"fSfs COMBS
Dieven Van Goghs eisen
losgeld van 5 miljoen
GRATIS PARAAT PAKKET? OF
GRATIS SLIMME TAPE-O-THEEK?
„Laarmans is een stuk Chaplin"
398r
bioscopen
Franse filmacteur Vanel overleden
PARIJS De Franse acteur Charles Vanel, die in ruim 300
films heeft gespeeld, is zaterdag in Cannes overleden. Vanel
is 96 jaar geworden. Zijn laatste rol speelde de nestor van de
Franse film vorig jaar in het blijspel „Les saisons du plaisir"
van Jean-Pierre Mocky. Vanel heeft allerlei rollen gespeeld,
nu eens trad hij op als arbeider of als welgestelde burger, dan
weer als dief of politie-agent. In zijn 77-jarige loopbaan als
actuer heeft hij met tal van grote regisseurs samengewerkt,
zoals Alfred Hitchcock en Luis Bunuel.
Vanels loopbaan begon in 1912 met de stomme film „Jim
Crow" van Robert Peguy. Verder speelde hij in „La belle
équipe" (1934 met Jean Gabin) en „Michel Strogoff" (1936).
Na de oorlog oogstte hij veel succes met zijn rollen in een
aantal films van Henri-Georges Clouzot: „Le salaire du peur"
(1953), „Les diaboliques" (1954) en „La Vérité" (1961) met
Brigitte Bardot. Daarna volgden films van onder anderen
Hitchcock, Bunuel en Ettore Scola.
den terwijl er niets meer te
doen is.
De politie heeft geen enkele
ruchtbaarheid aan de losgel-
deis willen geven omdat dat
volgens de woordvoerder niet
in het belang van het onder
zoek was. De politie wilde
voorkomen dat de losgeldover
dracht onder grote publieke
belangstelling zou plaatsvin
den. Daar komt bij dat de
schilderijen rovers in hun ge
typte brieven aan de museum-
Het nu
terug
gevonden
werk
„Wever en
stoel", dat
op 12
december f
werd
ontvreemd
uit
museum
Kröller-
Müller in
Otterlo.
directeur hadden geeist dat er
geen politie mocht worden in
geschakeld.
Op maandag 12 december ver
dwenen uit het museum in Ot
terlo drie schilderijen van Van
Gogh. De schilderijen zijn tus
sen de 200 en 250 miljoen gul
den waard. De daders kwa
men het museum binnen door
met grof geweld een raam te
vernielen. Hoewel de bewa
kers onmiddellijk alarm sloe
gen, kwam de politie te laat.
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): The Bear (al);
18.45. 21.15. wo. ook 13.45. EU
ROCINEMA II: Rain Man (al); 18.45,
21.30. wo. ook 13.30. EUROCI
NEMA III: Dead pool (12): 18.30.
21.00. Avontuur met een staartje
(al); wo. 14.00. EUROCINEMA IV:
Twins (al); 18.45. 21.30. wo. ook
13.45.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel 071-121239): Twins (al); 19.00,
21.15. wo. ook 14.30. LIDO en
STUDIO (Steenstraat 39. tel.
124130): Rain Man (al); 14.30.
18.45, 21.15. Working girl (12);
The Accused (12); The Bear (al);
14.30, 19.00, 21.15. A fish called
Wanda (al); 19.00, 21.15. ma. di.
14.30. Lady en de Vagebond (al);
wo. 14 30. «TRIANON (Breestraat
31. tel. 123875): Amadeus (al);
20.00. za. zo. ook 14.00. REX
(Haarlemmerstraat 52, tel. 071-
125414): Maagd af (16); 14.30,
19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Fish called Wanda (al); 19.00,
21.15. wo. ook 14.45. CITY THEA
TER II: Cocktail (al); 19.00, 21.15.
Tom and Jerry (al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): A fish called
Wanda (al); ma. t/m wo. 20.15. wo.
15.45. Mujeres (al); 20.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
Who framed Roger Rabbit; wo.
15.45. Frank en Frey; wo. 14.00.
De nieuwe avonturen van Pippi
Langkous; wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13.269): A man in love (12);
ma. di. wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
Troetelbeertjes in wonderland;
wo. 14.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): Working girl (al);l); 14.00,
18.45, 21.30. ASTA 2 The accu
sed (16); 14.00, 18.45, 21.30.
