Relatie met de joden in
Nederland ook op het spel
s
„Meer oog voor
dorpskerk nodig"
„Apostel Paulus zou te oud
zijn voor de Hervormde Kerk
fieicLeGourcurtt
a
>weer
kerk
wereld
DOOR OMSTREDEN KLOOSTER IN AUSCHWITZ
boekwijzer
De les van Stompie Seipei
Als één gebeurtenis onlangs weer eens de sombere situatie
Zuidafrika heeft getoond, dan is het wel de begrafenis, dit
weekeinde, van de veertienjarige Stompie Seipei. Stompie
zelf kan worden beschouwd als symbool van waar het apart
heidsbewind toe leidt èn toe in staat is. De reacties op zijn
dood illustreren de verdeeldheid in de zwarte gemeenschap,
die datzelfde apartheidsbewind zoveel mogelijk tracht uit te
buiten.
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
Ceidóeöouaant
DINSDAG 28 FEBRUARI 1989 PAGINA 2~
Fonds voor vernieuwing kerk in bisdom Roermond
KERKRADE De vereni
gingen van pastoraal werken
den in de Rooms-Katholieke
Kerk hebben een 'solidari
teitsfonds' in het leven geroe
pen voor steun aan de die pas
tores in het bisdom Roermond
die ijveren voor voortzetting
van de vernieuwing van de
RK Kerk in het bisdom.
In de toekomst kan mogelijk
ook in andere bisdommen
worden geprofiteerd van dit
fonds, zo melden de vereni
gingen, want „wat nu al jaren
in Roermond gebeurt, gaat ge
leidelijk aan voor alle bisdom
men gelden".
„Het is van belang dat in een
kerk waarin alle vernieuwen
de steunpunten wegvallen,
van onderop gezocht wordt
naar een basis om bezig te
blijven met pastorale experi
menten", schrijft de Federatie
van verenigingen voor pasto
raal werkenden in het blad
van de Acht Mei Beweging.
De federatie vraagt daarom
de leden van de zeven vereni
gingen jaarlijks minimaal een
tientje te storten in het solida
riteitsfonds.
Voorzitter H.M.H. Steijns van
de Limburgse vereniging zegt
dat de bijdragen vooral ten
goede zullen komen aan het
werk van de eigen beleidsme
dewerker. Bureau- en salaris
kosten kunnen in de toekomst
waarschijnlijk niet meer be
taald worden uit de contribu
tie van de ruim 200 leden van
de vereniging en bijdragen
van enkele orden en congre
gaties.
Een pessimist verwacht
bij een regenbui een
zondvloed, een optimist
een regenboog
Heieen Zonderland
UTRECHT Aan Ne- schreef die brief toen op aan- rijk, Theo Klein om de aan- maken waarom het klooster gebed en boete, een teken
i i ,i. ii Hrinapn van hpt Ovprlppnr- wezieheid van het klooster in zou moeten worden ver- hooD en verzoenine. een
UTRECHT Aan Ne
derlandse katholieken zal
het niet liggen dat het
omstreden klooster van
Auschwitz wordt ver
plaatst. Juist omdat dit
niet uiterlijk deze maand
is gebeurd zoals oorspron
kelijk was afgesproken
hebben internationale
joodse organisaties nu be
sloten met onmiddellijke
ingang de dialoog en de
contacten met de RK
Kerk te bevriezen.
