Koninklijke Bibliotheek
koopt unieke Delftse boeken
Prestigieuze expositie
over Art Deco in Brussel
Eerste musical in Danstheater
Reddingsplan voor
Franse cinema
Feestelijke
folklore uit
Hamburg
Cellosonate van Brahms
mist zorgvuldigheid
n
KUNST
£eidóC@owuMit
DONDERDAG 9 FEBRUARI 1989 PAGINA feAI
Stevie Wonder en
Bee Gees naar
Rotterdam
DELFT Stevie Wonder zal op zon
dag 30 april in het kader van een Euro
pese tournee een eenmalig concert ge
ven in de Ahoy in Rotterdam. De Ame
rikaanse popster was voor het laatst in
september 1987 in ons land. Het optre
den dat hij op 30 april geeft, zal - zoals
dat ook het geval was bij de concerten
van Whitney Houston en Diana Ross -
„in the round" worden gehouden. Op
vrijdag 5 mei zullen de gebroeders
Gibb, beter bekend als de Bee Gees,
een eenmalig optreden verzorgen in de
Ahoy. In hun 25-jarige carrière heeft
deze popgroep slechts één keer in Ne
derland aangedaan, in 1965.
Dichter Maurits Mok overleden
BERGEN Op 81-jarige leeftijd is in de-nacht van dins
dag op woensdag in ziin woonplaats Bergen (NH) de dich
ter Maurits Mok overleden. Mok heeft zijn bekenheid als
dichter vooral te danken aan lange epische gedichten als
Exodus en Kaas- en broodspel (1938). Zijn vaak toch
sfeervolle proza kreeg minder algemene waardering. Het
telkens terugkerend motief bij Mok is de bedreiging van
de gedroomde wereld door de realiteit. Proza van zijn
hand zijn onder meer Badseizoenen (1934), Niemandsland
(1958), De ontmaskering (1963), Dorp in de branding
(1975), Het feest van Hercules (1977) en De ondergrondse
(1978). In dit laatste werk is een onderwijzer, bezeten
door het idee dat onder ziin dorp een ondergronds wegen
net moet worden aangelegd, de hoofdpersoon. Daarna
heeft Mok nog verschillende dichtbundels en novellen
geplubliceerd. Mok kreeg onder meer de prijs van de ge
meente Amsterdam, van de Stichting Kunstenaarsverzet,
de Henriëtte Roland Holstprijs en de Marianne Philip-
sprijs.
Artoteek begint met uitleen
videokunst
DEN HAAG De Artoteek Den Haag begint vrijdag 10 fe
bruari met de verhuur van videokunstbanden. De banden
zijn in samenwerking met "de Artoteek Dordrecht aangekocht
op de eerste videokunstbeurs eind vorig jaar in Delft. De sa
menwerking komt voort uit de onmogelijkheid een brede ba
siscollectie met het budget van één artoteek te realiseren. Ge
zamenlijk konden worden aangekocht 60 banden, waarvan 32
voor de collectie in Den Haag. Hieruit kan direct worden ge
kozen; de Dordse banden zullen in het algemeen moeten wor
den gereserveerd.
De banden zijn gecopieerd op het VHS-systeem en kunnen
alleen worden geleend door leden van de Artoteek tegen een
huurprijs van zevenvijftig per band -maximaal twee banden
tegelijk - voor een maximum termijn van twee weken. Er
zijn banden in de uitleen van onder anderen Marina Abramo-
vic, Peter Bogers, Marc Burnett, Nan Hoover en Lydia
Schouten. Ook de Haagse kunstenaars Heiner Holtappels, Bob
Lens, Adriaan Nette en Rolf Pollen zijn in de collectie verte
genwoordigd.
Kunstenaarsverbond naar CNV
UTRECHT Het Algemeen Kristelijk Kunstenaars Ver
bond (AKKV) gaat zich aansluiten bij de vakcentrale
CNV. De ledenvergadering van het verbond heeft dat
gisteren besloten. Het AKKV telt tweehonderd leden.
