Boek Duivelsverzen maakt alle godsdiensten belachelijk" HUIS ■RAAPk Rechten en plichten van de uitkerings gerechtigde KALIEF MIRZA TAHIR AHMAT DENKT AAN COMPLOT: „HOE ZIT DAT DAN?" Wat kost een oppas? Hogedrukreiniger moet tuinslang vervangen Omstreden cultuur verhit gemoederen al eeuwen lang» Verzekerdenadministratie ™Verv< tofASH inn in avid omt i itioni I ikein ert ider &e Re w iter I - zic (Vervolg van de voorpagina) NUNSPEET „De hefti ge reacties op het boek „Duivelsverzen" van de Britse schrijver Salman Rushdie hebben het ima go van de islam geen goed gedaan. Bovendien was het helemaal niet nodig zo fel op de publicatie van dit boek te reageren. Niet alleen de in dit boek zo fel gekritiseerde aanhan gers van de islam, maar ook de aanhangers van andere wereldgodsdien sten, zoals het christen dom en het jodendom, zouden tegen dit boek moeten protesteren. In feite worden alle gods diensten en alle gelovigen door de schrijver in een kwaad daglicht gesteld en belachelijk gemaakt". De door Europa reizende ka lief (letterlijk: opvolger van de profeet) Mirza Tahir Ah- mat de Vierde, sinds 1982 de geestelijk leider van de In ternationale Ahmadiyya Be weging in de islam, zei in Nunspeet ervan overtuigd te zijn, dat de radicale islamiti sche groeperingen veel te fel hebben gereageerd. „Ik ben het eens met hun standpunt dat dit boek niet gepuliceerd moet worden. In de loop der eeuwen zijn er duizenden boeken gepubliceerd met kritiek op de islam, maar wat Salman Rusdhie beweert slaat alles. De kritiek in dit boek is zó eenzijdig en zó godslasterlijk, dat het voor een gelovige islamiet bijna onmogelijk is er een gedeelte uit te lezen. Vrijheid van me ningsuiting vind ik een heel goede zaak, maar er zijn be paalde grenzen. Stel je voor dat iemand in Groot-Brittan- nië premier Thatcher in het openbaar voor een hoer uit- Kalief Mlrza Tahir Ahmat. FOTO: PERS UNIE maakt, dan wordt dat toch ook niet getolereerd? Dan wordt zo iemand toch ook bestraft of in elk geval ver plicht zijn excuses aan te bie den?" „Al die groeperingen en per sonen die inmiddels een prijs op het hoofd van Rusndie hebben gezet, hadden op dat aspect de nadruk moeten leg gen", zo motiveert de kalief zijn standpunt. „Die felle re acties hebben, zoals ik al voorzien had, alleen maar averechts gewerkt. Het ima go van de islam heeft op nieuw schade opgelopen en het boek dreigt door alle aandacht een bestseller te worden". Volgens de geestelijk leider, die zijn hoofdzetel in Londen heeft, is het heel moeilijk het boek „De Duivelsverzen" op een goede en gefundeerde manier te kritiseren. „Het boek is gebaseerd op al lerlei onwaarheden en niet te bewijzen veronderstellin gen. Het is heel moeilijk om zoiets te bestrijden. Ik hoop echter dat ook andere gelovi gen en niet-gelovigen aan stoot zullen nemen aan de sfeer van dit boek. Dat ze eveneens tot de conclusie zullen komen dat Salman Rushdie misbruik heeft ge maakt van zijn vrijheid van meningsuiting door zulke eenzijdige en' godslasterlijke kritiek te leveren op anders denkenden". De kalief is vooral boos over het feit dat Salman Rushdie zichzelf ook nog een gelovige islamiet noemt. „Ik ben er van overtuigd dat hij geld van derden heeft ontvangen om dit boek te schrijven en. te publiceren. Iemand die zich zo negatief uitlaat over de islam, kan maar één doel nastreven: het veroorzaken van onenigheid. Daarom ben ik er ook van overtuigd dat het om een complot gaat te gen de islam". HANS LAMBRECHTS Kalief Mirza Tahir Ahmat (links) luistert in Nunspeet naar moslim-kinderen die de volledige Arabische tekst van de koran lezen. voor de eerste k FOTO: BINNENLAND/BUITENLAND/CONSUMENTENINFORMATIE Ztidó&Gowuvnt MAANDAG 20 FEBRUARI 1989 PAGINA 4 }{JJ' Wat is een normale vergoe ding voor een oppas? Wat kost wassen en baden? Met welk bedrag aan kleedgeld moet een scholier zich kun nen, bedruipen? Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) weet de antwoorden. In drie folders, uitgegeven in de reeks budgetwijzers, worden de meest actuele bedragen op een rij gezet. De folders kunnen houvast bieden wanneer met andere leden van het huishouden of juist met mensen daarbuiten over huishoudelijke zaken moet worden gepraat. Meer dan eens is gebleken dat de foldertjes problemen snel uit de weg kunnen ruimen, al dus het Nibud. In de folder „Oppasrege- ling" wordt verteld wat re delijke bedragen zijn om aan een oppas te betalen. En hoe deze bedragen van de om standigheden kunnen af hangen. Het maakt volgens het Nibud namelijk nog al wat uit of iemand overdag op de kinderen komt passen, ot 's avonds. Zowel de ouder als de oppas krijgen door de folder een indruk van de gangbare tarieven. De Folder „Kleedgeld" is be stemd voor ouders die ero ver denken hun kind zelf zijn of haar eigen kleding te laten kopen. Op welke leef tijd van het kind kunnen ouders met kleedgeld begin nen en aan welke bedragen kan worden gedacht? De foldér laat zien hoe kleed geld kan worden berekend. De folder „Was-, bad- en douchekosten" is interessant voor mensen die samen een wasmachine gebruiken. Ook staat er in hoe een vergoe ding kan worden berekend voor het wassen van dienst kleding. De folders kosten 1,50 per stuk. Ze zijn te bestellen door dit bedrag over te ma ken op girorekening 368700 ten name van Nibud, Den Haag, onder vermelding van de titel. Veel uitkeringsgerechtigden zijn onvoldoende op de hoogte van hun rechten en plichten als cliënt van de sociale dienst. De regelgeving is inge wikkeld, terwijl bovendien de voorlichting door gemeenten nog al eens tekort schiet. Met de brochure „Wie is er bang voor de sociale dienst" tracht Konsumenten Kontakt de uit keringsgerechtigden de weg te wijzen. De brochure gaat onder meer over: de voorwaarden waarop een uitkering wordt verstrekt; wat cliënten kunnen doen en laten zonder dat hun uit kering in gevaar komt. welk factoren wat invloed zijn op de hoogte van de uit kering; gemeentelijke fondsen en kwijtscheldingsregelingen voor minima. De brochure is te bestellen door 1.75 over te maken op gironummer 363913 van KonsumentenKontakt in Den Haag, met vermelding: brochu re sociale dienst. Bordenwarmer De soep kan eindelijk zo heet worden gegeten als zij wordt op gediend. Philips heeft een apparaat op de markt gebracht waarin tien borden van elk gangbaar formaat verwarmd kunnen worden. Is de maaltijd eenmaal opgediend, dan is het apparaat verder te gebruiken als warmhoudplaat. Het verwarmingselement loopt rondom het apparaat zodat de hele plaat constant verwarmd wordt. Het vermogen is 300 watt en het apparaat is beveiligd tegen overhitting. De adviesprijs is 120 gulden. FOTO: PR De auto wassen met een hoge drukreiniger. Terwijl dit in het bedrijfsleven inmiddels een vertrouwd fenomeen is, kiest het particulier huishou den nog voor de tuinslang met wasborstel. Volgens K.E.W., een van 's werelds grootste producen ten van hogedrukreinigers, gaat het apparaat dit jaar ook door de particulier ontdekt worden. Directeur H. Hou- mann noemt de pluspunten: „Mos, algen, groen aanslag en vuil verdwijnen als sneeuw voor de zon. Fiets, brommer, auto, muur, schutting, terras