Goddijn bepleit herstel
dialoog met bisschoppen
CeidóeÖou/iatili:
kerk
wereld
brieven
lezers
>weer
GEESTELIIK LEVEN/OPINIE
CeidóeSouuml
MAANDAG 13 MAART 1989 PAGINjj gjj,
IKV wil met moslims discussiëren over fundamentalisme
UTRECHT Nu de angst voor het communisme in West-Eu
ropa afneemt, vreest het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV)
dat het islamitisch fundamentalisme in toenemende mate zal
worden gebruikt om het bezit van kernwapens te rechtvaardi
gen. Daarover wil het vredesberaad met de islamitische organi
saties in Nederland discussiëren.
Dat deelde IKV-secretaris Mient-Jan Faber zaterdag mee tij
dens de vergadering van de campagneraad van zijn organisatie
in Utrecht. Het IKV ziet het overleg met de islamitische orga
nisaties ook als een verplichting tegenover de schrijver Salman
Rushdie, die actief is in de Engelse vredesbeweging END waar
mee het IKV nauw samenwerkt.
Kerk van Ede in hoger beroep tegen vonnis
EDE De kerkeraad van de Christelijke Gereformeerde
Kerk in Ede gaat in hoger beroep gaat tegen het vonnis van de
Arnhemse rechtbank. De rechter vonniste dat op 24 februari
dat de christelijk gereformeerde kerk van Ede in het eigen
kerkblad een rectificatie moet opnemen waarin wordt vermeld
dat ds. J. van Amstel ten onrechte heeft gesuggereerd dat
dooplid Rob van Riessen niet alleen met de kerk, maar ook
met God heeft gebroken. De kerkeraad is in hoger beroep ge
gaan „omdat wij ons door de uitspraak van de rechter in gewe
tensnood voelen gebracht. Rectificatie zou instemming beteke
nen met het vonnis. Wij voelen ons in onze vrijheid om in de
kerkdienst te zeggen wat we volgens het Woord van God
moeten zeggen, beperkt".
„Heilige
tijd" moet in
liturgie
doorwerken
DEN HAAG De heiliging
van bepaalde tijdstippen
brengt een structuur aan in
het kerkelijk jaar en moet
daarom doorwerken in de li
turgie.
Rondom deze stelling hield
dr. P.J. Tomson zaterdag een
lezing in de Maranathakerk
in Den Haag op de jaarlijkse
studiemorgen van de her
vormd-gereformeerde classi
cal commissie voor Kerk en
Israël.
Het heiligen van dagen en be
paalde tijdstippen vindt vol
gens Tomson zijn oorsprong
in het Oude Testament en
daarmee in de Joodse traditie.
Het tweede hoofdstuk van het
boek Génesis begint met de
passage over de zevende dag
waarop God rustte. Tomson:
„De instelling van de sabbat
het vierde gebod grijpt
direct terug op dit hoofdstuk
uit Genesis. De sabbat is een
heilige dag, een dag van ont
moeting tussen de gelovigen
en God
Ook het Paasfeest (Pascha of
Pesach) is ons overgeleverd
uit de Joodse traditie. Volgens
Tomson is het een feest dat bij
uitstek een oriëntatiepunt
vormt in het kerkelijk jaar.
„De Joden gedenken de ver
lossing uit het slavenhuis, de
uittocht, en ook de verlossing
die nog komen moet. Christe
nen vieren op Pasen vooral
het Nieuwe Verbond en de
opstanding. Maar je moet die
twee tradities met elkaar in
verband brengen. Als je je re
aliseert dat je op het Paasfeest
deel hebt aan de voortgang
van de verlossing, van Egypte
naar het einde der tijden, zie
je een verband, een structuur
die je niet mag loslaten. Deze
structuur moet de grondslag
vormen voor het zinsverband
der liturgie. Dat wil zeggen
dat het Paasfeest in de litur
gie moet worden voorbereid.
Anders bestaat het kerkelijk
jaar uit een opeenvolging van
losse fragmenten".
