l
Gebrek aan geloof is oorzaak angst
Wereldraad
verzwakt
oecumene
CcidócGouaan
>weer
I
£eldóc6otrumt
kerk
en
wereld
Reizen naar westen
vanuit DDR versoepeld
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
vrijdag 31 maart 1989 pagina
Vijf doden bij overval op missiepost
KAMPALA Een groep nomaden heeft een overval gedaan
op een rooms-katholieke missiepost in het oosten van Oeganda.
Daarbij zijn vijf doden en twee gewonden gevallen. De noma
den hebben zes jonge vrouwen ontvoerd, aldus het dagblad
Munno. De overvallers dwongen ongeveer 5.000 mensen, die
hun toevlucht op het terrein van de missiepost hadden gezocht
nadat veedieven hun dorpen onveilig hadden gemaakt, zich uit
te kleden en een traditionele dans ten uitvoer te brengen. Vol
gens de missionarissen Karl de Van en John Hudson waren de
nomaden gekleed in uniformen van het vroegere Oegandese
bevrijdingsleger UNLA. De aanval volgt op de terugtrekking
uit het gebied van de Oegandese regeringstroepen, die naar de
Keniase grens zijn gegaan waar de spanningen de laatste we
ken zijn toegenomen.
Onafhankelijke priesterbeweging in Hongarije
BUDAPEST Drie rooms-katholieke priesters in Hongarije
hebben een onafhankelijke beweging van priesters opgericht
onder de naam 'Cultores Pacis' (beoefenaren van de vrede). De
beweging beschouwt zich als een alternatief voor de officiële
priesterbeweging 'Opus Pacis' (werk van de vrede), die het be
leid van de Hongaarse regering steunt. De nieuwe beweging
streeft naar volledige vrijheid van godsdienst en scheiding^
kerk en staat in Hongarije. Verder wil zij de contacten tussen
priesters en priesterstudenten verbeteren. De drie priesters
wijzen 'Opus Pacis' beslist van de hand. Zij willen dat alle
priesters zich terugtrekken uit vertegenwoordigende politieke
organen als gemeenteraden en het parlement. Verder ijvert de
nieuwe beweging voor geweldloosheid.
Hoop niet zonder
wanhoop en wanhoop
niet zonder hoop
Italiaanse RK Kerk
begint geldwerving
onder gelovigen
ROME De RK Kerk in Ita-
lie gaat onder de gelovigen
geld werven om haar voortbe
staan te kunnen veilig stellen.
Volgend jaar vervalt de
staatssubsidie voor de salarië
ring van de ongeveer 40.000
priesters in het land. De gelo
vigen zullen de priesters dan
zelf moeten onderhouden. De
kerk zal hiertoe tijdens de
eucharistievieringen van 23
april en 15 oktober een
beroep op de gelovigen doen.
De staat zal de kerk van vol
gend jaar af dan wel niet
meer directe financiële steun
geven, maar indirect wordt de
kerk wel geholpen. Sinds dit
jaar kunnen Italianen jaarlijks
maximaal 2 miljoen lire (ruim
3000 gulden) aan giften voor
de kerk voor de belastingen
aftrekken. Dat geld kunnen
zij storten op het door de bis
schoppenconferentie ingestel
de centrale instituut ter on
dersteuning van de clerus. En
vanaf volgend jaar bestaat
daarbij nog de mogelijkheid
acht pro mille van de inkom
stenbelasting te bestemmen
voor een cultureel of sociaal
doel, zoals het instituut voor
de clerus.
Tijdens een buitengewone
vergadering vorig najaar
heeft de bisschoppenconfe
rentie zich beraden over de
financiële problemen van de
kerk. De gelovigen zal duide
lijk worden gemaakt dat de
kerk geen „supermarkt voor
de zielen" of „service-instel
ling van geestelijke goederen"
is, maar dat zij afhankelijk is
van de financiële hulp van de
gelovigen.
