Fatalisme van Toon Teilegen snijdt dwars door hartstreek Bach als componist van dansmuziek Alwin Bar houdt zich staande bij pronkzucht van Brahms KUNST SaidóaQounant DINSDAG 11 APRIL 1989 PAGINA Werk Mondriaan blijft in Nederland AMSTERDAM Het schilderij Lente Idylle van Piet Mondriaan (1872-1944) heeft gisteren op een veiling bij Sothe by's in Amsterdam 287.500 gulden opge bracht. De richtprijs was 250.000 tot 300.000 gulden. Het doek blijft in Neder land. Mondriaan vervaardigde het doek van 73,5 cm bij 62 cm rond de eeuwwis seling. Het is een portret van twee meis jes met een lente-achtig landschap op de achtergrond. Voor een litho van Pablo Picasso van 59 cm bij 44 cm werd op de veiling 28.750 gulden neergeteld. Voor de veiling bestond grote belangstelling, ook uit het buitenland. Grace Jones opgepakt met cocaïne KINGSTON De Ameri kaanse actrice en zangeres Grace Jones is op Jamaica ge arresteerd. Zij had een „klein" beetje cocaïne bij zich, zo maakte de politie gisteren be kend. Grace Jones, die van origine Jamaicaanse is, is vooral bekend geworden door haar rol als tegenspeelster van Roger Moore in de Bondfilm „A View to a Kill" en door de originele videoclips bij haar hits. Optreden Tom Jones uitverkocht ROTTERDAM Het optreden dat Tom Jones op 3 juni geeft in De Doelen in Rotterdam is uitverkocht. De zanger blijkt ondanks een grote stilte van vele jaren nog dermate populair dat volgens concertorganisator Mojo binnen twee uur alle toegangskaarten al verkocht waren. Mojo meldt verder dat UB40 op 3 en 4 juni optreedt in Rotterdam Ahoy'. De kaartverkoop daarvoor begint op 29 april. Chris Rea, die 26 mei zou optre den in het Circustheater, heeft dat afge zegd. Hij kan zijn band niet bij elkaar krijgen voor de geplande Malevich trekt al 100.000 bezoekers AMSTERDAM Vijf weken na de opening op 4 maart werd gisteren in het Stedelijk Museum in Amsterdam de honderdduizendste bezoeker verwel komd op de tentoonstelling van de Rus sische kunstenaar Kazimir Malevich. Verwacht wordt dat nog voor het einde van de tentoonstelling op 28 mei, 200.000 bezoekers het werk van de Rus sische avantgardist zullen hebben be wonderd. Er hangen op de tentoontoon- stelling ook werken van Malevich die niet eerder zijn getoond. Doek Louis Anquetin aanwinst Van Goghmuseum AMSTERDAM Het Rijksmuseum Vincent van Gogh in Am sterdam is onlangs in het bezit gekomen van een werk van de Franse schilder Louis Anquetin, een vriend van Vincent van Gogh. Anquetin leefde van 1861-1932. Het doek uit 1886 meet 1,35 m bij 95 cm en stelt een oude boer in de schaduw van een appelboom voor. Het schilderij is op een veiling in Londen gekocht. Hoeveel er voor is betaald wilde een woordvoerder van het museum niet zeggen. Waarschijnlijk betreft het „Le Paysan", een studie van Anquetin welke in 1887 werd verkocht op een door Vincent ge organiseerde expositie, aldus het museum. Het museum noemt de nieuwste aanwinst een welkome aanvul ling van de collectie. Het schilderij heeft inmiddels een plaats gekregen. tst Balletdanser Henny Jurriëns komt om bij auto-ongeluk AMSTERDAM Henny Jur- riëns, de voormalige assistent van Rudi van Dantzig bij het Nationale Ballet, is zondag in Canada samen met zijn vrouw bij een auto-ongeluk om het leven gekomen. Hun tweejarig dochtertje bleef daarbij onge deerd. De in Arnhem geboren Jur riëns (40) volgde zijn dansop leiding aan het conservatori um aldaar. Hij trad in 1970 als tweede solist in dienst bij het Nationale Ballet, waar hij in 1973 tot eerste solist werd be noemd. In het klassieke reper toire danste hij hoofdrollen in balletten als Giselle, Het Zwa- nenmeer, Romeo en Julia en The Sleeping Beauty. Daar naast vertolkte Jurriëns rollen in balletten van Balanchine, Hans van Manen, Toer van Schayk en Rudi van Dantzig zelf. In de periode 1984-1987 fun geerde hij als assistent van ar tistiek leider Van Dantzig. In 1987 ging Jurriëns naar Cana da, waar hij toetrad tot de ar tistieke leiding van The Royal Winnipeg Ballet. Hij was daar recent tot artistiek directeur benoemd. Zijn vrouw, de Britse Judith James (36), danste van 1972 tot 1983 als tweede