ASTA 3 Dead ringers (16);
14.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1
(Winkelcentrum Babylon, tel.
471656): Madame SOUSATZKA
(16); 14.30, 17.00, 19.30, 21.45.
BABYLON 2: Mississippi bur
ning (12); 14.30, 16.45, 19.00,
21.30. BABYLON 3: The acci
dental tourist (al); 14.30. 17.00,
19.30, 21.45. CINEAC 1 (Buiten
hof 20. tel. 630637): Twins (al);
14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2:
Rain man (al); 14.00, 18.45, 21.30.
CINEAC 3: The dead pool (16);
18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00.
METROPOLE 1 (Carnegielaan,
tel 456756): Rain man (al); 14.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 2: A
fish called Wanda (al); 14.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 3:
THE BEAR (al); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 4: Another woman
(al); 18.45, 21.30. ma. di. ook
14.00. METROPOLE 5: Gorillas
in the mist (al); 18.45, 21.30. ma.
di. ook 14.00 ODEON 1 (Heren
gracht 13, tel. 462400): Twins (al);
13.45, 18.45, 2}.30. ODEON 2:
HELLBOUND Hellrasiser 2 (16);
13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3:
Cocktail (al); 13.45, 18.45, 21.30.
ODEON 4: Bull Durham (al);
18.45, 21.30. ma. di. ook 13.45.
STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel.
656402): Vincent (16); 17.15,
19.00. wo. ook 14.15. Der Himmel
iiber Berlin (16); 20.45. STUDIO
2: El lute (16); 17.00. Paura e amo-
re (16); 19.30, 21.45. STUDIO 3:
Intervista (16); 17.00, 19.00. wo.
ook 14.00. A WINTER TAN (16);
21.30. HAAGS FILMHUIS: Zaal
1: The romance of book and
sword; 20.00. Zaal 2: De kommis-
saris; 19.30, 21.45. Zaal 3: 19.30,
21.45. Deserto rosso; ma. L'lnvita-
tion; di. HI, moml; wo.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: Lady en de vage
bond; wo. 14.00. METROPOLE
4: Who framed Roger Rabbit; wo.
14.00. METROPOLE 4: Lady en
de vagebond; wo. 14.00. ODE
ON 4: Kunst en vliegwerk; wo.
13.45. STUDIO 2: Jungle book;
wo. 14.00.
FOTO «VIDEO «AUDIO
KUNST £aidóa<2owumt
MAANDAG 17 APRIL
Herdenkingsconcert
voor Feike Asma
VOORBURG Organist Wim van
der Panne geeft zaterdag 22 april een
concert ter nagedachtenis aan zijn
oud-leermester Feike Asma. Het con
cert vindt plaats in de Oude Kerk in
Voorburg waar zich het oude orgel
uit 1878 bevindt. Het instrument is
gebouwd door het beroemde orgelge
slacht Batz en Witte. Van der Panne
speelt op deze avond koraal- en lied
bewerkingen van Feike Asma. Ver
der speelt hij onder meer „Lamenta
tion" van Alexandre Guilmant en het
orgelkoraal „Alle Menschen müssen
streben" van Bach. Het concert be
gint om kwart over acht. De toe
gangsprijs bedraagt vijf gulden. Voor
CJP-houders en 65+ kost een kaartje
drie gulden vijftig.
