„House"-parties sublimeren het ongecompliceerd genieten R/ „Doorbraak" in Beurs van Berlage Perspektiefprijs voor componist Richard Rijnvos NIEUWE DANSRAGE MET BLIK OP ONEINDIG EN VERSTAND OP NUL House kent veel varianten bioscopen Glazenierskunst in Nederland op schrift KUNST fceidóaOowiard VRIJDAG 10 FEBRUARI 1989 PAGINA 16 Von Karajan stopt Herbert von Kara jan, de wereldbe roemde dirigent van de Berliner Philhar- moniker, heeft aan gekondigd te willen stoppen. De diri gent, die in april 81 jaar wordt, heeft het bestuur van het or kest gevraagd van zijn taak te worden ontheven, omdat hij te ziek is om deze voort te zetten. FOTO: AP AMSTERDAM In de Amsterdamse Beurs van Berlage vindt van 24 maart tot 10 april „Doorbraak" plaats, een theatrale versmelting van vrije en toegepaste grafische kunst. De meest recente ontwikkelingen op vormgevingsgebied in Groot-Brittannië en Nederland worden er getoond. Doorbraak richt zich op ontwikkelingen in visuele communi catie in de meest brede in en wordt opgebouwd rond de onlangs afge sloten jubileum-expositie „Breakthrough" van het Londense Royal College of Art. Afgestudeerden van dit instituut zullen de vloer van de Koopmansbeurs bevolken. Tijdens de manifestatie zal een 3-dimensio- naal Doorbraak-monument groeien. De suppoosten lopen rond in op vallende theaterkleding en tussen alle bedrijven door voeren drama- studenten van de Hogeschool der Kunsten uit Utrecht onder regie van Apostolos Pana'goloupos een eigentijdse versie op van „De vogels", een Grieks drama van Aristophanes. Doorbraak is een initiatief van het Art Data Institute in Amsterdam. AMSTERDAM De Perspektiefprijs 1989 van de Stichting Aanmoedigingsfonds voor de Kunsten gaat naar de compo nist Richard Rijnvos (35). De prijs bestaat uit 5000 gulden, te besteden aan verdere ontwikkeling van de laureaat, een bronzen object van de kunstenares Eefke Cornelissen en een reis naar New York. De prijzen Perspektiefreis zijn dit jaar toegekend aan de choreografe Didy Veldman (21) en Tom Oosterhuis (26), maker van de musical ZeldZaam. De onder scheiding is een aanmoedigingsprijs bestemd voor jong scheppend theater- en muziektalent, in 1985 ingesteld door Wim Bary bij zijn 25-jarig jubileum als schouwburgdirec teur. De prijzen worden op 26 februari uitgereikt tijdens de „Matinee van het jaar" in het Cultureel Centrum in Amstel veen. Seth Gaaikema zal het programma presenteren. LEIDEN De blik op oneindig, het verstand op nul. Sluit je af voor de in vloeden van buitenaf en sta open voor de zegenin gen van de moderne tijd. Neem een oppeppende Ec- stasypil en laat de beat op je inwerken. Rook en lichtflitsen versterken het psychedelische karakter van de omgeving. Stel je open voor het sophistica ted sfeertje, de trendy mensen en die eeuwige, doordreunende beat om de paar tellen. De trance is al gauw bereikt, een eu forische stemming, waar bij de geest het lichaam verlaat. Dansen tot je erbij neervalt, tot de totale uit putting erop volgt. De beschrijving van een nieu we danstherapie? Misschien wel, maar in eerste instantie bedoeld om het sfeertje bij de nieuwe dansrage house, in de volksmond acid genoemd, te typeren. Ook in de regio heeft de housekoorts zich als een lo pend vuurtje verspreid. Een beetje dansparty zonder house is als soep zonder zout. Ten minste in trendy kringen, daar waar hardrock, punk, disco en zelfs rap als hopeloos ouder wets worden versleten. House, acid, new beat, wat is dat nu precies? Vreselijke ziel loze computermuziek, zeggen velen. Maar de discotheek die we bezoeken biedt de aanblik van een chique wave-disco theek. De doordringende beat heeft de uitwerking van een mokerslag, die in alle hoeken en gaten doordringt. Vluchten kan niet meer. Deejay Pim: „Acid en house zijn een direkt gevolg van het zoeken naar nieuwe muziekstromen", do ceert hij. „De mensen zijn uit gekeken op disco en rock. De ene stroming is te netjes, de ander niet gezond, denk aan