soliste bij het Nationale Ballet. Zij had een belangrijk aandeel in de op voering van balletten van de huischoreografen Van Manen, Van Schayk en Van Dantzig. Bestuur, leiding en medewer kers van het Amsterdamse dansgezelschap toonden zich maandag diep geschokt door het overlijden van Jurriëns en zijn vrouw. De artistieke capa citeiten van Jurriëns hielden een grote belofte voor de toe komst in, zo lieten ze weten. Geen telefoon- chaos bij finale Soundmix-show HILVERSUM Vorig jaar kwam ons land enige uren in een telefonische chaos te verkeren, toen de uitslag van de finale van de Soundmix-show van Hennie Huisman door de kijkers naar de KRO kon worden doorgebeld. Bij die gelegenheid kwamen in enkele ziekenhuizen ambulan- ceritten voor ernstig zieken in gevaar. Om een dergelijk on gerief te voorkomen is er een andere methode gekozen om op maandag 17 april toch de stem van de kijker mee te la ten spelen in de bepaling van de einduitslag van van de Soundmix-show Na het einde van de uitzending om kwart lefonistes in samenwerking met het bureau Interview een steekproef houden onder een doorsnee van het volk volgens de daarvoor bestaande metho den. Rond half elf zal aan de kijker een inzicht worden ge boden in de stand van zaken. Na het journaal om 22.40 uur zal opnieuw worden overge schakeld naar Aalsmeer, waar dan de einduitslag bekend zal worden gemaakt. Volgens Hennie Huisman kunnen op deze wijze- in een uur tijd een paar duizend kijkers telefo nisch bereikt worden. Hij vindt dit niet de ideale oplos sing, maar zou voor geen geld opnieuw de veroorzaker wil len zijn van een telefonische chaos, waarbij zelfs mensenle vens in gevaar kunnen ko- De formule van de Soundmix- show is intussen verkocht aan de Britse tv-maatschappij Ac tion Time TV. Bij de eerste op namen, die hiervoor dezer da gen in Manchester werden gmaakt, was hij aanwezig als adviseur. AMSTERDAM „Ja, we vonden gewoon dat Jozef van den Berg er de beste acteur voor was en daar om hebben we hem ge vraagd". Deze solo-acteur: „Natuurlijk was het in het begin moeilijk. Maar het onderwerp sprak me aan en het is natuurlijk niet zo dat ik slaafs speel wat me wordt gezegd, alles ge beurde in overleg". Het gaat over de korte Neder landse speelfilm „Het vonnis", waarvoor de opnamen onlangs in het Olympisch Stadion zijn afgesloten. Het spenario is van Toon Teilegen, die weinig moeite had de regisseurs Hillie Molenaar en Joop van Wijk ervan te overtuigen dat hij een heel mooi plan voor een korte speelfilm had. Willem Thijssen en Hans Otten, die al een lan ge serie korte en lange films produceerden vonden het óók een mooi plan en gezamenlijk legden zij het plan voor aan Jozef van den Berg, omdat de film vraagt om één allesover heersende hoofdrolspeler. Hillie Molenaar: „We kenden Jozef van zijn solo-stukken en vonden zijn manier van spelen én zijn kenmerkende stem precies voor deze film ge schikt, we zouden geen andere zo gauw weten". En omdat de film gek, bizar, mal, indrin gend en tranenverstikkend is, dus precies zoals Van den Berg al speelde, vonden zij in deze acteur een gewillig oor. Joop van Wijk: „Ook omdat de film geen boodschap heeft, maar de mensen wel aan het denken zet. Het slot biedt geen conclu sie; de kijker moet die na af loop zelf maar trekken". Hillie Molenaar: „De kiiker krijgt het gevoel, dat de film zich in het hoofd van de hoofdrolspe ler afspeelt. En later in zijn ei gen hoofd". Maar waar gaat het over. Doodstraf De film speelt zich af in een onbepaalde stad in een onbe paald land, waarvan de bevol king zich, in meerderheid, heeft uitgesproken voor de herinvoering van de doodstraf. Dat is allemaal prima gere geld, tot die doodstraf niet al leen wordt uitgesproken, maar ook moet worden uitgevoerd. Door wie. Daar gaat het om. Want, redeneert de regering van dat land, als het volk er in meerderheid achter staat en een collectief besluit is geno men, dan moeten die bewo ners de uitvoering ook maar voor hun rekening nemen. Ze stonden er immers achter? Jozef van den Berg sterke stribbelaar ken, als de inwoner die door het toeval is aangewezen een doodstraf te