Jaap Tule legt bijbel uit voor arbeiders Joodse pers VS schetst te negatief beeld van paus CeidócSowum m P >weer V t< u kerk wereld Kardinaal wil einde aan boycot van Nicaragua GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CcidócSomcmt WOENSDAG 29 MAART 1989 PAG® Christenen bouwen kerk in islamitisch gebied AMMAN Voor het eerst sinds 1300 jaar is in de Jordaanse havenstad Al-Aqabah een kerk gebouwd. Gebouwen voor de christelijke eredienst zijn altijd verboden geweest, omdat de stad ligt in het gebied rond de islamitische heilige steden Mek ka en Medina. Christenen in de Jordaanse stad hebben een beroep gedaan op een artikel uit de islamitische wet dat in de vergetelheid was geraakt. Zij ontdekten dat de profeet Moham med geen bezwaar heeft gemaakt tegen christelijke kloosters in de wijde omgeving van de heilige steden en kregen toestem ming voor een klooster met bijbehorende kerk. Het klooster en de St. Nicolaaskerk zijn ingewijd door de grieks-orthodoxe pa triarch van Jeruzalem. De kloosterkerk zal worden gebruikt door orthodoxe, rooms-katholieke en evangelische christenen uit Al-Aqabah. Hardlopende priesters maken reclame voor religieus leven LOS ANGELES Hulpbisschop Carl A. Fisher en veertig nonnen, priesters en seminaristen hebben de marathon van 'Los Angeles aangegrepen om reclame te maken voor het reli gieuze leven. Temidden van 19.000 andere renners demon streerden zij dat priesters en religieuzen gezonde mensen met een roeping zijn. De groep hoopte zo een beter image af te dwingen en meer mensen te bewegen de kerk te dienen. Voor dat zij van start gingen, hebbén de veertig hardlopers van 10.000 mensen de toezegging gekregen voor meer religieuze roepingen te zullen bidden. Vijfendertig lopers haalden de eindstreep. De hulpbisschop, die maanden had getraind voor zijn eerste marathon, moest al na twaalf kilometer afhaken. George Aguilera, een 32-jarige pastoor, deed ruim drie uur over de marathonloop van 42 kilometer. Het is met een nieuw idee als met nieuwe schoenen: men heeft er in het begin meer last dan gemak van. Jean de Boison BEVRIJDINGSTHEOLOGIE IN NEDERLAND ROTTERDAM „In de bijbel staat: maak je maar niet druk over wat je moet zeggen. De woorden worden je wel in de mond gegeven. Ik heb de waarheid daarvan steeds mogen ervaren". Voor Jaap Tuk (68) uit Rot terdam is het nog steeds won derbaarlijk. Tegenover hoog waardigheidsbekleders, in en buiten de kerk, spreekt hij vrijmoedig, ook tegen de be langen in van die vertegen woordigers. En de onge schoolde arbeider schrijft boe ken, waarin de boodschap van de evangelieën wordt uiteen gezet in een taal die arbeider begrijpt. De Rotterdamse arbeidersjon gen die de lager school niet kon afmaken omdat hij moest werken voor het gezin zou je een bevrijdingstheoloog kunnen noemen. Kenmer kend voor bevrijdingstheolo gie is onder meer het vertrek punt in de ervaring, de wer kelijkheid van alledag, om vandaar uit theologisch te werk te gaan. En dat is pre cies wat Jaap Tuk ook doet. De knechting van zovelen in de Latijnsamerikaanse samen leving is een vruchtbare bron van een theologie die de on derdrukkende structuren ont maskert en de machtigen hun plaats wijst. In de Nederland se verhoudingen kun je dat niet zo maar nazeggen, maar voor Jaap Tuk is er degelijk verwantschap met de bevrij dingstheologie van Latijns- Amerika. Want, zo zegt hij, „wij hebben hier de steeds scherper wordende tweede ling van de samenleving. Dat is voor mij een geloofspunt. Geloven houdt voor mij in: je laten roepen in dienst van de