„Grote groep gelovigen wordt de mist ingestuurd Gemeenschap en gerechtigheid trefwoorden voor de toekomst £eidóc6ouACUtt kerk en wereld beroepingen IKV OPNIEUW IN ZWARE FINANCIËLE PROBLEMEN weer GEESTELIJK LEVEN/OPINIE EeidoeSouotmt MAANDAG 6 MAART 1989 PAGINA:. Zusters blijven protesteren tegen video en snoepen MORRIS Vijf Amerikaanse Karmelietessen die zich sinds oktober vorig jaar in de zie kenzaal van hun klooster in Morris in de staat New Jersey hebben opgesloten, weigeren te gehoorzamen aan een bevel van het Vaticaan om uit hun schuilplaats te komen. Dat heeft een woordvoerster van de zusters meegedeeld. „Zij zullen niet weggaan", al dus Betty Sutton, een leek die de zusters sprak. De zusters hebben zich opgesloten uit protest tegen de vernieu wingen die de nieuwe priores heeft doorgevoerd. De Karme lietessen hebben sinds kort de beschikking over een tele visietoestel en videorecorder. brief van kardinaal Jerome Hamer, president van de Vati caanse congregatie voor de re ligieuzen, onder de deur van de ziekenzaal doorgeschoven. Daarin werd twee zusters aan gezegd dat zij op zoek moeten naar een ander Karmelietes senklooster. Twee anderen, die alleen nog maar hun tijdelijke geloften hebben afgelegd, moeten de orde verlaten en el ders hun heil zoeken. De vijf de opstandige non, zuster Phi- lamena (72), lijdt aan een ern stige hartkwaal en mag in het klooster blijven, mits zij zich aan de nieuwe priores onder werpt. De vijf zusters menen dat de brief van Hamer niet het zegel van het Vaticaan draagt en daarom niet hoeft te worden opgevolgd. Zij weigerden ver slaggevers te woord te staan. Waarheid en licht verblinden, de leugen is een fraaie avondschemer die elk voorwerp goed doet uitkomen HERVORMDE COMMISSIE IN ADVIES: Verruiming mogelijkheden belijdenis doen LEIDSCHENDAM De mogelijkheden om open bare belijdenis te doen in de Nederlandse Her vormde Kerk waar door mensen te kennen geven te hebben gekozen voor God en de kerk moeten worden ver ruimd. Dat bepleit een rapport dat deze maand door de synode wordt bespro ken. De commissie werd in 1981 ingesteld om na te gaan „of het theologisch en vanuit de leer van de kerk bezien nodig is voor het bekleden van het ambt van ouderling en diaken om belijdenis des geloofs in de gebruikelijke vorm te hebben afgelegd". In de meeste Hervormde Ge meenten gaat het aantal leden dat belijdenis doet, achteruit. Dat betekent dat er minder gemeenteleden voor ouder ling of diaken in aanmerking komen. Ook zijn er hervormden die jaren nauwelijks contact met een gemeente hebben gehad, maar bij voorbeeld na de doop van hun kinderen een groei ende belangstelling voor de kerk krijgen en soms zelfs be veel gevallen komen zij daar voor niet in aanmerking, om dat zij geen belijdend lid zijn en geen zin hebben op de tra ditionele wijze belijdenis te doen. In de rechterflank van de Hervormde Kerk zijn mensen te vinden die zich zeer bij de kerk betrokken voelen, maar de openbare belijdenis erva ren als een haast onoverko melijk hindernis, die alleen door zeer gerijpte mensen mag worden genomen. De calvinistische kerken heb ben sinds hun ontstaan in de zestiende eeuw verschillende vormen van openbare belijde nis gekend. Altijd werd van de gelovige geëist dat er een grondige catechese aan de be lijdenis was voorafgegaan. Voordat ze in de kerk werden opgenomen, onderwierpen de catechisanten zich ten over staan van de gemeente of de kerkeraad aan een onderzoek naar hun geloofskennis. Sinds koning Willem I in 1816 een nieuwe organisatievorm van de Hervormde Kerk in voerde, is voorgeschreven dat de belijdenis in het midden van de gemeente wordt afge legd. De commissie meent dat er alle reden is terug te keren naar de vroegere praktijk dat de belijdenis ook ten over staan van de kerkeraad kan worden afgelegd. Voorts stelt de commissie voor dat de beantwoording van de doopvragen door de ouders bij de doop van hun kind als vorm van