Kardinaal Simonis liet twee
ëneenhalf jaar geleden in een
brief aan zijn Poolse ambtge
noot kardinaal Macharski we
ten dat een klooster in de on
middellijke nabijheid van het
vernietigingskamp „werkelijk
onaanvaardbaar" is. Hij
schreef die brief toen op
dringen van het Overlegor
gaan van joden en christenen
dat zich zodra het nieuws
over de vestiging van dat
klooster bekend werd, voor
verwijdering daarvan had uit
gesproken. Ook de Katholieke
Raad voor Israel liet er geen
twijfel over bestaan dat het
klooster zou moeten worden
verwijderd. Verder stelden de
Nederlandse bisschoppen een
„aanzienlijk" bedrag beschik
baar voor een informatie- en
bezinningscentrum in Ausch-
In juli 1986 troffen de Franse
kardinalen Jean-Marie Lusti-
ger (zelf een geboren jood) en
Albert Decourtray, de Belgi
sche kardinaal Godfried Dan-
neels en de Poolse kardinaal
F. Macharski elkaar in Genè-
ve samen met de Franse op
perrabbijn René Simurat en
de voorzitter van de Raad van
Joodse Instellingen in Frank
rijk, Theo Klein om de
wezigheid van het klooster i
Auschwitz te bespreken. Vo
rig jaar februari werd tussen
hen opnieuw een gesprek ge
voerd. Toen werd ook afge
sproken dat het klooster nog
in februari 1989 uit Auschwitz
zou moeten zijn verdwenen.
Groot was de woede van jood
se organisaties eind vorig jaar
toen bleek dat daar niets van
terecht was gekomen.
Vergunning
Volgens berichten uit Polen
zou het voor de Poolse kerk
moeilijk om ergens anders
een vergunning van de Poolse
regering te krijgen voor vesti
ging van het klooster. Maar
begrip voor het probleem in
Polen waar het anti-semitis-
me nog steeds erg groot is,
schijnt niet erg groot te zijn.
De Poolse kardinaal Machars
ki schijnt grote moeilijkheden
te ondervinden duidelijk te
maken waarom het klooster
moeten worden
plaatst. Hij was zelf ooit een
groot voorstander van dat
klooster en aanvankelijk lag
het zelfs in de bedoeling dat
de paus het klooster bij zijn
bezoek aan Polen zou openen.
Maar hij kwam op zijn stand
punt terug na het overleg in
Geève.
Het Vaticaan zag aanvanke
lijk überhaupt geen bezwaren
tegen vestiging van het kloos
ter aldaar. De vroegere Vati
caanse gezant in Nederland
pronuntius in Nederland,
mgr. E. Cassisdy, verdedigde
ruim twee geleden het kloos
ter op deze plek publiekelijk.
In een brief aan het Overleg
orgaan Joden en Christenen
(OJEC) schreef hij dat er bij
de vestiging van het klooster
„geen enkel gebrek aan res
pect" voor de joden is ge
toond. „Het is een plaats van
boete, een teken
hoop en verzoening,
roep voor vrede, gerechtig
heid en broederlijke solidari
teit onder alle volkeren", al
dus de pronuntius die nu een
zeer hoge functie bekleedt in
de Romeinse Curie.
De Poolse regering liet vorig
jaar februari weten akkoord
te gaan met verplaatsing van
het klooster en de oprichting
van een informatiecentrum in
Auschwitz. Het lijkt er dan
ook op dat nu dit niet is ge
beurd de schuld daarvan ge
legd moet worden bij de ker
kelijke overheden in Polen.
Het slepende probleem lijkt
nu ook gevolgen te gaan krij
gen voor de relatie tussen jo
den en katholieken in Neder
land. De orthodoxe rabbijn L.
van der Kamp vindt dat de
contacten met de RK Kerk in
Nederland moeten worden
opgeschort. Van der Kamp
heeft overigens geen zitting in
Marcel Poorthuis
FOTO: CEES VERKERK
een orgaan dat óp gezette tij
den contacten met de RK
Kerk in Nederland onder
houdt. De secretaris van de
Katholieke Raad voor Israel,
drs. M. Poorthuis, zegt zich de
ergernis van de joden te kun
nen voorstellen. Hij wijt de
problemen aan het feit dat
een vergunning voor een el
ders te bouwen klooster voor
de Karmelietessen nog steeds
niet voorhanden is, omdat de
relaties tussen kerk en staat
zo gespannen zijn. Maar, zegt
hij, 'afspraak is afspraak, wat
we nu moeten doen is een ap
pél op de Poolse katholieke
kerk om die afspraak na te
komen.
