„Taboe" speels en luchtig
Zuidhollandse Popunie met talentenjacht de boer op
Halfslachtigheid troef in
nieuwe Nederlandse film
Pasolinifestival
in Arnhem
Tipgever zet KRO
op verkeerd spoor
bioscopen
Van Rossum ging t tf
ver in commentaar
KUNST/FILM
CcidócSomcmt
VRIJDAG 17 FEBRUARI 1989 PAGINA
HILVERSUM De 26-jarige Ron de J. uit Am
sterdam heeft „Brandpunt"-verslaggever Willi-
brord Frequin op een verkeerd spoor gezet. De
man trad als tipgever op in de geruchtmakende
„hoofdenaffaire" en leidde Frequin ook naar een
laboratorium waar de nieuwe drug Ecstacy zou
worden gemaakt.
J. meldde zich gisteren bij de politie in de hoofd
stad om een verklaring ai te leggen. Na een ver
hoor verklaarde politie-woordvoerder K. Wilting
dat de KRO-programma-makers moeten hebben
geweten dat het in de Ecstacy-zaak om een fake-
laboratorium ging. Bovendien heeft de verkla
ring van J. de stelling van de politie dat er in
Amsterdam niet in hoofden wordt gehandeld,
bevestigd, aldus Wilting.
Thomas Bernhard
Oostenrijkse schrijver
Thomas Bernhard overleden
WENEN De omstreden Oostenrijkse schrijver en dramaturg Tho
mas Bernhard is op 58-jarige leeftijd in zijn woning in Gmunden
overleden. De in Nederland geboren Bernhard werd beschouwd als
het enfant terrible van het Oostenrijks theater. Onlangs nog ging
zijn stuk „Heldenplatz" in première, dat veel opzien baarde door de
aanval die hij daarin pleegde op de Oostenrijkse president Kurt
Waldheim en het in Oostenrijk verhevigde anti-semitisme.
Bernhard is vermoedelijk aan een hartkwaal bezweken. Zijn li
chaam werd zondag, drie dagen na zijn achtenvijftigste verjaardag,
door zijn halfbroer in zijn woning ontdekt. Zijn dood werd op eigen
verzoek pas na zijn begrafenis bekend gemaakt. Bernhard publiceer
de in 1957 zijn eerste gedichtenbundel en daarna volgden nog vele
korte verhalen, romans en andere gedichtenbundels. Zijn toneel
stukken kwamen vaak in de publieke belangstelling omdat hij er
altijd ongezouten kritiek op bekende personen in verwerkte. Een
maal werd zelfs een stuk van de Salzburger Festspiele geweerd om
dat Bernhard een aantal plaatselijke persoonlijkheden op de hak had
genomen.
Montgomery vervangt
zieke Leitner
DEN HAAG Keqneth Montgome
ry leidt het Residentie-Orkest don
derdag 23 en vrijdag 24 februari in
het Haagse Muziektheater. Hij ver
vangt Ferdinand Leitner die zich
heeft ziekgemeld.
Op zijn beurt was Leitner de vervan
ger van Hans Vonk, die herstellende
is van een zware ziekte. Het pro
gramma van beide avonden blijft on
veranderd: van Johannes Brahms
worden gespeeld Variaties over een
thema van Haydn en Ein Deutsches
Requiem. Montgomery is sinds 1983
chef-dirigent van het Radio Symfo
nie Orkest en sinds 1985 heeft hij de
artistieke leiding van de Opera Nor
thern Ireland.
Eric Schneider en Kiki Classen spe
len „Taboe" van Nicola Manzari.
Vertaling: Jenny Tuin. Regie: Rosa-
maria Rinaldi. Decor Marc van Hel
den. Gezien in de Leidse Schouw
burg op 16 februari. Op 13 april te
zien in de Koninklijke Schouwburg
De man die de rechter speelt,
neemt het woord. Hij zal van
avond vier rollen spelen. In
zijn verhaal heeft hij zich door
zijn relatie met een meisje van
dertien, dat gespeeld wordt
door een actrice, in de nesten
gewerkt, en samen zullen ze
laten zien hoe de verwikkelin
gen zijn ontstaan.
