Veel jongeren willen niks met kunst te maken hebben Controverse verscheurt Voorschotens Belcanto Lucie Ball doorstaat hartoperatie „KUNST IS VOOR KAKLUI EN SAAIE VOLWASSENEN" Daphne du Maurier overleden EXTRA rRIBUNE „Muziek verandert meer dan wapens" Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u! 1CUNST CeidóGSouwit DONDERDAG 20 APRIL 1989 PAGINA 15 ferugbezorgde Van Gogh toch beschadigd TERLO Het schilderij „Weefgetouw met wever" blijkt |ch beschadigd te zijn. De kans is groot dat het werk moet [orden gerestaureerd, zo meent het museum Kröller-Muller, iar het werk gisteren in alle stilte weer terug werd be- ■gd. Het museum wil niet zeggen hoe ernstig de schade is. beschadiging betekent dat het nog wel enige tijd kan du in voordat het schilderij weer aan het publiek kan worden |toond. fet schilderij „Weefgetouw met wever" is een van de drie jhilderijen die vorig jaar december uit het museum werden [stolen. Anderhalve week geleden werd het kunstwerk bij l directeur van het museum terug bezorgd als teken van [ede wil van de schilderijenrovers en als bewijs dat de (nstdieven in het bezit zijn van de schilderijen. De dieven ien voor de twee overige werken een losgeld van vijf mil- [en gulden. Dat geld staat klaar voor overhandiging, mister Brinkman (WVC) ontkende gisteren op een bijeen- in Zeist dat de vijf miljoen gulden losgeld afkomstig i zijn departement. Waar het geld wel vandaan komt, t hij niet. Annie M.G. Schmidt. FOTO: DIJKSTRA Annie M.G. Schmidt uit ziekenhuis AMSTERDAM Anme M.G. Schmidt, één van Ne derlands meest geliefde schrijfsters, wordt vandaag ontslagen uit het VU-zieken- huis in Amsterdam. De schrijfster werd dinsdag on wel tijdens de première van het toneelstuk Kras van Ju dith Herzberg in het Amster damse Bellevue-theater. Er werd gevreesd voor een hartaanval. In allerijl is ze overgebracht naar het VU- ziekenhuis. Volgens de be handelend arts van Schmidt is er geen oorzaak gevonden voor haar instorting. LOS ANGELES Lucille Ball, de roodharige konin gin van het komische re pertoire, heeft dinsdag een zeven uur durende hartoperatie doorstaan. Tijdens de ingreep werd bij haar hartweefsel inge plant van een 27-jarige mannelijke donor. Volgens de artsen maakte de 77-jarige Lucie het redelijk wel na de operatie, die zeer ri sicovol werd genoemd. Ball werd dinsdag door haar man Gary Morton naar het Cedars-Sinai ziekenhuis in Los Angeles gebracht nadat zij in haar huis in Beverly Hills on wel was geworden. De artsen constateerden dat de actrice een scheurtje had in haar aor ta. Tijdens de operatie werd haar hart twee uur lang stilge zet, en haar lichaam via een pomp van bloed voorzien, ter wijl een deel van de aorta werd vervangen door donor weefsel. Over de donor wer den geen nadere bijzonderhe den vrijgegeven. Het feit dat Lucie Ball de operatie heeft doorstaan geeft reden tot opti misme, aldus een woordvoer der, omdat de patiënt in het begin de meeste kans maakt op de operatietafel te overlij den. Nadat het nieuws over Lucie's opname bekend werd, werd het ziekenhuis overspoeld met telefoontjes uit de hele wereld van nieuwsorganisaties en mensen die hun goede wensen wilden overbrengen. Ook wer den bloemen bezorgd. De actrice, die haar laatste pu blieke optreden eind vorige maand maakte tijdens de uit reiking van de jaarlijkse Os cars, sukkelt al enkele jaren met haar gezondheid en werd in mei al getroffen door een lichte hartaanval. DEN HAAG Scholie ren hebben over het al gemeen geen positieve indruk van het publiek dat de gevestigde kunst instellingen bezoekt. Het is een ander soort mensen. Scholieren wil len niet dat anderen denken dat zij ook zo zijn. De meest kritische scholieren duiden dat