headbangen. House is in feite een kruising tussen punk en disco met de drumbeat als kei harde basis. House onder scheidt zich van acid door het gebruik van de akoestische piano". Chopin en Liszt zouden waar schijnlijk spontaan aan een tweede leven begonnen zijn als ze hadden kunnen bevroe den welke bestemming hun geliefd instrument nog eens zou krijgen: als versiering bij en aanhangsel van elektroni sche synthesizerbeat. De deejay laat zich door deze gedachten niet van de wijs brengen. „Je kunt in feite spreken van een nieuwe jon gerencultuur, waar weer aller lei dingen uit zullen voort vloeien. Zoals er golfbewegin gen in de zestiger jaren waren, zo zijn die er nu natuurlijk ook. Tegenstanders komen met het argument dat house en acid fantasieloos en eento nig zouden fcijn. Onzin. Die beat is natuurlijk een gegeven maar daaromheen gebeurt er zoveel in de muziek en op de vloer dat een waanzinnig sfeertje wordt gecreëerd. Trouwens, toen de Beatles be gonnen had ook iedereen de mond ervan vol dat die mu ziek allemaal op elkaar leek en niets anders dan een hoop herrie was". De PR-man van de discotheek, die zich tot dat moment afzij dig heeft gehouden, mengt zich in het gesprek. „House is een afspiegeling van de huidi ge maatschappij. Dat drukke en gejaagde wat je op allerlei terreinen aantreft vind je te rug in deze muziek. Datzelfde geldt voor de computer, het symbool van deze tijd en on losmakelijk verbonden met house. Mijn kinderen kijken nu naar futuristische films, waar de agressiviteit van af druipt. Toen ik opgroeide ke ken we naar Okkie Trooi; een wereld van verschil". Pim wijst op een badge, het Smiley-tekentje. Het onbenul lige lachertje symboliseert het gedachteloos genieten. „Don't worry be happy, daar gaat het om. Vrolijkheid voert de bo ventoon. Geniet van de rau- Houseparty's: alle soorten en stijlen zijn vertegenwoordigd In deze nieuwe jongerencultuur. De traditionele scheiding der gees ten is weggevallen. foto: persunie Van house zijn inmiddels zoveel varianten (zelfs een Belgische) afgeleid dat het wel aardig is de belangrijk ste op een rij te tten. Het muziekblad Oor heeft dat on langs gedaan en we nemen die indeling over: House: monotone door Amerikaanse dj's uitgevonden elektronische dansmuziek met de nadruk op de beat en een minimum aan melodie. Acid house: de meest psychedelische en vervreemden de variant. Ultrasnelle keiharde beat met bliepjes en /of een overkill aan effecten. New beat: Belgische variant. Kil en 'Europees'. Langza me dreigende beat, overduidelijk computergestuurd, geschikte soundtrack voor futuristische films. World beat: Afrikaanse, Arabische, Aziatische en Zuid- amerikaanse traditionele muziek voorzien van westerse computerbeat. Deep house: softe, sterk op soul geïnsipireerde house met duidelijke zangmelodieën. Electronic body music: ook wel electric disco. Zeer obs cure, ijskoude variant, wordt al tien jaar zonder al te veel succes op ons losgelaten. Grondleggers: Cabaret Voltaire en DAF. Hiphouse: combinatie van rap en house. Acid jazz: combinatie van house en jazz. ziek en maak je geen zorgen over allerlei problemen," zegt hij. „We hebben zelfs aan een house-carnaval zitten den ken," valt Wijnveldt zijn maatje bij. Verzet House is geen verzetscultuur of het zou het verzet moeten zijn tegen het negatieve maat schappijbeeld dat anarcho- punkers tentoonspreiden of de gladde discothekencultuur met zijn Dallas- en Dynastytypes. Neerstortende vliegtuigen, aids-epidemieën, milieuver vuiling, Hirohito, de Twee van Breda, het zal menig housefre- ak een worst wezen. Dansen tot het bittere eind, daar gaat het om. De housekoorts lijkt Hilver sum voorlopig niet te beroe ren. Alleen de VPRO besteedt op woensdagmiddag summier aandacht aan dit verschijnsel. De monotone elektrobeat heeft op de radio ook /nog (vul in naar eigen keuze) minder uit straling dan op de dansyloer en dat zal een van de redenen zijn. Toch is het opvallend dat