Dat verhaal binnen „Taboe",
dat gisteren in de Leidse
schouwburg in première ging,
is een lange flashback, die
soms wordt onderbroken door
de verteller. Het gaat over een
meisje van dertien dat in een -
rechter haar overleden vader
herkent en hem eerst met een
list, daarna met liefde aan hem
bindt. De rechter wilde eerst
ingaan op haar oneerbare
voorstel, maar neemt geleide
lijk de rol van vader aan die
zijn nieuwe dochter hem op
dringt. Hij wordt daarvan ui
terst jeugdig, laat zijn ede
lachtbaarheid steeds meer va
ren en krijgt zelfs plezier in
het provoceren. De maat
schappij accepteert zijn rolwis
seling niet, en zo wordt hij
Eric Schneider en Kiki Classen in „Taboe".
FOTO: PAN SOK
rechter, vader, verdachte en
slachtoffer: hij wordt door een
jaloerse en domme buitenwe
reld beschuldigd van ontucht
met een minderjarige. Onte
recht, maar de isolatie door de
verandering van zijn persoon
lijkheid laat vader en dochter
geen andere keus dan een ge
zamenlijke zelfmoord.
Dat spelen dus twee spelers,
die gespeeld worden door Eric
Schneider en Kiki Classen.
Die gelaagdheid wordt aan het
einde van de voorstelling nog
eens getoond als het mooie de
cor van Mare van Helden met
blokken wordt nagebouwd.
Door de truc met het perspec
tief van schrijver Nicola Man
zari vervallen de eisen voor
realistisch toneel. Kiki Classen
bijvoorbeeld put ruimschoots
uit de stereotiepen waarmee
doorgaans kinderen gespeeld
worden: de tenen wat naar el
kaar toe, haastig pratend, veel
gefriemel, opgetrokken schou
ders. Ze overtuigt niet als der
tienjarige, maar wel als actri
ce; haar spel is boeiend en le
vendig. Ook van Eric Schnei
der is de ommekeer van eer
biedwaardig rechter naar dol
lende vader onnatuurlijk,
maar in deze context mogelijk.
Het is wel zo dat ik door deze
presentatie niet meegevoerd
werd in het verhaal. Het feit
dat beide partijen in een va-
der-dochterrelatie sexuele bij
gedachten kunnen hebben,
wordt luchtig aangestipt, maar
niet meer dan dat. In de regie
van Rosamaria Rinaldi werd
het vernuftig geconstrüeerde
stuk smaakvol, komisch, luch
tig en onderhoudend. Het ver
viel nooit in de banaliteit van
de erbij gekozen muziek, maar
stelde ook geen wezenlijke
vragen.
DICK VAN TEYLINGEN
Vinder
El Rayess-Farouk, voorman van een groep arbeiders nabij de
tempel in het Egyptische Luxor, zal de geschiedenis ingaan als
de man die de belangrijkste archeologische vondst daar heeft ge
daan van de afgelopen jaren. Op zijn aanwijzing werden vijf
beelden opgegraven onder de tempel van rond 2000 voor Chris
tus. Farouk borstelt hier het beeld van de godin Hathor schoon.
FOTO: AP
NIEUWE WETERING
Onder de naam „We
Proudly Present Tour
1989" gaat vanaf morgen
een uitgebreide, over en
kele dagen uitgesmeerde
groepenpresentatie van
Zuidhollands poptalent
van start. De organisatie,
de Zuidhollandse Popu
nie, een belangenorgani
satie van amateurpopmu
zikanten in deze provin
cie, heeft gekozen voor de
vorm van een talenten
jacht over vijf voorronden
plus een eindronde. De
eerste voorronde vindt
morgenavond plaats in
het Cultureel Centrum
aan de Achterweg in
Nieuwe Wetering. De fi
nale is op 22 april in De
Boerderij in Zoetermeer.