Hoornmuziek
in Amsterdam Gist<
AMSTERDAM Het Neder-""*1
lands Hoornisten GenootschapVan
organiseert in samenwerkingze v
met de IJsbreker in Amster-S33!1
dam twee dagen Nederlandse"3"
hoornmuziek. Dit evenement P^r
vindt plaats op 22 en 23 april.'lan
Tijdens beide dagen wordenmar'
uitsluitend werken gespeeld
van Nederlandse componisten^,
als Ketting, Pollard, Hutschen-ki"
ruyter en Rakier. De hoornis
ten zijn amateurs, vakstuden-J7"
ten en beroepsmusici. Ze ko-IV.1
men uit het hele land. De con
certen beginnen beide dagenQt]
om elf uur, 's middags om drie -T
uur en zaterdagavond om acht
uur. Tijdens het slotconcert op^Pi
zondagmiddag wordt onder+E*
andere het Collequy van Jan^ar
Koetsier gespeeld door zestien"001
hoornisten. Beeldend kunste-iien
naar Hans Wolven laat zien k0n<
dat een hoorn niet alleen be- re
speeld kan worden, maar ook^A
geschilderd. Verder is er een1(1101
tentoonstelling van partituren )un,
van Nederlandse hoornmuziek"?01
door het Repertoire Informatie 11
Centrum Muziek. 3^°
Florentijns beeld
geveild voor H<
6,5 miljoen gulden va
PARIJS Een door de Itali
aanse beeldhouwer Jean-Fran-LEIi
cois .Susini vervaardigd bron-ut I
zen beeld, „De ontvoering vanjag
Helena door Paris", is zaterdagioof
op een veiling in Parijs ver-nan
kocht voor 6,5 miljoen guldenjiorj
Daarmee kwam het dicht injaak
de buurt van het wereldrecordjiet
voor een beeldhouwwerk. HeWert
70 centimeter hoge beeld werdiet
in 1627 gemaakt door de Flo-foer
rentijnse beeldhouwer Susini.
Het behoorde toe aan de af
stammelingen van De Mar-W-j
rhaiilt D'Arnnuvillp de minis-1-'*'
prijs die ooit voor een
staande vrouw", dat in New__
York in 1987 7,3 miljoen gul|^£
Bob Dylan komt naar Statenhal
(Vervolg van de voorpagina)
EDE Museumdirecteur
R.D.E. Oxenaar kreeg, na
de vondst van „Wever en
stoel" in een gestolen auto
voor zijn deur, op 10 april
een brief met nadere in
structies met betrekking
tot de overdracht van het
losgeld. Er zou van don
derdag 13 tot en met zon
dag 16 april van 21.00 tot
23.00 uur een geldrijder
beschikbaar moeten staan
om de 5 miljoen gulden
over te dragen. Daarna
zouden de overige nog
vermiste werken, „Uitge
bloeide zonnebloemen" en
een voorstudie van „De
aardappeleters", worden
overgedragen. Volgens de
politiewoordvoerder heb
ben de schilderijenrovers
sinds 10 april echter geen
contact meer opgenomen.
Omdat er geen contact meer is
opgenomen gaat de Edese poli
tie ervan uit dat de vermoede
lijke daders waarschijnlijk een
pauze willen inlassen. Volgens
de woordvoerder is het onmo
gelijk in te schatten hoe lang
die pauze gaat duren. Er moet
echter rekening mee worden
gehouden dat het nog maan
den kan duren voordat de an
dere twee schilderijen terug
zijn. De politie wilde maandag
niet zeggen of er aanwijzingen
zijn dat de gestolen schilderij
en op korte termijn terug ko
men. „We hopen het", aldus
de woordvoerder.
Volgens de politie verkeerde
het teruggevonden schilderij
in uitstekende staat. „Er was
goed voor gezorgd", aldus de
woordvoerder. Het schilderij
zal maandag worden terugge
bracht naar het rijksmuseum
Kröller-Müller in Otterlo.
Het vanaf 13 maart opnieuw
opgestarte onderzoek naar de
diefstal van de gestolen Van
Goghs heeft volgens de politie
woordvoerder niets opgele
verd. Ook een onderzoek in de
auto werd aangetroffen en in
Nijmegen waar het voertuig
werd gestolen, hebben niets
opgeleverd.