openbare belijdenis wordt aanvaard. In het algemeen mag worden aangenomen dat de beslissing van ouders om hun kind te la ten dopen een belijdend ka rakter heeft die als zodanig door de kerkeraad mag en kan worden aanvaard, aldus de commissie. Maar er mag geen sprake zijn van een au tomatisme: als ouders er geen prijs op stellen, worden zij niet als belijdend lid inge schreven. Tenslotte verdient het volgens de commissie overweging de beantwoording van de vragen bij de bevestiging tot ouder ling of diaken als openbare belijdenis te aanvaarden. kandidaat Toegelaten tot de evangeliebedie ning G.J. Hoogterp, Veemarktstraat MARIENBURGVERENING STEUNT „KEULSE VERKLARING" TILBURG „Als het christendom niet wil ver schrompelen tot een on aanzienlijke minderheid, die zich terugtrekt in de spleten en kieren van deze wereld, dan zal ge stalte moeten worden ge geven aan een kerkvisie die ook door het Tweede Vaticaans Concilie werd ingeluid: een gemeen schap van fundamenteel gelijken in functionele verscheidenheid." Dat betoogde de pastoraalthe- oloog prof. Ernst Henau zater dag op het jaarlijkse congres van de Mariëjiburgvereniging in de aula van de Katholieke Universiteit Brabant. Volgens Henau, docent in Heerlen en Leuven, verkeert de Kerk in een algemene ma laise vanwege „de grote moei lijkheden" om het evangelie in de Westeuropese cultuur als een relevante boodschap te vertolken. Die malaise wordt nog eens versterkt door de binnenkerkelijke ontwikke lingen van de laatste jaren." Steeds sterker hangen de ge zagsdragers een strikt juri- disch-hiërarchisch kerkbeeld aan, hetgeen leidt tot gevoe lens van onbehagen bij leken, die de kiem vormen van pola risatie en onenigheid. Veel bisschoppen en met name de paus staan sterk afwijzend te genover de westerse gesecula riseerde cultuur, waardoor een grote groep gelovigen in de kou komt te staan. Deze groep, bij wie de geloofsken nis weliswaar is aangetast, heeft zich niet totaal aange past aan de geseculariseerde cultuur. Prof. dr. Ernst Henau Evenmin ziet zij heil in het zich afsluiten voor deze cul tuur, zoals dat het geval is bij fundamentalistisch getinte en charismatisch geörienteerde groepen, die vaak kunnen re kenen op de steun van de ge zagsdragers. „Voor deze grote groep gelovigen geldt dat zij de mist in worden gestuurd. Een enorm pastoraal pro bleem", aldus Henau. Henau zei dat vroeg of laat de huidige steeds grimmiger lij kende tegenstelling zal leiden tot een meer harmonieuze si- tutatie. „De huidige situatie van geloofscorrosie kunnen we niet met morele categoriën beoordelen. Iets waartoe ge zagsdragers vaak geneigd zijn. We hebben veeleer te maken met een structureel probleem dat het gevolg is van onze ge- differentiëerde samenleving. Met alle kritiek die we op deze samenleving hebben, vinden wij haar toch wat haar demokratische en pluralisti sche structuur betreft de best denkbare. Een keuze voor een fundamentalistische oplossing zou een terugval inhouden en het geloof tot een vreemd verschijnsel in onze cultuur degraderen. Het zou neerko men op het verplaatsen van zijn domicilie van Sodom naar Gomorra. Het zou ons boven dien afbrengen van de weg die door Vaticanum II reso luut werd ingeslagen." Keulse verklaring De Heerlense en Leuvense pastoraaltheoloog was een van de twee inleiders van het con gres van de vereniging van vernieuwingsgezinde katho lieken. De kerkjurist prof. Knut Walf, verbonden aan de theologische faculteiten van Nijmegen en Tilburg, was de andere. Walf behoort tot de veertien Duitstalige theologen die aan de wieg hebben ge staan van de zogeheten Keul se Verklaring. Deze verkla ring werd naar aanleiding van de omstreden benoeming van kardinaal Meisner in Keulen door 163 katholieke hoogleraren in de theologie gepubliceerd. De hoogleraren uit Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Nederland uitten daarin werd scherpe kritiek op het beleid van paus Johannes Paulus II op