Aansluiting bij de vakcentrale biedt meer mogelijkheden
tot profilering en vergroting van de dienstverlening aan
de leden. Bovendien vergroot het de organisatievorming
van kunstenaars die werken vanuit hun religieuze le
vensovertuiging. Zowel het CNV als het AKKV noemden
de overstap gisteren logisch.
Het AKKV staat open voor kunstenaars uit allerlei disci
plines. De helft van de leden zijn professionele kunste
naars zoals musici, architecten, schrijvers en beeldend
kunstenaars, edelsmeden en grafisch ontwerpers. De an
dere helft bestaat uit zogenoemde kunstminnende leden.
Het verbond is ontstaan in 1920 en heeft zich steeds ge
richt op bundeling en belangenbehartiging van katholie
ke kunstenaars. Sinds de iaren zestig staat het verbond
ook open voor christelijke kunstenaars uit alle reformato
rische denominaties.
Coosje A. kiest
voor techniek
in toneelstuk
ROTTERDAM Rotterdamse
scholen voor Lager Beroeps
Onderwijs en Mavo kunnen
vanaf 15 februari een toneel
voorstelling in huis halen over
meisjes en technische beroe
pen. Het stuk „Wat kiest Coos
je A.?", een initiatief van het
Servicebureau voor. Meisjes en
Techniek en geschreven door
Piëta Bot van de Stichting
Kunstzinnige Vorming Rotter
dam, gaat 15 februari in pre
mière in het Bibliotheekthea
ter in Rotterdam. Het stuk dat
ook geschikt is voor jongens is
daarna gratis voor scholen be
schikbaar.
Schrijfster en regiseusse Piëta
Bot: „We hebben 'Wat kiest
Coosje A.?' gemaakt, omdat we
meisjes op het idee willen
brengen, dat ze ook een tech
nisch beroep kunnen kiezen.
Dat komt bij veel meisjes hele
maal niet op. Tijdens de try-
out op een school bleek, dat de
meisjes voor wie we het speel
den, zich zeer amuseerden. Ze
identificeerden zich enorm
met Coosje, de zestienjarige
hoofdpersoon, wat voor ons
doel natuurlijk heel belangrijk
Coosje A. is voor veel scholie
ren geen onbekende: zij figu
reert al enige tijd in verhalen
in schoolkranten. Coosje A. is
het meisje dat wel van knutse
len houdt en dat misschien
wel iets ziet in een technisch
beroep. Nu is ze ook hoofdfi
guur geworden in een toneel
stuk. Daar kiest ze niet alleen
voor een beroep, ze kiest ook
voor een vriendje - of niet, dat
wordt aan de fantasie van het
publiek overgelaten. Het stuk
wordt uitgevoerd dor een
groep amateurspelers.
ENIG IDEE
WAT
GEHANDICAPT
ZIJN KAN
BETEKENEN?
ENIG IDEE
HOE WE
GEHANDICAPTEN
KUNNEN
HELPEN?
ALS HET JE WAT DOET. DOE DAN WAT.
DEN HAAG/DELFT
De Koninklijke Biblio
theek in Den Haag heeft
vijf zeer bijzondere 16e-
eeuwse boeken gekocht.
De boeken werden on
langs gevonden door een
Delftenaar, P. Arken-
steijn. Hij trof ze tussen de
zogenoemde balklaag op
de begane grond van zijn
16de eeuwse grachtenhuis
aan.
De boeken zijn zeer zeldzaam,
aldus een woordvoerder van
de bibliotheek gisteren. Vier.
zijn er zelfs uniek. Er is geen
enkel ander exemplaar van
bekend. Van het vijfde zijn
exemplaren in de universi
teitsbibliotheek van Goettin-
gen en de British Library in
Londen. Er is nog een zesde
boek uit dezelfde tijd gevon
den, maar dat is niet zo bijzon
der. De bibliotheek had zelfs
al een exemplaar. De vinder
houdt dit boek zelf, volgens ei
gen zeggen „omdat het zo
hoort bij het pand".