PAUL VAN VELTHOVEN
LANDELIJKE BUREAUS MOETEN PROMOTIE VERBETEREN
LEUSDEN De lande
lijke kerkelijke bureaus
sluiten niet goed aan bij
de dorpskerken. Uit on
derzoek bij het Diensten
centrum van de Gerefor
meerde Kerken in Leus
den blijkt, dat de profes
sionals van het landelijk
centrum van de gerefor
meerden veel minder ad
viezen verstrekken aan
dorpskerken dan aan
kerken in stedelijke ge
bieden. „Leusden" moet
daarom de promotie ver
beteren, concludeert een
projectgroep.
„Wij in Leusden zijn geneigd
een bedrijfsmatige aanpak te
zetten op een soort familie
band. Dat moet wel misgaan",
aldus de typering van de pro
jectgroep van het bureau Ge
meenteopbouw in het onder
zoeksrapport „Kerk en dorp".
Het onderzoek vond plaats
naar aanleiding van een stel
ling van dr. Jimme Keizer
bekend van zijn onderzoek
naar arbeidsvreugde onder
predikanten dat stadsker
ken vaker aankloppen bij
„Leusden" dan de kerken in
de dorpen dat doen.
De indruk van Keizer klopte,
zo bleek uit een onderzoek
onder gereformeerde dorps
kerken, gedurende enige
maanden in 1986 uitgevoerd.
De projectgroep noemt zelf de
uitkomsten „nogal opzienba
rend". Terwijl bijna de helft
van de Gereformeerde Ker
ken tot de kleine kerken ge
rekend mag worden, verte
genwoordigt deze categorie
slechts 13 procent van de con
tacten die „Leusden" heeft.
„Aanbod en vraag staan in
geen verhouding tot elkaar",
aldus het rapport.
Terwijl de grotere kerken
vooral met organisatorische
problemen te kampen heb
ben, toont het onderzoek on
der de kleintjes aan, dat daar
de knelpunten vooral liggen
op het inhoudelijke vlak, al
dus de heer A. Fledderus,
verantwoordelijke voor pla
nologisch en demografisch
onderzoek en tevens lid van
de projectgroep. Maar, zo
blijkt, de dorpskerken zeggen
geen echte behoefte aan on
dersteuning te hebben, alleen
bij het evangelisatiewerk is
het welkom. Bovendien wen
den zij zich eerder tot een ad
viseur in de eigen classis of de
provincie dan tot Leusden.
De verklaring hiervoor zit
voor Fledderus en de zijnen
vooral in het feit dat, hoewel
er niet van dè dorpskerk ge
sproken kan worden, toch
specifieke kenmerken zitten
aan de situatie in een dorp.
Vooral de onderlinge verbon
denheid is kenmerkend. „Een
familieverband zal de vuile
was niet buiten hangen. Heeft
..Minder adviezen naar dorpskerken-
ze knelpunten dan zal ze die
niet naar buiten laten wappe
ren", zo is het in het rapport
verwoord.
In het rapport wordt daarom
gesuggereerd een speciaal in
formatie-bulletin in het leven
te roepen, dat moet gaan ver
schijnen naast het orgaan
„Kerkinformatie" en het jaar
lijkse handboekje. „Leusden"
moet daarbij meer aandacht
besteden aan presentatie en
verpakking. De predikante
nopleidingen moeten daar
meer bij betrokken worden,
aldus een aanbeveling van de
projectgroep.
Er moet, zo luidt een andere
aanbeveling, meer oog komen
voor de lokale situatie, de ei
gen geloofscultuur. Verder is
het advies om in nauw over
leg met de Hervormde Kerk
samen de dienstverlening op
het tussenniveau (van classis
of provincie) te versterken.
