die
van het orkest. Ook zal hen
per onderneming de mogelijk
heid worden geboden een be
sloten concert te organiseren,
aldus Scherpenhuijsen Rom.
Deze komen overigens niet bo
venop het aantal van 118 voor
genomen concerten die het or
kest het komende seizoen zal
geven.
Het totale budget bedraagt
jaarlijks 16 a 17 miljoen gul
den. Naast het sponsorgeld be
staat dit bedrag uit eigen in
komsten van vier a vijf mil
joen gulden, een rijksbijdrage
van vier miljoen en een subsi
die van de gemeente Amster
dam van 7,5 miljoen gulden,
aldus het bestuur.
Dirigent Riccardo Chailly
toonde zich donderdag zeer in
genomen met de uitbreiding
van de capaciteit van het or
kest. „Voor de leiders van
groepen instrumenten is het
zeer belangrijk dat zij met vas
te krachten kunnen werken,
hoe goed de tijdelijke ook zijn.
Dat komt de kwaliteit van het
orkest als geheel ten goede",
aldus de chef-dirigent. Hij
wees er verder op dat er zo
ook meer dirigenten en solis
ten van wereldklasse kunnen
worden aangetrokken: „Ook
daardoor speelt een orkest be-
Chailly benadrukte dat hij
veel aandacht wil blijven be
steden aan hedendaagse mu
ziek. Zo staan op het program
ma werken van Schnittkke,
Zemlinsky, Diepenbrock, Ma-
derna, Janaceck en Hinde-
mith. Speciale aandacht zal de
komende jaren de componist
Johan Wagenaar (1862-1941)
krijgen, die Chailly omschreef
als „een van de belangrijkste
componisten" uit de Neder
landse muziekgeschiedenis.
De 118 concerten (evenveel als
dit seizoen) zijn onderverdeeld
in 88 concerten in Amsterdam,
waarvan 20 opera-begeleidin
gen, 13 buiten de Randstad en
17 in het buitenland. De ko
mende jaren zijn grote toer-
nees gepland naar onder meer
de Bondsrepubliek, de Vere
nigde Staten, Japan en Austra-
lië/Nieuw-Zeeland.
Artistiek directeur Van Royen
krijgt binnenkort een zakelijk
directeur naast zich, zo werd
donderdag bekendgemaakt
door het bestuur. Binnen een
maand wordt een benoeming
bekendgemaakt, aldus voorzit
ter Scherpenhuijsen Rom.
Kijkhuis Leiden naar Associatie Filmtheaters
LEIDEN Het Kijkhuis in films. De Associatie heeft nu Korenveld" hoog. Bij de Raad
Leiden is een van de zes thea- in totaal in 26 steden een film- voor de Kunst ligt een plan
ters die is toegetreden tot de theater. De filmtheaters trek- van de associatie voor verdere
Associatie van Nederlandse ken de afgelopen jaren steeds professionalisering van de
Filmtheaters, een landelijke meer publiek. Op dit moment aangesloten theaters. De raad
vereniging van professionele scoren daar films als „De neemt daar eind deze maand
vertoners van kunstzinnige Kommissaris" en „Het Rode een beslissing over.
Bibliotheekdag
in teken
van cultuur
DEN HAAG De Neder-
landse bibliotheken staan
morgen tijdens de Lande
lijke Bibliotheekdag in
het teken van de cultuur.
Althans, de meeste biblio
theken. Den Haag doet
bijvoorbeeld niet mee met
deze landelijke dag. De
residentie richt zich op de
Haagse bibliotheekdag,
die elk jaar in september
gehouden wordt.
In de omliggende gemeenten
gebeurt wel veel. Voorschoten
heeft drie items bij de kop ge
pakt: fotografie, film en to
neel. De filmgroep Rijnland
laat films van het oude Voor
schoten zien, er is een, tentoon
stelling van het werk van de
fotografe Beatrijs Verkuyk en
twee mjmespelers, die als boek
verkleed zijn, wijzen mensen
de weg naar de bibliotheek.
Verder kunnen kinderen zich
laten grimeren als een boekfi
guur. De bibliotheek is geo
pend van tien tot vier uur^
In Wassenaar valt de dag sa
men met het 40-jarig bestaan
van de bibliotheek. Omdat
Wassenaar beschikt over een
fonotheek staat muziek op za
terdag centraal. Tussen tien en
vier uur zijn er diverse orkes
ten en bands die de dag een
muzikale omlijsting geven.
