Verdeelde reacties op verkoop van Picasso's Herbig goed op dreef met Residentie Orkest Schubert door het slijk in „Continu klassiek" JAZZGROOTHEDEN OP MUSIC FESTIVAL Schenkingen aan gemeentemuseum in gevaar Jazz-trompettist Roy Eldridge overleden Trio Dante zwierig en precies KUNST EeidieSoiwatit WOENSDAG 1 MAART 1989 PAGINA 9 Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Cocktail (12); 18.30, 21.00. wo. ook 13.30. EU ROCINEMA II: A fish called Wanda (al); 18.45, 21.30. Frank en Frey (al); wo. 14.00. EUROCINEMA III: Me and him (al); 18.45, 21.15. wo. ook 13.45. EUROCINEMA IV: Jan Rap en zijn maat (al); 18.30, 21.15. wo. ook 13.30. LEIDEN* LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Cocktail (12); 19.00. 21.15. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130); Jan Rap en zijn maat (al); 14.30, 18.45, 21.15. The Accused (16); Dead Pool (12); Who framed Roger Rabbit (al); A fish called Wanda (al); 14.30, 19.00, 21.15. «TRIANON (Breestraat 31, tel. 1238^5): De ondraaglijke licht heid van het bestaan (al); 20.00. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414): Eindexamen op de sexschool (16); 14.30, .19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Appointment with death (12); 19.00, 21.15. wo. ook 14.45. CITY THEATER II: Bright lights, big city (12); 19.00, 21.15. Redder- tjes (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Willow (al); wo. 15.45. Buster (al); ma. t/m wo. 20.15. Der himmel uber Berlin (12); do. t/m wo. 20.45. KINDERVOORSTELLINGEN Junglebook; wo. 14.00. Moonwal- ker; wo. 14.00, 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13.269): U 2 Rattle and Hum (al); ma. di. wo. 20.00. LE 3: Betrayed (16); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: De on draaglijke lichtheid van het be staan (al); 20.30. ma. dl. ook 14.00. METROPOLE 5: Who framed Roger Rabbit (al); 14.00, 18.45, 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Cocktail (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2: License to drive (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3: Fright night 2 (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4: Big (al); 13.45, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Die hard (16); 19.15, 21.45. STUDIO 2: The beekee per (16); 19.00, 21.30. STUDIO 3: Poussière d'ange (16); 19.00, 21.30. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Een verhaal van de wind; 19.30. Het rode korenveld; 21.45. Zaal 2: Anita-Tënze des lasters; 19.30, 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45. ma. 19.30, 22.00. Ein virus kennt keine moral; ma. La mort de Mario Ric- ci; dl. Cries and whispers; wo. KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 3: Who framed Roger Rabbit; wo. 14.30. CINEAC 3: Walt Dianey's Frank en Frey; wo. 14.00. METROPOLE 4: Frank en Frey; wo. 14.00. STUDIO 1: Pip- pi Langkous; wo. 14.00. STUDIO 2: Jungle book; wo. 14.30. STU DIO 3: Bambi; wo. 14.15. KINDERVOORSTELLINGEN Benji het pientere hondje; wo. 14.00. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): The dead pool (16); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 2 Go rillas in tho mist (al); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 3 Things change (al); 14.00, 18.45, 21.30. BABY LON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): The accused (16); 14.30, 17.00, 19.15, 21.45. BA BYLON 2: Track 29 (12); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30. BABYLON 3: A fish called Wandab (al); 17.00, 19.30, 21.45. ma. dl. ook 14.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Cocktail (al); 14,00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Stormy monday (16); 14.00. 18.45, 21.30. CINEAC 3: Willow (al); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. ME TROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): A fish called Wanda (al); 14.00, 18.45, 21.30. METROPO LE 2: Jan Rap en z'nmaat (al); 14.00. 