Tevens wordt voorgesteld om
een nieuwe hervormd-gere-
formeerde studiegroep „Kerk
en Dorp" in het leven te roe
pen, die samen met dat tus
senniveau gaat bestuderen
hoe de gemeenteopbouw meer
gestalte kan krijgen.
WIM SCHRIJVER
ENSCHEDE Terwijl in
de eerste christelijke ge
meentes zo vanzelfspre
kend werd uitgegaan van
oudsten dat Paulus zijn
jonge medewerker Timo-
telis een hart onder de
riem stak met te stellen
dat niemand hem gering
mocht achten om zijn
jeugdige leeftijd, signa
leert ds. A. Bekkenkamp
uit Enschede anno 1989
een geheel andere ten
dens in de kerken. Steeds
meer gemeentes zoeken
predikanten „niet ouder
dan 45 jaar"
De hervormde predikant, zelf
58 jaar oud, bindt de strijd aan
met dit verschijnsel in het
hervormde ambtsdragersblad
„Woord en Dienst".
De Enschedese dominee wijst
er op dat volgens de kerkorde
predikanten tot het 65ste le
vensjaar beroepbaar. De prak
tijk, in de vorm van adverten
ties van gemeentes, wijst erop
dat steeds meer gemeentes de
maximumleeftijdsgrens twin
tig jaar lager stellen. Ds. Bek
kenkamp: „Er werd laatst een
geestelijk verzorger gevraagd
voor een verpleeghuis van
maximaal 35 jaar. Nou vraag
ik je. Je zou toch eerder mini
maal verwachten".
In zijn artikel komt de auteur
tot twee mogelijke redenen
waarom kerkeraden predi
kanten te oud vinden. Het zou
de zorg voor de jongeren kun
nen zijn „We zien zo wei
nig jeugd in de kerk; met een
jongere predikant gaat het
vast wel beter.terwijl ds.
Bekkenkamp ook niet uitsluit
dat de kerken zich laten ben
vloeden door de „geronto-fo-
bie", oftewel de vrees voor
het ouder worden.
Geld speelt, althans in de Ne
derlandse Hervormde Kerk,
geen rol van betekenis, ver
telt ds. Bekkenkamp. „Het
discrimineren van oudere do
minees kan geen centenkwes
tie zijn in onze kerk. Bij de
gereformeerden misschien
wel, want daar kosten oudere
predikanten meer dan jonge
re. Als hervormden kennen
wij gelukkig egalisatiefond
sen. Het is te hopen dat bij Sa
men op Weg het beste van
beide kerken wordt overge
nomen, dus ook die egalisatie
fondsen".
De predikant: „De apostel
Paulus zou waarschijnlijk niet
in aanmerking komen voor
een predikantsplaats in de
Nederlandse Hervormde
Kerk. Hij was enigszins ge
handicapt en in aanraking ge
weest met de justitie alle
maal nog daaraan toe maar
z'n grootste handicap zou zijn
leeftijd zijn". Het is treurig,
aldus ds. Bekkenkamp, dat
kerken met deze discrimina
tie achter de maatschappelijke
tendens aanlopen. „En dat
stoort me. Het zou bij ons zo
niet moeten zijn".
Dit gebrek' aan kerkwaardige
criteria kan demotiverend
werken bij oudere predikan
ten. Ds. Bekkenkamp werd
zelf pas op 48-jarige leeftijd
predikant. Hij kreeg toen van
een collega te horen: „Ik vind
het schitterend wat je doet,
maar na vijftig kom je niet
meer aan bod". Een ander
voorbeeld: onlangs sprak hij
een collega van even in de
vijftig uit een kleine gemeen
te, die op zoek was naar een
nieuwe uitdaging. Die collega
zei: Wij zijn afgeschreven.
Einde gesprek".
Ds. Bekkenkamp is benieuwd
wat de synode, die zich wel
klip en klaar uitspreekt over
apartheid in Zuia-Afrika, in
deze kwestie gaat doen.