medemens. Dat is toch de kern van de beweging die Je zus is begonnen?" Die dienst aan de medemens houdt ook in het ontdekken Jaap Tuk van waar het tout is gegaan. Hoe kan het toch, dat mensen zo veel meer macht, geld en mogelijkheden, hebben ver kregen dan anderen? Wie om zich heen kijkt, ziet dat het is gegaan ten koste van die an deren. De schuldigen moeten met naam en toenaam ge noemd worden. De kerk als beweging van Je zus is geroepen de schrijnende gevolgen van die tweedeling in de samenleving te laten zien en de oorzaken ervan bloot te leggen. Ingaan op op merkingen als zou het wel niet zo'n vaart lopen met de armoede in Nederland. Laten zien hoe erg het wel is en hoe dat niet mag in zo'n rijk land". Jaap Tuk is bij de kerk opge groeid (vader katholiek, moe der ngderlands-hervormd), maar raakte ervan ver vreemd. „Waar is de kerk in onze sociale strijd", vroeg hij zich af, staande in de harde werkelheid van het arbeiders bestaan; hij raakte verbitterd. Als de kerk al iets van zich liet horen, dan was het in een „fijnbesnaarde taal" die voor de arbeider in de Rotterdamse haven en fabrieken niet te verstaan was omdat ze niet stem kon geven aan „de har de klacht van de arbeid". De wrok en de vijandigheid jegens de kerk zijn verdwe nen. Het begin daarvan lag voor Jaap Tuk in de ontmoe ting met priesters van het be- drijfsapostolaat. Al snel kwamen ook de ont moetingen met dominees; la ter ging het pastoraat onder de arbeiders gezamenlijk op in DISK, de dienst in de in dustriële samenleving vanwe ge de kerken. „Ik stond wan trouwend tegenover die men sen van de kerk. Toen ze zei den: die bijbel is een boek waarin het over de armen gaat, toen heb ik gezegd: als dat waar is, als dat boek over ons gaat, dan kan ik het zelf ook wel lezen. Want hoe zou het over mij kunnen gaan als ik het zelf niet zou kunnen begrijpen?" „Dat is het begin geweest van een enorm avontuur, dat nog steeds doorgaat. Ik raakte in de ban van de verhalen; ik ontdekte dat het in de bijbel inderdaad om de mens gaat die onderdrukt wordt, die tot slachtoffer is gemaakt en dat het in het evangelie gaat over de uittocht uit die onderdruk king." „In Genesis lezen we al van een werkstaking. Geen steen meer op de ander voor de fa rao. Het verhaal van de uit tocht van het volk Israel is ook geschreven voor mensen in onze tijd, waar ook ter we reld, die zelf geen heer en meester zijn". „Ik kon m'n mond niet hou den over m'n ontdekkingen en praatte over de bijbel met m'n kameraden op het werk. Dat vond weerklank en som migen zeiden dat ik die din- FOTO: DE JONG VAN ES gen moest opschrijven. Dat gebeurde. De eerste bijbelo verweging ging over „de ar beider in de wijngaard". Veel mensen op het werk wilden het hebben. Later ook ande ren, van buiten. Het kostte me veel stencilwerk en post zegels. Maar dat was niet erg, want je merkte dat mensen er wat aan hadden. De bijbel be gon voor hen te leven De bijbeloverwegingen van Jaap Tuk kregen steeds meer bekendheid, zodanig dat ze werden uitgegeven door DISK- Rotterdam-zuid. Een van ziin boeken is inmiddels vertaald in het Duits en vindt daar, met name onder de jon geren, veel weerklank. Lang niet iedereen is blij met z'n teksten. Omdat hij bij voorbeeld Maria, de moeder van Jezus, een arbeiders vrouw noemde en dat zou een belediging zijn, zo werd hem op weinig verheffende wijze meegedeeld. „Tegenover zul ke negatieve reacties staan zo veel goede", zegt hij, „ik stoor me er maar niet aan. Ik wil proberen zo veel mogelijk te doen voor de zaak waar het om gaat. Dat is