het punt van bisschopsbenoemin gen, het ontzeggen van de kerkelijke leerbevoegdheid aan theologen en het ingrij pen in de vrijheid van weten schappelijk theologisch onder zoek, en „de theologisch zeer aanvechtbare poging om naast de juridische competentie ook de leerstellige competentie van de paus op de voorgrond te plaatsen". Kritiek op de paus en zijn uit spraken is niet alleen drin gend geboden, maar ook vol komen legitiem, zo zei Walf, omdat de paus tegen het nieu we kerkelijke wetboek in zijn onfeilbaarheid tracht uit te breiden en vorig jaar op een internationaal congres van conservatieve moraaltheolo gen de encycliek „Humanae Vitae" (1968) als „een funda mentele geloofswaarheid" verklaarde, terwijl .deze ency cliek, waarin het gebruik van voorbehoedsmiddelen voor katholieken werd verboden, door paus Paulus VI nooit als onfeilbaar is beschouwd. Bovendien beweerde de paus, dat wie deze encycliek niet accepteert, ook andere ge loofswaarheden aanvalt. „De leer van Vaticanum II over de waarde van het geweten wordt door deze paus in het tegendeel veranderd: het leer gezag van de Kerk is door Christus ingesteld om het ge weten te verlichten. Men kan daarom geen beroep doen op een geweten dat niet verlicht Bijval De ongeveer 650 Mariënbur- gers schaarden zich zaterdag achter de Keulse verklaring. In een brief aan de initiatief nemers schrijft het bestuur van de Mariënburgvereniging de Keulse verklaring „met grote bijval te begroeten, daar zij eenzelfde geest ademt als de oproep .Getuigen van de Geest die in ons leeft' uit 1983, een verklaring die aan de Mariënburgvereniging ten grondslag ligt". Voorzitter dr. P. Jansen ont vouwde op het congres de plannen voor de toekomst. Volgens hem is hef tijd om over „de verontrusting en het aangedane onrecht" heen te stappen. „Na alle verbijstering en verontwaardiging zijn wij nu in Nederland uitgehuild over het onrecht en maken wij ons op om volgens onze verklaring verder te gaan: zelfbewust en vastberaden en voor de eigen plaatselijke kerk wetend waar Abraham de mosterd haalt", zo zei hij. De Mariënburgbeweging, die zesduizend leden in zestig af delingen telt, moet een brede lekenbeweging worden. „Thans wordt van ons ge vraagd een positieve en con structieve bijdrage te leveren aan het vormgeven van een eigentijdse gestalte van het le ven in de Kerk van Christus". Jansen dacht daarbij aan een serie brochures over de zin van het bestaan en nieuwere Godsbeelden. Bovendien is de vereniging gestart met een project ter ondersteuning van het middenkader, die leiding geven op regionaal niveau of afdelingsniveau. THEO KRABBE Ds. A. de Haan (64) overleden OEGSTGEEST Op vieren- zestigjarige leeftijd is overle den de hervormde predikant ds. A. de Haan. Ds. De Haan kreeg landelijke bekendheid onder meer als secretaris binnenland van de hervormde zending (1973- 1985); daarvoor was hij ge meentepredikant in Hans- weert en secretaris van de Nederlandse Zendingsraad. Van 1964-1967 werkte hij in Zaïre, daarna tot 1973 als ge meentepredikant in Almelo. In Zaire, het voormalige Con go, heeft ds. De Haan een be slissende rol gespeeld in het christelijk onderwijs aldaar. De naam van ds. De Haan, zoon van de Antwerpse predi kant P. de Haan, is blijvend verbonden met de Egtypte- zending. Hij beschreef de his torie van dit specifiek stukje zendingswerk, dat in 1886 be gon. Aan de oprichting ervan werkte de grootvader van de overledene mee. Ds. De Haan heeft een be langrijke rol gespeeld bij di verse initiatieven in het (her vormd) missionair leven. Zo bepleitte hij met succes aan dacht en geld van de zending voor evangelisatie in eigen land. Als predikant in Almelo raakte ds. De Haan bestuur lijk betrokken bij de interna tionale hulpverlening en zag hij de noodzaak tot samen werking. Later kreeg dit vorm in projecten die zending en werelddiakonaat samen uitvoerden. Persoon en werk van ds. De Haan heeft op velen een grote indruk