Britse bijzaken in de hoofdrol V EaidóaOowiant Stralende Rob de Ni js DESIGN IN MUSEUM BOYMANS-VAN BEUNINGEN ImmÊm Bach-Passie trekt volle Grote Kerk Problemen van poppodia aangepakt Orfeon wijst de weg in Portugese muziektraditie P 1 KUNST WOENSDAG 22 MAART 1989 PAGIN iADK Barokorkest viert tienjarig bestaan met manifestatie AMSTERDAM Het Amsterdam Baroque Orches tra onder leiding van Ton Koopman viert dit jaar het tienjarig bestaan met de drie dagen durende mani festatie „Amsterdam Baroque Event". Op 8. 9 en 10 september kunnen liefhebbers van muziek uit de 17e en 18e eeuw in het Concertgebouw luisteren naar composities van onder anderen J.S. Bach en G.F. Handel. Op 11 april speelt het orkest eerst in West minster Abbey in Londen ter herdenking van de kroningsplechtigheid van Willem III en Mary op 11 april 1689. Het programma, met werken van Purcell en Blow, is een muzikale reconstructie van de kro ningsplechtigheid in de abdij. Ook het koor van de abdij werkt aan het concert mee. Het kamerorkest van Koopman heeft sinds zijn oprichting een grote reputatie opgebouwd met het uitvoeren van barok muziek op authentieke instrumenten. De orkestleden komen uit Nederland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Westduitsland, België, Italië en Amerika. Getty draagt bij aan behoud Mappa Mundi LONDEN De Amerikaanse mil jardair John Paul Getty II heeft aan geboden een miljoen Britse pond (3,62 min gulden) op tafel te leggen om te voorkomen dat de Hereford Cathedral een beroemde wereld kaart uit de dertiende eeuw zal moeten verkopen. Het kerkbestuur wilde de „Mappa Mundi" verkopen om met de op brengst reparaties te kunnen ver richten aan de 900 jaar oude kathe draal. De landkaart, een van de grootste Britse schatten uit de Mid deleeuwen, had bij Sotheby's onge veer 7 miljoen Britse pond, zo'n 25 miljoen gulden op moeten brengen. Maar afgelopen maand werd de ver koop plotseling terruggedraaid. Op de Mappa Mundi is de aarde nog plat en is Jeruzalem het centrum van de wereld, met Hereford nog net op de uiterste rand van de kaart. De kaart. 165 bij 134 cm groot, is in 1275 getekend en ingekleurd door Ri chard van Haldingham. Getty bood een miljoen pond nadat het National Heretage Memorial Fund, dat zich inzet voor behoud van Britse kunst schatten, de Hereford Cathedral twee miljoen pond beloofde indien het kerkbestuur daar zelf via pu blieksacties twee miljoen pond naast zou kunnen leggen. Met Getty's aan bod is de helft daarvan al binnen. Men gaat 7.500 replica's op ware grootte maken van de kaart die men tegen 1.000 pond per stuk gaat aan bieden aan het publiek. Expositie Mauritshuis toont topstukken Verenigde Staten (Vervolg van de voorpagina) DEN HAAG De tentoonstelling in het Mau ritshuis van Nederlandse meesters uit Ameri kaans bezit geldt als tegenprestatie voor de ex posities die in Amerika zijn gehouden van werken uit het Mauritshuis. Die exposities vonden plaats ten tijde van de verbouwing van het Mauritshuis. Directeur drs. H.R. Hoetink van het Haagse rijksmuseum heeft daarop con tact gehad met Shell over sponsoring van een dergelijke tegenprestatie. De werken die worden getoond, ongeveer ze ventig, moeten een beeld geven van het verza- melingsbeleid van Amerikaanse musea en par ticulieren waar het de Nederlandse oude mees ters betreft. Onder de werken die worden ten toongesteld bevinden zich werken van Rem brandt, Vermeer en Frans Hals. Het nieuws over de Shell-sponsoring komt eni ge tijd nadat de Haagse wethouder J. Verduyn Lunel (cultuur) naar de kunstinstellingen een brief zond met het verzoek geen banden aan te gaan met bedrijven die contacten onderhouden met Zuidafrika. Waarnemend directeur W. Bloemberg liet vanmorgen weten geen brief te hebben gehad. „Wij zijn een rijksmuseum en de wethouder heeft zijn brief gestuurd naar gemeentelijke kunstinstellingen". Op de vraag of de te verwachten