of dierenhok de hogedrukrei niger maakt er korte metten mee". Sterk vereenvoudigd kan de werking van een hogedruk reiniger worden vergeleken met een dichtgeknepen tuins lang. Alleen is bij een hoge drukreiniger de kracht en daarmee het reinigend ver mogen vele malen groter. Het hart van het apparaat bestaat uit een motor en een pomp. De pomp zorgt voor een con stante aanvoer van water. De druk is te regelen met het spuitmondstuk, de nozzle. Een woordvoerder van K.E.V geeft toe dat de prijs van ho gedrukreiniger een doorbraak op de particuliere markt in de weg kan staan. Samen kopen met de buurman is zijn ad vies. De K.E.W. Hobby kost 879,-. Voor meer informatie: tel. 03473-74484. LONDEN In de Mid deleeuwen werden kunstenaars beschuldigd van godslastering als zij schilderijen met waar heidsgetrouwe afbeeldin gen van mensen maakten. Eeuwen later haalt de schrijver Salman Rushdie zich met de publicatie van zijn boek „De Duivelsver zen" de woede op de hals van de islamitische we reld. Een terugblik in de geschiedenis leert dat kunst door de eeuwen heen de gevoelens van de mensheid in grote beroe ring heeft gebracht; boe ken werden verbrand, muziek verboden en schil derijen vernietigd. Nog geen jaar geleden gooi den Franse extremisten brandbommen bij bioscopen naar binnen omdat daar de film „The Last Temptation of Christ" van Martin''Scor sese werd vertoond. In de film fantaseert Scorsese hoe Jezus toegeeft aan zijn men selijke behoeften en met Ma- Magdalena slaapt. In als het boek van Rushdie werd het verhaal gezien als Griekenland vernielden zelfs een belediging van de pro- priesters enkele bioscopen feet Mohammed. waar de film werd vertoond en in Israel werd de rolprent verboden. Dichter bij huis ontstond vo rig jaar een rel rond de voor genomen opvoering van het toneelstuk „Het vuil, de stad en de dood" van Rainer Werner Fassbinder, dat anti semitisch werd genoemd. De commotie werd ten slotte zo groot dat besloten werd van Invloed Hoe groot de invloed van kunst op de gemoederen kan zijn bleek ook uit de krijgs liederen die de dichter San- dor Petofi in de negentiende eeuw publiceerde. De Hon garen zouden mede onder in vloed van deze liederen de moed bijeen hebben geraapt om in 1848 het Oostenrijkse opvoering van het stuk af te juk af te werpen. zien. In 1986 verbood de toenmali ge Pakistaanse president Zia ul-Haq een biografie van de stichter van de Pakistaanse staat, Mohammed Ali Jin- nah, omdat erin werd gezegd dat Jinnah van varkensvlees en bier had gehouden, twee dingen die door de islam ten strengste verboden zijn. In datzelfde jaar werden in het buurland India 16 mensen gedood tijdens rellen die on- staan waren na de verschij ning van een kort verhaal in een plaatselijk dagblad. Net schrijver W.H. Hudson in 1929 .in Hyde Park in Lon den werd onthuld, verwoest door dronken studenten en fascisten omdat het „per vers" zou zijn geweest. Het toneelstuk „The Playboy ^.n^^en °P de brandsti of the Western World" van I itast ilitiel Heine in de negentienc ;ht v eeuw. Jaren later bleken zijn zij' woorden maar al te wa< kw toen in de jaren dertig de n; anjh zi's aan de macht kwame U ke en „entartete" boeken e1 on Minder blij waren veel men sen met de rituele ritmen en hamerende klanken van Igor Stravinsky in „Le Sacre du Printemps", waarin een hei dense ceremonie tijdens het stenen tijdperk op muziek werd gezet. De première in Parijs in 1913 liep uit op een enorme rel. Ook beeldende kunstenaars kregen het in het verleden hard te verduren als zij iets experimenteels tentoonstel