„Een zachtmoedig mens" Waarheid en fictie rond Dmitri Sjostakovich üeidóaQowuvnt De tragiek van Roy Orbison BOEKEN VRIJDAG 10 FEBRUARI 1989 PAGINA 8 SF MENSELIJKE ROMAN VAN SERA ANSTADT „Zachtmoedig" noemt de titel van het verhaal de hoofdpersoon van Sera Anstadt's nieuwe, mense lijke roman, „Een zacht moedig mens". Die hoofd persoon is Ronnie, een jongeman die veel meer lijdt aan wat anderen overkomt, dan aan eigen ongeluk, zo lijkt wel. We volgen hem vanaf zijn kinderjaren tot rond zijn dertigste, als hij door een definitieve daad af lijkt te dwingen, dat hij zijn „nor male" leven ongestoord kan voortzetten. De wereld waarin het verhaal zich afspeelt, is die van joodse families in het na-oorlogse Amsterdam. Al vroeg gaat Ronnie weg uit het huis van zijn vader, omdat die her trouwt met een vrouw, die wrijvingen oproept met het enige zoontje. Ronnie gaat naar het huis van zijn grootva der en zal daar zijn leven ver der doorbrengen. Op het Joods gymnasium vindt hij compen satie voor het gebrek aan fa milierelaties in het gezin van een klasgenoot, waar hij veel thuis komt. Op den duur is hij daar zo ongeveer kind aan huis. Na de schooltijd blijft die band. Vooral de oudste doch ter, Rozalien, krijgt de aan dacht van Ronnie. Ze maken samen een reis van vele maan den, onder andere naar Is raël en ze gaan samenwo nen. Ronnie heeft een ondui delijke boekhandel, zijn groot vader sterft en het kontakt met zijn vader houdt eigenlijk geheel op. Het grootste deel van de ro man is gewijd aan de beschrij ving van het ziekteproces waar Rozalien aan zal sterven. De jonge, mooie vrouw wordt slachtoffer van leukemie, en het proces van de aftakeling op veel te jonge leeftijd (nog voor haar dertigste) wordt door Sera Anstadt liefdevol en indrukwekkend gevolgd: de chemotherapie, die het li chaam uitput en weer zal moeten worden herhaald, de o zo langzame herstel-fase, waarna weer nieuwe sympto men hun rol gaan spelen en aankondigen dat de ziekte al weer in een volgende fase be land is, ongemerkt en onweer staanbaar. Dood Ronnie volgt het verloop van de ziekte van zijn vrouw van heel nabij. Hij blijft vaak 's nachts bij haar in het zie kenhuis, in de laatste maanden heeft hij zijn vrouw bij zich thuis. Met grote liefde obser veert Sera Anstadt ook zijn ge drag, zijn ervaringen en zijn FOTO: DIJKSTRA lijden. Als Rozalien dood is, klapt Ronnie in elkaar, hij blijft in bed, wekenlang en hij slaapt alleen. Alsof ook hij de wereld definitief vaarwel ge zegd heeft. In het laatste deel van het ver haal lijkt voor hem een ople ving te komen. Bea, de jongere zus van Rozalien, zorgt daar voor. Zij komt in problemen bij hem, haar relatie met een sadistische semi-onderwereld- figuur is haar te veel. De steun die zij bij Ronnie zoekt slaat al gauw om in een vraag om hulp en dat groeit uit tot een relatie. Steeds weer zwicht ze voor die ander, tot telkens nieuwe gruwelijkheden daar het gevolg van zijn. Uiteinde lijk bevrijdt Ronnie haar door die man neer te schieten en zo zijn eigen leven te onderwer pen aan zijn hulpvaardigheid. Deze Ronnie is al te zachtmoe dig: hij ondergaat het leed van anderen. De twee zusters Ro zalien en Bea brengen zoveel bij hem teweeg, dat hij niét aan eigen problemen en per soonlijkheid toekomt. Dat ligt niet alleen aan zijn zachtmoe digheid, maar ook wel aan de doelgerichte en eenzijdige be langstelling van de verteller voor zijn doen en laten. Van zijn gedoe