bevrijding van onderdrukking, bestrijding van onrecht". Wat hem betreft gaat het daarbij niet alleen om econo mische kwesties. De vrouw bijvoorbeeld wordt naar zijn oordeel vaak onderdrukt in haar positie. Vanuit de bijbel bijvoorbeeld via de verha len over Elisabeth of Maria mag je daarin niet berusten. Juist omdat God de vrouw vooraan zet (vrouwen zijn bij voorbeeld de eerste getuigen van Jezus' opstanding) zou dat ook in de kerk moeten gebeu ren. Anders gezegd: Jaap Tuk vindt dat in de katholieke kerk de vrouw wordt doorge schoven naar de tweede plaats. „De vrouw is als moe der leven dragend en leven brengend. Door haar naar de tweede plaats te verschuiven, kan de kerk niet meer moe der zijn maar wordt ze een le raar die steunt op de macht van de leer". Jaap Tuk is 68 jaar. Zijn strijd voor rechtvaardige verhou dingen tussen mensen gaat onverminderd door. „Ik wil geen kansen ongebruikt laten om de weg te gaan die gewe zen is. Als mens ben je ge neigd in je eigen straatje te blijven lopen, maar je blijft je opdracht houden. En het uit voeren van een opdracht vraagt soms moeite. De bereidheid om de weg te gaan die Hij is voorgegaan, dat is ten diepste de kern van het christelijk geloof. Hem navolgen, tot en met iedere consequentie". LÜTSEN KOOISTRA „Uittocht van een arbeider" (over het boek Exodus), „Een arbeider en zijn bij bel" en „Ontmoeting met Lucas" van Jaap Tuk zijn uitgaven van DISK. Inlich tingen: 010-849414/010- 4832048 Huigendijk 16. 3079 GJ Rotterdam. Gereformeerd jeugdwerk wil stoppen met jongerenkampen DRIEBERGEN Het Lande- lijk Centrum voor Gerefor meerd Jeugdwerk (LCGJ) overweegt een punt te zetten achter de vakantiekampen voor jongeren. Onder druk van de aanstaande bezuinigin gen is een commissie tot de conclusie gekomen dat het kampwerk in zijn huidige •vorm geen toekomst meer heeft. Hubert de Kok van het LCGJ bevestigt dat het kampwerk „op de schopstoel zit". Het algemeen bestuur van het centrum, dat dit jaar het honderdjarig bestaan van het gereformeerd jeugdwerk viert, moet op 28 april een be slissing nemen over het voor stel dat vier bureaumedewer kers hun baan kan kosten. Met ingang van 1 januari 1990 verlaagt het ministerie van WVC de subsidie aan het LCGJ met 350.000 gulden. De Kok legt uit dat deze bezuini ging het best kan worden af gewenteld op het kampwerk, omdat de andere activiteiten van het LCGJ, zoals de vor ming van kader en de produc tie van programmamateriaal, voor het plaatselijk jeugdwerk van groter belang zijn. Bovendien kunnen de vakan tiekampen steeds moeilijker concurreren met reisbureaus die zich op de jeugdmarkt hebben gestort. Overleving zou mogelijk zijn als het LCGJ de kampen commercië ler zou gaan aanpakken, maar daar heeft het centrum wei nig,zin in. Opmerkelijk is, al dus De Kok, dat de LCGJ- busreizen naar Hongarije en - trektochten in Noorwegen het goed doen, maar dat gerefor meerde jongeren niet erg warm lopen voor een reis naar de oecumenische ge meenschap in Taizé. De Kok verwacht dat het al gemeen bestuur wel akkoord zal gaan met het voorstel, hoe triest dat ook is. De vakantie kampen worden immers al zeventig jaar georganiseerd en zijn daarmee „gezichtsbepa lend" geworden voor het ge reformeerd jeugdwerk. Er wordt wel gedacht aan een passend vervolg op de jeugd kampen. Ieder jaar gaan on geveer 2000 gereformeerde kinderen en jongeren met het LCGJ op stap. MANAGUA De Nica raguaanse kardinaal Mi guel Obando y Bravo heeft de Verenigde Sta ten opgeroepen de econo mische boycot tegen zijn land te beëindigen. Nu het