Taboe op zelfdoding vermijden
CaidóeSomcwt
kerk
wereld
beroepingen
Bisschoppen Brazilië
verontrust door
verminderde aanhang
Hulp Frankrijk aan Libanese
christenen valt verkeerd
„Televisie-ritueel vervangt verloren geloofsuitingen"
brieven
lezers
ficidóö
"i
•GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
DONDERDAG 13 APRIL 1989 PAGINA
1INNE
„Reformatie geen gepasseerd station"
AMERSFOORT „Wij blijven hetzelfde spoor houden, omdat
we eVvan overtuigd zijn dat de Reformatie geen afgesloten
hoofdstuk is, noch een gepasseerd station". De vijftigjarige Wil
lem de Zwijgerstichting blijft de gedachte aan de Reformatie
levend houden, „zo lang we niet in de rode cijfers komen".
Voorzitter dr. W.H. Velema, christelijke gereformeerd hoogle
raar te Apeldoorn, liet gisteren tijdens een bescheiden jubi
leumbijeenkomst weten „merkwaardig gestemd" te zijn door
het feit dat de stichting slechts 2000 begunstigers heeft. De Wil
lem de Zwijgerstichting vervaardigt jaarlijks twee brochures
voor de hele gereformeerde gezindte. In de beginjaren lag de
nadruk op nationale geschiedenis maar tegenwoordig wordt
ook geschreven over euthanasie en de verzorgingsstaat.
Hongerstakende vrouwen krijgen kerk terug
MOSKOU Het gemeentebestuur van de Russische stad Iva
novo ten noordoosten van Moskou heeft toegegeven aan de eis
van vier Russisch-orthodoxe vrouwen die een hongerstaking
hielden voor heropening van een kerk. De kerk van Maria
Boodschap, die tot voor kort opslagplaats van archiefstukken
was en volgens het gemeentebestuur een cultureel centrum
moest worden, zal nu toch weer voor de eredienst mogen wor
den gebruikt, aldus het Russische persbureau Tass. Er is al een
een werkgroep gevormd, die de teruggave van de kerk „zon
der de minste vertraging" moet voorbereiden. De kerk werd
aan het eind van het jaren '30 voor de eredienst gesloten. De
vier vrouwen begonnen 21 maart met hun actie. Sinds begin
deze maand verbleven zij in het ziekenhuis, waar zij hun actie
voortzetten.
Bij de dood laat de
panter zijn huid, bij de
mens zijn
vermaardheid na.
Chinees spreekwoord
Francisco Macharski
FOTO: AF
Protest Polen
tegen andere
plaats klooster
in Auschwitz
WARSCHAU Onge-
veer dertienhonderd ka
tholieken in de stad Os-
wiecim (het vroegere
Auschwitz) zijn tegen ver
plaatsing van het Karme
lietessenklooster op het
terrein van het voormali
ge concentratiekamp. De
druk van joodse organisa
ties is „onaanvaardbaar",
schrijven zij in een open
brief.
De zusters hebben het volste
recht te blijven waar zij zijn,
aldus de katholieken in hun
brief in het dagblad Slowo
Powszechne. Zij menen dat
het klooster net buiten het ei
genlijke concentratiekamp
ligt.
Vertegenwoordigers van jood
se organisaties en vier rooms-
katholieke kardinalen kwa
men in februari 1987 in Genè-
ve overeen dat het klooster
binnen twee jaar ontruimd
zou moeten zijn. Het verblijf
van de karmelietessen in het
zogeheten 'theater' van het
voormalige kamp wordt van
joodse zijde ervaren als een
uiting van gebrek aan respect
voor de moord op zes miljoen
joden tijdens de Tweede We
reldoorlog.
De Franse kardinaal Albert
Decourtray, een van de on
dertekenaars van de overeen
komst, schreef in februari dit
jaar dat problemen van admi
nistratieve en psychologische
aard de verplaatsing van het
klooster vooralsnog belemme
ren. De Poolse autoriteiten
hebben nog steeds geen toe
stemming gegeven voor de
bouw van een klooster buiten
het terrein. Bovendien zou de
aartsbisschop van Krakow,
kardinaal Frantisek Machars
ki, voor de „enorm netelige"
taak staan de publieke opinie
in Polen ervan te overtuigen
dat de karmelietessen zich
door de overplaatsing niet ge
krenkt voelen.