ander soort mensen aan als kapsoneslijers: de kaklui en de apartelin- gen. de Boekmanstichting in op dracht van de Raad voor het Jeugdbeleid onderzoek deed naar jongeren en gevestigde kunst. De resultaten zijn vanmiddag aan minister Brinkman (cultuur) aange boden. Het onderzoek is te zien als een eerste terrein verkenning op het gebied van jeugd en cultuur, geba seerd op gesprekken met achttien jongeren uit Gouda en op literatuuronderzoek. Weinig jongeren wordt ge leerd kunst te waarderen en te bezoeken. Schooltype, aandacht voor kunst binnen de opleiding en het culturele klimaat thuis spelen er een rol in. Voornamelijk jonge ren uit gezinnen die tot de hogere en middenklasse worden gerekend, maken thuis en op school kennis met kunst. Waar tekenen op school als examenvak kan worden gekozen, kan een deel van de scholieren een eventuele achterstand in kunstzinnige vorming inha len en zelfs hun ouders als nog kunstzinnig opvoeden. Saai De meeste zichzelf respecte rende jongeren mijden de gevestigde kunstinstellingen. Voor zich en hun leeftijdge noten vinden ze kunstbe- zoek bepaald geen statusver hogende bezigheid. Kunstbe- zoek wordt ook in verband gebracht met saaie volwasse nen en het strookt ook niet met de opvattingen van mannelijkheid. Kunst is er voor meisjes en mietjes, al dus het onderzoeksverslag. Het is niet waar dat jongeren onverschillig zijn voor kunst en dat kunst geen enkele rol speelt in hun onderlinge om gang. Vooral aan eikaars ui terlijk lezen scholieren bood schappen af over opvattin gen, interesses en vrijetijds besteding, heeft drs. De Waal vastgesteld. De onderzoekster ziet alle aanleiding voor meer onder zoek, met name naar het functioneren van educatieve diensten van culturele in stellingen die projecten voor het voortgezet onderwijs verzorgen, en naar de stijl vorming onder jongeren. Onder scholieren kan klas sieke muziek best van Ton- ny Eyk zijn. In musea hoeft geen kunst te worden aange troffen, maar bij voorbeeld oud speelgoed. Oude muziek is niet van Gustav Leon- hardt maar van Elvis Pres ley. Al spreken ze vaak nau welijks de volwassen taal der kunsten, de scholieren weten in eigen woorden meestal goed duidelijk te maken wat hen wel en niet bevalt in de wereld van de kunst, aldus drs. Mieke de Waal in haar studie „Daar ga je toch niet heen?". aouwd. ONDEN De beroem- e Britse schrijfster Daph- e du Maurier, die wegens ns door?ar verdiensten de titel leerde Pame" mocht voeren, is iel spelisteren op 81-jarige leef- lieuws fid in haar slaap overle- land <en gen huisvriend van Maurier, Monty Ba- ^er-Munton, heeft dit be nd gemaakt. i Kil- dfd? het ofcrp Par, aan de oostkust van •iprnwall. Volgens Baker- vertoonde haar Het lèzondheidstoestand de laatste inkelijkFee weken een „geleidelijke •uggang. iphne du Maurier verwierf ■eldfaam met romans als Birds" en „Rebecca", die Alfred Hitchcock tot ekers werden verhe- „Frénchman's Creek". haar romans ont- hun spanning aan bo-> natuurlijke elementen en hologische intriges, waar- >or ze zo geschikt waren om worden verfilmd door itchcock, „the master of sus- se" Veel romans van hne du Maurier speelden .et even schilderachtige als ste Cornwall. werd op 13 mei 1907 gebo- i, als een van de drie doch- /an de toenmaals befaam- üteur Sir Gerald du Mau- Onderwijs genoot ze van !