De Italiaanse pastores ontvan
gen dezer dagen een brief van
de bisschoppenconferentie
over de financiën van de
kerk, zo meldt het katholieke
dagblad 'Avvenire'. De pries
ters wordt geadviseerd de ge
lovigen erop wijzen dat het
niet alleen gaat om de salaris
sen van hun pastores, maar
ook om het voortbestaan van
het charitatief werk en het
missiewerk van de kerk. De
bisschoppenconferentie vindt
dat de priesters het goede
voorbeeld moeten geven door
een ingetogen levensstijl. Bo
vendien wordt er bij de bis
schoppen en priesters op aan
gedrongen de kerk in hun
testament te gedenken.
Knooppunt voor
jongerenpastoraat
in Leiden
LEIDEN Het Knooppunt
voor jongerenpastoraat en di-
akonaat wordt vrijdag 14 april
officieel geopend. Knooppunt
is een samenwerkingsverband
van de Leidse Hervormde en
de Gereformeerde Jeugdraad
en de Werkgroep Jongeren
Pastoraat van het dekenaat
Leiden.
Ter gelegenheid van de ope
ning wordt er een creatief
feest voor jongeren gehouden
rond thema's van het Conci
liair Proces. Daarbij komen
muziek, theater, geloven en
leven in Latijns-Amerika aan
de orde. Medewerking verle
nen de muziekgroep Ayarichi
en de Rotterdamse toneel
groep Chili met het theater
stuk „Een huivering van
hoop". Andere activiteiten
zijn: een panfluit bouwen bij
Tuya, kennis maken met Ni
caragua door Fred Beck, een
radio-reportage maken voor
MOKER, schrijven voor poli
tieke gevangenen en een
wandkleed of exotische hapjes
maken. De opening wordt
rond 20.00 uur verricht door
deken L. Banning van de
rooms-katholieke kerk, ds.
A.Th. Kramer van de her
vormde kerk en ds. H. Hor-
tensius van de gereformeerde
kerk. Belangstellenden zijn
vanaf half acht welkom in het
gebouw aan de Oude Rijn 44b.
Meer informatie is verkrijg
baar bij Jacqueline Schoon-
jegging) R.W. van Mourik Ie Aagte-
kandidaat te Aduard.
Beroepen Ie Leeuwarden (toezeg
ging) J. Gulmans te Hilversum.
t voor Krimpen at
lengew. wijkgemee
te Alblasserdam.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te West-Terschelling I.e.
Midsland H. Out te Hardinxveld-E
HET „DONKERE GAT" VAN DOMINEE WALSTRA
DRACHTEN "Het is
mij opgevallen dat bij het
bepalen van kerkelijke
beleid de angst om het ei
gen bestaan en de angst
voor bedreiging door de
ander onderhuids zo
sterk aanwezig is dat hij
verlammend werkt. Met
schitterende redenerin
gen, zoals: "De achterban
moet tijd hebben om mee
te komen', wordt de angst
verbloemd. Dit kwaad
moet bespreekbaar ge
maakt worden, zeker
door christenen die zeg
gen te geloven in de blij
de boodschap van verge
ving en bevrijding van
zonde en angst".
Dit zegt dominee J. Walstra
uit Drachten. Van zijn hand
verscheen deze week het
boek Het donkere gat, pasto
rale handreiking over angst.
Het boek biedt, naast een filo-
sofisch-dogmatische onder
bouwing van het onderwerp,
talloze praktijkvoorbeelden
van die angst: een dominee is
bang om in een uitzonderings
positie te belanden en om die
reden slikt hij zijn nieuwe op
vattingen over bepaalde bij
belboeken in; een midden
stander weigert ambtsdrager
te worden uit angst een deel
van zijn klanten te verliezen
die anti-kerkelijk zijn.