voltrekken. Ja maar, ja maar... Achter zo'n principe staan is één, er op persoonlijke titel mee te ma ken krijgen twéé. Het dubbele van dit verhaal is, dat het ging om een meerder heidsbesluit, zodat Teilegen ook een rol kon uitschrijven voor een inwoner die wel ach ter het besluit stond, maar niet de uitvoering op zich wil ne men als voltrekker van het doodvonnis. Hij verschuilt zich achter het masker van een oli- fantskop en roept „dat een an der het maar moet doen". Zo werpt de film heel wat vragen op, die niet overdreven helder worden beantwoord. Helemaal niet, eigenlijk. Of ook weer wel, als de kijker na afloop tot de volstrekt eerlijke conclusie komt, dat zijn democratie hem bij de keel heeft, niet meer los laat en hij er gewoon geen raad mee weet Een mens is met verplicht ólles te begrij pen. Het zelfde zou zijn als een stad reddeloos wordt geplaagd door kattenoverlast. Iedereen is het ermee eens. Maar wie slacht ze af? Moet je een kat tenliefhebber eens vragen die óók vindt dat het te erg is ge worden. „Neem hém maar..." Daar gaat deze film over. Voltrekking Jozef van den Berg heeft de rol van Arnold Lumey, die een doodstraf moet voltrek ken. En is die opdracht al niet erg genoeg, hij moet de ge strafte ook nog hoogst per soonlijk om het leven brengen. „Maar meneer, ik kan nog geen vlieg kwaad doen..." Maar voor vliegen en andere insecten heeft dit democrati sche land uitstekende regelin gen, daar hoeft Lumey zich geen zorgen om te maken. Dit is typisch Teilegen, die geen woord onberoerd kan laten, overal aan zit en elke zin met een tikje van de linker pink uit z'n verband kan brengen. Afgezien van het idee, is het opgewekt fatalisme van Toon Tellegen, die vorig jaar de gouden griffel won met zijn kinderboek „Toen niemand iets te doen had" het ijzerster- ke punt van de film. Vrijwel elke dialoog heeft wel iets om te lachen, maar die lach stikt in de keel omdat het voortdu rend gaat over van die heel erg rotte dingen, waar een beetje mens geen raad mee Maar hoe leg je dat in film. In de eerste plaats door een milde satiricus als Toon Tellegem het scenario te laten schrijven en door een krakterspeler als Jo zef van den Berg aan te trek ken. Daar komt nog eens bo venop, dat de regisseurs Hillie Molenaar en Joop van Wijk gewoon warmvoelende en be trokken mensen zijn, die exact aanvoelen waar de grap van het ridicule ligt, met onder- en bovengrens en weten waar twijfel overgaat in angst. Ook dat was nodig. Wie Jozef van den Berg als solo-acteur kent, zal niet van verbazing van z'n stoel rollen, als blijkt dat hij inderdaad de rol van Lumey perfect speelt: wanhoop, redelijkheid en on macht, elke beweging van Van den Berg roept spanning op. En dat wordt steeds erger naarmate de film vordert. Halte Eerste halte in het proces is de ontmoeting van Lumey met Molenaar (gespeeld door Ralph Wingens) die voor herinvoe ring van de doodstraf was, maar alle redenen oproept zich aan de voltrekking te onttrek ken wanneer ook hij een op roep tot uitvoering heeft ge kregen. Maar Lumey heeft niets aan de argumenten van Molenaar, die aanzienlijk min der last van scrupules heeft en gewoon niet meedoet. Volgende halte is niet meer de vraag óf Lumey het moet doen, maar of hij het kén. Bij na zal Lumey de gestrafte nog ontmoeten ook - op het toilet nota bene - maar dat gaat niet door en uiteindelijk rafelt het filmverhaal uit tot een chaos van gedachten, waarin de bur gerplicht scherp wordt ge plaatst tegenover individueel denken. En wat de macht en ironie is van het lot. De te rechtstelling krijgt de kijker niet meer te zien, omdat de film ophoudt als een rood lampje gaat branden en voor Lumey een eventuele weg te rug voorgoed is afgesloten: de burgerplicht moet vervuld. „Het Vonnis" houdt geen poli- Karakterrol van Jozef van den Berg in de korte Nederlandse speelfilm „Het Vonnis". FOTO: PIEF WEYMAN tieke vraag in, wel een filoso fische paradox, realiteit tegen over absurditeit. De filmma kers hebben hun sporen ver diend met het maken van in ternationaal vertoonde docu mentaires, maar wilden met hun vakkennis ook eens een film maken „die ergens over zou