„Het kleine wonder boeit nog altijd" Timi Yuro wint Soundmixshow Politie wil stem dief Van Goghs in AVROs „Opsporing Verzocht Museum over Don Camillo in Italië Kijkers zijn gevoelig voor boodschappen van Socutera HANS KAZAN: GESPECIALISEERD IN WELOVERWOGEN LIST EN BEDROG Wapenboe Karei V ontdekt in Westduits kasteel KUNST ZeidóaOowuvnt DINSDAG 18 APRIL 1989 PAGIN !ADI< Werk Le Corbusier bij Vloemans DEN HAAG Antiquariaat J. A. Vloemans in Den Haag toont van 2 tot 25 mei werk van Le Corbusier. Het is werk uit de puristische perio de, waaronder de potloodtekening „Nature morte au violon" uit 1920, vijf schetsen voor „Alger" uit 1940, manuscripten en een keus uit de vele boeken die Le Cobusier heeft ge schreven. Le Corbusier beschouwde zich in de eerste plaats als schilder en daarna als architect en stedebouwer. Hij kreeg in 1947 door toedoen van Sandberg van het Stedelijk Museum in Amsterdam de eerste grote ten toonstelling van zijn werk. In 1985 werd er in Haarlem nog één gehou den over zijn invloed in ons land. Veiling bakeliet brengt 1,4 ton op AMSTERDAM De eerste veiling van ontwerpen in ba keliet (harde kunsthars) en andere plastics heeft gisteren bij het veilinghuis Sotheby's in Amsterdam 1,4 ton opge bracht. Topstuk was een Jumo-bureaulamp van zwart bakeliet uit 1945, die voor 5980 gulden werd gekocht door een Britse verzamelaar. De richt prijs was 2000 a 3000 gulden. Dezelfde verzamelaar kocht een bureaulamp uit 1941 voor 3910 gulden (richtprijs 1200 a 1800 gulden). Ook de radio's gingen voor goede prijzen van de hand, aldus Sotheby's. Paul Acket wordt „Duke' DEN BOSCH De Stichting Jazz in Duke- town heeft impresario en festivalorganisator Paul Acket de onderscheiding „Duke" toe gekend,, die op 10 mei tijdens een galafeest in het Casino in Den Bosch wordt uitge reikt. Acket stimuleert nieuw talent en draagt veel bij tot het hoge niveau van jazz muziek in Nederland, mede door het jaar lijkse North Sea Jazz Festival. De Stichting Jazz in Duketown bestaat sinds vijftien jaar en organiseert jaarlijks een feest dat is uit gegroeid tot een internationaal festival. In geleid met de gala-avond op de 10de wordt het dit jaar gehouden op 12, 13 en 14 mei met tot slot een nachtconcert. De gala-avond wordt gepresenteerd door Leonie Jansen, die ook soliste is met het Kwartet Toots Thielemans. Verder treden op Jiri Stivin uit Tsjechoslowakije en The Night Blooming Jazzmen uit de Verenigde Staten. Fernandel als Don Camillo. BOLOGNA In het kleine dorpje Brescello in de Emilia-Romagna, waar de Italiaanse schrijver Giovani Guareschi de avonturen van Don Ca millo situeerde, is een museum geo pend dat gewijd is aan het leven van deze bevlogen pastoor. Alle inwoners van Brescello hadden hun steentje bijgedragen aan de totstandkoming van het museum waar de manuscrip ten van Guareschi te zien zijn even als de affiches en originele scenario's van de Don Camillofilms, talloze fo to's, souvenirs van de schrijver en zelfs een auto die in een van de laat ste films is gebruikt. Don Camillo, in de films gespeeld door de Franse ac teur Fernandel, is onafscheidelijk van de communistische burgemeester FOTO: PR Peppone, evenals de pastoor immens populair in Italië. Het museum be steedt dan ook veel aandacht aan Peppone. De in 1968 op 60-jarige leef tijd overleden Guareschi had evenals zijn personages een moeilijk karak ter. De voormalige Italiaanse commu nistische partijleider Palmiro Togliat- ti noemde Guareschi ooit eens een „driedubbele idioot", nadat deze in het openbaar de Italiaanse commu nisten had beledigd. De verstandhou ding van Guareschi met de christen democraten was niet veel beter. Hij beschuldigde de Italiaanse president Alcide de Gaspari ervan Rome te hebben gebombardeerd. Guareschi