"Nog kwalijker wordt het",
aldus dr. Walstra, "als we ho
ren van pastores en hulpver
leners die de schouders van
angstige mensen extra zwaar
belasten met de verwijzing
naar het zondaar-zijn. In feite
Dr. Walstra: Het eindeloos gehakketak over Samen-op-Weg,
gezamenlijke avondmaalsvieringen en andere vormen van
doopbediening moet afgelopen zijn.
weten zij dan geen raad met
de angst, ze zijn er bang voor
en ze praten het van zich af
door de angstige medemens
onder te brengen in de cate
gorie zondaar. Geloven kan zo
ontaarden in angst hebben
voor de angst van anderen.
Geroepen om hulp te bieden
loopt men weg van de roepen
de, hem of haar achterlatend
met de echo van: Jezus redt,
roep Hem aan!"
Met andere woorden: de kerk
moraliseert nog steeds. "Ze
wijst nog altijd met het vin
gertje", aldus Walstra. "Het
enige wat je hebt te doen is
eindeloos tijd en liefde geven
en de angstigen laten weten
dat er plaats voor hen is".
Net als de mens is de kerk
ook angstig. Ook zij probeert
haar" angstgevoelens weg te
werken. Bezit (landerijen of
ander onroerend goed) bewa
ren en zieltjes winnen zijn
subtiele vormen van machts
vergroting "waarmee dan de
angst voor het bedreigde
voortbestaan van de eigen
kerk of de angst voor de ont
maskering van het eigen ge
loof toegedekt wordt. De ze
kerheid van geldbezit, van
het grote getal kan de sugges
tie opleveren dat je niet ang
stig bent, maar diep gelovig".
Wat betekent het geloof in
God, in Jezus Christus in dit
verband? Dr. Walstra die gro
te liefde voor de kerk heeft,
vindt dat hij juist om die re
den deze indringende vraag
aan de orde moet stellen. De
kerk schiet ziins inziens dui
delijk te kort. 'In deze wereld
die misschien wel naar de
knoppen gaat, moet je hoge
eisen stellen aan de kerk en
mag ze niet werken met lap
middelen".
Gehakketak
Peinzend: "Mijn kinderen zijn
nog een klein beetje kerkelijk,
maar hoe zal het gaan met
mijn kleinkinderen?"
Het moet afgelopen zijn, vindt
de Drachtster theoloog, met
het eindeloos gehakketak
over Samen-op-Weg, geza
menlijke avondmaalsvierin
gen, andere vormen van
doopbediening enzovoorts. In
ziekenhuizen, verpleeginrich
tingen en "achter het prikkel
draad van Hitier" zijn geza
menlijke avondmaalsvierin
gen nooit een probleem ge
weest, maar in een dorp of
stad is dit gegeven een blinde
vlek. "Waarom kan het daar
wel en hier niet", vraagt Wal
stra zich af. Op meerdere ker
kelijke vergaderingen heeft
hij deze vraag aan de orde ge
steld maar een antwoord is er
nooit gekomen.
Walstra: "Als ik er werkelijk
van overtuigd ben dat bij
voorbeeld een gezamenlijke
avondmaalsviering in de lijn
is van wat Christus van ons
vraagt en ik kan dit bijbels
onderbouwen dan ben je er
toch".
Zelf werkt Walstra mee aan
een theologische cursus voor
gemeenteleden. Vaak hoort
hij daar de klacht dat allerlei
nieuwe theologische denk
beelden niet in de thuiskerk
gepreekt worden. Predikan
ten die vaak wel op hoogte
zijn van de nieuwe inzichten,
durven hun nek echter niet
uit te steken. Veel dominees
houden er een studeerkamer-
en een preekstoeltheologie op
na. "Ik kan mij voorstellen
dat de jeugd de kerk de rug
toekeert", concludeert Wal
stra.
Op de vraag welke kant het
met de kerk op moet, ant
woordt de auteur van het
donkere gat: "We moeten te
rug i
le
de boodschap
Christus herkend kan wor
den. We moeten zoeken naar
e^n oorspronkelijk geloofs
vertrouwen zonder ja maars".