gaan". Het Humanistisch Verbond zendt de film begin 1990 op televisie uit, de produ cerende compagnons Hans Ot ten en Willem Thijssen zien de film in filmhuizen draaien en eventueel in de bioscoop met een korte hoofdfilm. FRITS BROMBERG Nieuwe elpee Rob de Nijs Rob de Nijs presen teerde gisteren in het Grand Café van het Amsterdamse Centraal Station zijn nieuwe elpee. De Nijs deed dat samen met collega Johnny Lion, met wie hij in zijn carrière meerde re keren samen werkte. De titel van de elpee is „De Rei ziger", reden waar om het station werd uitgekozen als plaats van handeling van de presentatie. FOTO: ANP De Amsterdamse Bachsoliston spe len in de Kloosterkerk de vier Or kest-Ouvertures van Bach. Maan dagavond. Het ensemble de Amster damse Bachsolisten, dat in het Bachjaar 1985 werd opgericht, heeft voor het seizoen '88-'89 zijn con certserie tot vier andere steden uitgebreid. In dat verband werd gister avond voor de derde maal in de Haagse Kloosterkerk ge speeld, met ditmaal Bachs vier Orkest-Ouvertures als pro gramma. Helaas trok dit gebeuren wei nig luisteraars en waren die ook nog eens over vele rijen verdeeld. De nagalm in de Kloosterkerk is echter zo lang dat alleen wie op de eerste paar rijen zit nog een redelijk beeld van het gespeelde kan krijgen. Om die reden liet de jonge Duitse dirigent Thomas Hengelbrock na de pauze dan ook verzoeken dat men zich toch vooral zoveel mogelijk vooraan zou neerzetten. Als deze Bachsolisten volgend sei zoen terugkomen moeten zij een andere zaal zoeken, iets wat zij ook zelf reeds van plan bleken te zijn. De vier Orkest-Ouvertures BWV 1066-1069 staan ook be kend als Orkest-Suites. Dat is begrijpelijk omdat de lange ouverture steeds gevolgd wordt door een aantal korte dansen, zoals dat bij een suite gebruikelijk is. De eerste twee Ouvertures zijn voor een een voudige huiskamerbezetting geschreven met in de tweede de traverso in een solistische rol. In de feestelijke derde en vierde worden aan het orkest pauken en drie trompetten toegevoegd. De leden van dit ensemble, die grotendeels uit het Concertgebouworkest af komstig zijn, spelen op heden daagse instrumenten. Hun streven om bij hun spel op on- dogmatsche wijze uit te gaan van de barokuitvoeringsstijl en -praktijk werd tijdens dit con cert op klinkende wijze tot uit voering gebracht. Frasering vooral een aangescherpte centuering vormden tesamen met de zeer dynamische i pak de voornaamste ingre diënten van dit spel. Dat bij al die dynamiek de dirigent soms wel wat heel ver doordraaft, hetzij bij de accenten of bij het snelle tempo, zij hem gaarne vergeven. Het musiceren zelf, waarbij alle stof van deze mu ziek werd weggeblazen, toon de een Bach die ook openstond voor de verfijnde Franse dans stijl en die daar een geheel ei gen vertaling van gaf. Jammer dat al dit schoons alleen volle dig te genieten viel vanaf de eerste rijen! ERIK BESIER r Alwin Bar (piano). So- Onder veel belangstelling speelde pianist Alwin Bar gis teravond drie vroege nates van Johannes Het betrof de sonates 1, 2, en 3, respectievelijk in C, in fis en in f. Er is met dit werk iets vreemds aan de hand. Weliswaar valt in de op bouw en in menige wending de meesterhand van Brahms al aan te wijzen, maar toch doen deze sonates bij al hun extraverte romantiek niet al tijd even geïnspireerd aan en houden ze iets rechtlijnigs. Met name de eerste en tweede lij ken grotendeels geschreven om tegemoet te komen aan een grote vraag naar virtuoos vertoon. Pronksonates! Alwin Bér is een virtuoos van formaat en dat hij een begaafd musicus genoemd mag worden werd gisteren weer bevestigd. Toch slaagde ook hij er niet volledig in de muziek voor zichzelf te laten spreken. Met het openingsdeel van de eerste sonate, een robuust allegro, werd meteen al zeer veel van de pianist en zijn instrument gevergd. De uitwerking op het publiek van dit uitbundige ge weld in een triomfantelijke thematiek was bewondering, maar allerminst ontroering. Zoals hierboven al aangegeven is, lag dit misschien meer aan Brahms dan aan Alwin Bar, hoewel dit statige deel door de pianist wel met iets meer kalmte had