yi^kh3Jti i De achterkant van de televisie 1 E Tijdloze romantiek van Laura Ashley ANDERS DENKEN OVER WONEN... B] CcidócGouaant1 MA ABT 1989 AGIN De één vindt het hopeloos geda teerd en ouderwets. De ander zou het liefst zijn hele huis met behulp van Laura Ashley's stoffen en be hang omtoveren tot een Engelse cottage of een voornaam landhuis. Je moet er van houden. Zo'n druk bloe- menmotief op het behang, dat terug komt in de gordijnen en met een behan- grand tegen het plafond. Veel kussens, zware meubels en overdadige drape rieën. De romantiek van Laura Ashley valt niet bij iedereen in de smaak. Toch zal men het wel eens kunnen zijn over de kwaliteit van de interieurstoffen. Die ziet er altijd prachtig uit, of het nu ka toen is of chintz. En de combinaties met behang, tegels en verf zijn bijna ontel baar. Hoewel bloemmotieven waarschijnlijk altijd wel het handelsmerk van Laura Ashley zullen blijven, zien we dit jaar een nieuwe collectie, „Renaissance" ge naamd, die voor het grootste deel uit ge ometrische figuren en kronkelende rank- motieven bestaat. Het betreft een serie motieven ontleend aan patronen en des sins uit het Engeland van de 16e eeuw. Warme rode. groene en donkerblauwe tinten worden afgewisseld met goudach tige tinten. En dat alles moet onder na men als „Ludlow", „Elisabeth" en „Wolsey" vervlogen tijden terughalen. Dat kan in de woon- en slaapkamer, maar zeker ook in de gang. Eigenlijk wordt er veel te weinig aandacht besteed aan deze ruimte, terwijl er toch iets moois van te maken is. Zo richtte Laura Ashley met de nieuwe „Renaissance" collectie een hal in. Voor de gordijnen, het kussen en de meubelovertrek koos men motief „Wolsey" (zware katoen). Op de muur zit het behang „Tudor Trel lis", een motiefje dat ook in de bijbeho rende stof terugkomt. Het resultaat is een warme, uitnodigende entree, waarin je gasten met recht kunt verwelkomen. Florette Laura Ashley zou echter Laura Ashley niet zijn, als er niet ook een nieuwe col lectie bloemmotieven zou worden geïn troduceerd. „Florette" is de naam van zo'n nieuw motiefje, bestaand uit een klein boeketje rode rozen. Uitgevoerd met een gele ondergrond, straalt deze stof je als een zonnetje tegemoet. ^Moveel hoofden, zoveel zinnen. De een voelt zich beter thuis in 'n interieur waarin mate riaal en kleur een gezellige warmte uitstralen... de ander laat zich inspireren door een strakker kon- sept. Hulshoff Wonen kan op elke wens inspelen; van de eenvou digste tot de meest eksklusieve. Als bouwstenen voor een evenwichtig interieur heeft u bij Hulshoff Wonen een ruime keus uit de kollekties van o.m. ARFLEX, ARTIFORT, AVANT GARDE, BANZ BORD, CASTELIJN, DURLET, CHRISTIAN FISCHBACHER, GELDERLAND, HARVINK, HENNIE DE JONG, HÜLSTA, KENDIX, LEOLUX, LUXAFLEX, MIRODAN, MONTIS, PASTOE, ROLF BENZ, TONON en vele anderen. A TONON is de naam op het kwaliteitslabel van deze uiterst stijlvolle eetkamer; Christian Hermberger die van de ontwerper. Ruime keus in uitvoeringen zoals, essen, kersen of beuken in mat, hoogglans of analine gelakt. Afgebeelde tafel (model 299) met ovaal uit schuif blad (100 x 150 cm/100 x 200 cm) en 2 kolompoten v.a 3040.-. Armstoel (model 112) met kleuraangepaste cane-af- werking en gestoffeerde zit ting va. 716.-. -4 Speciaal voor Huls hoff Wonen vervaardigd door LEOLUX: zitgroep MO 258 in diverse eigentijdse stoffen en kwaliteitsleer Afgebeeld in eksklusief Sa- moa-leer: fauteuil 2495.-, 2-zitsbank 3295.-, 2 1/2- zitsbank 3685.-, 3-zits- bank 4225.