Het recherche-bijstandsteam
dat gedurende enkele weken
op volle sterkte heeft gedraaid
wordt maandag weer opgehe
ven. Volgens de politie heeft
het geen zin om 25 recher
cheurs aan het werk te hou-
Focus BV. Goudenregenplein 64, DEN HAAG - Focus BV, loosduinse Hoofdstraat 88, DEN HAAG - Haakmeester. Laan v Meerdervoort 612, DEN HAAG - Melchers, Javastraat 39. DEN HAAG - Passage BV, Passage 41-43. DEty HAAG - Vlekke van Kempen, Hildo Kroplaan 92. DEN HAAG - Vorrink, Brouwersgracht 1, DEN HAAG - Vellekoop, v.d. Kasteelestraat 5/s-GRAVEN
ZANDE - Edison. Kamperfoelie 13, LEIDSCHENDAM - Ben Krijger. Kerkplein 4, MONSTER - Wim Valstar, Wilhelminaplein 18 NAALDWIJK - Loch BV. Voorstraat 49, POELDIJK - Lafeber CV, Raadhuisplein 16, PIJNACKER. - Ton Janssen BV. In de Bogaard C 48-50. RIJSWIJK. - Studio Niestadt. Kerkstraat 13, SCHOONHOVEN - Focus BV, Koningin Julianaplein 10. VOORBURG. -
Reflex, Herenstraat 33. VOORBURG - Sjaak Noteboom BV, Passage 47. WADDINXVEEN - Van der Plas. Langstraat 33, WASSENAAR - Loch BV. Kerklaan 2. WATERINGEN - Focus BV. Dorpsstraat 146. ZOETERMEER
ELSSCHOTS „KAAS" ALS THEATERSOLO VAN HERMAN VERBEECK
DEN HAAG Bob Dylan komt op zaterdag 10 juni voor een
eenmalig optreden naar ons land. Het concert, dat deel uitmaakt
van een omvangrijke Europese tournee die op 27 mei start in
Zweden, vindt plaats in de Statenhal in Den Haag. Het is de vijf
de keer in zijn lange carrière dat de Amerikaanse zanger-com
ponist ons land aandoet. In het voorprogramma treedt Steve
Earle op.
De 47-jarige muzikant wordt ook tijdens deze concertserie waar
schijnlijk begeleid door gitarist G.E. Smith (ex-Hall and Oates),
bassist Kenny Aaronson en drummer Christopher Parker (ex-
Butterfield Bluesband). Dylan toerde vorig jaar door Amerika,
waar hij ruim zeventig concerten gaf met dezelfde begeleidings
groep. Hoewel zijn laatste elpee met The Dead, weinig indruk
maakte, boekte hij vorig jaar vooral succes met Tom Petty,
George Harrison, Jeff Lynne en Roy Orbison. Als The Trave
ling Wilburys kon het vijftal een platina plaat in ontvangst ne
men. De groep zou begin dit jaar een Europese tournee hebben
gedaan, als Orbison niet was overleden. De voorverkoop van de 0O^ 0y|an
achtduizend kaarten voor het Haagse concert begint op 28 april.
ARNHEM Kaasroman,
kaastestament, kaasbe
proeving, kaasdrama,
kaaskwestie, kaasdraak.
Die merkwaardige
woorden hangen keurig
op borden langs de wand
van het theater. Op de
planken een kleine be
snorde man, hoed-op,
hoed-af, een stoel, een
kapstok, een leeg bierglas
in de hand. Hij praat over
niets anders dan kaas. Ac
teur Herman Verbeeck,
die na lang om de hete
brij heendraaiend - of
moeten we hete „wei"
zeggen als het om kaas
gaat? - de stoute schoenen
aantrok en de door hem
bewonderde roman van
Willem Elsschot op de
planken zette. Hij doet het
op 19 april in Diligentia in
Den Haag, daarna nog een
paar maal elders. En vol
gend theaterseizoen nog
120 keer, waarvan bijna
tachtig maal in Neder
landse schouwburgen.
Verbeeck speelt de rol van de
brave burger Frans Laarmans.
De kleine-man-met-een-con-
fectiepakkie-an, die door
Vlaamse recensenten al een
beetje met Chaplin is vergele
ken. Deels terecht. Want Els-
schot tekende in zijn sublieme
kleine roman met ironie, te
derheid en een berg inzicht
het leven van een gewone
man, klerk bij een scheeps
werf, die even denkt de droom
te kunnen waarmaken. Een
kaasdroom, die een kaasnacht
merrie wordt. Hij wordt im
porteur voor België (èn het
Groothertogdom Luxemburg)
van een Nederlandse kaaspro
ducent, denkt even bij de vol
vette notabelen van zijn
Vlaamse stadje te horen, maar
moet afhaken, terug naar het
„af" van het burgermansbe-
staan. De papieren droom die
hij gecreëerd heeft met agen
ten in elke Belgische stad kan
hij verscheuren. Zijn zoontje
heeft op school nog de meeste
kazen verkocht, hijzelf heeft
er alleen een handvol wegge
geven. De vele duizenden
Edammertjes dreigen het pak
huis uit te stinken. Het is Els-
schot op z'n best. Maar hoe
werd het (solo)theater?