met het winkeltje meldt de roman weinig, van zijn belangstelling en bezighe den buiten de relaties met deze vrouwen hoor je ook wei nig. Opvallend In „Een zachtmoedig mens" is nog een bijzonder opvallend element. Het gaat om een beeld van joodse mensen, aan dat aspect wordt de lezer bij voortduring herinnerd. Dat hen leed is overkomen in de oorlog speelt hier en daar ook wel mee. Maar nergens is dat leed bepalend voor het leven dat deze joodse mensen leiden. Zij kijken niet om naar een niet te verwerken verleden, naar een onvergetelijke en af schuwelijke hel, die zij nauwe lijks konden ontkomen. Zo die hel al bestaan heeft voor deze figuren, zijn zij hem vergeten. Het leed van joodse mensen is in dit boek het leed van alle mensen: een gruwelijk ziekte proces, een verschrikkelijke angst in een sexuele verhou ding, eenzaamheid, levens angst. In zeker opzicht is „Een zacht moedig mens" daardoor een bevrijding: de joodse mensen zijn hier niet langer de dragers van een door „buitenstaan ders" niet te begrijpen immens verdriet, maar ze zijn weer on der hun tijdgenoten terug: met het leed, de pijn en het geluk en verlangen van alle sterve lingen. JAN VERSTAPPEN Sera Anstadt: „Een zacht moedig mens" - roman. Uit gave BZZTóH, prijs 34.50. Beginnende lezertjes willen ook wel eens een dikker boek Boeken voor beginnende le zers zijn meestal maar dun. Men gaat er klaarblijkelijk van uit dat een gebrek aan routine een dikker boek tot een flinke inspanning maakt. Toch, zo vindt men bij de uit geverij Zwijsen, horen ook dikkere boeken thuis is het aanbod voor de beginnende le zers. Zo'n boek leert een kind een verhaal te onthouden, zo dat hij of zij de draad niet ver liest wanneer er een dag later wordt verder gelezen. Het kan dan voorkomen, dat even moet worden teruggebladerd. Deze zaken, die echt bij „vol wassen lezen" horen, zijn naar mijn mening ook van belang voor kinderen die net hebben leren lezen. Zij kunnen ken nismaken met de charme van een wat langer verhaal. Trou wens: er blijkt zo meldt de uitgever ook een stijgende behoefte aan dikkere leesboe ken te bestaan. Zwijsen heeft, hierop inspe lend, de serie „Bizon" ontwik keld, geschreven op het ni veau van kinderen in jaar groep 3,4 en 5 (resp. vanaf 6, 7 en 8 jaar). De boeken voor de verschillende jaargroepen zijn te herkennen aan hun kleur: geel is jaargroep 3 (56 blz., 13,25), rood is jaargroep 4 (72 blz., 14,25) en blauw is jaar groep 5 (94 blz., 15,25). Er zijn tegelijk 12 boeken in deze nuttige reeks verschenen. Het is dus ondoenlijk hier uit gebreid op al die delen in te gaan. Gezegd moet worden dat de boeken, die van zeer ver schillend genre zijn, allen een zeer verzorgde indruk maken ze hebben veel goede illus traties en een helder letter- beeld en dat de verhalen zonder uitzondering goed ge schreven zijn. Ze passen bij de verschillende leesniveau's en nodigen uit tot verder lezen. De prijs van de boeken is zon der meer gunstig te noemen. LEO HENNY (door Gert Meijer) Zelden is er meer uitgekeken naar een nieuwe elpee van een overleden popmuzikant als bij Roy Orbison. De dood komt praktisch altijd te vroeg, maar zijn plotselinge verscheiden krijgt een extra sentimenteel tintje omdat 'The Big O' im mers hard op weg was zich een hernieuwd plaatsje te ver werven tussen de rock 'n roll- grootheden op aarde. Maar misschien past dat wel in de dramatiek, die Orbison's lied jes doorgaans ook kenmerkt. Zijn