-. anders denken over wonen BIJ HULSHOFF KUNT U UW MEUBELEN DESGEWENST LEASEN. GRATIS FOLDER OVER M E U B E L - L E A SIN G IN ONZE FILIALEN. DEN HAAG SPUI 56, tel. 070-658920 HILVERSUM GROEST 94, tel. 035-234312 LEIDEN NIEUWE RIJN 48, tel 071-133100 LEIDSCHENDAM WINKELCENTRUM LEIDSENHAGE, tel 070-275557 ROTTERDAM MARINIERSWEG/HOEK HOOGSTRAAT, tel 010-4138620 RIJSWIJK WINKELCENTRUM IN OE BOOGAARD, tel 070-941912 ZWOLLE WEVERSGILDEPLEIN 2. tel. 038-212751 De nieuwste ontwikke'ing op het gebied van w „Florette" is er ook verkrijgbaar in de behangversie. Zoals te zien bij de slaap kamer die Laura Ashley inrichtte. Het overheersende geel is nu echter verwis seld voor rustig wit. Voor het tweezits- bankje werd als ondergrond taupe geko zen (donkergrijs met een vleugje bruin). Andere bloemmotieven zijn „Isabelle" en „Floral Stripe". En om de slaapkamer helemaal te com pleteren kan men ook kiezen uit bedlin nen van Laura Ashley. De collectie voor 1989 is vrijwel helemaal nieuw en heeft globaal twee kenmerken: Het linnen is, kleurrijker geworden en de motieven zien er meer volwassen uit. De dekbedo vertrekken, hoelakens, bovenlakens en kussenslopen zijn verkrijgbaar in zeven romantische desins, waaronder de al eerder genoemde „Florette" en „Isabel le". De hal (geheel boven) ziet er uitnodigend uit met de warme tinten u:t de Renaissance- collectie. Een romantische woonkamer van Laura Ashley. ley. FOTO: F Met Olivetti is Bang en Olufsen het enige bedrijf ter wereld waaraan ooit een speciale tentoonstelling is gewijd in het Museum of Modern Art in New York. Dat zegt wel on geveer alles over de exclusieve vormgeving van de televisies en de audio-apparatuur van dit merk, dat daarmee al jaren de toon zet in kijk- en luisterland. Terwijl menig ontwerper zich de laatste jaren nog zonder al te veel succes het hoofd heeft gebroken over meubels waarin televisie en geluidapparatuur een beetje esthetisch verantwoord zijn op te bergen, bekijkt B&O het van de andere kant: zorg dat je zulke mooie spullen maakt dat niemand er ook maar over zou denken ze in een kast te stoppen. Sommige dealers leggen die filosofie let terlijk uit, ze vinden de tv-toestellen in alle opzichten zo mooi dat ze die zelfs achterstevoren in de etalage zetten. Ietsanders In Denemarken hebben ze zich immer gerealiseerd nooit op te, kunnen tegen het geweld uit het Verre Oosten. „Die slag win je nooit, dus moet je zorgen voor iets anders", vat J. van der Molen, product manager voor Nederland, het leitmotiv samen. „Wij maken daarom bewust geen produkten voor de massa, want dat kan iedereen, maar voor het in dividu. Dat is een bewuste keuze en dan weet je ook dat je geen groot marktaan deel zult krijgen". Het is inderdaad een exclusief merk, ze ker ook door de prijs. B&O kost een paar centen. Terwijl 56% van de Neder landers het merk volgens een enquête blijkt te kennen, weet maar zo'n dertig procent ook waar het te koop is en be sluit uiteindelijk slechts twee drie pro cent daadwerkelijk tot aanschaf (In De nemarken is dat overigens ongeveer der tig procent). „Het is moeilijk te bepalen of de prijs daarin een beslissende rol speelt", zegt Van der Molen. „Er zijn altijd verschil lende overwegingen om iets wel of juist niet te kopen. Geld speelt natuurlijk een rol, zeker èls je het eenvoudig niet hebt, maar ook de gezinssituatie kan bepalend zijn. Er is een grootscheeps onderzoek geweest door diverse grote Europese be drijven om een profiel te krijgen van de consument. Ruwweg blijkt dat er twee soorten zijn: een categorie die koopt uit emotionele overwegingen en een catego rie die beslist op zakelijke gronden. Maar er zijn natuurlijk ook mensen die van beide iets hebben en in die groep, in dat marktsegment, daar zitten wij. En dan heb je het over ongeveer dertien procent van de Nederlandse consumen- Televisie en geluidsappartuur die zo mooi zijn, dat het zonde is ze in een kast te stoppen. Het witte meubel is ook van B&O. FOTO: PR ten. Die zou je onze potentiële kopers kunnen noemen". Freelancers B&O heeft een aantal uitgangspunten waaraan alle produkten moeten voldoen en één daarvan