Reprise „jong talent'* bij Nouvelles Images Australische Qintex koopt Un. Artists Verser Filmmakers verenigd voor Europese film li KUNST CeicLieSouacuit MAANDAG 3 APRIL 1989 PAGINA 9 ERFGENAAM VAN UTRILLO: LZeven aangeboden schilderijen vals' „ONDEN Zeven schilderijen van Mauri- e Utrillo die volgende week in Londen vorden geveild, zijn volgens een erfgenaam tan de schilder vals. De bewering van erf- jenaam Jean Fabris werd door het Londen- e veilinghuis Sotheby's echter ontkend. So- heby's gaf te kennen dat zijn clienten - de liet nader genoemde eigenaars van de schil- ierijen - „recht zouden hebben op juridi- che compensatie" als Fabris zijn verklaring liet intrekt. )p de schilderijen, die deel uitmaken van en impressionistische en moderne ver- oopscollectie, staan straten met huizen en ierken afgebeeld. Op vijf van de kunstwer ken is de witte Sacre Coeur kerk op de heu vel in de Parijse wijk Montmartre afge beeld. Dat is een kerk die Utrillo vaak af beeldde. De zeven schilderijen zouden vermoedelijk meer dan 700.000 pond (meer dan 2 miljoen gulden) opbrengen. In de verkoopscatalogus staat dat hun authenticiteit werd vastgesteld door de befaamde Utrillo-kenner Paul Pe- trides. Sotheby's is van plan om de schilde rijen volgende woensdag te veilen. Fabris zou naar Londen op weg zijn om daar de verkoop van de zeven schilderijen te ver hinderen. MET INBEGRIP VAN RAIN MAN BEVERLY HILLS MGM- UA, een van 's werelds grootste ondernemingen in de amuse mentssector. verkoopt zijn Uni ted Artists-divisie aan de Au stralische media- en amuse- mentsgroep Qintex. De noga! ingewikkelde details zijn in een gezamenlijke overeenkomst be kendgemaakt. Qintex koopt eerst voor twintig dollar per stuk, een miljard in totaal, alle aandelen MGM-UA Communications. Vervolgens koopt Tracinda, het concern van de zakenman Kirk Kerko- rian, voor 250 miljoen dollar be paalde onderdelen terug zoals de naam en het logo van MGM en het archief met de 34 MGM- films die sinds juni 1986 zijn uit gebracht. Daaronder zijn kas successen als „Moonstruck" en „A fish called Wanda". De laat ste stap is dat MGM 75 miljoen dollar investeert in Qintex. Wat Qintex uiteindelijk over houdt is de studio en het archief van United Artists en daarmee de rechten over alle James Bond-films, de Rocky-films van Sylvester Stallone, de Pink Panther-films met Peter Sellers en de viervoudige Oscar-win naar van dit jaar „Rain man". MGM-UA. sinds 1981 voor 82 procent in het bezit van Kerko- rian, was niet winstgevend. Het laatste boekjaar sloot met een verlies van 48,7 miljoen dollar op een omzet van 674,9 miljoen dollar. Qintex heeft een omzet van 1,9 miljard dollar en bezit onder meer televisiestations, va kantiehuizen en hotels. Het be drijf is in de jaren zeventig op gezet door Christopher Skase. Die gaf daarvoor zijn baan als financieel journalist op omdat hij dacht dat hij een bedrijf be ter kon besturen dan veel van r wie hij schreef. Organisatie voor promotie van Europese film BERLIJN Enkele Europese film makers en bekende acteurs hebben zaterdag een organisatie opgericht die de Europese films en acteurs meer bekendheid moet geven. Het Euro pees Cinemagenootschap werd onder meer opgericht door de bekende re gisseurs Richard Attenborough, Fre- derico Fellini, Louis Malle en Wim Wenders. Ook de acteurs Ben Kings- ley en Marcello Mastroianni zetten hun handtekening onder de oprich- tingsacte. De Zweedse filmmaker Ingmar Bergman werd gekozen tot voorzitter van de nieuwe organisatie. In