Aangename routine van drie legendes Het leven een feest voor een VIP bij Sinatra Let's go Dutch in Londense bioscoop Zonnig optreden van Zingend Hart bioscopen KUNST QeidóaOowvaMt MAANDAG 10 APRIL 1989 PAGINA 9 I ROTTERDAM Tafels met kreeft, zalm en oesters, met streng geselecteerde kazen en uiterst exclusief gebak. Wie bijna dui- zend gulden uitgeeft voor een concert, zelfs als dat wordt gegeven door Frank Si natra, Liza Min nel li en Sammy Davis jr., mag wel iets\ extra's verwachten. Dat geldt natuurlijk helemaal voor de zeventig personen of bedrijven die 21.000 gulden neerlegden voor een tafel voor acht perso nen, relatief dicht bij het podium. Weinigen zullen zaterdagavond in Rotter dam Ahoy' in die verwachting teleurge steld zijn. De sfeerloze betonconstructie van de aan het sportpaleis grenzende hal len was omgetoverd tot een Amerikaanse uitgaanswijk, waarin alle plaatsen die door het optredende drietal worden be zongen waren terug te vinden. New York, Chicago. Los Angeles en Broadway kre gen achtereenvolgens gestalte door een bordkartonnen sky-line van Manhattan, een „Cheers"-achtig bruin café, en film en toneelattributen. Elke „kroeg" kende zijn eigen huisorkest, variërend van big bands tot easy-listening combo's, en zijn eigen gerechten, van steaks tot kalfsoes ters. Natuurlijk kwamen al die honderden die zich zaterdagavond tijdens deze Gebeurte nis van het Jaar in de watten lieten leg gen voor het concert. Maar de ambiance, het met z'n allen onder elkaar, luchtig happend aan een krab-cocktail, nippend aan de Moét et Chandon, moet voor velen minstens even leuk geweest zijn. Tenslotte komen dergelijke gelegenheden, waarop men zich zonder enige gêne als meestver- mogende mag profileren niet al te vaak voor. Dus waren in de alleen met een spe ciale VIP-card toegankelijke VIP-room vrijwel alle mensen met ook maar enige maatschappelijke status, hoe dan ook ver kregen, prominent aanwezig. Ron Brand- steder, Neelie Smit-Kroes, Vanessa, Ru- dolf de Korte, Sandra Reemer, Frans An- driessen, Lee Towers, Simone Kleinsma, Freddy Heineken, Prins Johan Friso en Ed Nijpels waren de bekendste onder de bekenden. De vrouwen in vaak oogver blindende creaties, de heren allemaal in smoking. Vergeten Het gemak van de VIP-room deed velen bijna vergeten waarvoor ze gekomen wa ren. Terwijl Frank Sinatra al op het podi um stond, nipte een groot deel van de be zoekers nog aan zijn of haar drankje, blijkbaar verwachtend dat Ol' Blue Eyes wel even op hen wachtte. Hetgeen de toch enigszins genante situatie opleverde dat ze zich, onder de ogen van zo'n zevendui zend andere bezoekers en Sinatra zelf op een drafje naar hun Royal Podium Tables in de arena moesten begeven. Geluk bij een ongeluk daarbij was dat het zo donker was dat niemand echt goed viel te herkennen, al zullen er onder de geze- tenen aan die tafels zijn geweest die dat hebben betreurd. Het gezien worden be perkte zich nu tot een groepje dat toch al de indruk maakte van ons-kent-ons. Van af de tribunes was noch Prinses Margriet, noch haar toch redelijk opvallende echt genoot te herkennen, evenmin als de vele beroemdheden uit de vaderlandse show en andere bizz. Terwijl ze allemaal toch vrij dicht op het podium zaten, regelmatig kijkend naar de ruggen van Frank, Liza en Sammy. Dit in tegenstelling tot het „goedkopere" publiek, dat van boven een schitterend uitzicht had. Wie duizend gulden of meer betaalt zegt achteraf uiteraard niet dat het concert verschrikkelijk tegenviel. Fantastisch vond Lee Towers. „Je moet het een keer meegemaakt hebben zei Simone Kléins- druis na afloop van Passend lensen, die voor bij- vierhonderd gulden een kaartje hadden gekocht? Velen spoed den zich na het optreden van Sinatra naar de garderobe, duidelijk niet geinteresseerd in diens samenzang met Minnelli en Da- vis. Dat is uiterard pas échte decadentie. De rest ging nog even door met het fête ren van het drietal. Dit meemaken, al is het dan met een verrekijker, was voor