is de vormgeving, het ui terlijk, een aspect waarop het ook veel vuldig wordt beoordeeld. De vorm wordt hoofdzakelijk bepaald door free lance-ontwerpers. Het bedrijf heeft één designer in vaste dienst, alle anderen mogen niet meer dan een derde van hun tijd voor de firma werken. Ze moeten voeling kunnen houden met andere tak ken van de ontwerpwereld. De ontwer pers zijn bovendien zelden Deen; Jacob Jensen, momenteel vooral bekend door zijn horloges, is een uitzondering. Mooi is mooi, maar niet genoeg. In het grote design-centre in Struer (Jutland) wordt elk ontwerp eerst met schaar en karton gefabriceerd. Anderen bekijken aan de hand van de „maquette" of het zin heeft die daadwerkelijk te ontwikke len. Voldoet het ontwerp niet aan alle andere eisen, dan staat er zo weer een ander stukje karton. Op die manier kan een produkt al in een vroeg stadium op zijn gebruikswaarde worden getest. Dat dit doorgaans goed lukt blijkt niet alleen uit de diverse tentoonstellingen, vaste plekjes in musea en (ontwerp)prijzen, maar ook uit testen van de Consumen tenbond. „Een heleboel is natuurlijk ook subjec tief', zegt Van der Meulen. Zo is het voor hem al genoeg als bij mensen „de oogjes gaan glimmen" zodra ze naar een tv kijken of naar muziek luisteren via een installatie van B&O; meetresultaten zijn voor hem dan van geen belang meer. Ook daarbij is het uitgangspunt dat de apparatuur deel uitmaakt van het interieur en er dus in moet passen. „We maken geen spullen om in een weiland te zetten, maar om in huis van te genie ten. Omdat een kamer met een televisie en stereoinstallatie er in al snel onleef baar wordt, hebben we bijvoorbeeld luidsprekers die je in verschillende stan den kunt zetten, kleine boxen die op een boekenplank niet opvallen maar toch een goed geluid geven. Alles om het zo flexibel mogelijk te maken. Daarnaast hebben we ook platte luidsprekers die aan de wand móeten, en die die zijn dan weer puur als design gemaakt. Sommige mensen noemen dat de Rietveld-luid- sprekers". - 4 Hele gezin B&O gaat ervan uit dat de aanschaf van apparatuur een investering voor het hele gezin is. Daarom is er gekozen voor een zogenoemd geïntegreerd systeem met in theorie praktisch onbegrensde mogelijk heden. Met behulp van één module, zeg maar afstandbediening, kan alles op el kaar worden afgestemd. Daarbij wordt er zo weinig mogelijk gebruik gemaakt van symbolen, maar vooral van functies, zodat iedereen het kan begrijpen. Nu nog gaat het daarbij voornamelijk om beeld en geluid waarvan in eventueel alle ruimten van het huis valt te genie ten. En dan kun je het bijna zo gek niet bedenken of met één, hooguit twee druk- jes op een knop is het voor elkaar. Tele visie kijken in de huiskamer en tegelijk tv kijken op de slaapkamer, idem dito met geluid, beeld van tv opnemen maar combineren met het geluid van de hifi- installatie. En dat zijn dan nog maar re delijk eenvoudige voorbeelden. Sinds kort kun je er ook al de verlichting in het hele huis mee bedienen; alle lam pen kunnen op een aantal sterktes wor den ingesteld en geprogrammeerd. Zo kun je bijvoorbeeld met één druk de ide ale belichting scheppen om te lezen en met een andere juist om tv te kijken; mogelijkheden te over. Het idee is dit systeem zodanig uit te werken dat het straks zelfs mogelijk is op bijvoorbeeld het vakantieadres op de module het ei gen telefoonnummer in te toetsen, waar na op het tv-scherm alle informatie over de situatie thuis verschijnt. Dan kun je zien of je het licht niet hebt aangelaten, het gas vergeten bent, of alle deuren wel op slot zitten, noem maar op. Dat zit nu nog allemaal „in de pijplijn", maar het geeft wel aan voor welke weg de van oorsprong toch zo bescheiden Deense firma heeft gekozen. DICK HOFLAND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 30