werd veroordeeld, weigerde beroep aan te tekenen en vertoefde enige tijd in de gevangenis. HILVERSUM Neder- landers blijken van huis uit gevoelig voor bood schappen van algemeen maatschappelijke beteke nis. Dat weet Socutera ze ker na in 25 jaar voor meer dan 130 instellingen in totaal 1600 uitzendin gen te hebben verzorgd. Het jubileum wordt don derdag gevierd in de Rol zaal op het Binnenhof in Den Haag. De oprichting van de Stichting tot bevordering van sociale en culturele doeleinden voor tele visie en radio (Socutera) vloei de in 1964 voort uit particulier initiatief. Een groot aantal in stellingen op het gebied van sociaal-maatschappelijk en cultureel werk, welzijn, volks gezondheid en ontwikkelings hulp sloeg daarbij de handen ineen. Zij stelden dat hun werk, voorlichting en fondsen werving, de aandacht verdien de van een breder publiek. Het aangewezen middel zou televisiezendtijd zijn. Socutera werd zendgemachtigde, later onder de paraplu van de NOS. De jubileumbijeenkomst wordt aangegrepen om de jaarlijks toe te kennen Socuteraprijs uit te reiken. Hij is voor 1988 toe gekend aan de filmmakers La- jos Kalanos en Fons de Poel voor hun film over medische hulp in Tanzania in verband met aids. Memisa had opdracht voor deze film gegeven. Filmmaker Klaas Trampé van Production People krijgt de twee eervolle vermeldingen. Hij oogstte deze lof voor zijn werkstuk over een rechtszaak, gemaakt in opdracht van de Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Dieren, en voor zijn film over Zuid-Ame- rika in de serie „Gast aan Ta fel" van de Novib. APELDOORN Rossig, druk pratend en gesticule rend en zeker een kop kleiner dan je denkt wan neer je hem alleen van het tv-scherm kent: Hans Kazan, de meester-illusio- nist en meervoudig gooc- helkampioen. Hij heeft besloten, de sprong naar het theater te maken met een avondvullend pro gramma, getiteld „The Magic Show". Samen met het jonglerende duo Les Diaboliques en het musi cerende trio Joop Rey nolds gaat hij het komen de seizoen op toernee door het land. Kazan: „Een theatershow, dat is eigenlijk iets waar ik al ja ren lang mee rondloop. Overal en onder de gekste omstandig heden treed ik een jaar of vijf tien op. Op een personeelsa- vond, voor de tv-camera's in een jeugdprogramma, in een feestzaal ergens achteraf, op paleis Soestdijk om voor de koningin te goochelen. Het is leuk en je leert er heel veel, maar optimaal is het niet. Als je dan weer eens in een echt theater staat en alles werkt zo als het moet, dan besef je pas hoe geweldig je vak is, hoeveel plezier ie echt in je werk kunt hebben „In al die jaren dat ik gewerkt heb in het losse circuit heb ik de vreemdste dingen meege maakt. Een aantal van die er varingen heb ik verwerkt in de show. Het is dan ook niet een puur goochelprogramma geworden. Ik heb gekozen voor een vorm die eigenlijk meer cabaret-achtig is, confe rences die door middel van een truc een extra dimensie krijgen. Daardoor wek je niet alleen verwondering, maar is 't ook humor geworden. Al leen maar verbazing vind ik te weinig. De goocheltrucs zijn de kapstok waaraan ik m'n ver haal ophang. Die formule heb ik al vele malen uitgeprobeerd en gebleken is dat die combi natie uitstekend werkt. De one-man-show is de laatste ja ren heel geliefd. Eén man of vrouw, die een hele avond vult, vaak ook nog in een heel sober decor. Maar als ik in de zaal zit, bekruipt mij zelfs bij de hele groten van het cabaret het gevoel: was er maar iets meer te zien, dan was het nog leuker." Ontspanning Helemaal uniek is het concept van 'The Magie Show' niet, vertelt Kazan. „Vorig jaar was ik in Londen, waar ik Paul Daniels een programma in deze vorm zag doen. Dag in dag uit uitverkocht, of het nu ging om de avond- of de mati