Nederlandse Hervormde Kerk
Benoemd tot vicaris te 's-Gravenha-
ge (Samen op Weg wljkgemeente 6)
mw.M.R. Limburg-Klokke, kand. al
daar; beroepen te Tjerkgaast-St. Ni-
colaasga-ldskenhuizen-Doniaga-Le-
gemeer (toez.) G.W. Smith te Rinsu-
mageest-Sybrandahuis; beroepen 1
:en (tweede pred.plaats) C.J.P.
van der Bas te Noordeloos. Bedankt
voor Amersfoort P. van der Kraan te
Bleskensgraaf. Aangenomen naar
Molenaarsgraaf J. van het Goor.
kand. te Putten; naar Oosterhout (N-
Toegelaten tot de evangeli
ning P.A. Bakker, Merelstraat 9,
2815 VS Haastrecht. Toegelaten
de evangeliebediening en beroep-
4.R.Limburg-Klokke,
>aRH Ni'ei
2912 RH Nleuwerkerk aan den IJs-
sel. Bedankt voor Amersfoort P. van
der Kraan te Bleskensgraaf -
Gereformeerde Kerken vrijgemaakt
Beroepen te Assen-Noord T. Wendt
te Bunschoten-Oost. angenomen
Ommen H.J. Siegers te Leek,
Islamitisch
radiostation
wegens
antisemitisme
vervolgd
STOCKHOLM Het Zweed
se lokale radiostation „De
stem van de Islam" gerechte
lijk vervolgen. De zender
wordt ervan beschuldigd in
het najaar van 1988 herhaal
delijk antisemitische uitspra
ken te hebben gedaan.
Leon Gershon van het
Zweedse comité tegen antise
mitisme had een aanklacht te
gen het radiostation inge
diend.
In Zweden wonen ongeveer
100.000 moslims en in ver
scheidene plaatsen hebben zij
een eigen radiostation.
Het comité wijst in zijn aan
klacht op uitspraken van het
radiostation als „Wanneer
Hitier alle joden had geliqui
deerd, waren we nu in feite
verlost geweest van de pro
blemen die we in het Midden-
Oosten hebben". De Kristall-
nacht van 1938 zou zijn uitge
lokt door de joden en zouden
er toen „slechts" 100 joden om
het leven zijn gebracht.
Japanse religie
De betekenis van de religie in
Japan is weer eens duidelijk
geworden bij de dood en be-
grafenis van keizer Hirohito.
•ver de manier waarop in Ja
pan de traditioneie religies
functioneren is weinig in het
Nederlands verschenen. Het
boekje: „De Japanse religie"
van prof. dr. Jacques H. Kam-
stra is een aanzet om in die
leemte te voorzien. De auteur
is specialist in het Japanse
boeddhisme en was gastdo
cent in Nagoya, Japan.
Het boek is uitegeven bij Gooi
en Sticht en kost 29,50.
Paulus en de koningen
Het verstaan van de betekenis
van een gedeelte uit de bijbel
is mede afhankelijk van de
kennis over de omstandighe
den
vastg
context kan de lezer helpen
meer van de bijbel te begrij
pen. Dat wordt ook duidelijk
in het boekje „Paulus en ae
koningen". De hervormde
classicus-theoloog dr. J. van
Eek gaat hierin de betekenis
na van de boodschap van
Paulus. Hij legt allerlei uit
over de verhoudingen binnen
het romeinse rijk, over de po
litieke context en dergelijke.
De tekst van het bijbelboek
Handelingen krijgt hierdoor
een rijkere betekenis.
Uitgave: Van Wijnen, prijs
22,75.
Geloven bij benadering
De vanzelfsprekendheid van
het geloven zo die er ooit
was is voorgoed voorbij.
Het spreken over God is
moeilijker dan ooit, lijkt het.
