„Theologie verwordt vaak tot buiksprekenj" Rushdie: afwijkende kijk op islam is nodig £cidóc(Soma/ni kerk wereld beroepingen brieven van lezers )weer D w GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CfiidócSoivuuvt DONDERDAG 16 FEBRUARI 1989 PAGINA ÏBIN Geloofwaardigheid kerk geen argument vóór voorbehoedmiddelen' 99 VATICAANSTAD Het Vaticaan heeft herhaald dat voor rooms-katholie- ken het gebruik van kunstmatige voor behoedmiddelen onder alle omstandig heden verboden is. De waarheid die paus Paulus VI in 1968 in zijn encycliek „Hu- manae Vitae" verkondigde, mag niet ter discussie worden gesteld, aldus een com mentaar in de krant van het Vaticaan, de Osservatore Romano. Vooral moraal theologen, die met een beroep op de „ge loofwaardigheid" van de kerk pleiten voor een andere houding, worden in het artikel veroordeeld. De aanleiding voor het commentaar is de polemiek over een congres van moraal theologen dat in november vorig jaar in Rome werd gehouden. Het hoofd van het pauselijk instituut voor de bestude ring van huwelijk en gezin, mgr. Carlo Caffarra, stelde toen het gebruik van voorbehoedmiddelen gelijk aan moord. Deze uitspraak lokte veel kritiek uit, on der meer van de 163 theologen die vori- Het verbod van voorbehoedmiddelen is geen starre en onverbiddelijke uitleg van de morele normen van de kerk, maar de heldere leer van de paus, aldus de Osser vatore. Voorbehoedmiddelen zijn op zich moreel altijd iets wat buiten de natuurlij ke orde staat, aldus de krant: zij zijn strijdig met de waardigheid van de men selijke persoon. Zij die ongelijk hebben maken zich boos Napoleon Bonaparte LEIDS KATHOLIEK MISSIOLOOG: KERK HEEFT TEGENSPRAAK NODIG LEIDEN Theologen in het westen kunnen niet zonder het tegengeluid van hun collega's in de Derde Wereld. Dr. F.J. Verstraelen was daar al van overtuigd, maar is na twintig jaar missiologie alleen maar bevestigd in zijn opvatting: „Theologie zonder tegenstemmen wordt buiksprekerij". Verstraelen neemt morgen af scheid van het Interuniversi tair Instituut voor Missiologie en Oecumenica (IIMO) te Lei den. Sinds de oprichting in 1969 is hij als missioloog ver bonden aan dit onderzoeksin stituut dat werkt ten dienste van zes rijksuniversiteiten, vijf theologische universitei ten en enkele oecumenische en missionaire instanties. De 61-iarige missioloog maakt gebruik van de VUT-regeling om terug te keren* naar het continent dat sinds zijn ver blijf in Ghana (1965-1969) zijn belangstelling heeft gehad: Afrika. Als gasthoogleraar aan de Universiteit van Zimbabwe geeft hij voorlopig voor een jaar een cursus over de ver houding tussen kerk en staat. Zijn vrouw, dr. G.M.M. Ver- straelen-Gilhuis, doceert tege lijkertijd het vak Afrikaanse kerkgeschiedenis. De Univer siteit en de Zimbabwaanse re gering hadden liever Afrika nen op deze posten gezien, maar konden nog geen ge schikte kandidaten vinden. Voor te veel theologen be vindt de horizon zich nog in Dr. F.J. Verstraelen het westen, vindt Verstraelen. Hoewel de westerse theologie veel goeds heeft gebracht, le ven er in het rijke deel van de wereld erg veel „intellec tueel vergroeide mensen" die een bijdrage hebben geleverd aan „een vergroeid christen dom". „Wij hebben een andere kant van het christendom gezien en vragen daar aandacht voor", zo omschrijft Verstrae len het werk van missiologen. In de pas verschenen Oecu menische inleiding in de mis siologie, die onder eindredac tie stond van Verstraelen, wordt