„Winnaresjes niet te jong
voor internationale podium
Brabantse „Vuurvogel" geloofwaardig project
rei,
Tanztheater Bochum
speelt „Callas"
Kitty
Gourbois
sterk in
„Medea"
-ohannes Passion
leurrijk verteld
Bui boven amateurkoren drijft langzaam over
NST
CeidócQowumt
MAANDAG 20 MAART 1989 PAGINA 9
PAC-
irgemeester laat fresco's
doktersadvies wegwerken
Wat
was
?nde
baan
?rspe]
raak
ijt",
vezige
kon
gloei»
georg
ng en
3 van
bestet
iet k;
lan. 1
actie
;SEL De burgemeester van de Brusselse voorstad Wa-
0 ial-Bosvoorde heeft drie fresco's van de schilder Roger
,]j jlle met de witkwast laten wegwerken, omdat zij ze te
ruchtig" vond. Somville, een van de bekendste hedendaag-
y nstenaars van België, was juist in Barcelona voor de ope-
van een overzichtstentoonstelling van zijn werk, toen in
Bderland zijn werk werd vernield. Hij zei bij thuiskomst:
lejis een misdaad. Dat is geen vandalisme, dat is pure waan-
De Waalse minister van cultuur Valmy Feaux noemde de
van burgemeester Andree Payfa „ontoelaatbaar", omdat de
i's in 1971 met subsidie van de Waalse overheid waren ge-
t De burgemeester voerde aan dat zij „onmogelijk kon
en tussen al dat groen, geel en rood" en zei dat zij op dok-
11 |vies de fresco's liet weghalen. De werken hingen in twee
ren en in de kantine van het gemeentehuis van Water-
.Bosvoorde. De waarde ervan loopt in de miljoenen franks.
AMSTERDAM Choreografe Reinhild Hoffmann
van het Tanztheater Bochum heeft zich door leven en
werk van de beroemde sopraan Maria Callas (1923-
1977) laten inspireren bij het maken van een dans/the-
aterstuk. Op 18 en 19 april is dit onder de titel „Callas"
te zien in het Amsterdamse Muziektheater. Hoffmann
kreeg in 1983 van Westduitse critici de belangrijke
kritiekprijs en behoort met Pina Bausch en Suzanne
Linke tot de meest toonaangevende choreografen van
moderne dans in de Bondsrepubliek. Zij maakte de
produktie die nu naar Amsterdam komt in 1983 voor
het Bremer Tanztheater. Sinds 1986 is Hoffman artis
tiek leider van het Tanztheater Bochum, dat Callas
met veel succes heeft opgevoerd.
Leven en werk van Maria Callas, bron
van inspiratie voor dans/theaterstuk.
FOTO: PR
Kunst- en antiekbeurs:
meer dan 100 miljoen
MAASTRICHT De Europese kunst-en antiekbeurs in Maas
tricht die tot en met zondag is gehouden, is opnieuw een groot
succes geworden. Er kwamen 25.000 bezoekers, net zoveel als
vorig jaar. De omzet bedroeg ruim honderd miljoen gulden. Dat
is twintig procent van het totale aanbod, aldus de organisatoren.
De beurs heeft negen dagen geduurd. Ruim honderd kunst- en
antiekhandelaren uit West-Europa en de Verenigde Staten na
men eraan deel. Van de verkochte werken bracht een schilderij
getiteld „Man met paard" van Paul Rubens, het meest op. Het
werd door een kunsthandelaar uit New York van de hand ge
daan voor 1,7 miljoen gulden aan een Zweedse verzamelaar. On
der de bezoekers waren opmerkelijk veel handelaars en mu
seumvertegenwoordigers, en particuliere verzamelaars uit Ja
pan, Italië en de Verenigde Staten. De organisatie vindt dat de
beurs duidelijk heeft bewezen van internationale allure te zijn.