Verder is er een verkoop van
afgeschreven boeken en pla
ten.
De Rijswijkse wethouder van
cultuur Van der Ende opent
zaterdag om kwart over tien
de vernieuwde fonotheek van
de bibliotheek in Rijswijk.
Daarnaast is er een creativitei-
tenmarkt met demonstraties
van onder meer kantklossen
en poppenmaken. Het Leidse
zigeunerorkest .Chardas'
neemt het muzikale gedeelte
van die dag voor zijn reke
ning.
Onder het motto „dichter bij
het schrijven" organiseert de
bibliotheek in Voorburg een
workshop. Volwassenen vanaf
achtien jaar die zelf wel eens
wat op papier gezet hebben
kunnen tussen half elf en half
één meer kennis over schrij
ven opdoen. De workshop
wordt begeleidt door de dich
teres Johanna Hell. Aan de
jeugd is ook gedacht. Van half
twaalf tot half een treedt het
poppentheater „John de Win
ter"
In de bibliotheek van Zoeter-
meer presenteert het bureau
Culturele Zaken van de Ge
meente zich met informatie
over onder meer theater „de
Graanschuur". De kunstuit
leen van dit theater laat een
aantal kunstvideo's en kleine
kunstvoorwerpen uit de col
lectie zien. Ook de maquette
van het nog te bouwen theater
is er te bezichtigen. Voor de
kinderen is er een clown aan
wezig. De bibliotheek is geo
pend van tien tot een uur.
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel. 01720-20800): The Bear (al);
18.45, 21.15. za. zo. wo. ook 13.45.
zo. ook 16.15. EUROCINEMA II:
Rain Man (al); 18.45. 21.30. zo. ook
16.00. Junglebook (al); za. zo. wo.
14.00. EUROCINEMA III: Big (al);
18.30, 21.00. za. zo., wo. ook
13.00. zo. ook 16.00. EUROCI
NEMA IV: Twin# (al); 18 45. 21.30.
za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook
16.15.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): Twin# (al); 19.00,
21.15. za. zo. wo. ook 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39. tel. 124130): Gorilla# in the
mist (al); Rain Man (al); 14.30,
18.45, 21.15. Working girl (12);
The Accused (12); 14.30. 19.00.
21.15. A fish called Wanda (al);
19.00, 21.15. do. vr. ma. di. 14.30.
Lady en de Vagebond (al); za. zo.
wo. 14.30. «TRIANON (Breestraat
31, tel. .123875): Bear (al); 20.00.
za. zo. ook 14.00. REX (Haarlem
merstraat 52, tel. 071-125414): Se
duction of Amy (16); 14.30, 19.00,
21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Fish called Wanda (al); 19.00.
Dead pool (12); 21.15. za. zo. wo.
ook 14.45. CITY THEATER II:
Cocktail (al); 19.00, 21.15. zo. ook
14.45. Tom and Jerry (al); za. wo.
14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Cocktail (al); do.
19.00. vr. za. 15.00, 21.15. zo.
19.00. ma. t/m wo. 20.15. za. zo.
wo. 15.45. A fish called Wanda
(al); do. t/m zo. 19.00, 21.15. ma. t/
m wo. 20.15. Mujeres (al); do. zo.
20.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
Who framed Roger Rabbit; za. zo.
wo. 14.00, 15.45. De nieuwe avon
turen van Pippi Langkous; za. zo.
wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13.269): Willowb (al); vr. t/m
wo. 20.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, tel.
463500): Working girl (al);l); 14.00.
18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00,
18.45, 21.30. ASTA 2 Nicky and
Gino (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA
3 The accused (16); 14.00. 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. BABYLON 1 (Winkelcen
trum Babylon, tel. 471656): Ritue
len (al); 14.30, 17.00, 19.30, 21.45.
BABYLON 2: Mississippi bur
ning (12); 14.30, 16.45, 19.00,
21.30. BABYLON 3: Madame
Sousatzka (16); 14.30. 17.00,
19.30. 21.45. CINEAC 1 (Buiten
hof 20, tel. 630637): Twin# (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2:
Rain man (al); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
CINEAC 3: The dead pool (16);
18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook
14.00. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan. tel. 456756): Rain man (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. METROPO
LE 2: A fish called Wanda (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15.