missiologie omschreven als de studie van de bewee glijkheid van het christendom te midden van culturen, gods diensten, sociaal-economische en politieke systemen. Okee, zegt Verstraelen, wij in het westen mogen dan heel ontwikkeld zijn, ons verstaan van het Evangelie is vaak nog heel primitief. De missioloog adviseert westerse christenen dan ook zich open te stellen voor nieuwe, frisse geluiden. „Als de kerk zich afsluit voor FOTO: ANP de ervaringen van christenen die elders leven, houdt zij elke vernieuwing tegen. Dan kan ze zich alleen nog maar herhalen, in catechismus- vorm", aldus Verstraelen. Al leen als de kerk de deuren open zef, zal ze ook iri staat zijn uit bepaalde impasses te raken. Het christendom hoeft zich helemaal niet uit de markt te laten prijzen, is zijn stellige overtuiging. Ook niet door de New-Age-rage. Veelzeggend vindt Verstrae len nog altijd een belevenis in Colombia. Op een zondagoch tend was hij met een aantal priesters op weg naar een ge bedsbijeenkomst in een slop penwijk. Toen ze aankwamen bij het onooglijk gebouwtje was er niemand. De hele buurt protesteerde tegen de belabberde riolering die voor ondraaglijke stank zorgde. Christenen die in actie kwa men, waren op dat moment missionair bezig. De Geest waait Het voorval illustreert de kri tische houding tegenover „de officiële kerk" die Verstrae len in de loop der jaren heeft aangenomen. „Er wordt op veel meer manieren aan het Koninkrijk van God gewerkt dan de kerken denken." De Geest van God, die Verstrae len met opzet vrouwelijk noemt, waait ook buiten de kerk. Soms druist zij zelfs in tegen datgene „wat de kerken als enige waarheid voorhou den". Neem het Conciliair Proces voor gerechtigheid, vrede en behoud van de schepping. De „officiële kerk" grijpt dit nu met beide handen aan, aldus Verstraelen, hoewel vele ac tiegroepen zich al vele jaren vol overtuiging met de mate rie bezighouden. Gelukkig wordt in het proces genoeg rekening gehouden met be wegingen buiten de kerken. Als rooms-katholiek is Ver straelen zeer te spreken over de brief „Bondgenoten in Gods schepping" waarin de bisschoppen de samenwerking met buitenkerkelijke groepe ring n aanbevelen: „valt er eindelijk ook eens iets goeds over de bisschoppen te zeg gen". Toch blijft het gevaar levens groot dat de kerken het Evan gelie en de erfenis van Jezus monopoliseren. In de verhou ding tussen de kerken wordt dat pijnlijk zichtbaar in de be zinning op de eucharistie en het avondmaal. Verstraelen vindt het schandelijk dat rooms-katholieken en protes tanten officieel niet gezamen lijk de „Maaltijd van de Heer" kunnen vieren. Als al die westerse gelovigen net als Verstraelen nou eens „aan de voet van de Afrika nen gingen zitten", zullen ze vanzelf tot de ontdekking ko men dat die verschillende „christelijke firma-merken" er niet toe doen. Het probleem met westerse christenen is dat ze de waar heid te snel willen vastleggen in leerstellingen en structu ren, vindt Verstraelen. Daar mee doen ze echter geen recht aan het christendom. Chris ten-zijn is een concrete ma nier van mens-zijn, definieert Verstraelen. Zoiets vang je niet in „een superstructuur". Gelukkig verandert er wel iets. Het christendom heeft aan het begin van de 21-ste eeuw volop de kans opnieuw te beginnen. In het jaar 2000 woont zestig procent van de christenen op het zuidelijk halfrond. Als de christenen in het noor den nu maar „het oude ver trouwde" durven los te laten, zal er volgens Verstraelen