De reformatorische werkjes
zijn gedrukt in het midden
van de 16e eeuw en behoren
allemaal tot de in die tijd ver
boden boeken. Het drukken
en in bezit hebben van refor
matorische boeken kon ge
straft worden met verbeurd
verklaring, verbanning en
verplichte bedevaart, maar
ook met de doodstraf. De
Delftse drukker Harmen
Schinckel werd er in 1568 om
onthoofd.
Volgens de Koninklijke Bi
bliotheek heeft de 16e-eeuwse
eigenaar zijn verboden boeken
daarom tussen de balklaag
verstopt. Veiliger tijden heeft
hij kennelijk niet mogen mee
maken. Vinder Arkesteijn trof
de boeken een week of twee
geleden aan. „Ze zaten onder
het spinrag en de schimmel.
Er hadden ook muisjes en
:n van gegeten, maar ze
verder in goede staat."
Arkesteijn denkt dat de oor
spronkelijke eigenaar een
bierbrouwer was. „In de tijd
waaruit de boeken stammen
was dit pand een bierbrouwe
rij. „De dreie klavere" heette
die. De naam van de brouwer
weet ik niet".
Volgens de Koninklijke Bi
bliotheek is het bijna een eeuw
geleden dat er een soortgelijke
vondst is gedaan: in 1869 kwa
men er bij het afbreken van
de dorpstoren in Boskoop vijf
verboden boekjes te voor
schijn, die toen door de ge
meente Boskoop aan de Ko
ninklijke Bibliotheek zijn ge
schonken. Voor de boeken uit
Delft heeft de bibliotheek vol
gens Arkesteijn „enige tien
duizenden guldens" moeten
neertellen.
De in Delft gevonden boeken
zijn „Den boom des wetens
goet en quaet" en „Hantboecx-
ken: van Christo den Sone
Gods: getuigenisse der schrift"
van Sebastiaan Franck, „The-
ologia Duytsch" (met een
voorrede van M. Luther),
„Van die rechte kennisse Jesu
Christi" van Dirk Philips en
„Summa der godtlijcker scrif-
tueren", waarschijnlijk van
Hendrik van Bommel. Het
niet gekochte exemplaar is
van J. Sleidanus en heet
„Waerachtige beschrivinge".
Daan van den Gurpel als Gerald Bolingbroke, met dansensemble in „Me and my girl", foto: pr
ME AND MY GIRL
DEN HAAG Het Konink
lijk Ballet van Vlaanderen
geeft, zoals eerder beloofd, 21
februari in het Danstheater
aan het Spui een uitvoering
van de musical „Me and my
girl", 6p muziek van Noel Gay
en in de regie van Jean-Pierre
de Decker. Luc Lutz, in de
musical ook te zien als (oom)
Sir John Tremayne, bewerkte
de teksten en%het libretto van
L. Arthur Rose en Douglas
Furber.
„Me and my girl" is een muzi
kaal sprookje. Het verhaal
gaat over Bill Snibson (Door
van Boeckel), een doodgewo
ne, komische jongen. Hij blijkt
de erfgenaam te zijn van de
graaf van Hareford die een
vermogen naliet. Deze nieuwe
status is niet in overeenstem
ming te brengen met zijn lief
de voor het Cockney-meisje
Sally (Lulu Aertgeerts). Maar
daar is gelukkig Oom John
(Lutz) die alles in orde brengt
waardoor het geluk kan triom
feren.
De oerpremière van de zeer
Britse musical was in 1937 in
Londen, waar totaal 1646
voorstellingen werden gege
ven. Nieuwe produkties kwa
men tot stand in 1985 in Lon
den, West End en in 1986,
Broadway. Het Koninklijk
Ballet v^n Vlaanderen zette er
de tanden in op 16 oktober
1987 met de première voorstel
ling in de opera in Antwerpen.
(Van onze correspondent
Bob van Huet)
PARIJS Terwijl films als
„Le Grand Bleu" en „l'Ours"
nog steeds records breken en
alleen al in Parijs elk rond de
anderhalf miljoen bioscoopbe
zoekers hebben getrokken
maakt de Franse cinema in
zijn geheel sombere tijden
door.