come-back mag voor een niet onbelangrijk deel op het conto van een aantal heden daagse popsterren worden ge schreven. Sterren, die ook fans bleken. Bruce Springsteen, El- vis Costello en T-Bone Bur nett, om er een paar te noe men, droegen een belangrijk steentje bij aan het intrigeren de concert, dat als A Black White Night op video ver scheen. Het was het startsein voor een terugkeer, die via de gelegenheidsformatie Trave ling Wilburys (met Bob Dylan, George Harrison, Jeff Lynne en Tom Petty) en de hit Hand le With Care moest uitmonden in een nieuw solo-album. Door de gegeven omstandighe den heeft Orbison's nieuwe en tevens laatste lp/cd al bij voor baat een beladen karakter. Dat neemt niet weg dat Mystery Girl (Virgin CDV 2576) een mooie plaat werd, zonder dat de hooggespannen verwach tingen overal ingelost worden. Dat laatste slaat dan vooral op het feit dat Orbison in een paar zoetgevooisde tranentrek kers (In The Real World, het triviale Windsurfer) op het randje van goede smaak en kitsch balanceert, door zijn liefdes- en andere perikelen „The Big O". via zwaar aangezette orkestra ties wat al te veel tragiek mee te geven. Hoe het ook kan bewijst Roy in de meeslepende ballad A Love So Beautiful of het door de Memphis Horns meegebla- zen The Only One. The Big O schittert echter vooral in het door Elvis Costello geschreven The Comedians of Dream You, beide bekend van de Black White-video. Het in samen werking met Jeff Lynne en Tom Petty gecomponeerde You Got It is daarnaast na tuurlijk een perfecte single. De hulp van een groot aantal pop-vrienden- (laten we ook Bono en The Edge niet verge ten) geeft er al blijk van dat iedereen de bij z'n leven toch al zo geplaagde Roy Orbison een terechte come-back gunde. Maar de tragiek wilde dat de zanger-met-de-zonnebril op het hoogtepunt van zijn roem het aardse verliet. Op het hoogtepunt van zijn roem, wie had dat anderhalf jaar geleden van Orbison kunnen denken? Gary Moore Zijn ëven rappe als melodieuze gitaargeluid heeft er toe geleid dat de Ier Gary Moore ook bij het minder naar hardrock nei gende poppublkiek wat kre diet heeft. Empty Rooms is dan ook een van de mooiste rockballads ooit gemaakt en hits als Out In The Fields (met wijlen zijn landgenoot Phil Lynott) en Over The Hills And Far Away zijn gewoon ij zersterk. Wie Moore's nieuwe lp/cd Afcfcen ter The War (Virgin CDÏDe s 2575) hoort, kan zich in eersti die w instantie niet aan de ^ndrul onttrekken dat hij wat te vee j op zkeer heeft gespeeld. Dt nieuwe single After The W& is gewoon een iets langzamer^ning versie van Out In The Field en op Running From Thi Storm benadert hij de voorma lige hitsingle zelfs nog meer Die minpuntjes blijken na her haalde beluistering niet ech storend, omdat Moore nieuw in geslaagd is krachtig rock hand in hand te doei gaan met de fraaiste en mees opwindende gitaarpartijen. Orgineel en creatief klinkt hi daarbij vooral in Livin' Oï Dreams, het loodzware Thii Thing Called Love en Blóo< Of Emeralds, zonder twijfe het hoogtepunt van het album waarbij Gary Moore zijn Ierse afkomst aan de hand van Thiii Lizzy-achtige klanken n-ie verloochent. Cd-bezitters worden bovert dien nog getracteerd op drie extra titels, waarvan Dunluce (als pro- en epiloog) te ver waarlozen is, maar de zinde rende uitvoering van Roy Bu chanan's The Messiah Wil Come Again - waarin Moore; alles uit de kast haalt - e_ei waardevolle aanvulling is. Zó dat Gary zich al met al met album moeiteloos aam de top van de hardrock handhaaft. GERT MEIJEB klass Rij ADVERTENTIE den 1 (1) P. C. Kuiper Ver Heen 2 (2) Isabel Allende Eva Luna 3 (4) Adviaan v. Dis Zilver 4 (5) Ted Troost Het lichaam liegt nooit Cazemier Boeken- Tijdschriften Kopermolen 10. 