MGR. BAR:
Caffarra schaadt
kerk
ROTTERDAM Mgr. R. Bar
van Rotterdam distantieert
zich van de uitlating van de
Italiaanse prelaat, mgr. Carlo
Caffarra die vorig jaar op een
bijeenkomst in het Vaticaan
over de encycliek Humanae
Vitae gesteld had dat gebruik
van voorbehoedmiddelen ge
lijk staat aan moord. De Dio
cesane Pastorale Raad van het
bisdom had de bisschop vorige
week gevraagd de uitspraak
van Caffarra te veroordelen.
In een verklaring wijst mgr.
Bar er op dat Caffarra zich
heeft gebaseerd op het kerke
lijk recht van voor 1917 en
dat hij zelf na afloop van de
bijeenkomst in het Vaticaan
zijn uitspraak ook heeft her
roepen. Volgens de Rotter
damse bisschop schaden der
gelijke uitlatingen in hoge
mate het aanzien van de kerk
en de geloofwaardigheid van
kerkelijke ambtsdragers en
dienen zij daarom voorkomen
te worden.
De Italiaanse moraaltheoloog
had gezegd dat „wie voorbe
hoedmiddelen gebruikt niet
wil dat er nieuw leven ont
staat omdat hij dat leven als
iets kwaads beschouwt".
„NIEUWE EMANCIPATIE KATHOLIEKEN IS NODIG"
AMSTERDAM - Walter
Goddijn, oud-hoogleraar
in de godsdienstsociologie
in Tilburg, vindt dat de
dialoog tussen bisschop
pen en RK gelovigen in
Nederland zo snel moge
lijk weer hersteld moet
worden. Volgens Goddijn
is het tijd voor een nieu
we emancipatie, nu de
oude die opneming in het
Nederlandse maatschap
pelijk bestel beoogde,
voltooid is. Emancipatie is
een permanente opdracht
voor christenen, bisschop
pen én gelovigen.
Goddijn zei een en ander op
een studiedag van het Thijm-
genootschap in Amsterdam,
het genootschap van RK in
tellectuelen dat sprak over
katholieken tussen assimilatie
en isolatie in de huidige sa
menleving naar aanleiding
van de dood van de literator
en emancipator Johan Alber-
dingk Thijm honderd jaar ge
leden.
Goddijn benadrukte twee ele
menten die essentieel zijn in
een nieuwe emancipatie: het
noodzakelijk gezag van de
bisschoppen én de mondig
heid van moderne gelovigen.
Goddijn zei weinig waarde
ring te hebben voor zoge
naamde kritische katholieken
die niet met de bisschoppen in
dialoog willen gaan. Nieuwe
emancipatie wordt pas werke
lijk mogelijk wanneer de dia
loog tot stand komt „tussen de
kerkelijke overheid en die de
len van het kerkelijk voet
volk die het elan hebben be-
Walter Goddijn
waard". Gezag maar óók ei
gen verantwoordelijkheid zijn
nodig, aldus Goddijn, die
daarbij de secretaris van de
Acht Mei beweging, Piet Ne-
len, citeerde.
Wil de nieuwe emancipatie
volgens Goddijn slagen dan
dient onverkort een resolutie
als die op het Pastoraal Conci
lie in Noordwijkerhout werd
aangenomen alsnog te worden
uitgevoerd. Gekozen moet
worden „voor grote openheid
en dialoog met allen met het
oog op de toekomst van de
kerkgemeenschap en van
haar individuele leden".
Goddijn besloot zijn toespraak
met een aantal aanbevelin
gen. Voor bisschoppen geldt
dat zij vanuit hun functie
„God primair bij de mensen
dienen te brengen als levende
/erkelijkheid, dat zij met wijs
beleid 'communio' stichten
daarin zelf als college voor
gaan. Zij mogen en moeten de
waarheid dienen voorzover kerkelijken.
die ons gegeven is; en gelovi
gen, vooral intellectuelen,
zouden moeten aanvaarden
dat besturen niet betekent
water bij de wijn doen. Ver
der bepleitte hij onder meer
dat de bisschoppen meer ge
bruik maken van de voorhan
den deskundigheid in de ker
kelijke kaders.