16.00, 18.45, 21.30. METROPO
LE 3: The bear (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45,
21.30. METROPOLE 4: Another
woman (al); 18.45, 21.30. do. vr.
ma. di. ook 14.00. METROPOLE
5: The accidental tourist (al);
18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook
14.00. ODEON 1 (Herengracht
13. tel. 462400): Twin# (aJ); 13.45,
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00.
18.45. 21.30. ODEON 2: Hell-
bound: Hellrasiser 2 (16); 18.45.
21.30. do. vr. ma. di. ook 13.45.
ODEON 3: Cocktail (al): 13.45,
18.45. 21.30. zo. 13.30, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 4: Gorillas
in the mist (al); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45,
21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat
12b. tel. 656402): Vincent (16);
17.15, 19.00. zo. wo. ook 14.15.
Der Himmel über Berlin (16);
20.45. STUDIO 2: Dead ringers
(16); 19.30, 21 45. STUDIO 3:
Life of Brian (12); 19.15, 21.30. zo
wo. ook 14.00. HAAGS FILM
HUIS: Zaal 1: King Lear do. vr.
19.30, 21.45. Zaal 2: The romance
of Book and Sword; do. vr. 20.00.
Zaal 3: Tempest; do. 19.30, 22.00.
The misfits; vr 19.30, 21.45. Zaal
1. 2. 3: za. 22 t/m 29 april: Image
and Sound 4; dag. vanaf 14.00. Za.
v.a. 20.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: The naked gun; (16);
za. 00.15. CINEAC 2: Rain man
(16); za. 00.15. CINEAC 3: Twins
(16); za. 00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: Lady en de vage
bond; za. wo. 14.00. zo. 13.15,
16.00. METROPOLE 4: Who fra
med Roger Rabbit; za. wo. 14.00.
zo. 13.15, 16.00. METROPOLE 5:
Lady en de vagebond; za. wo.
14.00. zo. 13.15, 16.00. ODEON
2: Kunst en vliegwerk; za. wo.
13.45. zo. 13.30, 16.00. STUDIO
2: Jungle book; zo. wo. 14.00.
AMSTERDAM Het is
zeer wel mogelijk dat de
overheid de beslissing
over het regime rond be
schermingsconstructies,
waarmee aan de effecten
beurs genoteerde onder
nemingen zich tegen over
vallen door derden kun
nen beschermen, aan zich
zal trekken.
Dat valt op te maken uit een
brief die minister Ruding van
financiën het bestuur van de
Amsterdamse effectenbeurs
heeft gestuurd.
De ontwikkelingen in het bui
tenland, maar ook „nationaal
geïnspireerde overwegingen"
dragen die mogelijkheid in
zich, aldus de brief van de mi
nister. Ruding vindt dat er op
den duur maar één regime
mag zijn voor alle aan de ef
fectenbeurs genoteerde onder
nemingen om zich te bescher
men tegen ongewenste over
nemingen.
Hij zegt in de brief weliswaar
dat hij met instemming heeft
kennisgenomen van het feit
dat de beurs en de Vereniging
van Effecten Uitgevende On
dernemingen (VEUO, een club
van de belangrijkste beurs-
fondsen) het eens zijn gewor
den over de hantering van be
schermingsconstructies. Maar
hij zegt erbij het van „bijzon
der belang" te vinden dat het
onderscheid tussen reeds geno
teerde en nog niet genoteerde
ondernemingen komt te ver
vallen.
De effectenbeurs toonde zich
al geruime tijd tegenstander
van een opeenhoping van be
schermingsconstructies, die
ongewenste overneming van
een bedrijf door derden vrij
wel onmogelijk kunnen ma-
Iraanse nachten
„Iranian Nights" heet het toneelstuk, dat mede naar aanleiding
van het boek „Satanische verzen" dezer dagen in Londen wordt
opgevoerd. Het spel beoogt de theaterbezoeker een indruk te
geven van de Islamitische cultuur, maar doet dat naar verluidt
even kritisch als het boek van Salman Rushdie.
FOTO: AP