We hebben nu net de Grote
Prijs van Nederland gehad.
Waarom nu alweer zo een mu
ziekconcours, zou je zeggen.
Henk Cieremans van de Zuid
hollandse Popunie bestrijdt de
gedachte dat het zonder meer
om een talentenjacht zou gaan.
„Zo zou ik het niet willen zien.
Het is de bedoeling dat we de
komende tijd amateurpopmu-
ziek gaan promoten. We heb
ben er wel zoiets als een talen
tenjacht van gemaakt, omdat
we het voor het publiek iets
aantrekkelijker wilden ma
ken. Vroeger organiseerden
we een festival met twaalf of
dertien bands op één dag. Dat
was wel erg veel, vonden we".
Dat festival uit het verleden is
nu dus in mootjes gehakt. De
Zuidhollandse Popunie gaat de
boer op met twaalf groepen
door de popbinnenlanden, zo
als het zich laat aanzien. Cie
remans bevestigt deze beeld
vorming: „We hebben bewust
gekozen voor een toer door de
zogenaamde „achterstandsge
bieden". Daar in (lie kleinere
gemeenten moet men ook be-
staanskansen hebben als pop
groep. In die plaatsen moeten
ook oefenruimten komen. In
gemeenteraden zitten over het
algemeen wat oudere mensen,
die er niet aan willen dat pop
muziek onderhand ook een ge
accepteerde culturele uitings
vorm is geworden. Voor jazz
hebben ze dat meestal wel er
kend, maar dat was vroeger
ook niet zo".
Cieremans verwacht van de
„We Proudly Present Tour
1989", dat de deelnemende
bands, die voorgeselecteerd
zijn uit een stapel van twee
honderd cassettebandjes, wat
meer publiciteit gaan krijgen.
Voor de groepen die het niet
gehaald hebben, hoopt hij op
een uitstralingseffect van het
initiatief. Een deskundige jury,
onder wie Leidenaar Swie Tio,
journalist bij het popmagazine
Oor, bqigt zich over de muzi
kale prestaties van het twaalf
tal groepen.
Een ander bekend jurylid is
Stan Verbraak, leadzanger
van de Rotterdamse hardrock-
groep Helloïse. Hij heeft een
dubbelrol, want hij speelt te
vens voor presentator. Als
geen ander weet hij dat Ahoy
te groot is voor om het even
welke Nederlandse groep. Hij
zal zich thuis voelen in het
Cultureel Centrum in Nieuwe
Wetering, waar morgen de
eerste van de vijf voorronden
gehouden wordt. Namens Lei
den doet B.B.'s Crack Depart
ment mee. De affiche wordt
verder gevuld door The Shoot
ing Party uit Den Haag en The
Scam uit Rotterdam. Ze zullen
het alle drie minimaal tot een
verza meicassette schoppen.
Een eventuele finaleplaats zal
een plekje in een nog op te
zetten uitwisselingsprogramma
met andere provincies opleve
ren. De voorronde begint om
tien uur precies.
ROBBERT TILLI
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Cocktail (12);
18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.30.
zo. ook 16.00. EUROCINEMA II: A
fish called Wanda (al); 18.45,
21.30. zo. ook 16.15. Frank en
Frey (al); za. zo. wo. 14.00. EU
ROCINEMA III: Willow (al); 18.30,
21.15. zo. ook 16.00. Who framed
Roger Rabbit (al); za. zo. wo.
13.45. EUROCINEMA IV: Jan
Rap en zijn maat (al); 18.30, 21.15.
za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook
16.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239): Cocktail (12);
19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39, tel. 124130): Jan Rap en zijn
maat (al); 14.30, 18.45, 21.15. Wil
low (al); 18.45, 21.15. Who tramed
Roger Rabbit (al); A fish called
Wanda (al); Big (al); 14.30, 19.00,
21.15. Frank en Frey (al); za. zo.
wo. 14.30. «TRIANON (Breestraat
31, tel. 123875): De ondraaglijke
lichtheid van het bestaan (al);
20.00. za. zo. ook 14.00. REX
(Haarlemmerstraat 52. tel. 071-
125414): Een vrouw voor elke
wens (16); 14.30. 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Bright lights, big city (12); 19.00,
21.15. za. zo. wo. ook 14.45.