Kennis
De Nijmeegse socioloog, prof.
O. Schreuder, wees er in zijn
bijdrage op dat van alle gelo
vigen die zich tot een kerk
bekennen, de katholieken het
laagst scoren inzake kennis
van hun godsdienst. Vijfen
dertig procent van de katho
lieken behoort tot de „ongelo
vigen", bij de hervormden,
gereformeerden en de leden
van de kleine gereformeerde
kerkgenootschappen is dat
respectievelijk 21, 12 en 1 pro
cent. Slechts 25 procent van
de katholieken behoort tot de
zeer gelovigen. Bij de her
vormden, gereformeerden en
leden van de kleine gerefor
meerde kerkgenootschappen
is dat respectievelijk 33, 41 en
62 procent.
Schreuder meende dat er in
sociologische zin nog wel van
een identiteit van katholieken
in de samenleving sprake is.
Katholieken nemen volgens
hem een typische middenposi
tie in. Als het om familiale
waarden gaat, (nadruk op
prestaties, morele instelling)
scoren zij betrekkelijk hoog.
Hierin komen zij overeen met
de gereformeerden die daarin
het hoogst scoren. Van de an
dere kant hebben katholieken
een hang naar het gezellige
leven, naar genietingen. Dit
juist typerend voor buiten-
rkelijken.
PAUL VAN VELTHOVEN
Stille
Omgang
Vele duizenden
mensen hebben
in de nacht van
zaterdag op zon
dag in het cen
trum van Amster
dam deelgeno
men aan de jaar
lijkse Stille Om
gang. Op de
voorgrond mar
keert een lamp
de plaats waar in
1345 het mirakel
van Amsterdam
plaats vond.
Boesak verwacht weinig van schuldbekentenis blanke kerk
VEREENIGING, Transvaal
„De blanke kerk trekt
geen enkele praktische conse
quentie". Dat is de kritiek die
dr. Alan Boesak heeft op de
blanke Nederduitse Gerefor
meerde Kerk in Zuidafrika
die vorige week „een theore
tische veroordeling gegeven
van wat zij onder apartheid
Boesak, synodevoorzitter van
de NG-Sendingkerk, heeft
ernstige twijfels bij de vraag
of de blanke zusterkerk bij de
ontmanteling van apartheid
ook aan praktische stappen
durft te denken. Of dat zij
zich bijvoorbeeld wil uitspre
ken tegen de groepsgebieden-
wet en durft te protesteren te
gen het feit dat vele Zuidafri
kanen zonder proces worden
gevangen gehouden.
Boesak zei dat de bijeen
komst, die door de Gerefor
meerde Oecumenische Raad
(GOR) was georganiseerd, wel
duidelijk heeft gemaakt dat
de eenheid onder de zwarte
kerken is gegroeid.
Een ander pluspunt is, aldus
Boesak, dat de vertegenwoor
digers van de blanke NG-
Kerk, zij het na veel touw
trekken, uiteindelijk toch
hebben erkend medeschuldig
te zijn aan het apartheidsbe
wind en daarvoor vergeving
hebben gevraagd. Wat de con
sultatie echt heeft opgeleverd,
zal pas duidelijk worden als
deze week het synodebestuur
van de blanke NG-Kerk de
resoluties uit Vereeniging zal
bespreken.
Als de dertig leden tellende
synodale commissie het stand
punt van de gedelegeerden
naar Vereeniging niet voor
haar rekening kan nemen,
komen deze afgevaardigden
in een hachelijke situatie.
NGK-Synodevoorzitter dr.