Niet prutsen
Herman Verbeeck na afloop
van een voorstelling in de
schouwburg van Arnhem: „Ik
heb Elsschot leren kennen na
dat hij was overleden. Ik was
toen 25. Ik heb me vaak afge
vraagd of er theater van te
maken was, maar als ik zag
wat er met zijn „Lijmen" op
het toneel, bij jullie en bij ons
en met „Villa des Roses" op de
tv gebeurd was, dacht ik: nee.
Elsschot kan je niet bewerken.
Wanneer je de personages er
uit licht, ben je de adem van
Elsschot kwijt. Je verliest wat
er zo waardevol en zo mooi is
in zijn blik op de mensen. Nu
ben ik 50, de leeftijd van Laar-
mans in „Kaas" en ik ben er
achter gekomen dat je niets
moet veranderen. Ik moet het
spelen zoals het er staat. Al die
figuren om Laarmans heen
zijn schimmen, gezien door
zijn ogen. Ik moet de tekst
compleet houden, je mag niet
aan Elsschots woorden prut
sen, want die zijn zo goed „ge
timed", met perfect opgebouw
de grappen, dan werkt het 't
beste". De donkere, vriende
lijk ogende Vlaamse acteur
speelt nu in z'n eentje onge
veer twee-derde van een ro
man van een honderd bladzij-
Mime-lessen
Verbeeck is in Nederland geen
Grote Bekende, ook al draaide
hij een levenlang mee in het
Vlaamse toneel, onder meer
bij De Nieuwe Scène en speel
de hij even bij Globe in Neder
land. Een aantal acteurs zal
hem beter kennen, want Ver
beeck geeft al jarenlang mime-
en bewegingslessen en work
shops voor clowns. Hij is bo
vendien leraar aan de Arn
hemse toneelschool. Verbeeck:
„Toen ik indertijd op de to
neelschool van Antwerpen be
landde, raakte ik al gauw ont
goocheld. Ik was 22, kon nog
niet best analyseren waarom.
Ik had gedacht eindelijk men
sen te treffen die me alles
haarfijn konden vertellen over
theater, maar ik vond er men
sen die ook maar wat op hun
gevoel af deden. Herman Teir-
linck, toen al tachtig, was des
ondanks de boeiendste figuur.
Een francofiel, die me kennis
bijbracht van het Franse thea
ter, van Jacques Copeau, van
het Theatre du .vieux Colom-
bier. Ik wilde graag naar het
buitenland, maar ik sprak
geen enkele vreemde taal. Ik
leerde toen het fenomeen Mar-
ceau kennen, en had inmid
dels ontdekt dat ikzelf talent
voor komedie had. En bij ko
medie is het fysieke beweging
van de acteur erg belangrijk.
Daarom bewónderde ik Cha
plin ook. Ik kreeg toen de
kans om twee maanden bij
Etienne Decroux mime- en be
wegingslessen te volgen. Dat
werden nog twee maanden, en
nog twee. Ik ben er uiteinde
lijk drie jaar gebleven". Wat
Verbeeck daar geleerd heeft
(hij zat in dezelfde tijd bij De
croux als de Nederlandse ac
teur Lou Landré), draagt hij
nog steeds uit.
Archetype
De naam Chaplin is gevallen.
Nog steeds een inspiratiebron?
Verbeeck: „Chaplin is mijn
grote liefde. Hij vertegenwoor
digt een ideaal dat ik nooit zal
bereiken. Auteur en schepper
van zijn eigen stukken. En dan
de manier waarop. Zijn Char
iot is een archetype dat blijft.
Charlie is een mythe gewor
den. Hij geeft in verhevigde
vorm aan wat wij allemaal in
meer- of mindere mate voelen.
Het „underdog" zijn. Elsschots
Laarmans is een stuk Chaplin.
Daarom slaat „Kaas" zo aan.
Laarmans is ons aller illusie
en desillusie, begoocheling en
ontgoocheling. En Elsschot zet
dat zo gedetailleerd, zo invoel
baar en zo perfect neer, dat je
je voortdurend afvraagt: hoe
wist die man dat? Elsschot
moet zichzelf goed bekeken,
zichzelf voortdurend in de ga
ten gehouden hebben. Niet dat
Laarmans voor honderd pro
cent Elsschot is, nee. Elschot
was een geslaagd zakenman,
(BIJ AANKOOP VAN DE NIKON RF2 COMPACT CAMERA).