2317 PB Leiden Tel. 071-22.00.22 J. Ginsberg bv Breestraat 127-129 r 2311 CM Leiden Tel. 071-12.46.42 Boek~- en kantoorboekhandel Veenerick Noordeinde 33 2371 CM Roelofarendsveen Tel. 01713-16033. L,J zandvliet •Ml BOEKHANDEL BV l<P)REMAN^ STOLK Nieuwe Rijn 9 Leiden - 071-12.21.44 Voor al uw boeken en CD's Politieke omstandigheden en muziek kunnen veel met elkaar te maken heb ben. Dat bleek in de nazi- tijd toen bijvoorbeeld mu ziek van Mendelssohn niet meer gespeeld mocht wor den. Het is ook zichtbaar in uit de afkeer die er in Israel nog steeds bestaat tegen muziek van Wag ner. Bij alle publiciteit rond de Russische componist Dmitri Shostakovich (1906-1976) afge lopen weken (een film over zijn leven en uitvoeringen van zijn muziek op de televisie) is dat thema: muziek en politiek ook aan de orde geweest. In het dictatoriale Rusland was muziek bij uitstek een middel dat gebruikt kon worden voor de waan van de heersers. Een term als socialistisch-realisti- sche muziek was een veelge bruikte kreet, naast natuurlijk de „gewone" uitdrukkingen als Sovjet-fanfares en parade- muziek. Hoe die muziek in dienst van de staat het leven van mensen in de greep hield, blijkt uit de vele voorbeelden uit de levens van Shostako- witch, Rostropovitch of Pro- kovjev en vele anderen. Behalve de intrigerende feiten uit het leven van die compo nisten is natuurlijk heel inter essant hoe in het westen die muziek uit Rusland is opgevat. Een prachtig voorbeeld hoe voor-oordelen, propaganda en al of niet ware levensbeschrij vingen de beleving van mu ziek beinvloeden is te vinden Dmitri Shostakovitch FOTO: EMI in de zevende symfonie van Shostakowich (de Leningrad). In 1941 viel Hitier Rusland binnen en al gauw stonden de Duitse legers bij Leningrad. Over dat oorlogsgeweld schreef Shostakowitch een symfonie, zijn zevende. De componist was toen 35 jaar en had eerder uiting "gegeven aan solidariteit met het stalinisti sche regime. De symfonie werd door de componist be schreven als protest tegen de oorlog. Dus tegen Hitier en voor de overwinning op de barbarij die mens en kunst vernietigt. De muziek werd het land uitgesmokkeld en werd in Amerika met veel succes uitgevoerd, beluisterd vanuit het „voor-hoor-oor- deel" van de anti-Duitse geest. Maar, in een boek uit later ja ren, de „beroemd-beruchte" biografie van Solomon Volkov (dat als basis diende voor de door de NOS-uitgezonden film over het leven van Shostako witch), zou het tegendeel blij ken. De zevende was geen anti-Hitier, zo heeft de compo nist later beweerd volgens Volkov, maar anti-Stalin mu ziek. De zevende is eigenlijk een uiting van individuele angst en een requiem van een componist, die zo vreselijk heeft geleden onder de dicta tuur van een regime dat hem en vele collega componisten in het keurslijf van de propagan- da-muziek dwong. Wie zo'n verhaal hoort en op zich laat inwerken, gaat an ders naar de muziek luisteren: de felle, geagiteerde muziek verklankt namelijk niet meer de legers van Hitier, maar de vijand van de dictatuur in ei gen land, ongrijpbaar als macht in handen van burocra- ten en hielelikkers. (Overigens, het wordt wel moeilijk