Volgend jaar wordt een soortgelijke beurs gehouden: van 4 tot
en met 18 maart.
jrdenking
ïponist
lurnemire
RLEM Dit jaar
■t in ons land herdacht
Tijftig jaar geleden de
[se organist, improvisa-
jen componist Charles
fcemire is overleden. De
Iteiten leggen een ac-
jop zijn orgeloeuvre, of-
fcn Tournemire ook or-
imziek schreef, waaron-
tht symfonieën. De co-
jatie van de activiteiten
[handen van de Stichting
|les Tournemire in Haar
de herdenking is een
s eucharistievieringen
zet waarin in zeven ver
lende steden delen wor-
'oor d gespeeld van l'Orgue
i het ique, het meesterwerk
herin de componist. Dit is ge-
besta reerd door het Gregori-
jepte
.or d( w
zijn achttien concer-
egen yoorzien jn Haarlem,
k na 1 Haag en Rotterdam,
Mk k 155611 voor amateurorêa"
ich a: n' beroepsmusici en con-
itoriumstudenten, een
IM VA| losium en een expositie
en Haag.
stichtingsbestuur vindt
Tournemire meer aan-
t verdient. Zo bleek
van de Nederlandse or-
a' en bereid een van zijn
onieën uit te voeren,
bestuur noemt het sym-
um een uniek gebeuren,
n he rvoor al belangstelling
aar telaat uit Duitsland en
prijk.
st| nemire (1870-1939) was
e af van Franck en Wi-
3AC werd organist van de
renig lotilde en docent ka-
urnge nuziek in Parijs. Hij was
/en d van de vernieuwers van
\C, hi lerkelijke orgelmuziek in
■s zie opa.
Ie kaï meesterwerk bevat voor
eeni zondag een vijfdelige
richti van omspelingen van
voor roor die dag vastgestelde
eiu n' g°riaanse gezangen.
1 yei; nemire, veertig jaar
plaat een begaafde im-
ienurisator' doorbrak het mu-
5 q al classicistisch-roman-
,er w I idioom van de Franse
•pe v tol en had grote invloed
nusici in zijn omgeving.
GALACONCERT BESLUIT CELLOCONCOURS
Galaconcert door de prijswinnaars
van het Internationaal Cellocon
cours Scheveningen met begelei
ding van het Radio Filharmonisch
Orkest onder leiding van Roland
Kiett. Circustheater, Scheveningen,
zaterdag.
Het galaconcert dat zater
dagavond in aanwezigheid
van koningin Beatrix en
prins Claus in het Circus
theater werd gegeven be
tekende voor Anne Gasti-
nel en Quirine Viersen, de
winnaressen van het In
ternationaal Cellocon
cours, de opmaat van een
lawine aan publiciteit, in
terviews én concerten. De
jongste deelnemers, be
loond met prijzen van res
pectievelijk dertigduizend
en vijftienduizend gulden,
voorgesteld aan koningin
en prins, bejubeld door
een fraai uitgedost pu
bliek dat voornamelijk
werd gevormd door politi
ci en vertegenwoordigers
uit het bedrijfsleven, con
certeren voor de tv-came-
ra's. Het moet aan de zes
tien-jarige Quirine en de
zeventien-jarige Anne als
een droom voorbijgegaan
zijn. „Dit is mooier dan je
ooit kan dromen", zei
moeder Viersen, „zó'n
tweede prijs als je zestien
jaar Bent."
De toekenning van deze prij-.
zen was onbetwist. Toch
doemt de vraag op: zijn zij niet
te jong om nu al losgelaten te
worden op het internationale
podium? Juryvoorzitter Manus
Willemsen: „Daar hebben wij
het in de jury uiteraard over
gehad. Maar je kan twee top
pers uit het concours toch niet
de prijs onthouden omdat zij
jong zijn? Beide cellisten heb
ben bijzonder verstandige ou-
Koningin Beatrix onderhield zich zaterdagavond na het galaconcert met de winnaresjes van de eerste en tweede plaats. Links
op de voorgrond Quirine Viersen die tweede werd, achter haar de Franpaise Anne Gastinel, de beste celliste van het internationale
concours.
ders en wij zijn niet bang dat
zij zullen ondersneeuwen."