democratiseringspro ces in Nicaragua op gang komt, moet Amerika een einde maken aan het handelsembargo dat in 1985 werd afgekondigd. Zo'n besluit zou een stap op weg naar vrede zijn, aldus de aartsbisschop van de hoofdstad Mana gua. Het ineenstorten van de Nica raguaanse economie is groten deels het gevolg van het han delsembargo, zo zei hij in een radiotoespraak ter gelegen heid van de hervatting van de Amerikaanse steun aan de contra's. Kardinaal Obando y Bravo heeft vorig jaar tussen de sandinistische regering en de contra's bemiddeld. Het staakt-het-vuren is de eerste etappe op weg naar een einde aan het bloedvergieten. Naar schatting 50.000 mensen heb ben het leven verloren tijdens de burgeroorlog, die volgens Obando zo goed als over is. De voorwaarden voor deze hulp die uitsluitend voor niet- militaire doelen is bestemd, verplicht de contra's geen en kel schot meer af te vuren, zo zei de kardinaal. Zij zouden elke hulp verspelen als ze mi litair nog actief zouden zijn. Vorige week maakte presi dent Bush bekend dat hij met instemming van beide partij en in het Congres 45 miljoen dollar (ongeveer 90 miljoen gulden) ter beschikking van de contra's had gesteld. Eerder deze maand had de Nicaraguaanse leider Daniel Ortega laten weten dat een rooms-katholiek radiostation zijn nieuwsuitzendingen mag hervatten en dat tien verban- Miguel Obando Y Bravo FOTO AP nen priesters naar Nicaragua waarvan de uitzendingen op mogen terugkeren. 11 juli vorig jaar werden ver- Het gaat om Radio Catolica boden. NEW YORK Door be paalde politieke kwesties te accentueren verdoezelt de joodse pers in de Vere nigde Staten dat paus Jo hannes Paulus II „een echte pionier" is op het gebied van de betrekkin gen tussen de RK Kerk en het jodendom. Dat zei de gedelegeerde van de Amerikaanse bisschoppen conferentie voor de relatie met de joden, Eugene Fischer, tijdens een conferentie in New York. Hij wees op de fel le kritiek in' de joodse pers op de ontmoetingen van de paus met PLO-leider Yasir Arafat en de Oostenrijkse president Kurt Waldheim. Volgens Fischer is het „echte verhaal" dat de paus met gro te volharding inhoud geeft aan de verklaring over het jo dendom 'Nostra Aetate' van het Tweede Vaticaans Conci lie. Op dat terrein is deze paus een echte pionier. Het is rampzalig dat dat in de joodse pers wordt verdoezeld. Geen enkele paus heeft zo vaak en zo diepgaand de rela tie met de joden aan de orde gesteld. Fischer merkte dat zelf bij de samenstelling van een boek met alle uitspraken van deze paus over de joden. Geen enkele paus voor Jo hannes Paulus heeft voldoen de uitspraken gedaan om een heel boek te kunnen vullen. Judith Banki van het Ameri kaanse Joodse Comité zei dat vele joden niet beseffen hoe gelukkig het is dat juist een zo behoudende paus als Johan nes Paulus II zoveel waarde hecht aan verbetering van de betrekkingen met de joden. Daardoor wordt de relatie met het jodendom geen „lie velingsonderwerp" van pro gressieve katholieken, maar een zaak die velen in de RK Kerk ter harte gaat. Moslims mogen blijven verkopen in Veghel DEN HAAG Moslims in Veghel hoeven het winkeltje in hun moskee niet te sluiten. De ge meente Veghel vond de verkoop van groente, fruit en brood „oneerlijke concurrentie" en had be volen dat in de moskee alleen nog maar religieu ze goederen mogen wor den verkocht, maar de Raad van State heeft dit besluit gisteren geschorst. De motivatie wordt pas over enige weken bekend gemaakt. De islamitische gemeenschap in Veghel vond de dreigende winkelsluiting een „funeste aanslag" op