om Volkov helemaal te geloven. Want waarom schreef Shostakovitch dan in 1949 het Lied der Bossen, zo patriottisch als de Russische muziek maar kan zijn? En zijn al die getuigenissen over Shos- takqvitchs trouw aan het regi me dan maar verzonnen?) De waarheid laat zich niet achter halen; misschien is die wel even ingewikkeld als de ge schiedenis van Shostakovitch en misschien heeft de compo nist inderdaad eerst Hitier neergezet in de zevende en misschien moest hij later tot de (h)erkenning komen dat het Leningrad: soldaat voor affiche waarop uitvoering van de zeven de symfonie wordt aangekondigd. FOTO: EMI eigenlijk Stalin was, die voor hem een „persoonlijke oorlog" had ontketend. Stof voor speculatie en over peinzing wordt gegeven in het deel over Shostakovitch in de inmiddels bekende Gottmer componisten-reeks onder re- daktie van Jos van Leeuwen. In dit oorspronkelijk engelsta- lige boekje staan uitvoerige ge gevens over de zevende en de andere muziek van de zo intri gerende componist. Heel aar dig zijn de illustraties, brief fragmenten etc. Maar ook voor veel in dit boek geldt: wie weet wat nu echt waar is....? De zevende symfonie is al vele malen opgenomen; recentelijk door Mariss Jansons met het Leningrad Philharmonic Or chestra Een uitvoering die niet om louter muzikale rede nen interessant is, dus. Een beetje jammer voor de historisch-gevoeligen onder ons is het dat de muziek niet in Leningrad is opgenomen, maar in Oslo. Heel treffend is echter weer de (kleine) foto op de hoes, genomen in Lenin grad, gedurende de oorlog. Een soldaat staat voor een affi che waarin de uitvoering van de zevende van Shostakovitch wordt aangekondigd... Wie zich wil oriënteren op de reeks uitvoeringen van o.a. de zevende, kan terecht in het boek De Grote Symfonieën, onder redaktie van Janny de Jong, Peter van der Spek en Clive Unger-Hamilton. Com ponisten en hun werken van de achttiende eeuw tot en met vandaag worden daarin in kort bestek behandeld. Boven dien geeft het boek informatie over grote dirigenten en or kesten en tenslotte worden di- cografieën gegeven van de be langrijkste werken. Al deze informatie staat op 252 bladzijden, bovendien zijn er veel aardige illustraties opge nomen. Echt diepgravend kan het dus allemaal niet zijn. Het minst waardevol lijkt de disco grafie; die is (onberedeneerd) selectief samengesteld en te weinig wordt duidelijk waar om die uitvoering/opname wel of niet mooi is. Bovendien is de lijst al bij verschijnen ver ouderd; bijvoorbeeld de erg mooie zevende door Jansons c.s. staat er niet in. Wel die van Haitink met het Concert gebouw en terecht. Niet be- schreven, wel even aangeduid zijn de voortreffelijke vierde en tiende van Haitink met het London Philharmonic Orches tra, uit 1979, recent op com pact plaat heruitgegeven. LÜTSEN KOOISTRA Shostakovitch 7 (Leningrad) door Het Leningrad Philhar monic Orchestra onder leiding van Mariss Jansons. EMI 7494942. Shostakovitch 4 en 10 door het London Philharmonic Orches tra onder leiding van Bernard Haitink. Decca 421348-2 en Decca 421353-2. „De Grote Symfonieën", uitgave Het Spectrum. Prijs ƒ49,90. „Sjosta- kovitsj", Jos van Leeuwen, re daktie. Uitgave Gottmer, prijs ƒ32,50. Smaken verschillen Hammond Innes heeft bij een zeker publiek een bepaalde re putatie. Althans, die indruk kreeg ik toen een collega mi toevoegde bij het zien van o derhavig boek: „Een go< schrijver, leuk om te lezen". Hoe