totaal telt de nieuwe organisatie 40 leden uit 17 landen. Studenten- irkest op reesttoernee 0 ibileumconcert door het Neder- mds Studenten Kamerorkest IESKO) o.l.v. Daan Admiraal met lozart, Tsjaikowski, Milhaud en opland. Solist Pieter Wispelwey, ïllo. Herhaling van het programma p 4 april in de Wassenaars» Dorps- irk. Aula T.U., Delft. let Nederlands Studenten Ka terorkest (NESKO) viert het ijfentwintigjarig bestaan met en toernee van acht concer- Tn in evenzoveel plaatsen erSpreid over het land. Het erste concert werd 25 jaar ge iden gegeven in Amsterdam, aar startte zaterdagavond ook lustrumtoernmee. Gister- liddag concerteerde het or- est onder leiding van Daan idrhiraal in een matig bezette ula van de Delftse Techni- :he Universiteit, dinsdag- vond speelt het NESKO in de fassenaarse Dorpskerk, let NESKO werd de afgelo- en jaren geleid door dirigen- tn als Joop van Zon, Gerard iskamp en Gert Schuil. In 985 kreeg Daan Admiraal de lidirig over het ensemble dat 1 25 jaar 750 orkestleden had, 00 concerten gaf en 20.000 be oekers trok. Het orkest, dat iet een flink aantal concerva- ïriümstudenten bezet is, pende het programma met de laffner-symfonie van Mozart, fel ambitieus maar misschien 'K-h niet zo verstandig. De tal- ijke nootjes van Mozart vra- pn om een perfecte toonvor- lin'g en een grote mate van refzekcrheid, daarna moeten rhusici nog eens toekomen an.de muziek achter die no- tn. De weergave bleef in de 'bede bedoelingen steken. Verken als „La Création du Jonde" van Milhaud en Ap- alachian Spring van Copland ijn voor een orkest als het IESKO dankbaarder en voor et publiek aantrekkelijker, ölist op de toernee is de cel- st Pieter Wispelwey in de lococo-variaties van Tsjai- owski. Wispelwey legde bij onder de nadruk op het lyri- :he. karakter van dit werk. jaar omdat die benadering ïmpovei tragingen impliceer- e ging dat ten kosten van de xpressiviteit. Pieter Wispel- rey is een getalenteerd cellist par deze vertolking wekte de jidruk dat hij al te zeer eigen luzikalc inzichten volgt ADRIAAN HAGER Expositie fan Toorop Verlengd IeN HAAG De tentoon- ielling ..Jan Toorop 1858 - 928" in.het Haags Gemeente museum is verlengd tot en met indag 23 april. In het kader an de herinrichtingswerk- Jamheden binnen het Haags iemeentemuseum zullen de Kpositieruimten van het Ne- erlands Kostuummuseum na april voor het publiek geslo- jn zijn. De muziekbibliotheek het i het i 'e gebouw van het Museon lijft normaal toegankelijk, lat geldt ook voor het Museon tlf. Op een nader aan te kon- igen tijdstip in de zomer zul- Jn de nieuwe opstellingen in et Berlagegebouw van het Iemeentemuseum weer toe- Ankelijk zijn. DEN HAAG Ton Be rends, de onlangs terugge treden eigenaar van Gale rie Nouvelles Images, re serveerde in zijn expostie- beleid altijd veel ruimte voor jong talent. Op de jaarlijkse expositie „Jonge Kunstenaars" liet Berends zien wat hij op zijn stroop tochten door het land had ontdekt. Jonge kunste naars (zo rond de 25 jaar) die bij Nouvelles Images op een groepsexpositie hun werk toonden, kun nen dit moment beschou wen als een mijlpaal in hun carrière. Ton Berends gaf de exposanten vaak een paar jaar later de ge legenheid hun verdere ontwikkeling te laten Erik Bos. de nieuwe directeur van Nouvelles Images, lijkt de liefde voor aanstormende kunst met zijn voorganger te delen. Op dit moment laat hij werk van drie kunstenaars zien die de afgelopen jaren present waren op de exposities van Jonge Kunstenaars in Nouvelles Images. Hieke