het het voortbe staan van de moskee. Zonder de inkomsten uit de verkoop kunnen de maandelijkse las ten niet meer worden betaald. Een beroep op de ongeveer 150 leden tellende islamitische gemeenschap is onmogelijk, omdat „helaas het overgrote deel daarvan uitkeringsge rechtigd is", zo liet raadsman J.W.M.M. Verheggen vorige week tijdens de zitting weten. kelijke verband tussen het da gelijks moskee-bezoek en „de omstreden detailhandel". De moslims moeten levensmidde len kunnen kopen die in overeenstemming zijn met hun geloofsovertuiging. Er is volgens Verheggen helemaal geen sprake van oneerlijke concurrentie, omdat de mos kee alleen verkoopt aan leden van de islamitische gemeen schap en in haar beperkte as sortiment goederen heeft die de gewone kruidenier niet in huis heeft. De meeste moskeeën in Ne derland houden er een eigen winkeltje op na. Sjamir wacht andere VS rnhe ederla ag in s WANNEER de Israëlische premier Jitzhak Sjamir volge Jjj week weer eens naar de VS gaat, zal hij daar niet alleen eljighc andere minister van buitenlandse zaken aantreffen, n m acti de p :tie, g< za' :n, m£ ook een enigszins ander geluid horen. Sjamirs minister Buitenlandse Zaken, Mosje Arens, heeft onlangs de ve derde sfeer in Washington al kunnen opsnuiven. Voorbij de dagen van Reagan, waarin de VS onvoorwaardelijk jvaÜei ter Israël stonden. liddelc je wef ,ME De nieuwe Amerikaanse minister van buitenlandse zal 'a^p! James Baker, maakte Mosje Arens duidelijk dat Israël noods gedwongen zal worden met de PLO te onderhandtn reg indien overleg met Palestijnen, die géén lid van de PLO elijke op niets uitloopt. Baker waarschuwde Arens er zelfs voor Israël niet langer zou kunnen rekenen op de automatii vetobescherming van de VS in de Veiligheidsraad van v VN. En als bewijs dat de VS dit ernstig menen, kondigdi een nieuwe gespreksronde aan tussen de PLO en de Tunis. Dat overleg is inmiddels al achter de rug en Wash ton heeft er niets bereikt. Die stevige taal wil natuurlijk nog niet zeggen dat de vj zijde van de PLO hebben gekozen. Het is echter wel een delijk signaal dat de VS van oordeel zijn, dat Israël err werk moet gaan maken van een vredesregeling met de lestijnen. De vraag is maar: met welke Palestijnen? VOLGENS Sjamir moet dat gebeuren met Palestijnen de bezette gebieden wonen en niet met vertegenwoordi van de PLO, een organisatie die hij nog steeds als een reur- en moordenaarsbende beschouwt. Inmiddels is ui (V lekt dat Sjamir Washington zal voorstellen dat Israel in bezette gebieden verkiezingen organiseert als onderdeel een voorlopige vredesregeling. Hij hoopt op die manier P ian ji stijnse leiders te vinden, met wie in een later stadium om vilde handelingen over een soort autonomie zouden moeten ;aan den gevoerd. MAAR wat te doen een vraag die minister van finam Simon Peres heeft opgeworpen wanneer blijkt dat j'"" Palestijnse volk zich identificeert met de PLO? Bovem zal de PLO van Jassar Arafat niets voor het plan van Sja voelen, zeker niet nu juist deze week binnen de Bevrijdii organisatie weer eens een afscheidingsbeweging is ontst v' van meer radicale leiders, die op die manier het vredess aa* ven onder leiding van de VS willen dwarsbomen. Op zijn beurt is Sjamir niet bereid een Palestijnse skjggg naast Israël te dulden. Ook wil hij een essentieel program punt van zijn partij, nl. het vestigen van nieuwe joodse derzettingen in bezet Palestijns gebied, niet opgeven. Lam -J ruil voor vrede heeft volgens Sjamir geen zin. Even 1( heeft volgens hem de nederzettingenpolitiek iets