hou se er niet is gekomen dankzij maar ondanks de grote platen maatschappijen en Hilversum. „House is vreselijk- opzwe pend," weet de deejay te ver tellen. „Je krijgt er rillingen van over je rug. Hoewel het veel weg heeft van een egotrip is het de bedoeling dat je lang zaam naar elkaar toegroeit. Veel dansfreaks. bedienen zich van plateauzolen en nemen een handdoek mee om het al lerergste zweet van gelaat en lichaam te wissen. Ik denk dat house-avonden een serieuze bedreiging voor fitnesscentra zijn. Wie zich regelmatig hier aan overgeeft krijgt een bere- conditie. In november hielden we onze eerste houseparty. Veel mensen liepen toen weg. Nu zie je een tegenovergestel de ontwikkeling. Ze stromen toe uit alle hoeken en lagen". Stop Op dat moment gebeurt er iets merkwaardigs. De beat stopt en het is pas één uur. In het vuur van het gesprek had de deejay helemaal vergeten dat de door hem opgezette band slechts twintig minuten duurt. Als een haas rept Pim zich haar zijn kooi. Houseparty's waar de beat stopt, dat kan na tuurlijk niet. Van schrik slaat het bier dood in het glas. De stilte (die vroeger zo gewoon was en je bijvoorbeeld aantrof op groene heides) heeft iets onwezenlijks. Verschrikt kijkt iedereen elkaar aan. De neo- moderne mens maakt een ont heemde, ontwortelde indruk. Gelukkig begint na een dertig tal seconden de machine weer te lopen en vindt iedereen zijn cadans terug. Of het toeval of symbolisch is, even na dit incident wordt een nummer opgezet waarin de tekst uit niet veel meer dan een regel bestaat: „You want this party started right...?". Nadat deze zin ongeveer twin tig keer achter elkaar heeft geklonken begint het feest in derdaad te lopen. Voordat we ons hierin laten onderdompe len, zoeken we nog even de lichtman op, wiens taak op dit soort nachten niet onderschat mag worden. Lichtman Ton wijst erop dat een lichtman samen met een deejay als een ingespeeld team moet opereren. „Kijk," zegt hij en wijst op een voor hem ge plaatst bedieningsapparaat, „ik werk met voorgeprogram meerde tapes met allerlei lichtprogramma's. Dat schui ven met knoppen is al lang verleden tijd. Donkerrood en - groen zijn veel gebruikte kleu ren. Je moet de vloer niet in een lichtzee zetten, want dan haal je de mensen uit hun zorgvuldig opgebouwde sfeer tje. Daarnaast werken we veel met rook en een stroboscoop, waarmee je allerlei lichteffec ten op de dansvloer kan losla ten. Óf we wel eens aan een lasershow gedacht hebben? Ja wel, maar de aanschaf van de daarvoor benodigde appara tuur is een kostbare zaak". Psychedelisch De discotheek is inmiddels volgestroomd. De rook- en lichteffecten doen denken aan het pyschedelische sfeertje eind zestiger/begin zeventiger jaren, waarin onder het genot van een stickie Pink Floyd's „Ummagumma" en „Atom Heart Mother" grijs gedraaid werden, sport een vies woord was en het aardse bestaan al mediterend werd geanaly seerd. Verdere vergelijkingen hou den op. Al is het alleen door de muziek, die geen melodie, temposchommelingen of volu me-onderscheid kent. Die doordreunende beat, je wordt er gek van, of... Wil je in die roes komen, dan moet je een knop omzetten. Het kost enige moeite, maar als de fotograaf roept „Cees goes acidhouse" is ook bij ons het verzet gebro ken. Een van de mensen op de dansvloer is wel bereid wat zinnige kanttekeningen bij het fenomeen van de houseparties te plaatsen. „Housenachten zijn lang. Je sluit je af voor de buitenwereld, er zijn geen re gels. Het is in feite een supere gotrip. Het uiteindelijke doel is dat je met z'n allen uit z'n dak gaat. Het sterke punt van acid house is de vermenging van culturen. Vroeger was het toch ondenkbaar dat je Arabische zang op westerse muziek zet te?". „Wat die muziek betreft", ver volgt hij, „er komt geen nor maal instrument meer aan te pas, of het moet de akoestische piano zijn. Drumcomputers en synthesizers maken de dienst uit. Kopiëren is toegestaan, je kunt als artiest