gemaakt. Zijn kennis en kunde, maar ook zijn con crete betrokkenheid bij kerk en mensen heeft hij tot het laatst toe willen tonen. Woensdag is de begrafenis in Driebergen. SYMPOSIUM N CR V - RADIORUBRIEK „RONDOM HET WOORD": HILVERSUM Hoe kun je geloven in een post moderne cultuur? Met die vraag hielden ongeveer honderd belangstellen den zich zaterdag bezig op een symposium dat de NCRV had georganiseerd voor de kring van de luis teraars naar de radioru briek „Rondom het Woord*'. De bijeenkomst was de eerste in het ka der van het vijfenzestigja rig jubileum van de NCRV. Bij twee van de drie spre kers functioneerden za terdag, ondanks alle ver schillen in hun bijdragen, twee kernwoorden: ge meenschap en gerechtig heid. De filosoof prof. dr. N.P. Wol- terstorff (Vrije Universiteit) hield een betoog waarin hij een theoretische uiteenzetting gaf van het post-modernisme. Hij besloot zijn bijdrage met de opmerking dat voor de toe komst de enige mogelijkheid voor geloven is het „kritische visioen van Jezus Christus le vend te houden". Dat wil zeg gen: niet blijven steken in theologische en ethische ab stracties, maar partijganger willen zijn van Jezus. En dat betekent onder meer gerech tigheid doen zodat alle klei nen in de wereld worden op genomen in de gemeenschap, dat die kleinen stem en status wordt gegeven en een eerlijk deel van alles wat de gemeen schap bezit. De Dordtse theoloog en fa briekswerknemer drs. G.J. van der Kolm hield een in dringend pleidooi dat als kernwoord „gemeenschap" had. Onze samenleving heeft onrechtvaardige structuren: De „verliezers", dat wil zeg gen: de werklozen en andere uitkeringsgerechtigden, zijn terecht gekomen in een diep isolement en voelen zich in een uitzichtloze situatie. Ze tellen sociaal ook niet meer mee omdat ze het minimum pakket aan consumptiegoede ren niet kunnen betalen. En juist die goederen hebben een signaalfunctie, geven een sta tus aan. Wie ze niet heeft, staat er buiten. Het is vaak de achteloosheid waarmee de middenklasse die goederen koopt, die zo vernederend werkt voor degene die ze niet kan betalen. De verliezers worden steeds eenzamer. Thuis staan ze er alleen voor, bij de Sociale Dienst idem en een beroep doen op anderen durven uit te leurstelling. De vereenzaming werkt ook uit in de taal: ze hebben geen woorden om stem te geven aan hun gevoelens en dus zwijgen ze. Hun ik-gericht- heid is geen triomfalisme, maar iets wat hen overkomt; het wij-gevoel bestaat niet Kerk en politiek hebben hen niets meer te zeggen; de ker kelijke traditie verstaan ze niet meer en de politiek is uit gepraat. Zo ontstaat er een grote bitterheid onder de ver liezers. Die bitterheid, dat is het gevoel van onverander baarheid („wie ben ik dat ik het kan veranderen"), noem de Van der Kolm een diepe vorm van ongeloof. Als de kerk de overlevingsvraag stelt, moet het eerste woord dat ze spreekt niet gaan over schuld en verzoening, maar over gemeenschap en over so lidariteit. Want wanneer mensen die beide ervaren, durven ze geloven in veran derbaarheid en in rechtvaar digheid. Van der Kolm is daarom in Dordrecht begonnen met een soort kerkelijke basisgemeen schap. In de bestaande struc turen van de kerk lukte het niet; daar gelden andere be langen. Gezelligheid, ruimte voor het persoonlijke verhaal en humor zijn een paar tref woorden voor die bijeenkom sten die vorm geven aan het verzet tegen de stand van za ken. Want voor Van der Kolm is de grondvorm van geloof gemeenschap, het ver zet tegen de machten die mensen kleinhouden, in tech niek, economie en politiek. De godsdienstsociologe dr. Mary Thung schetste hoe naar haar oordeel de kerk in onze tijd het nodig heeft dat wetenschappers de bedreigin gen van de moderne wereld analyseren. Maar in de kerke lijke gemeenschappen zijn het nog altijd de theologen die het belangrijkste worden geacht. „De theologen zijn het brood de pap'aldus Thung, „maar de deskundigen moeten het