protesten te gen sponsoring jjoor Shell, dat belangen heeft in Zuidafrika, niet bij het sponsorverzoek zijn overwogen, moest de heer Bloemberg het ant woord schuldig blijven. „De contacten lopen al langer. Ik ben daar niet bij geweest". Inmiddels lieten andere musea in ons land vanmorgen in het ochtendblad Trouw weten zelf niet te peinzen over sponsoring door Shell, gezien de negatieve uitstraling van deze maat schappij op het grote publiek. „Concert '89", een vervolg op de Twee dingen vallen op in de nieuwe theatershow van Rob de Nijs. Er is een kei van een percussionist aangetrokken om de Springband te completeren en Rob heeft zijn ringbaardje met snor toch maar laten staan. De show is opgebouwd rond een aantal nieuwe stuk ken van de plaat „De reizi ger". Het décor suggereert een weg die eindigt in het ongrijp bare. Rob koketteert meer dan ooit met zijn publiek en de ge bruikte danspasjes komen wat aanstellerig en overmoedig over, maar de show vaart er wel bij. Mooie nieuwe liederen zoals „Toerist in het paradijs" en „Wereldtijd" geven de in druk dat de nieuwe plaat de moeite waard is. Het voordeel van een tv-registratie, zoals gisteravond, is dat er ook ruimte voor gasten is in het programma. Zo maken Hans Vermeulen en Hilde hun op wachting bij „De nacht schreeuwt om jou" en Martine, de vrouw van Gerard Stell- aard, zingt een prachtig duet met Rob. Half Nederlands en half-Engels geeft het lied goed de afstand weer tussen de twee landen. Rob beperkt zich ditmaal niet alleen tot het Nederlandse lied. Met een rustig gefor meerd combo uit de Spring band brengt hij oorstrelende vertolkingen van „My funny Valentine" en „How high the moon". De Springband is de hele voorstelling een perfekte sfeermaker. Fantasierijke soli en opzwe pende drums geven een exy-a inhoud aan het programma. Rob de Nijs werkt hard om zijn jong zijn zo lang mogelijk in stand te houden. Zijn fanta sierijke kleding en hoge spron gen dragen ertoe bij en zolang de stem op dit niveau blijft functioneren kan hij het ima go van de leeftijdsloze bink nog jaren in stand houden. ROB VAN DER MIJL „Brits Design is Springlevend". Conservator Fréderi- que Huygen van museum Boymans zou het wel van de daken willen roepen. Het land van Tweed en laven- delzeep, de Bobby en de Bone China-theekop, valt daar iets van te verwachten als we het hebben over ei gentijdse vormgeving? Brits design met de look of the eighties? Huygen zocht met het Design Council naar mijlpalen van vernuft en vrolijkheid. Is het een verza meling cliché's of een waar verhaal? „British Design: New Traditions" is tot en met 16 mei te zien in het mu seum Boymans-Van Beuningen (Rotterdam). Bij de tentoonstelling verscheen een brochure en het boek „Brits Design, Imago en Identi- Britse vormgeving (f45,-). ROTTERDAM Groot- Brittannië is het geboorte land van de industriële vormgeving. Dank zij de vroege industrialisatie ontstond hier als eerste de vraag hoe langs gemecha niseerde weg gebruiks voorwerpen te maken die het aankijken waard zijn. De crisis die het gevolg was van de machinaal vervaardigde wansmaak grofweg te karakterise ren als imitatie bracht industrieel en kunstenaar, potentiële partners in een gemeenschappelijke zaak, echter niet rond de tafel. De mooie gevoelens die in Duitsland begin deze eeuw opbloeiden tussen industrie en kunst, heeft het Verenigd Koninkrijk niet mogen verwelkomen. De Duitsers leerden samen werken aan producten waar van de vorm aansluit bij mate riaalgebruik en productiepro ces, voorwerpen die getuigen van een rationele, industriële cultuur. In Engeland heerste slechts wederzijds wantrou wen. De country cottage en de hot cross buns bij de high tea na afloop van een wandeling in wollen pelerine, op de voet gevolgd door een trouwe Air- dale terrier, stonden in grote letters in de harten gegrift van de Brit. De moderne techniek ten spijt bleef de