Decourtray beklemtoonde dat
de RK Kerk wil vermijden
dat de vertraging bij de over
plaatsing tot een breuk in de
dialoog met het jodendom
leidt.
Eind vorig jaar dreigde het
Joods Wereldcongres de be
trekkingen met het Vaticaan
te verbreken als het klooster
niet in februari 1989 zou zijn
verdwenen. Volgens Decourt
ray moet het klooster voorlo
pig worden overgeplaatst als
voor 22 juli geen overeen
stemming is bereikt over een
nieuw tijdstip van ontrui
ming.
Franeker-Sexbierum i.c
Bedankt voor Enschede-Oost
Roomje Alphen aan den Rijn
V)
ENSCHEDE Keiharde
cijfers in Nederland over
zelfdoding: In 1960 stier
ven jaarlijks tien mensen
per honderdduizend in
woners door suïcide. In
1980 bedroeg dat aantal
veertien per honderddui
zend. Anders gezegd: ie
der jaar zijn er tweedui
zend geslaagde suïcide
pogingen in ons land.
Honderdduizend mensen
doen jaarlijks een misluk
te poging.
Overijsselse pastores zagen
het belang van deze feiten en
belegden onlangs een studie
dag. Ze hadden drs. G.J.
Bach, pastor bij de Valerius-
kliniek in Amsterdam uitge
nodigd. Hij is auteur van het
boek „Doe uzelf geen kwaad",
over zelfdoding en christelijk
pastoraat.
Zelfmoord was tot voor kort
een onbespreekbaar onder
werp in onze christelijke
maatschappij. Terwijl de
Grieken zelfdoding zagen als
het ontsnappen uit de minder
waardige lijfelijke gevangenis,
is in het christendom suïcide
taboe.
De mens heeft als schepsel
niet het recht zelf te be
schikken over zijn leven. Dat
komt volgens de traditionele
theologie de Schepper toe.
Bach waarschuwde gisteren
voor die „pastorale taboeïse
ring van zelfdoding mag
niet", het straffende vingertje
van de pastor naar degene die
een zelfmoord-poging gedaan
heeft. Die werkt volgens hem
averechts.
Toch wil Bach ook niet dat
het pastoraat naar de andere
kant overslaat en zelfdoding
maar goedvindt. „Het enige
wat helpt, is een liefdevolle
weerstand. Ik ben niet voor
een „laisser faire". Dan voe
len zij die dit proberen
vooral jongeren zich hele
maal in de steek gelaten."
Bovendien is een zelfmoord
poging volgens hem ,een vra
gen om aandacht'. „Als je bij
hen doorvraagt, blijkt dat ze
de dood niet echt zoeken,
maar ze willen even stoppen
met hun leven zoals het nu
Geen aandacht geven aan ie
mand die een suïcide-poging
gedaan heeft, is vaak fataal.
„Daar waar de „cry for help"
niet serieus wordt genomen,
heb je kans erop dat er meer
pogingen zullen volgen en dus
kans op zelfmoord."
Bach onderstreepte dat de
pressiviteit altijd ten grond
slag ligt aan een zelfmoord
poging. Die depressie kan
worden veroorzaakt door een
groot, nooit verwerkt verlies
dat steeds weer naar boven
komt als er een verdrietige si
tuatie ontstaat in een mensen
leven; door het zich opofferen
voor anderen zonder daar ge
noeg voor terug te ontvangen;
of door een erfelijk bepaalde
„depressie-gevoeligheid
In de forumdiscussie kwam
de vraag aan de orde hoe een
pastor depressieve mensen
kan helpen. Bert Konter, pas
tor van het Twents Psychia
trisch Ziekenhuis Helmerzijde
in Enschede, wees op de rijk
dom van de bijbelse verhalen
voor ernstig depressieve men
sen. Hij vertelde hoe hij een
cliënte uit de put had gekre
gen door haar „woestijnsitua
tie" te vergelijken met het
verhaal over de trek van het
volk Israël door de woestijn.