ze ker een nieuwe reformatie in het christendom aanbreken. BERT VAN DER KRUK Afgetreden rector Wegman met verlof UTRECHT De afgetreden rector van de Katholieke Theologische Universiteit Utrecht, prof. dr. H.A.J. Weg man, is met buitengewoon verlof. Dit heeft de woord voerder van de KTUU ge zegd. Wegman trad in januari af nadat hij het priesterambt had neergelegd. Wegman (58) heeft eerst bui tengewoon verlof van korte duur en vervolgens buitenge woon verlof van lange duur. Dit laatste komt overeen met een sabbatsjaar. Na afloop daarvan is Wegman 60 jaar. Als dan de regeling nog be staat dat docenten op hun 60e in de VUT kunnen, zal Weg man Vutter worden. Zo niet, dan wordt er een andere op lossing gezocht. Wegman had zelf de hoop dat hij zijn hoogleraarschap zou kunnen voortzetten, zo zei hij bij zijn aftreden. De waarnemer van dr. Weg man, prof. dr. F.J.A. de Grijs, is inmiddels benoemd tot rec tor van de Katholieke Theolo gische Universiteit Utrecht. Hij nam deze functie waar sinds het tussentijds aftreden van Wegman. De Grijs (57) is priester van het aartsbisdom Utrecht. Sinds de oprichting van de KTUU in 1967 is hij hoogle raar systematische theologie, dogmageschiedenis en ge schiedenis van de theologie. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Bodegraven A. de Reu ver te Delft, die bedankte voor Bar- neveld. Bedankt voor Poortugaal C. Meijer te Spaarnwoude-Spaarndam. Gereformeerde Kerken Beroepen te Gramsbergen, te Her- wijnen en te Katwijk aan Zee drs.G.J. Mink te Arnemuiden; te Middelburg (part-time) P.J. Rebel, kand. te Am stelveen; te Sint Anna Parochie (bel den part-time) drs.R.A. de Jong en mw.drs.A.E. de Jong-Wlersema te Drachtstercompagnle (belden part time) LONDEN „De islam van mijn tegenstanders is niet de enige gestalte van de islam. Ik weet waarover ik spreek want ik heb zelf een islamiti sche achtergrond. In mijn fa milie op het Indiase subconti nent bestond de bereidheid om alle onderwerpen ter dis cussie te stellen; daar beston den geen banvloeken en geen regels waarover je wel en waarover je niet mocht pra ten. Daarom bestrijd ik de mening dat wat ik beweer, in strijd met 'de' islam zou zijn." Dit zei de Britse auteur Sal man Rushdie in een vraagge sprek, waarvan de tekst giste ren in The Guardian ver scheen. Hoewel hij zichzelf niet meer als godsdienstig be schouwt, wil Rushdie de bete kenis van de islam in zijn ei gen leven niet ontkennen. „Als je uit India of Pakistan komt, hoe kun je dan religie ontkennen? Het is de lucht waarin we leven." Twijfel Twijfel is volgens Rushdie het belangrijkste kenmerk van deze tijd. In de twintigste eeuw zijn bijna alle zekerhe den weggevallen. De moslim geestelijken hebben nu een heilige oorlog tegen deze ma nier van denken uitgeroepen. „Als zij ons willen opleggen dat we moeten doen alsof die wijze van denken niet bestaat en dat we ons aan de oude ze kerheden moeten vastklam pen, dan ga ik met hen in dis cussie." De islam is volgens Rushdie een van de grootste geestelij ke stromingen uit de geschie denis van de mensheid. Daar om vond hij het interessant over het ontstaan ervan te schrijven. Hoewel Mohammed de enige profeet is over wie bronnen buiten de heilige ge schriften berichten, wilde Rushdie geen historische stu die schrijven. In plaats daar van heeft hij in de Duivels verzen de belangrijkste the ma's aan de orde gesteld. Het is volgens Rushdie vol strekt legitiem dat er ook. een andere visie dan de orthodoxe mag