Zijn Quirine en Anne uitschie
ters, is het de tendens van dit
moment dat de jongste jeugd
de dienst uitmaakt op concour
sen? „Dat zou best, kunnen",
aldus Manus Willemsen,
„maar misschien is dat juist
een extra uitdaging voor de
deelnemers die ouder zijn."
Boodschap
De voorzitter van de organise
rende Adema Zijlstra Stich
ting, jhr. mr. C. D. van Len- een bloemetje bedekt worden."
nep, had voor de aanwezigen Quirine Viersen speelde op dit
nog een boodschap. Het galaconcert het celloconcert in
bedrijfsleven werd opgewekt D van Haydn en zij bewees
dit jaarlijkse evenement te daarmee haar grote technische
en muzikale kwaliteiten. Anne
Gastinel, die tevens de prijs
voor de beste vertolking van
het verplichte werk van Tera
de Marez Oyens won, vertolk
te Symmetrical Memories ook
op deze avond. Het werk
kreeg nü de vereiste orkestbe
geleiding en werd daardoor
welsprekender, kleurrijker en
overtuigender dan met piano.
blijven steunen, de regerings
vertegenwoordigers werd ge
wezen op de verschillen in in
terpretatie van reclameregels.
„Bij de sport worden alle spon
sornamen breeduit voor de te
levisie getoond, in de kunst
mag dat nog steeds niet en
moet het vignet van de Natio
nale Nederlanden, de hoofd
sponsor van dit concours, met
FOTO: ANP
Anne speelde ook Rococo-va-
riaties van Tsjaikowski en het
was of zij zaterdagavond nog
glansrijker en inniger speelde.
Zij is de enige echte winnares.
Roland Kieft dirigeerde het
Radio Filharmonisch Orkest
en het ensemble leek meer ge
ïnspireerd dan op de voor
gaande avonden. Voor de pure
begeleidingstaak bestond meer
aandacht en de weergave van
ouvertures van Rossini en Mo
zart kon de toets der kritiek
doorstaan.
ADRIAAN HAGER
Toneelgroep Amsterdam: „Medea"
van Euripides. Vertaling: Gerard
Koolschijn. Regie: Gerardjan Rijn-
ders. Dramaturgie: Janine Brogt.
Vormgeving: Paul Gallis. Met Kitty
Courbois als Medea en o.a. Hugo
Koolschijn, Cas Enklaar, Sigrid
Koetse, Joop Admiraal en Rik van
Uffelen. Koninklijke Schouwburg,
zaterdag en zondag.
De „Medea" van Euripides le
vert stof tot nadenken op, ook
in de regie van Gerardjan
Rijnders. Die niet-Griekse
vrouw wier verzengende lief
de veranderde in vlammende
haat, vermoordde niet zomaar
haar beide zoons van wie zij
evenzeer hield als van haar
echtgenoot Jason. De schrijver
confronteert het publiek met
tal van vragen.
In de versie van Toneelgroep
Amsterdam wordt amper stel
ling genomen en dat valt op.
„Medea" dwingt het publiek
immers zich af te vragen, of
Jason het recht heeft „voor de
toekomst van de kinderen"
Medea te verlaten voor een
nieuwe vrouw. Ook dringen
de vragen of ouders alles over
moeten hebben voor de toe
komst van hun kinderen, of
het verleden dient mee te tel
len in hoe mensen zich tegen
over elkaar gedragen en of in
een ruzie tussen twee echtge
noten alles toegestaan is, zich
op-
Afgezien van de blaffende,
brullende, bassende Kitty
Courbois, die haar leed als Me
dea in deze tragedie uit
schreeuwt, wordt de handeling
nogal vlak afgewerkt. De
stemmen zijn veelal toonloos,
het toneelbeeld waarin wat
stoelen tussen grauwe schut
tingen staan, is saai. Het pu
bliek krijgt de neiging de ogen
te sluiten, vanwege de 260
spots die de zaal in schijnen.