neevoorstellingen. Dat succes gaf me net het duwtje dat ik nog nodig had. Dat het moei lijk wordt, dat weet ik. Laten we eerlijk zijn: een goochelaar wordt toch gezien als iemand die een onderdeel van. een programma doet, niet als ie mand die een avond vult. Maar dat het kan, daar geloof ik heilig in, volgens mij is de tijd rijp voor iets nieuws, iets heel anders dan wat de men sen de laatste jaren voorge schoteld hebben gekregen in het theater". Is Kazan niet bang dat zijn formule, in een land waar een veel minder sterke traditie van variété en revue bestaat, niet aanslaat „Tja, waarom in Engeland wel en hier niet Maar wie zegt er eigenlijk dat het bier niet zou lukken Volgens mij is het probleem, dat een echte revue niet meer te bekostigen is. Haast niemand durft er nog aan te beginnen. Ik ben er van overtuigd, dat men wel komt als je dat zou bieden. Als je nu weer met een Snip en Snap- revue begint, dan is die zaal gagarandeerd uitverkocht. Een avond puur ontspanning, daar komen de mensen best op af, daar zijn ze nog altijd voor te porren. Met dat vertrouwen ben ik ook aan het uitwerken van 'The Magie Show' begon nen. Dit kost natuurlijk ook veel geld, als je alleen al re kent wat de hele aankleding kost, de mensen eromheen die ie keurig zult moeten uitbeta len, daar schrik je van. Maar „In staat zijn via een omweg te FOTO: DIJKSTRA ik hoef geen show met tijgers in kooien en twintig ballet meisjes met veren die de trap afkomen. Dat kennen de men sen nu zo onderhand wel. Het kan veel simpeler en toch ont zettend leuk zijn. Dat het aan slaat, daar heb ik een rotsvast vertrouwen in. Een goed voor beeld is wat Mini en Maxi doen. Daarvan zei toch eerst ook iedereen: is dat nou leuk, twee mannen die op een toeter staan te blazen of op een viool spelen. En moet je nou eens kijken. De theaters stromen avond aan avond vol omdat het fantastisch is wat die twee doen. Zo zie ik dat met de for mule van 'The Magie Show' ook. Het gevaar van deze on derneming is echter, dat veel mensen niet weten wat ze te wachten staat." Waarom komen mensen naar het theater om zich bewust te laten bedotten Met andere woorden: wat is het bestaans recht van een goochelaar „Dat zit 'm in het onbegrijpe lijke, in de magie. Mensen wil len nog steeds graag wonderen willen zien. We leven in een tijd waarin praktisch alles mo gelijk is. Er wandelen mensen op de maan. Je stapt in een vliegtuig en je gaat omhoog en daar is niets geks meer aan. Dat is hét grote wonder, waar eigenlijk niemand meer van opkijkt. Maar wat blijft boeien, dat is het kleine wonder, de verrassing. Je zit in de zaal. Je weet dat er voor je ogen iets gebeurt dat absoluut onmoge lijk is. Maar hoe het dan wel werkt, daar krijg je geen vin ger achter." „De vraag die altijd weer op nieuw aan een goochelaar ge steld wordt is: hoe werkt die of die truc? Hoe doe je dat nou De meeste collega's doen heel geheimzinnig over het vak. Ik vind dat eigenlijk flau wekul. Er is niets op tegen wat uit te leggen. Als er maar wat te raden overblijft. In 'The Magie Show' gebruik ik dat ook. Ik doe een heel simpel trucje en zeg vervolgens tegen de zaal: nu mag u mij vertellen hoe u denkt dat het gaat. Het is ongelooflijk hoeveel ver schillende oplossingen er uit de zaal komen. Vervolgens leg ik het uit. Als het publiek dan helemaal overtuigd is dat het tot de ingewijden behoort, zet ik ze net weer even op het verkeerde been, dan gaat het toch nog weer anders dan ze denken. En juist die verrassen de wendingen werken sterk komisch." „Met trucs zonder meer red je het niet. Mensen die alléén maar een goocheltruc doen, doen een kunstje en meer niet. Als ik in een ruimte een vleu gel neerzet met een stuk blad muziek, twee pianisten bin nenroep en ze exact dezelfde noten