onbeperkt pik ken van anderen. Volgens mij is acidhouse al over zijn hoog tepunt heen. Het gaat straks meer de kant van acid-jazz op, let op mijn woorden. Maar of house echt aan zal slaan in Ne derland, betwijfel ik. Het is re latief maar een kleine groep die zich echt bezighoudt met elektronische muziek. Wat ik hier overigens hoor en zie is geen echte houseparty. Er zit teveel disco doorheen". Even verderop staan de leer ling-verpleegsters Desiré (18) en de evenoude Suzanne bij te komen van een lange dansses- sie. „We moeten om zeven uur op, maar gaan vannacht beslist tot vijf uur door. Dit willen we niet missen. We komen best vaak in de disco, maar daa&sta je allemaal op een rijtje en heb je zo je regeltjes. Dit is an ders". Mierenhoop Inmiddels is het half drie. De discotheek lijkt een grote mie renhoop, waar het krioelt van punkers, hippies, rockers, wa vefiguren, discotypes en kui ven. Dat is toch ook wel een opvallend facet van de acid house: die vermenging van al lerlei groepen jongeren. De traditionele scheiding der geesten is weggevallen. Het maakt niet uit wat je aan hebt of hoe je er uitziet; alle soorten en stijlen vallen onder de hou- se-noemer. Dat levert een ge varieerd, kleurrijk beeld op van een nieuwe jongerencul tuur, die misschien als los zand aan elkaar hangt maar om die verscheidenheid een boeiend gegeven is. Op het podium staan de beste dansers. Een van de eerder ge signaleerde langharige dansers houdt het al drie uur achter elkaar vol. Op bepaalde mo menten, als diverse breaks in de muziek elkaar in snel tem po opvolgen gaat er een sidde ring door de danskoning, als bewijs dat er veel meer in de muziek zit dan de leek op het eerste gehoor vermoedt. De goede houseparty is een collec tief substituut voor de liefdes nacht. House zorgt ervoor dat je je seksuele energie kwijt raakt op de dansvloer. Mooi meegenomen voor een genera tie waar safe-sex bijna een must is. Of house ooit bij grote groepen zal aanslaan, lijkt, zoals Wil lem Nanning al aangaf, hoogst twijfelachtig. Terwijl de stro ming „de provincie" nog moet gaan veroveren en ook daad werkelijk op sommige plaatsen aanslaat, is ze volgens insiders al weer over haar hoogtepunt heen. Op andere plaatsen zal ze ingepast worden in de be staande discocultuur. Over het algemeen laten onze westerse oren zich nog het meeste strelen door fraaie me lodielijnen en schone harmo nieën. Voor de computerbeat lijken we minder ontvanke lijk. Maar het geeft de richting aan waar de muziek in de 21ste eeuw naar toe gaat. HENK WANINGE Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Cocktail (12); 13.45, 18.4, 21.30. zo. ook 16.15. ma. di. niet 13.45. EUROCINEMA II: Moonwalker (al); do. t/m zo. wo. 13.45. A fish called Wanda (al); 18.45, 21.15. zo. ook 16.15. EU ROCINEMA III: Who framed Roger Rabbit (al); 18.30, 21.00. zo. ook 16.00. Frank en Frey (al); do. t/m zo. wo. 14.00. EUROCINEMA IV: Willow (al); 13.30, 18.30, 21.15. zo. ook 16.00. ma. di. niet 13.30. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Cocktail (12); 19.00, 21.15. do. t/m zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steen straat 39. tel. 124130): Masquera de (12); Willow (al); 19.00, 21.15. Who framed Roger Rabbit (al); A fish called Wanda (al); Big (at); 14.30, 19.00, 21.15. Moonwalker (al); 14.30. Frank en Frey (al); 14.30. «TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): De ondraaglijke licht heid van het bestaan (al); 20.00. za. zo. ook 14.00. REX (Haarlem merstraat 52, tel. 071-125414): Jo- sefine Mutzenbacher VI (16); 14.30, 19.00. 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Scrooged (al); 19.00, 21.15. do. t/m zo. wo. ook 14.45. CITY THEATER II: U2, rattle and hum (al); 19.00. 