CITY THEATER II: D.O.E. (al);
19.00, 21.15. zo. ook 14.45. Red
dert jes (al); za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Moonwalker (al);
do. t/m zo. 19.00. za. zo. wo.
15.45. Buster (al); do. t/m zo.
19.00, 21.15. ma. t/m wo. 20.15.
za.>zo. wo. 15.45. Spoorloos (16);
do. t/m wo. 20.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
Junglebook; za. zo. wo. 14.00. Da
reddertjes; za. zo. wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13.269): De ondraaglijke
lichtheid van het bestaan (12); vr.
t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
.Benji het pientere hondje; za. zo.
wo. 14.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, tel.
463500): A fish called Wanda (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2 Go
rillas in the mist (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45,
21.30. ASTA 3 Cocoon (i
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.1
16.00, 18.45, 21.30. BABYLON
(Winkelcentrum Babylon,
14.30, 17.00, 19.15, 21.45. i
BYLON 2: Track 29 (12); ujonda
16.45, 19.00, 21.30. BABYLOl^
Poussióre d'Ange (16); 14.3 T]
17.00, 19.30, 21.45. CINEAC HLV
(Buitenhof 20, tel. 630637): Cot
tail (al); 14.00, 18.45, 21.30. jCpRf
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CIN ^iin
AC 2: Willow (al); 14.00, 18 <F
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.( ?°r
21.30. CINEAC 3: Die hard (Hpm
18.45, 21.30. do. vr. ma. di. o« )e
14.00. METROPOLE 1 (CanLeuv
gielaan, tel. 456756): Jan R.
z'n maat (al); 14.00, 18.45,
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.3 'el l
METROPOLE 2: Betrayed (l»ns
18.45, 21.30. do. vr. ma. dl. oi leen
14.00. METROPOLE 3: Who fi
med Roger Rabbit (al); 14,(
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.0
18.45, 21.30. METROPOLE 4:|
ondraaglijke lichtheid van het bi
staan (al); 20.30. do. vr. ma. di. örfr"
14.00. METROPOLE 5: ComiiL-T
to America (al); 18.45, 21.30. -\t
vr. ma. di. ook 14.00. ODEON L*'
(Herengracht 13, tel. 462400
Cocktail (al); 13.45, 18.45, 21.;
zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 2: Me License to di
(al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.3
16.00, 18.45, 21.30. ODEON
Fright night 2 (al); 13.45, 18.
21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.
8kri
18.45, 21.30. zo. 13.30, 160*11.
18.45, 21.30. STUDIO 1 (Kettin *>nds
straat 12b, tel. 656402): You isch
guna (12); 19.15, 21.45. zo. wijt ig
14.00. STUDIO 2: Bagdad ci
(16); 19.00, 21.30. STUDIO
Spoorloos (16); 19.00, 21.3de ji
HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Ewmrc
verhaal van de wind; 19.30. j v.g(\
ook 14.00. Het rode korenvsl P j
21.45. zo. 16.15. Zaal 2: Drown»
by numbers; 19.30. zo. ook 14.(®iem
Mauvais sang; 21.45. zo. ofetrc
14.00. Zaal 3: 19.30, 21.45. i
14.00, 16.15, 19.30, 22.00. La ikF10.^
te; do. Sept mort sur ordonnaix trijd
That's life; za. Ikuru/The doe nee
iet e
air-'
n h«
NACHTVOORSTELLINGEN rebi€
CINEAC 1: The accused; (1 .„.l
00.15. CINEAC 2: Cockt 'dLI
(16); za. 00.15. CINEAC 3: D lerrr
hard (16); za. 00.15. ond
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: Walt Disney's Frsi ^ue
en Frey; za. wo. 14.00. zo. 13.1 limi
16.00. METROPOLE 2: Frank l lens
Frey; za. wo. 14.00. zo. 13.1
16.00. METROPOLE 4: Pip
Langkous; za. wo. 14.00. zo.