bestaan. Dat geldt niet alleen voor de islam, maar voor alle stromingen. Als ra dicaal linkse opvattingen in dit land de overhand zouden hebben, dan zou een afwij kende kijk op de dingen even nodig zijn.» Op de vraag of zijn boek pro vocerend is, zegt Rushdie dat elke schrijver de verbeelding wil prikkelen. Een van de re denen om te schrijven is het totaal van mogelijkheden te vergroten waarover kan wor den gedacht, in de trant van: laten we het ook eens van deze kant bekijken. Als dat lukt, dan zijn de mensen uit gedaagd om te gaan denken. Misschien vinden ze dat niet leuk. „Maar dit boek heb ik ook niet voor de mullahs, de moslim-geestelijken, geschre ven." Beledigend „Toen in de stad Jahilia het nieuws bekend werd dat de hoeren van Het Gordijn de identiteit van de vrouwen van Mahound hadden aange nomen, raakten de mannen nog meer opgewonden." Zo begint een passage in De Dui- Salman Rushdie velsverzen, die volgens de (ot de islam bekeerde Engelse ge leerde dr. Charles Eaton „even beledigend is als wan neer de Maagd Maria als hoer zou worden afgebeeld". Toch komt deze passage niet als eerste op de lijst met de meest beledigende passages voor die onder Britse moslims rouleert. Voorop staat de be schrijving van de profeet Mo hammed die in het omstreden boek .Mahound wordt ge noemd. In bovengenoemde passage fantaseren de hoeren dat zij de vrouwen van Mohammed zijn. Zij wijzen een dichter, genaamd Baal, aan die ze bij toerbeurt bij zich hebben. De naam van het bordeel, het Gordijn, slaat op het islamiti sche woord 'hiiab'. dat letter lijk gordijn betekent maar ook de plaats van de vrouwe lijke ingetogenheid aanduidt. Verderop in dit hoofdstuk staat beschreven dat de man nen van Jahilia na de be kendmaking steeds vaker het bordeel gingen bezoeken. Omdat het geen pas gaf een rij voor de ingang te vormen, lopen ze rondjes om de Fon tein van Liefde op de binnen plaats van het bordeel, zoals de pelgrims in Mekka om de Zwarte Steen heenlopen. In het boek wordt deze episo de duidelijk als fantasie weer gegeven. Volgens dr. Eaton menen de meeste moslims van wie bijna niemand het boek heeft gelezen, dat Rush die de vrouwen van Moham med als hoeren portretteert, een fout die ook in sommige samenvattingen van het boek is gemaakt. Zakenlieden Rushdie werd als 14-jarige jongen uit Bombay naar een kostschool in Engeland ge stuurd. Daar kreeg hij ruzie met een jongen die 'weg met de bruintjes' op een muur had geschreven. Rushdie sloeg hem buiten westen. Rushdie, geboren in een an glofiele familie van zakenlie den, kwam in de jaren '60 voor de tweede keer naar En geland om in Cambridge te studeren. Daarna werkte hij in de toneelwereld en de re clame. Zijn eerste boek schreef hij in 1972. In 1981 won hij de zeer hegeerde Booker Prize in En geland met zijn boek Midder nachtskinderen over een kind dat is geboren op de Indiase onafhankelijkheidsdag en dat over buitengewone gaven be schikt. Twee jaar later ver scheen Schaamte, dat zich in het moderne Pakistan af speelde. Tijdens de Falklandoorlog keerde Rushdie zich tegen de regering-Thatcher die hij daarna bekritiseerde wegens haar sociaal-economisch be leid. Ook was hij actief in de vredesbeweging. De Glimlach van een jaguar portretteert Nicaragua onder de sandinis ten. De Duivel§verzen, dat in 1988 uitkwam, was een van de zes voórgedragen boeken voor de Booker Prize. In 1987 scheidde hij van zijn eerste vrouw Clarissa. Rushdie is nu gehuwd met de Amerikaanse schrijfster