Luik en Eric Knoote behoorden tot de lichting van 1983, Ruud Lanfermeyer tot die van 1986. Het werk van deze drie nog steeds wel jonge kunstenaars heeft een heel verschillend karakter Een vergelijking maken ligt daarom niet voor de hand. Elke kunstenaar heeft eigen ruimtes gekregen in de galerie en moet daar op zijn of haar merites worden beoordeeld. Hieke Luik (1958) studeerde aan de kunstacademie in Den Bosch en aan de Jan van Eyck-academie in Maastricht. Ze woont momenteel in Am sterdam. Bij Nouvelles Images zijn van haar tekeningen en beelden te zien. Ze heeft een voorkeur voor natuurlijke ma terialen en organische vor men. Haar beelden bestaan uit eerlijke bouwstenen als hout, gips, marmer of brons. Het zijn heldere en afgeronde con structies. Een zo n beeld lijkt op een houten draagstoel met een gip sen voorwerp erop. Elk mo ment verwacht je dat vier sterke mannen de draagbaar plechtstatig de galerie zullen uitvoeren. De rationeel mense lijke interventie op de materi alen is evident: het hout is keurig gezaagd en het gips is glad afgewerkt. Het geheel maakt een solide indruk. Hie ke Luik bouwt bijna als een ambachtelijk kunstenaar Galerie Nouvelles Images, Westein de 22, Den Haag: Hieke Luik (beel- tekeningen), Ruud Lanfer- Galerie Aria, Toussaintkade 70, Den sculpturen die een natuurlijke vanzelfsprekendheid uitstra len. De mens heeft zich hier materialen uit de natuur toe geëigend, maar voor de veran dering is het resultaat nu eens opbouwend en gaat het niet ten kost van het materiaal. Mens en natuur bereiken hier een precair evenwicht. In de tekeningen met houts kool en pastel weet de kunste nares eenzelfde natuurlijke harmonie te creëren. De vor men zijn rond en vloeiend, de kleuren zijn zacht. Een van de tekeningen 'Zonder titel' (geen enkel werk heeft een titel) lijkt op de uitvergroting van micro-organismen onder een microscoop Een gefixeerde opname van krioelende een cellige diertjes die op punt staan zich te delen of juist sa men te vloeien. De tekeningen van Hieke Luik stralen een lieflijke rust uit; de spanning die er heerst, verontrust niet. De blank houten omlijsting Ruud Lanfermeyer: Zonder Titel. van de tekeningen versterkt dit effect: het papier zit achter glas op een houten paneel. Duidelijk zichtbare houtner ven aan de rand van de lijst vloeien als vanzelf over in de tekening. Bij een werk heeft Hieke Luik de houten nerven zelfs ingekleurd. Dubbele bodem Ruud Lanfermeyer (1956) stu deerde aan de Rietveldacade mie en aan de Academie voor Beeldende Vorming in Am sterdam. Van hem hangen bij Nouvelles Images zeer grote, maar ook heel kleine schilde rijen. De afmetingen variëren van 20 bij 30 cm tot 3 bij 3 me ter. De grote doeken hebben vaak een dubbele bodem: ach ter de enorm kleurrijke en woelige oppervlakte valt steeds een menselijke gestalte te ontwaren: waarschijnlijk de contouren van de kunstenaar zelf (op ware grootte). Deze werken handelen over de schilderkunst, titels als 'De kunstenaar als romanticus' en 'De kunstenaar als koning' zijn niet voor misverstand vatbaar. De persoonlijkheid van de kunstenaar lijkt op te lossen in een oceaan van kleur en be weging. Je hoeft maar even je gezicht af te wenden en de vage gestalte zal verdwenen zijn. Of staat hij juist op het punt door te breken om lang zaam sterker zijn stempel op het doek te drukken0 Het werk van Lanfermeyer ir riteert, want het laat zich op geen enkele wijze vangen. En toch keer je je er niet snel van af. De kunstenaar doet geen moeite de