hen al een feest op zich. En ook daarvoor kleed je je passend, en zeker niet minder mooi dan het volk dat lééft van bekeken worden. Zodat het er zaterdagavond over al in Ahoy' uitzag als in dat glinsterende, maar bordkartonnen Amerika van de VIP-room. KOOS VAN WEES SINATRA ALS BEJAARDE CROONER EN SWINGER c Sinatra, Liza Minnelli ivis Jr. Orkest o.l.v. Bill LaVorgna, Morty Stevens en Frank Op Frank Sinatra zien en dan sterven, moet de algeme ne gedachte zijn geweest van de achtduizend men sen, die zaterdag in Ahoy' aanwezig waren voor „The Ultimate Event". Want wat zich in het mid den van de Rotterdamse sportarena afspeelde, mag gerust als leuk worden omschreven, van een mu zikaal spektakel was ech ter geen sprake. Wat het trio vooral bewees, was dat legende-vorming op latere leeftijd heel rijpe (finan ciële) vruchten kan afwerpen. Vooral de 73-jarige Frank Si natra ondervindt dat. Natuur lijk heeft hij een belangrijke bijdrage geleverd aan de popu laire muziek. Nog dagelijks horen we de resultaten daar- I van in de hitparade, maar toonaangevend is hij al lang De combinatie van Frank Si natra, Liza Minnelli en Sam my Davis Jr. is aangenaam omdat het zulke verschillende artiesten zijn. Sammy Davis Jr. i de helft van de tijd de noten balk laat voor wat hij is. Hij probeert zijn publiek in een combinatie van spraak en zang aangenaam te verpozen. De 63-jarige Amerikaan slaagt daarin maar ten dele. Het ge voel dat opa de schijnwerpers heeft gekozen, bekruipt je als hij diep in het verleden duikt en „Oh so easy to love", een van zijn eerste hits, aankon digt met „bekijk het maar als een geschiedenisles". Maar hij raakt de verkeerde snaar als hij veronschuldigend laat we ten niks van de top veertig te zingen. Er is toch ook niemand die dat van hem verwacht? Hij fleurt vervolgens met Michael Jackson, „een goede vriend van mij" imiteert de ster met een hoog stemmetje en wat snelle danspasjes en giet ver volgens „Bad" in een orke straal jasje. Hoewel zijn veertig solo-minuten uit het tweeen- eenhalf uur durende gebeuren, heel verdienstelijk klinkt, blijft de echte emotie, net als bij Liza Minnelli en Frank Si natra, uit. Alle drie de optredens hebben iets routineus, zonder dat er een wisselwerking tussen ar tiest en publiek ontstaat. Mis schien helpt de entourage van het sportpaleis daarbij niet echt mee, want ondanks alle verhalen blijft het een arena. Daar kunnen de te dure tafel tjes rond het podium en het Vrijheidsbeeld en de wolken krabbers aan de ingang niets aan veranderen. Sammy Davis Jr. kiest, net als Sinatra en Minnelli, voor het feest van de herkenning. „Mr Bojangles" en „Candy man" komen dan ook heel verdien stelijk over het voetlicht, al blijft zijn stem wat dun klin ken. De enige keer dat hij echt respect afdwingt, is tijdens de uitvoering van het Andrew Lloyd Webber-nummer „Phantom of the opera". Het hele „Ultimate Event" oogt als, een goed geoliede show uit Las Vegas. Dat bete kent ook dat alles soepeitjes in elkaar overvloeit en nergens de indruk wordt gewekt, dat echt het onderste uit de kan halen. Wanneer na precies veertig minuten diri gent Morty Stevens zijn plaats inruilt voor Bill LaVorgna kan Liza Minelli in ouderwets zwart glitterpak het „strijdto neel" betreden. Als de jongste van het trio is zij het meest energiek. Ze haalt tijdens haar vooral met musical-nummers gevulde optreden volumineus uit, bespeelt het vierkante po dium als een ballerina en ver smelt het ene met het andere nummer. Het inmiddels door drank en warmte verhitte pu bliek brengt een paar maal, wat voorzichtig de handen op elkaar, maar echte verrassin gen blijven uit. Ook Liza kan het niet nalaten haar „beroem de' vriendenkring even te noemen. Het is in dit geval Charles Aznavour die over haar tong gaat als „vriend", waarop „Sailorboys" volgt. Grootste hits Na de pauze is het de beurt aan Frank Sinatra. Het orkest, dat het publiek bij binnen komst, even heeft mogen op warmen, heeft inmiddels Frank Sinatra