zout zijn". Ze herinnerde eraan hoe de kerk in de loop der tijden steeds meer terrein heeft ver loren in het maatschappelijk, economisch en wetenschappe lijk leven. Nu zijn wetenschap en rede ongeloofwaardig ge worden voor de voortgang van de mensheid. De kerk moet die negatieve krachten analyseren en alter natieven, tegenkrachten ont wikkelen. De kansen zijn er: veel mensen blijken gevoelig voor het spirituele en vanuit de traditie wordt veel gebo den. Een voorbeeld is Fransis- cus van Asissi, rond wie een natuurmystiek gebouwd kan worden die heel goed kan functioneren in de huidige bezorgdheid over het milieu. Het verleden laat zien, aldus mevrouw Thung, dat tegenbe wegingen altijd klein zijn be gonnen. Dat gold voor de soci ale bewegingen in het begin van deze eeuw en dat gold voor de milieubeweging. Wat dat betreft is er best hoop, zo besloot ze haar betoog. NCRV-voorzitter Th. D. Jan sen herinnerde in zijn ope ningswoord eraan dat de ra diorubriek „Rondom het Woord" uniek is in de om- roephistorie. Het programma bestaat al 33 jaar en sinds der tig jaar wordt er een tijd schrift bij uitgegeven. Dat is inmiddels uitgegroeid tot een theologisch tijdschrift met een oplage van 4000. Wekelijks luisteren zo'n vijftigduizend mensen (dinsdagmiddag Hil versum 5, 13.30 uur). Aanvan kelijk was het een uitzending voor predikanten, nu is het uitzending voor geïnteresseer den in kej-k en theologie. LUTSEN KOOISTRA DEN HAAG Het Interker kelijk Vredesberaad (IKV) kampt opnieuw met ernstige financiële problemen. In 1988 is een verlies geleden van bij na 200.000 gulden. Er is een vacaturestop ingesteld. Als de inkomsten blijven dalen, zul len stafmedewerk(st)ers worden ontslagen. Dat blijkt uit een brief van de IKV-leiding aan alle dona teurs, waarin om een extra bijdrage wordt gevraagd. De belangrijkste oorzaak voor het tekort is de sterke verminde ring van de inkomsten. Vele donateurs geven aanzienlijk minder dan vroeger. Een steekproef onder de gif ten voor 1989 laat zien dat deze dalende tendens zich heeft voortgezet. De inkom sten uit de kerken, die onge veer 20 procent van alle kos ten dragen, ver achter te blij- lies op zijn publikaties. De IKV-leiding schrijft de da- wijl, aldus het IKV, juist nu ling van de inkomsten mede allerlei nieuwe en onver toe aan het beleid van de Rus- wachte mogelijkheden ont- sische partijleider Michail staan om echt aan de vrede Gorbatsjov. Nu de Koude tussen Oost en West te wer- Oorlog aan het verdwijnen is, ken. denken vele mensen dat het Het IKV stond enkele jaren niet meer nodig is geld voor geleden dichtbij een faillisse- het IKV uit te trekken. Ter- ment. In 1983 werd een ver lies geleden van 325.000 gul den, wat betekende dat bijna alle reserves waren opgesoe- peerd. Financiële acties brachten toen uitkomst. De reserves, die binnen drie jaar waren gedaald van 550.000 tot 75.000 gulden, stegen weer tot boven de 400.000 gulden. Onzeker avontuur In Wenen zijn de lidstaten van het Warschau Pact, maai vooral die van de NAVO-landen, vandaag begonnen aan een fr. onzeker avontuur. Gesproken gaat worden over de mogelijk- „N heden tot vermindering van de conventionele bewapening in gr1 Europa, het CFE-overleg. Ruim vijftien jaar is hierover, ook in Wenen, gesproken in het kader van de MBFR-besprekin- jj®' gen die moesten leiden tot wederzijds troepenvermindering aj Die besprekingen hebben nooit wat opgeleverd, vooral als mc gevolg van de uiterst starre houding van het Oostblok. orr De onzekerheid voor het Westen is nu echter juist gelegen Va in de vaart die het Oostblok lijkt te willen maken met ont- wapening. Ging het bij de MBFR-besprekingen veel te lang- zaam, bij de vandaag begonnen CFE-gesprekken gaat het het Westen allemaal wat te snel. De voortvarendheid die Moskou sinds de komst van partijleider Michail Gorbatsjov aan de 1 dag legt, vergt ook van westerse kant een omschakeling. En zover is dat Westen nog niet. VAN de