18.45, 21.30. METROPO- Warschau biedt ruimte voor graffiti WARSCHAU Het gemeentebestuur van Warschau gaat speciale lokaties creeren waar graffiti-kunstenaars on gehinderd hun gang kunnen gaan of broedse politieke activisten hun ei kwijt kunnen. Volgens een woordvoer der van de Warschause burgemeester, die de maatregel dinsdag bekend maakte, is een van de redenen voor het scheppen van de vrijplaatsen de hoop dat daarmee het intensieve gekalk op openbare gebouwen zal afnemen. In Warschau is vrijwel geen gebouw te be kennen waar zich geen graffiti-arties- tén op hebben gebotvierd en Polen geldt als een van de landen met de langste traditie van per verfkwast of spuitbus aanbrengen van politieke leu- UTRECHT Van 21 tot en met 28 april vindt in Nederland een serie concerten van internationale artiesten plaats. Dat gebeurt in het kader van het Benson and Hedges Music Fes tival. Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht staat op 21 april in het teken van Spring Blues '89 met artiesten als de Fenton Robinson Chicaco Blues Band, blueszangeres Irma Thomas en haar Professionals en een concert met onder meer pianist Willie Tee en gitarist Earl King. Een dag later is er in Utrecht het Flamenco Festival met onder andere gi taristen Manoio Franco en Paco Cortes. De 59-jarige Sonny Rollins, die veel met trompettist Miles Davis heeft gewerkt, speelt met zijn kwintet op 21 april in het Concertgebouw in Amsterdam. Engelbert Humperdinck geeft 24 april twee concerten in het Congresgebouw in Den Haag. Labi Siffre treedt die dag in Theater Carré in Amsterdam op. De van oorsprong Argentijn Chris de Burgh staat 25 april in het Rotterdame Ahoy. Gitarist Lee Ritenour tenslotte speelt met zijn band op 28 april in het Congresgebouw in Den Haag. Studiebeurzen voor Haagse dansstudenten AMSTERDAM terdam Drie dansers in opleiding zijn be kroond met een studiebeurs van de Stichting Dansersfonds '79. De drie zijn: Tessa Cooke, Boris de Leeuw (beiden Koninklijk Con servatorium Den Haag) en Caby Baars (Nationale Balletacademie Amsterdam). De drie dansers zul len de studiebeurs kunnen ge bruiken voor het volgen van een zomercursus in Cuba of Canada. De jury, die de drie aanwees voor de studiebeurs, bestond uit Alexandra Radius, Joanne Zim merman, Christine Anthony en Toer van Schayk. ALEIDA SCHOTPRIJS VOOR LOURENS REEDIJK AMSTERDAM De vertaler Lourens Reedijk heeft de Aleida Schot-prijs gewonnen voor zijn vertaling van de Russische roman „Tsjevengoer" van de auteur A. Platanov. De Aleida Schot-prijs van de gelijknamige stichting wordt een keer in de twee jaar toegekend voor de beste vertaling in het Nederlands uit een der Slavische talen. De uitreiking van de prijs en het daar bij behorend geldbedrag van vijfduizend gulden vindt op 28 april in Amsterdam plaats. „Reedijk ontvangt de prijs vanwege zijn virtuoze vertaling van deze buiten gewoon belangrijke roman", aldus de secretaris van de stichting, H. Warendorf. Twee jaar gelden ontvingen de vertaalsters Yolanda Bloemen en Maija Wiebes de prijs voor hun vertaling van het boek 'Goede Nacht' van Andrej Sinjavski. Aleida Schot was een bekend Amsterdamse slaviste die de vertaling van een groot aantal Russische klassieken op haar naam heeft staan. Zij ontving voor haar werk onder meer de Martinus Nijhoff-prijs. NEW YORK De Ame rikaanse jazz-trompettist Roy Eldridge, die heeft gespeeld met grootheden als Benny Goodman, Ella Fitzgerald en Oscar Peter son, is zondag op 78-jarige leeftijd overleden in Val ley Stream bij New York. De musicus, die drie we ken geleden na een huwe lijk van 53 jaar zijn vrouw verloor, was vorige week in een ziekenhuis opgeno men. Eldridge werd bekend toen hij in 1941 toetrad tot de band van drummer Gene Krupa. De vir tuoze trompettist, die de over gang vertegenwoordigde van de stijl van Louis Armstrong naar de be-bop van Dizzy Gil lespie, besteedde veel tijd aan