toeschouwer te be hagen. Hij toont een visioen of een droom die om uitleg vraagt. Vier werken dragen de titel 'De kunstenaar ontkent.' De kunstenaar wordt niet ont kend. maar 'ontkent' zelf. Een van deze doeken wordt volle dig in beslag genomen door iets wat lijkt op een hekwerk van houten palen. De vage ge stalte van de kunstenaar is daarop geschilderd. Hij is plat gedrukt tegen het hekwerk. Maar wat ontkent de kunste naar? De illusie van de vrij heid van de kunstenaar? Als een zijdelingse 'running gag' keren op veel van schilderijen telkens een of twee coniferen terug (soms klein, soms kolos saal). Raadselachtige, maar vooral ook relativerende con- Carla Kleekamp: Integratie. het werk van Lan fermeyer. De derde exposant bij Nouvel les Images. Eric Knoote (1953), toont werk met abstract-geo- metriche invloeden. Rationele, mathematische studies van vlak- en lijncomposities. Alle vierkante werken hangen er in de vorm van een ruit. Het is werk dat om een formele be schouwing vraagt waarbij Mondriaan en al het abstract- constructivisme wat daarna kwam in ogenschouw geno men moeten worden. Eric Knoot permitteert zich veel vrijheden in vergelijking met zijn toch vaak nogal puriteinse voorgangers. Er is bij hem ruimte voor spel en kleur. In Galerie Arta zijn momen teel ingekleurde etsen van Carla Kleekamp te zien. Sinds 1974 exposeert zij regelmatig in Nederland en daarbuiten (de laatste jaren onder andere in Parijs. Brussel en Frank furt). Haar werk is figuratief waarbij ze vaak een of meer mensen op haar etsen laat zien. Het zijn composities met een milde boodschap die zich vrij gemakkelijk laat raden. Op het werk De Vleeseters staan, vrij frontaal, een man en een vrouw afgebeeld af komstig uit de gegoede klasse, zo lijkt het althans. Beiden brengen een vork met daarop rauw en roodgekleurd vlees naar de mond. Onderaan valt een tekst te lezen over de bio- FOTO: PR industrie die zure regen ver oorzaakt en verantwoordelijk is voor nog vele andere mi lieurampen. Het tafereeltje is bijzonder komisch, daarom valt het nauwelijks als een aanklacht te beschouwen. Een veel te lief commentaar op een vreselijke misstand, zo zou een lid van het Dierenbevrijdings front ongetwijfeld zeggen. Boodschap De ets getiteld Integratie draagt ook een boodschap uit Oost en west ontmoeten elkaar en blijken familie. De Oosterse dame die in de spiegel kijkt ziet daarin het tweelingzusje van de Mona Lisa. Een tekst met oosterse lettertekens en een met Europees schrift ver sterkt het integratie-effect. We zijn allemaal lid van dezelfde grote familie. Zo is elke ets van Carla Kleekamp een sym pathieke gevisualiseerde ge dachte. Op de ets La Sècheres- se (de droogte) uit de serie de Mistral prijkt een sprinkhaan: niet de veroorzaker van een gruwelijke plaag, maar een sympathiek diertje. Op deze en op alle andere etsen toont Car la Kleekamp groot vakman schap en een subtiel gevoel voor kleur. Ze maakt even wichtige etsen, mooi afgedrukt op Japans zijdepapier en fraai ingekleurd. Een kunstenares die mild is in haar oordeel over de mensen en de dingen. HANS OERLEMANS (ADVERTENTIE) Zaken doen aan de haven. Uw Businesslunch bestaat uit een licht verteerbaar in 3-gangen menu en neemt niet langer dan 1 uur van uw tijd in beslag. Zeer ruime parkeergelegenheid aanwezig. Zaterdag en zondag geen lunch. kan het toch niet Dr. Lelykade 236 Scheveningen 070-548820 LISKE EN WISKE DE SPEELGOEDSPIEGEL Veel publiek voor ma tig Kinderkortestukkenfestival Eerste Leidse Kinderkortestukken