Van de 200 miljoen bezoekers
die in 1981 werden geturfd
zijn er nog geen 120 miljoen
over. Meer dan honderd Fran
se bioscoopexploitanten moes
ten de laatste twee jaar hun
zaallichten definitief doven. In
een poging het tij te keren
heeft de Franse cultuurminis
ter Jack Lang daarom een
nieuw „actieplan" gepresen
teerd. Het moet volgens hem
voorkomen dat „er ook nog
maar een bioscoop gesloten
wordt". Het reddingsplan be
staat uit een 50-tal maatrege
len, extra financieringsmoge
lijkheden voor producenten
van „ambitieuze publieksfims"
en subsidies voor noodlijdende
bioscoopexploitanten zijn daar
van de belangrijkste. In totaal
wil de Franse overheid een
kleine 70 miljoen gulden uit
trekken om de eigen filmin
dustrie op korte termijn „weer
dynamisch" te maken.
Magie
De 5000 bioscoopzalen die
Frankrijk nog rijk is moeten
volgens Lang koste wat het
kost worden gered. Waar de
exploitant het ondanks de ex
tra overheidshulp niet meer
kan bolwerken moet de ge
meente de bioscoop overne
men. „Een film moet je eerst
in de bioscoop zien, alleen
daar kun je de magie, de vi
bratie voelen", aldus de minis
ter wiens populariteit in
Frankrijk niet onderdoet voor
die van een filmster. Omgeven
door collega-vedetten als Alain
Delon, Michel Piccoli, Jean-
Paul Belmondo, de regisseurs
Claude Chabrol, Jean-Luc Go-
dard en de nieuwe nationale
filmgoeroe Claude Berri
(dankzij de kassuccessen „Jean
de Florette" en de tekstloze
berenfilm 'TOurs") had zijn
persconferentie trouwens
meer weg van een galapremiè-
Net als in andere Europese
landen het geval is heeft ook
de Franse film flink geleden
onder de uitbreiding van het
aantal televisiestations. De zes
Franse staats- en commerciële
netten brengen jaarlijks meer
dan 1200 films op de buis. Af
spraken over maxima worden
door de commerciële netten
aan hun laars gelapt. Uit on
derzoeken blijkt dat het ver
wende publiek alleen nog voor
„klappers" uit zijn luie stoel
wil komen. Producenten van
„films gericht op een breed
publiek" moeten daarom wor
den aangemoedigd, aldus de
minister.
Van de 140 films die jaarlijks
in Frankrijk uitkomen zorgen
er dertig voor driekwart van
de totale recette. Het meren
deel is na een paar dagen al uit
de roulatie. Volgens een medo-
genloos commentaar in de
rechtse krant Le Figaro een il
lustratie van het falen van
Langs vorig reddingsplan. Dat
zou vooral een veelheid van
kleine en haastig gemaakte
films hebben opgeleverd. „Wat
maakte het ook uit als er nie
mand in de zaal zat. Alle me
dewerkers werden uit de sub-
sidiepot betaald".
BRUSSEL Het Paleis
voor Schone Kunsten in
Brussel viert zijn zestigja
rig bestaan met een ten
toonstelling over Art
Deco, een kunststroming
die zich vooral manifes
teerde op het gebied van
de toegepaste kunsten in
de periode van ongeveer
1915 tot omstreeks 1935.
De organisatoren van de ex
positie, die van 3 maart tot 28
mei gehouden wordt, reke
nen op een grote belangstel
ling vanuit Nederland. Bij
andere tentoonstellingen is
namelijk gebleken dat tal
van landgenoten grote inte
resse tonen in'wat er wordt
geboden in dit museum, dat
in 1928 werd ontworpen door
Victor Horta en een van de
belangrijkste gebouwen is
van de Belgische Art Deco.