-leraren in Parijs, en op I-jarige leeftijd begon ze haar verhalen en artikelen te ibliceren. Haar uitgever ap een goed moment te- haar gezegd hebben: hrijf eens een roman". Het iultaat was „The Loving Dit debuut leidde ook tot haar huwelijk; de jonge Britse offi cier Frederick Browning raak te zo in de ban van het boek dat hij vastbesloten was haar te ontmoeten. Hij reisde in 1932 naar Par, en een paar maanden later trouwde hij met haar. In hetzelfde jaar, ze was toen 25, schreef Du Mau rier „I'll Never Be Young Again", wat zij later ken schetste als „nogal damestijd- schrift-achtig". Uit het huwe lijk met Frederfck Browning werden e,en zoon en twee dochters geboren. In 1936 volgde „Jamaica Inn", om in 1938 te worden gevolgd door het wereldsucces „Rebec ca"; de roman werd 39 maal herdrukt, en alleen al van de gebonden editie werden meer dan een miljoen exemplaren verkocht. „Rebecca" was de eerste film die Hitchcock in Hollywood maakte, met in de hoofdrollen Laurence Olivier en Joan Fontaine. Het landgoed Menabilly, dat het echtpaar huurde, stond model voor Manderley, het landgoed waar de vrouwelijke hoofdpersoon, in de film ge speeld door Joan Fontaine, Rebecca onder invloed van de sinistere huishoudster ver strikt raakt in een mysterieus psychologisch drama rond de overleden eerste echtgenote van haar man (Laurence Oli vier). Du Maurier ontleende waarschijnlijk ook het idee voor Rebecca aan de geschie denis van Menabilly; tijdens de Engelse Burgeroorlog was het landgoed ingenomen en geplunderd door de troepen van Cromwell, en volgens de overlevering was in een van de torens van het kasteel een jonge cavalerist ingemetseld. Haar geliefde werkkamer op het landgoed was het tuin manshuis, waar ze naar eigen zeggen „urenlang kettingro- kend en kauwgom-kauwend zat te ratelen op mijn schrijf machine". Browning werd tijdens de Tweede Wereldoorlog com mandant van de Britse lucht landingstroepen, en werd later financieel secretaris van prins Philip, de echtgenote van ko ningin Elizabeth. Toen haar man in de adelstand werd ver heven mocht ze zich Lady Browning noemen. Nadat Lord Browning in 1965 was overleden, leidde ze een teruggetrokken leven op Me nabilly met haar twee honden. In 1969 werd ze door koningin Elizabeth benoemd tot „Dame Commander" in de Orde van het Britse Rijk, wat haar het recht gaf zich voortaan Dame Daphne te noemen. In hetzelf de jaar moest ze Menabilly verlaten omdat de eigenaar het weer wilde betrekken, en vestigde ze zich op Kilmarth in Par. Daar schreef ze nog „The House on the Strand", „Not After Midnight (1971), een verzameling korte verha len, en de autobiografie „Gro wing Pains" (1981). Menabilly bestaat nog steeds, maar wordt niet bewoond. „Ik kan niet zeggen dat ik erg van mensen houd," zo merkte Du Maurier eens op, „mis schien heb ik er daarom altijd de voorkeur aangegeven mijn eigen mensen te creeren in plaats van de echte te ontmoe- De overleden schrijfster zal in besloten kring worden gecre meerd, zonder kerkdienst of bloemenhulde. Een jeugdfoto van Daphne du Maurier. (ADVERTENTIE) \tvmm/,Lizn&Fiwik\ LEDEN OPERETTE-VERENIGING STUREN BESTUUR NAAR HUIS VOORSCHOTEN Tweederde van de aanwe zige leden van de Operet tevereniging Belcanto in Voorschoten heeft tijdens de algemene ledenverga dering het bestuur wegge stemd. Vorige week had de dirigent van Belcanto, de 67-jarige Ger van Strien laten weten dat de leden konden kiezen: „Of Ger van Strien weg of het bestuur weg!". Ook de vaste pianiste Betty Blijle- ven was opgestapt omdat zij geen speelbal wilde zijn in de controverse van di rigent en bestuur Tijdens die repetitieavond ver trokken daarom dirigent en pianiste naar huis in afwachting van de beslis sing van de ledenvergade ring. Die beslissing is in het voor deel van de dirigent uitgeval len, maar heeft zeer nadelige gevolgen voor de vereniging. Niet alleen het bestuur stapte gedwongen op. Zestien leden volgden, onder wie bijna alle solisten. Eerder had de profes sionele regisseur Norman Longdon al laten weten niet meer te willen samenwerken met de dirigent Van