studie van andere instrumen ten als de alt-sax, viool en pia no. De zwarte Eldridge droeg zijn steentje bij aan de strijd om de raciale scheiding in de muziek te slechten. Werkend als trompettist en zanger bij het geheel uit blanken be staande orkest van Gene Kru pa, was hij veelal gedwongen jazzgelegenheden door de dienstingang te betreden. Toch verloor Eldridge nooit zijn ge voel voor humor en bleef hij op en achter het toneel een man van practical jokes. Roy Eldridge trad op en maakte opnamen met vele groten uit de jazz; van Ella Fitzgerald en Johnny Hodges tot Coleman Hawkins en Ben ny Goodman, met wie hij ook in Europa op toernee ging. Op zijn muzikale erfenis, waarbij ook optredens op platen van Art Tatum en Oscar Peterson, bouwde de be-bop generatie van Dizzy Gillespie voort. De jazzmusicus Jon Faddis noemde Eldridge „een van de meest opwindende" jazztrom- petisten ter wereld. „Experts hebben vaak de fout gemaakt hem als verbindingsfiguur tus sen Louis Armstrong en Dizzy Gillespie te omschrijven. Hij was veel meer dan dat. Hij Vervangende programma's Frits Bom HILVERSUM - In de lopende periode van dit seizoen zullen drie programma's van „De Konsumentenman" van Frits Bom vervallen, nl. op 2, 16 en 30 maart. Hiervoor zullen andere pro gramma's in de plaats komen. Op donderdag 2 maart wordt „Anita's première" herhaald, haar optreden in de Rotterdamse Ahoyhal, waaraan Lee Towers meewerkte. Voor donderdag 16 maart staat geprogrammeerd de Britse Channel Four-documen- taire „Inside Sovjet Psychiatry" over de behandeling van poli tieke gevangenen binnen dat systeem. Het programma voor 30 maart moet nog ingevuld worden. Leids gitaarduo wint Franse prijs LEIDEN/MONTÉLIMAR Het Nederlands Gitaarduo (Juun Voorhoeve en Erik Otte) uit Leiden heeft de eerste prijs behaald op het „Concours International de Guitares en Duo" in het Franse Montélimar. Zij speelden onder meer een stuk van Bach. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 11.000 Franse frank (on geveer 3650 gulden). Aan dit jaarlijks terugkerende gitaarevene ment namen achttien duo's deel. De jury bestond dit jaar uit de leden van het „Los Angeles Guitar Quartet" uit de VS. Kapelzaal K&O, Leiden: Optreden door het Trio Dante bestaande uit Frank van de Laar (piano), Larissa Groeneveld (cello), en Hein Wiedijk (clarinet). Werken van Beethoven, Sjostakovich, Debussy en Brahms. Gehoord op 27 februari. Het in 1985 opgerichte Trio Dante heeft in zijn korte be staan een aantal belangrijke onderscheidingen weten te veroveren: onder meer was in 1987 op het internationale ka mermuziekconcours in Tapani (Italië) voor dit jonge ensem ble een derde prijs weggelegd. Dat het gezelschap om een dergelijk resultaat te bereiken musici met uitgesproken solistische gaven samengesteld dient te zijn, spreekt vanzelf. Als om dit te onderstrepen tra den deze musici voor de pauze alledrie als solist op. Van Lud- wig Van Beethoven stond de sonate in e (opus 90). op het programma. Met zijn briljante spel, vrij van inbeelding, rijk aan verbeelding, gaf Frank van de Laar met kracht en raffinement uitdrukking aan de eenvoudige en lyrische mo tieven waaruit het werk is op gebouwd. Larissa Groeneveld speelde vervolgens de sohate in d (opus 40) voor cello en piano van Dmitri Sjostakovich. De voortdurende afwisseling tussen zangerige passages en hamerende, stotende motie ven, en de, ten opzichte van de piano, eigen'zinnige lijnen van de - bijzonder veeleisende - cellopartij, maken deze compo sitie uitermate lastig. Dat het spel van Larissa Groeneveld en Frank van de Laar hierbij niet het karakter van virtuoze waaghalzerij kreeg, maar juist volkomen geloofwaardig over kwam, getuigt van meester schap. In het derde concerton derdeel klonk Claude Debus sy's Rhapsodie nr.l voor clari net en piano. In dit stuk wordt van de clarinettist veel ver langd: van een zacht gemur mel of gefluister tot nu en dan