Marianne Wiggins. Meer hervormd geld voor werelddiakonaat LEIDSCHENDAM Het werelddiaconaat van de Ne derlandse Hervormde Kerk heeft in 1988 bijna 1 miljoen gulden meer ontvangen dan was begroot. Het werelddia konaat had 9.750.000 gulden aan inkomsten begroot, maar er kwam 10.664.510 gulden binnen. Dat is ongeveer 440.000 gulden meer dan in 1987. Voor 1989 heeft het we relddiaconaat een opbrengst begroot van bijna 10.5 miljoen gulden. Deken Kwaaitaal opnieuw benoemd DEN HAAG Deken J. Kwaaitaal is op nieuw door bisschop R. Bër van Rotterdam voor een termijn van drie jaar benoemd tot deken van Den Haag. Uit een interne peiling onder de stemgerechtigde kerkelijke ambts dragers en vertegenwoordigers van de Haagse parochies was gebleken dat 161 van hen direct een herbenoeming wilden, terwijl 33 personen voorstander waren van een open procedure. In zijn benoemingsbrief schrijft mgr. R. Bar dat hij zich graag aansluit bij de erkenning van degenen voor wie deken Kwaaitaal actief is. Hij prijst daarin verder Kwaaitaals „inspi- ratief en creatief" leiderschap. Kwaaitaal is al negen jaar deken van Den Haag. Statutair is het de laatste termijn waar voor hij in aanmerking komt. De begrafenis Wellicht wil minister Van den Broek, als hij op 24 februari aanstaande in Japan is om de begrafenis van Hirohito luister bij te zetten, na afloop hiervan inzage vragen in het testament van bovengenoemde opper- beul. Misschien zit er voor de slachtoffers van de Jappen kampen uit het voormalig Ne derlands Oost-Indië een erfe nis in. De Nederlandse staat (regering) heeft de slachtoffers in de afgelopen 44 jaar alleen maar karig, dan wel nooit be loond voor al hun kampellen de en lijden. Bij voorbaat dank. Ook namens mijn vader, A.C.H. van Maarseveen, omge komen in het Jappenkamp 2 febr. '45. Ook namens mijn broer G.O. van Maarseveen, Jappenkampslachtoffer, maart '42-augustus '45, gesneuveld in Korea 12 febr. 1951. A.L. van Maarseveen, J appenkampslachtof fer juni '42-augustus '45, SCHEVENINGEN. Vrijzinnigheid Er wordt in de rubriek „Kerk en Wereld" geregeld geschre ven over de verdeeldheid on der de katholieken. Het is een post-conciliair verschijnsel, in wezen voortvloeiend uit het 'vernieuwingsdenken' van de groep-Alfrink tijdens Vatica- num II. Nu vormt dit denken weer de achtergrond van het zgn. 'theologenprotest' in Ne derland en West-Duitsland. Deze godgeleerden ergeren zich aan wat zij noemen 'machtsoverschatting' door de paus; noemen nuntiaturen een verlengstuk van een curiale voogdij over de plaatselijke kerk en achten de weten schappelijke studievrijheid van theologen bedreigd. Rome trekt naar hun oordeel de touwtjes strak aan en wenst bij het benoemen van bisschop pen behoudende prelaten op de openstaande zetels en geen progressieve figuren. Kardi naal Sebastiano Baggi, prefect van de congregatie voor de bisschoppen, noemde het theo logenprotest een plaatselijke rel van 'ketters'. Vroeger zou den zulke theologen geëxcom municeerd zijn, maar sinds Vaticanum II zijn veroordelin gen van personen en geschrif ten vervangen door de 'dia loog' en zijn 'vrijzinnigen' ge wone lidmaten van de RK Kerk. Een van de protest theologen is mevr. prof. dr. C.J.M. Halkes (emeritus KUN), de bekende voorvecht ster van de feministische theo logie. Gaven vele rooms-ka tholieken uiting aan hun er gernis over de door de KRO uitgezonden Nachtmis uit Sas- senheim, hoe groot zou de er gernis zijn geweest als de tv de Nachtmis van de