Strien. Oorzaak van al deze vereni gingsellende is het feit dat di rigent Van Strien zich niet wil onderwerpen aan de besluiten van het bestuur. Het bestuur onder aanvoering van voorzit ter Frans Cornelisse kreeg een motie van wantrouwen toege diend tijdens de ledenvergade ring met als ondertekenaars de dirigent, de pianiste, enige fa milieleden van het muzikale duo en enige leden. Voorzitter Cornelisse zei tijdens de verga dering de al maandenlang slui merende onrust in de vereni ging zat te zijn. Oorzaak van de onrust was onenigheid tussen dirigent Ger van Strien en de door hem zelf aangetrokken beroepsregisseur Norman Longdon. De moder ne opvattingen van de regis seur strookten niet met de als ouderwets bestempelde opvat tingen van de dirigent, die al 43 jaar bezig is met de operet te. Hoewel alle leden met vreugde de komst van de re gisseur begroet hadden en zich gaarne onderwierpen aan zijn veelzijdige regie, wat mede leidde tot het grote succes bij de opvoering enige weken ge leden van „Die Vogelhëndler", verzette dirigent Van Strien zich regelmatig tegen zijn op vattingen. Het bestuur zag geen kans beide partijen tot el kaar te brengen. Direkt na de opvoeringen deelde de regisseur mee, dat hij de vereniging verliet even als zijn echtgenote met haar balletgroep uit Oegstgeest. Het bestuur stalde voor een ver trouwenscommissie in te stel len om zo te trachten de vere niging bij elkaar te houden. Het heeft niet mogen baten. De operettevereniging is in twee stukken uiteen gevallen: de grootste groep staat achter dirigent Van Strien, de klein ste groep denkt er nu over on een eigen operettevereniging te stichten. JOOP PEETERS Guadelupe Urbine. ZANGERES GUADELUPE URBINA DEN HAAG Guadelu pe Urbina. Een zangeres uit de Latijns- amerikaan- se staat Costa Rica. Een leger heeft het drie mil joen tellende land niet en een burgeroorlog, zoals in de omringende landen Ni caragua en El Salvador, woedt er evenmin. Gua delupe Urbina beschouwt zichzelf dan ook niet als een protestzangeres. Ze is wel politiek geëngageerd want „in Latijns-Amerika betekent het zingen van volksliederen dat je poli tiek betrokken bent". Ide alen heeft ze ook: „Vanuit mijn dromen blijf ik strij den voor een betere we reld. Niet alleen in La tijns-Amerika, maar over al". De Costaricaanse zangeres die met beroemdheden als Bruce Springsteen, Sting en Youssou N'Dour op het podium stond tijdens de Amnesty Internatio nal Tour, is voor de tweede keer in Nederland. Vrijdaga vond treedt ze op tijdens het „Fiesta Latina", een groot La tijns-Amerikaans zing- en dansfeest in het Paard in Den Haag. „Mijn werk is eigenlijk voor het grootste deel het bewaren van de nationale identiteit van Costa Rica en andere Latijns- Amerikaanse landen", zegt Urbina. Het verzamelen van pure volksliederen is voor haar dan ook van essentieel belang. In drie jaar tijd heeft ze er inmiddels zo'n honderd bijeengebracht. De liederen gaan ondermeer over het probleem van het grootgrondbezit, over tradities en over liefde. De versprei ding van deze volkscultuur is volgens Urbina belangrijk als bijdrage aan het vredesproces in Latijns-Amerika. „Ik geloof dat het voor dat proces onont beerlijk is dat de folklore be kend gemaakt wordt, dat het volk geschoold wordt en dat ervoor wordt gezorgd dat de mensen van hun land houden en het respecteren". De Costaricaanse zangeres schrijft ook zelf muziek en teksten. Haar songs gaan over bittere armoede, processies, volksfeesten en dronkelappen. Fenomeen Acht jaar geleden begon Gua delupe Urbina haar zangcar rière. Ze zong in kerken voor boeren die het land bezetten en in buurtzalen voor mensen die acties voerden tegen de hoge tarieven van licht, water