uitzinnige klankontladingen. Hein Wiedijk wist echter goed weg met deze improvisatorisch aandoende muziek. Samen met Frank van de Laar gaf hij van dit ongrijpbare werk een meeslepende vertolking. Na de pauze keerden de solisten in het trio in a klein van Johan nes Brahms terug. Onder hun handen leek Brahms' rijke muziek door een gevoelige en directe manier van spelen en samenspelen, zich telkens te vernieuwen. Vooral in het be weeglijke andantino grazioso en het allegro werd een mooi evenwicht tussen zwierigheid en nauwkeurigheid bereikt TOM STRENGERS Hef Residentie-orkest onder leiding van Giinther Herbig speelt werken van Haydn, Beethoven en Brahms met medewerking van de pianist Garrick Ohlsson. Philipszaal, Den Haag, gisteravond. Hoe zou dat op 6 februari 1878 hebben geklonken toen Brahms zelf als dirigent zijn tweede symfonie tijdens een „Diligentia concert" in K en W met het toenmalige Haagse orkest hier introduceerde? Vast- heel anders dan gister avond met het Residentie Or kest onder leiding van de Oostduitser Giinther Herbig. Dat het anders kon merkten de Hagenaars zelf toen Brahms vier jaar later zijn gloednieuwe vierde symfonie in Den Haag dirigeerde met het veel professioneler Mei- ninger orkest. Ruim 100 jaar later is het R.O. na een slechte periode weer begonnen om met wisselend succes zijn goede naam van weleer terug te verdienen. Dat is een geleidelijk proces, zeker waar het de klankcultuur be treft. Verder hangt in deze pe riode van gastdirigenten veel af van hun kortstondige greep op het orkest. Günther Herbig die sinds kort „musical direc tor" is van de orkesten in To ronto en Detroit beheerste met duidelijke gebaren en een goed oog voor zowel de grote lijn als het detail het muzikale gebeu ren. Hij dirigeerde met een stokje en geheel uit het hoofd. Haydn's vijfde symfonie in A heeft veel weg van een con cert voor twee hoorns. De bei de hoornisten slaagden er in hun moeilijke en hoogliggende solistische partijen uitstekend en met een minimum aan uit glijders te spelen. De zonnige lijn van deze symfonie werd voortgezet in Beethovens vier de pianoconcert in D, op.73 met de Amerikaanse pianist Garrick Ohlsson als solist. Ohlsson is een duidelijk ro manticus die van kleuren en tegenstellingen houdt en de mogelijkheden daartoe volle dig uitbuit. Zijn spel is soepel en krachtig en zijn toucher veelkleurig. Hij schuwt het pe- daalgebruik niet en gaf samen met het orkest een zangerige en kleurrijke vertolking. Opvallend was de perfekte sa menwerking tussen dirigent en pianist waardoor een haar scherp samenspel kon worden gerealiseerd. De grootste schaduwkant was de in het forte vaak lelijke dis kant van de vrij oude vleugel die binnenkort gereviseerd gaat worden, terwijl er ook een nieuwe aangekocht wordt. Brahms' tweede symfonie klonk poëtisch en vitaal en zou de Hagenaars van weleer ongetwijfeld versteld hebben doen staan. De Hagenaars van nu toonden zich echter ook zeer tevreden met deze gloed volle afsluiting van dit zeer „klassieke"concert. ERIK BESIER overweging daarbij is dat het huidige aankoopbudget van 450.000 gulden als vergaand onvoldoende wordt ervaren. List: „Eigenlijk draait het om de vraag of je in de toekomst als museum een slapend be staan gaat leiden, of dat je je actief opstelt. Met de aanstel ling van de heer Fuchs is ge kozen voor het laatste. De ge meente Den Haag biedt geen uitzicht op een verhoging van het aankoopbudget, dus moet je verkopen. Het is een dilem ma: als je niet verkoopt kun je bepaalde werken die je be langrijk vindt voor je collectie niet aankopen. Daartegenover staat dat elke verkoop je na tuurlijk aan het hart gaat". De zakelijk leider benadrukt dat bij de overweging tot ver koop voorop staat dat het ka rakter van de collectie als ge heel niet mag worden aange tast. „Harlekijn" en „Sybille" van Picasso, gemaakt in res pectievelijk 1913 en 1920, pas sen volgens het museum het