„Dat verhaal doet nu nog de
ronde op de psychiatrische af
deling", vertelde hij glunde
rend.
En ook gebed kan helpen. Hij
gaat regelmatig met een pa
tiënt naar het kapelletje van
Helmerzijde om samen te bid
den. „En aan het eind van dat
samenzijn in de kapel leg ik
ze de handen op en geef ik fy
siek de zegen. Dan ben ik blij
dat ik geloof." Iets wat Bach
kon beamen: „De verwijzing
naar de genade is een pastora
le kans die xeen psychiater
niet heeft."
SAN PAULO De Bra
ziliaanse bisschoppen, die
op dit moment bijeen zijn
voor hun algemene ver-,
gadering, zijn verontrust
door de snelle verminde
ring van het aantal gelo
vigen. De vergrijzing en
het teruglopen van de ge
boortecijfers in Brazilië,
onder meer als gevolg
van drie miljoen abortus
sen per jaar, worden als
de belangrijkste oorzaken
beschouwd.
Een recent onderzoek maakt
voorts duidelijk, dat slechts
32,4 procent van de inwoners
van Brazilië, met officieel het
grootste aantal katholieken
ter wereld, min of meer als
praktiserend kan worden om
schreven. Zij bezoeken min
stens een keer per maand een
mis of religieuze bijeenkomst.
Het onderzoek, verricht door
het instituut Gallup in op
dracht van de Braziliaanse
bisschoppenconferentie
(CNBB), gaf te zien dat in de
grote steden 79,1 procent van
de bevolking een katholieke
opvoeding heeft genoten.
Voor de jongeren van 18 tot
29 jaar ligt dat percentage op
73, maar slechts 26 procent
van de jongeren komt regel
matig in de kerk.
76 procent van de Braziliaan
se katholieken weet, dat hun
kerk abortus verbiedt, maar
40 procent meent dat de gelo
vigen in deze zaak moeten
worden vrijgelaten. Slechts 3
procent van de vrouwen tus
sen 15 en 44 jaar houdt zich
aan het verbod van de kerk
van het gebruik van kunst
matige voorbehoedmiddelen.
Voorts blijkt 17 procent van
deze vrouwen en bijna 27 pro
cent van de getrouwde vrou
wen gesteriliseerd te zijn. In
de leeftijd van 25 tot 39 jaar is
40 procent van de vrouwen
gesteriliseerd, zo blijkt uit het
onderzoek.
Tijdens dezelfde jaarvergade
ring heeft een behoudende
Braziliaanse bisschop aange
drongen op een dialoog met
de grootgrondbezitters. Er
moet een eind komen aan de
vijandelijkheden tegen hen,
zei mgr. Carlos José Boaven-
tura Kloppenburg van Novo
Hamburgo. Volgens de in
Duitsland geboren bisschop
vertegenwoordigt de organi
satie van grootgrondbezitters
UDR „een belangrijke sector
van de samenleving en kun
nen wij haar bestaan niet ont
kennen".
De oproep van mgr. Kloppen
burg werd door zijn vooruit
strevende collega's als een
provocatie gezien. Zij schrij
ven het toenemende geweld
op het Braziliaanse platteland
vooral toe aan de grootgrond
bezitters. Enkele bisschoppen
hebben UDR-leden beschul
digd van betrokkenheid bij
moorden op boeren die geen
land hebben.
Mgr. Kloppenburg zei niet te
begrijpen dat degenen die
voorstander van de dialoog
binnen de Kerk zijn, zelf wei
geren te praten met groot
grondbezitters. Hij noemde
zichzelf een voorstander van
het kapitalisme en zei geen
enkel document van het Vati
caan te kennen waarin dit
stelsel onverenigbaar wordt
genoemd met het evangelie.