Johan Heyns zei niets terug te
zullen nemen van de afwij
zing van apartheid die hij in
de vergadering had laten ho-
Heyns liet zich positief uit
over het beraad. „Het was een
conferentie van verzoening",
zei hij. „De kerken hebben
meer begrip voor elkaar ge
kregen'. Afgevaardigden van
de zwarte kerken oordeelden
daar anders over. „Het is
waar dat we uit verschillende
werelden komen, maar deze
werelden kunnen een wereld
van hoop zijn", zei Heyns. Hij
noemde de verschillende vi
sies op apartheid de kern van
de verschillen tussen de blan
ke kerk en de zwarte zuster
kerken.
De jongeren
herinneren zich, de
ouderen vergeten
alles.
Amerikanen
bijten van
zich af
(Van onze speciale
verslaggever Jan Bouwmans)
ROME De 35 Amerikaanse
(aarts)bisschoppen kunnen
piet ontevreden zijn over het
verloop van hun besprekin
gen met paus Johannes Pau-
lus II en de voltallige toplei
ding van het Vaticaan afgelo
pen week over de problemen
in de Amerikaanse RK kerk.
Ze bleken soms aardig van
zich af te bijten, zoals inzake
het hoge aantal kerkelijk
goedgekeurde echtscheidin
gen in de VS. Er worden vol
gens de Amerikaanse bis
schoppen veel huwelijken
ontbonden, maar nog groter is
het aantal echtscheidingsaan-
vragen dat niet eens in be
handeling wordt genomen.
Halverwege de besprekingen
hebben de Amerikanen zelfs
een niet onbelangrijke slag
binnengehaald bij kardinaal
Joseph Ratzinger, hoofd van
de Congregatie voor de Ge
loofsleer.
Ratzinger heeft zijn Ameri
kaanse ambtsbroeders toege
geven dat hij de werkelijke
merites van het in Amerika
diep gewortelde procesdenken
en „compromissen sluiten",
dat ook de handelwijze van de
Amerikaanse kerkleiders
kenmerkt, niet goed heeft be
grepen. Deze Amerikaanse
manier om bijvoorbeeld pro
blemen aan te pakken is
steeds een van de grootste
wrijfpunten geweest met
Rome, dat de Amerikaanse
bisschoppen daarom zwakte
en slapheid verweet.
Problemen oplossen is voor
Amerikanen wezenlijk een
proces dat zijn tijd moet krij
gen. Sterker nog, het is een
permanent proces. Onderdeel
van dat proces is wat Ameri
kanen 'compromising' noe
men: je sluit voorlopig even
een compromis zodat het pro
ces naar een eindoplossing toe
voort kan gaan. 'Compromi
sing' houdt echter volstrekt
niet in dat de Amerikaanse
bisschoppen op geloofsgebied
water bij de wijn zouden
doen, zoals in het Vaticaan
alsmaar begrepen werd. In
Vaticaanse ogen verzaken de
Amerikaanse bisschoppen op
zulke momenten hun plicht
om de volle waarheid te ver
kondigen.
Veel conflictstof in deze heeft
de seksuele moraal gegeven
zoals die is neergelegd in de
encycliek Humanae Vitae van
paus Paulus VI. Dat deze leer
wereldwijd op belemmerin
gen stuit, ligt volgens de
Amerikanen niet in de laatste
plaats aan het falen (van de
kerkleiding) om de kerk op
veranderingen of juist herbe
vestiging van een kerkelijke
leer voor te bereiden, zoals
ook het geval was met de ver
nieuwingen die het Tweede
Vaticaanse Concilie voort
bracht.
„Zet ter wille van de lieve
vrede in uw bisdommen nooit
de waarheid op het spel. Dat
dit een bisschop niet populair
maakt, is het kruis dat tot zijn
ambt behoort. Het is dit mar
telaarschap dat de ware norm
is voor pluralisme", zo heeft
kardinaal Ratzinger in de dis
cussie de Amerikaanse bis
schoppen bezworen. Voor het
Amerikaanse procesdenken
houdt Ratzingers aanwijzing
echter niet in dat bijvoorbeeld
de discussie over de vrouw in
het ambt moet of zelfs maar
mag worden afgekapt. De dis
cussie niet kappen schept
naar Vaticaanse gevoelen al
leen maar valse hoop en ver
warring, waar de bisschoppen
dan verantwoordelijk voor
zijn. Nee, blijken de Amerika
nen duidelijk te hebben kun
nen maken, zo werkt dat bij
ons niet.