festival. Gezien in Microtheater Im perium op 2 april. Wat zijn kinderen toch een be leefd publiek. Ze waren giste ren bereid langdradige en flauwe stukken met een slech te timing en hier en daar een aardig idee voor lief te nemen, naar het leek uit pure dank baarheid voor het feit dat er voor hen ook theater wordt gemaakt. Dat gebeurde tijdens het eerste Kinderkortestuk kenfestival in Microtheater Imperium. Na het tamelijk succesvolle grotemensenfestival met korte acts is er nu dus ook een vari ant voor de kinders. Het lijkt onwaarschijnlijk dat dit festi val regelmatig zal terugkeren: het was moeilijk voldoende deelnemers te krijgen en het niveau voldeed niet aan de wensen van de organisatie. De belangstelling wel. Niet ieder een kon naar binnen, en de eerste mensen van de wacht lijst alleen als een deel van het publiek op schoten werd on dergebracht. Helaas namen de kinderen niet zelf het podium in beslag, maar mochten ze genieten van kindertheater. Het geheim daarvan ligt volgens veel vol wassenen besloten in het met een gek hoog stemmetje pra ten terwijl voeten en knieën elkaar aankijken De inhoud is dan niet van belang. Gisteren was het niet zó erg, maar de sprookjes van poppentheater Lorre en kindertheater Par does uit Zoeterwoude werden toch al te krakkemikkig ver teld. De stierenvechtersscène van clown René Broersma was niet geweldig, maar tenminste kort. Jaap Slagman en Erik Siebel presenteerden prima, maar zij spelen ook kinderto neel dat wel de moeite waard Het grootste deel van de doel groep vond het toch wel leuk, maar de reacties waren lauw. Een paar balorige opmerkin gen en een horloge dat op zes tien verschillende manieren kon piepen waren de enige te kens van protest. DICK VAN TEYLINGEN WEST-BERLIJN Bekende filmmakers en producenten uit West- en Oost-Europa heb ben het afgelopen weekeinde in West-Berlijn de „Europese Cinema vereniging" opgericht. De filmmakers, onder wie re gisseurs Richard Attenborough en Frederico Fellini en acteurs Isabelle Huppert en Max von Sydow, kozen de Zweedse re gisseur Ingmar Bergmann tot „Wij zouden graag, als dat mo gelijk is, zoiets willen zijn als wat de PEN-club is voor schrijvers", verklaarde de Poolse regisseur Krzystztof Zanussi. Andere leden ver klaarden dat het doel niet is de gelijkschakeling van de Euro pese film, maar juist de ver sterking van de verschillen. „De Italiaanse film moet een manier vinden weer Italiaan- ser te worden, de Duitse zou weer Duits moeten zijn", ver klaarde de Italiaanse regisseur Bernardo Bertolucci, links, Stephen Frears midden en Claude Chabrol in discussie over de „Europese Cinema vereniging". Bernardo Bertolucci. De bijeenkomst heeft getoond, zo meende de Franse filmer Claude Chabrol, dat de ver schillen tussen diverse Euro pese films „vaak zeer groot zijn". Het was volgens hem al lang noodzakelijk om geza menlijk te werken aan het tot stand komen van een „Europa van de films". Aan de stichting van de Euro pese filmvereniging namen onder anderen verder deel Os car-winnaar Stephen Frears uit Engeland, de Hongaar Ist- van Szabo, de Westduitse Wim Wenders, de Pool Krzysztof Kieslowski, de Joegoslaaf Du- san Makavejev, de Franse fil mer Louis Malle, Jiri Menzel, Eric Rohmer en actrice Liv Ullmann. De congresdeelnemers beslo ten ook bij de Europese film prijzen een prijscategorie voor de jocumentaire film in te stellen. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen .30. 