De regie is een overduidelijke
een aanzet tot nieuwe versies.
Er wordt ruim aandacht gege
ven aan de tekst, de handeling
is tot een minimum beperkt.
Toneelgroep Amsterdam
neemt met „Hamlet" en deze
„Medea" de voorbeeldfunctie
als repertoiregezelschap erg
letterlijk. Kitty Courbois speelt
een sterke rol en daar is ver
der alles mee gezegd.
PETER SNEL
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel. 01720-20800): Bear (al): 18.45.
21.15. wo. ook 13.45. EUROCINE
MA II: Rain Man (alY, 18.30. 21.15.
wo. ook 13.30. EUROCINEMA III:
Cocktail (12); 18.30. 21.00. wo ook
13.30. EUROCINEMA IV: A fish
called Wanda (al); 18.45. 21.30.
Frank en Frey (al); wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): Cocktail (12);
19.00. 21.15. wo. ook 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat 39.
tel. 124130): Rain Man (al); 14.30.
18.45. 21.15. The Accused (12);
19.00. 21.15. ma. di. 14.30. Bear
(al); Dead Pool (12); A fish called
Wanda (al); 14.30, 19.00. 21.15.
Who framed Roger Rabbit (al); wo.
14.30. «TRIANON (Breestraat 31.
tel. 123875): De ondraaglijke licht
heid van het bestaan (al); 20.00.
REX (Haarlemmerstraat 52. tel.
071-125414): Kamers voor vrien
den (16); 14.30, 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I (Bad-
straat 30. tel. 01718-74075): Big
(al); 19.00. Frank en vrij (al); wo.
14.45. CITY THEATER II: Jan
Rap en zijn maat (al); 19.00, 21.15.
wo. ook 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Willow (al); wo.
15.45. Cry freedom (al); ma. t/m
wo. 20.15. Big bussines (al); ma. t
m wo. 20.15.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13.269): The deat (12);
20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
De nieuwe avonturen van Pippi
Langkous; wo. 14.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): The bear (al); 14.00.
18.45. 21.30. ASTA 2 The accu
sed (16); 14.00. 1845, 21.30.
ASTA 3 Betrayed (16); 14 00.
18 45. 21.30. BABYLON 1 (Win
kelcentrum Babylon, tel. 471656):
Mississippi burning (12); 14.30.
17.00. 19.15. 21.45. BABYLON 2:
The accidental tourist (al); 14.30.
16.45. 19.00, 21.30. BABYLON 3:
Laura Ley (16); 14.30. 17.00. 19.30.
21.45. CINEAC 1 (Buitenhof 20.
tel. 630637): The dead pool (16);
14.00, 18.45. 21.30. CINEAC 2:
Rain man (al); 14.00, 18.45, 21.30.
CINEAC 3: Cocktail (al); 18.45.
21.30. ma. di. ook 14.00. ME-
TROPOLE 1 (Carnegielaan. tel.
456756): Rain man (al); 14.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 2: A
fish called Wanda (al); 14.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 3:
Gorillas in the mist (al); 14.00.
18.45. 21.30. METROPOLE 4:
Jan Rap en z'n maat (al); 14.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 5:
Who framed Roger Rabbit (al);
14.00, 18.45, 21.30. Mujerea (al);
21.30. ODEON 1 (Herengracht
13. tel. 462400): Cocktail (al);
13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2:
Moon over Parador (al); 13.45,
18.45, 21.30. ODEON 3: Fright
night 2 (al); 13.45. 18.45, 21.30.