'fi
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon-
Politiek asiel
In de rubriek Kerk en Wereld
werd melding gemaakt van
een protest van de rooms-ka-
tholieke bisschoppen in Texas
tegen een nieuwe toelatings
procedure van de Amerikaan
se immigratiedienst (INS) voor
politiek-asielzoekers. Van deze
nieuwe procedure wordt geen
juist beeld gegeven. Voorheen
werden aan mensen die poli
tiek asiel zochten werkver
gunningen en reisbiljetten ge
geven naar ongeacht welke
plaats in dq Verenigde Staten.
Binnen veertien dagen waren
zij dan wettelijk verplicht een
verzoek tot politiek asiel in te
dienen. Tachtig procent van
hen zag daar van af en gaf er
de voorkeur aan illegaal in de
VS te verblijven.
Met de nieuwe procedure
werd de automatische uitgifte
van reisbiljetten en werkver
gunningen gestopt. In plaats
daarvan worden asielzoekers
nu aan de grens ondervraagd
en beslissen ambtenaren van
de immigratiedienst of een
verzoek tot toelating wordt ge
honoreerd. Degenen van wie
het verzoek wordt afgewezen
kunnen terugkeren naar hun
land of daartegen in beroep
gaan. Als ze dat laatste doen,
moeten ze in afwachting van
de afhandeling van hun
beroep, verblijven in de deten
tiecentra aan de grens. Ze zijn
vrij om op elk moment en op
kosten van de Amerikaanse
regering naar hun land terug
te keren. De detentiecentra
hebben medische voorzienin
gen en zijn uitgerust met films,
tv, bibliotheken en andere ge
makken om het verblijf aldaar
zo aangenaam mogelijk te ma
ken.
De Immigratiedienst verwerpt
ten stelligste beweringen dat
de detentiecentra concentra
tiekampen dreigen te worden.
in deze centra zijn
vrij om naar hun land terug te
gaan en verblijven daar op
vrijwillige basis: dat was niet
het geval met de concentratie
kampen uit de Tweede We
reldoorlog, waarin mensen te
gen hun wil werden vastge
houden. Het gaat hier om een
belangrijk onderscheid. De
Verenigde Staten zijn meer
dan enig ander land een toe
vluchtsoord voor vluchtelin
gen. De nieuwe procedures
voor het aanvragen van poli
tiek asiel in de Verenigde Sta
ten zijn in overeenstemming
met de gebruiken die de mees
te moderne democratische lan
den er op nahouden. Zij zor
gen ervoor dat de ruimhartige
asielpolitiek van de Verenigde
Staten ongeschonden kan wor
den voortgezet.
John Rouse,
Zaakgelastigde a.i.,
Ambassade VS,
DEN HAAG.
Van Aardenne,
Waarschijnlijk om een beeld te
geven van wat er gebeurt
wanneer 'n door de mand ge
vallen minister ondanks alles
niet opstapt en bestraft wordt,
stond een interview met de
heer Van Aardenne in de
krant. Een dergelijke ex-be
windsman blijkt allerlei leuke
dingen te moeten verrichten
om de geest lenig te houden.
Tegelijk echter blijkt dat lenig
in meer dan een opzicht een
rekbaar begrip is. Wat bijvoor
beeld te denken van het ad
vies van zo iemand aan de re
gering, om alle vijftien miljoen
inwoners maandelijks een half
minimuminkomen te ver
strekken, om zodoende niet
meer na te hoeven gaan wie er
een heel ontberen? Is dit niet
als een verzekeringsmaat
schappij die alle verzekerden
jaarlijks een bepaald schadebe
drag uitkeert om zodoende
geen schademeldingen meer te
hoeven verifiëren? Verder
blijkt een nadeel van het sto
ken van elektriciteitscentrales
met kolen een verhoging van
het broeikaseffect te zijn. Een
gevolg hiervan schijnt weer te
zijn dat er daardoor meer zure
regen valt, hetgeen zware
overstromingen met zich mee
kan brengen. Neen, dan kern
energie; de dreiging die hier
van uitgaat heeft juist een ij-
zingswekkend effect.