(OM AL JE OPNAMEN EINDELIJK IN KAART TE BRENGEN).
dat weten een hoop mensen
niet. Hij heeft in '33 „Kaas"
geschreven. En in '31, midden
in de crisistijd, was hij - bijna
vijftig - een reclamebureau
voor zichzelf begonnen. Dat is
niet niks. Nee, Elsschot heeft
in „Kaas" z'n alter ego be
schreven, de man die eigenlijk
niks van zaken wilde weten.
Hij heeft zijn angsten van zich
afgeschreven. Zijn angst voor
een mogelijke afgang, dat is
„Kaas".
Dit Paraat Pakket heeft een waarde van 72.50*
0f de helft van de waarde in contanten
Hoe meer cassettes je opneemt, hoe moeilijker het is om
een bepaald nummer snel terug te vinden. Combi en Maxell hebben daar
iets op gevonden. Een alfabetisch kaart systeem, waarop je nu van elke
opname de naam van je favoriete artiest noteert.de plaat en het nummer
dat je aan elk van je cassettes geeft.
Handig verpakt in een cassette-doosje, wat je bij je muziek-
cassettes kunt bewaren. Als je dan ook nog voor al je opnamen originele
Maxell cassettes gebruikt, heb je optimaal luisterplezier.
5-pak Maxell cassettes I 5-pak Maxell
XL II 90 van cassettes XL II60 V V Vf1
29.95 NU ^4.95 I van 24.95 NU
Akties zijn geldig t/m 31 mei 1989
Lekker dun
Verbeeck speelde „Kaas" een
aantal malen voor middelbare
scholen. Tenslotte staat het
boek - lekker dun - op zo'n
beetje alle boekenlijsten. Hij
besloot er mee te stoppen.
„Waarom denk je?" vraagt hij
me. „Omdat een jong publiek
het gewoon niet begrijpt. Dat
mist de levenservaring. Dat
heeft de desillusie nog niet
meegemaakt. Gelukkig maar.
Schoolkinderen denken: „Wat
staat die man toch druk te
doen. Dat komt toch allemaal
wel goed?". Ze zien de tragiek
niet en dus ook niet de hu
mor". Wat dat betreft had
Verbeeck ook een andere er
varing; „Ergens in België. Een
man, recht voor me, midden
op de eerste rij. Die man zat zó
te lachen, die kwam niet meer
bij. Ik was nog niet uitgespro
ken, of daar ging-ie al. Hij was
me bijna vóór. Toen wist ik 't
zeker: die man heeft 't meege
maakt. Dat is zijn verhaal.
„Kaas" is ook zo sterk geschre
ven, met al die menselijke
zwakheden, de kleine illusiet-
jes des levens. Je móet wel
mee".
Herman Verbeeck heeft zelf
ook z'n „kaasdroom": Optre
den voor de bron van al die el
lende, het Nederlands Zuivel-
bureau. Het komt er volgend
seizoen misschien van. Er is al
iemand van het Zuivelbureau
komen kijken. Al schrok Ver
beeck wel even: „Die meneer
stelde zich aan me voor. Laar
mans van het Nederlands Zui
velbureau. Ik wist even niet
meer waar ik was. Toen ik la
ter op z'n kaartje keek, bleek
hij gelukkig Lamers te heten".
BERT JANSMA
Deze Nikon is een heerlijke camera als u
alle leuke momenten van het leven vast wilt leggen
zonder eerst een technische cursus te volgen.
Alle instel info ziet u in de zoeker.
Pakt details scherp tot op 65 cm. Automatisch film-
transport. Automatische flits én invulflitser. "Schiet"
opnieuw als een opname bewogen is. Dit wonder
van gemak kost u bij
Combi slechts
(inclusief batterijen)
Maar Combi gaat verder met:
GRATIS Originele Nikon-etui met verstelriem t v v 42.50
GRATIS 3 testfilms (Agfa. Kodak Fuji) t.w v 25.00
GRATIS Waardebon voor gratis ontwikkelen van
1 filmpje (excl. afdrukken) t.w.v. 5.00
Herman Verbeeck als de brave burger Frans Laarmans, hoofdpersoon uit „Kaas" van Willem Els-
SCh0t' FOTO; BEN VAN DUIN