„Het socialisme is niet te rea
liseren met het soort mens dat
wij kennen. Dat komt door de
erfzonde, waarvan de gevol
gen zelfs door het doopsel niet
worden uitgewist", aldus mgr.
Kloppenburg.
De Parijse aartsbisschop Jean-Marie Lustiger leidde gisteren in de Notre Dame een gebeds
dienst voor de slachtoffers in Libanon. Naast hem Alain Poher, voorzitter van de Franse senaat
en oud-president Valery Giscard d'Estaing en zijn vrouw.
FOTO: AP
(Van onze correspondent)
PARIJS In Frankrijk lo
pen de emoties over het Liba
nese drama opnieuw hoog op.
Nadat de Fransen besloten
hadden gehoor te geven aan
een noodkreetoproep van de
christelijke generaal Michael
Aoun voor humanitaire hulp
hebben de moslims daarop
woedend gereageerd. Twee
Franse schepen die met medi
cijnen en brandstof op weg
waren naar Libanon dreigden
door de moslims beschoten te
worden. President Mitterrand
heeft nu aan Libanese mos
limleiders de verzekering ge
geven dat Frankrijk geen par
tij zal trekken bij humanitaire
hulp. De beide Franse sche
pen zijn voorlopig voor anker
gegaan in de haven van Lar-
naca op Cyprus.
Met het zenden van de hulp
heeft de Franse regering zich
in een wespennest gestoken.
De sinds de recente artillerie-
duels wat geïsoleerd geraakte
generaal Aoun heeft de hu
manitaire actie vooral ge
bruikt om de Fransen' in de
regio als bondgenoot op te
voeren. Volgens Franse cor
respondenten in Libanon zou
daarbij de indruk worden ge
wekt dat Parijs indien nodig
ook wapens zal zenden. Dat
laatste is helemaal verkeerd
gevallen bij de moslimbewe
gingen die de "Franse kanon-
nenpolitiek" inmiddels scherp
hebben veroordeeld.
Generaal Aoun die aan het
hoofd staat van een Franse
deelregering wil dat de Sy-
riërs weggaan uit Libanon.
Volgens hem is hun aanwe
zigheid even erg en even
wreed als de Israëlische bezet
ting destijds. Bij de zware be
schietingen tussen christenen
enerzijds en moslims en Sy-
riërs anderzijds zijn gisteren
zeker twaalf mensen gedood.
UTRECHT - De televisie vult
met z'n rituelen een deel van
de leegte op, die is vrijgeko
men door het verloren gaan
van de traditionele geloofsui
tingen, welke orde en regel
maat in ons dagelijks leven
markeerden: gebed, bijbelle
zing, kerkgang. Aldus giste
ren ds. Wim Koole, directeur
van de IKON, in een lezing
voor de Nederlandse Her
vormde Predikantenvereni
ging
Ds. Koole had zijn inleiding
de titel 'Ons dagelijks beeld'
gegeven en hij maakte tal van
vergelijkingen met de gods
dienst. Want tv is volgens
hem een 'religieus fenomeen'
en het kiiken ernaar een vast
onderdeel van het ritueel van
alledag. De presentator is 'de
nieuwe priester', de satelliet
foto van Europa in het weero-
Wim Koole
FOTO: PR
verzicht noemde hij 'verbeel
de secularisatie' en grote
hulpacties voor hongerend
Afrika 'de offerande'.
Zeven 'pastorale' deugden on
derscheidde de IKON-direc-
teur bij de televisie (waarbij
hij onder 'pastoraal' verstond:
'zorg om de mens'). Tv biedt
ontspanning en ontsnapping;
psychologische compensatie
voor gevoelens van frustratie
en vervreemding, gebukt
gaan onder problemen; een
gevoel van zekerheid en sta
biliteit; informatie; hulp om
opgewassen te zijn tegen het
leven; het gevoel ergens bij te
horen en tenslotte een rijke
fantasiewereld. "Zeven uiter
lijke signalen die aangeven
hoe de verbeelde verhalen,
die de tv ons vertelt, deel uit
maken van wat we denken en
doen".