Walstra ziet heel andere vor
men van gemeente-zijn voor
zich. In boeken die nog op
stapel staan, wil hij hier nader
op ingaan.
"Er is nu bijvoorbeeld een bij
na volledige identificatie tus
sen dorp en kerk. Wat er ta
boe is in een dorp is ook taboe
in de kerk. De roddels van
het dorp klinken door in de
kerk. Ze functioneert als be
waarster en behoedster van
het dorp en niet als een kri
tisch tegenover".
GERRIT GEERDS
Dr. J. Walstra: Het donkere
gat, pastorale handreiking
over angst, Callenbach, Nij-
kerk 1989.
PAUL ABRECHT:
DEN HAAG De keuze
van de Wereldraad van
Kerken voor actie in
plaats van studie bete
kent een verzwakking
van de oecumenische
zaak. Tot deze conclusie
komt de Amerikaan dr.
Paul Abrecht, die van
1954 tot 1983 directeur
van de afdeling kerk en
samenleving van de We
reldraad was.
Abrecht schrijft dit in de
feestbundel voor dr. H.M. de
Lange .Met minder kunnen
we niet toe', die in Voorburg
is uitgegeven. In dezelfde
bundel wordt Abrecht door
prof. dr. H. Berkhof een „ta-
lentenjager" genoemd, terwijl
prof. dr. D.C. Mulder spreekt
van „de legendarische Paul
Abrecht".
Het behoort volgens Abrecht
tot het wezen van de oecume
ne dat de verschillende per
spectieven die er in de kerken
op sociale problemen leven,
bekritiseerd kunnen worden.
Of bij het opstellen van de
programma's daarvoor de no
dige discipline kan worden
opgebracht, is de toetssteen
voor de oecumenische integri
teit en tegelijkertijd de basis
voor de geloofwaardigheid
van de Wereldraad.
Vanaf het begin heeft de We
reldraad eraan vastgehouden
dat geen enkele politiek of
econonomisch systeem we
reldwijd de gerechtigheid zou
kunnen verwerkelijken, dat
de hoop op een revolutionaire
verandering in de richting
van een geheel nieuw econo
misch systeem een illusie was
en dat op dit terrein de be
langrijkste taak van de oecu
menische beweging was in
alle economische systemen
(kapitalistisch, gemengd of
communistisch) de factoren te
ontdekken die verantwoorde
lijk voor de wereldwijde soci
ale en oecumenische wanorde
zijn.
Rechterkant
Het impliciete of expliciete
vertrouwen op de socialisti
sche (marxistische) ideologie
heeft veel hedendaagse oecu
menische actiegroepen mis
leid, zo schrijft Abrecht. „He
laas heeft de bekoring van re
volutionaire verandering ons
in de oecumenische beweging
afgeleid van de analyse van
nieuwe bewegingen aan de
rechterkant." Daarom zal een
vernieuwde oecumenische be
weging pas echt in staat zijn
het christelijke fundamenta
lisme te beantwoorden als ze
de geëigende oecumenische
methode heeft herontdekt om
de sectariërs ter linkerzijde
uit te dagen.
De strijd tussen studie en actie
ontbrandde eind jaren '60 in
de Wereldraad. Omstreeks
1971 veranderde de theolooog
Gustavo Gutierrez uit Peru de
theologie van de revolutie in
de bevrijdingstheologie, die
meer een uitdrukkelijk mar
xistische interpretatie van de
oorzaken en geneeswijzen van
onrecht en onderdrukking
had. In de periode 1969-1976
werd geprobeerd om ih de
nieuwe sociale programma's
van de Wereldraad uitdruk
king te geven aan de vastbe
slotenheid het politieke en
economische syteem van de
wereld te veranderen. Actie
kwam in de plaats van oecu
menische studie.