Britse vorm gever anti-modern: industriali satie was een niet verwerkt De belangrijkste trends uit Eu ropa gingen aan het eiland voorbij. Art Déco en Nieuwe Zakelijkheid lieten slechts vage sporen na. Het duurde tot midden jaren zestig voor Lon den zich openbaarde als ge boortegrond van dedicated fol lowers of fashion, zoals the Kinks de Mary Quant-aanbid ders bezongen. Voor Amerika de fakkel overnam in een coast-to-coast hippiebeweging, was Londen de stad waar het all hap-happened. Londen en Liverpool vormden de baker mat van een tegenbeweging van de straat, de jeugdcultuur, die door mode-ontwerpers in heel Europa razend snel werd opgepikt. Maar op het product ontwerpen, de vorm van de stofzuiger en de kopjes in het theekastje, liet het nauwelijks indrukken achter. Wat. Joseph Conran sinds de jaren eventig in zijn keten van Ha .tatwin- kels op woongebied aanbiedt, is doortrokken van dubbelzin nigheid: country-nostalgie naast vooral vrolijke maar praktische degelijkheid a la de Morris Mini Minor. Tot de jaren tachtig z den. Een videomuur aa begin van de expositie juiste (juich)toon: de van rugby en cricket vormt een aanloopje tot de English Garden, het eerste hoofdstuk in het jubelverhaal over de sign in de jaren tachtig. Tussen het groen van geschoren heg gen schitteren ontwerpen die het Britse bewust als symbool hanteren. De verfijnde etiket ten voor flessen culinaire olie, ontworpen door Michael Thie- rens Design (1986) en de zeer gewilde verpakkingen van marmelades voor Crabree and Evelyn (Peter Windett and Associates, 1984) zijn hartvero- verend voor zelfs de grootste aanhanger van zakelijke Stofzuiger Cyclon, een ontwerp van James Dyson. foto: pr werpen van bedrijfsstijlen overvleugelen het meubel, al is Geoff Hollingtons kast „Ethospace" een meubel van grote praktische waarde en klassieke schoonheid. Vruchtentafel, ontworpen door Daniël Weil en Gerry Taylor. Opvallend Van de tuin gaat het met een paardesprong naar de straat waar de punk een levendig commentaar vormt op de be ruchte arrogantie van de up- perclass. Vooral mode en gra fische ontwerpen hebben in de jaren tachtig vruchten geplukt van de jeugdcultuur. Platen hoezen, clips en affiches tarten ue goede smaak van de well- to-do en schenken jongeren de identiteit die de homogene we reld van Big Mac en Marks and Spencers hen ontzegt. Met voorbeelden van techno logisch vernuft wil de exposi tie een volgende voltreffer uit delen. Een stofzuiger van kleuTig plastic die zijn neus ophaalt voor de stofzak, is de opvallende verschijning die het kan opnemen tegen uw nieuwste keukentafel. Ver stoppen in de bezemkast wordt hoofdzonde nummer een. Een kunststof koffer geen nieuws dacht u? Hij bevat een lamp die functioneert op zon- ne-energie. Verder zijn er de ultra's (kleine computers) en trekt bijzonder breiwerk de aandacht: kunstmatige bloed vaten uit Dacron. De voorwerpen die gerang schikt zijn onder het hoofd stuk Industriële kuituur laten zien dat het Britse design ge domineerd wordt door een aantal sterke disciplines: grafi sche vormgeving en het ont- Radicaal anders zijn de ont werpen van de Individualis ten: theatraal meubilair dat de klant die bruikbaarheid zoekt in de hoek zet als een burgert rut. De fruittafel van Daniël Weil en Garry Taylor is een leuk hebbeding voor ruim be- huisden. De tentoonstellings makers plaatsten de voorbeel den van opstandig anti-design op een kluitje, dramatisch uit gelicht door spotlights. De pre sentatie is artistiek maar doet de sterke kanten van de spits vondigheden ineenschrompe len tot er een quasi-schroot- hoop overblijft. Plaatjes kijken Design in een artistiek jasje: er is alles voor te zeggen om pre sentatie en onderwerp in el kaar te laten overvloeien. Be zwaarlijk is dat het daar bij blijft. Niemand zit verlegen om grote lappen tekst bij de voorwerpen, maar er moet een middenweg zijn tussen