Jr. als dirigent gekregen. Wat volgt is een reeks grootste hits, zoals „For once in my life", „I get a kick out of you", „Strangers in the night" en „My way". Al zou hij als vermomming een ape- pakje hebben aangetrokken, dan nog is het duidelijk dat Frankie op het rood verlichte podium staat. Als vanouds blij ven echt lange verhalen ach terwege. Elke introductie be staat slechts uit het noemen van de schrijver en de arran geur. Zijn optreden maakt nog eens duidelijk dat hij altijd heeft mogen werken met top- krachten. Nelson Riddle bij voorbeeld („I've Got You Un der My Skin"), die de composi ties van smaakvolle jazz-ar- rangementen voorzag is er een van, of Gordon Jenkins, die de strijker uit het orkest zo heer lijk kon laten aanzwellen. On danks zijn leeftijd is Sinatra's timing nog altijd perfect en blijft hij een podiumpersoon lijkheid, die doet alsof zijn op treden een peuleschilletje is. Tussen de nummers nipt hij aan zijn glas whisky, speelt de charmeur als hij „Barbara" aan alle vrouwen uit het pu bliek opdraagt en laat ze meerdere keren zwijmelen als hij zijn la met sentimentele ballades opentrekt. Zijn optreden is qua opbouw perfect, langzaam werk wisselt snellere composities af, maar wat hij tegenwoordig mist, is zijn en swmger waar te Hij komt gewoon e kort. Hierdoor zingt f en toe tegen het valse aan en klinkt wat vlak en af gekapt. Hoewel hij soms be hoorlijk uithaalt, is het volume verdwenen. Ondanks dat het concert in Ahoy' zijn tweede optreden is, weet hij al niet meer waar hij zich in Europa bevindt. En hij weet het echt niet. „Ik heb het gevoel dat dit Noorwegen is", zegt hij, wat lacherig. Toch kan hij op alle steun van het publiek rekenen, dat niet al leen al het materiaal met ap plaus ontvangt, maar ook zachtjes meezingt. Voor Sina tra is geen hal te groot, voor blijft het altijd een kamer en hoewel hij de baan van dirigent aan zijn zoon heeft gegeven („Iemand moest hem toch aan het werk hou den") dirigeert hij onder het zingen nog even hevig als vroeger. New York New York Na veertig minuten is het tijd voor de finale en betreden Liza Minnelli en Sammy Da- vis Jr. opnieuw het podium. „New York, New York" wordt ingezet, maar sterft een te vroege dood omdat Sammy er niets voor voelt het te zingen. Dat is toneelspel natuurlijk. „Iedere zwarte die ik ontmoet, voelt niks voor roep Sinatra nog quasi gerd en een medley van songs volgt, waarbij ieder om beur ten de zang voor zijn rekening neemt. Er ontstaat iets van een strijd, waarbij de een de ander vocaal probeert af te troefen en eindelijk is er iets van spanning voelbaar. Tussen de nummers brengen ze regelmatig een glas naar hun mond, die aan de rand van het podium staat opge steld, en hangt Liza opvallend veel rond Sinatra's nek. Het is net een verliefd paartje. Met „New York, New York" volgt de afsluiting en is het om stipt elf uur afgelopen. Geen toe gift, wel bloemen en een snel dankwoord voor het komen, voor het trio definitief voor de kleedkamer kiest. HANS PIËT HOLLAND FILM WEEK GESTART LONDON Met de aller eerste vertoning van Her- bert Curiëls „Rituelen" werd vrijdag j.l. in Lon don de Holland Film Week geopend. Een film- week waarin behalve de meest recente Nederland se filmproduktie, Neder landse Oscarwinnaars (Rademakers' „De aan slag" Borge Rings anima tiefilmpje „Anna Bella" en Haanstra's „Glas") en enkele oudere films van Paul Verhoeven in retros pectief aan bod komen. In totaal 28 films. De Nederlandse film heeft on danks die drie Oscars nauwe lijks naam bij het grote pu bliek in Engeland waar de Amerikaanse films - zoals el ders in Europa - de markt be heersen, de eigen films het moeilijk hebben en af en toe een Franse film het lang uit houdt in een gespecialiseerde bioscoop. Vandaar dat organi sator Holland Film Promotion in de publiciteit naar het Brit se publiek toe flink zwaaide met die Oscars, de internatio nale faam van acteur Rutger Hauer („het vroege werk van Hauer" annonceert de folder alsof