Meningsverschillen
n de jaren '70 ontstonden bin
nen de Wereldraad er grote
meningsverschillen over prio
riteiten, programma's, karak
ter en doel van de oecumene.
De conflicten brachten strijd
om fondsen, macht en invloed
met zich mee. Volgens
Abrecht bereikte het conflict
een hoogtepunt tijdens de al
gemene vergadering van de
Wereldraad in 1983 te Van
couver, waar het programma
en de stijl grotendeels werden
beïnvloed door het activisti
sche perpectief. Het conciliai
re proces voor gerechtigheid,
vrede en behoud van de
schepping weerspiegelt het
„activistische, anti-studie,1
anti-expert" karakter van de
Wereldraad.
De verschillen duren tot op
de dag van vandaag voort en
weerhouden de Wereldraad
ervan effectiever te getuigen
voor sociale gerechtigheid, zo
schrijft Abrecht. Het is vol
gens hem nog niet mogelijk te
zeggen of er een kans op een
spoedige oplossing van dit
verdeeldheid zaaiende con
flict is.
Op bezoek in trainingscentrum
Dat ook de Russisch-orthodoxe kerk van de glasnost profiteert, blijkt uit deze foto. Een hoge
Russisch-orthodoxe geestelijke, archimandriet Cyrillus uit Kishinev, kon gisteren het inwendige
bekijken van een Russisch ruimtevaartschip. Samen met een aantal andere geestelijken was de
archimandriet te gast op het trainingscentrum voor Russische kosmonauten bij Moskou.
Opnieuw aanslag
op adviseur
Braziliaanse
RK Kerk
SAO PAULO Opnieuw is
een moordaanslag gepleegd op
een adviseur van de Brazili
aanse Rooms-Katholieke
Kerk. Het slachtoffer, Anto
nio Eder de Souza, is met ern
stige verwondingen in de
buik opgenomen in het zie
kenhuis van Manaus in het
hart van het Amazonegebied.
Eder de Souza is juridisch ad
viseur van de pastorale com
missie voor het grondbezit
van de RK Kerk in het noor
den van Brazilië, die de land
loze boeren steunt in hun ac
ties tegen de grootgrondbezit
ters. De aanslag had om twee
uur 's nachts plaats vlakbij
het huis van zijn broer in het
centrum van Manaus. Drie
onbekenden losten vier scho
ten op hem.
Eder de Souza is niet de eer
ste medewerker van de kerk
op wie een aanslag is ge
pleegd. De afgelopen jaren
zijn herhaaldelijk bisschop
pen, priesters en leken-mede-
werkers van de kerk die de
zijde van de landloze boeren
hebben gekozen, met de dood
bedreigd of slachtoffer gewor
den van een aanslag op hun
leven.
BERLIJN Begin april
wordt in de DDR een nieuwe,
soepeler regeling voor reizen
naar het westen van kracht.
Met deze nieuwe regeling
worden de regels die begin dit
jaar in werking traden en
door veel Oostduitsers als te
beperkend werden beoor
deeld, buiten werking gesteld.
Dat hebben vertegenwoordi
gers van de Evangelische
Kerk in de DDR gisteren te
horen gekregen van de staats
secretaris voor kerkzaken,
Kurt Löffler. De nieuwe rege
ling, die op zeer korte termijn
in het Oostduitse staatsblad
zal verschijnen, moet misver
standen uit de weg ruimen en
voor de burgers duidelijk en
te controleren zijn, zo heeft
Löffler volgens een der deel
nemers aan het gesprek, de
Oostberlijnse predikant Man
fred Stolpe, meegedeeld.
Particulieren zullen voortaan
naar de tantes, ooms, neven
en nichten van hun huwe
lijkspartner mogen reizen.
Sinds begin dit jaar mocht al
leen degene van de huwelijks
partners met directe bloed
verwantschap naar een fami
lielid in het westen reizen.
Verder zal een ernstig gehan
dicapte man of vrouw een be
geleider mogen meenemen.