design op de piëdestal van het borst beeld en de bezoeker die al moe is van het lezen voor hij nog maar iets gezien heeft. Leuk zo'n vouwfiets van Mark Sanders maar wat voegt hij toe aan andere fietsen? Vistuig, ja dat is tuig om mee te vissen: als leek kom ie niet verder dan banale constateringen. Aan het eind van de tentoon stelling staat een computer waar we gegevens kunnen la ten printen: namen en adres sen van ontwerpers. De kans ofn kort de technische plus punten op te sommen die de ontwerpen hun kracht geven, is blijven liggen. Design als kunst, dat riekt naar verdedi ging. Huygen heeft zich niet alleen genoodzaakt gevoeld design te verdedigen als kunst en trac- teert ons op een rondje „plaat jes kijken". Ze wilde ook koste wat kost aantonen dat Brits design geruchtmakend is. Over die poging is ze uitgegle den, Natuurlijk, er zijn ont werpen die typisch Brits zijn, in hun traditionalisme en in hun specifieke vormen van anti-tjaditionalisme Maar is dit hét Britse design? En is het wel zinnig om anno 1989 design te beschouwen vanuit een nationale achter grond? Rodney Fitch, een van de designmiljonairs Fitch Co staat genoteerd op de beurs, en niet als enige ont werper daarover: „Wat Rot terdam toont is niet het Britse design in zijn eigenlijke ge daante. Hier staan in hoofd zaak buitenbeentjes. Brits de sign is breder en vooral inter nationaal. Niet alleen werken er in de grote Britse ontwerp- bureau's vakmensen die af komstig zijn uit heel Europa, uit Japan en de VS, andersom zoeken veel Britse ontwerpers opdrachtgevers in andere lan den. Het beeldmerk van Al- bert Heijn? Brits ontwerp. De inrichting van De Bijenkorf? Brits ontwerp". Inderdaad, Brits design is overal; bij Yamaha en Prisu- nic. Vestigingen van Engelse winkelketens als de Body Shop geven vorm aan het Ne derlands winkelen-als-uitje. De Britse industrie wacht in 1992 een „rude awakening", zoals Fitch het noemde, maar de Britse ontwerpers zijn zich in ijltempo op de dag des oor deels aan het voorbereiden. Hun praktische aanpak en be-, trouwbaarheid maakt hen goe de partners voor buitenlandse bureau's. Fusies zijn aan de orde van de dag. Een netwerk aan buitenlandse vestigingen zorgt voor een glad verlopende distributie. Ondersteuning door Thatcher in de vorm van vele miljoenen ponden er is zelfs een staatssecretaris voor design doet de rest. Het ty pisch Britse ontwerp mag blij ven. Als een fraai boeket in het voorportaal. ADA VAN DER VELDEN Tegen wil en dank koos de Koninklijke Zangvereniging Excelsior gisteravond in de Grote Kerk bij de uitvoering van Bachs Matthaus Passion voor een opstelling onder het orgel. Een noodzakelijke keu ze, want de ingang aan de Schoolstraat laat onvoldoende ruimte voor een groot podium. Eveneens tegen wil en dank alleen de penningmeester zal in zijn handen gewreven hebben moesten de gordij nen vóór de koorruimte van de kerk geopend worden om dat de belangstelling overwel digend groot was. Met hoopvolle verwachting waren daar ook al stoelen ge plaatst, met angstige verwach ting echter zag men de akoes tische consequenties tegemoet. Echt gelukkig zit men daar niet, iets van de uitvoerenden zien lukt nauwelijks en de so listen komen van verre. De 'uitvoeringen van de Matt haus Passion worden bij Ex celsior beheerst door tradities en jaartallen. Het in 1881 opge- De eerste volledige uitvoering vond plaats in 1922; één van de leden die twee jaar later lid werd van Excelsior was de heer Weenink. Nu. na vijfen zestig jaar is hij nog steeds lid. een uniek jubileum. Het be staande rouleersysteem bij Haagse Matthaus Passionuil- voeringen brengt niet zich mee dat ook Excelsior dit opus om de drie jaar zingt. Een on gelukkig, maar in een tijd van bezuinigingen kennelijk on vermijdelijk, systeem. De con tinuïteit is verbroken, daar verandert een jarenlang be staande traditie niets aan. Een jonge dirigent krijgt geen