Zeven theologen (H. Berkhof,
J. Firet, H M. Vroom, Flesse-
man-van Leer, De Knijff,
H.H. Miskotte, J.A. Montsma)
doen in het boekje „Geloven
bij benadering" verslag van
hun poging om in eigen ter
men en betekenissen te spre
ken over God en centrale
christelijke noties als bidden,
navolging en heiliging. Een
boek dat uitstekend kan die
nen in gespreksgroepen (in én
buiten) de kerk.
Uitgave Meinema, prijs
f 22,90.
Stervend verrijzen
Steeds opnieuw verschijnen
uitleggende boeken over de
bijbel. Het lijkt wel alsof iede
re tijd, iedere generatie op
nieuw moet verwoorden wel
ke de betekenis is van het
boek waarin God zich open
baart. Hoe vruchtbaar die tra
ditie van uitleg kan zijn laaf
het boekje „Stervend verrij
zen" van dr. Carl Bilo zien.
De auteur, theoloog-filosoof,
wil daarin het bijbelboek
Marcus verduidelijken. De
manier waarop hij dat doet is
heel goed te begrijpen en na
te voelen. Dat laatste is vooral
van belang omdat de Mont-
fortaan Bilo laat zien hoe voor
hemzelf de tekst van Marcus
is gaan leven en betekenis
heeft gekregen.
Uitgave Gottmer, prijs 23,50.
EeRST Stompie zelf. Hij werd actief in de strijd tegen apart
heid toen hij met een vriendje de „Onder Veertiens" opricht
en „kinderleger" dat al snel zo'n duizend aanhangers tel
de. Waar miljoenen van zijn leeftijdsgenoten in de westerse
wereld zich bezighielden met kinderspelletjes, was het (poli-
tie)geweld voor hem een realiteit van elke dag. Op 11-jarige
leeftijd werd de nog geen 1,35 meter lange Stompie de jong
ste politieke gevangene van Zuidafrika. Hij was in de jaren
'85-'86 een van de vele honderden kinderen die in Zuidafri-
n de gevangenis zaten. Een regering die haar eigen jeugd
achter de tralies stopt; een schokkender illustratie van het
morele failliet van een bewind is nauwelijks denkbaar.
Het is daarom onverteerbaar dat datzelfde bewind profijt
lijkt te kunnen trekken uit Stompies dood. De precieze om
standigheden rond de moord zijn nog steeds schimmig. Maar
dat leden van de lijfwacht van Winnie Mandela erbij betrok
ken zijn geweest, staat wel vast. Die betrokkenheid en haar
mogelijke eigen rol in de affaire hebben van de „Moeder van
de natie" in korte tijd een paria gemaakt. Naarmate het poli-
tie-onderzoek langer duurt, de affaire langer voortsleept en
onduidelijkheid blijft bestaan over de rol van Winnie Man
dela, zal dat de zwarte gemeenschap blijven verdelen en
daardoor het verzet tegen de apartheid verzwakken. Dat
komt het blanke bewind, dat zelf te maken heeft met de pro
blemen rond de opvolging van president P.W. Botha, onge
twijfeld zeer goed uit.
Die zwarte gemeenschap in Zuidafrika zal zelf ook met de
affaire in het reine moeten komen. Terecht is op ondubbel
zinnige wijze afstand genomen van alles waar Winnie Man
dela van beschuldigd wordt en waarvoor zij zich, als de ver
denkingen hard worden gemaakt, voor de rechter zal moeten
verantwoorden. Maar het zou hypocriet zijn te doen alsof
Winnie Mandela eigenlijk altijd al een blok aan het been is
geweest voor de strijd tegen de apartheid. Gedurende een
aantal jaren is zij, de echtgenote van AfJC-leider Nelson
Mandela, immers de verpersoonlijking geweest van het
zwarte verzet.
Wat nu de „affaire-Mandela" wordt genoemd is ook een
probleem voor al degenen buiten Zuidafrika die de geweldlo-
strijd tegen de apartheid een warm hart toedragen. De
steun van de vrije wereld aan het zwarte vrijheidsideaal zelf
mag er echter niet door worden aangetast. Juist niet. Want al
was Winnie Mandela een belangrijk symbool, die vrijheids
strijd is veel méér. Dat is een van de dingen die het veel te
korte leven van Stompie Seipei ons leert.