zeer meningen kunnè _WJ verschillen bleek me bij lezirij van „Nacht en ontij" van In- nes, die inmiddels al een zé- sentwintigtal boeken op zijn naam heeft staan. Nacht én ontij, zijn laatste werk, waarschijnlijk niet zijn beste boek. Het verhaal over een een bootjesverhuurder op het Spaanse eiland Menorca, die betrokken raakt bij een poging tot een staatsgreep, komt bij zonder traag op gang. Vele tientallen bladzijden gebeurt er vrijwel niets en vraag je je al lezend af of dat zo tot.de laatste pagina, nummer 312, doorgaat. Dat nu is niet het ge val, er ontstaat na geruime tijd enige actie, maar de schilde ring daarvan en van de plaat sen van handeling alsmede enige lichte relatieprobleemp jes is dermate dun dat het een worsteling vergt om er door heen te komen. Als je je bi nacht en ontij lezend enigszins wilt vermaken zijn er betere mogelijkheden. F.W. Almanak voor pleziervaarders DEKKER Deze top 5 is samengesteld, nasr aanleiding van de verkoopcijfers bij de boven staande handelaren. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK THEATER. RECREATIE,EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA Enkele weken voor het begin van de watersportbeurs de Hiswa in de RAI in Amster dam, verschijnt in de boek handel ,.de vaargids voor de Nederlandse en Belgische kust". De gids is het eerste standaardwerk boordevol nau tische informatie, dat speciaal geschreven is voor plezier vaarders. De gids is gebaseerd op een reeks havenbeschrijvingen die tussen april '87 en december' '88 verscheen in de Water kampioen. Daarin werden alle havens beschreven vanaf het Belgische Nieuwpoort tot aan het Groningse Nieuw Staten- zijl. De ANWB besloot de serie in samenwerking met de hy drografische dienst van de Ko ninklijke Marine te bewerken tot een almanak. Het resultaat is een 242 pagi na's tellend boekwerk dat rij kelijk geillustreerd is met fo to's, tekeningen en duidelijke grafiekjes. Het is een leesbaar boek dat overzichtelijk is inge deeld en een schat aan onmis bare informatie bevat voor de pleziervaarder. De auteur van de gids, P. van der Heul, voegde aan de reeks havenbeschrijvingen een aan tal beknopte hoofdstukken toe met algemene informatie. Daarin gaat, hij in op techni sche informatie als de getijbe weging, het weer en de navi gatie. Maar ook zaken als uit rusting en voorbereiding, vaarregelmenten en hoe een watersporter moet handelen in noodsituaties worden ruim on der de aandacht gebracht. In beknopte hoofstukjes gaat hij onder meer in op De havenbeschrijvingen be vatten naast technische ook veel toeristische informatie. Per haven krijgt de lezer een overzicht van onder meer de faciliteiten, verkeersseinen, communicatie en de getijbewe ging. De hoofdstukken bevat ten ook een brok aan informa tie over speciefieke kenmer ken van elke haven. Zo is in de haven van Rotterdam ver plicht een zodanige snelheid te Oorsprong en betekenis van familiewapens Familiewapens staan vol op in de belangstelling. Bijna elke familie „ont dekt" plotseling op een servieskopje of in een boek haar familiewapen. Maar heeft nu iedere fa milie een wapen? Waar kan men een familiewa pen vinden? Kan iedereen zonder meer een familie- Het eerste standaardwerk voor pleziervaarders. FOTO: PR lopen dat zuiging en golfslag moeten worden voorkomen. Door de almanak hoopt de ANWB dat pleziervaarders be ter op de hoogte zijn van juist dat soort zaken. EGBERT JORISSEN P. van der Heul: „Vaargids voor de Nederlandse en Bel gische kust". Uitgave ANWB en Hydrografische Dienst Koninklijke Marine. Prijs: 79,50. Volgens de schrijver Roelof Vennik omgeven zulke vragen het wapen met een waas en tal van diepgewortelde misver standen leven bij mensen. Daarom schreef Vennik, do cent genealogie en wapenkun de, het boek „Familiewapen, oorsprong en betekenis". Algemeen wordt aangenomen dat de „geboorte" van het wa pen in 1127 plaatsvond toen de graaf van Anjou, Geoffrey Plantagenet van zijn schoon vader Hendrik 1 van Enge land een blauw schild kreeg omgehangen. Sindsdien komen de afbeel dingen voor op allerlei ver schillende dingen zoals servie zen, glaswerk, grafzerken, ge vels van huizen, kerkramen en oude gebouwen. In de der tiende eeuw voerden ook in de kerk hoogwaardigheidsbekle ders veelal eigen wapens, maar bedekten dit met de symbolen van hun waardig heid, zoals mijters in plaats van helmen. Roelof Vennik probeert de in teresse in familiewapens te verklaren. Zo kan de moderne Westerse tijd de belangstelling voor familiewapen en voorge slacht aanwakkeren omdat de pnmiaire behoeften zijn ver vuld. Er ziin nieuwe uitingen te zien in de vorm van indus triële handelsmerken, bijvoor beeld het symbool op de mo torkap. De lezer krijgt van de schrij ver enkele praktische advie zen hoe een onderzoek naar een familieschild aanpakt moet worden. Zelfs een op somming van instanties ont breekt in het boek niet. Roelof Vennik waarschuwt wel dat er geen familiewapen kan zijn zonder een degelijk genealo gisch onderzoek. Slechts die personen kunnen een wapen voeren die aantonen dat ze van de eerste drager van dit wapen afstammen. Het boek, duidelijk in de wijze waarop een onderzoek ge voerd kan worden geeft ook duidelijk aan dat mensen zich geen illusies hoeven te maken over de tijd van zo'n onder zoek. Vennik:„Mensen die denken op een verloren don derdagmiddag even hun stam boom te kunnen uitzoeken zullen spoedig bedrogen uitko men. Een dergelijk onderzoek vergt honderden uren". MONIQUE BOOM Roelof Vennik: „Familiewa pens, oorsprong en betekeni- s".Uitgeverij Donker, Rot terdam 1988. Prijs ƒ24,50 Hammond Innes: „Nacht en. ontij". Uitgeverij De Boeke rij. Prijs 25,00 Op „Schimmen" zit niemand te wachten Dat flinderdun niet hetzelfde - is als beregoed bewijst „Schim men" van de jonge Amerikaan Paul Auster, die met dëze slechts 76 pagina's tellende, in fors lettertype uitgevoerde mini-pocket een stukje ego-in vulling geeft aan het schrijver schap. Volgens de tekst op de achter flap gaat het Auster, die eerder „Broze Stad" schreef in wat een Jrilbgie over New York moet worden, gaat Auster vooral om het mysterie van het schrijfproces zelf, eerder kennelijk dan de lezer. Hij voert abstracte figuren, Zwart, Blauw en Wit, op in een merkwaardig schimmen spel van recherchewerk, maar schept daarmee zo veel afstand dat het moeite kost om zelfs zo'n gering aantal pagina's door te worstelen. Auster gaat zelfs een keer in de fout door Blauw en Zwart te verwisselen, hetgeen een beetje model kan staan voor het hele boekje, dat slechts qua stijl even de aandacht vast houdt. Advies aan Auster: als hij nog meer van dit soort vin geroefeningen produceert, hij het manuscript dan maar in de eigen la laten. Op dit soort boekjes zit niemand te wachten. FRANK WERKMAN Paul Auster „Schimmen' Uitgeverij De Arbeiders pers. Prijs 18,50

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 8