ODEON 4: Big (al); 13.45, 18.45,
21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat
12b, tel. 656402): De ondraaglijke
lichtheid van het bestaan (al);
18.00, 21.00. STUDIO 2: Heat
and Sunlight (16); 18.00. STU
DIO 3: Lost in Amsterdam (16);
20.00. 22.00. HAAGS FILMHUIS:
Zaal 1: Three bewildered people
in the night; 19.30. Het rode ko
renveld; 21.45. Zaal 2: Naked
youth; 19.30, 21.45. Zaal 3: 19.30.
21.45. The interrupted journey;
ma. Trans Europe-ezpress; di. My
little Chikadee; wo.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: Walt Disney's Frank
en Frey; wo. 14.00. STUDIO 1:
Pippi Langkous; wo. 14.30. STU
DIO 2: Jungle book; wo. 14.30.
STUDIO 3: Bambi; wo. 14.15.
Di
/oor
Passion van Bach door
fsntie Bach-koor en orkest, met
werking van solisten. Dirigent
rd Akkerhuis. Grote Kerk, Den
die
fry
kcah nig koren zijn zo ver-
dstrdQNd niet Baehs vocale wer-
ds het Residentie Bach-
Weinig dirigenten zijn zo
roc kneed in de Bach-materie.
geo Gerard Akkerhuis. Koor
lirigent zijn al meer dan
kwart eeuw betrokken bij
Vrik naandelijkse cantatediens-
M in de Kloosterkerk en ge-
Mi jaarlijks een uitvoering
'toeJj Johannes Passion of Matt-
Passion. Gistermiddag
rklonk in de Grote Kerk
'ohannes Passion en tradi-
itrouw was de publieke
igstelling groot,
"mfï verklanking van
-"Rfns Passionen verdient een
voorkeur boven een con-
zaal. Voorwaarde is dan
dat de akoestiek op de
Tgave een positief effect
t Gerard Akkerhuis koos
een opstelling onder het
jteien voor het gebruik
e ko 'ordijnen als afsluiting van
aatsK koorruimte waardoor de
kerk „kleiner" werd, uiteraard
ten koste van zitplaatsen. Hin
derlijke nagalm werd voorko
men en daardoor groeide de
coöperatie tussen koor en or
kest uit tot een klankrijke
eenheid.
Zonder te vervallen in start
heid is de visie van Akkerhuis
op Bach in de loop van de ja
ren niet wezenlijk veranderd.
Hij streeft naar een tot het
maximum opgevoerde span
ning, een vertelling waarin hij
de toehoorder in vlot tempo
(het concert duurde minder
dan twee uur) van het ene
naar het andere hoogtepunt
voert, een beklemmende en
fascinerende belichting van
het grootste van alle wereld
drama's. Een dergelijke weer
gave valt alleen te realiseren
als de vertolkers de partituur
tot in de perfectie beheersen.
De alert reagerende koor- en
orkestleden wisten de intenties
van Akkerhuis optimaal te
verwezenlijken. En wat heeft
dit koor op dit moment een ju
weel van een sopranengroep.
Ernst-Daniel Smid gaf de
Christuspartij duidelijk gestal
te en Thomas Dewald bleek
Sylvia Schlüter.
een kleurrijk verteller. Han-
neke Kaasschieter, Sylvia
Schlüter en Ruud van der
Meer beheersen hun vak. Zij
„verstaan" woord en muziek
van deze Passion overtuigen-
FOTO: PR
der dan Alasdair Elliott. De di
verse instrumentale soli klon
ken uitstekend, jammer dat
het luit-aandeel nauwelijks
waarneembaar was.
ADRIAAN HAGER
BEGELEIDINGEN DOOR BEROEPSORKESTEN
DEN HAAG Het Rand
stedelijk Begeleidings Or
kest beschouwt 1989 als
een lustrumjaar. Het in
1984 in het leven geroe
pen orkest werd aanvan
kelijk in stand gehouden
op basis van het sociale
zekerheidsstelsel en door
die onzekere en wankele
situatie werd het ensem
ble in 1987 met opheffing
bedreigd.