kant van het Warschau Pact wordt die wat onzeke- 1 re westerse positie publicitair uitgebuit. Het regende de afge- I lopen maand berichten over eenzijdige troepenreducties van I alle landen van het Warschau Pact, met uitzondering van J Roemenië. Gezien tegen de achtergrond van de (wanver houding van oostelijke en westelijke militaire kracht, zijn die reducties marginaal. Bovendien maakt het Oostblok van de nood een deugd. De militaire afslankingsoperaties zijn im mers noodzakelijk om het beleid van economische hervor mingen enige kans van slagen te geven. Maar voor het wes terse publiek voor wie ze bedoeld zijn ogen de voor stellen allemaal zeer spectaculair. De NAVO-landen zijn, niet ten onrechte, beducht voor het propaganda-offensief dat vanuit Moskou zo doeltreffend wordt gecoördineerd. Het gaat in Wenen om de conventione- - le wapens, maar het lijdt geen twijfel dat de Sovjetunie tij- 9; dens de onderhandelingen een poging zal wagen de kernwa- ee pens voor de zeer korte afstand op de agenda te krijgen. Dat Pe zou kunnen door opnieuw initiatieven te lanceren die in de V smaak vallen van het westerse publiek, ten einde langs die ?c weg pressie uit te oefenen op de regeringen. En er zijn nog meer factoren die de positie van het Westen he in Wenen bemoeilijken. De onderwerpen die op de conferen- q tie ter sprake komen zijn zeer ingewikkeld. Die complexiteit ke versterkt het effect van veelomvattende voorstellen van het g£ Warschau Pact op de publieke opinie. Daar komt bij dat het je Westen geen gesloten front vormt. Frankrijk is en blijft een he buitenbeentje, terwijl de Amerikaanse regering het nog altijd m zonder minister van defensie moet stellen èn zonder helder ze militair-strategisch concept. Misschien dat op de komende dt topconferentie van de NAVO-lidstaten het Westen de rijen kan sluiten. Maar zelfs dan blijven de vandaag begonnen Be- D< sprekingen een onzeker avontuur. C->', Kan iemand mctcpilcpsic hctvioolkonscrt van Tsjaikowsky spelen? Jazeker, als ze maar genoeg talent heeft. Epilepsie is bepaald geen vorm van 'gekte'zoals veel mensen denken, maar niks anders dan een korte storing van de hersenaktiviteit. Teveel signalen ineens. De meesten hebben er weinig last van Met epilepsie valt dus biest ie leven als de om geving maar niet paniekerig reageert.. Onze brochure "Epilepsie is niet zo gek als 't er soms even uitziet" helpt daarbij. U krijgt 'm thuis ge stuurd als u Sire belt.020- 424706(9-12 uur) SIRE Epilepsie is niet zo gek als 't er soms uitziet. Yeel bewolking den. Middagtemperatuu de Golf van Biscaje lig komt langzaam in onze rich ting. Vanavond bereikt de be wolking al het westen van ons land en breidt zich in de loop van de nacht over ons hele land uit. Morgen is er dus veel bewolking en tegen de avond kan er zelfs wat regen vallen. Deze regen zal een buiig ka rakter hebben en het zijn geen grote hoeveelheden. De wind blijft uit een zuidelijke rich ting waaien en is matig. Door de aanvoer van lucht uit zui delijke streken blijven de tem peraturen boven normaal voor de tijd van het jaar. Vannacht wordt het een graad of 8 tegen 0 graden normaal en overdag komt het kwik in de buurt van de 13 graden, terwijl de normale temperatuur onge veer 8 graden is. temperatuur rond 5 graden. Denemarken: Veel bewolking en droog. Middag- temperatuur rond 8 graden. Britse eilanden: Half tot zwaar bewolkt en later in het westen wat regen. Middagtempe- ratuur van 9 tot 12 graden. Benelux en Bondsrepubliek Duits- het noorden tot 19 in het z Italië, Joegoslavische- en Griekst at kust: ge Overwegend zonnige perioden maar hi i I,..-. u' Frankrijk: Eerst nog wat bewolking later perio den met zon. Middagtemperatuur van 10 graden in het noorden tot 15 Alpenlanden: Seoul In de dalen en lage gebieden mistig singapo en of lage bewolking bij een middag- t«i avI* temperatuur rond 10 graden. Hoge- Tokyo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2