Oostduitsers mogen voorts al
vier weken voor de te ver
wachten geboorte van een fa
milielid in het westen of drie
maanden na de geboorte een
vergunning aanvragen.
Het gesprek, waartoe Löffler
het initiatief had genomen,
had kennelijk plaats in ver
band met de bijeenkomsten
van de synoden van de Evan
gelische Kerken van Berlijn-
Brandenburg en Sachsen. Bei
de synoden zijn van morgen
af bijeen. Twee weken gele
den uitte de synode van de
Evangelische Kerk in Mec
klenburg zware kritiek op de
reisbepalingen die sinds tegin
dit jaar van kracht zijn. Vol
gens de synode was er sprake
van achteruitgang in vergelij
king met vroegere regelingen.
Zij meende dat de DDR-lei-
ding onvoldoende rekening
had gehouden met de resulta
ten van de bijeenkomst over
veiligheid en samenwerking
in Europa die in januari in
Wenen werd afgesloten. Vol
gens de synode moest de
DDR-leiding tegenover de
burgers de verplichtingen na
komen waarmee zij in Wenen
had ingestemd.
Servische opmars
In Joegoslavië heeft partijleider Slobodan Milosevic uit»
delijk dan toch zijn zin gekregen: de autonome provincie
sovo verliest de macht aan de deelrepubliek Servië. V
Kosovo blijft alleen de culturele autonomie over. Het pat i
ment van Kosovo heeft zich zelf de strop om de nek gele 1:
Het stemde in met een omstreden grondwetswijziging
voor de Servische partijleider Milosevic al maandenlang
agressieve campagne voerde. Het zegt wel iets over de pi
tieke onmacht van de Albanezen, die negentig procent
de bevolking van Kosovo vormen. In de provincie werd
noodtoestand afgekondigd, in de straten van de hoofds
patrouilleert het leger nadat bij botsingen met de politie ti
tallen doden vielen en honderden gewonden; de Alban
partijleiders hangt een proces wegens hoogverraad boven
hoofd.
MILOSEVIC mobiliseerde vorige zomer week na we
honderdduizenden Serven die zich sterk maakten „hun"
sovo te heroveren voor Servië. Onwillige partijleiders
Montenegro, in de andere autonome provincie Vojvodina
tenslotte in Kosovo zelf werden gewipt. De Joegoslavist
partijleiding bezweek voor de druk van de straat
lement van Kosovo tenslotte zelf ook. Door de grondwetsv
ziging komen naast de buitenlandse politiek en de econoi
sche planning van Kosovo ook de politie en de rechtsspra
in handen van de Serven.
in kosovo wordt gevreesd dat de Serven vanuit die mach
positie zullen proberen het rad van de geschiedenis terug
draaien. In de nieuwe grondwet komt een artikel over
zinsplanning, dat bedoeld is om de forse aangroei van de
banese bevolking af te remmen. In twintig jaar tijd is de
banese bevolking van Kosovo verdubbeld, die van de Serv
daalde. Het geboortecijfer van de Albanezen in Kosovo is
vendien drie keer zo hoog als dat in de rest van Joe^slav
MILOSEVIC wordt verweten een Stalinist van de
stempel te zijn, maar de strijd om de hegemonie over Koso
toont aan dat het conflict niet ideologisch, maar national
tisch is. Zowel Albanezen als Serven maken op historisc
gronden aanspraken op Kosovo. Vanuit democratisch o<
punt is het echter zonder meer duidelijk dat de meerderhi
in Kosovo gevormd wordt door de Albanezen en dat
volg deze Albanezen recht hebben op de eigen republii
waarvoor zij al sinds jaar en dag ijveren.