21.15. wo. ook 13.30. EUROCINEMA III: Cocktail (12): ma. di. wo 18.30 en 21.00. Avontuur met oen staartje (al); 21.30. i 13.45. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239); Twine (al); 19.00. 21.15. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Rain Man (al); 14.30. 1845. 21.15. Cocktail (al); The Accused (12); The Bear (al); 14.30. 19.00. 21.15. A fish called Wanda (al); 19.00. 21.15. ma. di. 14.30 Lady en de Vage bond (al), wo 14.30. •TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Amadeus (al); 20.00. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071- 125414): Zoete, zondige Suzan ne (16); 14.30. 19 00. 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Who framed Roger Rabbit (al): 19 00. 21.15. wo. ook 14.45. CITY THEATER II: Mujeres (12); 19.00. Buster (al); 21.15. Frank en Frey (al): wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel 01717-4354): Who framed Roger Rabbit (al); 20.15. Kiss of the spiderwoman (16); 20.45. lieuwe avonturen van Pippi Langkous; wo. 14.00. 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13.269): Big (al); 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN Moonwalker; wo. 14.00. 18.45. 21.30. ASTA 2 The ac cused (16); 14.00. 18.45. 21.30. ASTA 3 Betrayed (16); 18 45. 630637): Twins (al): 18 45. 21.30. CINEAC 2: Rain man (al); 14.00. 18.45. 21.30. CINEAC 3 The dead pool (16); 18.45. 21.30. 18.45. 21 30 ME- Twins (al); 13.45. 18.45. 21.30. ODEON 2: Clara's heart (al); 13 45. STUDIO 1 (Ketting straat 12b. tel. 656402): M. von Trotta: Paura e amore (16); 17 15. 19 30. 21 45. STUDIO 2: Heat and Sunlight (16); 17.30. El Lute (16); 19.30. 22.00. STUDIO 3: Lost in Amster dam (16): 17.30 Intervista (16); .45 Zaal 2: De kom- missaris; 19.30. 21.45. Zaal 3: 19.30. 21.45 Horror express; ma. The seven percent solu tion; di Berlin express; wo. wo. 14.00. CINEAC 3: Lady de vagebond; wo. 14.00. ME- TROPOLE 3: Lady en de vage- Geen première van Songs and Dances Concert door prijswinnaars van Iordens Viooldagen. Diligcntia, Den Haag. „Overmacht" verhinderde de eerste uitvoering van „Songs and Dances" door Klaas de Vries gecomponeerd voor de deelnemers aan de eerstvol gende Iordens Viooldagen. Violist Jaring Walta zou het werk gistermorgen in Diligen- tia ten doop houden, voor de toekomstige kandidaten een kennismaking met het ver plichte werk. „Wij, Klaas en ik waren nog niet klaar met het bijschaven, met het wegwer ken van haakjes en oogjes", vertelde Walta. „Er zou nie mand mee gediend zijn als wij het nu uitgevoerd zouden heb ben, de concoursdeelnemers zouden een niet geheel juiste indruk van het werk krijgen. Maar leuk wordt het wel. Wij hebben de partij voorzien van aanwijzingen maar toch blijft er voor de violisten ge noeg ruimte om de weergave een eigen karakter te geven". Docenten en violisten moeten dus nu op eigen kompas varen. Ook bij de Iordens Viooldagen is wel eens de vraag gesteld waarom de vioolstudie voorna melijk door meisjes wordt ge kozen. Een afdoend antwoord bleek niet te geven, wel werd het vorige maand in Amster dam gehouden Oscar Back concours gewonnen door een jongeman. Het Diligentiapu- bliek kon gistermorgen luiste ren naar de prijswinnaars van vorige Viooldagen: vijf vrou welijke violisten. De prijs die zij hebben gewonnen beteken de een stimulans om de inge slagen weg te vervolgen, dat bewezen op dit concert Sara Hochstenbach (kleine kinde ren worden groot- Saartje werd Sara), Annelieke van Beest. Mariska Godwaldt. Ja- nine Jansen en Sonja van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 9