Nijmeegse studentenparochie had uitge zonden. Hier ging volgens mijn betrouwbare zegsman mevr. Halkes voor en werd het moment van de consecra tie vervangen door een stukje film van een bevalling, waar bij de woorden werden gespro ken: „Er is ons een kind gebo ren". DEN HAAG, Dr. W.J.A. Visser. Theologenprotest Het protest van de 167 theolo gen tegen Rome lijkt veel weg te hebben van stemmingmake rij. Immers, ging het om de viering van de plechtige Eu charistie zoals die duizend jaar lang voor het Concilie goed was geweest, om deze naast de nieuwe eenvoudiger viering van na het Concilie weer op nieuw te doen invoeren als keuzemogelijkheid voor de verschillende devoties onder de gelovigen. Wat kan daar op tegen zijn? Als men de namen leest van de deelnemers aan het protest zijn het altijd de zelfde die kritiek hebben, en alles wat Rome doet afbreken. Hoe kunnen zij zich nog ka tholiek noemen? Hebben de katholieken dan geen recht op een plechtige en devoter vie ring als ze dat willen? H. Rutges, DEN HAAG. Een stevig robbertje Jej 'an [OEN! Bloe eek v ïtroff e en zij verle< Na jaren van ledenverlies vertoont de vakbeweging nieuw elan. Er zijn veel nieuwe, jongere gezichten, de bo< j;1 schap klinkt luider en komt beter over: het ledental stijgt de eerste successen aan de onderhandelingstafel zijn geïnc seerd. Op zich geen slechte ontwikkeling, nadat de vakbev ien e ging te lang haar invloed heeft ziet tanen. De vakbeweging heeft een zware tijd achter de rug. DcL^s groeiende werkloosheid in de vanouds voor de bonden 1 langrijke bedrijfstakken liep het aantal leden zienderogen rug. Voor de leden waren door de zelf aanvaarde terugho6rst'^ dendheid weinig tastbare resultaten te bereiken en de act ten bate van uitkeringsgerechtigden werden de vakbewegi niet steeds in dank afgenomen. Nu mede door die terugho dendheid het bedrijfsleven weer groei doormaakt, is een i haalbeweging ontstaan. OVER het algemeen vallen de eisen mee, want ook de bonden beseffen dat we niet terug moeten naar de situa die we net achter ons hebben gelaten. En toch wordt hier daar een stevig robbertje geknokt, niet alleen aan de ondi handelingstafel, desnoods ook op straat. Bij de Hoogovens een korte werkonderbreking geweest, de chauffeurs hebb hun zin pas gekregen na dagenlange acties, in de grafisc industrie is de spanning merkbaar. Het gaat niet steeds o dezelfde eisen, want in elke bedrijfstak liggen de problem anders, maar de werktijd speelt wel steeds een belangrij rol. En juist op dit punt willen de werkgevers voet bij sb1 houden. TOCH zullen de werkgevers op het terrein van de werkt de vakbeweging tegemoet moeten komen. Het beschikba werk is nog steeds over te weinig mensen verdeeld, te vi mensen staan - mede door onvoldoende opleiding - werklo langs de kant, te weinig vrouwen krijgen redelijke kansen de arbeidsmarkt. Herstel van de winsten is geen toereikeiers middel om dit probleem op te lossen, zoals de werkgeve ussy willen doen geloven. iord' hi Om te voorkomen dat de werknemers in de bedrijven |an bedrijfstakken in plaats daarvan hardere looneisen gaan sti en len, is onlangs door CDA en VVD het idee van de winstd ling weer op tafel gelegd. Dat in sommige opzichten aantre 1 kelijke alternatief voor blijvende loonsverhogingen past aa'P dig in de gedachtengang, zoals de werkgeversorganisati n"ei NCW en VNO die hebben geformuleerd in hun uitgelekt arbeidsvoorwaardennota, opgesteld ter voorbereiding van lopende