mogen worden be handeld. Het lyrische andante kwam echter wel mooi naar voren. Ook in de uitvoering van de vlugge finale, waarin echo's van het parmantige al legro-thema opklonken, gaf Bër een prachtig staaltje van ervaren en gedreven piano spel. Het allegro non troppo en de finale van de tweede sonate zijn bij hun bescheiden muzi kale materiaal zo mogelijk nog luidruchtiger dan de snelle de len van de eerste sonate. Des ondanks lukte het Alwin Bar deze muziek overeind te hou den, vooral dankzij de afwisse ling die een werkelijk meesle pend gebracht andante con espressione hierin aanbracht. De vertolking van de derde sonate na de pauze bracht da delijk een andere sfeer in de zaal. Het stuk heeft ontegen zeggelijk een hechtere struc tuur dan de eerste twee. Ook de solist werd door deze rijpe re muziek meer uitgedaagd om zich helemaal te geven. Vooral in de drie middendelen, an dante espressivo, scherzo en intermezzo, werd een fraaie open klank bereikt. In zijn toegift „Tröumerei", uit Ro bert Schumanns „Kindersze- nen", wist Alwin B3r eenzelf de ruimtelijkheid op te roepen. TOM STRENGERS Duitsers moeten oordeel geven over nazi-kunst BONN De Westduitse gering meent dat de burgers zelf moeten oordelen over nazi-kunst. Werken uit deze periode moeten dan ook ge ëxposeerd kunnen worden, zonder dat dat meteen een rehabilitatie van deze kunst inhoudt, zo antwoordt de re de Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen Avontuur met een staartje (al); LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Twins (al); 39, tel. 124130): Rain Man (al); (al); 14.30, 19.00, 21.15. A fish called Wanda (al); 19.00, 21.15. ma. di. 14.30. Lady en de Vage bond (al); wo. 14.30. «TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Amadeus (al); 20.00. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 125414): French kittens (16); 14.30, 19.00, 21.15. Who framed Roger Rabbit (al); VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Who framed Roger Rabbit (al); wo. 15.45. Big 15.45. Kiss of the spi- WASSENAAR ASTRA (tel. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): The bear (al); 14.00, 471656): Dead ringers (16); (12); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30. BABYLON 3: The acci dental tourist (al); 14.30, 17.00, 19.30, 21.45. CINEAC 1 (Bui- AC 2: Rain man (al); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: The dead pool (16); 18.45, 21 (al); 14.00, 18.45, 18.45, 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): Twins (al); 13.45, 18 45. 21.30. ODEON 2: The blob (16); 13.45. 18 45. 21.30. ODEON 3: Cocktail (al); 13 45. 18.45. 21.30. ODEON 4 Bull Durham (al); 18.45. 21.30 cent (16); 17.00. 20.30. A winter tan (16); 18.45, 22.15. STUDIO 2: El lute (16); 17.00. Paura e (16); 19.30, 21.45. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Pelle de veroveraar; 19.15. Salaam Bombay; 22.00. Zaal 2: De kommissaris; 19.30, 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45. ma. 19.30, 22.00. Ironweed; ma. La strada; di. Stranger than para- STUDIO 2: Pippi Langkous; GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE Bil UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS.MUZIEK THEATER, RECREATIE,EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA Europese theatermakers werken samen DEN HAAG Het Nationale Toneel en de Koninklijke Schouwburg in Den Haag zijn toegetreden tot de Convention Théétrale Européenne. De CTE is een platform voor Europese theatermakers dat wil voorzien in een jaarlijks festival, in een tijdschrift en in uitwisseling van produkties en van artistiek en technisch personeel. De conven tie is vorige maand tot stand ge bracht. Thans zijn elf theaters uit tien lidstaten van de Europe se Gemeenschap toegetreden. Ontbrekende landen zijn nog Griekenland en Denemarken. België neemt deel met zowel het Théétre Nationaal de Belgi in Brussel als de Koninklijke ïj Nederlandse Schouwburg in Antwerpen. Het eerste festival wordt in Saint-Etienne gehou den van 16 tot en met 26 no vember. Het volgende is in Ne derland of in Berlijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 16