gele genheid in de uitvoeringen te groeien en dat wreekt zich. Het was gisteravond een ver klanking niet van smetten vrij, vooral in ritmisch opzicht ontbrak bij het koor. bij de so listen en bij het begeleidende Residentie Orkest zekerheid en spanning. Dirigent Hans van der Toorn heeft géén mar kante slag, zijn slagtechniek moet bij de uitvoerenden on duidelijk overkomen. Hoor baar bij inzetten, bij puntige ritmen, bij verstrengeling van klanken. Juist omdat tal van vocalisten en instrumentalis ten bij Excelsior en Residentie Orkest de Matthaus Passion kunnen dromen loopt de uit voering zoals die loopt en doen zich echte ontsporingen niet voor. Daardoor ook kan de minder kritisch ingestelde toe hoorder toch de schoonheid van het werk ervaren, is er sprake van een beleven. In dat geheel voegde zich het Haags Matrozenkoor, voor deze taak met bekwame hand toegerust door Sipke de Jong. Leo Geers zong de Christus partij en afgezien van een en kele kleine inzinking beheers- hij zijn aandeel op Marten Smeding, glansrijk, helder en welsprekend. De sopraan Tanny Willemstein „kleurde" haar vocalen zo merkwaardig dat van haar tekst weinig of niets te ver staan was, de alt Leonie Korff zong met beheersing, de tenor Rudolf Kok had moeite met het vasthouden van de tempi en de bas Frans Huyts was als een rots in.de branding. ADRIAAN HAGER HAARLEM In Haarlem is gisteren de Stichting Popac commodatie Nederland (SPAN) opgericht. De initia tiefnemers willen door een bundeling van krachten de problemen bij de exploitatie van poppodia verminderen. De problemen van organisato ren van popconcerten hebben betrekking op huisvesting, be drijfsvoering, programmering en publieksbereik, zo bleek op het symposium. Het popcircuit is er tot nu toe niet in geslaagd daarover een krachtige vuist naar de diverse overheden te maken. Zogenoemde kernpo dia (34 in 1989) kunnen bij de SPN subsidie aanvragen voor tekorten die zijn, opgetreden bij concerten. Daarvoor is in 1990 uiteindelijk een miljoën gulden in het vooruitzicht ge steld. Jodie Foster Jodie Foster was gisteravond een van de prominente aanwezigen tijdens de speciale bijeenkomst van Oscar-genomineerden in Be verly Hills. De actrice, hoofdrolspeler in de film „The Accused", staat genomineerd voor een Oscar in de categorie „beste actri ce". De lach die zij toont voor het uitvergrote beeldje van de Os car, doet vermoeden dat ze zichzelf in ieder geval veel kans ziet maken op het begeerde kleinood. FOTO: ap Gehoord op 21 maart. Het Portugese koor Orfeon Académico de Coïmbra nam de aanwezigen gisteravond mee voor een tocht door de muziektraditie van het eigen land. Afgezien van een enkel Italiaans, Spaans en Brazili aans koorlied bestond het pro gramma dat dit koor, in Lei den op uitnodiging van het koor 'Het Zingend Hart', uit polyfone muziek en volksmu ziek, met daarbinnen een aparte plaats voor de fado. Het concert kende veel afwis seling. Dat kwam het luister genot beslist ten goede. Na het religieuze aandeel in de poly fonie, met onder meer werken van D. Pedro de Cristo, een van de belangrijkste Portugese componisten uit de 16e en 17e eeuw, volgde een speelser we reldlijk gedeelte. Opvallend was dat er hier, waarschijnlijk doordat het koor hier punti ger, expressiever moest zin gen, een beter resultaat werd bereikt. Dat was ook aan de reactie van het publiek goed merkbaar. Met name de wer ken 'El Jubilate', een merk waardig maar interessant mengsel van religieuze en we reldlijke elementen, en 'Con- trapunto Bestialle Alle Mente' sloegen aan. De koorleden haalden bij het laatstgenoemde werk van onder hun capes een honde-, katte- of uilemasker tevoorschijn om vervolgens een aantal overeenkomstig met het gedragen masker ge zongen diereklanken te laten klinken. Deze verrassende ex pressiviteit, die in ons land bij veel koren node wordt gemist, kon echter niet verhullen wat kort