minst in de verzameling. Van Picasso blijft dan een werk over, de uit 1910 stammende „Mosterdpot", volgens het mu seum belangrijker in het oeu vre van Picasso dan de twee andere werken. Ook van Mo net, wiens uit 1866 stammende werk „Quai du Louvre" zou worden verkocht, heeft men nog een werk in de verzame ling. Met de vorming van het bud get kan het museum de na druk leggen op een aantal prioriteiten in het verzame- lin^sbeleid. Zo wil het mu seum naast de abstracte kunst meer aandacht voor expressio nistische en symbolistische werken, moet de glas- en ke- ramiekcollectie weer het inter nationale karakter krijgen dat het oorspronkelijk had en die nen er meer tekeningen en prenten uit de 20e eeuw te worden aangekocht. Discussie Het idee tot verkoop is al lan gere tijd onderwerp van dis cussie in het Gemeentemu- Picasso's Harlekijn, die volgens past in de collectie. seum. Flip Bool, conservator moderne kunst van het mu seum, erkent dat hij erg veel moeite heeft gehad met het voorstel, maar nu overtuigd is van de juistheid ervan. „Het heeft erg lang geduurd voor dat ik overtuigd was. Maar het is een eenmalige verkoop waarvan we tot in lengte van jaren de vruchten plukken. Het is niet zo dat we veertig miljoen krijgen en dat geld meteen kwijt zijn. Juist het feit dat we over tientallen ja ren nog steeds jaarlijks de be schikking hebben over de op brengsten uit dat fonds is zo aantrekkelijk. Maar het is waar: je schept een precedent. Het enige waar ik bang voor ben is dat dit de weg opent voor verkopen waarvan de be doelingen minder zuiver zijn. Dat, om maar eens wat te noe men, als Adri Duivesteijn geld Gemeentemuseum niet echt FOTO: GEMEENTEMUSEUM nodig heeft voor zijn stadhuis ook aan verkoop van museum bezittingen wordt gedacht. Daar moeten we heel beducht voor zijn". Bool zelf heeft er voor gepleit de zogenoemde „ruis" van het museum te verkopen, de wer ken die het museum meren deels uit schenkingen heeft verkregen maar die voor de collectie nauwelijks van be lang zijn. „Maar dat zou nooit in een keer zoveel geld op brengen. Je schiet er niet zo veel mee op". Bool wijst er op dat er in feite niets nieuws on der de zon is. Directeur Wij zenbeek van het Gemeente museum verkocht in het ver leden werken uit de Haagse School om andere aankopen te kunnen bekostigen. „Het is mogelijk dat deze Picasso's zijn gekocht met geld dat uit die verkoop is gekomen". (vervolg van de voorpagina) DEN HAAG De plan nen tot verkoop van de twee Picasso's en een Mo net door het Haags Ge meentemuseum zijn door dé politieke partijen in Den Haag verdeeld ont vangen. Mevrouw C. Boersma, woordvoerder culturele zaken van de CDA-fractie, zegt „zeer gereserveerd te staan te genóver verkoop". Mevrouw Boersma: „Nu gaat het om het aankoopbudget, maar ook het tentoonstellings budget is te laag, en ook het resta.uratiebudget. Waar ik bang voor ben is dat ook daar voor wordt besloten tot ver koop. Waar is het eind? Het is een.principe-kwestie. De wer ken die je verkoopt krijg je nooit meer terug, en wat je er-' voqr. terug krijgt is nog maar af te wachten. Het kan een verarming betekenen". Mevrouw Boersma is ook bang voor' de effecten die de ver koop heeft op schenkingen aan. het museum. „Ik heb al twee mensen gesproken met een omvangrijke collectie, die hu-weigeren hun collectie aan het museum na te laten. Zij zeggen: als er een directeur zit die zo makkelijk verkoopt, darf geef ik het nog liever aan Maassluis, daar is het werk tenminste veilig. Het aantal schenkingen wordt dus min der". Mevrouw Boersma zit met spoed te wachten op een be leidsplan van Rudi Fuchs: „We hebben een prachtige nota gehad met twintig pagi na's huilen over hoeveel geld hij wel niet te kort komt, maar laat hij maar eens met een echt plan komen. Het blijft al lemaal kretologie, en als je alle interviews leest word je gecon fronteerd met steeds wisselen de standpunten. Ik wil wel eens