het om een oude Hol landse meester gaat) en de re cente doorbraak van Derek de Lint, Jeroen Krabbé en Renee Soutendijk. Geen van die sterren was er trouwens tijdens de opening. Derek de Lint is in Frankrijk aan een tv-serie bezig, de overtocht van Thorn Hoffman (hoofdrolspeler in „Rituelen") kwam op losse schroeven om dat onduidelijk scheen te zijn Uitsterven wie de verzekeringspremie voor z'n rekening moest ne men. Het openingsspeechje Wél aanwezig was acteur Jo han Ooms, die in „Rituelen" een kleine, goede rol speelt, maar die in z'n eentje uiter-. aard niet voor de nodige „gla mour" kon zorgen. kwam nu van de Britse acteur Barry Foster, die ooit in Hitc- hcocks „Frenzy" speelde en de hoofdrol vervulde in de in Ne derland spelende tv-serie rond inspecteur Van der Valk (naar de boeken van Nicholas Freel- ing), die - erkende Foster spij tig - „overal ter wereld te zien was behalve in Nederland". Je krijgt de indruk dat zo'n Holland Film Week zich nood gedwongen toch in de kantlijn van het filmgebeuren moet af spelen. Ook al kon Fred de Haas van Holland Film Pro motion (een door WVC, RVD en het Produktiefonds in het leven gehouden orgaan) met een stapel persreacties zwaai en. The Independent wijdde een artikel aan de Nederland se film, de befaamde criticus Derek Malcolm van The Gu ardian liet zijn licht over ons filmprodukt schijnen, terwijl in zijn krant een mini-quiz, waarbij gratis kaartjes te ver dienen waren, in een uur - volgens De Haas - 60 telefoon tjes opleverde. Genodigden bij de opening van Holland Film Week - waar bij de receptie vooraf uiteraard toch weer de onvermijdelijke kaasmeisjes in Volendammer kostuum op draafden - kwamen voorna melijk uit de wereld van in vesteerders en filmdistributie. Een van de „financiële gasten" verraste me bij die receptie met de vraag of zo'n week soms bedoeld was om „het uit sterven van de Nederlandse taal" tegen te gaan. Waarop de nogal literair-verbale film „Ri tuelen" vlak daarna een onge wild positief antwoord leek te geven. Camera-mensen Reacties ook in uitgaansbladen als „What's On" en „Time Out". „What's On"s Philip Bergson - betrokken bij de or ganisatie - kwam met een arti kel waarin hij de originaliteit van de Nederlandse film bena drukte en nog eens verwees naar de internationale door braak van Nederlandse acteurs en cameramensen (Jan de Bont, Theo van de Sande, Robby Mtlller). „De Aanslag" heette bij hem fraai allitere rend „a magnificently moving meditation" (een prachtige be wogen meditatie), Jos Stéllings „De Wisselwachter" „waarlijk Europees, opgenomen in Schotland met Belgische en Nederlandse acteurs en een minimum aan dialoog" en Pim de la Parra's „Lost in Amster dam" (na veel moeite door de maker ook de Holland Film Week binnengepraat) was zelfs „furiously funny". Het weekblad „Time Out" lichtte Pieter Verhoeffs „Van Geluk Gesproken" er uit met een verrassende korte reactie: „Dit is meeslepend filmmaken, eigenzinnig en teder, met daaronder een gevoel voor zwarte humor. Er wordt over het geheel goed geacteerd, zo dat er sporen van waardigheid blijven in zelfs de emotioneel meest desolate karakters". Citaten uit nog enkele reacties: „Het lijkt belachelijk, maar in de handen van Verhoeven wordt het elegant griezelamu sement („De Vierde Man"); „Hopeloze engelstalige versie van Japans boek door de vrouw van een geacht Neder lands regisseur" (Lili Radema kers' „Diary of a Mad Old Man") en over „Een maand la ter": „De nasynchronisatie is dodelijk en alleen het aanste kelijke spel van Soutendijk en Van de Ven is een verlossing". Geen reacties nog op Herbert Curiëls verfilming van Cees Nootebooms „Rituelen". De film, met Derek de Lint en Thorn Hoffman in de hoofd rollen - kan nog niet voor de internationale pers gedraaid worden, aangezien hij nog al tijd kansen maakt op verto ning op het festival van Can nes. De beslissing daarover moet dinsdag a.s. laat vallen. Voorlopig roepen de folders van het Cannon 2-theater aan de Shaftesbury