laat spelen, dan zul je waarschijnlijk toch twee ver schillende stukken muziek ho ren. In theorie zou 't hetzelfde moeten zijn, maar toch is de ene pianist in staat zijn gehoor te boeien, te ontroeren, terwijl de andere alleen maar een stuk muziek heeft vertolkt en meer niet. Met mijn vak is het al niet anders gesteld. Het gaat er niet om wat je doet, het gaat erom hoe je het doet. Of je ge woon de zoveelste truc laat zien of er iets bijzonders van maakt". Van het welslagen van „The Magic Show" hangt veel af. Hebben de theaterdirecteuren geen vertrouwen in zijn show, dan zal het moeilijk worden het programma in het volgend seizoen in het land te slijten. „Die schouwburgdirecteuren, daar ben ik niet zo bang voor. Een paar weken geleden heb ik in 't Spant in Bussum een stukje uit „The Magic Show" gedaan. Dat ging werkelijk perfect, 't Spant heeft naar aanleiding van dat fragment het hele programma aange kocht. Dat is toch een bevesti ging dat je het goed gedaan hebt. Nee, als eerst dat publiek maar komt, dan zit het wel goed. Het is een vrije voorstel ling, maar hij zit niet in een abonnementenserie. Dat bete kent dat zo'n 800 mensen moéten besluiten naar die kas sa te gaan om een kaartje te kopen. Stel dat er straks maar tien man in de zaal zit, dan kun je het hele programma niet draaien. Je hebt die lach nodig, dat contact met de zaal. Maar mijn geloof in de formu le blijft. YVONNE G. J. JANSEN AALSMEER Carina Bos uit Maastricht is gis teravond winnaar gewor den van de Soundmix show. Bos bracht een imi tatie van Timi Yuro met de smartlap „I'm hurt" en won daarmee naast de meeste waardering van zo'n duizend telefonisch benaderde Nederlanders ook de prijs van de vakju ry onder leiding van Jac ques d'Ancona. legde beslag op de eerste plaats vóór de groep Tavares, Jimmy Helms en Gloria Estefan. Een speciaal samengesteld team van het onderzoeksbureau In terview belde gisteravond zo'n duizend Nederlanders om na de optredens te vragen naar hun voorkeur. Vorig jaar nog riep presentator Henny Huis man de kijkers naar de finale van de Soundmixshow op en masse te bellen naar de orga nisatie. Dit leidde toen tot cha otische taferelen en een over belasting van het telefoonnet. Gisteravond ging het wat or delijker. Al na het binrenko- men van de eerste cijfers werd Carina Bos als Timi Yuro winnares van de Soundmix show, heft de beker die Henny Huis man haar heeft uitge reikt. FOTO: DIJKSTRA duicfelijk dat Carina Bos bij de eerste vier zou behoren. In eerste instantie kreeg de groep Tavares de meeste punten, maar naarmate er meer stem men binnenkwamen kreeg Carina Bos als Timi Yuro een duidelijk overwicht. De winnares, die duidelijk ontroerd was door de aanhan kelijkheidsbetuigingen van deelnemers en publiek, kreeg uit handen van Henny Huis man een knots van een beker. Met een duidelijk Limburgse tongval bedankte ze de men sen die op haar gestemd had den: „Ik hou van jullie alle maal". VIJF MILJOEN GULDEN LOSGELD BLIJFT BESCHIKBAAR EDE De politie van Ede beschikt over een ge luidsband met daarop de stem van een van de die ven van de Van Goghs, die vorig jaar december werden ontvreemd uit het Kröller-Müller Museum in Otterloo. Momenteel wordt bekeken of de stem tijdens een speciale uit zending van het televisie programma Opsporing Verzocht kan worden uit gezonden, in de hoop dat hij wordt herkend en naar de daders kan leiden. De stem werd opgenomen tij dens een gesprek met direc teur R.W.D. Oxenaar van het museum, waarin een losgeld van vijf miljoen gulden werd geeist voor de drie schilderij en. In eerste instantie werd op die eis niet ingegaan, omdat de politie zei geen zekerheid te hebben over de vraag of de beller inderdaad in bezit was van de schilderijen. Later, toen het schilderij „Wever en weefgetouw" werd afgeleverd in een gestolen auto voor het huis van de museumdirecteur, werd duidelijk dat inderdaad een van de dieven gebeld had. Daarop werd besloten vijf mil joen gulden ter beschikking te houden. Wie het geld beschik baar heeft gesteld is niet be kend gemaakt. Een politie woordvoerder zei er van uit te gaan dat dit het ministerie van WVC is geweest. Een woord voerster van het ministerie wilde dit in het belang van de zaak echter bevestigen noch ontkennen. Volgens de politie heeft het geld op verzoek van de schil derijenrovers van donderdag 13 tot en met zondag 16 april klaar gestaan voor overhandi ging. Omdat de kunstdieven in die week geen contact meer opnamen is het geld niet ge bruikt. Volgens de Edese poli tie blijft er bereidheid om het losgeld in ruil voor de onge schonden schilderijen te beta len. Rechercheurs van de Edese politie met het teruggevonden werk „Weefgetouw met Wever" van Vincent van Gogh. J errrr>. a kid Wachtend op een bericht van de ontvoerders over de plaats en het tijdstip van overdracht, heeft de politie dagenlang rondgezworven in de omge ving van Hoenderloo. Obser vatieteams in burger en vlieg tuigen van de Rijksluchtvaart dienst werden ingezet om het gebied in de gaten te houden. De politie heeft geen enkele ruchtbaarheid aan de losgel- deis willen geven omdat dat volgens de woordvoerder niet in het belang van het onder zoek was. De politie wilde voorkomen dat de losgeldover dracht onder grote publieke belangstelling zou plaatsvin den. Daar komt bij dat de schilderijenrovers in hun ge typte brieven aan de museum directeur hadden geëist dat er geen politie mocht worden in- De spectaculaire kunstroof van drie Van Gogh's uit het Kröller Müller Museum op de 12e december vorig jaar was al practisch in de boeken van justitie als onopgelost bijge schreven. Eind januari werd de verwachting uitgesproken dat de drie meesterwerken mogelijk al lang en breed in een of andere privé-collectie van een onbestemd Zuidame rikaans land zouden hangen. Zo ging het tenslotte vaker. En het Van Gogh-team werd op geheven. De laatste ontwikkelingen van de afgelopen maand hebben het Van Gogh-team weer nieuw leven ingeblazen. Der tig man sterk zijn de nieuwe aanwijzingen onderzocht en nagetrokken, echter nog steeds zonder resultaat. De ontwikke lingen van de afgelopen we ken, werden ook weer strak geregisseerd door de rovers en de politie wachtte met -mu seumdirecteur Oxenaar af. Al hoewel de bende de afspraak om contact op te nemen om de zaak af te wikkelen, niet zijn nagekomen, blijft men hopen op een goede afloop. Mogelijk worden de doeken komende weken alsnog afgeleverd in ruil voor de gevraagde vijf miljoen. Conservator Van Krimpen van het Amsterdamse Van Gogh Museum zei gisteren „zeer blij" te zijn met de terug bezorging van het kunstwerk „Weefgetouw met wever". Hij hoopt dat ook de andere twee schilderijen snel zullen opdui ken en vooral „Uitgebloeide zonnebloemen". Dit is volgens Van Krimpen „het allerbeste" van de drie gestolen werken. Van „Weefgetouw met wever" zijn namelijk meer versies be kend en bij „De aardappele ters" gaat het om een voorstu die, aldus de conservator. rman F, Voor een uitgebre! agenda, ook voor de mende dagen, raadple men „UIT", de gratis y et verhi kelijkse bijlage van d< eeen gi krant. i béétj %r. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN ROCINEMA I (Van Boetzell1. straat 6, tel. 01720-20800): Bear (al); 18.45, 21.15. wo. 13.45. EUROCINEMA II: I Man (al); 18.45. 21.30. wo. Willi "jn - ciionriMCUA in.nl:' Jjj g. maé is zó •st grir deed >ük aa RV-prt in het in de 'ED 13.30. EUROCINEMA III: D_ pool (12); 18.30. 21.00. A» Ser tuur met een staartje (al); nering 14.00. EUROCINEMA droge Twins (al); 18.45, 21.30. wo.