Aangezien Art-Deco-schil-
derkunst vrij zeldzaam is zal
de nadruk van de expositie
liggen op zo'n 300 voorwer
pen op het gebied van de
toegepaste kunst: glas, porse
lein, keramiek, meubilair, ta
pijten, edelsmeedkunst, ju
welen en affiches, die gro
tendeels vergeten zijn of met
eerder buiten de landen
waarvan zij afkomstig zijn
werden getoond. De beeld
houwkunst, die dichter bij de
toegepaste kunst staat dan de
schilderkunst, zal wel op de
expositie aan bod komen. Er
is een zo selectief mogelijk
groepje kleinsculptuur sa
mengesteld.
De streng geselecteerde meu
belen en objecten zijn afkom
stig uit België, Denemarken,
Duitsland, Frankrijk, Groot-
Brittannië, Hongarije, Italië,
Nederland, Oostenrijk, Po
len, Tsjechoslowakije en
Zweden.
„Voor het eerst sinds de „Ex
position des Arts Décoratifs"
in 1925 in Parijs zal de ten
toonstelling in Brussel het
gehele complex van de Art
Deco in kaart brengen op
een wijze die breekt met de
gebruikelijke clichématige
en doorgaans verwarrende
opvatting over deze stijl", al
dus de organisatoren.
Art Deco wordt vaak ten on
rechte vergeleken met Ju
gendstil, die vooruit liep op
eerstgenoemde stroming en
veel meer op de toekomst ge
richt was. Ook de vergelij
king met het Modernisme
heeft tot veel verwarring ge
leid.
Art Deco met zijn versieren
de ornamenten en ambachte
lijke exclusiviteit is elitair en
chiquer dan deze stromingen.
Met het oog op het represen
tatieve karakter lieten vooral
de nieuwe rijken uit die da
gen hun woningen inrichten
door ontwerpers die zich
richtten op deze rèpresenta-
tie-kunst. Art Deco was als
het ware een soort status
symbool.
De vele mengvormen van de
diverse stromingen uit die
tijd heeft het vaak moeilijk
gemaakt Art Deco precies te
definiëren. Met komende
tentoonstelling wil het Paleis
vqn Schone Kunsten in
Brussel daar wat aan doen en
duidelijker de grenzen trek
ken tussen de diverse kunst
stromingen die zich in ge
noemde periode nmanifes-
teerden. Het accent zal daar
bij worden gelegd op voor
werpen gemaakt rond het
jaar 1925.
Bij de tentoonstelling wordt
een wetenschappelijke cata
logus uitgegeven met bijdra
gen van specialisten uit di
verse landen en met afbeel
dingen in kleur en zwart/wit
van alle tentoongestelde
voorwerpen.
Eurylhmie-Bühna Hamburg met „Al-
De overkomst van de Euryth
mie-Bühne uit Hamburg naar
het Circustheater is in vele op
zichten een grote verrassing
geworden. Natuurlijk is de eu-
rythmie als bewegingskunst de
pionierfase al vele decennia
voorbij, maar dat een ensem
ble van amper vijf jaar al zo'n
eigen vreugdevol, kleurrijk en
muzikaal pbdiumgezicht kan
laten zien, zullen weinigen
hebben gedacht.
Het programma, waarin het
perfect spelende Hildesheimer
Klaviertrio al even hecht was
verweven als de beide, ook in
uiteenlopende dialecten voor
treffelijke voordrachtskunste
naressen, had een «cènische
spanwijdte van Romaans tot
Keltisch. De artistieke leidster
Carina Schmid, zelf zeer
streng geschoold en in haar
groep bijzonder actief, mikt
kennelijk niet in de eerste
plaats op opzienbarende chore
ografieën of op solistische top
prestaties. Wel op een altijd
vloeiende plastische doorstro
ming, waarin geen enkele tus
senruimte verstoken blijft van
rustgevend spel van vormen
en kleuren.