Hoe is het tweede gebod (geen
gesneden beeld.van toe
passing op onze 'cultuur van'
het beeld'? vroeg ds. Koole
zich af. Hij wilde in verband
met tv dit zien als pleidooi
voor de menselijke vrijheid,
verzet tegen "de beelden die
de vrijheid en de waardigheid
van de mens aantasten, door
hem niet meer ook te kunnen
zien als geschapen naar Gods
evenbeeld".
Koole waarschuwde dat tv
ook fantasie en werkelijkheid
met elkaar vermengt. Dat le
vert innerlijke tegenstrijdig
heid op. Toch kan de predi
kant er inspiratie uit putten.
Ook al is er een neiging om
conflict en confrontatie ster
ker te benadrukken, televisie
knoopt wel voortdurend aan
bij de menselijke belevings
wereld. In de kerken heerst
vaak een overdreven angst
om een uitwisseling van ge
voelens en ervaringen aan te
durven; binnen het kerke-
werk wordt bij informatieve
programma's aangeknoopt en
weinig bij uitzendingen waar
in gevoelens de boventoon
Ds. Koole wierp de vraag op
of we in onze traditionele om
gang met de bijbel het sociale,
het onderhoudende en ver
kwikkende karakter niet te
vaak laten lijden onder de
drang om overtuiging en leer
te willen manifesteren en
overdragen. "Het dogma heeft
de verbeelding verbannen".
Onze beeldcultuur wordt be
heerst door drame, aldus
Koole. Dankzij tv is drama
gemeengoed geworden. Het
dwingt ons onze traditionele
vormen van communicatie
kritisch te herzien. In dat pro
ces is televisie een bron en in
spiratie voor gesprekken. Een
uitdaging, zo besloot ds.
Koole, "visueel, beeldend en
verbeeldend vorm te geven
aan wat wij willen doorge-
HAITZE DE BOER
Brevier
Jos Vranckx geeft in de krant
van 11 april een uitnemend
profiel van de spirituele stich
ter van Taizé, Frère Roger,
door Vranckx zo treffend ge
noemd: „Het menselijk gezicht
van de Bergrede". Een kleine
toevoeging mag misschien
plaats hebben op de passage
waarin sprake is van net feit
dat Frère Roger bijzonder trots
is op die fijne persoonlijke ge
ste van de toenmalige bisschop
van Rome, Joannes Roncalli,
toen deze frère Roger een bre
vier gaf. Let wel: een brevier.
Wat is namelijk het geval?
Toen ik jaren geleden de gast
was van Anglikaanse Benedic
tijnen, kwam een stokoude
monnik met bevende handen,
maar met een open en intelli
gent gezicht, mij „het" brevier
tonen van de ook door hem
zeer bewonderde Paus Joan
nes. De vreugde van de mon
nik werd nog intenser toen hij
mij de bidprentjes liet zien van
de ouders van de toenmalige
paus. De abdij bewaarde dit
brevier als een kostbaar aan
denken. Maar „het" brevier
van de paus? Nou nee, „het"
rooms-katholieke brevier be
staat namelijk uit vier delen,
te gebruiken dus voor elk jaar
getijde. Daarom waren die de
len zo duur. Er moeten dus
nog twee delen in omloop zijn.
Wie en waar?
J. van Sanen,
VOORBURG.
Onkunde
Nergens vindt men in de ver
slagen over het bezoek van
Gorbatsjov aan Londen of
over de herdenking van het
veertigjarig bestaan van de
NAVO informatie over de
achtergrond van Gorbatsjovs
politieke en sociaal-economi
sche doelstellingen. De presi
dent en partijleider van de
Sovjetunie heeft heel goed be
grepen dat de westerse mens
als het ware betoverd is door
een verlangen naar een nieu
we aarde van „vrede en ge
rechtigheid". Een wereld die
West- en Oost-Europa moet sa
menbrengen en de NAVO
overbodig moet maken. Gor
batsjov is er van overtuigd dat
zijn land staatkundig en cultu
reel tot het Westen behoort en
hij hoopt langs de weg van een
broederlijk en vreedzaam sa
mengaan van Oost- en West-
Europa een greep te kunnen
doen naar de wereldheer
schappij onder Sovjet-Russi
sche leiding. Zijn in West-Eu
ropa handel en industrie niet
gebrand op nieuwe afzetgebie
den in de Oostbloklanden, is
de macht van de christelijke
kerken niet veel te zwak om
een samengaan met een god
deloos communisme te verhin
deren en is de huidige paus als
geboren Pool ook niet voor
een ongedeeld Europa van de
Atlantische Oceaan tot de Oe
ral?