21.15. zo. ook 14.45. Bambi (al); do. vr. za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Moonwalker (al); do. t/m zo. 15.45, 19.00. wo. 15.45. Spoorloos (16); do. t/m zo. 15.45, 19.00. ma. t/m wo. 20.15. Die hard (16); do. t/m zo. 21.15. Frantic (al); do. t/m wo. 20.45. KINDERVOORSTELLINGEN Jungle book: do. t/m zo. wo. 14.00. De reddertjes; do. t/m zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13.269): Action Jackson (12); vr. za. zo. 20.00. Hope and Glory (al); ma di. wo. 14.00. KINDERVOORSTELLINGEN De laatste eenhoorn; za. zo. wo. 14.00. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): A fish called Wanda (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2 Co coon (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3 Young guns (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcen trum Babylon, tel. 471656): A fish called Wanda (al); 14.30, 17.00, 19.15, 21.45. BABYLON 2: Be trayed (16); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30. BABYLON 3: Poussière d'Ange (16); 14.30, 17.00, 19.30, 21.45. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Cocktail (al); do. t/m zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. CI NEAC 2: Willow (al); do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Die hard (16); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Goril las in the mist (al); do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. METRO- POLE 2: Betrayed (16); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. ME TROPOLE 3: Who framed Roger Rabbit (al); do. t/m za. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. METROPO LE 4: De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (al); 20.30. ma. di. ook 14.00. METROPOLE 5: Co ming to America (al); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Cocktail (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: Me and Him (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: License to drive (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: Big (al); 13.45. 18.45, 21.30. zo. 13.30. 16.00, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Chostbustera (al); 19.15. do. vr. za. zo. wo. 14.30. Enrico IV (16); 21.45. STUDIO 2: Bagdad café (16); 19.00. 21.30. STUDIO 3: Spoorloos (16); 19.00, 21.30. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Een verhaal van de wind; 19.30. zo. ook 14.00. Het rode ko renveld; 21.45. zo. 16.15. Zaal 2: Drowning by numbers; 19.30. zo. ook 14.00. SMauvais sang; 21.45. zo. ook 14.00. Zaal 3: 19.30, 21.45. zo. ook 14.00, 16.15. II Grido; do. Ludwig; vr. Le testament d'orp- hée; za. Wie de waarheid zegt moet dood; zo. Opname; ma. Le feu follet; di. Schwestern; wo. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Cocktail: (16); za. 00.15. CINEAC 2: Willow (16); za. 00.15. CINEAC 3: Die hard (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: Walt Disney's Frank en Frey; do. t/m zo. 13.15, 16.00. wo. 14.00. METROPOLE 2: Frank en Frey; do. t/m zo. 13.15, 16.00. wo. 14.00. METROPOLE 4: Pippi Langkous; do. t/m zo. 13.15, 16.00. wo. 14.00. METRO- ROLE 5: Moonwalker; do. t/m zo. 13.15, 16.00. wo. 14.00. STUDIO 1: Ghostbusters; 14.30. (beh. ma. di STUDIO 2: Jongle book; 14.00. (beh. ma. di.). STUDIO 3: Bambi; 14.15. (beh. ma. di.). tot gevolg dat glas in lood eer brei grote opbloei doormaakte. 0| de de tentoonstelling zijn ontwer xinj DEN HAAG In ander halve eeuw hebben onge veer 500 kunstenaars zich w - - met glazenierskunst bezig KTe "eT V°°r glaS'm gehouden. Ze zijn te vin- yan ig april tot 28 mei brer^ -- Hi den in het handboek, waarin de resultaten staan van het onderzoek dat studenten uit Amsterdam en Leiden onder leiding van drs. Carine Hoogveld deden. Daarmee is de geschiedenis en ontwikkeling van deze archi tectonisch gebonden kunst van 1817 tot 1968 op schrift gesteld. Tegelijk zijn vijf tentoonstel lingen voorbereid die de ko mende maanden worden ge houden in Zeist, Helmond, Nij megen, Eindhoven en Assen. Eigenlijk is het geheel een groot samenwerkingsproject, dat is gecoördineerd door de Rijksdienst Beeldende Kunst in Den Haag. Deelnemers zijn verder de Rijksdienst voor de Monumentenzorg, het Drents Museum, het