De grondwetswijziging betekent tevens het definitieve ei
de van het Tito-tijdperk. Voor het eerst wordt er gesleutc
aan de grondwet die Tito er in 1974 doordrukte. Tito schi
een federaal systeem, bedoeld om de hegemonie te voork
men van de Serven, die de grootste bevolkingsgroep in Jo
goslavië vormen. Hij deed dit door Kosovo en Vojvodina
te maken van de Servische republiek en ze bijna volledi
autonomie te verlenen. De hernieuwde greep op Koso
vormt een belangrijk wapenfeit voor de Servische opmars
Joegoslavië. Slobodan Milosevic heeft de Vojvodina aan zi
onderworpen, vervolgens Montenegro en nu Kosovo. De S
ven zijn er van overtuigd dat zij op dezelfde manier ook
noordelijke republieken Slovenië en Kroatië op de kniei
zullen krijgen.
BH
50
lai
lamp
a[ zestij
actie
op d
was
met
Ned(
econ
weel
uit.
E
DEI
noo
cun
sch<
wel
kijk
gel\
pott
den
ove
Ban
het<
van
dru
Maart zeer zach t en zeer na t
DE BILT (KNM) Maart 1389 behoort tot één van de zachti
maartmaanden van de eeuw. De gemiddelde temperatuur
Bilt is normaal in maart 4,8 graden, terwijl dat deze maand
graden was. Er kwamen in De Bilt slechts 2 vorstdagen
tegen 12 vorstdagen normaal.
Maart was ook een nattere maand dan gewoonlijk. Gemidde
over het land viel tot nu toe 85 mm neerslag, terwijl dit ande
gemiddeld slechts 48 mm is.
Het aantal uren zonneschijn was ongeveer gelijk aan de gemi
delde hoeveelheid van andere jaren. Het aantal uren zo
maart was tot gisteren gemiddeld over het hele land 100
terwijl dit normaal voor de hele maand 112 uur is.
Wolkenvelden
DE BILT (KNMI) Verande
ringen in de algemene druk-
verdeling zullen tot gevolg
hebben dat ons land enkele
dagen in een oostelijke stro
ming komt te liggen. Al in de
komende nacht draait de wind
naar noordoost tot oost en
neemt overdag tot matig toe.
In het waddengebied wordt de
wind later mogelijk vrij krach
tig, kracht 5. Vanaf Noord-
Duitsland en het Oostzeege
bied breiden wolkenvelden
zich in de oostelijke stroming
naar onze omgeving uit. Moge
lijk valt daaruit wat zeer lichte
regen of motregen, neerslag
van enige betekenis wordt niet
verwacht. De temperaturen
komen geleidelijk op een wat
lager niveau. Op zaterdagmid
dag is het in het Waddenge
bied niet warmer dan een
graad of 10, in het zuiden kan
echter de 15-gradengrens op
enkele plaatsen nog net wor
den bereikt. Een in Scandina
vië aanwezig hogedrukgebied
neemt geleidelijk nog verd
in betekenis toe terwijl i
druk in Frankrijk laag blij
Hierdoor houdt de oostenwii
nog enkele dagen aan er
af en toe zelfs krachtig
den.
rijwel overal zonnig. Middagtemp i
ituur van 3 graden in Oost-Zwed! r
bij Stockholm tot 9 graden in Wei
Noorwegen, 's Nachts op veel plai
hedenmorgen
Tocht langs
bloemen
DEN HAAG Volgens het
Nederlands Bureau voor Toe
risme is het de komende week
de moeite waard een tocht te
maken langs velden met bol
gewassen en bloesembomen.
Een overzicht van de moge
lijkheden:
streek tussen Leiden en
Haarlem: narcissen worden
•minder, tulpen komen voor
zichtig uit
streek tussen Haarlem en
Den Helder: krokussen en
narcissen nog redelijk, hier en
daar wat tulpen w«
streek Hoorn/Enkhuizen:
krokussen en narcissen rede- aai
lijk, nog geen tulpen £aj
Keukenhof: binnenparade LÖ1
tot en met 3 april: amaryllis- no>
.freesia, hyacinthen. Van 5 tot
Singapore