16.00. METROPOLE 5:
walker; za. wo. 14.00. zo. 13.lkr0g;
16.00. STUDIO 2: Jungle bo«
■ïrt XA,n -ïn STIinm -V Rami evel
NOS-BESTUUR:
HILVERSUM De
Utrechtse historicus Maar
ten van Rossum is te ver
gegaan in zijn commen
taar tijdens de recht
streekse uitzending van de
installatie van de Ameri
kaanse president George
Bush. Dat heeft het dage
lijks bestuur van de NOS
laten weten aan EO-voor-
zitter dr. J. Meulink, die
vooral verbolgen was over
het feit dat de Amerika-
deskundige God zou heb
ben betrokken in banale
en kleinmenselijke grap
pen.
In een brief schrijft vice-voor-
zitter dr. A. van den Heuvel
het eens te zijn met de veront
waardiging van opbellers en
ipeelc
BR'
iioei
ijn,
aar
briefschrijvers. „Er dient en
van grensoverschrijding ent
worden gesproken", aldus f,An
den Heuvel. is 2£
Van Rossum was uitgenoi
omdat hij in eerdere progij
ma's het publiek op ondeiT
dende wijze had beziggJ
den. Tijdens de installatie!
ter noemde hij Nancy Rea
een raar vogeltje en vergui
hij Billy Graham met j
monster van Franken^
Nog tijdens de uitzendl
werd Van Rossum geattT
deerd op deze uitglijd!
Daarna zijn ze ook niet i
voorgekomen, aldus de
De NOS-directie televl
heeft inmiddels maatregaj
genomen om een herhalini
voorkomen. De aanwijzig!
voor de briefing van deskJ
digen en het uitnodigings
leid zijn nog eens extra aan!
scherpt.
19:30
FILM
Naamgever van
007 overleden
PHILADELPHIA In de VS
is eerder deze week de ver
maarde ornitholoog James
Bond overleden. Hij werd 89
jaar. Bond was de naamgever
voor de vermaarde schepping
van Ian Fleming, superspion
James Bond, ook bekend als
agent 007. De echte James
Bond stierf op vreedzame wij
ze, zonder ooit bang te hoeven
zijn geweest dat hij zou wor
den opgeblazen, vergiftigd of
gemarteld door een bende
schurken. In tegenstelling tot
zijn fictieve naamgenoot be
roerde hij verder nimmer een
vuurwapen en dronk hij nooit
een „shaked" martini. De eni
ge overeenkomst met de „an
dere" Bond was dat ook de
echte Bond „spioneerde" voor
de kost. Alleen richtte hij zich
daarbij niet op vijandelijke
agentes, maar op mooie zeldza
me vogels.
Ian Fleming was een fervent
amateur vogelkijker en stuitte
toevallig op een boek van de
hand van de beroemde Ameri
kaanse geleerde. In een brief
aan diens vrouw Mary schreef
Fleming dat „deze korte, onro
mantische, Anglo-Saksische en
toch zeer mannelijke naam
precies was wat ik nodig had".
Hij leende de naam van de
wetenschapper voor zijn ro
manheld, maar verontschul
digde zich meteen voor alle
ongemakken die dit met zich
mee zou kunnen brengen. „Als
wederdienst biedt ik U aan
voor welk doel dan ook onge-
limititeerd gebruik te maken
van de naam Ian Fleming",
schreef hij Mary Bond. „Mis
schien ontdekt Uw man wel
ooit een werkelijk weerzin
wekkende vogel die hij dan
naar mij kan noemen".
Voor zover bekend heeft Ja
mes Bond echter nooit be
zwaar gemaakt tegen het le
nen van zijn naam en heeft
nooit een vogel de naam Ian
Fleming gekregen.