den. Zo werd het beeld „Rima" van Joseph Epstein, dat ter herdenking van de J.M. Synge, dat in 1907 in Ierland voor het eerst werd opgevoerd, schoot het pu bliek indertijd ook in het verkeerde keelgat. Men vond dat het stuk de Ierse nationa le idealen neersabelde. De toeschouwers werden pas weer rustig toen de dichter W.B. Yeats het toneel opstap te en het stuk met vuur ver dedigde. pel gingen. ,ke Toen het Israëlisch Philha lux 1 monisch Orket in 1981 ee aar stuk van Hitiers favorie onale componist, Richard Wagnengen in Tel Aviv uitvoerde, raai ng" ten veel toeschouwers j,n geëmotioneerd dat ze begoi !r'ec^ nen te schreeuwen en m a'e" elkaar op de vuist gingen. „Van tijd tot tijd richt al e R" aandacht zich op een inciter dent en raakt alles buiteisser, Zelfs Alfred Hitchcock moest proporties", zo zei dr. J. Se uke het in 1930 ontgelden toen by Whittingham, een beken J kunsthistoricus, onlang j „Als het om kunst gaat, weiaar ten mensen vaak niet eerreen waarom ze zich ergeren. Z*Ter begrijpen het standpunt vaf in-g zijn film „Juno and the Pea cock" in de Ierse plaats Li merick werd verbrand om dat hij het leven in de huur kazernes van Dublin toonde. „Entartet" „Als er boeken worden ver brand, worden er uiteinde lijk ook mensen verbrand", zo zei de dichter Heinrich de kunstenaar niet en voele zich bedreigd door het onb< gUnc kende en het onverklaarb. n~ve re mke GRAHAM HEATHCOTj, Associated Prei In een voorgaande afle vering is ingegaan op het per 1 januari 1989 inge voerde sociaal-fiscaal nummer, het sofi-num- mer. In feite niets anders dan het sinds 1986 voor iedere ingezetene vanaf 15 jaar geldende fiscale nummer, dat nu als sofi- nummer van toepassing is op alle werknemers en uitkeringsgerechtigden. Dit nummer wordt gebruikt om de persoonlijke gegevens van deze bevolkingsgroepen op te nemen in de eveneens per 1 januari 1989 ingevoerde V erzekerdenadministratie van de gezamenlijke bedrijfs verenigingen. Het sofi-num- mer fungeert als koppelings mechanisme in de VZA (Ver zekerdenadministratie). Wat behelst nu deze VZA en wat is de rol van de daarbij betrokkenen? Reeds in 1985 werden de be drijfsverenigingen door de Sociale Verzekeringsraad, op aanwijzing van de staatssecre taris van sociale zaken en werkgelegenheid, benaderd voor de inrichting van een VZA Invoering daarvan was gepland in 1986. Door onder meer de omvangrijke operatie van de Stelselherziening Soci ale Zekerheid én de grote om vang van het aantal te regis treren in het kader van de VZA, werd uiteindelijk 1-1- 1989 als ingangsdatum geko zen. De doelstelling van de VZA is meerledig. In de eerste plaats beoogt de VZA een bijdrage te leveren in de kostenbeheer sing van de sociale zekerheid. Door registratie van alle ver zekerde werknemers onder het sofi-nummer is het moge lijk tot een efficiënte admini stratie te komen, waarbij door het sofi-nummer uitwisseling van gegevens met andere uit voeringsorganen en belasting diensten vergemakkelijkt wordt. Het recht op en de hoogte van een sociale uitke ring kan hierdoor beter wor den beoordeeld. De VZA met sofi-nummer en de daarmee gepaard gaande aanpassing van de gegevensverstrekking en geheimhoudingsbepalingen maken voorts onderdeel uit van een pakket van maatre gelen op het terrein van de Fraudebestrijding, resulteren de in miljoenenbesparingen in de sociale zekerheid. Wat en door wie wordt nu ge registreerd? In de VZA wor den zowel een aantal persoon lijke gegevens geregistreerd, alswel gegevens die betrek king hebben op het arbeids verleden van de verzekerde persoon (naam, adres, geboor tedatum, werkperiode, loon, uitkeringen, etc.). Dit alles, onder het sofi-nummer, als koppelingsmechanisme van de persoonlijke en inkomens- gegevens van de verzekerde werknemer of uitkeringsge rechtigde. De uitvoeringsin stanties, de bedrijfsverenigin gen, belast met de uitvoering van de VZA hebben reeds in hun administratie opgeslagen de gegevens van hun uitke ringsgerechtigden. De bij hun aangesloten werkgevers in dienstzijnde werknemers worden in bepaalde situaties, zoals bij ontslag, bij het berei ken van de 65-jarige leeftijd, bij nieuw dienstverband, overschrijding van de loon grens ziekenFonds of bij ver andering van werktijden, door de werkgever, door mid del van de zogenaamde Mel ding Bedrijfsvereniging (MBV) met de beoogde regi stratiegegevens en sofi-num mer, bij de bedrijfsvereniging gemeld. Van de werknemers vóór 1-1-1989 in dienstzijnde, behoeft, behoudens wijzigin gen, géén aparte melding te worden gedaan. De gegevens van deze werknemers staan vermeld op de, eveneens nieuw, in te leveren jaaropga- venkaart, die de werkgever per werknemer moet invullen en afleveren aan de bedrijfs vereniging. Door deze metho de van én Melding Bedrijfs vereniging én de individuele jaaropgave, verkrijgt het uit voeringsorgaan een totaal beeld van het verzekerdenbe stand! De meldings- en registratie plicht nieuwe stijl betekent, naast de aanzienlijke invoe ringskosten van de uitvoe ringsinstanties, met name voor werkgevers met nogal wisselende bestanden (bijv. seizoenarbeid) extra tijd en kosten. Het registreren van persoons-1 gegevens in het kader van de[ VZA en gebruikmaking vanl het sofi-nummer als commu-f nicatiemiddel voor de schillende uitvoeringsorga-F nen, vereist een waarborg te-r\v gen oneigenlijke gebruikma-p king van deze gegevens. Met| het oog op de beschermingf van de privacy van de verze-l' kerde en/of uitkeringsgerech-| tigde dient exact te wordenf vastgelegd, hoe, wanneer en| door wie het sofi-nummerj met de persoonlijke gegevens! mag worden gebruikt. Hiertoe! nu bieden de Sofi-Wet en der Wet Persoonsregistratie! (WPR) de nodige waarborgen.! De WPR, in te voeren per l|| juli 1989, geeft hiertoe een al-f gemeen kader. Daarnaastp moeten de uitvoeringsorganen! een privacy-reglement aan-| houden, waarin o.a. wordt g regeld welke personeelsleden! toegang hebben tot de per- soonlijke gegevens. Correctierecht rach De geregistreerde verzekerde den krijgen het recht om hun[ opgeslagen informatie in tet zien en eventueel te corrige-[j ren. Eenmaal per jaar krijg namelijk de geregistreerd" een zogenaamd Statusbericht£ toegezonden, waarin staat/ aangegeven wat geregistreerd! is. Dit overzicht dient zonodig te worden gecorrigeer door de verzekerde te worden! bewaard. Dit laatste om eeni eventuele aanvraagprocedure voor een sociale uitkering te vergemakkelijken. Een ander belangrijk aspect van de privacy-beschermina' betreft de verstrekking van (persoonlijke) gegevens aan! derden. In principe mag d£ geregistreerde informatie al4 leen worden uitgewisseld tus sen andere uitvoeringsorga nen van de sociale verzeki ring en/of de belastingdienj sten. Vooralsnog betekent de Ver] zekerdenadministratie zowi voor de uitvoeringsorganen sociale verzekering, als vooi de werkgevers een aanzienlij ke hoeveelheid extra werk erJ03) kosten. De beoogde bcsparin iet gen op de uitgaven van de so 3" I ciale zekerheid zullen volgen! anc de, op dit terrein, deskundi laai gen deze lasten ruimschoot! 0m< compenseren! KJei J. RAKERJ «er JCt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 4