Museum Kern- penland, de Commanderie van St. Jan, Slot Zeist, gemeente Helmond en de SDU-uitgeve- rij. Het onderzoek, begeleid door de RBK, begint met 1817 om dat uit dit jaar de eerste proe ven dateren met brandverven op glas. De einddatum 1968 is ingegeven door het jaar waar in de belangrijkste verenigin gen voor monumentaal wer kende kunstenaars werden op geheven en een omschreven periode werd afgesloten. Dankzij de twee rijksdiensten kon „Glas in lood in Neder land" een handboek worden. Teksten staan erin van Elli- noor Bergvelt, Frans van Bur- kom. Peter Dael, Titus Eliëns, Carine Hoogveld en Evert van Straaten. De 500 kunstenaars zijn geïnventariseerd met ge detailleerde biografieën van 147 van hen. De eerste tentoonstelling opent op 19 maart in de expositie ruimte van Het Slot Zeist en duurt tot 30 april. De Zeister Kunststichting besteedt er aandacht mee aan de monu mentale glaskunst van na de Tweede Wereldoorlog. Na de bevrijding wilden kunstenaars zich aan het isolement van het atelier onttrekken. Ze zochten naar nieuwe wegen. Dit had BF het gemeentemuseum in 1 mond het ambacht van glazt- nier in beeld. De oude tech- -j niek van het brandschilderen blijkt er sinds de Middeleeu- wen haast niet veranderd. Oók is er aandacht voor nieuw ;iJ toepassingen van glas in beton 1 staal en als appliqué. i De glasschilderkunst werd ii het begin van de negentiende eeuw opnieuw ontdekt, volgde een grote bloei. Di wordt van 22 april tot 1 junié!Ö duidelijk gemaakt in het Nij meegs Museum Commanderi 1 van St. Jan. Na ongeveer 182I '1g 2 werd gebrandschilderd gla enorm populair. Ramen wer den ontworpen en uitgevoen niet alleen voor neogotisch kerken, maar ook voor open bare gebouwen en burgerhui zen. De ateliers werkten vri anoniem; het werk werd des tijds meer als nijverheid dai'^, als kunst beschouwd. 21 In de jaren twintig van dez eeuw ontstond er in Zuid-Lim burg een nieuwe glasschilder kunst: de Limburgse pictural traditie. Hiervan getuigt de ex positie die van 23 april tot 1 juni in Museum Kempenlan 21<l in Eindhoven wordt gehou den. Ze schetst de ontwikke 22.2 ling en toont de invloed ervai 22!: op latere glazeniers in Lira 22.^ burg en Brabant. De verande 22-' ringen na 1945 worden voora bepaald door de opleidingen, aan de Rijksakademie in Ara sterdam en de Jan van Eycka o kademie in Maastricht. Het Drents Museum in Asse belicht onder de titel meenschapskunst en symbolis11 me" van 29 april tot 26 jun monumentaal werk van de be 18.' langrijkste vertegenwoordigd van het Nederlandse symbolis me en van enkele van hun na volgers. Te zien zijn voorstu dies, ontwerpen en uitgevoer de vensters van onder andd Jan Toorop, Antoon Derkinde Jj j ren, Johan Torn Prikker, Ri - chard Roland Holst, Willen 20.2 van Konijnenburg en Chri Lebeau, alsmede van hun leer lingen en geestverwanten Molkenboer, J. Weynand, M Nauta, J. Dijkstra en M. Wieg jf man. BI Expositie Start 89 in De Waag LEIDEN Onder de titel „Start 89" is in De Waag in Leiden onde -ü grote publieke belangstelling een tentoonstelling van beeldend |7- kunst van start gegaan. Het is een expositie van werk van kunste 18' naars uit Leiden en omstreken die het afgelopen jaar hun opleidin] 18 aan een kunstacademie hebben voltooid of die dit jaar zullen vol tooien. De tentoonstelling is een initiatief van de gemeentelijke directie cul J9- turele zaken. Het is de bedoeling om zo jonge kunstenaars met el 1g kaar in contact te brengen, om ze te stimuleren en in de gelegenheii 20! te stellen ervaringen uit te wisselen over de wijze waarop zij tracb ten hun weg te vinden in de maatschappij. Geen makkelijke opgavi sinds de afschaffing van de BKR, aldus de organisatie. Wannef deze tentoonstelling een succes wordt, zal worden overwogen of d< 1 22 komende jaren opnieuw een dergelijke tentoonstelling kan wordei georganiseerd. De tentoonstelling is nog te zien tot 1 maart.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 16