De uit die nood geboren
Stichting Koorbegeleiding
Randstad - aan de wieg ston
den de Maatschappij tot Be
vordering der Toonkunst, de
Koninklijke Bond van Zang
en Oratoriumverenigingen
en de Koninklijke Christelij
ke Zangersbond - deed een
uiterste voorstel aan de Mi
nister van WVC tot behoud
van het orkest. De Minister
besloot daarop, voorlopig
voor een periode van drie
jaar, 300.000 gulden beschik
baar te stellen om koorbege
leiding in de Randstad moge
lijk te maken.
De initiatiefnemers hebben
gelukkig bijtijds de bui zien
hangen. In feite was het
meer dan een bui, de drasti
sche wijzigingen van het Or-
kestenbestel zouden voor de
koren de verwoestende uit
werking van een orkaan
hebben gehad. Van een rijks
beleid inzake de koorbegelei
ding door beroepsorkesten
was in feite geen sprake
meer sinds was komen vast
te staan, dat de regionale be
roepsorkesten nieuwe stijl
geen begeleidingstaak zou
den hebben en dat de drie
grootstedelijke symfonieor
kesten, die ook in het verle
den niet stonden te dringen
om koorbegeleidingen met
amateurkoren te verzorgen,
in de nieuwe situatie geen
taak hadden.
Bestaansrecht
het Randstedelijk
dings Orkest het bestaans
recht bewezen. In 1985 33
koorbegeleidingen en in de
daarop volgende jaren res
pectievelijk 39, 41, 50 en 52.
Voor 1990 zijn inmiddels 33
afspraken gemaakt en voor
1991 al 10.
„Met dit alles is niet gezegd
dat een ideale situatie is ont
staan" aldus stichtingsvoor
zitter A. J. Kret in het jaar
verslag 1988, „de herziening
van het orkestenbestel is een
actie met gemiste kansen ge
weest en een verliespost voor
de podiumkunst door ama
teurkoren, die tradities in
stand hielden van hoge loca
le betekenis en vaak zelfs
van regionale importantie".
In 1983 boog een landelijke
Werkgroep Orkestenbestel
zich over de problemen rond
het voortbestaan van de re
gionale orkesten en een ver
plichte spreidingstaak voor
de provincies. Terugkijkend
zegt oud-voorzitter van deze
Werkgroep W. J. Sutherland:
„De operatie moet als mis
lukt beschouwd worden".
Volgens Sutherland heeft het
rijk zich met het Kunsten
plan vervreemd van provin
cies en gemeenten. Meerdere
facetten van het kunstbeleid
zijn van deze historische ver
gissing het slachtoffer ge
worden. Eén van die facetten
is het begeleiden van ama--
teurkoren door professionele
orkesten. Vijf jaar geleden
werd het begeleiden van ko
ren niet eens opgenomen in
het takenpakket van regio
nale orkesten. Amateurko
ren moesten maar concerten
geven met amateurorkesten.
Het enige orkest dat gespe
cialiseerd was op koorbege
leidingen maar geen eigen
symfonische taak had (het
Gewestelijk Orkest voor
Zuid-Holland) kon dus wel
verdwijnen. Hoe verarmend
dat standpunt in korte tijd
werkte, gezien de grote bete
kenis van de amateuristische
kunstbeoefening voor de cul
tuurverspreiding over het
gehele land, is inmiddels dui
delijk geworden.
Mogelijk daagt er enig licht
aan de horizon. De (tijdelij
ke) subsidieregeling van
WVC is één lichtpunt. Een
ander is de bijdrageregeling
die door de provincies zijn
respectievelijk worden ont
worpen om koren in de regio
en de provincieplaatsen in de
gelegenheid te stellen uitvoe
ringen te geven met beroeps-
orkesten. Ook in de grote
steden wordt in die richting
gewerkt. Het zijn belangrijke
stappen in de richting van
herstel van gemaakte fouten.