daarvoor al was gebleken. Het gezelschap bezit zeker een evenwichtige koorklank, maar miste gisteravond scherpte. Er werd niet zuiver ingezet, de overgangen in dynamiek wa ren niet altijd even vloeiend en bovendien klonk de zang niet altijd even geïnspireerd. Of het nu ging om religieuze, wereldlijke polyfone muziek of volksmuziek, er ging een wat matte sfeer van uit, het ontbrak het koor soms, gek ge noeg, aan temperament. De concentratie was er niet altijd, een aantal koorleden was bo vendien zichtbaar gespannen. Een bijzondere bekoring ging uit van de fado. Begeleid door een fadogitaar en gewone gi taar brachten twee solozan gers, onder wie dirigent Virgi- lio Caseiro, .beurtelings deze Portugese evenknie van het Nederlandse levenslied ten ge hore. Lief en leed werd door leefd, met afwisselend inge houden en plotseling zich ont ladende emotie gezongen. De Portugese avond werd beslo ten met een ode aan de eigen stad Coïmbra, naast Lissabon de bakermat van de fado. PETER VAN VEEN Voor een uitgebre agenda, ook voor de mende dagen, raadpli) men „UIT", de gratis kelijkse bijlage van t krant. bioscopen tel. 01720-20800): (al); 18.45. 21.15. EUROCINEMA II: Rain Man 18.30, 21.15. wo. EUROCINEMA III: (12); 18.30, 21.00. 13.30. EUROCINEMA IV fith called Wanda (al); 11 21.30. Frank en Frey (al); 14.00. ,VERS1 '"fiers/jou 'erblijf idorp 1 nd Kc 19.00, 21.15. 14.30. LIDO en S (Steenstraat 39, tel. 11 Rain Man (al); 14.30, 21.15. The Accused (12); 1sL]ei dar jkse bc 4.30. «TRIANON (Baen. Zt (al); 20.00. REX (I lemmerstraat 52, tel. 125414): Kamers voor vrie (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATI (Badstraat 30, tel. 01718-74' Big (al); 19.00. Frank VOORSCHOTEN greenv (tel. 01717-4354): wo. 15.45. Cry freedom (al); t/m wo. 20.15. Big bussines KINDERVOORSTELLINGEN De nieuwe avonturen Langkous; wo. 14.00. ische r dan water volger len op iingen. lentair wordei zeeën leegge (enn ,VERS de DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, ajf afl{ 463500): The bear (al); 18.45, 21.30. ASTA 2 Tho cused (16); 14.00, 18.45, 21lPe,d- J ASTA 3 Betrayed (16); uzwerf- 18.45, 21.30. BABYLOf T (Winkelcentrum Babylon. 0i 471656): Mississippi buri ,h t r (12); 14.30. 17.00. 19.15, 21 "dl BABYLON 2: The accidïf op I tourist (al); 14.30. 16.45, 1! 21.30. BABYLON 3: Laura (16); 14.30, 17.00. 19.30, 2fl CINEAC 1 (Buitenhof 20,1 630637): The dead pool P 14.00. 18.45, 21.30. 2: Rain man (al); 14 21.30. CINEAC 3: (al); 18.45. 21.30. (al); 14.00. 18.45. TROPOLE 2: A fist da (al); 14.00. 18.45. tel. 462400): Cocktail (al); "ODEÖN 13.45, 18.45, 21.30. STUDjo CD. (Kettingstraat 12b, tel. 656 kj Cam De ondraaglijke lichtheid o De het bestaan (al); 18.00, 2 15 Noni STUDIO 2. Heat and Sunl (16); 18.00. STUDIO 3: Lo Amsterdam (16); 20.00. 2. HAAGS FILMHUIS: Zaaks My little Chika^s Kilin kindervoorstellingen!10 CINEAC 3: Walt Disi STUDIO 1: Pippi Langlr5 wo. 14.30. STUDIO 2: Ji book; wo. 14.30. STUDI Bambi; wo. 14.1 J 0 Nieu (12); 19.00, 21.15. 21.15. ma. di. 14.30. Dead Pool (12); A fish Wanda (al); 14.30, 19.00. 21 Who framed Roger Rabbi wo. 14.30. .TRIANON (B staan (al); 20.00. REX (i (16); 14.30, 19.00, 21.15. VOORSCHOTEN GREENV (tel. 01717-4354): Willow wo. 15.45. Cry freedom (al); t/m wo. 20.15. Big bussinei ma. t/m wo. 20.15. KINDERVOORSTELLINGEN Bambi; wo. 14.00. Jungleb wo. 14.00, 15.45. WASSENAAR 01751- 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN De nieuwe avonturen Langkous; wo. 14.00. Computerviri bij NOB ontdtfi HILVERSUM Bij NOB, het facilitair b van de omroepen, is computervirus ontdekt virus dat inmiddels i kaliseerd, zorgde erv< de geheugencapaciteit harde schijven geheel gevuld, waardoor het ringssysteem MS-Dos meer functioneerde, door werd de compute bruikbaar. De radio- en televisii gramma's zijn nooit vaar gekomen door hl BF '20

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 16