weten waar we met de heer Fuchs nu echt aan toe Wethouder Verduyn Lunel: aankoop bruiklenen". VVD-woordvoerder T. Monk- horst schort zijn mening over verkoop op tot een uitgewerkt voorstel ter tafel ligt, maar staat er op zich niet afwijzend tegenover. „Op zichzelf vind ik dat er gepraat moet kunnen worden over verkoop om de collectie levendig te houden. Maar wat ik wil weten is waarom deze werken worden verkocht en geen andere. Dat wil op zijn merites bekijken". Verduyn Lunel Wethouder Verduyn Lunel verklaarde zelf betrokken te zijn bij het idee van Fuchs. Het voorstel tot verkoop moet volgens de wethouder aan twee voorwaarden voldoen. „Voorop moet staan dat je de werken die je verkoopt zelf niet zou kopen als ze op de rengst verkoop gebruiken voor FOTO: SP markt zouden zijn; met andere woorden, dat je ze niet belang rijk genoeg vindt voor je col lectie. En er moet een duidelij ke visie zijn op het aankoopbe leid. Voor alle duidelijkheid: een groot deel van de collectie van het Gemeentemuseum be staat uit bruiklenen. De bedoe ling is dat uit de opbrengst van de verkoop ook die werken worden veilig gesteld, door het museum worden verworven. Daarbij kan je denken aan een Bart van der Leek die nu in het museum in bruikleen hangt. Fuchs zou die graag willen bezitten". Zakelijk leider Cees List van het museum licht bij afwezig heid van Fuchs toe dat voorlo pig alleen nog onderzocht wordt of de werken verkocht moeten worden. Belangrijkste Bart Kiene was een jaar of tien geleden deel van theater groep Nijinsky, nieuwe mime avant-la-lettre. Nu zingt hij bij Het Nationale Toneel, steu nend op de vleugel. Net als de helft van de op het program ma gedrukte teksten voorbij is en je je begint af te vragen, waarom deze vlakke stem zich aan Schubert waagt, slaat het theater toe. Kiene loopt van het toneel af. „Ik moest erbij denken, dat is niet goed...bij Schubert", zegt hij bij zijn terugkeer. Het is de inleiding voor een hoeveelheid gefoeter op onze door reklame geïnfecteerde maatschappij. De zanger vertelt hoe hij niet rookt, niet drinkt, zijn buik spieren traint voor Brahms, gezond leeft en verlangt naar een jongen met ijzer onder zijn schoenen. Hij haalt uit naar honden, naar bloot, naar „onze beste actrice" die bolletjes voor een wasmiddel aanprijst, to vert tijdschriften van onder zijn smoking en lijkt diverse malen getroffen, in de hart streek. Wat moppen moeten de impasse in de voorstelling doorbreken. Van zingen komt het gelukkig nauwelijks meer, een poging tot een recitatief op tonen uit het werk van Char les Mingus smoort in de kiem. Hoewel een enkeling in de zaal het lachen niet kon laten, is de tirade, die „Continu klas siek" zou kunnen zijn eerder gênant dan humoristisch of sa tirisch. Wie zo'n pleidooi houdt voor schoonheid en ro mantiek, kan zich beter verre houden van de platte humor van televisie of het tappen van schuine bakken. Kiene doet zijn best om een getergde ro manticus te spelen, maar is te veel met pek omgegaan en dus besmeurd. Deze vijf kwartier „Continu klassiek" haalt Schu bert en romantiek door het slijk. PETER SNEL Het Nationale Toneel: „Continu klassiek" van Bart Kiene. Regie: Thomas de Neve. Dramaturgie: Rezy Schumacher. Muziek: Franz Schu bert en Hans Rotman. Licht: Martijn de Groot. Kostuums: Daan Wieman. Bart Kiene, zang en spel, Jaap Die- leman, piano. Diligentia, maandag 27 februari, herhalingen en toernee t/m 11 mei. „Continu klassiek" begint in de beproefde recital opstelling, links de vleu gel en rechts de zanger. Of het publiek deel wil nemen aan een. experi ment. Het moet de ogen sluiten en zich een voor stelling maken van een romantische situatie. De zanger vraagt zich af wat romantiek is, daar en toen, hier en nu, vertelt iets over de componist Schubert en begint te zin gen. FOTO: PAN SOK Epn vertwijfelde Bart Kiene in „Continu klassiek".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 9