Het programma leunt nergens
op duidige trends of op een
doorsnede van de publieke
smaak. Wel bespeurt men op
vallend veel wijze maar altijd
lichtvoetige humor, die het na
voelen van het actuele tijdge-
beuren vergemakkelijkt. De
drie instrumentalisten, pas
twee jaar in de klinkende
openbaarheid, doen hoorbaar
veel meer dan begeleiden. Zij
musiceren vol geïntegreerd in
het uitstekend belichte wissel
spel tussen klank en kleur.
Eurythmie-publiek pleegt
geen open doekjes te geven,
maar wel vielen herhaaldelijk
blijken van meeleven en van
literair begrip voor de vereen
zelviging van de uitvoerenden,
waaronder even krachtige als
prachtige mannen, met de
veelal oerkomische ondertoon
in de welgekozen poëtische
fragmenten. Als toegift „Lied
ohne Worte" van Mendels
sohn.
FRANK DELBOY
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE Bil UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS.MUZIEK
THEATER, RECREATIE.EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
Inventaris
Het komt zelden voor dat een complete winkelinventaris bij een
veilinghuis dat voornamelijk in kunst doet wordt geveild. Het hier
getoonde interieur is dan ook tamelijk bijzonder, het stamt van
rond de eeuwwisseling. Het veilinghuis Sotheby's heeft het op de
veiling die vandaag en gisteren gehouden werd te koop aange
boden. crvrn. *P
Concert door Ran Varon (cello) en
Reinild Mees (piano). Werken van
Bridge, Schubert en Brahma. Ge
hoord op 8 februari in de Kapalzaal
van KAO.
In een goed bezette Kapelzaal
bracht het duo Ran Varon eri
Reinild Mees gisteravond een
drietal composities voor cello
en piano, een van de lastigste
genres in de kamermuziek. De
cellist bleek een virtuoos op
zijn instrument te zijn die zijn
muzikale bewogenheid met
verve gestalte gaf. Samen met
pianiste Reinild Mees, leerlin
ge van onder anderen Blerk
en Noël Lee, bevond men zich
dus in uitstekend gezelschap
voor een aantal romantische
meesterwerken.
Met goed op elkaar afgestemd
spel gaven beide solisten van
Franz Schuberts sonate in a
(D.821), bijgenaamd „Arpeg-
gione", een aantrekkelijke uit
voering. Vooral hun interpre
tatie van het ernstige adagio,
tussen de twee lichtvoetiger
hoekdelen, verdiende waarde
ring. Zijn bijnaam dankt het
werk aan enkele op de cello te
tokkelen gebroken akkoorden
die als een Leitmotiv door de
muziek staan. In tegenstelling
tot vele strijkers deed Ran Va
ron deze arpeggio's niet met
een paar vluchtige flageoletto-
nen af. maar liet ze nadrukke
lijk en overtuigend deel van
de muziek uitmaken. Al ver
slapten de muzikaliteit en een
fraai gevormde toon niet, jam
mer was wel dat hier en in
sommige andere passages de
zuiverheid ten koste van de
expressiviteit ging.
Ook in de sonate nr. 2 in F
(opus 99) van Johannes
Brahms werd van de cellist
het nodige getokkel verlangd,
met name in het zangerige
adagio affettuoso, waar de so
list met deze techniek volle en
verstaanbare tonen voort
bracht, zij het niet altijd even
toonvast. Daarna ontsierden
oneffenheden in de intonatie
herhaaldelijk het allegro pas-
sionato. Slordigheidjes die het
nodige afdeden aan de positie
ve indruk die het eerste deel,
allegro vivace, had gemaakt,
dat zich heel aangenaam in
royale streken van de cello en
in een breed rollende piano
partij ontvouwde in afwisse
lend uitbundige en meer ver
stilde ogenblikken.
Het slotdeel, allegro molto,
maakte opnieuw een minder
geconcentreerde indruk. Het
deel bestaat grotendeels uit
heftige passages die met hun
kracht geen gering beroep op
de verbeeldingskracht van de
toehoorder doen, maar bij het
gehaast aandoende spel van
gisteravond hun uitwerking
helaas moesten ontberen.