Mr. Nic. Pleumekers,
DEN HAAG.
Grievend
Citaat uit een artikel onder de
opschriften: „Verwrongen
beeld islam door zaak-Rushdie
versterkt. Khomeini voor ra
cisten geschenk uit de hemel";
„Het geval-Rushdie staat ove
rigens niet op zichzelf. De
overeenkomsten met de op
schudding rond de Maria-film
van Godard en The Last
Temptation Of Christ van
Scorcese zijn volgens dr.
Stroecke, docent pastorale psy
chologie aan de Katholieke
Theologische Universiteit
Utrecht, overduidelijk". Gaar
ne had ik toch ook een opmer
king gezien omtrent het ver
schil: de opschudding rondom
de films uitte zich in waardige
protesten en een rechtsgeding
waarin een beroep op de rech
ter werd gedaan. Met name is
niet vernomen dat er gedreigd
werd met moord, brandstich
ting of enige andere vorm van
geweld. De vergelijking is niet
alleen ongegrond, doch ook
grievend.
Mr. L. van Heijningen,
DEN HAAG.
GRATIS aKE WOENSDAG DE
BIJLAGE Bil UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK
THEATER. RECREATIE.EXPOSITIES
EN EEN COMPUTE AGENDA
Gemengde gevoelens
DEN
naar
met z
kade
ken v
Naalc
gerd
neer.
wond
mobi)
Bij het bereikte principe-akkoord tussen werkgevers
werknemers in de grafische bedrijfstak dringen zich
mengde gevoelens op. Opluchting allereerst nu de lezer v
zijn lijfblad ontvangt. Het zetsel stroomt opnieuw uit de
chines en de persen draaien weer zodat de redactie, die ge
rende de stakingsdagen heeft doorgewerkt, het resultaat
het karwei niet langer in de beeldscherm-fase ziet blij
steken. jdoor
snel
TELEURSTELLING anderzijds, omdat het principej^1^
koord pas is bereikt nadat door acties en stakingen getrofl
bedrijven voor miljoenen schade hebben geleden. Een finj
ciële aderlating, die vooral bij kleine en middelgrote bed vrC]
ven hard aankomt. Hier en daar zullen noodzakelijke inv
teringen moeten worden uitgesteld. Gevreesd moet worj**®*-'
dat een paar bedrijven die tegenslag niet zullen overleVjg^
Teleurstelling vooral ook, omdat het principe-akkoord IDEN
zo opzienbarend is dat het niet ook met normale onderNmeen
delingen bereikt had kunnen worden. inwoi
NAAST de kwalijke gevolgen van de staking die ijj""
voor de grafici in sommige bedrijven uiteindelijk een ern^eria
ge tegenslag zullen vormen is in beide kampen winst sluit
haald en verlies geleden. De werkgevers hebben een tweikoms
rige in plaats van een eenjarige cao-regeling in de wacht word
sleept, waarbij de grafische bond regelrecht in moest gaan
gen de instructie van de vakcentrale die termijn af te wijjde ja
Alle cao-onderhandelaars werden juist geacht een eenj^ventj
contract af te sluiten, zodat de werknemers in het komeiderzc
jaar één gesloten front zouden kunnen vormen tegeno kund
werkgevers, Kamer en kabinet. Verwacht werd dat op verst
manier in het licht van de verkiezingen het onderhan^"
lingsresultaat groter zou kunnen zijn. komè
De g
De grafische bond, die zich altijd krachtig heeft ing<kee**
voor arbeidstijdverkorting, is er niet in geslaagd enig rejmet°j
taat te bereiken op de weg naar de 32-urige werkweek. Igedr;
betekent een niet geringe tegenslag voor de FN V-top,bezoi
kort geleden voor volgend jaar juist een nieuwe actie vj plaat
uitbreiding van de atv in het vooruitzicht heeft gesteld, geleg
-p. klac!