te ma ecteu met een vredesregeling met de Palestijnen. egi ha )EN jlund Ie vo icatic out". ,De d port iet ht Ie dai SjAMIR wordt op dat punt echter tegengesproken door Jaffe Instituut voor Strategische Studies. Dit kwam onl, tot de conclusie dat de oprichting van een onafhanke Palestijnse staat in de bezette gebieden voor Israel het mi van alle kwaad zou zijn. Alle overige opties het voor ren van de huidige toestand, het uitroepen van een stijnse mini-staat in de Gaza-strook en Palestijnse auton< in een federatie met Jordanië zouden op den duur Israël de toestand onhoudbaar maken. De oprichting vai Palestijnse staat in de bezette gebieden zou Israël daan gen de kans geven nog enige invloed en controle uit te nen. Als Israel de toestand verder maar laat aanmoddt dan slaat het zichzelf alle mogelijkheden uit handen oi ontwikkelingen in voor Israel gunstige zin om te buigei Zo redeneert het Jaffe Instituut, maar de kiezers redeneUTR] anders. Bij de recente gemeenteraadsverkiezingen hebberjkund Sjamirs partij, de Likoed, een klinkende overwinning zorgd. In Israël lijken de geesten definitief op confront ien ingesteld. Hoe moet men bijvoorbeeld de stemming ondet {acti' gewone Israëlische kiezers beoordelen wanneer een mini jieke van Sjamirs regering, té weten industrieminister Ariel van ron, in het publiek een oproep tot moord op PLO-leiderkracl sar Arafat doet? Zo'n benadering kan in elk geval nooit vrede leiden. ddi ÏZ1 Zonnige perioden DE BILT (KNMI) Het ho- gedrukgebied dat vandaag bo ven ons land ligt trekt lang zaam in oostelijke richting weg. Vannacht kan er nog wat bewolking aanwezig zijn van een oude frontale zone, maar er komen ook opklaringen voor die er dan weer voor zor gen dat in de nacht en vroege ochtend een enkele mistbank onstaat. Overdag krijgt de zon de overhand, er komen zonni ge perioden en het blijft droog. Komende nacht daalt het kwik tot ongeveer 5 graden om overdag weer op te lopen tot een graad of 17. Er waait een zwakke tot matige wind uit het zuidwesten. Het ziet er naar uit dat het droge en zon nige weer een goede kans maakt enige dagen aan te hou den. Weersvooruitzichten voor diverse Europese landen geldig voor donder dag en vrijdag: Zuid-Scandina vië: Veel bewolking en af en toe wat re gen. Middagtemperatuur rond 10 gra- Denemarken: Veel bewolking en later kans op een bui. Middagtemperatuur rond 11 gra- Britse eilanden: Eerst ve^l bewolking en in het wes ten regen, later opklaringen en voor al in het zuiden zonnige perioden. Middagtemperatuur van 10 graden in het noorden tot 14 in het zuiden. Benelux en Bondsrepubliek Duits- Zonnige perioden en later in het noorden van Duitsland kans op een bui. Middagtemperatuur van 15 tot 17 graden. Frankrijk: Zonnige perioden, in het zuiden later wat bewolking. Middagtemperatuur van 12 graden in het noorden tot 20 graden in het zuiden. Alpenlanden: Overwegend zonnig. Middagtempe ratuur in de dalen en lage gebieden rond 16 graden. staan grote tart, Jen Inede Spanje en Portugal: Half tot zwaar bewolkt en lai oostkust mogelijk een bui. Mi temperatuur van 17 graden ii noorden tot 21 graden in het a Si Vand. <undi kenhi dagsd interr Zonnig. Middagtemperatuur i graden in het noorden tot 20 zuiden. WEERRAPPORT HEDENMORGEN Zuid-Limburg regen half bew. 24 r. bew. 20 16 zw. bew. 21 Rlo de Janeiro misl San Francisco half bew. Sao Paolo zw. bew. Seoul onbow. Singapore zw. bew. AM< sten nera giste hof geëi dacl blijf void te v sten bedi dire mali Het janu, voor DE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2