TOM STRENGERS
bioscopen
ihr<
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko-U^Q
mende dagen, raadpleger1
men „UIT", de gratis we-l
kelijkse bijlage van dezepILV
krant. beeft.
Exacte
3rand
ie dri
ijke h
ALPHEN AAN DEN RIJN EU-fcisc,h
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-faekei
straat 6, tel. 01720-20800); keeft
Cocktail (12); 13.45, 18.4, 21.30.
zo. ook 16.15. ma. dl. niet 13.45.1
EUROCINEMA II: Moonwalkar De C<
lirect
lie vi
ioe d
uidt
•erde
;eën i
(al); do. t/m z
TEI
(12); 19.00, 21.15. do. t/m
124130): Masquerade (12); Wil
low (al); 19.00, 21.15. Who fra
med Roger Rabbit (al); A fish
called Wanda (al); Big (al);
lichtheid van het bestaan (al);
20.00. za. zo. ook 14.00.
(Haarlemmerstraat 52. tel. 071-
KATWIJK CITY THEATER
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Scrooged (al);
21.15. Frantic (al); do. t/m
4.00. De reddertjes; do.
20.00. Hope and
(al); 14.00, 18.45, 21.30.
13.15, 16.00, 18.45, 21
ASTA 2 Cocoon (al); 14
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. ASTA 3 Young
guns (12); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
BABYLON 1 (Winkelcentrum
Babylon, tel. 471656): A fish cal
led Wanda (al); 14.30. 17.00,
21.45. CINEAC 1 (Buitenhof
630637): Cocktail (al);
do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45,
lying
'ARA-I
)okte
Tama
lil
loeve
^ustr
Jar
-oudi
ankz
lenkc
21.30. CINEAC 3: Die hard f
(16); 18.45, 21.30. ma. di. ook
14.00. METROPOLE 1 (Came-/
gielaan, tel. 456756): Gorillas it I
the mist (al); do. t/m zo. 13.15.V
16.00, 18.45. 21.30. ma. t/m wo.
14.00, 18.45, 21.30. METRO-1
POLE 2: Betrayed (16); 18.45,
16.00, 18.45, 21.30. ma. t/m wo.
14.00, 18.45, 21.30. METRO-
POLE 4: De ondraaglijke licht
heid van hat bestaan (al); 20.30.
tel. 462400): Cocktail (al); 13.45,
18.45. 21.30. zo. 13.30, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 2: Ma
and Him (al); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 3: License to
drive (al); 13.45, 18.45,
Chostbuaters (al); 19.15. do.
za. zo. wo. 14.30. Enrico IV (16);
21.45. STUDIO 2: Bagdad
cafe (16); 19.00, 21.30. STU
DIO 3: Spoorloos (16); 19.00,
wind; 19.30. zo. ook 14.00. Hal
rode korenveld; 21.45. zo.
16.15. Zaal 2: Drowning by
14.00. Zaal 3: 19.30, 21.45.
feu follet; di. Schwestern; i
00.15. CINEAC 2: Willow (16);
Frank an Fray; do. t/m
13.15, 16.00. wo. 14.00. ME
TROPOLE 2: Frank an Frey; do.
16.00. wo. 14.00. STUDIO
Ghoatbustara; 14.30. (beh. n
di.). STUDIO 2. Jongle book;
'liee
I; elev:
j. [vat
itsp<
„Kippevel" HI
zonder Ferry
van der Wijst ,60c
HILVERSUM Ferry
der Wijst, producer van
RA's .Kippevel", maakt nit
langer deel uit van het te;
dat het muziekprogramma i
menstelt. Aanleiding voor z
vertrek, was een interview
Trouw waarin Ferry zich uil
liet over interne procedures ei
opvattingen bij ae VARA, dk
niet representatief zijn voor dl
omroep en dus bij de leiding in
het verkeerde keelgat zijn ge
schoten. Het vertrek van Val
der Wijst betekent niet da'
„Kippevel" van het scherft.:
verdwijnt. Het muziekpr»
gramma zal zeker nog ee
bij de VARA zijn te zien