DE grafische bonden hebben wel een opzienbarende igelm
breiding van de regelingen voor vut en wao bereikt. In v leefb
ke andere bedrijfstak is het mogelijk na veertig dienstja ^uur
met 58 jaar vervroegd uit te treden, met zes jaar lang behi e
van 90 procent van het salaris? En waar krijgen arbeidson ^et
schikten van 50 jaar of ouder tot hun pensionering een a waar
vulling tot 90 procent van het netto-loon? De grafische hun
die tot de allerbeste in ons land behoort, is nog wat beter blijv»
worden.
TN polit
DE wrange nasmaak blijft. Ook zonder stakingen zou dit niets
sultaat bereikt kunnen zijn. De tweejarige cao vormde
sleutel tot de oplossing van het conflict. Toen die drerrj
was genomen konden dé werkgevers op hun beurt op enll
punten concessies doen. Hoewel: in menig grafisch bedrijf 1
men zich bezorgd de vraag stellen, hoe dit resultaat op i
duur betaald moet worden.
(ADVERTENTIE)
HELP EEN TIBETAANS KIND IN INDIA
STICHTING HULP AAN TIBETANEN
Giro 5327006 te Leidschendam. Tel. 02IV4734&
Toenemende
bewolking
DE BILT (KNMI) Komen-
de nacht en morgen trekt een
rug van hogedruk afkomstig
van de Golf van Biscaje ten
zuiden van ons land naar mid-
den-Duitsland. Dit brengt van
nacht opklaringen met zich
mee, maar de vrij krachtige
westelijke wind zorgt ervoor
dat de temperatuur niet al te
veel daalt en op ongeveer 3
graden uitkomt. In de loop
van de dag nadert de bewol
king van een oceaanstoring en
neemt de bewolking toe. Deze
storing bereikt ons niet voor
woensdagmorgen, maar de re
gen die daar bijhoort is mor
genavond al boven ons land.
De middagtemperatuur komt
op ongeveer 8 graden. De
wind die vannacht nog weste
lijk is, draait naar het zuidwes
ten en is vrij krachtig, langs de
kust af en toe krachtig tot
hard.
op veel plaatsen tijdelijk regen. Mid-
/eel plaatsen tijdelijk regen. Woens
dag in het westen opkomende opkla
ringen. Middagtemperatuur van 8 tot
Denemarken. noord-Duitsland. Bene
van 1 graden in Denemarken tot 10
graden meer naar het zuiden.
Noord- en west-Frankrijk, midden-
Duitsland: vrij zonnig. In midden-
Duitsland morgen veel bewolking
maar overwegend droog. Middagtem
peratuur van 8 tot 12 graden.
Zuid-Duitsland. Alpengebied benoor
den de hoofdketen van de Alpen:
morgen veel bewolking en plaatselijk
regen of motregen. Woensdag over
gang naar zonnig weer. Middagtem
peratuur in het laagland en in de da
len 5-10 graden. 0-gradengrens in de
middag op 1500 m.
Alpengebied bezuiden de hoofdketen
Kopenhagen regen
n de dalen 12-15 graden.
Zuid-Frankriik. Spanje. Portugal:
zonnig. Bij de Pyreneeën eerst nog
bewolking. In de Rhónedelta stevige
il. op woendag afnemend. Mid
dagtemperatuur van 13 a 17 graden
in noord-Spanje tot 18 a 22 graden in
het zuiden van Spanje en Portugal.
Italië. Joegoslavische kust. Grieken
land: vrij zonnig, met name landin
waarts in bergstreken vooral 's mid
dags bewolking met een kleine kans
op een bui. Middagtemperatuur van
12 a 14 graden in het noorden tot 16
19 graden in zuidwest-Griekenland
en zuid-Italië