Wellicht is de weg nog lang
maar het perspectief is heel
wat positiever dan vijf jaar
geleden het geval was.
ADRIAAN HAGER
jn5v(! inuscript „Vaders en Zonen" onder de hamer
InfepEN
Het manuscript van de roman „Vaders en Zonen"
de Russische schrijver Ivan Toergenjev komt 18 mei bij het
se veilinghuis Sotheby's onder de hamer. Sotheby's ver.-
ht dat het manuscript ruim 500.000 pond (zo'n 1,8 miljoen
»og ^en) zal opbrengen. Het manuscript, in een fijn handschrift
,ar net tal van aantekeningen en verbeteringen van de schrij-
wordt te koop aangeboden door een anonieme Brit. Het
t'Jge|trste manuscript uit de moderne literatuur is tot dusverre
eer s Prozess" van Franz Kaf ka, dat vorig jaar op een veiling
.iolei Sotheby's 3,8 miljoen gulden opbracht. Het manuscript van
ich i 'ders en Zonen" is één van de belangrijkste romans uit de
v e eeuwse Russische literatuur. De roman schildert een beeld
iet i ,^e tegenstellingen tussen de conservatieve landadel en de
0p3 lilistische" nieuwe generatie in de jaren zestig van de vorige
en zorgde voor grote opschudding in Rusland.
Ballet Brabants Conservatorium met
de Diaghilev Balletten: „Le Spectra
de la Rose", „l'Après-midi d'un Fau-
ne" en „Vuurvogel". Circustheater,
zondag.
De Tilburgse Faculteit der
Kunsten heeft zondag in het
Circustheater een prestigieus
project aangedurfd, dat een
belangrijk deel van het re
pertoire van de befaamde
Diaghilev Balletten uit het
eerste kwart van onze eeuw
doet herleven. Dankzij mu
seaal speurwerk van de
dansdocent Simon André,
die daarvoor naar Londen,
Stockholm, Leningrad en
Moskou reisde, werd als opti
maal toonbaar visitekaartje
van de Brabantse artistieke
potentie Fokine's „Vuurvo
gel" met de muziek van Stra-
winsky tot een zeer geloof
waardig choreografisch ta
bleau. En dat, binnen de ver
uiteenliggende technische en
emotionele grenzen waarvan
droom tot dans en dans tot
droom werd. Er werd geluk
kig niets geactualiseerd of -
erger nog - ingespeeld op
eigentijdse sociale problema
tiek. Integendeel, de bijna
niet meer gekende Byzan
tijnse kleurenpracht van ont
werpers als Golovine en
Bakst - alles in eigen acade
misch beheer verwerkt met
onder meer goudband en pa
rels - herinnerde er dwin
gend aan, dat wij hier te ma
ken hebben met een van de
belangrijkste basisballetten
in de geschiedenis van de to-
neeldans.
Nergens een spoor van ver
ouderde esthetiek, ook al
omdat de beide Russische
gastsolisten, afkomstig van
het Vaganova Instituut in
Leningrad, ons in de persoon
van Natalja Bolsjakova en de
karakterdanser Dimitri Kor-
neyev een voorproefje gaven
van wat in het komend Hol
land Festival mag worden
verwacht. In het voorpro
gramma, met onder meer
Fokine's „Le Spectre de la
Rose" en Nijinsky's „l'Après-
midi d'un Faune", vloeiden
weliswaar danskunde en
danskunst niet altijd naad
loos ineen, maar ook hier
bleek dat tegenwoordig de
dingen danskunstig gelukkig
weer mooi mogen zijn. Het
toegezegde extra grote Stra-
winsky-orkest was en klonk
onder Jacques van Steen
nogal afgeslankt.
FRANK DELBOY