en transport. In 1984 won ze met „Guanacaste", een lied over haar geboorteprovincie, de eerste prijs van het songfes tival in San José. De jury prees haar originaliteit en blij moedige warmte van haar lie deren. Vanaf dat moment zat haar carrière in de lift. Ze heeft in heel Midden-Amerika, Colom bia, Argentinië en ook in Ne derland opgetreden. Tijdens het Amnesty International Tour-concert was zij de verte genwoordigster voor Midden- Amerika. Ook in eigen land, waar ze inmiddels een feno meen geworden is, treedt ze nog veel op. Ze doet dat in theaters, galeries en studen- tencafé's voor onder andere arbeiders („Voor niets, want ze hebben nauwelijks geld") maar ook voor buitenlandse gasten. „Ik kan dan dingen zeggen die ze anders niet te horen krijgen". Guadelupe Urbina wordt nu gezien als dé zangeres van het Costaricaanse lied. Dat is niet altijd zo geweest. De regering en .rechtse lieden' moesten niet veel van de strijdbare zangeres hebben. Vanwege haar grote populariteit kunnen ook zij niet meer om haar heen. „Ik kan nu kritiek leve ren en de regering kan steeds minder negatiefs van mij zeg gen want ik ben de zangeres van het Costaricaanse lied. Bo vendien ben ik degene die het meest weet over onze traditio nele muziek. Als mensen iets willen weten móeten ze mij wel raadplegen" aldus de Cos- Gevaarlijk wapen De traditionele muziek uit Zuidamerikaanse landen volgens Urbina zeer politiek getint. Ze is er dan ook overtuigd dat die liederen meer invloed kunnen hebben dan politieke redevoeringen. „Veel mensen zeggen dat mu ziek wel helpt, maar dat het geen middel is om situaties te veranderen. Maar ik denk dat het wel degelijk een wapen dat het zelfs nog gevaarlijker kan zijn dan bommen. Muziek wordt via de media verspreid Die bepalen wat mensen den ken. Hun wereld wordt als het ware door de media gevormd' In haar moederland bestaan geen platen van haar. Wel heeft ze daar drie cassettes gebracht. „Ik werk op het platteland. De mensen daar hebben geen geld om een te kopen. Met mijn eigen geld heb ik cassettes gemaakt die verkocht. Mijn liedjes moeten door mijn volk hoord kunnen worden. Ik ga pas platen maken als zij het kunnen betalen". PETRA KROON Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. —(.LU ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6, lel. 01720-20800): The Bear (al); 18.45, 21.15. za. zo wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. EUROCINEMA II: Rain Man (al); 18.45, 21.30. zo. ook 16.00. Jun- glebook (al); za. zo. wo. 14.00. EUROCINEMA III: Big (al); 18.30, 21.00. za. zo., wo ook 13.00 zo. ook 16.00. EUROCI NEMA IV: Twina (al); 18.45. 21.30. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Twina (al); 19.00. 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Gorillaa in the miat (al); Rain Man (al); 14.30. 18.45. 21.15. Working girl (12); The Accuaed (12); 14.30. 19.00. 21.15. A fish called Wanda (al); 19.00. 21.15. do. vr. ma. di. 14.30. Lady en de Vagebond (al); za. zo. wo. 14.30. •TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Bear (al); 20.00. za. zo. ook 14.00. REX (Haarlemmer straat 52, tel. 071-125414): Se duction of Amy (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Fiah called Wanda (al); 19.00. Dead pool (12); 21.15. za. zo. wo. ook 14.45. CITY THEATER II: Cocktail (al); 19.00, 21.15. zo. ook 14.45. Tom and Jerry (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel 01717-4354): Cocktail (al); do 19.00 vr. za. 19.00. 21.15. zo. 19.00. ma. t/m wo. 20.15. za. zo wo. 15.45. A fiah called Wanda (al); do. t/m zo. 19.00. 21.15. ma. t/m wo. 20.15. Muje- rea (al); do. zo. 20.45. KINDERVOORSTELLINGEN Who framed Roger Rabbit; za. zo. wo. 14.00, 15.45 De nieuwe avonturen van Pippi Langkoua; za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13.269): Willowb (al); vr. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN Willow; za. zo. wo. 14.00. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Working girl (al);l); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. ASTA 2 Nicky and Gino (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3 The accuaed (16); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. BABYLON 1 (Winkel centrum Babylon, tel. 471656): Rituelen (al); 14.30. 17.00. 19 30. 21 45. BABYLON 2: Miaaiaaippi burning (12); 14.30. 16.45. 19.00, 21.30. BABYLON 3: Madame Souaatzka (16); 14.30. 17.00. 19.30. 21.45. CI NEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Twina (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. CINEAC 2: Rain man (al); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. CI NEAC 3: The dead pool (16); 18.45. 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00 METROPOLE 1 (Carne- gielaan, tel. 456756): Rain man (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45, 21.30. METROPOLE 2: A fiah called Wanda (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45. 21.30. METROPOLE 3: The bear (al); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. METRO- POLE 4: Another woman (al); 18.45. 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00 METROPOLE 5: The accidental touriat (al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14 00. ODEON 1 (Herengracht 13. tel 462400): Twina (al); 13.45. 18.45, 21.30. zo. 13.30. 16.00. 18.45. 21.30. ODEON 2: Hell- bound: Hellraaiaer 2 (16); 18.45. 21.30 do. vr. ma. di. ook 13.45. ODEON 3: Cocktail (al); 13.45. 18.45, 21.30. zo. 13.30. 16.00. 18.45. 21.30. ODEON 4: Goril laa in the miat (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30. 16.00. 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Ketting straat 12b. tel. 656402): Vincent (16); 17.15, 19.00. zo. wo. ook 14.15. Der Himmel über Berlin (16); 20.45. STUDIO 2: Dead ringera (16); 19.30, 21.45. STUDIO 3: Life of Brian (12); 19.15. 21.30. zo. wo. ook 14.00. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1 King Lear; do. vr. 19.30. 21.45. Zaal 2: The romance of Book and Sword; do. vr. 20.00. Zaal 3: Tempest; do. 19.30, 22.00. The miafita; vr. 19.30. 21.45. Zaal 1. 2. 3: za 22 t/m 29 april: Image and Sound 4; dag. vanaf 14.00. Za v a. 20.00. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: The neked gun; (16); za 00.15. CINEAC 2: Rain man (16); za. 00.15. CI NEAC 3: Twina (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: Lady en de vage bond; za. wo. 14.00. zo. 13.15. 16.00 METROPOLE 4: Who framed Roger Rabbit, za. wo 14.00. zo. 13.15. 16.00. ME TROPOLE 5: Lady en de vage bond; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. a ODEON 2: Kunat en vliegwerk: za. wo. 13.45. zo 13.30, 16.00. STUDIO 2: Jun gle book; zo. wo. 14.00. Internationaal blokfluitconcours UTRECHT Meer dan 300 amateurmusici uit acht landen nemen deel aan het blokfluit concours dat van 4 tot en met 7 mei in Utrecht wordt gehou den. De wedstrijd is onderdeel van de open Nederlandse blokfluitdagen. Op het pro gramma van dit festival staan verder acht concerten, elf werkbijeenkomsten over mu ziekstijlen en instrumenten- bouw, een markt en de we reldpremière op 4 mei van „Birds on the Wing" voor drie altblokfluiten van de compo niste Trees Hoogwegt. De blokfluitdagen werden drie jaar geleden voor het eerst ge organiseerd. De activiteiten hebben voornamelijk in het Academiegebouw aan het Domplein plaats. De lunch- en avondconcerten zijn in de Geertekerk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 15