Avenue nog enkele dagen lang: „Let's Go Dutch". En voor wie het fi nancieel niet ziet zitten zijn er aardige kortingen die gebracht worden onder de dubbelzinni ge kreet „Dutch treat". Een Nederlandse tractatie. Maar elft, jij de helft. BERT JANSMA Looijestijn, met composities van Monteverdi, Lassus, des Prez, Dist- Maresingel op 9 april. Hoewel de Carnavalsdagen al weer achter ons liggen, zag het ruim twintig leden tellende gemeng koor „Het Zingend Hart" hierin geen aanleiding om zijn repertoire aan te pas sen. Zo bestond een van de aantrekkelijkste onderdelen van het koffieconcert, gisteren in een propvolle zaal van de Marelandschool, in een serie van vier Italiaanse carnavals liederen uit de zeventiende eeuw. Uitbundig en gedreven dansten deze vierstemmige ju weeltjes van barokke levens lust de zaal in. Het publiek bleek allerminst ongevoelig voor de eenvoudige maar in nemende bravöur van deze werkjes. Om ook de aanblik de nodige zwier te verlenen, zet ten de koorleden bij deze gele genheid Venetiaanse masker tjes op. Dat hierbij en bij ande re fratsen de concentratie niet werd verloren, dwingt bewon dering af. Wie eerdere optre dens van dit opmerkelijke Leidse koor heeft bezocht, zal dergelijke onconventionele concertpraktijken herkend hebben. Ze zijn karakteristiek voor Het Zingend Hart en dra gen doorgaans bij aan een vrij moedige benadering van mu ziek uit alle eeuwen en resul teren niet zelden in bijzonder intensief muziekmaken. Toch moest men deze losse aanpak bij een aantal religieuze com posities, waarmee het optreden begon, helaas missen. Allicht leent kerkmuziek zich niet voor een al te grote luchtig heid, maar is zulke muziek met ongedwongenheid wel ge baat. Die en de nodige rust ontbraken hier. De twee delen uit Claudio Monteverdi's „Mis- sa in illo tempore", het Sanc- tus en Agnus Dei, klonken voorzichtig, zonder veel inner lijke logica, terwijl Orlando di Lasso's motet „Jubilate Deo" uit balans was door een stroef gehanteerde ritmiek en een, weinig kernachtig geluid van de mannenstemmen. Verras send open was daarentegen de klank van het koor hierna in een viertal zestiende-eeuwse Franse chansons. Met name Lasso's „Quand mon mary vient de dehors" en „II est bel et bon" van Passereau waren in hun gloedvolle en precieze vertolkingen een passend ant woord op de genialiteit van hun componisten. Distiers in gekeerde „Verborgenheit" en Eislers zonder meer idiote „Hector Protector", beide voor vrouwenkoor, vormden ver volgens een even verrassende als aangename overgang naar het twintigste-eeuwse close harmony-repertoire. Gemeten aan het 'gemak' en het plezier waarmee in deze werken van hoofdzakelijk Amerikaanse componisten het ene dissonan- te akkoord op het andere werd gestapeld, zonder dat de swin gende melodielijnen in het ge drang kwamen, lijkt dit genre een specialiteit van het koor te worden. Hoewel de verstaan baarheid hier en daar nog te wensen overliet, heeft het ge zelschap in vergelijking met vorige optredens juist in dit genre veel bereikt, zodat met belangstelling naar een vol gend optreden moet worden uitgezien. TOM STRENGERS Golden Earring op Parkpop DEN HAAG De Golden Earring is een van de groepen die zondag 25 juni is te zien op de negende editie van Europa's grootste gratis popfestival Parkpop. Hoewel de programmering nog lang niet rond is, zijn de vol gende groepen inmiddels gecontracteerd: London Beat, New Model Army, Kristi Rose Midnight Walkers, Living Co lour en Jim Capaldi. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis ALPHEN AAN OEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): The Bear (al): 18.45, 21.15. wo. ook 13.45. EUROCINEMA II: Rain Man (al); 18.45, 21.30. wo. ook 13.30. EUROCINEMA III: Cocktail (12); 18.30, 21.00. Avontuur mat aan staartja (al); wo. 14.00. EUROCINEMA IV: Twins (al); 18.45, 21.30. wo. ook 13.45. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Twins (al); 19.00. 21.15. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Rain Man (al); 14.30, 18.45, 21.15. Cocktail (al); The Accused (12); The Bear (al); 14.30, 19.00, 21.15. A tish called Wanda (al); 19.00. 21.15. ma. di. 14.30 Lady en de Vage bond (al); wo. 14.30. «TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Amadaus (al); 20.00. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 125414): French kittens (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Who framed Roger Rabbit (al); 19.00. wo. ook 14.45. License to drive (al); 21.15. CITY THEA TER II: Maquerade (12); 19.00, 21.15. Frank en Frey (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Who framed Roger Rabbit (al); wo. 15.45. Big (al); wo. 15.45. Kiss of the spi- derwoman (16); 20.45. Witness (12); 20.15 KINDERVOORSTEL LINGEN: Frank en Frey; wo. 14.00. De nieuwe avonturen van Pippi Langkous; wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13.269): Babettes feest (16); 20.00 KINDERVOORSTEL LINGEN: Troetelbeertjes in wonderland; wo. 14.00. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): The bear (al); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 2 The ac cused (16); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 3 John Lennon's Ima gine (al); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. BABYLON 1 (Win kelcentrum Babylon, tel. 471656): Dead ringers (16); 14.30, 17.00, 19.30, 21.45. BABYLON 2: Mississippi bur ning (12); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30. BABYLON 3: The acci dental tourist (al); 14.30, 17.00, 19.30, 21.45. CINEAC 1 (Bui tenhof 20, tel. 630637): Twins (al); 14.00, 18.45, 21.30. CINE- AC 2: Rain man (al); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: The dead pool (16); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. METROPO- LE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Rain man (al); 14.00, 18.45, 21.30 METROPOLE 2: A fish called Wanda (al); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Ano ther woman (al); 14.00, 18.45, 21.30 METROPOLE 4: Cock tail (al); 18.45, 21.30. wo. 18.45. ma. di. ook 14.00. METROPO LE 5: Gorillas in the mist (al); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): Twins (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2: The blob (16); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3: Cocktail (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4: Bull Durham (al); 18.45, 21.30. ma. dl. ook 13.45. STUDIO 1 (Ket tingstraat 12b, tel. 656402): Vin cent (16); 17.00, 20.30. A winter tan (16); 18.45, 22.15. STUDIO 2: El lute (16); 17.00. Paura e amore (16); 19.30, 21.45. STUDIO 3: Intervista (16); 17.30 Manifesto (al); 19.30, 21.30 HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Pelle de veroveraar; 19.15 Salaam Bombay. 22.00. Zaal 2: De kommissaris; 19.30, 21.45 Zaal 3: 19.30, 21.45. ma. 19.30. 22.00. Ironweed; ma. La strada; di. Stranger than para dise; wo KINDERVOORSTEL LINGEN: ASTA 3: Kust en vliegwerk; wo. 14.00. CINEAC 3: Lady en de vagebond; wo. 14.00 METROPOLE 4: Who framed Roger Rabbit; wo. 14.00 METROPOLE 4: Lady en de vagebond; wo. 14.00. ODEON 4: Kunst en vlieg werk; wo. 13.45. STUDIO 1: Jungle book; wo. 14.00. STU DIO 2: Pippi Langkous; wo. 14.30. STUDIO 3: De redder- tjes; wo. 14.15. Toneelschrijver Bill Gunn overleden NEW YORK De zwarte Amerikaanse schrijver en ac teur Bill Gunn is aan een her senvliesontsteking overleden, een dag voor zijn stuk „The Forbidden City" in New York in première ging. Hij was 59 jaar. De regisseur van „The Forbidden City", Joseph Papp, noemde Gunn „een van de grote zwarte schrijvers. De psychologische verhoudingen tussen zwarten en blanken be greep hij beter dan wie dan ook." Gunn heeft de afgelopen dertig jaar allerlei toneelstuk ken geschreven. Zijn „John- nas" werd tot een televisiefilm gemaakt en kreeg in 1972 een Emmy Award. Gunn werd ge boren in Philadelphia en be- S)n zijn loopbaan als acteur, ij schreef en regisseerde ook speelfilms.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 9