( ]stekeli :l te he LEIDEN LUXOR (Stations tdienst 19. tel. 071-121239): Twins fr— 19.00, 21.15. wo. ook 14 it" LIDO en STUDIO (Steensti 39. tel. 124130): Rain Man 14.30. 18.45, 21.15. Work girl (12); The Accused (12); Bear (al); 14.30, 19.00, 21.15 fish called Wanda (al); 19 21.15. ma. di. 14.30. Lady en Vagebond (al); wo. 14.30. ANON (Breestraat 31, 123875): Amadeus (al); za. zo. ook 14.00. REX (Hl lemmerstraat 52, tel. 0 125414): Maagd af (16); 14 19.00. 21.15. KATWIJK CITY THEATEI (Badstraat 30, tel. 01718-740 Fish called Wanda (al); 21.15. wo. ook 14.45. CITY Tl ATER II: Cocktail (al); 19 21.15. Tom and Jerry (al); 14.45. VOORSCHOTEN GREENWj (tel. 01717-4354): A fish Wanda (al); ma. t/m wo. wo. 15.45. Mujerea (al); 20.4! KINDERVOORSTELLINGEN Who framed Roger Rabbit; 15.45. Frank en Frey; wo. 14, De nieuwe avonturen van Langkous; wo. 14.00. WASSENAAR 01751-13.269): A man (12); ma. di. wo. 20.00. E T KINDERVOORSTELLINGEN Troetelbeertjes in wonderli wo. 14.00. [LVE pi ico b irnal: ASTRA |i"de.r in uederl; ins h nen. het euws ASS eeZ''' The accused (16); 14.00. 18j6Wek 21.30. ASTA 3 Dead ring (16); 14.00, 18.45, 21.30. I - BYLON 1 (Winkelcentrum Bak cent Ion, tel. 471656): Madam* SG SATZKA (16); 14.30. 17, [Ki>lu 19.30. 21.45. BABYLON ptoru Mississippi burning (12); 14ln on 16.45, 19.00, 21.30. BABYL jmali 3: The accidental tourist 14.30. 17.00, 19.30, 21.45. NEAC 1 (Buitenhof 20. 630637): Twins ■ÜI j4; aleke 18.45, 21.30. CINEAC 2: R»ze t man (al); 14.00. 18.45. 21. »t-Nei CINEAC 3: The dead pUhts (16); 18.45, 21.30. ma. di. 14.00. METROPOLE 1 (Car gielaan, tel. 456756): Rain rtmstig (al); 14.00. 18.45, 21.30. L TROPOLE 2: A fish called W da (al); 14.00, 18.45. 21 rct - METROPOLE 3: THE Be (al); 14.00. 18.45. 21.30. TROPOLE 4: Another woitllen t (al); 18.45, 21.30. ma. dl. fclkinc 14.00. METROPOLE 5: Gel las in the mist (al); 18.45, 21.C ma. di. ook 14.00. ODEOff (Herengracht 13, tel. 4624(f Twins (al); 13.45, 18.45. 2j| ODEON 2: HELLBOUND K rasiser 2 (16); 13.45, 21.30. ODEON 3: Cocktail 13.45. 18.45, 21.30. ODEOli, Bull Durham (al); 18.45, 21.fl ma. di. ook 13.45. STUDK* (Kettingstraat 12b, tel. 656401-,,. Vincent (16); 17.15, 19.00. #/s"1c ook 14.15. Der Himmel lib!1 Berlin (16); 20.45. STUDIO El lute (16); 17.00. Paura anr" re (16); 19.30, 21.45. STUI 30 3: Intervista (16); 17.00. 19.d>, wo. ook 14.00. A WINTER T (16); 21.30. HAAGS FH R HUIS: Zaat 1: The romance book and sword; 20.00. Zaa De kommissaris; 19.30, 21. r Zaal 3: 19.30. 21.45. Oese zu Jj rosso; ma. L'lnvitation; dl. 35 JJ t< KINDERVOORSTELLINGEN 45 CINEAC 3: Lady en de val., J- bond; wo. 14.00. METROP" L LE 4: Who framed Roger R 14.00, METROPOL" 4: Lady en de vagebond; 14.00. ODEON 4: Kunst vliegwerk; wo. 13.45. STUtf j 2: Jungle book; wo. 14.00. FU DUSSELDORF/CORV Door puur toeval wetenschappers gestui een sensationele voi In de bibliotheek van kasteel van Corvey aa Weser in de Westdi deelstaat Nordrhein-V falen is bij de voorbG23 ding van een tentoon! ling een tot nu toe oi kend wapenboek vanfJo zer Karei V ontdekt. Dat heeft het ministerie wetenschappen van de staat maandag beker maakt. Het ministerie ha collectievorming van het kenbestand in de bibliotj gefinancierd. Het uit 1544 daterende i met kleurrijke voorstelli van wapens is een beschritt.: van de rijksstanden van - Heilige Roomse Riik vai|] Duitse Natie en bevat schildering van de geesteg^o en wereldlijke keurvor 0.0= van de rijksadel alsmede de steden en dorpen. In het boek zijn portrettei 'A genomen van keizer Kar« die van 1519 Jot 1556 rege<J-5; alsmede afbeeldingen vanf225 kleizerlijk wapen. Het „bijzonder goed gecor veerde en rijk geïllustree ?■- wapenboek telt 66 bladzijt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 14