cao-onderhandelingen. Blijvende loonsverhoging! dienen volgens NCW en VNO zoveel mogelijk te wordi vermeden; eenmalige uitkeringen verdienen de voorkeur. m)EN WlNSTEN en winstdeling moeten jaarlijks worden ve diend en tasten de bedrijfsresultaten niet aan. Ook wordt kloof tussen het bedrijfsleven enerzijds en ambtenare i< trendvolgers en uitkeringsgerechtigden niet structureel veie v groot. Voor een enigermate gelijke ontwikkeling h B~ woord koppeling is nog zeer omstreden dus geen sleeh J zaak. Een initiatief van het kabinet in de sfeer van de win t___ deling zou ongetwijfeld de gewenste matiging van de loon< )e oj sen ten goede komen. En die matiging is, in het belang v« Bew werknemers en werkgevers, nog steeds noodzakelijk. Vannacht lichte vorst DE BILT (KNMI) Een ho- gedrukgebied beweegt zich het komende etmaal van west- Frankrijk via zuid-Duitsland naarde noordelijke Balkan. Het Nederlandse weer wordt vannacht en morgen vrijwel geheel door dit weerssysteem bepaald. Vanavond kan voornamelijk in het noorden nog een enkel buitje vallen. Vannacht over heersen opklaringen. Door uit straling kan de temperatuur dan flink dalen. Bij weinig wind koelt het dan af tot rond of iets onder nul graden. In het oosten kan plaatselijk tot zo'n graad of 3 vorst voorko men. Ook overdag is het droog met opklaringen. Vooral in het zui den begint de dag echter met enkele mistbanken. De bewol king behorende bij een nieuwe oceaanstoring bereikt in de loop van de middag en avond ons land, maar regen wordt daaruit nog niet verwacht. De zelfde storing doet de wind naar zuid draaien. In de loop van de dag neemt de wind toe tot matig. Tijdens het week einde brengt de storing tame lijk zacht weer met af en toe regen. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, mede gedeeld door het KNMI, geldig voor morgen en zaterdag: Zuid-Skandinavië: veel bewol king en vanuit het zuidwesten binnendringende regen. Mid dagtemperatuur rond het vriespunt Denemarken: veel bewolking en later vanuit het zuidwesten regen. Middagtemperatuur rond 2 graden. Britse Eilanden: eerst veel be wolking en perioden met re gen, later buien. Middagtem peratuur rond 6 graden. Benelux: half tot zwaar be wolkt en zaterdag wat regen. Middagtemperatuur rond 7 graden. Frankrijk: eerst nog wat later vanuit het westen opl mende bewolking en in I noorden en westen period met regen. Middagtempel tuur van 5 graden in het na den, tot 13 in het zuiden, zati dag enkele graden hoger, het binnenland rond 5 grat en in de nacht plaatselijk lie te vorst, ook hier zaterdag kele graden hoger. Alpenlanden: eerst nog vi zon, later toenemende bewi king. Middagtemperatuur de dalen en lage gebied! rond een graad of 3. Spanje en Portugal: zonni perioden, later in het westi wat opkomende bewolkii Middagtemperatuur van graden in het noorden, tot in het zuiden. Italië, Joegos! vische- en griekse kust: Na het zuidoosten wegtrekken: bewolking gevolgd door opkl ringen. Middagtemperatu van 8 graden in het noon' tot 15 in het zuiden. rffy] ir ieel. WEERRAPPORT HEDENMORGEN ""!ke :elijl Barcelona Duitsland: langzaam toenemende bewol king en zaterdag in het noor den en midden van het land perioden met regen. Middag temperatuur van 3 graden in het noorden, tot om het vries punt in het zuiden, zaterdag enkele graden hoger. Palm Beach regenbui 27 22 Singapore van richt rie v Vrou of ex derfi verv voor sollic wen wore om c leidi: l naar vord

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2