0n\
DEN 1
onverv
nog rel
De dee
meest i
dus m
De toe
een^gr'
aldus
neemt
groei e
.rocen
Je mii
pleit d<
DEN
ling
kan
verbe
voork
opgeh
schrij:
taard'
niet
tiepie
is in
jublict
lering
ver bin
Regen en wind
DE BILT (KNMI) Nog
steeds bepaalt een oude en
omvangrijke depressie
weer. De boven de noorde
lijke Noordzee aanwezige kern
dit systeem komt het ko
mende etmaal zelfs weer wat
dichterbij ons land te liggen.
De luchtdrukgradient, dat wil
zeggen het verschil in lucht
druk over een bepaalde af
stand, wordt het komende et
maal boven ons land tijdelijk
weer groter. Dat betekent veel
wind, in het binnenland meest
vrij krachtig, aan zee zelfs af
en toe stormachtig. Vanuit het
westen stroomt dan nog steeds
onstabiele lucht uit de omge
ving van IJsland naar ons
land, waarin gebieden met re
gen en buien voorkomen.
Vooral in het zuidoosten van
het land kan de neerslag ook
in de vorm van natte sneeuw
vallen. Bij veel bewolking blij
ven de maxima morgen bij
zo'n graad of 6 steken.
Sneeuwbericht
DEN HAAG Sneeuwbericht sa
mengesteld door de ANWB naar de
situatie van maandag 27 februari
IiSing Oi
ling g
moet r
commi
langdurige sneeuwval, de winter-
sportmogelijkheden aanzienlijk ver- I
Bolzano 25 90 Tl/I
2° 75 140
Frankrijk
In Frankrijk zijn de mogelijkheden 11
vooral in de hoger gelegen winter- U
sportgebieden goed.
Weersverwachtingen geldig tot don-
derdagavond: Oostenrijk en ZwitsetI
land: half tot zwaar bewolkt, in de ll
dalen regen. Boven de 1.000 m
8 graden, in het zuiden plaatselijk
Weersverwachting Italië tot donder- f
dagavond: Opklaringen, maar i
zwaar bewolkt met regen of
weersbuien. In de Zuid-Alpen a
houdende sneeuwbuien. Temperatu- c
ren tussen de 4 en 8 graden.
Weersverwachting Frankrijk
donderdagavond: Wisselend bewolkt. I
aanvankelijk enkele buien, later
Gedetailleerde informatie over de
sneeuwhoogten in de populairste
wintersportplaatsen is dag en nacht
verkrijgbaar via de ANWB-sneeuw-
koerei
louwe
and.
and 1
Skigebieden dicht bij huis:
In de Duitse middelgebergten is de
afgelopen 24 uur wat sneeuw geval
len, waardoor er in de volgende
plaatsen beperkte tot zeer beperkte
wfintersportmogelijkheden zijn:
Eifel: Udenbreth, ca. 20 cm, PrUm,
15-20 cm.
Sauerland: Willingen/Altastenberg-
/Neuastenberg ca. 10 cm., Winter
berg, 10-15 c
HEDENMORGEN
buien, ir
Verder mil
donderdag-
berggebieden
emperaturen
tallen
'ichtin
bouws
ing
teerd
nenteel geen mogelijkheden.
Weersverwachting tot donderdag-
ivond: Wisselvallig weer met buien,
emperaturen tussen 6 en 10 graden.
Alpengebied.
zijn de wintersportmt
den in
«rijk en
Luiemburg rw b«w.
i Rijksd
delen en ook alpines-
kiers zullen niet overal tot in het dal
kunnen afdalen.
de gemiddelde Warachau
Ost-Tirol
Zwitserland
Bern
GraubUnden
Wallis
Sankt Gallen
Obwalden
Vaud