„JAN RAP EN Z'N MAAT"
LIDO/STUDIO: „Jan Rap
en z'n maat" met Heidi
Arts, Paul de Leeuw, Jas-
perina de Jong en John
Leddy. Naar het boek van
Yvonne Keuls. Regie: Ine
Schenkkan.
De nieuwe Nederlandse speel
film „Jan Rap en z'n maat"
graaft z'n eigen graf met een
poging een zo groot mogelijk
publiek te bereiken. De meri
tes worden weggedrukt door
de opzichtige pogingen de
jeugdige kijker „te lijmen".
Aanzetten tot een realistische
blik op de belevenissen van
een groep uit de boot gevallen
jongeren in een opvangtehuis
verzanden in brokkelig melo
drama. Naast elke traan móet
en zal een lach staan en die
wordt er dan ook hardhandig
uitgeperst. Of het nu kón of
niet.
Regisseuse Ine Schenkkan
heeft er tot nu toe een interes
sante filmcarrière opzitten. Ze
deed de montage voor een
aantal films van Paul Verhoe
ven, ze maakte de korte film
„Aanstelleritis" en verraste
zonder meer met „Vroeger is
dood" naar het boek van Inez
van Dullemen. Daarin liet ze
zien dat ze een goed gegeven
zuiver kon toonzetten, een
verhaal met een moeilijke con
structie van objectief en sub
jectief vertellen in de hand
kon houden en acteurs (Jaspe-
rina de Jong, Max Croiset)
wist te inspireren. „Vroeger is
dood" was té goed om een toe-
Heidi Arts (Gemma) tilt sociaal werkster Jasperina de Jong om
hoog in een van de gelukkiger momenten in het tehuis. Edwin de
Vries en mede-bewoners kijken toe.
valstreffer te zijn. Maar de
productie was opgezet als een
„kleine" film. Er hoefden geen
concessies gedaan te worden
aan een breed publiek.
Zuiverheid weg
De fouten van „Jan Rap en z'n
maat" lijken vooral te liggen
in produktie-opzet en scenario.
Wat begint als heldere, hard-
Hollands neergezette kijk op
zo'n hopeloos tehuis, verwatert
tot een soort „malle gevallen".
De zuiverheid is weg, je kan
geen gevoel meer opbrengen
voor die verongelukte jonge
ren en hun modderende bege
leiders. De personages lopen
vast in stereotypen, er is geen
dramatische ontwikkeling -
aan het slot zijn we even ver
als aan het begin - en de po-
Vervelend daarbij is dat er ze
ker positieve kanten aan de
film zitten. Een aantal rollen
blijft overeind, er wordt door
Jasperina de Jong als staflid
van het tehuis - binnen de mo
gelijkheden van het scenario -
goed geacteerd, Heidi Arts
(nog op de Theaterschool) laat
echt verrassend veel kwaliteit
zien als het ondanks haar ver
houdt gecompliceerde scènes
met veel acteurs en veel actie
in de hand. Tegelijkertijd mis
je een lijn die alles bindt, óf
een verhaallijn, óf een emotio
nele lijn. Wat je ziet zijn véél
brokstukken, terwijl het lijkt
of er in een aantal rollen hevig
De „bewoners" van Yvonne Keuls' opvangtehuis in „Flodder
stijl" samen: Jan Rap en z'n maat.
geknipt is. Ik kan me anders
niet voorstellen dat je een per
sonage als de sociaal gestoorde,
aan gewelddadige aanvallen
lijdende Louis (Jan Pontier)
alleen maar uit z'n kamertje
op laat draven om even een
„uitbarsting" weg te geven.