Maar wil West-Europa zijn
identiteit bewaren dan is het
noodzakelijk dat het zich af
standelijk zal opstellen tegen
over het communisme. Tijdens
zijn jarenlange zwerftocht van
Troje naar huis kwam Odys
seus, de beroemdste held van
de Grieken, langs het eiland
van de Sirenen. Deze probeer
den door hun heerlijke zang
Odysseus er toe te verlokken
bij hen aan land te gaan en
hem zo in hun macht te bren
gen. Laten de Westeuropese
politici en de NAVO niet luis
teren naar de Oosteuropese si
renezang en zelfstandig blij
ven, opdat West-Europa leve.
Dr. W.J.A. Visser,
DEN HAAG.
HAA
Karpetsj
Vorig
ld uitgez
:hen
£innenl
werd
epvaar
lijstje
id niet s
ird kon
de ijsbi
Wie het kleine niet eert
Parlementariër van otterioo (PvdA) houdt niet
wanorde. Regel is regel, vindt hij. Als we m'et z'n allen h(
ben besloten dat bij kamerverkiezingen een bepaald syst<
wordt gehanteerd voor de verdeling van restzetels, dan
geen reden om datzelfde systeem niet te gebruiken op
meentelijk niveau. Gelijke democratische monniken, bei
ren gelijke electorale kappen te dragen. Het klinkt logiscl
BlJ parlementsverkiezingen worden „overblijvende"
men verdeeld over partijen die op eigen kracht al één
meer zetels hebben gehaald. Een groepering die onder
kiesdeler is gebleven, ook al is het op 't nippertje, valt buit
de boot. Bij de verdeling van restzetels zorgt de wet van
grote getallen ervoor dat grote partijen meer profiteren
kleine.
MET het oog daarop gaan geestverwante kruimels ter i
ter- en linkerzijde aan de vooravond van verkiezingen dij
wijls een lijstverbinding aan. Dat is overigens geen simpq
zaak, zeker wanneer wordt geprobeerd zo'n tijdelijk verboii
een inhoudelijke lading mee te geven. De moeizame bespÉ
kingen tussen PPR, CPN en PSP tonen aan dat juist „getf
genispartijen" moeilijk op één lijn komen. Naarmate de q 1
vattingen dichter bij elkaar liggen, groeit de behoefte aj
profilering ten opzichte van elkaar. iLAARI
ïpd
boi
De methode van restzetels-verdeling werkt op landelijk
veau als een extra kiesdrempel. Op die manier wordt al
dan vijftig jaar tenminste het allerkleinste politieke grut
ten de poort van het Binnenhof gehouden en weinig burj
zullen daar moeite mee hebben. In het parlement worden
hoofdlijnen van het landsbeleid uitgezet. Er is niets op te^
dat daarbij de lakens worden uitgedeeld door enkele grt
politieke blokken, die de hoofdstromingen in de samenlevi
vertegenwoordigen. Zolang een inbreng van kleinere groejfn
ringen maar mogelijk blijft.
rpejhara
ic ngse
t bijgt zich
•g< sluit
lisbesti
:e mber
arts
i ïigert
vrijï
n. „Ik
n plan
DiE inbreng is genoegzaam gewaarborgd met een kiesdrei !fn
pel die in de praktijk samenvalt met de kiesdeler. And(
dan bijvoorbeeld in West-Duitsland het geval is, waar 1
toegang tot de Bondsdag slechts open staat voor partijen
minimaal vijf procent van de uitgebrachte stemmen op
hebben verenigd.