Op het publiek
Dat gevoel van halfslachtig
heid blijft voortdurend. De rol
van de af en toe opduikende
psychiater Dora van der
Groen, oprichtster van het te
huis, is zoals die nu in de film
zit volmaakt overbodig. Wil je
in haar de goedwillende hul
peloosheid van hulpverleners
laten zien, dan is dat dubbelop
want overduidelijk aanwezig
bij alle andere stafleden. Met
Jack Spijkerman (kan niet ac
teren trouwens) als de idealist
Koen als personificatie daar
van. Het wordt allemaal een
graadje erger wanneer er re
gelrecht op het publiek ge
speeld wordt. Zoals met de
mierzoete „nichterigheid" van
Paul de Leeuw als Derek, een
karakter dat werkelijk niets
kan, zelfs niet op een fiets zit
ten.
Dieptepunt daarin is de abso
lute stijlbreuk („Op Hoop van
Zegen" had ook zoiets) van ac
teurs in een realistisch kader
die opeens met z'n allen vro
lijk de camera inkijken en een
liedje gaan zingen. Iets tussen
een video-clip en een revue
nummer in. Een wanhopige
smeekbede aan het publiek om
vooral aardig gevonden te
worden.
BERT JANSMA
ARNHEM - De Italiaanse
filmregisseur, schrijver en
dichter Pier Paolo Pasolini
staat centraal in een manifes
tatie die van 16 maart tot 1
mei in Arnhem wordt gehou
den.
Het Arnhemse Gemeentemu
seum organiseert een tentoon
stelling van foto's die Dino Pe-
driali van Pasolini maakte, er
wordt een theaterproduktie
van Pasolini's werk gebracht
en Filmhuis Arnhem biedt een
retrospectief van twintig korte
films en documentaires. Het
festival is een initiatief van de
vereniging Arturist in Vene
tië. In de festivalperiode orga
niseert het Studium Generale
van de Arnhemse Hogeschool
voor de Kunsten diverse Paso-
lini-lezingen. Er komt verder
een expositie van kunstwer
ken geïnspireerd op het oeu
vre van Pasolini, waartoe Ar
turist tien kunstenaars uitno
digde. Deze expositie reist ook
langs verscheidene Italiaanse
steden.
Naakte waarheid
Via het filmretrospectief dat
de titel „Pier Paolo Pasolini,
un cinema di Poesia" draagt,
kan het Nederlandse publiek
kennis nemen van een aantal
hier nog nooit vertoonde docu
mentaires en speel- en èpiso-
defilms van de kunstenaar. Na
Arnhem zal dit programma in
enkele andere filmhuizen in
ons land zijn te zien.
Arturist wil met het festival
inzicht geven in de bronnen
waaruit Pasolini zijn creatieve
energie heeft geput. Op de fo
totentoonstelling „Pier Paolo
Pasolini - Testamentio de Cor-
dagen voor diens gewelddi
ge dood van Pasolini maa L
Ze zijn een laatste belijdt 3.40
van Pasolini's credo: ontl
ling van de naakte waarh
aldus het museum. Het
Pasolini's laatste wil dat iR
studies deel zouden uitma
van een omvangrijk bo j45
werk, waarin ook de vijfï
derd bladzijden moeten koi ir
van een nog ongepublici WH)
manuscript.
Proletariaat
Pasolini (Bologna 1922-0
1975) studeerde kunstgesc
denis en filologie. In 19491
hij in Rome wonen waar
zich nauw verbonden vot 1
met het proletariaat van
sloppenwijken, een mi -
waarover zowel zijn eerste
man als zijn eerste film g
Hij bleek een oorspronke
cineast die zijn werk bas©
op twee uitgangspunten
dikwijls verwarring schie)
romantiek met veel Fre
aanse elementen en orthot
marxistische sociale beti ',20
kenhëid. Zijn kijk op de
reld werd steeds somberd© gjjj
zijn laatste film plaatste hi
Sade in de naaagen van 9.00
fascistische periode oi WW
Mussolini met als stelling
onder meer beschouwing©
over het verband tussen
en poëzie.
Pasolini werd in 1975
moord, officieel na een sek -
le affaire. Volgens somin v
had de moord een polit
achtergrond.
i?iïi