deren'
ejharat
beroe{
zj ïeidsrec
idsweze
POLITICI van de grote drie in ons land CDA, PvdAiir
VVD willen heel af en toe wel eens een balletje opwi
pen over invoering van een soortgelijke drempel in ons j
lement. Dergelijke geluiden zijn echter schaars en ze vin
terecht geen gehoor. Niet alleen de kamervoorzitter erj
zich wel eens aan de lange sprekerslijst, die nu eenm
recht moet doen aan alle splinters in de groene bankjes,
de incidentele rapaljepartij die bij tijd en wijle in het par
ment verschijnt, om meestal weer even snel te verdwijn e'
doet de reputatie van de politiek geen goed. Maar de voort
len van ons betrekkelijk laagdrempelig parlement weg
ruimschoots tegen de nadelen op.
De gemeenteraad behoort vanwege zijn plaats in het den
cratisch bestel het meest laagdrempelige orgaan
rinspraak te zijn. In de gemeente hoort letterlijk iedere st
te tellen, en moet elke groep die ook maar iets vertej
woordigt aan het woord kunnen komen. Zeker op lokaal
veau spelen de officiële kleinere partijen, maar ook groejjfl
ringen als bijvoorbeeld de lijst „Gemeentebelangen"
dorp vooruit", een belangrijke rol.
,Zuid-H
int ziel
eel trefi
DiE rol moet volgens parlementariër Van Otterioo
knot worden. Als het parlementaire restzetel-systeem op
gemeente wordt losgelaten, zullen bij de eerstkomende i
kiezingen de kleine partijen mogelijk rond de vijftien j
cent van hun raadszetels verliezen. Enkel en alleen als
volg van een formele ingreep. De grote partijen krijgen do
diezelfde formaliteit evenveel extra zetels en navenante
tieke invloed als rijpe appels in de schoot geworpen.
VAN Otterioo, inmiddels tot de orde geroepen door
fractievoorzitter Kok, wil de gemeentelijke kruimelpartij
naar eigen zeggen dwingen tot lijstverbinding. Een zeer d
bieus argument. Niet Van Otterioo maakt uit of andere P®^f'
tieke partijen gaan samenwerken. Dat maken de lijst „C
meentebelangen" en de groepering „Ons dorp vooruit" z
wel uit, nadat ze^met behulp van reststemmen over de ki
drempel zijn getild. En zo moet dat blijven.
geha
ivullen
hierva
wekt
rot
ilaar
st
gfrre
,uid
EN H.
olland
eer be
:ven.
lijkt
jke tr
tste jai
ging la
Perioden met
regen
DE BILT (KNMI) Een com
plex lagedrukgebied dat zich
uitstrekt van noord-Italië tot
Denemarken beweegt zich
voor een deel over de Noord
zee in noordelijke richting. De
bijbehorende bewolking die
zich vandaag overwegend bo
ven het oosten van ons land
valt. De middagtemperatuur
ligt rond 12 graden en gezien
het gesloten wolkendek is er
landelijk weinig verschil. Ko
mende nacht daalt het kwik
tot in de buurt van de 7 gra
den. Omdat een kern van het
complexe lagedrukgebied over
ons land trekt, waait de wind
uit uiteenlopende richtingen
en is matig.
Zui-.i-Scandinaviè: half zwaar be
wolkt en eerst nog een enkele bui.
Middagtemperatuur rond 11 graden.
en: veel bew
en enkele bui. ft
ond 13 graden.
Britse Eilanden: buiig weer, later ook
opklaringen. Middagtemperatuur
rond 11 graden.
Benelux en Bondsrepubliek Duits
land: wisselvallig weer met enkele
buien. Middagtemperatuur rond 14
graden.
graden in het noord»
Joegoslavische en Grit
juiig weer. Middagtemperat
5 graden in het noorden tot )ei
okaal
blijkt
Klagenturt regenbui
Frankrijk: buiig
later
nog buien. Middagtemperatu
in de dalen en lage gebieden rond
Portugal: eerst veel bewol-
i vooral in het noorden pei
t regen. Latei
het wes- Tunis
stribut
E KI